Florenc schreef:Janneke2 schreef:Is dit volgens de geweldsinstructies, meerdere kogels bij een psychotische eenling...?
Verder vroeg ik mij af hoe het zit mbt zaken als judo en de gewone geweldsmiddelen.
Deze meneer zwaaide met een bijl - daar zijn gerichte afweertechnieken voor.
(Als je 'zwaaien' letterlijk opvat, dus niet dreigen & stilhouden maar bewegen en waarschijnlijk ook schreeuwen oid - dan letten op het zwaartepunt van de man en de momenten dat hij kracht zet. En dan met een breekijzer oid zijn beweging ontregelen. Veiliger dan een taser of een kogel.)
Mag de politie die gebruiken...?
1. De ploegen ter plaatse hebben niet eerst even meneer bevraagd om te horen wat zijn motieven zijn. Psychotisch of niet, dat verteld ie je niet even op voorhand. Ik zou het op dat ogenblik geen psychotische eenling noemen, eerder een gewapende agressieve persoon.
Politie werk is vakwerk, natuurlijk vertelt een verward persoon jou geen medische diagnose.
Daar gaat het ook niet om - het gaat er om dat er een burger zich verward en agressief gedraagt. En dan graag een professionele reactie.
Dat is lastig, dat weet ik (ik werk ook in een totaal andere 'vuurlinie') maar wel je werk.
Citaat:
2. Als een gewapend iemand (zeker met een bijl) aanvalt en de situatie laat het toe, dan zal er geschoten worden. Er is niet eerst even overleg van wie er schiet. Waarschijnlijk schieten ze op dat ogenblik allemaal. Dus ja, dan heb je meerdere kogels.
Huuu.
Waar is het vakwerk...?
Dit doet me denken aan het gepruts (ja, sorry) toen een psychotische meneer de NOS studio binnenliep.
Ik heb diep respect voor de beveiliger van de NOS die met die man meeging, met hem praatte, hem aanmoedigde om zijn verhaal te doen, poogde om de spanning te verminderen.
...en toen kwam er een chaotisch, wanordelijk stelletje opgefokte agenten binnen, gilde door elkaar heen en schoot nog net niet.
(De man had zijn wapen AL weggegooid bij hun binnenkomst, vanwege het chaotische gegil was het een wonder dat hij de opdracht 'ga op de grond liggen' kon horen, want de anderen blerden nog over dat dat wapen weg moest etc etc.)
Citaat:
En gerichte afweertechnieken voor een aanval met een bijl? Waarschijnlijk zijn die er ja, en die zullen in theorie zeker heel erg mooi zijn. In de praktijk blijf je op een veilige afstand van een zot met een bijl, daar ga je niet kortbij staan, nooit.
"in theorie"...
Een Brit zegt dan 'I will write to my MP'.
Ik ga dat ook maar doen.
Ik weet dat de politie overbelast is.
Ik weet dat ze te weinig toekomen aan schiettraining.
Maar lever dat wapen dan maar in en laat agenten serieus karate en andere marterial arts doen. (Kost natuurlijk ook tijd, maar geen mensenlevens.)
Dan had deze meneer gewoon nog geleefd.
Als gezegd: iedereen kan psychotisch worden en dit antwoord ondermijnt mijn vertrouwen in de politie zeer nadrukkelijk.
(Op ziek worden staat kennelijk de doodstraf...)