Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:01

@Verootje & Carika:

Mijn man heeft een beroep wat je niet via Skype kan doen. :') en als ze moeten betalen voor vervuiling kan je je lol op. Dan denk ik niet dat het voor iemand nog betaalbaar is om te tanken. :')

We kunnen allemaal zelf wel ervoor kiezen dingen niet te doen. Maar zolang een vliegreis goedkoper is dan de trein of auto gaat er niks veranderen. Ik vind de trein echt verschrikkelijk duur. Ik ben zo 30 euro kwijt als ik met het ov naar den haag reis en weer terug. Daar heeft Mn auto een volle tank voor en kan ik bijna 800 km rijden.

Snap dus niet waarom iets wat beter os voor ons milieu dus zoveel duurder is. En aangezien je een minimum op je ov kaart moet hebben kost het je uiteindelijk nog meer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:31

Maar Sunrise, als iedereen zegt "ja ik kan er wel voor kiezen om iets niet te doen maar wat maakt het nou helemaal uit?" dan gebeurt er inderdaad niks. Nee, als er iets is wat ik frustrerend vind is het niet het feit dat de overheid niet zo happig is om structurele veranderingen door te voeren maar het feit dat er letterlijk DUIZENDEN mensen zijn die allemaal zeggen "maar weet je wat kan één persoon nou voor verschil maken". Het is niet één persoon. Het zijn AL DIE mensen die zeggen dat hun acties niet uitmaken.
(Dit is dus zeker niet persoonlijk naar jou sunrise maar naar al die mensen die dit zichzelf wel eens hebben horen zeggen :o )

Roodvos, ik vind je argument over de werkgelegenheid nogal zwak eerlijk gezegd. Leef je ook zo mee met de medewerkers van sigarettenfabrieken bijvoorbeeld? Want volgens die redenering is het ook slecht om niet te roken - immers, veel mensen komen zonder baan te zitten als de tabaksindustrie krimpt.
Nee, oprecht, als we niet binnenkort maatregelen nemen hebben we straks wel leuk werk voor iedereen maar geen fatsoenlijke planeet meer om op te leven. Zit je daar, met je baan, en je pensioen. :\

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:34

Maar als het niet meer betaalbaar is, zullen mensen dus hun gedrag aanpassen en wel milieuvriendelijker leven. Maar omdat het nu goedkoop is, kiest iedereen voor gemak. En dat is precies een van de problemen.

Het trein verkeer in Nederland is, zeker in vergelijking met andere landen, uitstekend geregeld. En het is voor een enkele keer reizen met de trein misschien wat duur, maar als je vaker reist volgens mij veel goedkoper. (Overigens ben je 23 euro kwijt voor een voltarief retour naar Den Haag vanaf Breukelen). Ik betaal voor de trein 30 euro in de maand. In de weekenden reis ik gratis (en ik reis eigenlijk altijd in het weekend) en buiten de spits met korting. Dus voor mij is reizen met de trein super goedkoop. Koppel daar een OV-fiets aan (3 euro per 24 uur) en ik kan overal komen. Naast de kosten van tanken, betaal je voor de auto ook parkeerkosten, aanschaf van de auto, belasting en andere vaste lasten. Misschien is het treinverkeer voor de enkele reis duurder, maar aangezien alle treinen (iig van NS) op groene energie (zouden moeten) rijden, en ik in de trein nog wat kan doen (eten, werken, slapen...) gaat mijn voorkeur altijd uit voor de trein boven de auto. Ja, zelfs al is voor mij de auto enkele reis 1-2 uur sneller...

En dat milieuvriendelijke opties vaak duurder zijn is voornamelijk een politiek en lobby spel...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:22

Magrathea schreef:
Roodvos, ik vind je argument over de werkgelegenheid nogal zwak eerlijk gezegd. Leef je ook zo mee met de medewerkers van sigarettenfabrieken bijvoorbeeld? Want volgens die redenering is het ook slecht om niet te roken - immers, veel mensen komen zonder baan te zitten als de tabaksindustrie krimpt.
Nee, oprecht, als we niet binnenkort maatregelen nemen hebben we straks wel leuk werk voor iedereen maar geen fatsoenlijke planeet meer om op te leven. Zit je daar, met je baan, en je pensioen. :\

Voor de medewerkers tabaksindustrie. Ja, op persoonlijk vlak vind ik dat heel erg. Maar nu zoom je in op 1 subcategorie van de industrie (microniveau). Ik het het over macroniveau.

(Maak)industrie wordt verguisd, maar is wel de motor van de economie. Zonder maakindustrie ben je holbewoner. Geen bakstenen, geen cement, geen meubels, geen fiets, geen trein, geen bus, geen wasmachine, geen windmolens, geen zonnepanelen, enz enz.

Wegpesten van industrie levert geen bijdrage aan het milieu, en ook niet aan de economie. Want mensen willen die producten toch hebben en dus worden ze uit het buitenland gehaald. Dan worden ze waarschijnlijk meer milieu-belastend geproduceerd, en moet het ook nog over langere afstanden getransporteerd worden. En dan moeten we ze (duur) kopen ipv ze te verkopen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:40

Produceren is nodig, daar ben ik volledig mee eens. Maar eigenlijk zou ons hele economisch systeem moeten veranderen (dat is misschien nog een hoger niveau). Op dit moment is produceren namelijk gericht op winst. En het liefst zo snel mogelijk. En winst zorgt voor economische groei. Die winst haal je door er voor te zorgen dat producten van goedkoop materiaal zijn, en dat het dan minder lang mee gaat, maakt niet uit, want dan koopt de consument weer sneller een nieuw product. Iets dat lang mee gaat en eventueel vaak gerepareerd kan worden is economisch niet aantrekkelijk, maar wel vele malen beter voor het milieu.
Earth Overshoot Day is dat jaar al geweest. Dat houdt in dat we nu al meer verbruikt hebben dan er dit jaar door de wereld natuurlijk geproduceerd kan worden. En in Europa, en vooral ook Nederland/België ligt dat nog veel hoger. Wie daar meer over wilt lezen: *klik*
Het hele idee van constante economische groei is ook niet mogelijk. De economie is op veel vlakken gebaseerd op natuurlijke processen uit de biologie. Binnen de biologie is het een gegeven dat oneindige groei niet mogelijk is. Maar dat deel wordt nooit toegepast op economie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 06:45

JewEmm schreef:
Het hele idee van constante economische groei is ook niet mogelijk. De economie is op veel vlakken gebaseerd op natuurlijke processen uit de biologie. Binnen de biologie is het een gegeven dat oneindige groei niet mogelijk is. Maar dat deel wordt nooit toegepast op economie...

Dat klopt niet helemaal.

Economische groei is gebaseerd op waardecreatie en de input van grondstoffen (natuur) is daar geen doorslaggevende factor in. Als ik bij jou de stoep veeg en je geeft me er 10 euro voor, en vervolgens veeg jij mijn stoep en geef ik je 10 euro terug, dan is de economie gegroeid met 20 euro. Dit zouden we oneindig kunnen doen met steeds grotere bedragen op een grotere schaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:15

Je voorbeeld gaat over diensten, daar is de input van grondstoffen niet (direct) een doorslaggevende factor in ja.
Ik ga mee met de post van JewEmm, ik las laatst dat als je terugkijkt naar wat de werkelijke kosten zijn van productie e.d. (dus ook milieubelasting consequent meenemen in je winstmodel) dan zou het zomaar kunnen zijn dat er sinds de jaren 80 al geen echte winst meer is gemaakt.
Alleen hebben wij het economische systeem zo gedefinieerd dat het alleen gaat om hoeveel geld iets oplevert. De kosten voor milieu, klimaat en natuur worden niet meegenomen, en omdat we dat nu ineens wel gaan doen (wat eigenlijk in de jaren 80 dus al had moeten gebeuren) lijkt het alsof dat allemaal verschrikkelijk duur is en duur = slecht. Echter zijn we eigenlijk vooral bezig met het aflossen van onze schuld (zie ook Earth Overshoot Day)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:54

Het probleem is volgens mij ook mede dat er geen goede alternatieven zijn voor vliegreizen in Nederland/Europa. Hier in Thailand concurreren de low-budget vliegtuigmaatschappijen met busreizen en met treinreizen.

Een treinreis, lange afstand, is ongeveer even duur als een vliegreis. En het gaat vreselijk langzaam. Toch verkies ik de trein over het vliegtuig omdat ik 's avonds op het station aan kan komen en 5 minuten later in de trein zit. Ik eet eerst een maaltijd in de trein, laat dan het bed opmaken, slaap heerlijk in een schommelende trein en wordt weer wakker op mijn plaats van bestemming. Heerlijk uitgerust ben je op de plek van bestemming in de vroege morgen.

Vergelijk dat met een vliegtuig waar je 2 uur vantevoren aankomt op het vliegveld, van rij naar rij gaat, gelimiteerd bagage mee mag nemen, knel zit in een vliegtuig voor 1-2 uur, en vervolgens weer moet wachten op je koffers. En alles overdag, dus het gaat van je "vrije tijd" af en je komt uitgeput aan.

Lange afstandstreinen in Europa zouden slaaptreinen moeten worden waar je 's avonds laat vertrekt en in de vroege morgen aankomt. Bespaard je meteen een hotelovernachting als je een trip maakt. En als de afstand te kort is, dan moet de trein maar langzamer gaan.

Hetzelfde zie je tegenwoordig in de US. Sommige vliegroutes hebben nu concurrentie gekregen van slaapbussen die expres langzaam rijden zodat de passagiers 8 uur kunnen slapen en op een normale tijd in de ochtend aankomen. Veel mensen zijn zelfs bereid iets meer hiervoor te betalen tov een vliegreis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:04

welmoedz schreef:
Mijn vraag aan de bokkers: weerhouden dit soort berichten jullie van het vliegtuig pakken om op vakantie te gaan? Ik denk over het algemeen niet omdat het bijvoorbeeld ook weer record drukte was op Schiphol deze week... :j

Het precieze rekensommetje hoor je telkens weer anders.

Maar de luchtvaart is een grote vervuiler.
Kerosine is BTW vrij, dus de spoorwegen kunnen niet eerlijk concurreren.

Vliegen duurt erg lang, drie uur tevoren op Schiphol zijn - en regelmatig 'stranden': overnachten tijdens de reis. Maar somehow denken mensen dat het snel gaat.

Vliegen geeft veel overlast.
Schiphol moet een dependance maken in het huidige vliegveld Lelystad en de rust op de Veluwe wordt ernstig aangetast.
Om uit je vel te springen: die uitbreiding is er vanwege de vakantievluchten...!

Dus nee: ik vlieg niet als het niet hoeft.
Ik kan erg tevreden zijn als ik de Grand Canyons niet met eigen ogen zie.
Ik heb wel de bron van de Rotte en de Donau gezien, langs de Limes gewandeld, onder de Pietersberg geweest, ik heb wadgelopen en heb de afgelopen weken een soort van woestijnervaring gehad - en dat is nog maar een beginnetje.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:11

Ik vind t dus totaal niet erg om een paar uur van tevoren op Schiphol te zijn. Bakkie erbij, mensen kijken, winkeltjes kijken, vermaak me er prima.
Vind vliegen ook leuk dus die ene keer per jaar laat ik niet schieten. Zeker niet als het alternatief is om met een bus naar Portugal te gaan, nee danku.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:25

Citaat:
(Maak)industrie wordt verguisd, maar is wel de motor van de economie. Zonder maakindustrie ben je holbewoner. Geen bakstenen, geen cement, geen meubels, geen fiets, geen trein, geen bus, geen wasmachine, geen windmolens, geen zonnepanelen, enz enz.

Vraag 1: wat is 'maken'...?
Vraag 2: wat is dat: de motor van de economie...?

Maken is nu doorgaans: ten koste van de natuur.
Zo is er de kronkelgedachte "als de Shell olie oppompt, heeft Shell geproduceerd". Fout, uiteraard: er is iets vervoerd.

Vervolgens wordt deze aardolie bewerkt en daarna
hetzij in brand gestoken ( koolstofdioxide uitstoot met alle ellende van dien )
hetzij verwerkt tot plastic wegwerpspul, microplastics en krijgen we plastic soup - ook geen pretje.

Helaas hebben in dit horrorscenario veel mensen geld verdiend - maar wat gemaakt wordt is vooral een puinhoop, verder niet.

Gelukkig begint 'cradle to cradle' door te dringen - ook die PETflesjes zijn een veel te waardevolle grondstof om na gebruik weg te gooien. (Helaas: achterhoede gevechten over statiegeld...)

Doe mij maar de architecten die gebouwen neerzetten die compleet hergebruikt kunnen worden.

En nog even terug naar 'maken': mijn grootvader was meubelmaker. Ik zit op mijn 57ste op stoelen die ouder zijn dan ikzelf.
Maar hij maakte tafels en kasten en siervoorwepen - geen hout. :)
Citaat:
Wegpesten van industrie levert geen bijdrage aan het milieu, en ook niet aan de economie. Want mensen willen die producten toch hebben en dus worden ze uit het buitenland gehaald. Dan worden ze waarschijnlijk meer milieu-belastend geproduceerd, en moet het ook nog over langere afstanden getransporteerd worden. En dan moeten we ze (duur) kopen ipv ze te verkopen.

Vraag: wat is 'wegpesten'...?
Ik snap dat een bedrijf nopen tot de wijk nemen naar een corrupt land, zodat de vernieling elders voortgezet kan worden geen milieuwinst oplevert.

Wellicht denken sommigen 'dat een bedrijf pesten' wel milieuwinst geeft...?

Nu de feiten: de huidige milieuwinst komt van bedrijven.
Het is triest, maar de overheid laat het afweten. Zowel mbt zelf initiatief nemen - maar ook in 'antwoord geven op de vragen van de markt'.
Bijvoorbeeld: als Europa een goede standaard afspreekt mbt omvormers (electra van zonnepanelen het net in) kan "de markt" investeren, dwz weten de bedrijven waar ze aan toe zijn.

En het had zo leuk kunnen zijn: doe in elk omvormer een ding dat een kwartje kost en de omvormer gelijkschakelt op de atoomklok in Erlangen. Daar is die atoomklok voor... En maakt het netbeheerders veel makkelijker.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:33

enzino schreef:
Het probleem is volgens mij ook mede dat er geen goede alternatieven zijn voor vliegreizen in Nederland/Europa. Hier in Thailand concurreren de low-budget vliegtuigmaatschappijen met busreizen en met treinreizen.

Een treinreis, lange afstand, is ongeveer even duur als een vliegreis. En het gaat vreselijk langzaam. Toch verkies ik de trein over het vliegtuig omdat ik 's avonds op het station aan kan komen en 5 minuten later in de trein zit. Ik eet eerst een maaltijd in de trein, laat dan het bed opmaken, slaap heerlijk in een schommelende trein en wordt weer wakker op mijn plaats van bestemming. Heerlijk uitgerust ben je op de plek van bestemming in de vroege morgen.

Vergelijk dat met een vliegtuig waar je 2 uur vantevoren aankomt op het vliegveld, van rij naar rij gaat, gelimiteerd bagage mee mag nemen, knel zit in een vliegtuig voor 1-2 uur, en vervolgens weer moet wachten op je koffers. En alles overdag, dus het gaat van je "vrije tijd" af en je komt uitgeput aan.

Lange afstandstreinen in Europa zouden slaaptreinen moeten worden waar je 's avonds laat vertrekt en in de vroege morgen aankomt. Bespaard je meteen een hotelovernachting als je een trip maakt. En als de afstand te kort is, dan moet de trein maar langzamer gaan.

Hetzelfde zie je tegenwoordig in de US. Sommige vliegroutes hebben nu concurrentie gekregen van slaapbussen die expres langzaam rijden zodat de passagiers 8 uur kunnen slapen en op een normale tijd in de ochtend aankomen. Veel mensen zijn zelfs bereid iets meer hiervoor te betalen tov een vliegreis.

Klinkt ideaal! Hier in Australie is er geen eens een trein netwerk van hoofdstad naar hoofdstad. Er is er 1 die kneiter duur is en meer een 'reis'ervaring opzich is dan een vervoersmiddel. Dus dan heb je of de optie om 9 uur te rijden (Melbourne Sydney) of nog langer 18 tot 20 uur (Melbourne - Brisbane) tegenover 2 uurtjes vliegen.. Als er een betaalbare trein zou zijn zou dat ideaal zijn. Maar hier is geeneens een spoornetwerk dus die vlieger gaat niet op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:45

Zolang de reis naar de vakantiebestemming geen onderdeel is van de vakantie, maar enkel een middel om er te komen zal er ook niet zoveel veranderen. Langere reistijden en dus vakantieduur is ook lastig met baan en of kinderen. Noch je baas noch de leerplichtwet werkt mee als je 3-6 maanden zou willen reizen, omdat je inderdaad met trein & boot ergens naar toe wil. Alles moet zo efficient mogelijk en dat staat automatisch gelijk aan zo min mogelijk tijd kosten.

Fixatie op groei en technologie als wondermiddel om alles op te lossen trouwens net zo min. En voor wie zegt : "wat ik doe maakt niks uit". Er zit meer massa en gewicht in 100 centen dan in 1 euro. Al die kleine beetjes maken de mogelijkheid voor een kantelpunt veel waarschijnlijker dan gewoon doorhobbelen.

Grootste probleem is en blijft de manier waarop er tegen de wereld en de mens aangekeken wordt, in die basisfliosofie van hoe wij de wereld zien zou een grote omslag moeten komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:30

Mars schreef:
Ik vind t dus totaal niet erg om een paar uur van tevoren op Schiphol te zijn. Bakkie erbij, mensen kijken, winkeltjes kijken, vermaak me er prima.
Vind vliegen ook leuk dus die ene keer per jaar laat ik niet schieten. Zeker niet als het alternatief is om met een bus naar Portugal te gaan, nee danku.

Als dat je hobby is: op zichzelf genomen prima.

Maar mbt herrie, kooldioxide uitstook, vervuiling dmv andere stoffen, het verdrag van Chicago en nog zo wat zaken
komt het er op neer dat je die hobby niet kunt uitoefenen zonder een bak ellende.
Dar is niet de schuld van 1 enkel individueel persoon, maar het feit dat er roofbouw wordt gepleegd is daarmee niet weggepoetst.
|(

En ik vind vliegen 'als vliegen' erg leuk. |(
Maar ik kies ervoor om buiten deze idiote structurele wantoestanden te blijven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:49

enzino schreef:

Wauw, dat klinkt echt ideaal ja! Zijn die bedjes ook een beetje comfortabel? Ik probeer mijn vriend warm te krijgen voor een treinreis door Azië (a la Miles that Matter, is een blog over een stel dat van Amsterdam naar Kuala Lumpur reist en weer terug per trein (en soms ook per slaapbus geloof ik)
Lijkt me echt fantastisch :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:07

Janneke2 schreef:
Mars schreef:

Als dat je hobby is: op zichzelf genomen prima.

Maar mbt herrie, kooldioxide uitstook, vervuiling dmv andere stoffen, het verdrag van Chicago en nog zo wat zaken
komt het er op neer dat je die hobby niet kunt uitoefenen zonder een bak ellende.
Dar is niet de schuld van 1 enkel individueel persoon, maar het feit dat er roofbouw wordt gepleegd is daarmee niet weggepoetst.
|(

En ik vind vliegen 'als vliegen' erg leuk. |(
Maar ik kies ervoor om buiten deze idiote structurele wantoestanden te blijven.

Erg netjes van je.
Maar wij willen graag op vliegvakantie dus zolang we daar de middelen toe hebben gaan we dat ook jaarlijks blijven doen. Zeker zolang er geen alternatief is dat even snel is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:36

@Magrathea, als je eens wilt proberen of dat soort bedden lekker ligt, boek dan eens de nacht trein naar Oostenrijk! Ik ga half september weer met een couchette naar Wenen voor een congres. ideaal, lekker slapen, kom uitgerust 's ochtends aan en verspil dus eigenlijk geen tijd, want ik reis tijdens het slapen en eten, en kan nog de laatste puntjes op de i zetten voor mijn presentatie die middag.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:55

Voor mij zijn de dingen als geen auto en geen vliegvakanties geen milieutechnische overwegingen maar gewoon het stukje geen auto nodig want genoeg in de buurt en goed ov en dat ik niet zo'n vakantiemens ben.
Ik wil er best jaarlijks of tweejaarlijks tussenuit maar dan in/bij NL zodat de hond mee kan. :)
Zo staat komend voorjaar Drenthe op de planning en overweeg ik voor 2020 een waddeneiland te bezoeken voor 1-2 weken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:05

Wij vliegen één keer om de twee jaar om op vakantie te gaan. Man vliegt iets vaker, ook voor het werk.
De bus hebben we geprobeerd. Gevolg was dat man fijn had over z'n lijf omwille van te weinig beenruimte (hij is nogal groot) en dat hij 7 van de 10 dagen ziek was door vermoeidheid, autoziekte etc. Dus ondanks dat ik vliegen haat, doen we het wel zodat we maximaal in tijd kunnen genieten van die weinige verlofdagen die we hebben en dan überhaupt nog spenderen aan vakantie.

En ik weet dat het niet goed is voor het milieu. Maar ik doe het toch... Anderzijds wel veel minder vlees aan het consumeren, ik koop niet in winkels a la Primark, heb geen kinderen en dat blijft misschien zo (vervuiling is dan wel degelijk een argument voor ons), sorteer afval en ga zo veel mogelijk met de fiets naar het werk (+20km). Is dat een excuus om wel te vliegen? Allicht niet, maar ik gun het ons en vooral mijn man om iets aan de vakantie te hebben. Heb al voorgesteld om met de auto of trein te gaan, maar dat bezorgt hem stress die het voor mij niet waard is om op door te hameren.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:13

Ik zou trouwens in Europa zeker met de trein reizen als er betere slaap/nachttreinen zijn. Ik wordt wagenziek in en bus, dus dat is niet echt een optie, maar ik vind slaaptreinen fantastisch. In China heel veel gebruik van grmaakt. Echt een gemis op het europese spoor dat het vaak slecht geregeld is, veel overstappen, weinig plekken bereikbaar en lang niet altijd bedden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:01

Ik vind het een lastige kwestie, maar goed dat er meer bewustzijn gecreëerd wordt! Ik vlieg zelf weinig, maar als ik het doe voel ik me er toch wel schuldig over. Het is eigenlijk ook heel vreemd dat het vliegtuig vaak zo veel goedkoper is dan een ander vervoersmiddel. Normaal doe ik alles met de fiets en het OV, maar nu ik ga verhuizen en de OV-verbinding naar Nederland heel slecht is, ga ik dat toch met de auto moeten doen, anders kom ik nooit meer thuis. Ook is dat stuk met de trein even duur als met de auto. Ik voel me er weer slecht bij, maar 5 uur reizen met de trein tov 3 uurtjes autorijden, dat scheelt mij toch veel kostbare tijd. Het OV zou echt goedkoper moeten worden, want het reist echt veel comfortabeler dan in het vliegtuig of met de auto. De internationale trein die ik altijd neem is ook weer veel duurder geworden dit jaar...

Ik probeer wel zo milieubewust mogelijk te leven, alles wat ik zelf maak is vegan, sowieso is alles wat ik eet minstens vegetarisch, ik hoop dat ik daarmee toch verschil maak, ook door andere mensen te inspireren hetzelfde te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:06

Citaat:
Erg netjes van je.
Maar wij willen graag op vliegvakantie dus zolang we daar de middelen toe hebben gaan we dat ook jaarlijks blijven doen. Zeker zolang er geen alternatief is dat even snel is.

Dank voor het compliment.

En "het zou gewoon zo moeten zijn" :j
dat je dit soort fijne dingen kunt doen binnen een normale structuur en verdrietig dat een hobby zo raar geregeld is... |(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:29

Bonna schreef:
Ik zou trouwens in Europa zeker met de trein reizen als er betere slaap/nachttreinen zijn. Ik wordt wagenziek in en bus, dus dat is niet echt een optie, maar ik vind slaaptreinen fantastisch. In China heel veel gebruik van grmaakt. Echt een gemis op het europese spoor dat het vaak slecht geregeld is, veel overstappen, weinig plekken bereikbaar en lang niet altijd bedden.

Volgens mij denkt iedereen er wel zo over. Daarom, beste posters en meelezers: volgend jaar zijn er weer verkiezingen voor de EU! Ik raad jullie echt van harte aan om te gaan stemmen en wel op een partij die het Europese treinennetwerk hoog in het vaandel heeft.
In het VK stuk hadden ze onderzocht dat er op zich wel plannen zijn maar dat er niet echt gehandhaafd wordt en veel landen dus niet zo vlot zijn met de wijzigingen implementeren. Als de EU daar wat strenger in zou zijn zou het binnen een paar jaar geregeld kunnen zijn. Dus zeker naar de stembus gaan tegen dan ! :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:32

Voor degene die in Europa wel met de trein gaan ipv een vliegtuig, zouden jullie serieus wel 37 uur een treinreis maken met 5x overstappen t.o.v een vliegreis van 3 uur, even buiten het financiele plaatje om.
Voor mij is dit niet alleen maar een vakantiebestemming, mijn halve familie woont er.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:49

Waar moet je dan helemaal heen?

Ik weet niet of ik het zou doen. Ik zit niet in die situatie, en ik vind het ook wat raar om te stellen "omdat ik in deze hypothetische situatie X zou doen, ga ik nu ook X doen ondanks dat de situatie niet van toepassing is" (met X gebruik maken van het vliegtuig ipv trein)