Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:08

Ik moet altijd zo lachen om deze discussies... er is altijd een groep voor en een groep tegen :+

Overigens vind ik best dat je rekening kunt houden met jou mede mens ik rook zelf en als er iemand eet of ik weet dat hij of zij t niet fijn vind rook ik niet
Ik ga zelfs mijn eigen huis uit (toen we nog binnen rookte) voor mensen die langs kwamen

Maar in zekere zin hoop ik ook altijd dat mensen rekening houden met andere zaken
Die klote kat van een paar huizen verderop die Mn lounge set onder pist onder Mn raam zit te janken en door een allergie word ik ontzettend benauwd van katten haren die dus overal liggen maar niemand geeft daar een fiets om
Ik denk dat het toch een visuele cirkel blijft
En de discussie alcohol tja dat mogen ze van mij dan ook wel verbieden laatst nog iemand met drank op achter t stuur en mensen dood gereden drank is dus net zo gevaarlijk deze mensen hadden ook geen keus

Zo kunnen we natuurlijk nog even verder gaan

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:08

Matheno schreef:
_Reneee schreef:
=
Ik snap een verslaving heel goed. Maar ik vind een nicotineverslaving heel wat anders dan een alcoholverslaving. Van roken weet je dat het slecht is en vanaf de eerste sigaret verslavend. Als ik een biertje drink heb ik niet meteen een alcoholverslaving. En als ik een hamburger een word ik ook niet meteen dik.

En wat hebben anorexia en zelfmoord ermee te maken? Doe normaal zeg, roken is geen psychische aandoening hè.

Een nicotine verslaving is net zo zwaar als een heroïne verslaving.. just saying.
De lichamelijke afkickverschijnselen zijn alleen minder heftig.
De 1e sigaret wordt vaak gerookt uit groepsdruk.

Waarom denk je dat ik een drugsverslaving expres wegliet?

Dee_Es schreef:
Lijkt me heerlijk als straks de terrasjes ook rookvrij zijn. Roken op straat/in de tuin ook meteen verbieden, kan ik m'n ramen weer open zetten.

Misschien niet zo aardig maar ik vraag me echt af waarom we rekening zouden moeten houden met die 24% (dagelijkse zelfs maar 19%) rokers in Nederland terwijl het ondertussen geen geheim is dat roken zowel voor de roker als zijn/haar medemens zeer ongezond is.

Die rookvrije terrassen komen er sooner or later toch wel, net als dat we straks geen dieselauto's meer rijden, steeds meer steden milieuzones krijgen etc. Verschrikkelijk hoor, al die maatregelen die ons worden opgelegd zodat we gezonder kunnen leven.

Precies dit. Waarom zouden we nog rekening moeten houden met dat kleine clubje? Als er zoveel mensen last van hebben? Het aantal rokers is flink afgenomen, juist dankzij dit soort maatregelen.

Doezenbende schreef:
Dee_Es schreef:
Lijkt me heerlijk als straks de terrasjes ook rookvrij zijn. Roken op straat/in de tuin ook meteen verbieden, kan ik m'n ramen weer open zetten.

Dan meteen ook de BBQ verbieden en mensen voorschrijven wat ze binnen in hun eigen huis en tuin wel en niet mogen doen. Daar wordt het leven leuker van * sarcasme modus weer uit*

Ja want in de lucht van een bbq zitten natuurlijk ook 4000 chemische stoffen 8)7

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:09

Ik ben heel erg voor. Met mijn astma krijg ik het gewoon stikbenauwd als er naast me iemand gaat zitten roken. Volgens de mensen hier die zeggen "dan ga je maar binnen zitten als je er last van hebt". Dat doe ik inderdaad. Of ik ga niet op een terrasje zitten. Dat betekent dus dat ik met mooi weer nooit op een druk terras kan gaan zitten, want er gaat geheid iemand zitten roken en dan krijg ik geen lucht meer.

Ik vind het afschaffen van rookruimtes overigens wel raar. Je kiest er toch zelf voor om in die rookruimte te gaan staan? Dat doe ik dus ook niet, want dan kan je me daarna naar de eerste hulp brengen. Maar ik heb geen last van iemand die in de rookruimte staat te roken. Wél van iemand die op een terras zit te roken.

Overigens, de keren dat iemand aan mij gevraagd heeft of ik het vervelend vind als hij/zij een sigaret opsteekt zijn echt op één hand te tellen. En de meeste mensen vragen dat alleen voor de vorm, want als je dan zegt dat je dat inderdaad vervelend vindt krijg je meestal een hele kwade blik.
Vragen of iemand ergens anders wil gaan roken idem. Ik heb op het station wel eens gevraagd of iemand bij de rookpaal kon gaan staan in plaats van pal naast mij. Nou ik kreeg de wind van voren. Waar bemoeide ik me mee en ik moest zelf maar ergens anders gaan staan.
Fijn dat er mensen zijn die wel begripvol zijn, maar in mijn ervaring zijn die in de minderheid. Of ze houden er al zo veel rekening mee dat ik het niet hoef te vragen, dat is natuurlijk top!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:11

Dee_Es schreef:

Dus eerst moeten we in de winter in slecht weer naar buiten voor jullie, maar als dan ineens de zon verschijnt moeten we maar weer opkrassen? en zelf niet in eigen tuin? ik doe op mijn terrein wat ik wil. Vind het ook niet leuk dat al die barbecuerook van de buren bij ons komt. Is ook zeker niet gezond en stinkt. Dus dat dan ook verbieden? want daar krijgen longpatiënten het ook benauwd van als buur.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:11

Verbieden in je eigen tuin zou helemaal wat zijn :+ Laat mensen lekker roken in hun eigen huis/tuin etc. Wat een zeurpieten in 1 topic :=

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:14

Mars schreef:
Verbieden in je eigen tuin zou helemaal wat zijn :+ Laat mensen lekker roken in hun eigen huis/tuin etc. Wat een zeurpieten in 1 topic :=

Nou, echt hè! Ik ben niet-roker maar schaam me de ogen uit mijn kop voor het volslagen egoïstische, alsof de hele wereld van hen is, zelfs andermans tuin, gedram van sommige niet-rokers.

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:16

Doezenbende schreef:
Dee_Es schreef:

Dan meteen ook de BBQ verbieden en mensen voorschrijven wat ze binnen in hun eigen huis en tuin wel en niet mogen doen. Daar wordt het leven leuker van * sarcasme modus weer uit*

Ja want in de lucht van een bbq zitten natuurlijk ook 4000 chemische stoffen 8)7[/quote]

geen idee hoeveel stoffen er in zitten, maar als je net je raam open hebt of je was hangt lekker buiten te wapperen en er komt zo'n rookwolk langs? Heb ik het nog niet over de aanmaakblokjes.
Enniehoe het ging me even te ver om het roken in eigen tuin te verbieden, want wat is dan de volgende stap? Ik woon onder de rook van pernis, dus die mythe van schone buitenlucht geloof ik al lang niet meer _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:17

Palmera schreef:
Mars schreef:

Nou, echt hè! Ik ben niet-roker maar schaam me de ogen uit mijn kop voor het volslagen egoïstische, alsof de hele wereld van hen is, zelfs andermans tuin, gedram van sommige niet-rokers.

Allemaal tere zieltjes geloof ik.
Zou er niemand meer roken verzinnen ze wel wat anders om over te piepen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:18

Van de ene kant vind ik het wel prettig. Als de wind net jou kant op staat dan is het echt niet lekker om in die rooklucht op het terras te zitten. En niet alle rokers reageren even sportief als je vraagt of ze even willen wachten met roken oid.
Aan de andere kant denk ik niet dat je het hiermee oplost. Dan gaan ze aan de rand van het terras staan en daar kun je ook weer last van hebben. Verdelen heeft ook weinig zin tenzij er een grote ruimte tussen zit.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:21

Ik ben ook voor rookvrije terrassen! En wat mij betreft mag er ook een suiker taks komen. Ik hoef niet in de stank van andermans verslaving te zitten.

Wbt roken in de tuin. Vriendin van mij is een half jaar geleden gestopt met roken en nu pas merkt ze hoe erg het stinkt. En zij kan dus niet meer haar raam openzetten van de slaapkamer omdat al haar buren veel buiten roken en de stank dan in haar slaapkamer komt. Ik snap dat het verbieden erg moeilijk is maar ik snap ook zeker dat er geklaagd word!
Laatst bijgewerkt door Bismarck op 01-06-18 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:23

Ik denk niet dat die mensen over tere zieltjes beschikken, maar wellicht wel over wat meer kennis, andere fatsoensnormen, normen en waarden en empathie. En ze missen dat grote bord voor hun kop: ze kunnen daardoor wel inzien en erkennen hoe slecht roken voor iedereen is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:27

Boras schreef:
Ik denk niet dat die mensen over tere zieltjes beschikken, maar wellicht wel over wat meer kennis, andere fatsoensnormen, normen en waarden en empathie. En ze missen dat grote bord voor hun kop: ze kunnen daardoor wel inzien en erkennen hoe slecht roken voor iedereen is.

Ah dat zal het zijn :D

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:28

M'n buren mogen in hun eigen tuin doen waar ze zin in hebben. Nou roken zij niet, maar als dat wel zo zou zijn doe ik m'n raam wel even dicht. Ze roken immers niet de hele dag door. En barbecueën doen ze ook echt niet elke dag. Maar als je op een groot druk terras zit kunnen er zo vijf mensen om je heen zitten te roken. Dat is dan bijna continue, en erg dichtbij. De enige manier om daaraan te ontkomen is weggaan. Wat ik dus ook regelmatig doe. Maar ik kan dus door de verslaving van anderen nooit gezellig een terrasje pakken. En dat is echt niet miepen, probeer maar eens drie uur door een rietje te ademen. Met daarnaast ook nog de nodige hoestbuien. Dat is namelijk wat er gebeurt met mijn longen als er naast mij iemand rookt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 11:34

n_love_qwert schreef:
En als je iets aan je longen hebt o.i.d, dan snap ik dat het helemaal banketstaaf is. Maar ga alsjeblieft niet zeggen: "Ja als iemand rookt kan ik niet meer ademen!!!" Of als iemand begint te roken meteen overdreven aanstellerig beginnen met hoesten, dat is zo kinderachtig

:') Je weet duidelijk totaal niet waar je over praat.
Ik heb chronische bronchitis met bronchiale hyperreactiviteit. Dat betekent dat mijn longen zich samen knijpen (dus dicht knijpen) bij oa sigarettenrook.
Je krijgt dus letterlijk bijna geen lucht.
En dan zou ik me aanstellen? Ja joh, ik val bijna om van de benauwdheid (sterker nog, dat is al eens gebeurd) maar ga rustig verder _O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:35

Whahaha Boras, wat een post zeg. Ff lekker alles over 1 kam aan het scheren?

Ik ben niet extreem voor of tegen. Ben zelf een ex-roker. Heb een moeder die zwaar longpatiënt is.
Zou het voor haar en een ieder die er last van heeft fijn vinden dat het rookvrij wordt op de terrassen. Al hoor ik haar er nooit over klagen!

Maar inderdaad, wat Sanned zegt, waarom dan ook de rookruimtes afschaffen.
Houdt die dan gewoon in stand, dus niet meer roken binnen of buiten muv de rookruimte.
Goede afzuiging er in, geen bediening oid er in en klaar.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:40

Inderdaad Cayenne.
Ik liep onlangs over straat met een kennis die muco heeft, er passeerde ons een roker, en die kennis begon uiteraard meteen te hoesten. Keek die roker met een geïrriteerd gezicht om van 'doe normaal aansteller' >;) :=

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:44

Ik scheer niet iedereen over 1 kam, maar wel enkelen in dit topic ja.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:57

Boras schreef:
@ N_love_qwert

Niks aanstellerig, je weet niet wat je zegt!

Veel longpatienten worden accuut heel benauwd van sigarettenrook. Hun longen slaan direct dicht. Dat betekent dus dat mensen opeens nauwelijks meer kunnen ademhalen. Of ze schieten in een verschrikkelijke hoeststuip waar ze bijna niet uit kunnen komen. Of ze moeten ongewild gewoon hoesten.

Als je beter zou weten, dan zou je je hopelijk schamen voor wat je schreef.

Dit is tevens een deel van het probleem vind ik: ontkenning, gebrek aan kennis, gebrek aan empathie.

Had het niet helemaal goed verwoord, ik bedoelde inn mijn bericht; als je iets aan je longen snap ik dat het banketstaaf is, zo niet stel je dan niet aan, woordje vergeten ha ha!! Tuurlijk snap ik dat je er als longpatient niks aan kan doen, ik ben niet achterlijk

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:01

Boras schreef:
Ik scheer niet iedereen over 1 kam, maar wel enkelen in dit topic ja.

Die “enkelen”, toevallig alle rokers?

Mars

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:19

Nja al scheert ze rokers over één kam wat geeft dat? Lig ik geen nacht wakker van hoor...
Die mening mag ze hebben.

En op terras mag je voorlopig nog roken. Ja vervelend als je er last van hebt. Kan niet met iedereen rekening houden...

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:30

Sanned schreef:
Maar ik kan dus door de verslaving van anderen nooit gezellig een terrasje pakken. En dat is echt niet miepen, probeer maar eens drie uur door een rietje te ademen. Met daarnaast ook nog de nodige hoestbuien. Dat is namelijk wat er gebeurt met mijn longen als er naast mij iemand rookt.

precies dit!
+ enorme jeuk in de neus, neus gaat dichtzitten, hoesten, geen lucht meer krijgen. En niemand die het interesseert dat je daar kapot zit te gaan en dat je eten naar asbak smaakt. Ik kan idd ook niet meer genieten van het terras. Het gaat gewoon écht niet meer. Ik ben daarom blij dat er in Tilburg al wat jaartjes rookvrije terrassen zijn waar niemand moeilijk over doet! Nu zou ik willen dat dit ook in mijn eigen woonplaats gebeurde. Hoop het echt.

LadyMadonna

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:01

Rookruimtes zijn echt :r
Toen ik nog rookte en het was in de pauze te slecht weer om naar buiten tw gaan rookte ik liever niet dan dat ik in een rookruimte ging staan... brrrrr....

Over het rekening houden met een kleine(re) groep; daar zijn we in Nederland ontzettend goed in :j

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:01

Daphara schreef:
Sclimpre schreef:
Heel goed plan. Ik denk net dat het voor de horeca extra inkomsten gaat geven. Zeker voor waar er ook eten geserveerd wordt. Het is toch niet logisch dat er veel zorg besteed wordt aan een hygienische bereiding van het eten, met strenge controles, en dat je het vervolgens in gore omstandigheden moet opeten. Als 1 persoon rookt op een terras hindert die 10 anderen. En die 10 anderen gaan de volgende keer misschien beslissen van maar thuis te eten, in de frisse lucht.
Eigenlijk zou het niet verboden moeten worden, maar zou het logisch moeten zijn dat mensen hun vieze gewoonten niet in het openbaar doen.

Ja natuurlijk |o net als dat meer mensen naar het café of de kroeg zouden gaan als er niet meer gerookt zo worden binnen in de kroeg...

_O-

Euhh zullen we de gemiddelde kroegbaas eens vragen hoe het er voor staat sinds die wetgeving? Diegenen die ik ken, die hebben er flink op moeten inleveren!

Hier een 'gemiddelde' kroegbaas met terras en een keuken. Het staat er stukken minder voor sinds er in 2008 (en 2014 ook in de kleine cafe's zonder personeel) een rookverbod is gekomen, veel kosten gehad om een rookruimte te creeeren (aparte, afsluitbare ruimte maken, goede afzuiger installeren) en ja, dit heef zeer zeker wel gasten gekost.
Omdat wij ook eten serveren zijn er zeker ook wel nieuwe gasten voor terug gekomen, maar deze hadden er ook zonder deze regels wel gekomen. Hier werd er voorheen wel rekening gehouden met de gasten die zaten te eten, dan gingen de rokers buiten staan.
Dit zien wij ook op het terras gebeuren, als er gasten zitten te eten dan steken de rokers geen sigaret aan of gaan een stukje verderop zitten/staan, als iedereen gewoon respect voor elkaar zou hebben moet het toch mogelijk zijn, maarja dat geldt niet alleen met dit probleem.

Wat wordt de volgend stap? Celstraf als je gepakt wordt met een sigaret?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:02

Ik vind het heel dubbel. Ik kan ook heel slecht tegen rook en het zou voor mij echt een verademing zijn om gezellig op een terras te kunnen zitten zonder in de stank te moeten zitten. En voor degene die het belachelijk vinden en aanstellen, nee het is niet belachelijk of aanstellen en nee het is niet hetzelfde als de uitlaatgassen. Ik zit trouwens ook nooit expres achter een vrachtwagen heerlijk gassen op te snuiven. Maar de rechtstreekse rook van een sigaret, daar heb ik wel last van. Nu ik zwanger ben is dat nog enorm verergert. Ik krijg inderdaad geen lucht meer als ik sigarettenrook inadem. Ik voel me inderdaad stikken. Ik heb van weinig andere geuren last gekregen, maar ik kan op dit moment zelfs perfect zeggen als iemand drie plaatsen verder aan de wachtrij in de kassa onlangs een sigaret heeft opgestoken en zelfs daar wordt ik al onpasselijk van. Nu kan ik natuurlijk niet iedereen gaan verbieden om kledij aan te doen die stinkt naar sigaretten omdat ik er nu heftig op reageer maar ik wil maar aangeven dat het niet is omdat jij er zelf helemaal tegen kan dat iemand anders zich belachelijk aanstelt.

Ik ben dus met mooi weer al iedere keer naar binnen gevlucht of zelfs direct binnen gaan zitten, omdat er iedere keer wel overal rokers zitten en zeker als ik iets wil eten als een ijsje is dat niet fijn. Maar ik snap dan weer ook dat rokers ook "gezellig" op het terras willen zitten dus neem ik dat er maar bij. Laatst zat ik op een zo goed als leeg en groot terras, overal in het zonnetje dus geen verschil waar je zat. Toen kwamen er mensen zitten, terwijl, ik ook nog eens echt heel duidelijk zwanger ben en ook zo zat dat je dat goed zag, vlak naast mijn tafel waarbij de ene sigaret na de andere werd opgestoken en de wind natuurlijk net goed stond. Dan denk ik echt moest dit nu, je had zoveel andere plaatsen...maar ik durf er dan weer niets van zeggen juist omdat ik ook ervaring heb dat rokers heel agressief kunnen reageren en ik geen zin had in eventuele discussie..dus ipv nog een drankje maar gewoon betaald en doorgegaan. En dat doe ik eigenlijk altijd, ik zal nooit tegen een roker vragen of die wilt stoppen, ik sta zelf op als ik last heb en ga ergens anders of binnen zitten. Echter vind ik het ook weer niet slecht dat het steeds op minder en minder plaatsen getolereerd wordt, hopelijk komen we effectief ooit zover dat de rokersgroep een groep wordt die een uitzondering maakt op de bevolking. Tot dan is het voor mij spijtig maar trek ik me wel terug ipv te kunnen genieten van een lekkere wafel op het terras zonder dat mijn hele smaak verpest wordt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:03

18 jaar terug vond men het ook niet kunnen dat je ineens op kantoor niet meer mocht roken, nu kan je je niet anders meer voorstellen, dus ik vind het helemaal prima.

over aantal jaar dat vieze roken alleen nog op je eigen terrein toegestaan!
hoeft niemand er ongewenst nog last van te hebben!