Eske_B schreef:Genderdysforie is wel mentaal

Staat ook in de DSM, het handboek voor psychologen. Voor transgenders lijken andere behandelingen dan een geslachtsverandering niet te werken. En als dat zorgt dat mensen gelukkig kunnen zijn, helemaal prima. Blij dat dat werkt.
In dit geval hebben we het over fysieke dysforie (ipv sociale dysforie, wat daar ook onder valt), aangezien het over geslachtsdelen gaat. Dat is een mentale 'distress' omtrent een fysiek probleem. De twee zijn verboden, maar het is geen mentaal probleem: het probleem zit niet in de hersenen, maar in het lichaam, zo ook de oplossing. Het is te vergelijken met depressie: je hebt 'situational depression', depressie door externe oorzaken, of je hebt 'gewone' depressie, waar er iets mis gaat in de hersenen ongeacht hoe goed je leven is. Fysieke dysforie is meer zoals situationele depressie. In het geval van dysforie ligt de oorzaak én de oplossing buiten de hersenen zelf, buiten het mentale. Het is geen mentale ziekte, niet 'gek', eigenlijk is het juist heel 'normaal' in dat het een proportionele reactie is tov datgene wat er 'mis' is met het lichaam voor mensen met fysieke dysforie.
moonfish13 schreef:Killyen, ik zal de allerlaatste zijn die ptss uitvlakt, en de eerste zijn die iemand die erom lacht het liefst op zijn bek slaat.
Denk ook dat ik dat uit reflex doe, maar daar heb ik wel een nachtje cel voor over.
Maar nogmaals, ik heb allang begrepen dat het uit zijn verband gerukt is en daar ging ik toen ik het las al vanuit.
Neemt niet weg dat ik er alsnog niet achter sta om lichaamsdelen andere namen te geven, al is het geen moeten, een voorkeur, iéts.
Jij hebt het over ptss, ik ben mét ptss qua tandarts recent enorm getriggerd waardoor en heel veel ellende van mijn kindertijd boven is gekomen hierin.
Blinde paniek, en ik mag dus elke dag nu tig keer tandpasta reclames voorbij zien komen, die mij oprecht elke keer triggeren naar mijn angst.
Dus de vergelijking wat betreft tandarts vs genderneutraliteit is voor mij niet zo heel erg raar, maar dat word dus gelijk gezien als pesten.
En dat is dus wat ik krom vind: waarom transgenders wel en overige issues niet?
Je mag me trouwens best pb’en hoor, ik bijt echt niet en ik ben niet narrow minded, en juist daarom begrijp ik er geen fiets van zeg ik heel eerlijk.
Ik denk daarin net wat verder door dan jij doorhebt denk ik.
Beide kanten op ook.
Het gaat over levels. Jij hebt een hele sterke reactie op tandpasta reclames, maar je begrijpt dat je niet kan verwachten dat er daarom maar geen reclames meer zijn. Aan de andere kant mag je wel verwachten dat als jij naar de huisarts gaat, zij niet op de achtergrond tandpasta reclames aanzet terwijl ze weet dat jij dat trauma hebt. De verwachting is niet dat het woord vagina uit het woordenboek gehaald is: de verwachting is dat medische professionals genoeg kennis en kunde hebben om zich aan te passen aan de mensen met wie ze te maken hebben. Daarnaast betekent het ene niet dat het andere dan niet meer kan: je kunt vóór transgender rechten zijn en óók andere topics aanstippen, dat doe ik hier ook

De focus op transgender mensen in de media is overigens grotendeels negatief, dus voel je daar niet jaloers over: het doet op dit moment echt meer schade dan het positieve verandering oplevert. En waar het wél positief is, is het voortgebracht uit heel veel activisme van trans mensen zelf.
Ik hou het liever hier in het open omdat ik denk dat er meerdere mensen zijn die wat hebben aan waar ik het met jou over heb! Mijn werk bestaat voor een groot deel uit het onderwijzen van mensen over trans onderwerpen, en ik doe het met liefde, maar ik doe het het liefste maar 1 keer in plaats van 30 keer in het privé naar verschillende mensen toe
c_alsemgeest schreef:Ja maar dan nog... zo werkt de wereld toch niet helemaal?
Het is best lastig om alles neutraal te maken. Daarbij vind ik het vooral belangrijk om mensen lekker te laten doen wat ze willen en er vooral geen label op te willen plakken. Bewust genderneutraal is namelijk ook gewoon een label imo.
En betreft het artikel;
Het gaat over een orgaan... die heb je, en als je het laat opereren heb je het niet meer. Dat orgaan heet nou eenmaal zo... een medische term. Waarom zou dat dan niet zo mogen heten als je je geen man of vrouw voelt?
Ik voel me ook geen moeder, wil absoluut geen kinderen... ik heb een ding in mijn lijf die me eenmaal per maand ongemakken brengt en die overbodig is. Ik zou er graag vanaf willen... maar ik zou er nou nooit op komen dat ik wil dat het van naam moet veranderen.
Een baarmoeder is nou eenmaal een baarmoeder... ook als die mij alleen maar last bezorgd

Maar het gaat niet over 'mogen'. Het gaat over 'wat werkt'. Voor veel trans mannen en vrouwen, en non-binaire personen, werk het beter als de medische professionals waar ze mee te maken hebben open staan en kennis hebben over de ervaringen van trans mensen. Zo kunnen ze betere medische zorg geven. Het is heel fijn dat jij je niet ongemakkelijk voelt bij je baarmoeder (dat is geen sarcasme), maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over mensen die zich wel dusdanig ongemakkelijk voelen bij hun lichaam dat ze liever andere termen gebruiken dan termen die traditioneel met mannelijkheid of vrouwelijkheid geassocieerd worden. Je kan wel zeggen dat ze zich niet zo ongemakkelijk mogen voelen dat ze liever andere termen gebruiken, maar... zo werkt de wereld toch niet helemaal