Verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:12

Van mij mogen ze het ook afschaffen.
Mensen klagen geen geld te hebben maar steken wel voor miljoenen de lucht in.
Elk jaar hoop gedoe dat er weer dieren vermist worden en weet ik veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:14

Suzanne F. schreef:
Ik moest ook zo lachen om deze video:

[ Video ]

Het is gewoon zo waar, de buitenlanders zullen wel denken dat we gek zijn hier in Nederland.

Zoooo dat van die 13-jarige jochies klopt ook precies. Heb er van de week bijna eentje met z'n tanden over het asfalt gesleept omdat hij een rotje naar mijn voeten gooide en ik me echt rot schrok en later nog eentje die van plan was om het tegen m'n auto aan te gooien terwijl ik langsreed. Vraag me dan echt af waar de ouders zijn in dit soort gevallen. Dat je op een schoolpleintje wat rotjes afsteekt met vrienden vind ik 1 maar dat je prullenbakken opblaast en dus zelfs mensen ermee gaat belagen vind ik best wel heftig. Wat mij betreft als dat soort jochies gepakt worden mogen ze dus ook lekker oud en nieuw bij Halt vieren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:23

Bij ons valt het vuurwerk leed mee.
Vooral in onze straat.

In me geboorte woon plaats was ik echt bang. Vervelende jongens die vuurwerk naar je gooide etc. Mijn 1e hond liep zo zijn vuurwerk angst op. Wij hadden goed ingelezen hoe om gaan met een hond en vuurwerk. Oud en nieuw zonder problemen door gekomen en na oud en nieuw gooit een jongen in een steeg een strijker vlak voor de hond. En het leed was geschied.

Onze huidige woonplaats is een stuk rustiger (misschien in de kern niet maar wij wonen buiten af) heerlijk.

Vind het aan de ene kant jammer als het verboden wordt (wij hadden zelf dit jaar een paar sierpotten en pijlen) maar snap het wel als het verbod komt. In vele wijken en dorpen loopt het totaal uit de hand echt schande. En het geweld tegen hulpverleners is echt onacceptabel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:26

Magrathea schreef:
superpony schreef:
Maar nogmaals. Ook bij vuurwerk shows gaat het weleens mis. Dat is dan misschien nog acceptabel onder het mom van; er kan altijd iets mis gaan. Maar als je de paniek van een grote groep mensen hebt meegemaakt, denk je er toch anders over.

Sorry maar een gecertificeerd pyrotechnicus vertrouw ik meer met vuurwerk dan Henk en Ingrid :=

Dat kan, maar wij stonden bij een professionele vuurwerk show en daar schoot het vuurwerk horizontaal het publiek in omdat een doos omviel. Hele leuk als je met je broer in een rolstoel vooraan mag staan. Onwijs veel geschreeuw en paniek van een hele grote groep mensen toen.

Vuurwerk blijft vuurwerk.

Op onze manege vroeger is een hele grote brand geweest door professioneel afgestoken vuurwerk bij buren..........Dat is echt vreselijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:30

Emmaa_ schreef:
Suzanne F. schreef:

[ Video ]

Het is gewoon zo waar, de buitenlanders zullen wel denken dat we gek zijn hier in Nederland.

Zoooo dat van die 13-jarige jochies klopt ook precies. Heb er van de week bijna eentje met z'n tanden over het asfalt gesleept omdat hij een rotje naar mijn voeten gooide en ik me echt rot schrok en later nog eentje die van plan was om het tegen m'n auto aan te gooien terwijl ik langsreed. Vraag me dan echt af waar de ouders zijn in dit soort gevallen. Dat je op een schoolpleintje wat rotjes afsteekt met vrienden vind ik 1 maar dat je prullenbakken opblaast en dus zelfs mensen ermee gaat belagen vind ik best wel heftig. Wat mij betreft als dat soort jochies gepakt worden mogen ze dus ook lekker oud en nieuw bij Halt vieren.

Hier een groepje jochies dat al dagen aan het afsteken was de hele dag tm 22 uur 's avonds. Ze waren niet ouder dan 10 jaar schat ik zo, dus verbaasde me sowieso over de tijd. Heb even gekeken bij ons achter en kwamen uit de straat achter ons en vader stond er gewoon bij als ze voor de deur stonden af te steken. Geen enkele buur die er iets van gezegd heeft.
Kinderen op die leeftijd hebben zelf ook helemaal geen geld voor vuurwerk, dus moet je echt bij de ouders zijn.

Een buurtvader of handhavers krijgen 0,0 respect en dat gaat bij dit type mensen echt niks uithalen. Juist dat soort volk moet bang zijn voor de politie en de gevolgen van overtreding van regels, anders verandert er niks.

Anoniem

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:35

Ik vind dat lastig want vooral als het gedrag gestimuleerd of in ieder geval geaccepteerd wordt door de omgeving/ouders van een kind kan je hem/haar moeilijk aansprakelijk stellen. Zet als ouder een plastic tas met rotjes op tafel, leg er een aansteker bij en ieder jochie (en misschien ook wel meisjes) gaat de hele dag 'boem' en dan 'wajoo' doen. Lekker knallen en papa staat in de deuropening te lachen want is traditie.

Wie is dan degene die je aan moet pakken? De vader die zn kind een hand eraf laat blazen of het kind dat een kans ziet om te ravotten en die aanpakt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:37

superpony schreef:
Magrathea schreef:

Sorry maar een gecertificeerd pyrotechnicus vertrouw ik meer met vuurwerk dan Henk en Ingrid :=

Dat kan, maar wij stonden bij een professionele vuurwerk show en daar schoot het vuurwerk horizontaal het publiek in omdat een doos omviel. Hele leuk als je met je broer in een rolstoel vooraan mag staan. Onwijs veel geschreeuw en paniek van een hele grote groep mensen toen.

Vuurwerk blijft vuurwerk.

Op onze manege vroeger is een hele grote brand geweest door professioneel afgestoken vuurwerk bij buren..........Dat is echt vreselijk.

Ik snap dat deze situaties erg vervelend zijn maar volgens mij hebben we het hier over 2 verschillende situaties.
1) de situatie waarin consumentenvuurwerk al dan niet verboden wordt
2) de situatie waarin professionele shows potentieel gevaar opleveren.

Dit topic gaat over situatie 1. Situatie 2 is een terecht probleem maar daar kan iets aan gedaan worden (meer training, betere veiligheidsvoorschriften etc.) en staat volledig los van situatie 1.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:50

Het zouden die vaders zelf moeten zijn die de boel in de hand houden, omdat ze zelf van vuurwerk houden, en geen verbod willen. Maar dat is lastig te regelen, dat snap ik wel. Daar is een hele mentaliteitsomslag voor nodig.

De meestje jongetjes lopen rond zonder volwassene erbij. Dat maakt ze juist zo gevaarlijk, maar daardoor zijn ze wel makkelijker aan te spreken, zoals ook uit het filmpje blijkt. :D

De maatschappelijke tolerantie naar die groepjes moet eraf. Mijn broer was vroeger ook zo'n jongetje. Mijn ouders waren er niet voor, maarja, zijn vriendjes mochten ook, etc. Dat soort ouders zijn echt wel te beïnvloeden als er een beetje maatschappelijke druk op komt te staan. Want je wil niet dat het jouw zoon is die het voor het hele dorp verpest.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:54

Van mij mogen ze het verbieden.
De excessen lijken alleen maar erger te worden de laatste jaren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:57

Ze zijn hier nog steeds aan het afsteken, zeker nog wat gevonden in de schuur of zo

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:04

Ben bang dat bij een verbod er vreselijk veel illegaal gaat komen en denk niet dat je daar blij van word.

Denk eerder mensen eens opvoeding moeten genieten wat betreft het afsteken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:13

Van mij mag het verboden worden.
Als het nu bij een paar uur vuurwerk zou blijven, of eigenlijk alleen tussen 0.00 en 1.00 zou het nog te overzien zijn.
Maar het is wel een week, al dat geknal.
Vooral al die jongetjes zo tussen de 10 - 16 jaar, die lopen de hele dag met vuurwerk rond.
En de wat oudere jongens lopen er ook tussendoor met illegaal zwaar vuurwerk.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:34

Mij is het na afgelopen week ook veel meer tegen gaan staan. Ik heb denk ik vanaf de 27e of 28e gewoon al de hele dag door geknal gehoord. Ik vind het echt leuk om te zien en horen hoor maar dat hoeft geen halve week lang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:46

Doe maar verbod. Dat lost niet alles op maar maakt wel de beschikbaarheid een stuk minder. Je kon hier namelijk echt heel goed horen wanneer de verkoop werd gestart - en door het jaar heen blijkt er ook heel wat legaal vuurwerk nog bewaard te worden.

Er is geprobeerd om het leuk en veilig te houden maar geweld en agressie en overlast nemen eerder toe dan af.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:02

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:08

Nee, niet verbieden vind ik :n
Eerst maar eens echt gaan handhaven op het illegale vuurwerk en op het afsteken binnen de gestelde tijdsgrenzen :Y)
Het hoort er gewoon bij, die paar dagen knallen. Als er gewoon alleen normaal vuurwerk afgestoken wordt en op een normale manier is er geen probleem. Dus daar moet streng op gehandhaaft worden.
En dat er voor 70miljoen aan vuurwerk verkocht is vind ik niet eens zo heel veel :o Dat is gemiddeld nog geen tientje per huishouden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:14

Verootjoo: hier wordt heel veel gehandhaafd maar er is geen beginnen aan. En ik zou niet weten waarom het erbij hoort, die paar dagen knallen? Voor mij hoort het er niet bij. Ik vind het zelfs tamelijk bizar dat er mensen zijn die het normaal vinden dat dit dagenlang doorgaat.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:15

Ik heb van kleins af aan al niks met vuurwerk, vond het altijd al vreselijk. Al onze honden die we gehad hebben waren doodsbang voor vuurwerk en de hond die ik nu heb durf ik niet eens over straat mee te nemen een paar dagen voor oud en nieuw. Ze beginnen hier zodra kerst is afgelopen met afsteken en dan heb je ook nog die mensen ertussen zitten die niet eens de moeite doen om uit te kijken als jij langs loopt met je hond. Ook als je hier de stad in fietst rond 11 uur op oudjaars dag wordt je bekogeld met vuurwerk. Vuurwerk hoort leuk te zijn maar er zijn mensen die altijd de risico’s blijven opzoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:21

Hier wordt niks gehandhaafd. Heb helemaal niks extra blauws gezien op de straten. Stad verderop werd de politie bekogeld met zwaar vuurwerk en die hebben wel aangifte gedaan voor poging tot doodslag.
Weet niet wat er uiteindelijk mee gedaan is. Als je hier gewoon vuurwerk zoals rotjes en grondbloemen afsteekt gebeurt er helemaal niks en zegt de politie er niet eens wat van :+
Maar als ze een jaartje iedereen in de cel laten slapen tot 1 januari als ze te vroeg vuurwerk afsteken is het het jaar erop vast een stukje rustiger...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:22

M.i. Is het probleem gebrek aan handhaving. Verbieden lost dat niet op, dan zul je nog moeten handhaven.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:26

Gewoon betere regels en politie die er ook echt wat aan doet, klaar.

Hier heb ik eigenlijk het rustig gehad tot een uur of 9 ´s avonds op 31 december. En woon gewoon in een normale wijk.

Heb 1 hond die bang is, maar goed, zoeken we volgend jaar wel rustiger plekje op voor die ene nacht. De andere 2 keken even op toen het begon en gingen toen weer verder slapen. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:28

Handhaven moet inderdaad ook - en op Bokt staan een paar voorbeelden waarin dat echt niet gebeurt.
Maar als er gewoon geen vuurwerk meer verkocht wordt, kan er ook een stuk minder verschoten worden. NIET iedereen die nu vuurwerk inslaat gaat de moeite doen om dat te importeren.

Hier wordt wel gehandhaafd, maar dat houdt toch op bij een bepaald punt. Het aansteken is iets dat je in een seconde doet, als de knal klinkt zijn ze de hoek al om, de politie kan nooit op tijd zijn. Handhaving helpt aanzienlijk, maar gewoon geen explosieven verkopen helpt nog een stuk meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:51

Bij ons doet de politie echt enorm z’n best. Alleen is het dweilen met de kraan open.
Kraan dus dicht draaien. Dat is wat helpt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:25

secricible schreef:
M.i. Is het probleem gebrek aan handhaving. Verbieden lost dat niet op, dan zul je nog moeten handhaven.

Maar dat maakt handhaven wel een heel stuk makkelijker, dan is het heel simpel als je wel wat af te steken hebt want dat mag dan niet meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:19

[***] schreef:
Suzanne F. schreef:

[ Video ]

Zijn we ook. Stapelidioot dat we dit normaal zijn gaan vinden. Doden, gewonden, overlast en miljoenen schade. Echt bizar.

Die brand ook in Scheveningen. En dan zegt die suffe burgemeester die het niet af durfde te lassen: we gaan eerst evalueren en dan kijken wat we doen volgend jaar
Prachtige kans om te zeggen dit willen we nooit meer, was de laatste keer, maar nee hoor.
Als de miljoenenschade werd verhaald op de bouwers van die toren was het sowieso klaar. Af en toe vind ik Nederlanders zo verschrikkelijk besluiteloos en laf.

Reden van het vreugdevuur was juist om de jeugd rustig te houden. De duindorpertjes zijn echt geen lieverdjes hoor. Niet dat ik het allemaal goed wil praten, maar als ze dit dit jaar gaan verbieden gaan er rellen komen. En je wilt zeker de Scheveningers niet tegen de Duindorpers hebben.
Er zijn idd grote fouten gemaakt maar wat ik nog het ergste vind is de tweet van een raadslid Arjen Dubbelaar.. met z'n trotse tweet over het vreugdevuur:
https://twitter.com/arjendubbelaar

En dat moet zich fractievoorzitter noemen...