94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:41

robert45 schreef:
Willl65 schreef:
Ik word zelf een beetje misselijk van mensen die een SSer op leeftijd zielig gaan vinden . Ik kijk iedere verjaardag de huiskamer rond en zie nog maar 10 familieleden die voor het grootste deel allemaal na de oorlog zijn geboren. De rest afgeslacht. Maar ik moet mijn mond houden want is al zo lang geleden gebeurt al voelen wij (2 de en 3 de generatie) er nog steeds de gevolgen van. Anti semitisme is weer helemaal”in” en we moeten onze kop houden over wat er is gebeurt want slachtoffer gedrag. Terecht dat hij berecht wordt en bezopen dat er ook maar enige melij wordt getoond

Het probleem is dat het 75 jaar geleden heeft plaatsgevonden, hoe ga je in godsnaam iets bewijzen uit die tijd zonder een boel aannames te doen. Je kan iemand immers alleen veroordelen op directe bewijzen en niet omdat iemand er bij is geweest.

Zolang niet duidelijk is wat deze persoon precies gedaan heeft vind ik het heel lastig om hem nu al te veroordelen.

Niemand hier zegt dat jij je mond moet houden over wat er 75 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Niet hier vertoont antisemitisch gedrag.

Wel ben ik dan oprecht benieuwd welke gevolgen jij hier nog 75 jaar later ondervind?

Met alle respect denk je werkelijk dat ik dat hier open uit de doeken ga doen? Zoals je leest zijn er bijna geen familieleden uit ee oorlog gekomen wat denk je dat dat doet met een familie .
Als je oprecht nieuwsgierig bent neem dan kijkje op cidi.nl Zij documenteren alles

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:50

En ik wordt er misselijk van dat er mensen oordelen op waar ze geen verstand van hebben en maar 1 richting uit kijken.
Niemand is er bij geweest toen hij in dienst ging. Dus wie weet nu welke keuze hij had? Ja wie weet is hij vrijwillig aangesloten en is het een rat, maar wie weet had hij weinig keuze, dit of het veld op...en het veld op is net zo erg want je dood ook mensen.....

Trouwens dat er gezegd wordt dat we er van geleerd hebben. Niet echt, moet je kijken welke oorlogen er nog gaande zijn....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:28

De hoeveelheid haat die er tegenwoordig is, en de behoefte om neer te kijken op anderen die "anders" zijn....en deze op basis van een vingerhoedje info tot minderwaardig / dom / slecht te veroordelen zonder je daadwerkelijk te verdiepen in "andermans schoenen".....volgens mij hebben we er maar verdraaid weinig van geleerd helaas. -O-

Hier op Bokt zie je al hoe makkelijk mensen anderen veroordelen en dan meteen niet te zuinig ook.
De "wij zijn beter dan zij" behoefte is ook nog nu ontzettend sterk aanwezig helaas :n

Die documentaire is een pittige inderdaad.... ik vind ook eigenlijk dat iedereen verplicht een keer naar een kamp zou moeten gaan, al is het "maar" Westerbork waar je ook wel het 1 en ander aan ontnuchterend beeldmateriaal te zien krijgt.

Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-11-18 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:30

[quote="pmarena"]De hoeveelheid haat die er tegenwoordig is, en de behoefte om neer te kijken op anderen die "anders" zijn....en deze op basis van een vingerhoedje info tot minderwaardig / dom / slecht te veroordelen zonder je daadwerkelijk te verdiepen in "andermans schoenen".....volgens mij hebben we er maar verdraaid weinig van geleerd helaas. -O-

Die documentaire is een pittige inderdaad.... ik vind ook eigenlijk dat iedereen verplicht een keer naar een kamp zou moeten gaan, al is het "maar" Westerbork waar je ook wel het 1 en ander aan ontnuchterend beeldmateriaal te zien krijgt.[/quote
Zou inderdaad verplichte stof moeten zijn. Maar ja dit is een stukje geschiedenis wat niet langer op scholen wordt gegeven

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:30

robert45 schreef:
Karl66 schreef:
Ja natuurlijk het totenkopf verbände. En nee, daar werd je niet voor aangewezen, daar koos je vrijwillig voor. Bij de SS werd je niet toevallig ingedeeld, SS lidmaatschap was een keuze en de totenkopf verbände werden ook helemaal niet als onderdeel van het leger gezien.

Trouwens, in juni 1942, toen hij kampbewaker werd, werd het oostfront ook nog niet gezien als een gehaktmachine voor Duitse soldaten...

De SS was inderdaad iets vrijwilligs, maar nu even in de tijd terug....

Je bent jong en je hebt te dienen in het Duitse leger, al jarenlang ben je geïndoctrineerd met het nazi gedachtegoed. Uiteindelijk krijg je de keuze om voor je land,volk en leider te dienen bij de altijd ijzersterke superieure SS troepen. Dan denk ik dat er maar weinig zijn die dan afhaken, helemaal wanneer het gaat om zulke beïnvloedbare jongemannen. Je krijgt wellicht ergens de keuze van bewaker in een kamp of serieus naar het front met alle risico's van dien...

Vergeet niet dat toentertijd de meeste mensen niet zo bijster ontwikkeld waren dat ze alle gevolgen konden en gingen overdenken. De mensen die daar immers opgesloten waren ken je al jaren als de "vijand" en veroorzaker van je problemen.

Ik wil niet goedpraten wat er gebeurd is, het is verschrikkelijk. Alleen verplaats je eens in die tijd en keuzes die je allemaal moet maken en gevolgen die komen die je niet kan overzien.

Als je het niet wilt goedpraten, waarom praat je het dan goed?

Eerst was het verhaal dat hij wel kampbewaker moest worden om zijn familie te beschermen, daarna dat hij geen keuze had en gestuurd werd. Het was gewoon een vrijwillige keuze om geen soldaat maar kampbewaker te worden. En die vrijwillige keuze heeft consequenties, namelijk dat hij nu alsnog zich voor de rechter moet verantwoorden. Om dat wij als mensheid hebben afgesproken dat op misdaden tegen de menselijkheid geen verjaringstermijn zit.

En nee, dat betekent niet dat wij deze man moeten veroordelen, dat is namelijk aan de rechter. Alleen is er sinds het Demjanjuk proces jurisprudentie dat door het feit dat je hebt gewerkt als bewaker in een concentratiekamp je medepleger bent aan misdaden tegen de menselijkheid. En dat is de reden waarom er nu alsnog een proces tegen hem gevoerd wordt. En in dat proces zal de rechter een oordeel uitspreken.

Ik vind het echt verbijsterend om te lezen hoeveel mensen het opnemen voor een bewaker van een vernietigingskamp. We zijn niet bezig om de lessen van de tweede oorlog te vergeten, we zijn ze blijkbaar al vergeten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:32

Willl65 schreef:
pmarena schreef:
KNIP ik vind ook eigenlijk dat iedereen verplicht een keer naar een kamp zou moeten gaan, al is het "maar" Westerbork waar je ook wel het 1 en ander aan ontnuchterend beeldmateriaal te zien krijgt.

Zou inderdaad verplichte stof moeten zijn. Maar ja dit is een stukje geschiedenis wat niet langer op scholen wordt gegeven

Is dat zo?

Lijkt me best sterk eigenlijk, is dat geen broodje aap?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:35

pmarena schreef:
Willl65 schreef:

Is dat zo?

Lijkt me best sterk eigenlijk, is dat geen broodje aap?

Volgens mij is het nu juist zo dat het lesprogramma is aangepast zodat niet meer enkele onderwerpen heel diep worden behandeld maar van alles een beetje. Dus ook WOII. Afhankelijk van wat je voor pakket kiest op de middelbare school en op welk niveau je zit zal het wat meer of minder gedetailleerd zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:38

Karl66 schreef:
Ik vind het echt verbijsterend om te lezen hoeveel mensen het opnemen voor een bewaker van een vernietigingskamp. We zijn niet bezig om de lessen van de tweede oorlog te vergeten, we zijn ze blijkbaar al vergeten...

Ik denk juist dat je op de goede weg bent als je beseft dat niet alleen "slechte mensen" tot zulke dingen in staat zijn. Dat het goed is als je iemands beweegredenen wilt begrijpen en niet zomaar oordeelt dat het een slecht mens is dat gestraft moet worden.

Als je dat wel doet dan ben je net zo kortzichtig bezig om iemand als "untermensch" weg te zetten op basis van een vingerhoedje gekleurde informatie :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:45

pmarena schreef:
Karl66 schreef:

Ik denk juist dat je op de goede weg bent als je beseft dat niet alleen "slechte mensen" tot zulke dingen in staat zijn. Dat het goed is als je iemands beweegredenen wilt begrijpen en niet zomaar oordeelt dat het een slecht mens is dat gestraft moet worden.

Als je dat wel doet dan ben je net zo kortzichtig bezig om iemand als "untermensch" weg te zetten op basis van een vingerhoedje gekleurde informatie :n

Dit is zo waar. Elders op het internet verwoordde iemand dit al op een, vond ik, erg treffende manier.
https://i.imgur.com/B3xNvtg.png (de foto waar het om gaat)
Afbeelding
Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:47

Wat deze man al dan niet gedaan heeft, zal tijdens het proces al dan niet duidelijk worden. Ik vind dat er werkelijk geen enkel argument aan te voeren is tegen het proces an sich. Leeftijd, of er nu gekeken wordt naar de leeftijd van deze man destijds (erg jong) of nu (hoogbejaard), is géén verzachtende omstandigheid, in ieder geval niet één als argument tegen dit proces.

Daarbij, de man krijgt hooguit een gevangenisstraf, de eventuele straf heeft ook hooguit een symbolische betekenis, want zal in geen enkele verhouding staan tot de gruwel van het systeem waar deze man, of dat nu een gemotiveerde keuze was of niet, deel van uitmaakte. Voor zover het al relevant is of de man 'es gewusst' heeft of niet. Of dat hij in wezen een 'goed' mens was/is die door de omstandigheden op deze plek terecht kwam. Daar gaat het niet om. Dat is ook iets waar deze meneer alleen zelf het antwoord op weet, en bij eventuele gewetenswroeging zelf mee moet dealen.

Hij krijgt een eerlijk proces, met ruimte voor hoor en wederhoor. Bij onvoldoende bewijs van actieve medeplichtigheid aan misdaden tegen de menselijkheid zal hij neem ik aan niet vervolgd worden.
Maar dan heeft het proces wel plaatsgevonden, en dáár gaat het om.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:59

Magrathea schreef:
pmarena schreef:

Dit is zo waar. Elders op het internet verwoordde iemand dit al op een, vond ik, erg treffende manier.
https://i.imgur.com/B3xNvtg.png (de foto waar het om gaat)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Goed geschreven inderdaad +:)+

De wereld zou een stuk mooier zijn als ieder mens een ingebouwd buzzertje had ofzo, dat af gaat om je te corrigeren op het moment dat je iets slechts over een ander denkt. En dat je er aan herinnert om even een stapje terug te nemen en te proberen het grotere plaatje te zien.

Dat je er aan herinnert dat de meeste mensen echt niet door-en-door slecht of dom zijn maar dat er een best wel begrijpelijke reden achter kan zitten waarom een goed mens iets doet dat je niet goedkeurt... maar dat ineens toch best wel goed te begrijpen is als je even je best doet om je er in te verdiepen.

Begrip voor de keuzes van een ander is zó veel waard...ook al ben je het er niet mee eens, ook al vind je het stom, als je wat begrip op probeert te brengen voor de reden waarom dingen zijn zoals ze zijn dan hoef je je er zelf ook al veel minder aan te ergeren dus zelf heb je er ook nog wat aan :)

Begrip voor (de situatie van) een ander scheelt een hele berg haat en frustratie.

mysa
correspondent/vertaler

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:05

Tja, om te beginnen zul je dan 'monster' moeten definieren, niemand is honderd procent goed of slecht. Er zijn echter wel mensen met een zwak, of zelfs afwezig geweten. En Hitler was er zo eentje. Maar er zijn er natuurlijk veel meer.

Naar mijn idee had Hitler gewoon een zondenbok nodig (en waarschijnlijk toch al een aversie tegen Joden). Weet je dat Göring eens verzuchtte: ' Ach die flauwekul van de baas (Hitler) en Goebbels, met hun rassentheorie-obsessie, daar gelooft toch niemand van ons meer in'. Ik kan helaas niet letterlijk citeren, maar heb dat ooit in twee bronnen gelezen.

050206051012

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:41

Ik denk dat Hitler een, niet al te snuggere, pion is geweest in het grote geheel.

Maar hee, kijk naar Wilders, is toch van het zelfde laken een pak.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:48

pmarena schreef:
Karl66 schreef:

Nee, je bent op de goede weg als je probeert te leren van wat er is gebeurd en dat in de toekomst probeert te voorkomen. Je bent niet op de goede weg als je daarom misdaden tegen de menselijkheid maar gaat bagatelliseren. Dat is nou net wat er helemaal misging in die periode. Het bagatelliseren van het kwaad dat in de concentratiekampen geschiedde...

Dat iemand geen in en in slecht mens is wil nog niet zeggen dat hij zich niet meer hoeft te verantwoorden voor zijn daden. Het verschil is dat wij hem niet zonder rechtspleging in een kamp stoppen, hem gaan martelen en gaan vermoorden voor wat hij gedaan heeft. In tegenstelling wordt hij voor een onafhankelijke rechter gebracht die zijn daden beoordeeld naar de maatstaven van democratisch tot stand gekomen wetten. Dat is namelijk één van de lessen die je kan leren, dat een rechtstaat belangrijk is. En een onderdeel van die rechtstaat is het berechten van (oorlogs)misdadigers.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:54

Stel dat deze man ooit tot inkeer is gekomen dat wat hij bewaakt heeft en wat er daar gebeurde gruwelijk was zal hij dan niet al genoeg straf gehad hebben er de rest van zijn leven dagelijks aan herinnerd te zijn?
Hij en ook zijn familie toch altijd een geheim mee heeft moeten dragen want je gaat denk ik niet trots vertellen dat je kampbewaarder geweest bent!?
Ik vind het moeilijk te oordelen. Het lijkt mij vrij nutteloos iemand op die leeftijd nog te berechten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:04

Popstra schreef:
Ik vind het moeilijk te oordelen. Het lijkt mij vrij nutteloos iemand op die leeftijd nog te berechten.

Ze hadden hem beter na WO II op kunnen hangen, I agree :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:05

Popstra schreef:
Stel dat deze man ooit tot inkeer is gekomen dat wat hij bewaakt heeft en wat er daar gebeurde gruwelijk was zal hij dan niet al genoeg straf gehad hebben er de rest van zijn leven dagelijks aan herinnerd te zijn?
Hij en ook zijn familie toch altijd een geheim mee heeft moeten dragen want je gaat denk ik niet trots vertellen dat je kampbewaarder geweest bent!?

Ik denk dat daar de rechter voor is, om te bepalen of het zinvol / nuttig is :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:18

Askja schreef:
Wat deze man al dan niet gedaan heeft, zal tijdens het proces al dan niet duidelijk worden. Ik vind dat er werkelijk geen enkel argument aan te voeren is tegen het proces an sich. Leeftijd, of er nu gekeken wordt naar de leeftijd van deze man destijds (erg jong) of nu (hoogbejaard), is géén verzachtende omstandigheid, in ieder geval niet één als argument tegen dit proces.

Daarbij, de man krijgt hooguit een gevangenisstraf, de eventuele straf heeft ook hooguit een symbolische betekenis, want zal in geen enkele verhouding staan tot de gruwel van het systeem waar deze man, of dat nu een gemotiveerde keuze was of niet, deel van uitmaakte. Voor zover het al relevant is of de man 'es gewusst' heeft of niet. Of dat hij in wezen een 'goed' mens was/is die door de omstandigheden op deze plek terecht kwam. Daar gaat het niet om. Dat is ook iets waar deze meneer alleen zelf het antwoord op weet, en bij eventuele gewetenswroeging zelf mee moet dealen.

Hij krijgt een eerlijk proces, met ruimte voor hoor en wederhoor. Bij onvoldoende bewijs van actieve medeplichtigheid aan misdaden tegen de menselijkheid zal hij neem ik aan niet vervolgd worden.
Maar dan heeft het proces wel plaatsgevonden, en dáár gaat het om.

Inderdaad, de rechtbank is de plaats om iedereen aan het woord te laten en te bepalen in hoeverre deze man schuldig is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:19

Zou zijn familie, misschien kinderen,kleinkinderen over zijn verleden geweten hebben.De leuke logeer opa die naar de speeltuin gaat met de kleinkinderen en ijsjes eten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:20

Popstra schreef:

Toevallig begint vandaag in Nederland een proces tegen een man die schijnbaar in een vlaag van verstandsverbijstering een vrouw heeft beroofd, ontvoerd en verkracht. Zullen we die ook maar geen straf geven omdat hij de rest van zijn leven eraan herinnerd wordt en ermee moet leven dat hij tot zo iets gruwelijks in staat is?

Er is een reden waarom sommige misdrijven nooit verjaren en dat is de ernst van die misdrijven. Hij heeft eraan meegewerkt dat 65.000 onschuldige mensen zijn vermoord. Ja in nazi-Duitsland kwam je daar mee weg en werd je er zelfs voor beloond. Maar in een rechtstaat moet je je na zo'n misdrijf voor de rechter verantwoorden. En dat lijkt mij een hele goede zaak.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:34

Quellian schreef:
Popstra schreef:

Ze hadden hem beter na WO II op kunnen hangen, I agree :j

Hier wil ik graag op inhaken. Wat als het jou opa was geweest of familie?
Ik lees hier overal duitsers dit, nazi's dat, maar dat waren niet alleen duitsers hoor. Daarbij opgeteld dat zij al jaren geïndoctrineerd werden en in NL gewoon mensen dachten..goh goed cluppie ga ik ook bij. Daarbij de oorlogsmisdaden die door nederlanders in Indonesië na de oorlog uitgevoerd zijn..
We hebben het continu over wij/zij, maar leg het eens bij jezelf neer. Je lieve opa, dat schattige oude mannetje.
Net als alle helden van 2018 die wel even in het verzet zouden gaan. Het is een compleet andere tijd..
Leg het wat dichter bij jezelf en vorm dan eens een oordeel.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:54

mysa schreef:
Tja, om te beginnen zul je dan 'monster' moeten definieren, niemand is honderd procent goed of slecht. Er zijn echter wel mensen met een zwak, of zelfs afwezig geweten. En Hitler was er zo eentje. Maar er zijn er natuurlijk veel meer.

Naar mijn idee had Hitler gewoon een zondenbok nodig (en waarschijnlijk toch al een aversie tegen Joden). Weet je dat Göring eens verzuchtte: ' Ach die flauwekul van de baas (Hitler) en Goebbels, met hun rassentheorie-obsessie, daar gelooft toch niemand van ons meer in'. Ik kan helaas niet letterlijk citeren, maar heb dat ooit in twee bronnen gelezen.

De Joden waren gewoon ook een makkelijke zondebok waar het merendeel van de Duitsers al tegenop keken. Op het einde van WOI, zijn voornamelijk de grote geldwinnaars van het rijngebied geweest die stonden op een overgave, omdat zij bang hadden dat hun geld in gevaar zou komen, velen daarvan waren ook net rijke Joden. Het is niet 'zomaar' geweest dat er een aversie was tegen hun, Hitler heeft daar gewoon van geprofiteerd ook

En het is moeilijk om daar iets van te zeggen, vele Duitsers zijn ook gewoon gedwongen in een job die ze niet wouden. namelijk, ga in het leger, doe functie x of we nemen u en uw familie mee naar het kamp. Welke keuze kies je dan? De meeste mensen gaan nog steeds voor hun eigen lijf/familie

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:06

Elin_ schreef:
Net als alle helden van 2018 die wel even in het verzet zouden gaan. Het is een compleet andere tijd..
Leg het wat dichter bij jezelf en vorm dan eens een oordeel.

Niemand zegt volgens mij dat hij nu beter/anders/heldhaftiger zou handelen wanneer hij in dezelfde situatie geplaatst zou worden als die waarin deze man destijds zat (wat die situatie ook geweest mag zijn). Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat erom dat als je dergelijke gruweldaden pleegt als waar deze man van verdacht wordt, de consequentie hoort te zijn dat je je daarvoor voor een rechter moet verantwoorden.

Ook als jij of ik of ieder ander zomaar hetzelfde zou doen wanneer we op de juiste manier bespeeld worden, horen dergelijke daden bestraft te worden, of op zijn minst beoordeeld door een rechter. Of je dan de rest van je leven voor en na die daden een goed of een slecht mens bent geweest, doet aan de daden niets af. Al zou iemand de rest van zijn leven Jezus zijn, dan nog hoort iemand niet vele duizenden mensen om wie ze zijn te doden en te mishandelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:13

Karl66 schreef:
pmarena schreef:

Nee, je bent op de goede weg als je probeert te leren van wat er is gebeurd en dat in de toekomst probeert te voorkomen.

Inderdaad: daarom is het ook goed om een bepaalde kortzichtigheid en te snel oordeel op basis van een vingerhoedje informatie probeert te voorkomen. Zomaar klakkeloos zeggen dat deze man een vreselijke naarling is vind ik kortzichtig, daarvoor heb je veel te weinig inzicht in het wat, hoe en waarom hij gedaan heeft.

Citaat:
Je bent niet op de goede weg als je daarom misdaden tegen de menselijkheid maar gaat bagatelliseren. Dat is nou net wat er helemaal misging in die periode. Het bagatelliseren van het kwaad dat in de concentratiekampen geschiedde...

Waar zie jij misdaden tegen de menselijkheid gebagatelliseerd worden....?
Ik doe dat niet in ieder geval. Wat daar is gebeurd is verschrikkelijk, walgelijk en onacceptabel.
Als je een 1-ling waarvan je eigenlijk niks weet, niet direct wilt wegzetten als een walgelijk monster zegt dat toch niks over wat je vindt van de misdaden die er gepleegd zijn. het zegt alleen dat je het niet fair vindt om die misdaden zomaar klakkeloos die ene man aan te rekenen die er wellicht maar bijzonder weinig invloed op heeft gehad.

Ik vind het echt gevaarlijk dichtbij de Jodenvervolging komen: een vervelende situatie, en hèm geven we de schuld want die heeft er wat mee te maken dus hij moet er voor boeten :j

Citaat:
Dat iemand geen in en in slecht mens is wil nog niet zeggen dat hij zich niet meer hoeft te verantwoorden voor zijn daden. Het verschil is dat wij hem niet zonder rechtspleging in een kamp stoppen, hem gaan martelen en gaan vermoorden voor wat hij gedaan heeft. In tegenstelling wordt hij voor een onafhankelijke rechter gebracht die zijn daden beoordeeld naar de maatstaven van democratisch tot stand gekomen wetten. Dat is namelijk één van de lessen die je kan leren, dat een rechtstaat belangrijk is. En een onderdeel van die rechtstaat is het berechten van (oorlogs)misdadigers.

Volgens mij zeggen de meeste mensen inclusief ikzelf ook dat zo'n meneer zich zeker dient te verantwoorden :j

Maar daarbij dan nog dat het niet fair is om hem weg te zetten als 1 of ander walgelijk monster want wij hier op dit paardenforumpje hebben geen flauw idee wat het verhaal van die man nou daadwerkelijk is en dat mogen we ons best beseffen anders zijn we geen haar beter dan die massa die destijds ook zomaar aannam dat andere mensen slecht volk waren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:16

The_Cat schreef:
mysa schreef:

De Joden waren gewoon ook een makkelijke zondebok waar het merendeel van de Duitsers al tegenop keken. Op het einde van WOI, zijn voornamelijk de grote geldwinnaars van het rijngebied geweest die stonden op een overgave, omdat zij bang hadden dat hun geld in gevaar zou komen, velen daarvan waren ook net rijke Joden. Het is niet 'zomaar' geweest dat er een aversie was tegen hun, Hitler heeft daar gewoon van geprofiteerd ook

En het is moeilijk om daar iets van te zeggen, vele Duitsers zijn ook gewoon gedwongen in een job die ze niet wouden. namelijk, ga in het leger, doe functie x of we nemen u en uw familie mee naar het kamp. Welke keuze kies je dan? De meeste mensen gaan nog steeds voor hun eigen lijf/familie

Hitler was voor de eerste wereld oorlog ook al een antisemiet en nee, de Joden, ook niet de rijke Joden, zijn daar op wat voor manier schuldig aan. Dat niet 'zomaar' een aversie is een vorm van victim blaming.

Ja, als dienstplichtig militair in een land in oorlog had je niet de mogelijkheid om gewetensbezwaard te zijn en moest je gewoon dienen. Wilde je niet dienen, dan ging je naar een concentratiekamp. Maar dat wil niet zeggen dat je familie ook gelijk opgesloten werd. Dat gold voor militairen, niet voor kampbewakers, dat was een baan waar je vrijwillig voor koos. En je was dan wel een SS-er, maar bij een niet militaire eenheid. Dat je als bewaker in een uniform rondloopt maakt je nog geen soldaat.

@Pmarena, wie zegt dat het een naarling is? Het gaat erom dat hij berecht wordt en nogal wat mensen dat overdreven vinden en dat daarnaast het werken in een concentratiekamp gebagatelliseerd wordt. En dat laatste is wat mij betreft nog wel het meest schokkende van deze discussie. Deze man was kampbewaker, onderdeel van dat walgelijke systeem, die daar actief aan meewerkte. Dat kan je niet afdoen met "Ich habe es nicht gewusst".