Sourire schreef:Waar heb je het over? Ik schreef dat n.a.v. de berichten "wij zijn enkel nummers", aangezien Prrr dat niet schreef doelde ik met mijn post niet op haar en hoeft zij zich dus niet aangesproken te voelen?
Maar ze voelt zich dus wel geroepen om ertegenin te gaan omdat ze vaak genoeg wel ervaart dat mensen behandeld worden als nummers.
Citaat:
Daarbij hoor je mij nergens zeggen dat men geen kritiek mag hebben
Nee, en ik zei niet dat jij dat zei 
Ik zei dat kritiek op deze manier doodgeslagen wordt. Men mag de kritiek wel geven, maar het wordt meteen afgedaan als 'er zijn altijd wel fouten' en 'je kunt het toch nooit goed doen' en dan is de kritiek effectief afgeketst.
Citaat:
enkel dat er soms wel eens wat nuances op mogen worden aangebracht. De wet Taaleis bestaat pas 2,5 jaar en wordt door het gros van de gemeenten pas veel korter actief uitgevoerd. Lijkt mij te kort om nu al conclusies te trekken over of iets wel of niet werkt.
We weten in elk geval dat het in 1 specifiek geval, namelijk deze situatie, alvast volkomen onzinnig werkt. Maar daarnaast kunnen we natuurlijk best iets zeggen over dit soort wetgeving in het algemeen omdat deze specifieke wet misschien nog redelijk nieuw is, maar vergelijkbare wetten dus al een tijdje worden ingevoerd. Meer dwang en verplichtingen, met meer mogelijkheden om uit de uitkering geduwd te worden. En de gevolgen zijn vrij structureel dat er meer mensen benadeeld worden dan dat er mensen werkelijk geholpen worden in de richting van een beter leven (laat staan een stabiele baan.)
(Ook dat is een tactiek die veel gebruikt wordt: vooraf kun je geen kritiek geven 'want we weten nog niet hoe het loopt' en 'dat moeten we nog uitwerken', dan na een tijdje 'we zijn er nu al mee bezig, we kunnen dat natuurlijk niet zomaar veranderen', dan bij de eerste negatieve resultaten 'dit is nog een vrij nieuwe wet, dus het is nog te kort om conclusies te trekken', dan als er meer negatieve resultaten zijn en de verontwaardiging oploopt, 'moet er eerst verder onderzoek gedaan worden.' Als dat onderzoek gedaan is en het blijkt inderdaad (wie had dat kunnen voorzien) een maatregel te zijn geweest die slecht werkt, dan worden er 'belangrijke lessen geleerd' en dan, en dat is de belangrijkste stap, zijn die lessen uitsluitend voor die specifieke maatregel. Dus als er dan over een aantal jaar stel, een rekentoets wordt voorgesteld, dan kan dat hele riedeltje weer opnieuw beginnen want 'dat ging om de taaleis, maar dit is de rekeneis. Daar kun je nog niets over zeggen want we weten nog niet hoe het loopt.')
Goed. Daar ben ik dus wel een beetje gefrustreerd over. We zouden ook kunnen leren van alles wat er zoal gedaan is, want de tendens is vrij duidelijk: al die dwang veroorzaakt veel bureaucratie en problemen maar niet veel resultaat.