Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JoycexEnya schreef:Ik ben voor blijven wisselen.
En dat blijft het tot 2021 doen, omdat ze er niet uit komen, hoorde ik op het nieuws gisteren. Heb topic niet gelezen.
Als ik moet kiezen dan zomertijd. Vind zo vreselijk dat echt vroeg donker is!
A3a1 schreef:JoycexEnya schreef:Ik ben voor blijven wisselen.
En dat blijft het tot 2021 doen, omdat ze er niet uit komen, hoorde ik op het nieuws gisteren. Heb topic niet gelezen.
Als ik moet kiezen dan zomertijd. Vind zo vreselijk dat echt vroeg donker is!
Het lijkt me een hel van een beslissing, de voorkeuren liggen zo dicht bij elkaar.
Ik denk dat dat uiteindelijk het beste is.
Oscar schreef:Ik zou het vooral heel handig vinden als het straks in de omringende landen dezelfde tijd is/blijft. Vind het vooral apart dat de focus zo op NL ligt. Ik denk dat het beter/handiger is als we met onze omringende landen dezelfde afspraken maken. Of dat nou zomer- of wintertijd is maakt mij persoonlijk weinig uit.
JoycexEnya schreef:Ja indd.
Maar Marokko heeft permantente zomertijd ingevuld, die heeft gewoon bam! De beslissing gemaakt. Maar snap Europa wel, met die verschillende voorkeuren en je krijgt dan onderling ook tijdsverschil
Oscar schreef:Dat zijn inderdaad de tijdzones die te maken hebben met de ligging (dit is wel een leuk kaartje: https://www.landenkompas.nl/img/overig/ ... wereld.png ). Maar de zomer/wintertijd staat nog eens los daarvan. In de praktijk zou je dan landen hebben die aan elkaar vast zitten en een uur tijdsverschil hebben, en daarnaast nog een extra uur tijdsverschil vanwege verschillende afspraken in zomer/wintertijd.
Shanna schreef:Oscar schreef:Dat zijn inderdaad de tijdzones die te maken hebben met de ligging (dit is wel een leuk kaartje: https://www.landenkompas.nl/img/overig/ ... wereld.png ). Maar de zomer/wintertijd staat nog eens los daarvan. In de praktijk zou je dan landen hebben die aan elkaar vast zitten en een uur tijdsverschil hebben, en daarnaast nog een extra uur tijdsverschil vanwege verschillende afspraken in zomer/wintertijd.
Probleem is alleen dat wij zoals Arjen Lubach het duidelijk uitlegt heel scheef zijn ingedeeld. Als je de kleurenbalken/ tijdzone-lijnen recht doortrekt zouden wij in de groene balk moeten zitten. Ik zou het ook geen gek idee vinden om deze grenzen zo recht mogelijk te trekken, maar dan wel gelijk met de betreffende landsgrenzen (en getrokken op waar het grootste gedeelte van het land qua tijd-zone in ligt), en daarmee inderdaad een andere tijd te hanteren dan duitsland. Dat lijkt mij het meest praktisch.
Hier begint het stukje uitleg op de video van Lubach;
[ Video ]
Magrathea schreef:enjoymyhorse schreef:Maar als je die werkdag gaat verlaten wat heb je dan voor winst?
Dan heb je aan dat uurtje langer licht in de avond ook niets meer.
Dat je niet aan je dag begint als het donker is, of dat de periode waarin dat zo is korter is