Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:49

Loretta schreef:
Wat ik mij nu dus afvraag? Wat gaat er gebeuren met alle fosfaatrechten van de boeren die failliet gaan? Worden deze fosfaatrechten soms weer verkocht aan de hoogste bieder? Op die manier krijg je dus dat enkele grote bedrijven straks een groot aantal van de foosfaatrechten in bezit heeft. Dan zorgt deze regeling er dus voor dat er een aantal hele grote megastallen ontstaan waar niemand oo zit te wachten.

Misschien dat iemand hier een gedachte over heeft?

Die fosfaatrechten worden idd verkocht.
En ik denk idd ook, dat het uiteidnelijk beetje die kant op zal gaan: de Grote Boeren worden groter en de kleine blijven klein tot ze uiteindelijk stoppen. Dus houden we alleen de hele grote over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:06

verootjoo schreef:
julius_juut schreef:
Nou, gezien alle ophef over slachterijen en zieke/gewonde dieren die aankomen kan ik dat alleen maar goed vinden eigenlijk. Sneu voor boeren die hun best doen, maar er zijn gewoon te veel mensen die het niet nauw genoeg nemen met dierenwelzijn.

Het is op zich ook prima. Maar waarom moeten zulke dingen door de boeren zelf betaald worden?

Idd, daarbij heeft onaangekondigd en steekproefsgewijs controleren ook net zo veel effect :j

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:08

Getekend, dramatisch allemaal.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:28

Door het programma van yvon Jaspers het een beetje gevolg. Echt erg voor de boeren. Hele topic gelezen. Ingewikkelde materie. Erg triest voor de koeien en de families die ten onder gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:29

love_western schreef:
Kennissen hebben 25 melkkoeien en komen hier prima van rond. Maar hebben dan ook geen enkele lening bij de bank. Schaffen pas iets aan, als er geld voor is.

En hebben zoveel land, dat hun eigen koeien daarvoor te weinig mest produceren.

Zijn ze biologisch dynamisch, die melkprijs is ongeveer het dubbele van gangbare melk.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:55

tammiebels schreef:
SARINO schreef:
Maar als de 800 knelgevallen van TS haar verhaal nu hun gelijk krijgen betekend dat, dat alle andere veehouders die niets hebben veranderd maar gewoon op de oude voet verder gingen ,zonder groei en nieuwe stallen waarschijnlijk wel meer moeten inleveren.Ik heb al 8,3% ingeleverd ,vind ik al zat eigenlijk...
Is dat wel eerlijk dan?denk daar even aan met tekenen.

En dit is het punt waar ik eigenlijk ook een beetje mee zit. Ik vind het echt heel erg voor die ca.800 boeren maar wanneer die gelijk krijgen krijg ik waarschijnlijk zelf een probleem aangezien er toch ergens geminderd moet worden. Die 8.3 % heeft ons inderdaad, als niet groeier, al pijn genoeg gedaan. Waarom moeten wij, als constante factor, dan het probleem oplossen voor de mensen die gedurfder ondernemen? En inderdaad, zo krijg je een ontzettende verdeling van groepen binnen een bedrijfstak want een oplossing hiervoor.......?

Hier hetzelfde... Daarom niet getekend, hoe schrijnend het ook is. Ook wij hebben 8,3% moeten inleveren, en dat is een aderlating geweest, maar kunnen gelukkig nog het hoofd boven water houden. We hebben niet ingezet op groei maar op stalverbetering (renovatie + asbest vervangen) en dierwelzijn. Extra zuur is dat het jaar van de peildatum er in onze regio enorme gewasschade was als gevolg van muizenplaag. Hierdoor erg weinig voeropbrengst gehad in dat jaar waardoor we besloten hadden om extra koeien te verkopen (was meer rendabel dan extra voer aankopen). Achteraf gesproken natuurlijk een verkeerde gok geweest... Er zijn zoveel individuele verhalen, de een nog schrijnender dan de ander, maar andere boeren kunnen niet nog meer opdraaien omdat er een aantal verkeerd gegokt hebben. Het hoort bij het ondernemersrisico.

cupido1996

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:06

Ik ben het zeker eens met bovenstaande, er is geen goede oplossing hiervoor. Of de groeiende bedrijven worden getroffen, of de stabiele bedrijven moeten nog meer inleveren.

Wat ik persoonlijk nog wel een verschil vind maken, heb je zelf voldoende grond om de mest ( fosfaat) op kwijt te kunnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:20

Ik vind het echt volkomen onzin dat de vervuiling op de wereld door koeienmest zou komen.Nee,integendeel,koeien zorgen dat we heel goed gevoed worden door hun melk.Ieder levend wezen poept ja, mensen ook.Maar dat is een natuurlijke stof waar de aarde juist vruchtbaar van kan worden.De vervuiling komt door allerlei chemische en nucleaire troep.En ook door de gifbommen die in oorlogen overal worden uitgestrooid.En die arme koeien krijgen de schuld.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:02

Weetje wat de situatie ook gewoon heel lastig maakt, dat iedere veehouder keurig volgens de regels vergunningen aangevraagd heeft. Niemand heeft in die zin iets fout gedaan, mestafzet is ook altijd keurig geregeld. De veehouders die zelf genoeg land hebben en misschien nog wel iets ruimte om wat aan te voeren hebben niets 'fout' gedaan, maar de veehouders die hun mest naar bijvoorbeeld een akkerbouwer afvoeren en weer voer aanwenden hebben ook niets fout gedaan. Alles is verantwoord.
Voor alle nieuwe stallen is een vergunning aangevraagd, en daarnaast ook een milieuvergunning en een vergunning voor de stikstof, de PAS. Dus ja, dan kan er geroepen worden dat we het hadden aan kunnen zien komen, maar of dat helemaal terecht is?
Zoals in onze situatie, oktober 2015 in de nieuwe stal gegaan. Land gekocht, hebben nog mestruimte over. En toch zijn er 22 koeien weg gegaan in 2016, op een koppeltje van 60 koeien. Altijd de gedachten gehad om uit eigen vee te groeien, dus een gesloten bedrijfsvoering te houden. Maar dat gaat natuurlijk niet zo snel. Dus voor ons kwam de ''peildatum'' ook super ongunstig uit, maar dat is voor zoveel zo. Dus dan is het logisch als wij zouden zeggen dat je je eigen mest moet verwerken, dat dat de meest ''gezonde'' manier van boeren is. Maar ik vind ook dat de boeren die bijvoorbeeld wel veel mest moeten afvoeren ook niets verkeerds gedaan hebben. Iedereen praat uiteindelijk naar z´n eigen straatje, en dat is ook logisch. Maar het is zo zonde als er naar elkaar gewezen wordt, we zouden als sector zoveel sterker blijven als we het met elkaar doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 16:57

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 18:22

Hoeveel handtekeningen zijn er eigenlijk nodig? Het loopt niet bijster hard. Het speelt dus niet echt in de samenleving lijkt het.....

Pas op de Azoren geweest. Daar zijn ze grotendeels zelfvoorzienend en hebben ze zeer weinig import. Ook het eigen vee is voor melk en vlees op de eigen eilanden. Nederland zou zichzelf nooit meer alleen kunnen behelpen mocht dat nodig zijn. Alles wordt om zeep geholpen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 18:34

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:54

Kinke schreef:
Chubby schreef:

ahhhh…welke naam zie ik daar boven het artikel staan…..Roos Vonk….leuk om een rondje Google op te doen :D :+

Heb je ook onder het artikel gekeken?

Zij, plus 27 andere hoogleraren onderschrijven het.

Dus zo hilarisch is dat nu ook weer niet :Y) :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:47

Naar mijn idee de toekomst van de veehouderij in Nederland wordt daar wel aardig samengevat. Hogere prijs, minder dieren met meer oog voor welzijn en kwaliteit.

Het produceren van kwantiteit heeft hier straks geen toekomst meer, in het buitenland kan dat veel goedkoper.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:53

Wat een onzin, Als alle boeren in Nederland echt duurzaam gaan produceren, word het eindproduct (melk, vlees, eieren) zo duur dat slechts een handjevol mensen dit kunnen en willen bekostigen. Dus komt het overgrote deel uit het buitenland, waarmee de problemen dus blijven bestaan, alleen een eindje verder weg. De grootste vervuiler is nog altijd de mens.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:09

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:35

Boras, het wordt nog hilarischer. 27 hoogleraren ondersteunen dat. Wat denk jij dat voor hoogleraren zijn? Hoogleraar Frans, hoogleraar filosofie, hoogleraar Engels... Wat weten die nu van de veehouderij? Hun oordeel is net zo waardevol als dat er onder staat dat 27 vuilnismannen het steunpunt van Roos Vonk ondersteunen... En daar zou ik persoonlijk nog meer waarde aan hechten, omdat die gewoon gezond verstand hebben in plaats van die grachtengordelkliek die alles beter weet, maar ondertussen zelf 5x per jaar het vliegtuig pakt naar Verweggistan inclusief Marianne Thieme.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:37

Iedereen leest wat 'ie lezen wil :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:38

Waarom moet er steeds naar vliegtuigen enz verwezen worden, dat is vuur blussen met vuur.
Elk aandeel is belangrijk en moet aangepakt worden en niemand kan onderuit dat veeteelt een aandeel heeft.

Echt een dooddoener in een discussie.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:42

anjali schreef:
Ik vind het echt volkomen onzin dat de vervuiling op de wereld door koeienmest zou komen.Nee,integendeel,koeien zorgen dat we heel goed gevoed worden door hun melk.Ieder levend wezen poept ja, mensen ook.Maar dat is een natuurlijke stof waar de aarde juist vruchtbaar van kan worden.De vervuiling komt door allerlei chemische en nucleaire troep.En ook door de gifbommen die in oorlogen overal worden uitgestrooid.En die arme koeien krijgen de schuld.

Dat inderdaad! en bij ons wordt vandaag een autorally gehouden. Een deel van het bedrijf hebben we aan de overkant van de weg. Het werk gaat bij ons gewoon door. De organisatie wordt gewoon pissed off dat wij de weg oversteken. Als ze het over co2 uitstoot hebben, dan moeten ze die rally's eens aanpakken.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 11:22

Meneer Jumbo heeft hele eigen rallyteam en vele autos....
Dat verdient hij bij elkaar door "schone duurzame "producten te verkopen ,die hij voor een drol inkoopt van boeren maar waar we wel een boekwerk aan kwaliteitseisen bij krijgen.
Wat hij verbruikt aan zijn hobby of hoeveel brandstof en energie het kost om die supermarkt te bevoorraden daar heeft niemand het over ...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:04

Kinke schreef:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b92b422a/
:D
Boras…moeten we hier nu steeds onderzoekjes plaatsen van voor- en tegen?

Vanwaar deze :D ?

Wat heb ik met Roos Vonk te maken? Ik heb geen mening over die persoon geuit. Ik heb op een onvolkomenheid in je betoog gewezen.

Waar ben je nu precies op uit?

Tot nu was deze gevoelige discussie open en respectvol. Laten we het zo houden. Het is geen wedstrijdje gelijk hebben op een onaangename, arrogante manier.

Edit: overbodige tekens verwijderd.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:17

nynke55 schreef:
Wat een onzin, Als alle boeren in Nederland echt duurzaam gaan produceren, word het eindproduct (melk, vlees, eieren) zo duur dat slechts een handjevol mensen dit kunnen en willen bekostigen. Dus komt het overgrote deel uit het buitenland, waarmee de problemen dus blijven bestaan, alleen een eindje verder weg. De grootste vervuiler is nog altijd de mens.

Ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen. De prijzen hoeven echt niet gigantisch omhoog voor de consument. Zeker wanneer een deel van de tussenhandel er tussenuit kan. Maar, de consument zal misschien wel keuzes moeten maken. Dus niet iedere dag vlees op tafel. Dat zou veel beter zijn voor de boer, het dier, het milieu en onze medemens elders op de wereld.
Daarbij zou het mooi zijn wanneer de landbouwsubsidies afgeschaft worden omdat de boer een eerlijke prijs krijgt. En waardoor alle overschotten die wij in het westen produceren niet meer tegen bodemprijzen op andere markten gedumpt worden waardoor ze ook nog eens andere lokale boeren kapot maken. Want de subsidies zorgen voor een hele oneerlijke concurrentie op de wereldmarkt.

En ja, dat zeg ik als melkveehouder met 28 melkkoeien :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:22

Boras, de :D om maar even aan te geven dat voor ieder onderzoek wel iets voor of tegen te vinden is.
Die onvolkomenheid in je eigen verhaal, heb je die ook al door. 27 hoogleraren…precies wat Mazida zegt dus.
Over respectvol zijn in dit topic, ik zit niet te wachten op een wijzend vingertje van jou omdat jij vindt dat ik een wedstrijdje gelijk hebben voer op een volgens jou onaangename en zelfs arrogante manier.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 14:16

Mazida komt niet met feiten , maar met vooroordelen over mensen die ze niet kent. Haalt er vuilnismannen bij. En gooit er een populaire oneliner doorheen die ze in de media heeft gehoord. En thieme wat heeft die specifiek hier mee te maken.

Jij vindt dat waardevol.
Ik kan er helemaal niets mee.

Ik ga mijn aandacht weer richten op de inhoudelijke discussie.