bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:25

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:26

Ailill schreef:
secricible schreef:

Niemand houd je tegen volgens mij? :j
Klopt, ik word door niemand tegen gehouden.

Gelukkig weet je vrij weinig over mijn persoonlijke leven, laten we dat zo houden ;)

:+ Sorry, maar wat wil je nu precies zeggen?
Je roept eerst "ik wil terug naar de jager/verzamelaars, om vervolgens te zeggen dat je persoonlijke leven daar blijkbaar niet geschikt voor is.
M.a.w. je roept vanaf de zijlijn dat de wereld moet veranderen in iets wat je zelf niet kan nastreven? Wat wil je dan precies?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:27

secricible schreef:
We zijn de meest intelligente diersoort die er is. En de enige die zich realiseert dat de plaag die we zijn ons eigen einde kan betekenen en daarmee dus ook er aan moeten werken om de boel om te keren. Maar daarmee zijn we niet ineens geen natuur meer of wat dan ook.

Er zijn dagen dat ik mij afvraag of we werkelijk de meest intelligente diersoort zijn..
Ook vraag ik mij af hoeveel mensen dat werkelijk beseffen, bij de meeste mensen dringt het m.i. onvoldoende door.

Ben het met je eens dat we natuur zijn!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:28

nine1987 schreef:
Ailill schreef:
Het ging om de definities moord vs. slachten, die in mijn optiek gelijk zijn.

Ik had het overigens om mensen, niet andere diersoorten.

Dan moet je me dit even uitleggen, want ik ben bang dat ik het verkeerd begrijp..

(Ik moet trouwens zeggen dat ik je visie erg interessant vind.. Ik hou ervan om zaken ook door de ogen van een ander te bekijken, en daar waar je stelt dat de mens veel meer neemt dat dan deze nodig heeft, geef ik je 100% gelijk.. )

Maar ik zie alsnog niet wat kannibalisme hiermee te maken heeft.. Je stelt dat het niet gaat om andere diersoorten, maar om mensen.. Wij zijn toch ook dieren? Maar (en je gebruikte het woord arrogantie en dat vind ik hierin ook wel mooi uitkomen) wij mensen zijn arrogant genoeg om onszelf boven de dieren te plaatsen..
Jij zei eerder: "Moord is voor mij iemand van het leven beroven zonder reden en verder niets met het lichaam (in deze van het dier) doen." En als ik me niet vergis zei je ergens dat slachten wél een doel heeft, namelijk het nuttigen van het geslachte dier.

Ik snap en zie het verschil. Echter ben ik wel van mening dat het hier, in beide gevallen, primair om moord gaat: Je ontneemt een ander levend wezen het leven.

Kannibalisme zou dan een 'mooie' brug tussen de twee begrippen slaan: Want een kannibaal eet zijn slacht-offers (weer zo'n mooi woord, lol) na het moorden (deels) op en dat zou dan in jouw optiek weer slachten zijn i.p.v. moord.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:31

secricible schreef:
Ailill schreef:
Klopt, ik word door niemand tegen gehouden.

Gelukkig weet je vrij weinig over mijn persoonlijke leven, laten we dat zo houden ;)

:+ Sorry, maar wat wil je nu precies zeggen?
Je roept eerst "ik wil terug naar de jager/verzamelaars, om vervolgens te zeggen dat je persoonlijke leven daar blijkbaar niet geschikt voor is.
M.a.w. je roept vanaf de zijlijn dat de wereld moet veranderen in iets wat je zelf niet kan nastreven? Wat wil je dan precies?
Het was wellicht een wat korte reactie op jouw, in mijn optiek, oneliner.

Het is een van mijn persoonlijke doelen om binnen een paar jaar zo goed als volledig zelfvoorzienend te kunnen leven: Enkel gebruiken wat ik echt nodig heb, daarbinnen gaan voor de beste/meest duurzame beslissing met de minste schade voor flora en fauna.

Ik zeg niet dat iedereen dit kan/moet doen. Het is echter wel een feit dat er hier op aarde voor iedereen (meer dan) genoeg is. Wat niet betekent dat iedereen alles maar tot zich kan nemen. Het is geen eindeloze put.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:33

@ secricible, ik bedoel productie.
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:34

Zeg Ailill, mijn reactie was allerminst flauw bedoeld hoor. Ik snap ook niet dat hij zo overkomt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:34

Ik ben voor denk ik met een (toekomstig) melkveehouder als vriend. Denk dat vele paarden jaloers zijn op het leven van zijn koeien. Altijd voldoende eten van goede kwaliteit, altijd met soortgenoten, speciale matrassen zodat ze lekker kunnen liggen, roterende massage borstels, altijd de ruimte om vrij rond te lopen, zomers buiten en bij slecht weer onder dak maar wel met de juiste ventilatie.. En dan zie ik dure sportpaarden dag en nacht alleen op stal staan met 3x per dag een pluk hooi. Ik weet wel welk leven ik zou kiezen.

Daarnaast ken ik een kippenboer (eieren) en eentje met vleeskippen en ook daar heb ik niets gezien wat ik zielig vind. Hoe het met varkens gaat weet ik eigenlijk niet en daar ben ik wel heel geïnteresseerd naar.. Ik eet overigens zelden varkensvlees.

De opmerking dat je als boer niet van dieren houdt vind ik wel heel bijzonder.. Het is nou niet dat je er rijk van wordt op het moment en de boeren die ik ken zijn gek op hun dieren. Dan kun je ook stellen dat je als ruiter niet van paarden houdt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:36

mysa schreef:
Zeg Ailill, mijn reactie was allerminst flauw bedoeld hoor. Ik snap ook niet dat hij zo overkomt.
Ik viel wat over je toon/woordgebruik, maar dat kan net zo goed aan mijn lees-skills liggen.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 19-03-18 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:36

Ailill schreef:

Het is een van mijn persoonlijke doelen om binnen een paar jaar zo goed als volledig zelfvoorzienend te kunnen leven: Enkel gebruiken wat ik echt nodig heb, daarbinnen gaan voor de beste/meest duurzame beslissing met de minste schade voor flora en fauna.

Ik zeg niet dat iedereen dit kan/moet doen. Het is echter wel een feit dat er hier op aarde voor iedereen (meer dan) genoeg is. Wat niet betekent dat iedereen alles maar tot zich kan nemen. Het is geen eindeloze put.

Klinkt interessant omdat je de daad bij het woord voegt.

Hou ons op de hoogte... oh wacht, je zal dan geen internet hebben natuurlijk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:37

Voor mij zit het verschil in het beleven van je staat van zijn. Dieren leven alleen nu, die denken niet na over later. Dieren moeten nu een goed leven hebben want dat beheerst alles voor ze. Dat ze straks dood zijn zitten ze niet mee. Voor een mens is dat anders.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:38

enzino schreef:
Ailill schreef:

Klinkt interessant omdat je de daad bij het woord voegt.

Hou ons op de hoogte... oh wacht, je zal dan geen internet hebben natuurlijk.
Je weet er blijkbaar weinig tot niets van.

Dan heeft het ook geen zin om je er verdere info over te geven :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:39

Ailill schreef:
Jij zei eerder: "Moord is voor mij iemand van het leven beroven zonder reden en verder niets met het lichaam (in deze van het dier) doen." En als ik me niet vergis zei je ergens dat slachten wél een doel heeft, namelijk het nuttigen van het geslachte dier.

Ik snap en zie het verschil. Echter ben ik wel van mening dat het hier, in beide gevallen, primair om moord gaat: Je ontneemt een ander levend wezen het leven.

Kannibalisme zou dan een 'mooie' brug tussen de twee begrippen slaan: Want een kannibaal eet zijn slacht-offers (weer zo'n mooi woord, lol) na het moorden (deels) op en dat zou dan in jouw optiek weer slachten zijn i.p.v. moord.

Dan ben ik het alsnog niet met je eens.. Zoals ik eerder zei:
Er zijn vrij weinig diersoorten die hun eigen soort eten en als dit al gebeurt dan is dit zelfs meestal te wijten aan een voedselschaarste/ een jong waar iets mis mee is/ stress/ andere (externe) factoren..

En een kannibaal eet zijn slachtoffers vaak maar deels op.. Bij de slacht wordt nagenoeg alles van het dier gebruikt.. Tuurlijk is er slachtafval, maar zelfs dit wordt omgezet in energie, voer, wat dan ook.. Daarnaast is kannibalisme onder onze diersoort geen natuurlijk verschijnsel.. Bij nagenoeg elke kannibaal ligt er een bepaalde problematiek ten grondslag..

Ik zie dus zelf een duidelijk verschil.. :)

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:39

Dat artikel is echt gebasseerd op onzin := . Daarnaast liggen de problemen ook vooral in andere landen. Dat betekent niet dat we hier niks meer kunnen veranderen, dat kan juist nog. Misschien is een topic starten over groene energie starten ook wel leuk. De overheid etc. vertelt ons namelijk dat wij in grote percentages leven op groene energie, dit klopt echter totaal niet.
Laatst bijgewerkt door Alaskan op 19-03-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:40

Pantykous schreef:
Voor mij zit het verschil in het beleven van je staat van zijn. Dieren leven alleen nu, die denken niet na over later. Dieren moeten nu een goed leven hebben want dat beheerst alles voor ze. Dat ze straks dood zijn zitten ze niet mee. Voor een mens is dat anders.
Dan kunnen we slachten dus net zo goed overlijden gaan noemen (net als moord)? De uitkomst is immers hetzelfde :+

Ik betwijfel ook of een mens er an sich mee zit dat hij ooit dood gaat. Zelf zal hij immers dit niet meer bewust meemaken.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 19-03-18 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:40

Wauw.. Lekker flauw enzino..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:41

Ailill schreef:

Of jij hebt weer een eigen definitie van "zelfvoorzienend" en wat je nodig hebt.

Maar ja, ik ga mijn tijd niet verknoeien om je uit te leggen hoe een woordenboek werkt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:42

nine1987 schreef:
Ailill schreef:

Dan ben ik het alsnog niet met je eens.. Zoals ik eerder zei:
Er zijn vrij weinig diersoorten die hun eigen soort eten en als dit al gebeurt dan is dit zelfs meestal te wijten aan een voedselschaarste/ een jong waar iets mis mee is/ stress/ andere (externe) factoren..

En een kannibaal eet zijn slachtoffers vaak maar deels op.. Bij de slacht wordt nagenoeg alles van het dier gebruikt.. Tuurlijk is er slachtafval, maar zelfs dit wordt omgezet in energie, voer, wat dan ook.. Daarnaast is kannibalisme onder onze diersoort geen natuurlijk verschijnsel.. Bij nagenoeg elke kannibaal ligt er een bepaalde problematiek ten grondslag..

Ik zie dus zelf een duidelijk verschil.. :)
Ik snap je punt :j

Ik kan en wil best hier weer een reactie op gaan geven, maar we komen denk ik niet op hetzelfde punt uit. Wat ook niet hoeft.

Mocht je wel een inhoudelijke reactie willen, let me know :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:42

juval schreef:
@ secricible, ik bedoel productie.
[ [url=m/a6OiPa.jpg]Afbeelding[/url] ]

niet bepaald een onpartijdige bron, een directeur van een stal :o In 2007 is er een rapport geschreven waaruit bleek dat wereldwijd 17% van de broeikasgassen ontstaan door veehouderij, dat is meer als verkeer en vervoer. Ook werd er toen al gewaarschuwd dat we tussen 2007 en 2050 verdubbelen in de vleesproductie, dus die 17% stijgt alleen maar. Het is een beetje krom redeneren om te zeggen dat je ook tegelijkertijd gras hebt en dat de CO2 weer opvangt. M.a.w. als die koeien er niet waren zouden er ook geen graslanden meer zijn volgens deze auteur...
Dat gaat over meer onderdelen als wat er genoemd wordt in dit artikel. We kunnen er niet omheen dat veehouderij milieubelastend is en een steeds grotere voetafdruk achterlaat op de aarde. Top dat ze daar bewust mee om gaan maar zeggen dat het niet milieubelastend is is onzin.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-03-18 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:43

enzino schreef:
Ailill schreef:

Of jij hebt weer een eigen definitie van "zelfvoorzienend" en wat je nodig hebt.

Maar ja, ik ga mijn tijd niet verknoeien om je uit te leggen hoe een woordenboek werkt.
D'r bestaan ook nog zoiets als gradaties.

Verstandig. Wellicht dat je zelf eens wat in een woordenboek kunt gaan lezen, zou je zomaar wat nieuwe ideeën en inzichten kunnen geven :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:44

Ailill schreef:
Ik snap je punt :j

Ik kan en wil best hier weer een reactie op gaan geven, maar we komen denk ik niet op hetzelfde punt uit. Wat ook niet hoeft.

Mocht je wel een inhoudelijke reactie willen, let me know :)

Oh jawel hoor.. Ik vind dat je een prettige manier van discussiëren hebt, dus ik hoor graag je mening.. :j
En we hoeven t niet altijd met elkaar eens te zijn hier.. Dat wordt ook lekker saai.. Maar ik ben altijd benieuwd naar de visie van een ander.. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:46

ik heb niet gezegd dat het niet millieubelastend is. En misschien is de bron niet geheel onpartijdig inderdaad :) .. maar we zijn er als sector wel mee bezig om de millieubelasting te verminderen.
En het gaat nog steeds wel over de voedselproductie. In 2050 bestaat de wereld uit x miljard mensen die allemaal gevoed moeten worden. Dat geeft altijd millieubelasting. De hele mensheid is millieubelastend.

Ik vond ook deze nog: http://melkveehouderijbosch.nl/487-2/
maar deze bron vind je misschien ook niet helemaal oke.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:49

juval schreef:
ik heb niet gezegd dat het niet millieubelastend is. En misschien is de bron niet geheel onpartijdig inderdaad :) .. maar we zijn er als sector wel mee bezig om de millieubelasting te verminderen.
En het gaat nog steeds wel over de voedselproductie. In 2050 bestaat de wereld uit x miljard mensen die allemaal gevoed moeten worden. Dat geeft altijd millieubelasting. De hele mensheid is millieubelastend.

Als je je hier dus bewust van bent en je kunt hier iets aan doen, al is het maar op microniveau, dan is dat toch een soort van je plicht?

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:50

enzino schreef:
Ailill schreef:

Ik vond dat het topic best goed liep, het is tenslotte een gevoelig onderwerp. Het valt me alleen op dat je nogal uit de hoogte doet en gemeen reageert zonder inhoud/argumenten die ergen op slaan in je laatste berichten. Is toch niet nodig? Blijkbaar zit het je dwars dat wij vinden dat het moord is, als je iemand zonder dat degene daar toestemming voor geeft het leven afneemt (dus ook een dier). Dan kan het wel in een woordenboek staan maar daar gaat het helemaal niet om.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:51

juval schreef:

Het "probleem" is dat je alleen naar Nederland kijkt. Voor de vergelijking: Nederlands rundsvlees heeft een waterbelasting van 15.000L per kilo rundvlees, terwijl Nederlands rundsvlees 6.500liter per kilo gebruikt.
We zijn in Nederland prachtig bezig, maar we zijn ook de grootste importeur van vlees in de EU (2015). Met name uit landen waar de milieubelasting vele male hoger ligt als hier. Dan kun je nog zo mooi bezig zijn, maar als we dan nog zoveel vlees blijven eten word de milieu-impact niet beter.
Het zou veel beter zijn als we met z'n allen minder vlees gingen eten en dan zelf ons milieuvriendelijke (Nederlandse) vlees zouden benutten: geen transport door export of import, en milieuvriendelijk (en over het algemeen ook diervriendelijk!) vlees. Maar daarvoor eten we met z'n allen veel teveel vlees.

De problemen liggen wat mij betreft veel meer bij de consument als bij de boer. De boeren zijn druk bezig, maar de consument wil zoveel vlees kunnen eten dat daar niet tegenaan te werken is als boer.