Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:39

CharmingS schreef:
@ Love_western: Leuk, ben zelf niet zo thuis in de IPO wereld, maar wil wel eens kijken hoe ze daar trainen.. :) Speuren ben ik zelf ook erg actief in, ga binnenkort ook speuren op dierengeuren om mensen te helpen met zoeken naar hun vermiste dieren. En in november komt er een nieuwe pup voor de knpv :)

Bij ipo wordt er meer nadruk gelegd op het appèl. Maar is per vereniging weer verschillend hoe ze trainen. Ben benieuwd hoe het straks na 1 juli gaat, qua training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:46

Jennyj01 schreef:
Klopt en daar kun je ook je vraagtekens bij zetten.

Dit is 1 van mijn honden als pup. Je ziet gewoon dat ze willen werken/bijten. En hier was ie 6 a 7 weken oud.

Afbeelding

En 4 jaar later heeft deze hond nog steeds maar 1 doel op het trainingsveld. En dat is bijten. Zodra hij doorheeft dat het weer zo ver is. Dan zie je hem helemaal opbloeien. En dat is met alle werkhonden zo. Mits goed opgeleid.

Maar thuis liggen ze vaak zo erbij :')

Afbeelding
Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:49

Sastaic schreef:
Jammer dat je mijn vraag niet kunt beantwoorden.

Jawel hoor. Jij hebt het alleen niet gelezen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:59

Jennyj01 schreef:
Sastaic schreef:
Jammer dat je mijn vraag niet kunt beantwoorden.

Jawel hoor. Jij hebt het alleen niet gelezen.

Dat zal het zijn :roll:

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:04

Jennyj01 schreef:
Het dier kan niet kiezen voor een baan bij de politie. Dan ben je toch weerloos? Dan ben je overgeleverd aan de zogenaamde goeie zorgen. Dan wordt je gebruikt tot je op papier bent afgeschreven en dan afgedankt richting de particuliere bewaking of als Manege paard.

Maar het is duidelijk dat hier een aantal mensen zitten die er toch wat andere normen en waarden op na houden wat betreft dieren welzijn.

De hond ziet het niet als ''baan'' bij de politie. Die leeft zijn leven in het nu.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:07

Blijkbaar is er een grote behoefte om het goed te praten.

Sastaic

Re: Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:11

Helaas zijn er dierenactivisten die zonder kennis en kunde altijd via onder andere de media de dierensector kapot proberen te maken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:19

Jennyj01 schreef:

Er is zeker grote behoefte een zekere nuchterheid te bewaren in dit soort discussies.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:26

Jennyj01 schreef:
Het dier kan niet kiezen voor een baan bij de politie. Dan ben je toch weerloos? Dan ben je overgeleverd aan de zogenaamde goeie zorgen. Dan wordt je gebruikt tot je op papier bent afgeschreven en dan afgedankt richting de particuliere bewaking of als Manege paard.

Maar het is duidelijk dat hier een aantal mensen zitten die er toch wat andere normen en waarden op na houden wat betreft dieren welzijn.

Jenny, als jij niet precies weet hoe de honden/paarden bij de politie worden behandeld, hou dan aub je mond dicht!! Ik zie menig gewone huishonden die het slechter hebben. Er werken bij de hondengeleiders gedragsdeskundige en mensen die al jaren honden trainen. En nu ga jij hier bazuinen dat door een voorval de politie niet denkt aan het welzijn van dieren. Je probeerd vanalles te verzinnen om je gelijk te krijgen. Maar in werkelijkheid zit het toch echt anders. Een ongetrainde hond zou weerloos zijn inderdaad, maar deze honden hebben er een aantal jaar aan training opzitten voor ze worden ingezet!

Als je ook even goed naar het filmpje hebt gekeken (wat je niet hebt gedaan waarschijnlijk) dan zou je nu moeten weten dat de meeste honden die 8 a 9 jaar zijn met pensioen gaan bij hun eigen geleider. Honden die door andere redenen niet meer inzetbaar zijn en nog wat jonger zijn worden inderdaad ingezet bij bewaking, maar wat is daar mis mee? Zolang het dier goed word behandeld zie ik daar het probleem niet van in, deze honden hebben werk nodig, dat vinden ze leuk! Met paarden werkt hetzelfde, waarom zou een gezond paard wat bomproof is niet geschikt kunnen zijn als manege paard? Zie veel paarden die op hoog niveau hebben gelopen ook eindigen als manegepaard en niet alle maneges zijn slecht!

En goed praten? Er zijn hier mensen die in het vak zitten en uit ervaring weten hoe het werkelijk zit. Heb van jou kant alleen maar aannames gezien over het beeld wat jij er van hebt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:29

love_western schreef:
CharmingS schreef:
@ Love_western: Leuk, ben zelf niet zo thuis in de IPO wereld, maar wil wel eens kijken hoe ze daar trainen.. :) Speuren ben ik zelf ook erg actief in, ga binnenkort ook speuren op dierengeuren om mensen te helpen met zoeken naar hun vermiste dieren. En in november komt er een nieuwe pup voor de knpv :)

Bij ipo wordt er meer nadruk gelegd op het appèl. Maar is per vereniging weer verschillend hoe ze trainen. Ben benieuwd hoe het straks na 1 juli gaat, qua training.

Appel zou in iedere tak van de hondensport er goed op moeten zitten. Ik begin niet met bijten voor er een goed appèl op zit . Ben ook benieuwd, misschien kun je een topic openen daarvan!! Leuke honden heb je trouwens

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:47

Ik ben nooit op bezoek geweest bij de training van zo'n honden, al zou ik dat suuuper cool vinden :D (subtiele hint)

Maar ik weet voldoende van honden af om in te zien dat jij ze veel meer vermenselijkt dan de mensen die echt dagelijks met die dieren bezig zijn en daar zitten ze echt niet op te wachten. Dat is nu net wat er misgaat bij zoveel huishonden.

Ze zien het 'werk' als een spel! Het leukste spel dat er is! En als je goed met je paard omgaat, is dat bij hen ook zo, al is dat moeilijker te bewerkstelligen dan bij honden want die hebben een grotere will to please.

Wat het ethische deel betreft zie ik het een beetje als ouderschap bij mensen (en dan niet het gedrag van de dieren!! al ligt dat dichter bij een jong kind dan bij een gecompliceerde volwassene). Je vindt het ok dat er kinderen geboren worden. Die hebben zelf geen zeg in waar ze geboren worden, waar ze wonen, waar ze naar school gaan, wat ze op school moeten doen, welk eten ze krijgen... en toch vind je het ok zolang je weet dat de ouders doen wat ze kunnen om het kind gelukkig te maken en in alle zorgen te voorzien.

Ze leren hun kind op de fiets rijden in het verkeer. Dat gaat soms mis, maar zolang ze meteen naar de dokter gaan met de pijntjes, vind je dat ok. Het kind geeft immers zelf aan te willen fietsen.
Je leert ze zwemmen, je neemt ze mee op reis zelfs als ze vliegangst hebben... ik kan nog even zo doorgaan.

Kijk als die honden op eender welk punt aangeven dat het werk niet fantastisch leuk vinden, zijn ze niet geschikt, want dan zijn ze moeilijk te trainen en gaan ze door het leven als huishond.

Maar als je niet inziet hoe gelukkig deze dieren zijn in hun situatie, dan moet je je vooral verdiepen in hoe een hond denkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:08

Een hond kan per definitie zijn baas niet kiezen, of dat nou een baas is waar hij als bijzettafeltje dik genoeg wordt gevoerd om een dienblad met bier op te zetten of als jachthond, schapendrijver, politiehond, sporthond, hulphond, gezelschapsdier dat nooit verder komt dan de kattebak, of gezelschapsdier dat prachtig leven heeft of werkhond die prachtig leven heeft of werkhond die een snert baas heeft getroffen.

Voor al die honden geld het is maar net waar je terecht komt en bij alle typen eigenaar geld, je kan het treffen of botte pech hebben. Een hond die werkt voor de kost is niets op tegen een hond die nooit werkt voor de kost wat mij betreft ook niet.
(heb hier zo'n luizige parasiet die geen dag in d'r leven heeft gewerkt in huis slingeren, die vooral goed is in gezelschapsdier zijn en verder niets, maar ze is er wel heeeeeel goed in!! En haar oren doen het alleen als er wat te eten te halen is. 8-) <3 )

Heel veel honden worden oprecht blij van het pleasen van hun baas en dus werken voor de baas wat voor werk dat ook is. Voor mij hebben politie honden echt wel meerwaarde, ze zijn een goede aanvulling op het corps en kunnen dingen die mensen niet kunnen. Uiteraard moet je opletten hoe en waar je ze inzet, wat doorgaans ook echt wel gebeurt, aangezien veiligheid van agent, verdachte en hond meespelen eventuele omstanders. Wat er bij dit incident precies gebeurde weet ik uiteraard ook niet, moet het doen met wat de pers openbaar maakt. Zo te horen was het niet eens de bedoeling om de hond (al) in te zetten, maar viel de verdachte aan, waarna de hond in de verdediging ging.

Tov de verdachten vind ik overigens volgorde taser, hond, schieten wel logisch klinken, doorgaans gaat het over verdachten, dus nog niet bewezen schuldig. En als het verwarde mensen zijn is bij mislukt taseren meteen overhoop schieten ook wel heel extreem, dan is hond best mooie tussen weg.

In het verleden IPO getraind met een x labrador :+ :Y) ... en dat gaat er veel milder aan toe dan de KVP etc. ook wel logisch, is hobby werk ipv werk werk. En ook daar zitten aardige hondengeleiders en hufters tussen net als bij de plaatselijke kynologenclub of bij de hondeneigenaren die nooit aan werk met honden doen. Moet wel zeggen veel honden zijn echt gefokt om werk te doen en als je zo'n hond hebt is het bijna crimineel om er niets mee te doen! En per ras verschilt het waar ze goed in zijn en je hoeft het niet op professioneel niveau te doen, maar beetje werken vinden veel honden prachtig! Die die niet prachtig vinden, selecteren zich zelf uit, die zijn niet geschikt :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:13

SinneJ schreef:
Ik ben nooit op bezoek geweest bij de training van zo'n honden, al zou ik dat suuuper cool vinden :D (subtiele hint)

Weet niet of je dicht bij de grens van NL woont, anders stuur maar even een pb'tje..
Wil ergens deze week een vlog maken over mijn hond, vereniging en training en hoe alles in zijn werk gaat.. Als er geïnteresseerde zijn hier op bokt laat maar even weten dan plaats ik het ook in een topic, ook als jullie vragen hebben die er in moeten wil ik graag beantwoorden :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:16

Dat ga ik doen, je krijgt straks een pb :D was al van plan je daarover lastig te gaan vallen hihi

Ik ben het ook eens met Sjolvir. Die nuanceert het nog wat verder dan mij dat er ook salonhonden zijn die niet willen werken. Het komt er gewoon altijd op neer dat het het diervriendelijkst is het dier te leren lezen en te begrijpen wat er in ze omgaat ipv de (initieel) gemakkelijke oplossing te nemen en er gewoon mensen van te maken. Al is dat op lange termijn minder gemakkelijk voor hond en mens, want zo krijg je dus problemen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:17

Selka schreef:
Ik als dierenliefhebber kan er niet bij dat wij in 2018 nog steeds dieren inzetten in zulke situaties. De politie is voorzien van wapenstok, taser en pistool. Waarom moet de hond mee?

Noem mij maar een softie, maar ik vind het anno 2018 eigenlijk niet meer nodig om een hondenleven op het spel te zetten terwijl we inderdaad over zo veel alternatieve middelen beschikken zoals traangas, een wapenstok, taser, rubberen kogels etc...
Een politiehond heeft wel een toegevoegde waarde, maar ik vind het niet nodig om hem op een gek met een bijl af te sturen. Die moet je in zijn been schieten.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:31

damian23 schreef:
Selka schreef:
Ik als dierenliefhebber kan er niet bij dat wij in 2018 nog steeds dieren inzetten in zulke situaties. De politie is voorzien van wapenstok, taser en pistool. Waarom moet de hond mee?

Noem mij maar een softie, maar ik vind het anno 2018 eigenlijk niet meer nodig om een hondenleven op het spel te zetten terwijl we inderdaad over zo veel alternatieve middelen beschikken zoals traangas, een wapenstok, taser, rubberen kogels etc...
Een politiehond heeft wel een toegevoegde waarde, maar ik vind het niet nodig om hem op een gek met een bijl af te sturen. Die moet je in zijn been schieten.

Taser hebben ze gebruikt maar had geen effect.. Hond is er niet op af gestuurd, pas toen de man met de agenten begon te vechten probeerde Robbie zijn collega's te beschermen wat hem helaas fataal is geworden.. De enige die in mijn ogen schuld heeft aan de dood van Robbie is die achterlijke maloot die hem heeft vermoord.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:13

CharmingS schreef:
SinneJ schreef:

Weet niet of je dicht bij de grens van NL woont, anders stuur maar even een pb'tje..
Wil ergens deze week een vlog maken over mijn hond, vereniging en training en hoe alles in zijn werk gaat.. Als er geïnteresseerde zijn hier op bokt laat maar even weten dan plaats ik het ook in een topic, ook als jullie vragen hebben die er in moeten wil ik graag beantwoorden :)

Oh doen hoor, dan ga ik volgen!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:21

Jennyj01 schreef:
Je hebt niet altijd een hond bij je. Dan moet je ook handelen. Dus leg mij dan eens uit waarom de hond onmisbaar is.

Een hond is niet onmisbaar. Die situaties zal je uiteindelijk ook wel de baas kunnen zonder. Weliswaar is de kans om zelf in het ziekenhuis te belanden wel véél groter, en is de kans dat de verdachte véél zwaarder toegetakeld wordt ook een stuk groter. Zonder die hond, moet je gewoon onnodig hoog in geweld gaan. En kom op, politieagenten zijn ook gewone mensen hoor. Het is niet dat wij het fijn vinden om mensen in elkaar te slagen. Indien mogelijk, zal het altijd met zo min mogelijk geweld gebeuren.

Maar genoeg standaard controles die uit de hand zouden lopen, waar geweld moet gebruikt worden, als er geen hond aanwezig is. Met hond erbij, blijven die mannen mooi op een rijtje staan.

Janneke2 schreef:
Is dit volgens de geweldsinstructies, meerdere kogels bij een psychotische eenling...?

Verder vroeg ik mij af hoe het zit mbt zaken als judo en de gewone geweldsmiddelen.
Deze meneer zwaaide met een bijl - daar zijn gerichte afweertechnieken voor.
(Als je 'zwaaien' letterlijk opvat, dus niet dreigen & stilhouden maar bewegen en waarschijnlijk ook schreeuwen oid - dan letten op het zwaartepunt van de man en de momenten dat hij kracht zet. En dan met een breekijzer oid zijn beweging ontregelen. Veiliger dan een taser of een kogel.)
Mag de politie die gebruiken...?

1. De ploegen ter plaatse hebben niet eerst even meneer bevraagd om te horen wat zijn motieven zijn. Psychotisch of niet, dat verteld ie je niet even op voorhand. Ik zou het op dat ogenblik geen psychotische eenling noemen, eerder een gewapende agressieve persoon.
2. Als een gewapend iemand (zeker met een bijl) aanvalt en de situatie laat het toe, dan zal er geschoten worden. Er is niet eerst even overleg van wie er schiet. Waarschijnlijk schieten ze op dat ogenblik allemaal. Dus ja, dan heb je meerdere kogels.
3. Overschat de stopkracht van een kogel niet, zeker niet bij iemand die in een psychose zit. Genoeg die daar los door gaan. Dus ja, dan heb je meerdere kogels.

En gerichte afweertechnieken voor een aanval met een bijl? Waarschijnlijk zijn die er ja, en die zullen in theorie zeker heel erg mooi zijn. In de praktijk blijf je op een veilige afstand van een zot met een bijl, daar ga je niet kortbij staan, nooit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:43

Citaat:
De enige die in mijn ogen schuld heeft aan de dood van Robbie is die achterlijke maloot die hem heeft vermoord.

...zou het een onsje minder mogen?

Deze meneer was psychotisch, wat in principe iedereen kan overkomen.
Het is gewoon een hersenziekte/ aandoening.

Accoord, hij zwaaide met een bijl, zag waarschijnlijk spoken, monsters of duivels, riep in zijn moers taal hetzij om goddelijke hulp, hetzij 'geeveedee' in z'n moedertaal - en stierf door politiekogels.

'Malloot' kan ik nog mee leven, maar achterlijke malloot mag toch wel wat minder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:57

Florenc schreef:
Janneke2 schreef:
Is dit volgens de geweldsinstructies, meerdere kogels bij een psychotische eenling...?

Verder vroeg ik mij af hoe het zit mbt zaken als judo en de gewone geweldsmiddelen.
Deze meneer zwaaide met een bijl - daar zijn gerichte afweertechnieken voor.
(Als je 'zwaaien' letterlijk opvat, dus niet dreigen & stilhouden maar bewegen en waarschijnlijk ook schreeuwen oid - dan letten op het zwaartepunt van de man en de momenten dat hij kracht zet. En dan met een breekijzer oid zijn beweging ontregelen. Veiliger dan een taser of een kogel.)
Mag de politie die gebruiken...?

1. De ploegen ter plaatse hebben niet eerst even meneer bevraagd om te horen wat zijn motieven zijn. Psychotisch of niet, dat verteld ie je niet even op voorhand. Ik zou het op dat ogenblik geen psychotische eenling noemen, eerder een gewapende agressieve persoon.

Politie werk is vakwerk, natuurlijk vertelt een verward persoon jou geen medische diagnose.

Daar gaat het ook niet om - het gaat er om dat er een burger zich verward en agressief gedraagt. En dan graag een professionele reactie.

Dat is lastig, dat weet ik (ik werk ook in een totaal andere 'vuurlinie') maar wel je werk.

Citaat:
2. Als een gewapend iemand (zeker met een bijl) aanvalt en de situatie laat het toe, dan zal er geschoten worden. Er is niet eerst even overleg van wie er schiet. Waarschijnlijk schieten ze op dat ogenblik allemaal. Dus ja, dan heb je meerdere kogels.

Huuu.

Waar is het vakwerk...?

Dit doet me denken aan het gepruts (ja, sorry) toen een psychotische meneer de NOS studio binnenliep.

Ik heb diep respect voor de beveiliger van de NOS die met die man meeging, met hem praatte, hem aanmoedigde om zijn verhaal te doen, poogde om de spanning te verminderen.

...en toen kwam er een chaotisch, wanordelijk stelletje opgefokte agenten binnen, gilde door elkaar heen en schoot nog net niet.
(De man had zijn wapen AL weggegooid bij hun binnenkomst, vanwege het chaotische gegil was het een wonder dat hij de opdracht 'ga op de grond liggen' kon horen, want de anderen blerden nog over dat dat wapen weg moest etc etc.)
Citaat:
En gerichte afweertechnieken voor een aanval met een bijl? Waarschijnlijk zijn die er ja, en die zullen in theorie zeker heel erg mooi zijn. In de praktijk blijf je op een veilige afstand van een zot met een bijl, daar ga je niet kortbij staan, nooit.

-O- "in theorie"...

|( |( |( |(

Een Brit zegt dan 'I will write to my MP'.
Ik ga dat ook maar doen.

Ik weet dat de politie overbelast is.
Ik weet dat ze te weinig toekomen aan schiettraining.

Maar lever dat wapen dan maar in en laat agenten serieus karate en andere marterial arts doen. (Kost natuurlijk ook tijd, maar geen mensenlevens.)

Dan had deze meneer gewoon nog geleefd.

Als gezegd: iedereen kan psychotisch worden en dit antwoord ondermijnt mijn vertrouwen in de politie zeer nadrukkelijk.
(Op ziek worden staat kennelijk de doodstraf...)

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:21

TS wat goed dat je over dierenwelzijn nadenkt.
Helaas worden dieren nog steeds gezien als gebruiksgoederen.

Als je vlees,zuivel of eieren gebruikt betaal je keer op keer om een dier te doden. Veel mensen staan er niet meer bij stil of dat verantwoord is..

Gevoelsmatig vind ik politie honden maar ook hulp honden niet oké. Dieren horen vrij te leven.
En toch rijd ik paard en heb ik huisdieren. Gek he? Hoe dat werkt?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:28

Tja als een verwarde man zwaaiend met een bijl alluah akbar roept en niet voor rede vatbaar is, dan gaat de vlieger, je kan in Nederland niet eens ziek meer worden, wel erg mank...

Of deze man zich nu wel of niet wilde opofferen door mensen in zijn val mee te slepen, is op dat moment niet in te schatten..hij had wellicht voor sommigen eerst die bijl richting agent moeten gooien en deze moeten verwonden, eer er geschoten mocht worden, of toch ook niet?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:20

Janneke2 schreef:
Ik weet dat de politie overbelast is.
Ik weet dat ze te weinig toekomen aan schiettraining.

Maar lever dat wapen dan maar in en laat agenten serieus karate en andere marterial arts doen. (Kost natuurlijk ook tijd, maar geen mensenlevens.)

Dan had deze meneer gewoon nog geleefd.

Als gezegd: iedereen kan psychotisch worden en dit antwoord ondermijnt mijn vertrouwen in de politie zeer nadrukkelijk.
(Op ziek worden staat kennelijk de doodstraf...)

Als agenten karate gaan doen in plaats van wapens dragen, dan vallen er geen doden meer? Zeg je dat nu echt? Ik denk dat serieuze criminelen (het type dat hun concurrenten met een kalasjnikov te lijf (laat) gaan of ze een paar 'eieren' in hun pand gooit) heel hartelijk zullen lachen om deze 'oplossing'. Dat uiteraard nog los van de gevallen waarbij een nekklem kennelijk al teveel was, en waar een ongewapende agent alsnog doden veroorzaakt.

Verder is je laatste opmerking ook wat overtrokken. Nee, op ziek worden staat niet de doodstraf. Dat staat slechts op het veroorzaken van een acuut groot gevaar voor de omgeving, en zelfs dan nog vaker niet dan wel. Of iemand psychotisch is of wel helemaal 100, dat maakt op zo'n moment niet uit. Geen gehoor geven aan de bevelen omdat je dat niet kunt, niet wilt, of niet kunt willen, dat is in de praktijk gewoon hetzelfde: geen gehoor geven aan de bevelen. De volgende stap is dan fysiek ingrijpen, en wel zo dat dit zo min mogelijk gevaar oplevert voor de betrokken agenten en omstanders. Lukt dat terwijl je de verdachte heel laat? Prima. Lukt dat alleen door deze te doden of te verwonden? Dan is dat jammer, maar toch echt van secundair belang.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:36

Jennyj01 schreef:

Of je verschilt gewoon van mening.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:47

Waarschijnlijk was besefte de fotograaf dat dit het laatst fotomoment zou kunnen zijn.

Ik vind inzet van honden super. Ze willen graag werken en schrikken vaak af. Tevens (en ik denk dat dat voor meer mensen geldt) zou ik bijvoorbeeld best een mens op zn gezicht kunnen stompen uit nood. Maar zou never een dier kunnen verwonden.

Ik vind de inzet bij deze situatie ronduit onverstandig. Ze wisten dat die beste kerel een bijl had.

Maar met speuren en boeven vangen, zeker inzetten. Tenzij wapens.. Dan honden bij je houden.