Citaat:
(Maak)industrie wordt verguisd, maar is wel de motor van de economie. Zonder maakindustrie ben je holbewoner. Geen bakstenen, geen cement, geen meubels, geen fiets, geen trein, geen bus, geen wasmachine, geen windmolens, geen zonnepanelen, enz enz.
Vraag 1: wat is 'maken'...?
Vraag 2: wat is dat: de motor van de economie...?
Maken is nu doorgaans: ten koste van de natuur.
Zo is er de kronkelgedachte "als de Shell olie oppompt, heeft Shell geproduceerd". Fout, uiteraard: er is iets vervoerd.
Vervolgens wordt deze aardolie bewerkt en daarna
hetzij in brand gestoken ( koolstofdioxide uitstoot met alle ellende van dien )
hetzij verwerkt tot plastic wegwerpspul, microplastics en krijgen we plastic soup - ook geen pretje.
Helaas hebben in dit horrorscenario veel mensen geld verdiend - maar wat gemaakt wordt is vooral een puinhoop, verder niet.
Gelukkig begint 'cradle to cradle' door te dringen - ook die PETflesjes zijn een veel te waardevolle grondstof om na gebruik weg te gooien. (Helaas: achterhoede gevechten over statiegeld...)
Doe mij maar de architecten die gebouwen neerzetten die compleet hergebruikt kunnen worden.
En nog even terug naar 'maken': mijn grootvader was meubelmaker. Ik zit op mijn 57ste op stoelen die ouder zijn dan ikzelf.
Maar hij maakte tafels en kasten en siervoorwepen - geen hout. 
Citaat:
Wegpesten van industrie levert geen bijdrage aan het milieu, en ook niet aan de economie. Want mensen willen die producten toch hebben en dus worden ze uit het buitenland gehaald. Dan worden ze waarschijnlijk meer milieu-belastend geproduceerd, en moet het ook nog over langere afstanden getransporteerd worden. En dan moeten we ze (duur) kopen ipv ze te verkopen.
Vraag: wat is 'wegpesten'...?
Ik snap dat een bedrijf nopen tot de wijk nemen naar een corrupt land, zodat de vernieling elders voortgezet kan worden geen milieuwinst oplevert.
Wellicht denken sommigen 'dat een bedrijf pesten' wel milieuwinst geeft...?
Nu de feiten: de huidige milieuwinst komt van bedrijven.
Het is triest, maar de overheid laat het afweten. Zowel mbt zelf initiatief nemen - maar ook in 'antwoord geven op de vragen van de markt'.
Bijvoorbeeld: als Europa een goede standaard afspreekt mbt omvormers (electra van zonnepanelen het net in) kan "de markt" investeren, dwz weten de bedrijven waar ze aan toe zijn.
En het had zo leuk kunnen zijn: doe in elk omvormer een ding dat een kwartje kost en de omvormer gelijkschakelt op de atoomklok in Erlangen. Daar is die atoomklok voor... En maakt het netbeheerders veel makkelijker.