Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:53

daantjuhhh schreef:
Ik ben geen verzekeringsadviseur :+

Voordat je je profiel net aanpaste wel, of dat was je dan. Of je hebt het helemaal verzonnen. Wat dan ook

Dat je het net twee seconden geleden in je profiel hebt aangepast zegt genoeg toch. :+

Je snapte vast wel de strekking van mijn verhaal.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:10

Citaat:
Daarom heeft ze een brief op poten gestuurd naar de gemeente en een gesprek met de burgemeester aangevraagd.

Een brief op poten _O-

Ontopic: in haar geval is het misschien wat vreemd, maar waarom zou de taaleis niet gelden voor Nederlanders die hier geboren zijn? Je wilt wat van de staat (namelijk geld) en daar mogen m.i. eisen aan gesteld worden. Groep 8 niveau lijkt me niet teveel gevraagd.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:17

Hoe vaak mag de staat vragen of je dat niveau hebt, vind je? En mag de staat dat ook vragen als die dat redelijkerwijs al zou moeten weten?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:20

Ik snap op zich die taaltest wel voor mensen die nog nooit in hun leven in Nederland gewerkt hebben, maar al wel langdurig een uitkering ontvangen. Dan moet je natuurlijk om je kansen op een baan te vergroten de taal gaan leren. Of een baan zoeken in een land waar je taal wel gebruikt wordt.

Maar ik ken meer dan genoeg mensen die na jaren nog weinig kaas hebben gevreten van Nederlands maar zich prima redden, een beter betaalde baan hebben dan ik, meer belasting betalen dan ik en zo ons sociale systeem beter ondersteunen dan ik. Nu zie ik die mensen niet zo snel in de bijstand terecht komen, maar als dat zo loopt moeten die dat toch kunnen krijgen? Overigens doen ze ook prima mee in de maatschappij hoor, al moet ik wel zeggen dat ze natuurlijk allemaal minstens Engels kunnen en gebrekkig Nederlands.

Ik neem aan dat ze weten of je een baan in Nederland hebt gehad of niet, lijkt me dat je die mensen gewoon kan overslaan aangezien ze meestal niet vanwege te weinig kennis van de taal in de bijstand beland zijn..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:42

Prrrr schreef:
Hoe vaak mag de staat vragen of je dat niveau hebt, vind je? En mag de staat dat ook vragen als die dat redelijkerwijs al zou moeten weten?

Eerder in dit topic is al aangegeven dat de taaleis in is gegaan per 1-1-2016. Dus het is niet raar dat ze nu een brief daarover ontvangt.

Citaat:
De bijstand wordt niet verlaagd, als de aanvrager kan aantonen dat hij aan de Nederlandse taal
beheerst en aan de taaleis voldoet (artikel 18b lid 2 van de Participatiewet).
Hij kan dat op drie manieren doen:

Documenten overleggen waaruit blijkt dat hij acht jaar Nederlandstalig onderwijs gevolgd heeft;
Een diploma inburgering overleggen;
Een ander document overleggen waaruit blijkt dat hij de Nederlandse taal op minimaal referentieniveau
1F (A2) beheerst.

Bij de aanvraag moet dus nagegaan worden of de aanvrager over één van deze documenten
beschikt. Wordt gezinsbijstand aangevraagd, dan rust deze verplichting op ieder afzonderlijk. Beide
personen dienen aan te tonen de Nederlandse taal te beheersen.
Het ligt op de weg van de aanvrager(s) om de genoemde documenten te overleggen. De bewijslast rust op aanvrager(s)

Om welke documenten gaat het zoal?
Voor het aantonen van Nederlandstalig onderwijs kan worden gedacht aan rapporten of diploma’s van erkende onderwijsinstellingen (zowel basis-als voortgezet/beroepsonderwijs). Dat kan ook particulier of Nederlandstalig onderwijs in het buitenland zijn.
Bij ‘een ander document’ kan bijvoorbeeld worden gedacht aan certificaten, waaruit blijkt dat men de Nederlandse taal op niveau 1F (A2) beheerst (taalcursussen).

Het college komt beleidsvrijheid toe bij de beoordeling van het laatstgenoemde bewijsstuk.

Hoewel uit de bestanden van DUO of uit SUWI-net informatie zou kunnen worden verkregen over het
hebben gevolgd van Nederlandstalig onderwijs, is het op dit moment wettelijk nog niet toegestaan om
op basis van de Wet Taaleis deze gegevens op te halen.

Kortom, het hoef niet persé met rapporten en het is voor Gemeenten nog niet mogelijk om die informatie te verkrijgen. Hoop heisa om niets. Mevrouw kan simpelweg aantonen de taal machtig te zijn en dan is ze klaar.

Edit: linkje naar document: https://www.samenvoordeklant.nl/sites/d ... 2015_0.pdf

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:52

De taaleis goldt in verband met overgangsrecht per 1 juli 2016 voor de mevrouw in kwestie. Ze vragen er nu, twee jaar later, pas om. Beetje gek, maar wie ben ik.

Juist om het onderste stuk van je tekst gaat het me. Het is bekend dat de belanghebbende die informatie allang een keer heeft ingeleverd bij de staat, maar de staat is te bedonderd om ervoor te zorgen dat ze de eigen stukken kan inzien. In plaats van ervoor te zorgen dat die doelkoppeling wel gemaakt mag worden *kennelijk niet gelukt in 2,5 jaar tijd* vallen we daar een belanghebbende mee lastig.

Ik kan je vertellen: dat is niet de eerste of enige keer dat zo'n belanghebbende daarmee lastig gevallen wordt. Je hebt gewoon recht op een uitkering, want je voldoet aan alle eisen, en de gemeente weet dat ook. Maar toch word je weer lastiggevallen, omdat er ergens iemand achter een bureau bedacht heeft dat er een taaleis gesteld moet worden, zonder te bedenken dat we dat gewoon automatisch op kunnen vragen - de belanghebbende krijgt het geld, en die moet maar springen als er iemand achter een bureau dat zegt.

Jij zegt dat het niet per se met rapporten hoeft. Nee, mevrouw moet langskomen om te bewijzen wat de gemeente al weet, waarschijnlijk met een computertoets waarvoor ze trouwens ook nog digitale vaardigheden moet hebben. Mevrouw kan dus niet simpelweg aantonen, die stukken zijn immers zoek. De gemeente kan wel simpel aantonen, maar die mag het, door manke wetgeving niet.

Je reactie lijkt op die van de staat. De regels gaan voor de mensen. Maar de regels zijn er voor de mensen. En dat perspectief lijkt hier behoorlijk zoek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:53

Sunnda schreef:
Loretta schreef:
Wat ik iet snap, wat is er nu zo moeilijk aan om af en toe gewoon een klein beetje redelijkheid te betonen.

1. Het is duidelijk dat mevrouw Nederlands spreekt.
2. Ze is duidelijk afgekeurd.
3 Over 2 jaar heeft ze AOW

Waarom toch altijd zo moeilijk doen vraag ik mij af. Ik kan alleen maar bedenken om te pesten.

Dat geldt toch de andere kant op net zo goed?

Men wil veel dingen in dit land graag ook voor de komende generaties betaalbaar houden.
Dus ook de uitkeringen. Gezien de huidige ontwikkelingen wordt dat lastiger (minder werkenden en meer ouderen/instroom vluchtelingen/wijzigingen in sectoren waar veel werk in is en sectoren waar steeds minder bannen zullen zijn door oa technologie, enz) en bovendien blijken helaas ook mensen misbruik te maken van de mogelijkheden van 'gratis geld'.

Gemeentes staan dan misschien niet bekend dat ze brieven sturen met 'Lieve Annie, en bureaucratie is zeker een probleem, maar als ik bepaalde posts hier lees denk ik dat mensen ook geen idee hebben hoe ingewikkeld het is om dit soort zaken goed te regelen met oog op het nu en op de toekomst.

Dus als dit nu het ergste is. Je bent van die duizenden mensen toevallig de 1% die boven de 63 is en zowieso geen vooruitzicht heeft op een baan. Dan pak je toch gewoon de verrekte telefoon en zegt tegen de gemeente: dat diploma ligt ergens in weetikveelwaar, hoe kunnen we dit oplossen?
Ik vind dit altijd van die statements maken die de naam statement niet waard zijn.
Get over it.

Ik sta zelf heel erg achter mijn statement aangezien deze situatie slechts 1 voorbeeld is waaruit blijkt dat Nederland de weg op gegaan is van een compleet doorgeslagen controle maatschappij. Daar is de controle op bijstandsgerechtigden maar 1 voorbeeld van.

Over dit onderwerp zal ik ook eens graag bij alle tienduizenden mensen stil willen staan die dolgraag aan het werk willen en nu steeds maar achter de vodden worden aangezeten met zinloze baantjes en erger nog banen van 3 maanden waarna ze weer naar het volgende worden gestuurd omdat werkgevers toch niet van plan zijn deze mensen een baan aan te bieden. Er wordt ook veel misbruik gemaakt van deze groep mensen door ze werk te laten doen dat eigenlijk betaald zou moeten worden. Maar op het moment dat het tijd is om de mensen te betalen worden ze weggestuurd en wordt de volgende lichting opgeroepen. Kortom moderne slavernij.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 22-08-18 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 13:54

Mensen wat zijn dat? :+ We zijn toch nummers, dingen die aan alle eisen moeten voldoen. En zo niet dan toch anders kost het je geld, of krijg je iets niet waar je recht op hebt als je niet mondig genoeg bent?

Been there done that

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:57

karuna schreef:
Mensen wat zijn dat? :+ We zijn toch nummers, dingen die aan alle eisen moeten voldoen. En zo niet dan toch anders kost het je geld, of krijg je iets niet waar je recht op hebt als je niet mondig genoeg bent?

Been there done that

Ja we zijn gedegradeerd tot alleen nog maar een BSN nummer.

Sourire

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:37

Jullie manier van schrijven laat heel duidelijk zien dat je nooit aan de andere kant van dat bureau hebt gezeten. Wij investeren duizenden en duizenden euro's pp in trajecten. Soms alleen gericht op vrijwilligerswerk als dat het hoogst haalbare is maar men dat heel graag wil. Opleidingen tot lassers, buschauffeurs, VCA-certificaten, inzet van jobhunters enzovoort enzovoort. En vaak liggen wij luie nietsdoende ambtenaren krom met (jahaaa echt waar) een kneiterhoge werkdruk om dat allemaal in zijn werk te stellen. Vanuit de gemeente waarin ik werk proberen we de hele (gezins)situatie mee te nemen. Dus als inzet van WMO of bijv. schuldhulp nodig is dan gebeurt dan (en als je zou weten wat het allemaal pp kost..). Mits men dat uiteraard zelf ook wil. En ook de taaleis wordt daarin meegenomen. Er is een hele grote groep (en dan heb ik het wel vooral over statushouders) die onwijs graag mee wil doen en de taal wil verbeteren, die vaak juist heel graag extra taallessen willen. En het kost ze helemaal niks, want het wordt allemaal door die rechtlijnige ambtenaren in het werk gesteld en door de gemeente betaald.

Dus nee, je bent geen nummer. En nee, dat gaat heus niet altijd allemaal goed. En ja, soms moet je wat van je laten horen als je graag iets wil. Met een bestand van duizenden bijstandsgerechtigden op véél minder consulenten is het nou eenmaal niet haalbaar iedereen in beeld te hebben. Maar doe alsjeblieft niet zo sarcastisch als je niet weet waar je over praat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:46

Sourire schreef:
. En vaak liggen wij luie nietsdoende ambtenaren krom met (jahaaa echt waar) een kneiterhoge werkdruk om dat allemaal in zijn werk te stellen.

Volgens mij is er niemand die het gehad heeft over nietsdoende of luie ambtenaren. Ik vind die werkdruk juist een enorm probleem - en juist daarom vind ik dat er minder gedaan moet worden.

Nu creeren we in de samenleving door de nadruk op dwang en druk en regels een systeem waar veel mensen uitvallen, die vervolgens weer geholpen moeten worden om niet uit te vallen.
Ik zou het iedereen gunnen, zowel de mensen die het beleid uitvoeren als de mensen die daardoor stapels aan post en eisen ontvangen, dat we er gewoon mee ophouden.

Als jullie inderdaad omscholing of gratis taalonderwijs aanbieden en goede ondersteuning vanuit de WMO, dan zou ik alleen maar zeggen: topgemeente, ga zo door +:)+

Maar laten we vooral ook oog hebben voor de situaties waar het niet zo is, en de regels een doel op zich geworden lijken te zijn, of een middel om mensen mee uit de uitkering te pesten. Want die situaties zijn er ook (en die zijn niet zeldzaam.)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:51

Sourire: Het spijt me erg, maar je laatste zin schiet me in het verkeerde keelgat. Ik had mezelf namelijk beloofd om geen bestuursrecht meer te doen, maar heb het toch weer teveel van omdat er zoveel zo vaak misgaat. Bij de mensen aan de bureaus is het een dossier, maar ik heb mensen aan mijn tafel zitten die vaak niet meer weten waar ze van moeten leven.

Die ik help waar ik kan, maar daar word ik vervolgens niet voor betaald omdat de Nederlandse staat vindt dat ik best wel drie zaken voor de prijs van een kan doen. Jij krijgt tenminste nog je ambtenarensalaris.

Doe niet zo sarcastisch als je niet weet waar je over praat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:52

Sourire schreef:
Jullie manier van schrijven laat heel duidelijk zien dat je nooit aan de andere kant van dat bureau hebt gezeten. Wij investeren duizenden en duizenden euro's pp in trajecten. Soms alleen gericht op vrijwilligerswerk als dat het hoogst haalbare is maar men dat heel graag wil. Opleidingen tot lassers, buschauffeurs, VCA-certificaten, inzet van jobhunters enzovoort enzovoort. En vaak liggen wij luie nietsdoende ambtenaren krom met (jahaaa echt waar) een kneiterhoge werkdruk om dat allemaal in zijn werk te stellen. Vanuit de gemeente waarin ik werk proberen we de hele (gezins)situatie mee te nemen. Dus als inzet van WMO of bijv. schuldhulp nodig is dan gebeurt dan (en als je zou weten wat het allemaal pp kost..). Mits men dat uiteraard zelf ook wil. En ook de taaleis wordt daarin meegenomen. Er is een hele grote groep (en dan heb ik het wel vooral over statushouders) die onwijs graag mee wil doen en de taal wil verbeteren, die vaak juist heel graag extra taallessen willen. En het kost ze helemaal niks, want het wordt allemaal door die rechtlijnige ambtenaren in het werk gesteld en door de gemeente betaald.

Dus nee, je bent geen nummer. En nee, dat gaat heus niet altijd allemaal goed. En ja, soms moet je wat van je laten horen als je graag iets wil. Met een bestand van duizenden bijstandsgerechtigden op véél minder consulenten is het nou eenmaal niet haalbaar iedereen in beeld te hebben. Maar doe alsjeblieft niet zo sarcastisch als je niet weet waar je over praat.

Er zullen ongetwijfeld goede ambtenaren tussen zitten, maar heb in het verleden zelf met een eikel van een arbeidsconsulent te makwn gehad. Daarvan heb ik enkel en alleen maar tegenwerking gehad. Ik zou volgens hem enkel en alleen maar geschikt zijn voor de sociale werkplaats. Ik woonde toen nog bij mijn ouders en ben zonder zijn toestemming een opleiding gaan doen. Achteraf een goede beslissing geweest want heb uiteindelijk mijn diploma gehaald. Maar uiteraard niet zonder slag of stoot. Maar doordat ik bij mijn ouders woonde was ik niet afhankelijk van deze stichting waar de gemeente en het UWV destijds zaken mee deed. Ongeveer een jaar later kwam de aap uit de mauw, de directie van deze stichting had enorm gefraudeerd en de stichting is hierdoor ook ter gronde gegaan.

Als je verkeerde ambtenaar treft kan die het je behoorlijk moeilijk maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 15:00

Helaas ook teveel aan de verkeerde kant gestaan en zie ook helaas genoeg mensen de mist in gaan. Ik spring als ervaringsdeskundige met haar op haar tanden en het genoegen een ambtenaar zijn keel door de kluiven als nodig is.

Hier in mijn eigen dossier in de gemeente staat een rood vlaggetje. Omdat ik zoveel en zo vaak ambtenaren heb moeten uitleggen aan welke wetten zij zich te houden hebben. Omdat ik met mijn eigen hulpmiddelen overnemen na verhuizing door hun geklooi in de problemen kom steeds en het me nu al aantal keren veel geld heeft gekost omdat ik niet krijg waar ik recht op heb, omdat ze te lamlendig zijn iets verder te denken dat hun neus lang is. En me bv een scootmobiel willen aanbieden te te hoog is niet aangepast kan worden en met sturen mijn been in de verdrukking komt, nee dat werkt niet, heb nu het geluk door een erfenis,

En ik heb vorige week van ellende maar een tweede hands rolstoel gekocht die als donor dient voor mijn inmiddels oude gare maar goed aangepaste rolstoel die na veertien jaar trouwe dienst aardig op was. Maar ja de gemeente kon herstel pardon wil niet bieden wat ik nodig heb. Omdat ze dan van hun standaard goedkope pakketje moeten afstappen, waar ze recht toe hebben overigens. Nee ik mag kiezen een te lange en hoge rolstoel die niet geschikt is voor lang zitten maar we gemakkelijk mee kan. Of een lompe vaste te lange die niet meegenomen kan worden.

Toch te zot voor woorden

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:04

Prrrr schreef:
Sourire: Het spijt me erg, maar je laatste zin schiet me in het verkeerde keelgat. Ik had mezelf namelijk beloofd om geen bestuursrecht meer te doen, maar heb het toch weer teveel van omdat er zoveel zo vaak misgaat. Bij de mensen aan de bureaus is het een dossier, maar ik heb mensen aan mijn tafel zitten die vaak niet meer weten waar ze van moeten leven.

Die ik help waar ik kan, maar daar word ik vervolgens niet voor betaald omdat de Nederlandse staat vindt dat ik best wel drie zaken voor de prijs van een kan doen. Jij krijgt tenminste nog je ambtenarensalaris.

Jij hoeft je allereest niet aangesproken te voelen over die zin.

Mijn klanten zijn absoluut niet slechts een dossier. Vrijwel iedereen ken ik en ze kunnen altijd (rechtstreeks) bellen en mailen. Ik beweer ook echt niet dat het altijd goed gaat, maar waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt. Als gemeente kan je het blijkbaar nooit goed doen, ik vind dat jammer gezien ik weet wat daar achter die bureau's gebeurt. Er is gewoon geen enkele wet die iedereen naar tevredenheid bedient. Wij worstelen ook zeer regelmatig met wetgeving of zelfs gemeentelijk beleid.

Maar in het geval van de Wet Taaleis vind ik het gewoon doodzonde hoe die in dit stuk wordt neergezet gezien het juist zoveel kan opleveren. Maar ook hier geldt dat deze wet niet iedereen naar tevredenheid bedient, zo ook niet deze vrouw. Maar al met al biedt deze wet, naar mijn mening, meer voordelen dan nadelen. En dat heeft niks met burgertje pesten te maken.

En @Loretta: Vervelend te horen dat je iemand hebt getroffen die je herft tegengewerkt. Dat is jammer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:07

Prrrr schreef:

Mensen die zulke dingen belwngenloos doen dat zijn voor mij de helden van deze samenleving.
Het is inderdaad heel erg jammer dat veel Nederlanders nog niet zien waar het huidife kabinet mee bezig is.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:14

karuna schreef:
Helaas ook teveel aan de verkeerde kant gestaan en zie ook helaas genoeg mensen de mist in gaan. Ik spring als ervaringsdeskundige met haar op haar tanden en het genoegen een ambtenaar zijn keel door de kluiven als nodig is.

Hier in mijn eigen dossier in de gemeente staat een rood vlaggetje. Omdat ik zoveel en zo vaak ambtenaren heb moeten uitleggen aan welke wetten zij zich te houden hebben. Omdat ik met mijn eigen hulpmiddelen overnemen na verhuizing door hun geklooi in de problemen kom steeds en het me nu al aantal keren veel geld heeft gekost omdat ik niet krijg waar ik recht op heb, omdat ze te lamlendig zijn iets verder te denken dat hun neus lang is. En me bv een scootmobiel willen aanbieden te te hoog is niet aangepast kan worden en met sturen mijn been in de verdrukking komt, nee dat werkt niet, heb nu het geluk door een erfenis,

En ik heb vorige week van ellende maar een tweede hands rolstoel gekocht die als donor dient voor mijn inmiddels oude gare maar goed aangepaste rolstoel die na veertien jaar trouwe dienst aardig op was. Maar ja de gemeente kon herstel pardon wil niet bieden wat ik nodig heb. Omdat ze dan van hun standaard goedkope pakketje moeten afstappen, waar ze recht toe hebben overigens. Nee ik mag kiezen een te lange en hoge rolstoel die niet geschikt is voor lang zitten maar we gemakkelijk mee kan. Of een lompe vaste te lange die niet meegenomen kan worden.

Toch te zot voor woorden

Ik verneem in jouw postst steeds een heleboel frustratie jegens instanties. Als jij mij zo zou bejegenen als dat jij nu schrijft zou ik ook niet voor je door het vuur gaan. Laten we elkaar behandelen zoals we zelf behandeld willen worden.

Je rolstoelverhaal kan ik niet volgen. Rolstoelen gaan in de gemeente waarin ik werk niet via de WMO/gemeente. Maar wellicht verschilt dat per gemeente.

Ik bedoel het niet vervelend en niet als aanval, maar jouw posts komen vervelend over. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat jij de wet moet gaan uitleggen. Ik denk eerder dat jij een andere interpretatie daarvan hebt en meent te weten hoe het zit en daarmee dingen wil die gewoon niet mogelijk zijn óf niet strikt noodzakelijk waardoor een goedkopere optie de voorkeur van de gemeente heeft. Maargoed, ik ken jouw persoonlijke situatie niet dus wil daar verder ook niet over oordelen. Feit is wel dat klanten het nou eenmaal vaak menen beter te weten, maar niet altijd dan ook echt gelijk hebben. Soms wel. Het zit hem vaak in de communicatie..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 15:23

Nee hoor. Ik begin vriendelijk. :j alleen als wmo ambtenaren niet op de hoogte zijn van bv pgb voor zelf aanschaffen van een hulpmiddel. -O- >;) dat is best zorgelijk.

Frustratie nee dat niet maar wel een heel gezonde dosis wat nu weer? Door welke hoepel moet ik nu weer springen :? -:(- als je zoalsbv mijn andere rolstoel bus alles wat ze al hebben weer opnieuw moet aanleveren bijvoorbeeld. Wat gewoon zinloos dubbel werk is. Ik moet drie instanties weer dingen vragen me aan te leveren omdat een instantie niets wil doen met wat ze al hebben. Sterker nig de dame aan de telefoon zei, ja we hebben alles, kan alles ook inzien maar toch wil mijn baas alles opnieuw aangeleverd hebben :list: 8)7

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:24

Dat is wel vervelend inderdaad. Bureaucratie... :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:40

Sourire schreef:
Jij hoeft je allereest niet aangesproken te voelen over die zin.

Als jij je als ambtenaar aangesproken voelt door dit topic, is het toch logisch dat Prrrr zich aangesproken voelt als zij de mensen die tegen de bureaucratie stuklopen vertegenwoordigt? Jij vraagt om begrip voor jouw kant - breng dat begrip ook op voor mensen die het van zeer nabij anders beleven.

Citaat:
Ik beweer ook echt niet dat het altijd goed gaat, maar waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt. Als gemeente kan je het blijkbaar nooit goed doen,

Dit is een vorm van reacties die ik steeds weer terug zie komen en het slaat alle mogelijkheid tot kritiek dood. (Niet alleen op dit topic, ook bij andere onderwerpen zoals zorg en onderwijs. Omdat de werkdruk hoog is en de intenties in beginsel goed zijn, is er geen mogelijkheid meer om kritiek te hebben. Ook al worden er aantoonbaar wel degelijk teveel mensen de dupe van misstanden.)
Met deze twee zinnetjes paraat is er geen gesprek meer mogelijk.

Citaat:
Maar in het geval van de Wet Taaleis vind ik het gewoon doodzonde hoe die in dit stuk wordt neergezet gezien het juist zoveel kan opleveren. Maar ook hier geldt dat deze wet niet iedereen naar tevredenheid bedient, zo ook niet deze vrouw. Maar al met al biedt deze wet, naar mijn mening, meer voordelen dan nadelen. En dat heeft niks met burgertje pesten te maken.

Tsja, dat heb je nog niet echt onderbouwd. Van bijna geen van de wetten die recent gemaakt zijn rondom sociale zekerheid is aannemelijk gemaakt dat het werkelijk iets oplevert. Zie dat artikel dat ik heb gelinkt: jaren aan beleid om mensen te 'prikkelen' tot werk maar het levert geen banen op en geen verbetering voor de mensen die erin betrokken raken.
Ook hierbij is met name vanwege de dwang ('als je dit niet doet dan raak je je uitkering kwijt') de kans groot dat dit mensen veel meer in de problemen helpt dan ze eruit haalt.

Nog een inspirerende tekst, luister de lezing of lees de uitwerking: https://decorrespondent.nl/7731/waarom- ... 9-7a288df1

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:49

Waar heb je het over? Ik schreef dat n.a.v. de berichten "wij zijn enkel nummers", aangezien Prrr dat niet schreef doelde ik met mijn post niet op haar en hoeft zij zich dus niet aangesproken te voelen? Daarbij hoor je mij nergens zeggen dat men geen kritiek mag hebben, enkel dat er soms wel eens wat nuances op mogen worden aangebracht. De wet Taaleis bestaat pas 2,5 jaar en wordt door het gros van de gemeenten pas veel korter actief uitgevoerd. Lijkt mij te kort om nu al conclusies te trekken over of iets wel of niet werkt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:55

Shadow0 schreef:
Tsja, dat heb je nog niet echt onderbouwd. Van bijna geen van de wetten die recent gemaakt zijn rondom sociale zekerheid is aannemelijk gemaakt dat het werkelijk iets oplevert. Zie dat artikel dat ik heb gelinkt: jaren aan beleid om mensen te 'prikkelen' tot werk maar het levert geen banen op en geen verbetering voor de mensen die erin betrokken raken.
Ook hierbij is met name vanwege de dwang ('als je dit niet doet dan raak je je uitkering kwijt') de kans groot dat dit mensen veel meer in de problemen helpt dan ze eruit haalt.

Nog een inspirerende tekst, luister de lezing of lees de uitwerking: https://decorrespondent.nl/7731/waarom- ... 9-7a288df1

Dat is ook het grote probleem met wat er de laatste jaren gaande is. Inplaats van mensen steeds meer klem te zetten zou de overheid moeten zorgen dat er banen komen. Maar banen realiseren is veel lastiger dan mensen klem zetten dus heeft het kabinet er maar voor gekozen om mensen op allerlei manieren dwars te zitten.

Helaas is dat zoals het nu gaat, er rust een stigma op iedereen die zijn haar baan verliest en met dat stigma in de hand wordt er allerlei symboolpolitiek gevoerd. Helaas zal daar ook weinig aan verbeteren zolang de VVD aan de macht is. Meer en meer mensen ook mensen die op dit moment wel een baan hebben zullen vroeg of laatmin de problemen komen.

Maar banen realiseren dat is iets dat gewoon niet gebeurt.
Wat wel gebeurt is de divident belasting afschaffen en zeggen dat dit banen oplevert. Terwijl alle deskundigen dit tegenspreken gaat het kabinet gewoon door.

Als je als werkende Nederlander in de toekomst graag in de armoede terecht wil komen, moet je zeker VVD blijven stemmen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:08

Sourire schreef:
Waar heb je het over? Ik schreef dat n.a.v. de berichten "wij zijn enkel nummers", aangezien Prrr dat niet schreef doelde ik met mijn post niet op haar en hoeft zij zich dus niet aangesproken te voelen?

Maar ze voelt zich dus wel geroepen om ertegenin te gaan omdat ze vaak genoeg wel ervaart dat mensen behandeld worden als nummers.

Citaat:
Daarbij hoor je mij nergens zeggen dat men geen kritiek mag hebben

Nee, en ik zei niet dat jij dat zei ;)

Ik zei dat kritiek op deze manier doodgeslagen wordt. Men mag de kritiek wel geven, maar het wordt meteen afgedaan als 'er zijn altijd wel fouten' en 'je kunt het toch nooit goed doen' en dan is de kritiek effectief afgeketst.

Citaat:
enkel dat er soms wel eens wat nuances op mogen worden aangebracht. De wet Taaleis bestaat pas 2,5 jaar en wordt door het gros van de gemeenten pas veel korter actief uitgevoerd. Lijkt mij te kort om nu al conclusies te trekken over of iets wel of niet werkt.

We weten in elk geval dat het in 1 specifiek geval, namelijk deze situatie, alvast volkomen onzinnig werkt. Maar daarnaast kunnen we natuurlijk best iets zeggen over dit soort wetgeving in het algemeen omdat deze specifieke wet misschien nog redelijk nieuw is, maar vergelijkbare wetten dus al een tijdje worden ingevoerd. Meer dwang en verplichtingen, met meer mogelijkheden om uit de uitkering geduwd te worden. En de gevolgen zijn vrij structureel dat er meer mensen benadeeld worden dan dat er mensen werkelijk geholpen worden in de richting van een beter leven (laat staan een stabiele baan.)

(Ook dat is een tactiek die veel gebruikt wordt: vooraf kun je geen kritiek geven 'want we weten nog niet hoe het loopt' en 'dat moeten we nog uitwerken', dan na een tijdje 'we zijn er nu al mee bezig, we kunnen dat natuurlijk niet zomaar veranderen', dan bij de eerste negatieve resultaten 'dit is nog een vrij nieuwe wet, dus het is nog te kort om conclusies te trekken', dan als er meer negatieve resultaten zijn en de verontwaardiging oploopt, 'moet er eerst verder onderzoek gedaan worden.' Als dat onderzoek gedaan is en het blijkt inderdaad (wie had dat kunnen voorzien) een maatregel te zijn geweest die slecht werkt, dan worden er 'belangrijke lessen geleerd' en dan, en dat is de belangrijkste stap, zijn die lessen uitsluitend voor die specifieke maatregel. Dus als er dan over een aantal jaar stel, een rekentoets wordt voorgesteld, dan kan dat hele riedeltje weer opnieuw beginnen want 'dat ging om de taaleis, maar dit is de rekeneis. Daar kun je nog niets over zeggen want we weten nog niet hoe het loopt.')

Goed. Daar ben ik dus wel een beetje gefrustreerd over. We zouden ook kunnen leren van alles wat er zoal gedaan is, want de tendens is vrij duidelijk: al die dwang veroorzaakt veel bureaucratie en problemen maar niet veel resultaat.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:05

Maar mensen raken hun uitkering helemaal niet kwijt door de taaleis. Als je er niet aan kan voldoen, krijg je hulp bij het machtig worden van de taal. Daar moet je inderdaad wel aan meewerken, maar het is niet zo dat als je niet slaagt voor de taaleis, je je uitkering kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:17

daantjuhhh schreef:
Marie_Anne schreef:
Volgens mij is het punt mee kunnen doen in de maatschappij. Dat omvat meer dan alleen werk.

Meedoen in de maatschappij.
Van iemand die hier geboren en getogen is.
Een arbeidsverleden heeft.
En hoogswaarschijnlijk 20 jaar ouder is dan de ambtenaar in kwestie die dit bedacht heeft.
Laat mij niet lachen.

Verdiep je eens in laaggeletterdheid. Veel schaamte, mensen melden zich niet snel zelf voor hulp. Deel van die groep zit ongetwijfeld in de bijstand.