Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

gohya

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:22

Zomertijd, ik vind het wel fijn een uur later donker.We hebben al de donkere dagen voor Kerst en die zijn met de wintertijd nóg eerder donker.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:30

Permanent zomertijd. Dat uurtje licht kan ik veel beter gebruiken aan het eind van de dag dan aan het begin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:42

Wintertijd :j Ik ben een ochtendmens, en kom 's zomers nauwelijks in slaap 's avonds. Een uurtje eerder donker zou fijn zijn. En de donkere avonden rond de kerst vind ik juist gezellig. En als ik 's ochtends door het zonlicht wakker wordt functioneer ik beter.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:51

Ik ben voor blijven wisselen.
En dat blijft het tot 2021 doen, omdat ze er niet uit komen, hoorde ik op het nieuws gisteren. Heb topic niet gelezen.

Als ik moet kiezen dan zomertijd. Vind zo vreselijk dat echt vroeg donker is!
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 30-10-18 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:56

Zomertijd. Ik functioneer beter, vooral geestelijk. De wintertijd is voor mij een hel. Niet alleen het seizoen zelf, maar ook dat ik al begin van de avond in slaap val omdat het gevoelsmatig veel later is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:06

JoycexEnya schreef:
En dat blijft het tot 2021 doen, omdat ze er niet uit komen, hoorde ik op het nieuws gisteren. Heb topic niet gelezen.

Het lijkt me een hel van een beslissing, de voorkeuren liggen zo dicht bij elkaar.
Ik denk dat dat uiteindelijk het beste is.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:08

A3a1 schreef:
JoycexEnya schreef:

Het lijkt me een hel van een beslissing, de voorkeuren liggen zo dicht bij elkaar.
Ik denk dat dat uiteindelijk het beste is.

Ja indd.
Maar Marokko heeft permantente zomertijd ingevuld, die heeft gewoon bam! De beslissing gemaakt. Maar snap Europa wel, met die verschillende voorkeuren en je krijgt dan onderling ook tijdsverschil

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:01

Ik zou het vooral heel handig vinden als het straks in de omringende landen dezelfde tijd is/blijft. Vind het vooral apart dat de focus zo op NL ligt. Ik denk dat het beter/handiger is als we met onze omringende landen dezelfde afspraken maken. Of dat nou zomer- of wintertijd is maakt mij persoonlijk weinig uit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:02

enjoymyhorse schreef:
Nog een optie. Verzet het een half uur, tussen wat nu in is dus en laat dat voor altijd staan.
Die optie lijkt mij de beste. Helaas word die zelden besproken.

Volledig mee eens! Ik ben voor

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:04

Oscar schreef:
Ik zou het vooral heel handig vinden als het straks in de omringende landen dezelfde tijd is/blijft. Vind het vooral apart dat de focus zo op NL ligt. Ik denk dat het beter/handiger is als we met onze omringende landen dezelfde afspraken maken. Of dat nou zomer- of wintertijd is maakt mij persoonlijk weinig uit.

Dit kun je niet blijven volhouden. Er moet ergens een grens liggen. Engeland ligt nu toch ook in een andere tijdzone? Ok, het is een eiland, dat is makkelijker dan bv Duitsland. Maar toch.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:05

Klopt, die tijdzones zul je altijd houden, dat voorkom je toch niet. Maar er zit wel een verschil tussen de huidige tijdzones en de zomer/wintertijd die misschien wel heel specifiek per land gaat gelden. Voor bewoners van het grensgebied (wij zitten dichtbij de grens van BE en DLD) is dat ook bijzonder onhandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:07

Ik denk dat je beter als voorbeeld Portugal kan nemen, die ligt in een andere tijdzone dan Spanje maar toch aan elkaar vast. Ik denk dan ook dat het niet zoveel problemen zou opleveren als wij een andere tijd zouden hanteren als Duitsland. Het zou het mooiste zijn als nederland/ belgië/ luxemburg/ frankrijk en spanje ook dezelfde tijd zouden hanteren maar met wat ten oosten van ons ligt vind ik het niet eens heel raar om een andere tijd te hebben.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:09

Dat zijn inderdaad de tijdzones die te maken hebben met de ligging (dit is wel een leuk kaartje: https://www.landenkompas.nl/img/overig/ ... wereld.png ). Maar de zomer/wintertijd staat nog eens los daarvan. In de praktijk zou je dan landen hebben die aan elkaar vast zitten en een uur tijdsverschil hebben, en daarnaast nog een extra uur tijdsverschil vanwege verschillende afspraken in zomer/wintertijd.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:11

JoycexEnya schreef:
Ja indd.
Maar Marokko heeft permantente zomertijd ingevuld, die heeft gewoon bam! De beslissing gemaakt. Maar snap Europa wel, met die verschillende voorkeuren en je krijgt dan onderling ook tijdsverschil

Alleen is daar het verschil met dat ze dichter bij de evenaar zitten en daardoor het verschil tussen zomer en winter al veel kleiner is, in tijd maar ook in temperatuur.

Plus veel nomaden, die denk ik, ook totaal hun eigen leven leiden.
Dus ik vermoed dat de economische impact minder groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:18

Oscar schreef:
Dat zijn inderdaad de tijdzones die te maken hebben met de ligging (dit is wel een leuk kaartje: https://www.landenkompas.nl/img/overig/ ... wereld.png ). Maar de zomer/wintertijd staat nog eens los daarvan. In de praktijk zou je dan landen hebben die aan elkaar vast zitten en een uur tijdsverschil hebben, en daarnaast nog een extra uur tijdsverschil vanwege verschillende afspraken in zomer/wintertijd.

Probleem is alleen dat wij zoals Arjen Lubach het duidelijk uitlegt heel scheef zijn ingedeeld. Als je de kleurenbalken/ tijdzone-lijnen recht doortrekt zouden wij in de groene balk moeten zitten. Ik zou het ook geen gek idee vinden om deze grenzen zo recht mogelijk te trekken, maar dan wel gelijk met de betreffende landsgrenzen (en getrokken op waar het grootste gedeelte van het land qua tijd-zone in ligt), en daarmee inderdaad een andere tijd te hanteren dan duitsland. Dat lijkt mij het meest praktisch.

Hier begint het stukje uitleg op de video van Lubach;

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:25

Van mij mag het blijven wisselen, zeker voor de mensen die zomer en winter al vroeg aan het werk zijn. Denk bv eens aan de bouw, voor hun is het echt wel fijn als het met de winter wat eerder licht word.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:27

Maar eh - dan beginnen ze in de bouw toch gewoon een uurtje later?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:29

Dat redden ze niet met een uurtje.
Die zitten nu al een poosje in de schemer donker te werken.
En betekend ook dat ze later klaar zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:32

Maar op zich vond ik 'waarom moet de zon om 12 uur op haar hoogste punt zijn' ook wel een goede vraag. 12 uur is niet het midden van onze dag.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:33

Shanna schreef:
Oscar schreef:

Probleem is alleen dat wij zoals Arjen Lubach het duidelijk uitlegt heel scheef zijn ingedeeld. Als je de kleurenbalken/ tijdzone-lijnen recht doortrekt zouden wij in de groene balk moeten zitten. Ik zou het ook geen gek idee vinden om deze grenzen zo recht mogelijk te trekken, maar dan wel gelijk met de betreffende landsgrenzen (en getrokken op waar het grootste gedeelte van het land qua tijd-zone in ligt), en daarmee inderdaad een andere tijd te hanteren dan duitsland. Dat lijkt mij het meest praktisch.

Hier begint het stukje uitleg op de video van Lubach;
[ Video ]

Dit vond ik ook wel interessant, wist ik helemaal niet.
Het lijkt me erg onhandig om in een andere tijdzone te zitten met Duitsland, want veel mensen doen bijv hun boodschappen net over de grens en dan zit je met dat tijdsverschil.

Ik denk dat het, wat we ook kiezen, niet een geisoleerd iets is. Je zult misschien wel meer moeten aanpassen dan alleen zomer of wintertijd, maar bijv ook de standaard werkdag wat verlaten.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:35

Maar als je die werkdag gaat verlaten wat heb je dan voor winst?
Dan heb je aan dat uurtje langer licht in de avond ook niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:37

Ik vind het wisselen eigenlijk helemaal prima. Dat uurtje eerder donker doet me niet zo veel, bij permanent zomertijd zou het op de donkerste dag van het jaar pas om 10 uur 's morgens licht worden en dát zou me pas dwars zitten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:37

enjoymyhorse schreef:

Dat je niet aan je dag begint als het donker is, of dat de periode waarin dat zo is korter is

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:39

Daar schiet je niks mee op dan. Je begint later je eindigt later en hebt daardoor een kortere avond en daar kom je niks verder mee kwa licht en vrije tijd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:42

Magrathea schreef:
enjoymyhorse schreef:

Dat je niet aan je dag begint als het donker is, of dat de periode waarin dat zo is korter is

Maar waarom komt 75% van de voor zomertijd stemmers dan met 'ja dan kan ik s'avonds nog meer doen in het licht'?

Dat Marokko weinig discussie had snap ik wel. Die zitten dichterbij de evenaar en hebben dus minder problemen met dat de zon korter of langer schijnt, dan verschil is er simpelweg minder.