Quasimodo, kan dat nog wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:18

NikkiDeKerf schreef:
enzino schreef:

Het kwetst mij als ik zie dat vrouwen een mening hebben.

Zo, nu mag jij nooit meer posten op bokt want je weet dat het mij kwetst...

Oké, ik had me natuurlijk duidelijker moeten uitdrukken voor jou :(:)
Je snapt natuurlijk serieus (hopelijk) wel dat je vergelijking mank gaat (hoop ik, anders heeft het niet zo'n zin dit gesprek aan te gaan).

Specifieker dan: ik vind het jammer dat we het normaal vinden om mensen te blijven kwetsen, zeker wanneer onze acties of uitspraken schuren t.o.v. bepaalde grondwetten/rechten van de mens, wanneer we weten dat we daarmee deze mensen kwetsen én de keuze om niet te kwetsen niet onze eigen kwaliteit van leven of onze eigen grondwetten/rechten van de mens schaadt. En zeker zo lang onze rechten en de rechten van andere mensen gewoon naast elkaar kunnen bestaan, dus zowel wij al zij zich kunnen uiten, zonder elkaar te discrimineren/onnodig te kwetsen, etc.

Pff man, je maakt het onnodig moeilijk door zo simpel te doen.

Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Maar De Klokkenluider een film noemen die aanzet tot pesten... Eh.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:19

Rocamor schreef:
_San87_ schreef:
Niet alleen Disney, hoor. Kent iemand Alfred Jodokus Kwak nog?

Die mag ik ook niet meer leuk vinden?

Juist wel! Maar ook verre van politiek correct ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:20

NikkiDeKerf schreef:
Oké, ik had me natuurlijk duidelijker moeten uitdrukken voor jou :(:)
Je snapt natuurlijk serieus (hopelijk) wel dat je vergelijking mank gaat (hoop ik, anders heeft het niet zo'n zin dit gesprek aan te gaan).

Specifieker dan: ik vind het jammer dat we het normaal vinden om mensen te blijven kwetsen, zeker wanneer onze acties of uitspraken schuren t.o.v. bepaalde grondwetten/rechten van de mens, wanneer we weten dat we daarmee deze mensen kwetsen én de keuze om niet te kwetsen niet onze eigen kwaliteit van leven of onze eigen grondwetten/rechten van de mens schaadt. En zeker zo lang onze rechten en de rechten van andere mensen gewoon naast elkaar kunnen bestaan, dus zowel wij al zij als jij als ik als (etc) zich kunnen uiten, zonder elkaar te discrimineren/onnodig te kwetsen, etc.

Pff man, je maakt het onnodig moeilijk door zo simpel te doen.

Ook jij begreep vast wel dat het een opmerking was met een humoristische insteek om aan te geven dat ik je post niet serieus kon nemen.

Over welke rechten heb jij het precies?
Het recht om je niet gekwetst te voelen? Waar staat die precies beschreven?

Ik ken trouwens wel artikel 19 van de universele verklaring van de rechten van de mens... iets met je mogen uitdrukken zoals je zelf wilt en de staat die niet bepaalde woorden zomaar in de ban mag doen.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:21

https://www.mensenrechten.nl/nl/discriminatie-uitgelegd -:) "Discriminatie is het anders behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken" - en "Stereotypen en vooroordelen kunnen leiden tot discriminatie". Ik ga niet 1 + 1 voor je optellen.

enzino schreef:
Ook jij begreep vast wel dat het een opmerking was met een humoristische insteek om aan te geven dat ik je post niet serieus kon nemen.

En jij begrijpt vast wel dat ik dan ook niet verder met jou in gesprek ga, met je denigrerende ondertoontje en het gebrek aan respect voor mij of anderen in een discussie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:26

Mars schreef:
oomens schreef:
Misschien moeten we juist afstappen van die overdreven aandacht voor iedereen die zich ergens door gekwetst voelt. Als je je om iedere scheet gekwetst voelt, dan kun je misschien beter gaan werken aan een dikkere huid of kortere tenen, dan gelijk van je omgeving te gaan verlangen dat zij zich maar aanpassen.

Dit. Je gekwetst voelen is een keuze.

Verder vind ik dit een vrij wazig topic :=

Klopt. Maar de woorden die je gebruikt zijn ook keuzes. Alles is een keuze. Ik kies dan om erop te proberen letten om niet mensen te kwetsen.

Iemand zei hier dat de prinsessen mooi en slank zijn omdat dat past bij het verhaal. Waarom past dat erbij dan? Dat is toch helemaal raar? Gelukkig stappen ze ook hier steeds meer van de idealen af.
Laatst bijgewerkt door poes op 03-01-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:29

DeMolenhoek schreef:
oomens schreef:
Ik vraag mij af wanneer die hele '... kan echt niet meer'-mode eindelijk over is, zodat een bochel weer gewoon een bochel genoemd kan worden, een manke weer een manke, een dikkerd een dikkerd, een neger een neger, een blinde een blinde, een mongool een mongool, een paasei een paasei, een roodharige een rooie/blauwe, een hakkelaar een hakkelaar, etc.
Wat is er mis met het benoemen van een opvallende eigenschap van iemand als dat wel precies is wat als eerste aan diegene opvalt.
Je kunt de enige dikke negerin in een zaal vol magere, blanke mannen wel omschrijven als de enige die én thee drinkt, én een hond aan een riem vast heeft én een blauwe broek draagt en daarbij ook nog eens haar fiets in het linkerrijtje heeft gestald, terwijl de overige aanwezigen slechts aan hooguit een deel van die kenmerken voldoen, maar het is toch echt handiger om de meest opvallende eigenschappen te gebruiken als je haar omschrijft.
Hetzelfde geldt voor de enige bochelaar tussen allemaal rechtruggige mensen. Waardoor valt diegene op? Precies.

Misschien moeten we juist afstappen van die overdreven aandacht voor iedereen die zich ergens door gekwetst voelt. Als je je om iedere scheet gekwetst voelt, dan kun je misschien beter gaan werken aan een dikkere huid of kortere tenen, dan gelijk van je omgeving te gaan verlangen dat zij zich maar aanpassen.

Dit dus. Ik ervaar als 100% vlaamse in Vlaanderen dagelijks racisme op mijn werk door de Turkse omgeving waar ik in zit. Maar hier maakt er om piepen niets uit hoor. Dan slaan ze wel een zijspiegel van jou auto. Maar oh wee dat wij nog sinterklaas en zwarte piet hebben. Of een kerstmarkt! Nee, dat moet nu winterfestijn of wintermarkt zijn. Ronduit belachelijk. Dit is gewoon het viseren van de blanke maarschappij, want het zijn enkel wij die ons moeten aanpassen. Is er al een andere maatschappij die zich heeft aangepast?

Dat ze ons gewoon eens met rust laten.

Uh ja? De westerse maatschappij is juist de dominante in de wereld, op enkele lokale uitzonderingen na. Dat jij dat daar anders ervaart snap ik. Maar globaal is ‘onze’ samenleving goch altijd de dominantste waar velen zich aan (hebben) moeten aanpassen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:33

Shaggy09 schreef:
Ja maar wat is het verhaal van de film als quasimodo werd afgebeeld als adonis?
Dan klopt het plaatje van de film toch ook niet meer.
De prinsesjes uit de disney films zijn toch stuk voor stuk beeldig? Dat is om een bepaald beeld te schetsen wat duidelijk bij het verhaal (en de doelgroep) past.
Ik snap niet zo goed dat je dan weer aan moet halen dat dat in de echte wereld ook gebeurd.

Poes, jij maakt hier zelf van 'beeldig' 'mooi en slank'. Shaggy zegt hier nergens dat voor het verhaal de dames slank moeten zijn, dat maak je er zelf van.

poes

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:38

Is beeldig geen synoniem van mooi? En ja sorry, ze zijn wel allemaal hyper slank, zeker vroeger. Ga nu niet zeggen dat de prinsessen vroeger niet aan een stereotype voldeden :D

Overigens vind ik de impact van kinderfilms en verhalen zeker niet te onderschatten. Ze halen hier juist wel veel uit qua moraal. Ik vind het daarom ook goed dat genderneutraliteit in kinderboeken nu een punt van discussie is.

Verder is bokt wel een forum met overwegend witte middenstand en rijker, en dat merk je heel erg in de discussies. In meer ‘gemengde’ fora zie je hier heel andere strekkingen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:39

Dat is ook niet helemaal waar. De vrouwelijke hoofdpersonen van het verhaal zijn altijd bloedmooi en slank. Dus dat is niet iets wat zij verzint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:40

NikkiDeKerf schreef:
https://www.mensenrechten.nl/nl/discriminatie-uitgelegd -:) "Discriminatie is het anders behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken" - en "Stereotypen en vooroordelen kunnen leiden tot discriminatie". Ik ga niet 1 + 1 voor je optellen.

Tel die inderdaad maar niet op, want je hebt het over "kunnen leiden tot". Het is eerder x + y waarbij zowel x als y een getal van rond de 1 kan zijn en de uitkomst dus niet per definitie 2 is.

Maar je bent dus voor het afschaffen van stereotypen en vooroordelen? Succes daarmee...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:41

Avalanche: Dat is wel aan het verbeteren overigens. Ze zijn nog slank maar soms al wat minder en nietbmeer allemaal blond-anatomisch onmogelijke taille- volle borsten - net wat kleiner dan de prins. Gelukkig.

Enzino: bedankt :j streven naar een betere wereld is nochtans niet zo moeilijk denk ik dus zonder jouw gelukwensen lukt het mss ook :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:42

enzino schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Tel die inderdaad maar niet op, want je hebt het over "kunnen leiden tot". Het is eerder x + y waarbij zowel x als y een getal van rond de 1 kan zijn en de uitkomst dus niet per definitie 2 is.

Maar je bent dus voor het afschaffen van stereotypen en vooroordelen? Succes daarmee...

Waar lees je dat in haar tekst?

Ze heeft het over rekening houden met elkaar, je in elkaar verplaatsen. Daar zou geen verbod voor nodig moeten zijn, dat hoort een gegeven te zijn.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-01-19 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:42

enzino schreef:
NikkiDeKerf schreef:

je bent dus voor het afschaffen van stereotypen en vooroordelen? Succes daarmee...

Dus jij bent dan voor het in stand houden van vooroordelen en stereotypen? Bijzonder. Maar niet verwonderlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:48

PlantsTho schreef:
Dus jij bent dan voor het in stand houden van vooroordelen en stereotypen? Bijzonder. Maar niet verwonderlijk.

En jij bent voor "thought crimes" en een overheid a la 1984? Gezellig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:49

enzino schreef:
PlantsTho schreef:

Weer zo'n rare conclusie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:50

Shaggy heeft het woord slank niet gebruikt. Als Poes dat daarvan maakt, dan is dat een interpretatie. En daar gaat het al mis: eigenlijk toon je je eigen stereotype beeld.

Yasmine was een Oosterse, Pocahontas een Native, Ariël van onder de zee, Mulan een Chinese... Stuk voor stuk dames die opkomen voor hun rechten en een prominente rol spelen, vaak zelf eigenlijk de held zijn in het verhaal. Het gaat in die films niet eens over het gewicht van de dames, wel over wie ze zijn en wat ze doen.

Mijn nichtjes, Afrikaanse dames, keken als kind in hun lemen huisjes in het woud in Kameroen ook naar diezelfde Disneyfilms. Ze waren er even gek van als ik. Als ze in België waren, speelden we de verhalen samen na, met andere kinderen uit de buurt. De slankheid of de huidskleur was niet eens aan de orde. Volwassenen maken er problemen van die kinderen niet zien.

Selka

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:53

Och wat heerlijk dat er blijkbaar geen grotere problemen meer op de wereld bestaan.

Ik vind het veel erger dat er duizenden mensen per dag doodgaan aan honger, vies water, gebrek aan gezondheidszorg dan of Pietje misschien aanstoot kan nemen aan een sprookje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:54

_San87_ schreef:

Ze heeft het over rekening houden met elkaar, je in elkaar verplaatsen. Daar zou geen verbod voor nodig moeten zijn, dat hoort een gegeven te zijn.

Ik lees dat in het stuk dat ik gequote had en dat jij ook weer quote.

Rekening houden is leuk, maar mijn punt is dat er altijd wel iemand gekwetst kan zijn. En op een gegeven moment kan je niet meer met iedereen rekening houden...

De een is gekwetst door vrouwen die buitenshuis werken, de ander door vrouwen die niet buitenshuis mogen werken. Wat nu?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:55

enzino schreef:

Want dat is waar je op afstevent als je poogt andere mensen niet opzettelijk te kwetesen.. 8)7

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:56

poes schreef:
Uh ja? De westerse maatschappij is juist de dominante in de wereld, op enkele lokale uitzonderingen na. Dat jij dat daar anders ervaart snap ik. Maar globaal is ‘onze’ samenleving goch altijd de dominantste waar velen zich aan (hebben) moeten aanpassen?

Dus? Hebben we daar hier niet voornamelijk voordeel van gehad? Zo ja, vanwaar dan die enorme drang om dat maar zo snel mogelijk te veranderen, tot zelfs een soort schuldgevoel en behoefte om dat dan maar af te kopen?

Qerty schreef:
enzino schreef:

Want dat is waar je op afstevent als je poogt andere mensen niet opzettelijk te kwetesen.. 8)7

Nee, dat is waar je op afstevent als een ander voor jou bepaalt dat jij daartoe moet pogen.
Laatst bijgewerkt door oomens op 03-01-19 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:01

enzino schreef:
PlantsTho schreef:

Je geeft én geen antwoord op de vraag, en je trekt een vrij bizarre conclusie. Mensen die bang zijn hun privileges kwijt te raken maken rare sprongen :')

oomens schreef:
Nee, dat is waar je op afstevent als een ander voor jou bepaalt dat jij daartoe moet pogen.

'laat mij lekker mensen kwetsen als ik daar zin in heb'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:16

PlantsTho schreef:
Je geeft én geen antwoord op de vraag, en je trekt een vrij bizarre conclusie. Mensen die bang zijn hun privileges kwijt te raken maken rare sprongen :')

oomens schreef:

'laat mij lekker mensen kwetsen als ik daar zin in heb'

Ik heb nergens aangegeven dat ik voorstander ben van het in stand houden van vooroordelen en stereotypen. Maar ik heb wel door dat je het niet kan afschaffen omdat het iets is dat mensen in hun hoofd creeeren en je dan zou uitkomen op een "thought crime" zoals beschreven in het boek 1984. Damn, nu heb ik het alsnog uit moeten leggen zodat iedereen het kan volgen... Bizarre conclusie toch? Misschien dat boek nog een keer lezen?

Welke privileges heb je het precies over? Het privilege vrijheid van meningsuiting te hebben? Ja, ik ben inderdaad bang dat dat gaat verdwijnen op de korte termijn. Gelukkig is er een sterke tegenbeweging... sterk genoeg dat zelfs de meest politiek incorrecte persoon president van Amerika is geworden.

Oomens heeft trouwens gelijk. De situatie van 1984 gaat komen wanneer je een kleine groep fascisten gaat laten bepalen wat wel en niet mag. Het is makkelijker mensen wat weerbaarheid aan te leren dan de hele wereld te veranderen en te bepalen wat mensen wel en niet mogen zeggen en hoe ze moeten denken zodat niemand iemand anders meer kan kwetsen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:18

Omdat iedereen zich zo snel gekwetst voelt tegenwoordig, kreeg ik laatst een herziene versie van zie ginds komt de stoomboot. Een satirische kijk op hoe snel mensen zich gekwetst voelen.

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....

Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet dat deze vaartuigen zeer milieubelastend zijn.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...
Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door 'milieuvriendelijk genderneutraal voertuig'? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).
Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...
Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2018. Helaas.
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...
Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.
Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...
Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...
Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.
Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...
Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".
En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...
Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
Deze korte analyse bewijst maar weer dat alles kapot te redeneren is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:19

enzino schreef:
_San87_ schreef:

Ik lees dat in het stuk dat ik gequote had en dat jij ook weer quote.

Rekening houden is leuk, maar mijn punt is dat er altijd wel iemand gekwetst kan zijn. En op een gegeven moment kan je niet meer met iedereen rekening houden...

De een is gekwetst door vrouwen die buitenshuis werken, de ander door vrouwen die niet buitenshuis mogen werken. Wat nu?

Nee dat staat er niet. Ze quote een algemeen bekende tekst (hoop ik toch). Heeft het nergens over verbieden van vooroordelen of stereotypen. Maar wel over rekening houden met elkaar, je best doen iemand niet (bewust) te kwetsen.

Je lijkt t allemaal nogal in het ridicule te trekken. Noem je verstandelijk gehandicapte mensen graag mongool? Nee toch zeker? Waarom zouden we terug moeten naar de tijd dat dat normaal was? Waarom terug naar onnodig kwetsen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:23

Tieneke schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja maar wat is het verhaal van de film als quasimodo werd afgebeeld als adonis?
Dan klopt het plaatje van de film toch ook niet meer.
De prinsesjes uit de disney films zijn toch stuk voor stuk beeldig? Dat is om een bepaald beeld te schetsen wat duidelijk bij het verhaal (en de doelgroep) past.
Ik snap niet zo goed dat je dan weer aan moet halen dat dat in de echte wereld ook gebeurd.

Poes, jij maakt hier zelf van 'beeldig' 'mooi en slank'. Shaggy zegt hier nergens dat voor het verhaal de dames slank moeten zijn, dat maak je er zelf van.

Ik wilde net zeggen :')
En misschien helaas voor sommigen, maar ik denk dat de komende jaren alle ´prachtige, knappe´ tv-figuren (zowel fictief als non-fictief) ze slank zullen afbeelden. (Hier wil ik niet mee zeggen dat vollere mensen niet knap zijn)