Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:47

Sizzle schreef:
Shadow, Er staat me inderdaad iets bij van een topic waar een vrouw ten einde raad in haar huwelijk was en waar toen iemand toen iets zei in de trand van: tja je bent nou eenmaal getrouwd, dat heeft God zo bedoeld dus deal with it.
Ik weet niet of die mening van de TS van dit topic is, maar dat was wel behoorlijk onmensmedelievend inderdaad.

Sizzle: dat was inderdaad waar ik op doelde met mijn post, want het was idd de TS die dat gepost had. Nu snap ik dat je er als (streng)gelovige een bepaalde mening op na kunt houden, en in je eigen leven is daar natuurlijk niet zoveel mis mee. Maar waar het bij TS misgaat, is het niet inzien wanneer het gepast is om die mening te verkondigen en wanneer je beter even niets kunt zeggen.

(Het volgende stukje kan wat technisch worden voor mensen die niet erg onderlegd zijn qua Bijbelkennis, excuses daarvoor :D)

Bedenk: Jezus las ook niet iedereen de les die hij tegenkwam. Wat hij deed was mensen helpen, dat eerst. En vervolgens aan zijn discipelen, die daadwerkelijk geïnteresseerd waren in wat hij deed, uitleggen waarom en hoe en wat erachter zat. Dát is de manier waarop je je zendingsdrang goed inzet, niet door te pas en te pas met bijbelteksten te gaan schermen. Want dat kan de duivel ook, denk maar aan de verzoeking in de woestijn. Net als de Farizeeën, die kenden de bijbel van voor tot achter en kregen er toch regelmatig goed van langs. Níet om hun bijbelkennis, maar omdat ze die kennis belangrijker vonden dan menslievend te zijn en anderen te helpen. Dat zijn immers de belangrijkste twee geboden (nog belangrijker dan de tien): heb de Heer lief boven alles, en je naaste als jezelf.

Bij dat 'je naaste liefhebben als jezelf' hoort ook: inzien welke kant een topic/gesprek opgaat, bedenken of jouw mening daar gepast/gewenst is, en als dat niet zo is, de compassie opbrengen om eerst mee te leven en de zendingsdrang even te laten voor wat die is. Kweek je een stuk meer begrip mee voor je geloof dan andersom :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:50

Ik geloof zelf ook niet dat God alles regelt. De natuurwetten, toeval, eigen keuzes/wil spelen bijvoorbeeld allemaal mee. Op dit moment is hij niet actief. Oordelen komt op de dag des oordeels (niemand weet wanneer). Mensen hebben een eigen wil. Maken eigen keuzes (door een slechte leefstijl kan je ziek worden) en soms is het gewoon domme pech. Waar ik wel in geloof is dat je door bidden en de heilige geest contact met God kan hebben.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:57

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar voor mij is de OP herkenbaar. Ik reageer vaak niet op topics omdat ik een sterk vermoeden heb dat mijn mening niet gewaardeerd gaat worden in het topic.
Ik heb vaak een beetje het gevoel dat in NL alles maar moet kunnen en geaccepteerd moet worden, maar dat de mening van iemand die vindt
dat niet alles kan/zou moeten kunnen niet/moeilijk geaccepteerd wordt. Dat vind ik soms wel lastig. Ook omdat ik wel denk dat iedereen vrij is om te doen wat hij/zij wil. Dus wie ben ik dan om daar wat van te vinden. Dat is voor mij wel een spanningsveld.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:05

Foaly schreef:
Sizzle schreef:
Shadow, Er staat me inderdaad iets bij van een topic waar een vrouw ten einde raad in haar huwelijk was en waar toen iemand toen iets zei in de trand van: tja je bent nou eenmaal getrouwd, dat heeft God zo bedoeld dus deal with it.
Ik weet niet of die mening van de TS van dit topic is, maar dat was wel behoorlijk onmensmedelievend inderdaad.

Sizzle: dat was inderdaad waar ik op doelde met mijn post, want het was idd de TS die dat gepost had. Nu snap ik dat je er als (streng)gelovige een bepaalde mening op na kunt houden, en in je eigen leven is daar natuurlijk niet zoveel mis mee. Maar waar het bij TS misgaat, is het niet inzien wanneer het gepast is om die mening te verkondigen en wanneer je beter even niets kunt zeggen.

(Het volgende stukje kan wat technisch worden voor mensen die niet erg onderlegd zijn qua Bijbelkennis, excuses daarvoor :D)

Bedenk: Jezus las ook niet iedereen de les die hij tegenkwam. Wat hij deed was mensen helpen, dat eerst. En vervolgens aan zijn discipelen, die daadwerkelijk geïnteresseerd waren in wat hij deed, uitleggen waarom en hoe en wat erachter zat. Dát is de manier waarop je je zendingsdrang goed inzet, niet door te pas en te pas met bijbelteksten te gaan schermen. Want dat kan de duivel ook, denk maar aan de verzoeking in de woestijn. Net als de Farizeeën, die kenden de bijbel van voor tot achter en kregen er toch regelmatig goed van langs. Níet om hun bijbelkennis, maar omdat ze die kennis belangrijker vonden dan menslievend te zijn en anderen te helpen. Dat zijn immers de belangrijkste twee geboden (nog belangrijker dan de tien): heb de Heer lief boven alles, en je naaste als jezelf.

Bij dat 'je naaste liefhebben als jezelf' hoort ook: inzien welke kant een topic/gesprek opgaat, bedenken of jouw mening daar gepast/gewenst is, en als dat niet zo is, de compassie opbrengen om eerst mee te leven en de zendingsdrang even te laten voor wat die is. Kweek je een stuk meer begrip mee voor je geloof dan andersom :)

Fijn dat jij ook de ‘technische’ kant van de bijbel kent. Dat is ook wat ik bedoelde met ‘het belangrijkste gebod’, veel religieus christelijke mensen denken nog in de 10 geboden, maar toen aan Jezus gevraagd werd welk gebod het belangrijkste was, vatte hij de 10 geboden samen in één gebod. De heer uw God is één God, heb hem lief boven alles en uw naaste als uzelf.

Dat betekend als goed christen imo altijd eerst bedenken hoe jij je zou voelen in die situatie en dan pas reageren en doen, behandel een ander, zoals je zelf behandeld wil worden.

Dat is ook de reden dat ik jaren geleden afstand van religie heb gedaan, de meeste christenen oordelen mij iets te veel over anderen en kijken te weinig naar zichzelf. Ik ben zo vaak figuurlijk met de bijbel om de oren getimmerd in mijn jeugd, dat ik daar al heel snel klaar mee was toen ik mijn eigen keuzes mocht maken. Maar ik hou nog steeds wel van een goede theologische discussie. Jehova mochten van mij altijd binnenkomen voor een kopje koffie en een discussie als ik de tijd had, na 3x kwamen ze melden dat zij van de kerk-oudsten niet meer bij mij binnen mochten komen. Iets met dat ik twijfel in hun hart zaaide, jaja.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:08

_Mar3 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar voor mij is de OP herkenbaar. Ik reageer vaak niet op topics omdat ik een sterk vermoeden heb dat mijn mening niet gewaardeerd gaat worden in het topic.
Ik heb vaak een beetje het gevoel dat in NL alles maar moet kunnen en geaccepteerd moet worden, maar dat de mening van iemand die vindt
dat niet alles kan/zou moeten kunnen niet/moeilijk geaccepteerd wordt. Dat vind ik soms wel lastig. Ook omdat ik wel denk dat iedereen vrij is om te doen wat hij/zij wil. Dus wie ben ik dan om daar wat van te vinden. Dat is voor mij wel een spanningsveld.

Ik denk dat het helemaal niet erg is dat jij je mening geeft, ik vind dat iedereen een eigen mening mag hebben. Waar het vaak stoort is dat sommige christenen hun mening als de wil van God opleggen en vanuit het geloof oordelen over anderen. Ik vind dat een heel groot verschil met een eigen mening hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:11

Toch snap ik wel wat Mar bedoeld. Stel je komt aan met homoseksualiteit vs gelovig, kan dat soms lastig zijn. Dan kun je wel je mening willen geven, maar je weet dat dit vreselijk veel weerstand gaat bieden. (Wat terecht is, maar dat is wat anders.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:17

Giolli schreef:
Toch snap ik wel wat Mar bedoeld. Stel je komt aan met homoseksualiteit vs gelovig, kan dat soms lastig zijn. Dan kun je wel je mening willen geven, maar je weet dat dit vreselijk veel weerstand gaat bieden. (Wat terecht is, maar dat is wat anders.)

Mensen in hun waarde laten is moeilijk wanneer je geloofd dat zelfmoord verboden is net als abortus, homosexualiteit, je haren laten zien en zo kun je nog veel meer zaken opnoemen. Laatst een docu uit de VS gezien, jongetje was transgender echter papa wilde er niet aan want God had hem een piemel gegeven. Zo treurig, kind was jongen bij hem en meisje wanneer pa er niet was, wat doe je een kind aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:18

Foaly schreef:
Mag ik persoonlijk worden? Als ik je posts hier op Bokt lees, denk ik namelijk dat ik wel weet waar je op doelt, en wat mij opvalt is dit:

Je reageert soms in vrij heftige, beladen topics over bijv. relaties met ‘ik vind X want de Bijbel en God’. Nu is het natuurlijk helemaal prima dat jij X vindt omdat je gelovig bent, maar (en dit zeg ik als goed gereformeerd vrijgemaakte gelovige :D) de manier waarop je het brengt stuit heel veel mensen tegen de borst. Simpelweg omdat heel veel mensen in dat topic anders in het leven staan, niets met de Bijbel of God te maken (willen) hebben en omdat je het heel simpel laat overkomen, terwijl de problematiek in dat soort topics vaak juist uitermate ingewikkeld is. Dan is het logisch dat mensen heftiger reageren. Dat ligt niet aan het feit dat je gelovig bent, maar omdat je het laat overkomen alsof jouw mening daarom de klip-en-klare oplossing is.

Wat zou kunnen helpen, is om niet gelijk met je geloof te gaan schermen als je in dat soort topics wilt reageren. Vaak zitten mensen daar niet op te wachten, en zijn ze alleen op zoek naar steun en een luisterend oor. Oplossingen (al dan niet uit de Bijbel) komen later wel. Houd het daarom bij een ‘och nee wat erg ik leef met je mee (evt. ‘ik zal voor je bidden, als je denkt dat de TS dit kan waarderen)’ en bewaar de geloofsdiscussies (en de zendingsdrang!) voor een ander moment.

Je wordt heus niet afgefakkeld omdat je gelovig bent. Wél als je overkomt als een betweter die met de Bijbel in de hand elk probleem wel eventjes van tafel veegt. Iets meer inzicht en begrip kweken voor mensen die anders in het leven staan, je blikveld een beetje verbreden, en je komt een heel eind. Zonder van je geloof te vallen :)

Dit dus. Beter had ik het niet kunnen opschrijven. Ik zou haast zeggen: amen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Dat is m.i het moeilijkste gedeelte van geloof. Ik durf daar slecht over in discussie te gaan. Heel erg pijnlijk inderdaad voor zo’n jongetje.

_Mar3

Daphara schreef:
_Mar3 schreef:

Ik denk dat het helemaal niet erg is dat jij je mening geeft, ik vind dat iedereen een eigen mening mag hebben. Waar het vaak stoort is dat sommige christenen hun mening als de wil van God opleggen en vanuit het geloof oordelen over anderen. Ik vind dat een heel groot verschil met een eigen mening hebben.

Ben ik het mee eens, en ik denk dat dat ook regelmatig gebeurd en eerlijk: ik heb het zelf ongetwijfeld ook wel eens gedaan.
Maar als het over je mening opleggen gaat, heb ik soms ook wel het gevoel dat b.v. atheïsten soms ook wel bepaalde overtuigingen opdringen. B.v: 'Je zou maar niet in de evolutie geloven, dan heb je wel een steekje los' is een toon die ik regelmatig proef (op internet) en ik niet echt als respectvol ervaar of me een gevoel van ruimte geeft om mijn mening te delen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:22

Je mag prima tegenstander zijn van homosexuele huwelijken, zolang je dat maar op jezelf projecteerd en niet probeert het een ander een verbod op te leggen die een andere visie heeft.

Je kan prima zeggen dat het jouw persoonlijke voorkeur niet heeft maar daarmee kun je de ander nog altijd wel gewoon een fijn huwelijk toewensen toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:23

bigone schreef:
En kreeg mijn idee van gelovigen weer een deuk, je zal maar elke zondag twee keer een uur naar die dominee moeten luisteren, word je echt niet beter van wanneer de hel en verdoemenis de boventoon voeren.
Die angsten aanwakkeren lijkt mij ook geheel ongezond en een normale vader/kindrelatie met God in de weg staan (omschrijving die eerder in dit topic voorbij kwam). Elke ouder wil dat zijn kind uitgroeid tot een zelfstandige volwassene en binnen de verschillende geloven heb ik daar ernstige twijfels bij. Het is voor mij een afhankelijke relatie die door vrijwel iedereen hier terecht als ronduit ongezond bestempeld zou worden als het om gewone mensen ging.

Als het uiteindelijke antwoord op alles God is, dan leg je jezelf een gevaarlijke handicap op in het
zoeken naar oplossingen en zelfs het stellen van vragen.

"Jezus is gestorven voor jouw zonden"
2 problemen :
1. niet alle zonden zijn zonder slachtoffers.
2. Ik ben dus kennelijk niet verantwoordelijk voor mijn (wan)gedrag?

Evolutie
God heeft alles geschapen en sindsdien is er niks veranderd, mens is einddoel schepping.
Hoe funest het is dat de mens zich buiten/boven zijn eigen habitat heeft geplaatst weten we hier inmiddels.

Andere vraag : Als er sinds 6.000-10.000 jaar geleden (afhankelijk welke cijfers je geloofd over start landbouw) niks veranderd is, hoe kunnen wij nu dan paarden rijden en eten wat wij eten? Dat geschikt maken is nogal een proces geweest van veranderingen in eigenschappen van planten en dieren en zulke veranderingen zijn echt evolutie.

Voor mij kijkende naar de interacties als buitenstaander heeft geloof een aantal eigenschappen en motieven die het welzijn van de gelovigen niet ten goede komt. Het legt de gelovigen ook dingen op die eigenlijk een goed mens zijn in de weg (kunnen) staan en zeker in de interacties met anders/niet gelovigen en mensen die zich niet aan jouw geloofsregels houden. Ik gun iedereen echt een plek waar die zich veilig voelt en onvoorwaardelijk! welkom is, maar als dat samengaat met het bevestigen dat er gevaar is, het aanjagen van angst en dat er zaken zijn waar je niemand mee kwaad doet maar toch gestraft moeten worden, kan ik dat echt niet rijmen noch dat ooit als een veilige plek zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:26

Giolli schreef:
Dat is m.i het moeilijkste gedeelte van geloof. Ik durf daar slecht over in discussie te gaan. Heel erg pijnlijk inderdaad voor zo’n jongetje.

Ik denk dat hierover niet gediscussieerd zou moeten worden maar het principe heb uw naasten lief er op los gelaten moet worden. Maar dat is van uit mijn overtuiging. Al een aantal personen in mijn omgeving, ouder en opgegroeid in een behoorlijk christelijke omgeving , trouwen , stichten een gezin , lijken gelukkig maar durven vaak pas op latere leeftijd, bevrijd van ouders(dood) te kiezen voor zichzelf. Dat is vreselijk, voor hun maar zeker ook voor partner en kinderen. Dan heb je gedaan wat het geloof van je verlangde maar ben je doodongelukkig geweest.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:30

Ik denk dat het inderdaad wijs is om homoseksualiteit, abortus, etc niet te gaan uitpluizen of discussiëren. Je mag dus inderdaad prima tegenstander zijn, maar projecteer dat op jezelf en niet op een ander, zoals Sizzle mooi zegt. Daar zou de wereld een stuk mooier van worden.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:31

Giolli schreef:

Dit inderdaad. Ik geloof b.v. ook niet dat homoseksualiteit goed is.
Maar daar komt hij weer: wie ben ik om daar naar anderen toe wat van te vinden? God heeft ons een vrije wil gegeven (geloof ik dan), dus tja, iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil.
Kortom: als iemand voor bepaalde dingen kiest, gewoon doen. Vraagt hij/zij naar mijn mening daarover, dan kan het zijn dat ik het niet zou doen/niet mee eens ben (i.v.m. mijn geloof).
Eigenlijk wel wat Sizzle zegt dus.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:32

Dat is heel mooi Mar!
Ik ben het 100% niet met je eens, maar agree to disagree. :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:56

tamary schreef:
bigone schreef:
En kreeg mijn idee van gelovigen weer een deuk, je zal maar elke zondag twee keer een uur naar die dominee moeten luisteren, word je echt niet beter van wanneer de hel en verdoemenis de boventoon voeren.
Die angsten aanwakkeren lijkt mij ook geheel ongezond en een normale vader/kindrelatie met God in de weg staan (omschrijving die eerder in dit topic voorbij kwam). Elke ouder wil dat zijn kind uitgroeid tot een zelfstandige volwassene en binnen de verschillende geloven heb ik daar ernstige twijfels bij. Het is voor mij een afhankelijke relatie die door vrijwel iedereen hier terecht als ronduit ongezond bestempeld zou worden als het om gewone mensen ging.

Als het uiteindelijke antwoord op alles God is, dan leg je jezelf een gevaarlijke handicap op in het
zoeken naar oplossingen en zelfs het stellen van vragen.

"Jezus is gestorven voor jouw zonden"
2 problemen :
1. niet alle zonden zijn zonder slachtoffers.
2. Ik ben dus kennelijk niet verantwoordelijk voor mijn (wan)gedrag?

Evolutie
God heeft alles geschapen en sindsdien is er niks veranderd, mens is einddoel schepping.
Hoe funest het is dat de mens zich buiten/boven zijn eigen habitat heeft geplaatst weten we hier inmiddels.

Andere vraag : Als er sinds 6.000-10.000 jaar geleden (afhankelijk welke cijfers je geloofd over start landbouw) niks veranderd is, hoe kunnen wij nu dan paarden rijden en eten wat wij eten? Dat geschikt maken is nogal een proces geweest van veranderingen in eigenschappen van planten en dieren en zulke veranderingen zijn echt evolutie.

Voor mij kijkende naar de interacties als buitenstaander heeft geloof een aantal eigenschappen en motieven die het welzijn van de gelovigen niet ten goede komt. Het legt de gelovigen ook dingen op die eigenlijk een goed mens zijn in de weg (kunnen) staan en zeker in de interacties met anders/niet gelovigen en mensen die zich niet aan jouw geloofsregels houden. Ik gun iedereen echt een plek waar die zich veilig voelt en onvoorwaardelijk! welkom is, maar als dat samengaat met het bevestigen dat er gevaar is, het aanjagen van angst en dat er zaken zijn waar je niemand mee kwaad doet maar toch gestraft moeten worden, kan ik dat echt niet rijmen noch dat ooit als een veilige plek zien.

Ik denk dat je het scheppingsverhaal van Adam en Eva kunt zien als het feit dat god juist mensen een eigen wil heeft gegeven, immers kon Eva kiezen om wel of niet te eten van de verboden vrucht. Daar zat alleen een heel groot gevolg aan vast. Ik zie het verhaal ook meer symbolisch in plaats van feitelijk.

Daarnaast is Jezus volgens de overlevering niet gestorven voor onze zonden, zodat wij niet meer verantwoordelijk zijn, maar zodat diegene die oprecht berouw heeft van zijn zonden vergeven kan worden. Plaats het in de context van die tijd, om vergeven te worden van zonden moest je een offer brengen (in de vorm van een dier) om vergeven te kunnen worden. Doordat jezus stierf voor de zonden van de mensheid werd hij het offer en was het offer met zijn dood volbracht.

Ik denk dat er ook heel veel gelovigen zijn die de evolutie zeker niet uitsluiten, ze geloven er niet in dat de oerknal uit het niets kwam, maar dat de bron/oorzaak God is geweest.

Edit: Ik vind het geloof een mooi idee, helaas ben ik in mijn leven te veel religieuze mensen tegen gekomen en zelden iemand die waarlijk een volgeling is van de leer van Christus. Ik zie geloof en religie echt als 2 totaal verschillende dingen, religie is wettisch, waarlijk geloof is liefde. Ik ben de liefde gaandeweg verloren doordat ik knetter werd van de religie...

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:01

Heb de eerste pagina en laatste 2 gelezen, volgde om mee te lezen maar wil ook even wat zeggen :+

De houding van Mar hierboven is een houding die veel niet-gelovigen goed vinden. Ze houdt zich aan haar eigen geloof vast, maar laat anderen eigenlijk los. Toch vind ik persoonlijk dat niet-gelovigen net zo erg kunnen zijn mbt “zendingsdrang” als gelovigen. Zelf ben ik gelovig opgevoed, en soms lees ik op fb of andere platforms dingen van niet-gelovigen waar ik me echt over kan verbazen. Heb het hier (gelukkig) nog niet echt voorbij zien komen. Veelal opmerkingen over wat een idioot je bent als je in dat sprookjesboek gelooft, hoe triest je leven is als je het aanpast aan een niet bestaand iets omdat je zelf te zwak bent. Dat zijn dingen die ik niet af en toe, maar bijna dagelijks voorbij zie komen, zoals ik al zei op verschillende platformen en ook daadwerkelijk in het echte leven, face to face.

Zelf ben ik het met een aantal dingen mbt geloof niet eens, ben nu zelf ook losjes gelovig (als in, ik geloof in een God, maar of dit precies is zoals de bijbel, meh. Heb ook een studie gedaan met een stuk over evolutie, en als ik die bewijzen daarvoor bekijk ga ik er wel over nadenken. Ben er op het moment wat minder mee bezig, maar ik denk dat het vooral een gebrek aan inlevingsvermogen is bij beide kanten. Ik kan me namelijk in allebei de kanten wel een beetje vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:11

_Mar3 schreef:
Giolli schreef:

Dit inderdaad. Ik geloof b.v. ook niet dat homoseksualiteit goed is.
Maar daar komt hij weer: wie ben ik om daar naar anderen toe wat van te vinden? God heeft ons een vrije wil gegeven (geloof ik dan), dus tja, iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil.
Kortom: als iemand voor bepaalde dingen kiest, gewoon doen. Vraagt hij/zij naar mijn mening daarover, dan kan het zijn dat ik het niet zou doen/niet mee eens ben (i.v.m. mijn geloof).
Eigenlijk wel wat Sizzle zegt dus.

10% van de wereldbevolking is homoseksueel/lesbisch of bi. En dan laat ik transgender etc nog buiten beschouwing. Die cijfers zijn gewoon onderzocht.

En dan zeg jij vrolijk: hey jouw keuze.

Het heeft NIETS te maken met keuze maar wie je BENT. En elke andere opvatting is op zich al kwetsend. Hoe moeilijk kan het zijn???

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:13

Poes, had je even het topic ook maar 2 bladzijdes doorgelezen had je er wat van kunnen opsteken. Het gaat er niet om wat jij vindt of wat waarheid is. Het gaat er om dat je accepteerd dat een ander er anders over denkt, ook als dat niet jouw waarheid is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:15

Ik heb alles gelezen, ben katholiek opgevoed en in twee stromingen gedoopt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:15

poes schreef:
Ik heb alles gelezen, ben katholiek opgevoed en in twee stromingen gedoopt.

En wat heeft dat er mee te maken?
Dan kun je toch alsnog wel iemand anders zijn mening accepteren?

Ik ben christelijk opgevoed en bi-seksueel, voor het geval je het interessant vindt. Who cares.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:18

Niet als je gaat zeggen dat homoseksualiteit een keuze is. Sorry dat gaat er bij mij niet in.
Of dat een huwelijk een heilige luefdesverbintenis is, terwijl de kerk deze als zakelijke overeenkomst gecreëerd heeft.
Of als je denkt dat het celibaat er altijd was. Terwijl het pas heel laat ingevoerd werd omdat de priesters het heel bont maakten (goh de tijden veranderen niet).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:20

poes schreef:
Niet als je gaat zeggen dat homoseksualiteit een keuze is. Sorry dat gaat er bij mij niet in.
Of dat een huwelijk een heilige luefdesverbintenis is, terwijl de kerk deze als zakelijke overeenkomst gecreëerd heeft.
Of als je denkt dat het celibaat er altijd was. Terwijl het pas heel laat ingevoerd werd omdat de priesters het heel bont maakten (goh de tijden veranderen niet).

Ik ben het er ook niet mee eens, maar “niet als je..”
Het is geen onderhandeling of een vraag. Het hoort bij normen en waarden. Je hebt eenmaal te accepteren wat een ander vindt of denkt en Mar heeft helemaal niets geks gezegd. Behalve dat ze het er niet mee eens is. Heel jammer, maar het is geen verlies want zij doet er niemand kwaad mee. :)
Ze legt het niemand op, ze roept er niet mee als het niet gevraagd wordt, ze geeft zelf aan dat zij haar mening alleen verteld als het specifieke punt haar gevraagd wordt. Sterker nog; ze zegt dat een ander het zeker zelf mag weten en het haar niet uit maakt, maar zij er niet voor open staat. Wie ben jij dan om te vertellen dat het niet mag? Zij mag net zo goed vinden dat het niet hoort als dat jij (en ik) vindt van wel.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 31-07-18 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:21

Dat doe je wel als je het zo verkondigt.

Hey heel topic over klote huwelijk met bedrog en liegen en verdriet.

Gewoon binnenvallen met: ja maar HUWELIJK dus je moet het er maar mee doen.

Niet kwetsend hoor.