Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plantje01

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:54

Oke heb me er ook een beetje in verdiept Sannanasje. Maargoed het is niet realistisch om heel veel minder gas te verbruiken in mijn situatie. Zou het lonen een elektrisch kacheltje aan te schaffen voor in de woonkamer? Heb maar een woonkamer van 20 vierkante meter ofzo.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:59

Ik denk dat het af hangt van het kacheltje. En of je het warm wilt hebben als je thuis komt. De cv zorgt er ook voor dat de boel niet dichtvriest natuurlijk.
Maar als je een tijdklok er tussen zet en je hebt een kacheltje wat niet al te veel kWh verbruikt, wie weet is het dan nuttig.
Wij hebben ivm nieuw aan te leggen vloerverwarming een tijdje met een straalkachel gedaan, wel in een veel grotere ruimte, maar die was 3.3kWh, dan kost het je nog best wat volgens mij. Die verbruikt verschrikkelijk veel stroom. Ik denk dat het elkaar niet veel scheelt.

Wat ik meer bedoelde is dat wij gaan kijken voor een houtkachel. We hebben een oude omgebouwde stal van een boerderij als woning en een houtkachel vind ik daar kwa sfeer goed bij passen. Mijn schoonouders hebben een bos achter het huis waar wel eens een flinke tak afbreekt of een boom omwaait. Dan is het nog wel te doen, omdat je het hout ook niet hoeft in te kopen.

Maar je hebt tegenwoordig ook elektrische vloerverwarming, dus als je dan toch aan het verbouwen bent, zou je daar best eens naar kunnen kijken.
Wij hebben er niet voor gekozen, omdat we op den duur over willen naar een warmtepomp, en deze met vloerverwarming met water ook kan koelen in de zomer. En omdat we buitenaf wonen hoop ik dat dit ook gewoon kan, met diep boren enzo. Maar dat is nog even doorsparen en goed in verdiepen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 12:06

Ik heb een goede fijnstof arme houtkachel die hehe vanaf vanmiddag weer mag gaan draaien. *\o/* Kon geen veger vinden. Alleen daar willen ze ook graag een verbod op gaan krijgen. Vandaar dat wij ook niet durfden te gokken een cv op houtpellets. Ook heet water maak ik daar op en pannetjes met eten als het past. :j zit ook oventje in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:08

Een houtkachel? Dat is ook een aardige aanslag op het milieu en de luchtkwaliteit :o Ik denk dat die ook in de nabije toekomst verboden of goed belast zullen worden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:09

Ben benieuwd wat het bij ons gaat doen. Wij hebben geen gas. Gebruiken alleen stroom

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:21

verootjoo schreef:
Een houtkachel? Dat is ook een aardige aanslag op het milieu en de luchtkwaliteit :o Ik denk dat die ook in de nabije toekomst verboden of goed belast zullen worden.

Ja dit :o Af en toe een haardvuur aanhebben is tot daaraan toe maar je hele huis ermee verwarmen... Ik weet het niet :o

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:21

verootjoo schreef:

Maar wel romantisch en lekker warm :brr:

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:23

verootjoo schreef:

Maar het is wel beter voor de portemonnee, en daar denken veel Nederlanders toch meer aan dan aan het milieu helaas -O-
Dus hoop idd dat het ook wel wat belast gaat worden, maar vast wel in de toekomst! Alleen valt zoiets wel moeilijk te controleren...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:42

De houtkachel geeft de meeste overlast als je verkeerd stookt. Hout moet echt goed droog zijn (minimaal 3 jaar zelf gedroogd en niet in die nep droog overkappingkjes) en anders ovengedroogd hout.
Ik stook al jarenlang met het laatste en onze houtkachel ruik je nauwelijks (en we hebben diverse mensen met allergieen in de wijk wonen en die geven allemaal aan dat ze de onze niet ruiken) maar een man verderop in de straat brand alles weg, van net gekapt tot nat geworden blokken enz. en dat ruik je echt giga. Dat vind ik ook niet lekker.

Dus ipv open haard verbieden kan, want dan hoef je niet te controleren of mensen wel goed stoken. Maar het ovengedroogd hout nou iets goedkoper wordt, of de opslag plekken worden beter dan heb je veel minder overlast. Want die man uit de straat heeft het heel krap en kan geen overgedroogd hout kopen (nu ik verhuis krijg hij mij 1 kuub hout, want ik ga een woning zonder open haard)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 13:22

Weer complimenten gehad over mijn stookgedrag, mijn houtkachel is superzuinig heeft veel stoffilters ook. En is goedgekeurd door longfonds, ik stook alleen gortdroog hout. Rookt niet stinkt niet. Verderop daar en tegen die stoken echt alles wat brandbaar is, inclusief geompregneert hout. Daar gaat het bij fout,

Ik stook ook niet bij mist om de reden van lucht mogelijk.

Er is al lang ooit onderzocht, als je lokaal gezaagd hout hebt dat aan de lucht is gedroogd en herplant je de omgezaagde boom is het co2 neutraal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:13

Ovengedroogd is wel erg milieu-onvriendelijk. Ik stook het ook maar alleen maar omdat het afvalhout is uit ons eigen bedrijf. Brandhout in een droogkamer laten drogen is echt verspilling van energie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:31

karuna schreef:
Weer complimenten gehad
Er is al lang ooit onderzocht, als je lokaal gezaagd hout hebt dat aan de lucht is gedroogd en herplant je de omgezaagde boom is het co2 neutraal.

Natuurlijk.

Er blijft het nadeel dat stoken sneller gaat dan groeien...
...maar dat geldt net zo hard voor gas, steenkool, etc. (Harder zelfs.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:40

Zolang het nog niet belast of zelfs verboden wordt zal ik het ook gewoon blijven stoken. Het leven is al duur genoeg. In mijn huis past geen houtkachel anders had ik die ook al lang.

Ik verwacht eerlijk gezegd ook eerder een verbod dan een belasting. Ik zou niet weten hoe je het voor de belasting zou moeten verbergen. En bij een verbod, genoeg Nederlanders die hun buren er maar wat graag bij lappen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 16:51

Wat moet er dan gebeuren met omgewaaide bomen en zieke exemplaren die verstook ik nu. Worden dus niet speciaal gezaagd voor stook. Ook bv eik rest afval voor meubels die worden tot stookhout verwerkt ook

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:26

Nessa schreef:
Ben benieuwd wat het bij ons gaat doen. Wij hebben geen gas. Gebruiken alleen stroom

Hoe verwarm jij je huis dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:29

OleJon schreef:
Nessa schreef:

Stadsverwarming, warmtepomp oid waarschijnlijk, er zijn al best veel huizen zonder gas ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:43

Nessa schreef:

Ik kreeg een mail van Eneco dat het gemiddeld om 6 euro ging en dat ze na 1 januari meer weten.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:41

verootjoo schreef:
OleJon schreef:

Stadsverwarming, warmtepomp oid waarschijnlijk, er zijn al best veel huizen zonder gas ;)[/quote]
O ja dat zou zomaar kunnen wij hebben zonnepanelen en onze cv ketel in 12 jaar nu ik zoud dan wel een alternatief willen maar geen warmtepomp zijn er hier ook mensen met een elektrische cv ketel?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:46

We hebben een warmtepomp inderdaad :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:07

karuna schreef:
Wat moet er dan gebeuren met omgewaaide bomen en zieke exemplaren die verstook ik nu. Worden dus niet speciaal gezaagd voor stook. Ook bv eik rest afval voor meubels die worden tot stookhout verwerkt ook

Resthout gebruiken is in principe alleen maar goed.
Echte kooldioxide reductie houdt in dat je het afzinkt en weer steenkool laat worden - maar stoken kan ook.
Ik doe nog aan gas :o (met plannen voor infrarood panelen).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 22:10

De asresten gaan mijn compostbak in of rechtstreeks in de borders. Aanmaak hout is deels van eigen snoei (plataan, fruit, noot, els) deels aanmaakhoutjes van onbekend hout. Enige die ik aankoop. Het grote stookhout komt van een vaste leverancier die lokaal kapt, laat kloven door dagbesteding en daarna bij hem aan de lucht lang laat drogen. Wordt alleen daarna wel verpakt in zakken ivm praktischer vervoeren en stapelen door dezelfde dagbesteding,

Ik vul dat af en toe aan met gerooid appel of perenboom dat droogt bij de teler. Iets anders weiger ik te stoken

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:11

1000 jaar laten liggen kan ook, dan is het versteend. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 22:13

Houtkachel is hier vooral hoofdverwarming. Badkamer pikt nog net mee daarvan. De rest gaat dan ventilator kacheltje aan als extraatje als ik douche of in bad zit. Boven staat volledig vorstvrij en wordt nagenoeg niet gebruikt.

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:39

Hier helaas een huurwoning waar we zelf niks aan mogen aanpassen. En kreeg vanmorgen de mail en schrok me kapot. Betaal nu €76 en zou gaan naar €166

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:16

Colinda20 schreef:
Hier helaas een huurwoning waar we zelf niks aan mogen aanpassen. En kreeg vanmorgen de mail en schrok me kapot. Betaal nu €76 en zou gaan naar €166

:wow: