Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:26

@roosg: Dat hoeft niet. Het kan ook zijn dat je zusje uit zichzelf hier meer interesse in toonde en daardoor je vader hier in mee ging.

Om mezelf als voorbeeld te noemen; Ik was het "zoontje" van mijn vader. Ik speelde liever met lego dan met barbies en liever Robin Hood lego dan roze meisjes lego. Maar daar had mijn vader weinig invloed op ook al vond hij het leuk dat hij samen met mij kon timmeren ect. Mijn voorkeur ging daar meer naar uit en heb ook een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht en ben ook heel technisch en ook in een "mannen"" wereld/beroep gerold.

Als ik kijk naar mijn kinderen: ik heb zo lang mogelijk voor mijn dochter neutraal speelgoed gekocht. Maar omdat ze zelf de wens had heeft ze barbies en vanalles wat maar zo verschrikkelijk mogelijk meisjesachtig is, omdat ze het zelf helemaal geweldig vind.

Mijn zoons kregen hetzelfde speelgoed, maar gingen daar wel op een hele andere manier mee overweg. Dat heeft weinig met nurture te maken, ze hebben af en toe ook jurkjes aan met rollenspellen en spelen ook met de barbies, maar zijn heel anders in hun spel en de fascinatie voor treinen, vliegtuigen en auto's is veel groter.

Ik denk niet dat je veel kunt beïnvloeden op kinderen, want denk dat het niet uitmaakt waar ze mee spelen, maar hoe. En een meisje kan heel anders met hetzelfde autootje spelen als een jongen.

Hoewel ik wel ben van het niet stigmatiserend opvoeden en in het artikel ook wel een paar voorbeeld las van" oh ja, dat is een goede om op te letten", moet je ook rekening houden dat kinderen tot een bepaalde leeftijd niet de wereld hetzelfde zien als wij. Ik had een tijd terug een artikel gelezen in de NRC (geloof dat deze, help mijn dochter wil prinses zijn, oid heet) Daarin komt een stukje kinderpsychologie naar voren. Ze geven aan dat kinderen op een bepaalde leeftijd (dacht 4-7 of zo) niet goed aan lichamelijke kenmerken kunnen zien of iemand man/vrouw is. Ze gaan dus uiterlijke kenmerken hieraan koppelen om het voor zichzelf makkelijker te maken (en soms bij zichzelf overcompenseren om het duidelijk te maken; mijn dochter draagt ook het liefst glitterende jurkjes, sierraden en make-up). Dus andersom zou dat ook kunnen man = timmerman, timmerman = man. Wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Maar dan is het belangrijk dat ze het verschil leren tussen die vergelijkingen.
- Man kan timmerman zijn
- Timmerman kan ook een vrouw (of transgender ect) zijn.

Persoonlijk heb ik weinig last gehad van vooroordelen. Op de HBO vonden alle docenten het leuk dat er ook dames in de klas zaten en op de bouwplaats ook. Ja er werden (vooral op de bouwplaats) wel eens grappen gemaakt. Maar ik ben zelf ook niet vies van zelfspot of om het om te draaien.

De enige keer dat ik het echt ondervonden heb, was toen ik een bouwaanvraag indiende bij de Duitse gemeente waar ik woonde. Er klopte iets niet met mijn aanvraag en toen ik vroeg of hij dat mij kon uitleggen, kwam er een "ik heb hier 4 jaar voor gestudeerd en kan het jouw dus niet in 5 min vertellen" uit. Maar of dat kwam omdat ik vrouw, blond, nederlander of gewoon een domme burger was weet ik niet. Maar er waren ook bij mannelijke, duitse buren klachten over die ambtenaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:32

Riddershow schreef:
Ik denk niet dat je veel kunt beïnvloeden op kinderen, want denk dat het niet uitmaakt waar ze mee spelen, maar hoe. En een meisje kan heel anders met hetzelfde autootje spelen als een jongen.

Ik wil later uitgebreider op je post ingaan (en op de vraag die werd gesteld) maar hier wilde ik toch even op reageren omdat het me aan dit plaatje deed denken _O-

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:53

RoosG schreef:
Oe Eline, die plaatje zou ik ook echt niet grappig vinden. Mijn schoonfamilie is ook heel erg van die plaatjes. Ik heb een tijd lang mijn mond gehouden maar nu, als iedereen dubbel ligt van het lachen, zeg ik gerust met een stalen gezicht 'Sorry maar dat vind ik niet grappig.'. Merk dat het langzaam werkt; mijn schoonvader (de stugste van het stel) vroeg mij laatst een paar keer wat ik van een aantal nieuwsberichten vond. Dat kon ik wel waarderen.

LadyMadonna, kan je uitleggen waarom je de MeToo discussie te ver vind gaan?

Dit heb ik dan meer met grapjes over kanker of "gekkenhuizen" etc. Wat totaal niet met je feminisme etc te maken heeft maar ik snap soms de humor van mensen niet. (Omdat ik een opmerking op iemand bedoelde grappige bericht van "gekkenhuizen" maakte dat het totaal niet grappig was, werd ik van Facebook verwijdert, triest)

Om wat meer ontopic te gaan. Ik hou me er absoluut niet dagelijks mee bezig, amper eigenlijk. Kan me wel goed vinden in jouw visie.

Wat mij persoonlijk dus heel erg stoort is bijv met carnaval (ik woon in Limburg) in mijn dorp zitten er in de grote raad alleen maar mannen... ik vraag me soms af of vrouwen er wel in mógen als ze dat willen. Maar je ziet dat eigenlijk bijna overal hier, de raad van elf zijn alleen maar mannen. Ik heb er de discussie wel eens over aan gegaan met onze buurvrouw (ja vrouw!) die is lid van de vereniging van ons dorp maar de vind dus ook dat er geen vrouwen in de raad moeten. Belachelijk :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:57

Magrathea schreef:
Riddershow schreef:

Ik wil later uitgebreider op je post ingaan (en op de vraag die werd gesteld) maar hier wilde ik toch even op reageren omdat het me aan dit plaatje deed denken _O-

[ Afbeelding ]

Haha, ja dat herken ik wel. Overigens moesten de autootjes van mijn zoon ook gaan slapen in een huisje...

Wat ik nog vergeten was te zeggen is dat je als ouder natuurlijk wel kunt sturen in een spel. En daarin heb je misschien nog de meeste invloed. Al zal je hier ook niet alle kinderen in kunnen beïnvloeden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:08

Prrrr schreef:
Ik ben niet bezig met feminisme, juist omdat het zo ontzettend focust op geslacht. Alleen geslacht bepaalt een persoon niet: je bent man of vrouw, je hebt een kleur of niet, je komt uit een sociale setting (die in mijn ervaring heel veel meer bepaalt dan je gender), je hebt een levensovertuiging of niet. Waarom dan alleen dat geslacht eruit pikken?

Goede oude Simone de Beauvoir zei al: men wordt tot vrouw gemaakt.

Jij bent degene die focust op fysiek geslacht. Volgens mij val je daar mee buiten de opzet van het topic.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:28

Feminisme wijst op het geslacht - toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:49

Maartje, volgens mij zijn er dit jaar (dat ik weet) voor het eerst ook vrouwelijke prinsen carnaval gekozen (of prinsessen?)(geen idee)
Metro heeft er vorige week over geschreven dacht ik :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:51

In mijn (toch best wel conservatieve) Duitse gemeente was er ook een carnavals prinses. Die pakte het ook heel leuk aan voor de kinderen vond ik.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:21

Ik heb niet heel dit topic doorgelezen. Maar hoe meer aandacht je geeft aan bepaalde punten, hoe meer het in de schijnwerpers word gezet.
Ik heb als vrouw nergens last van, en snap dan ook niet dat sommige mensen zich zo bemoeien en druk maken om de samenleving van tegenwoordig. Je mag toch niks meer zeggen in dit over betuttelende land :') Ik lach er om maar ik vind het eigenlijk helemaal niet grappig. Je mag niks meer zeggen want je kwetst mensen zo ontzettend snel. Sommige vinden dat alles wat een donkerdere huidskleur heeft dan blank heel voorzichtig moet worden aangesproken. Maar blanke zelf die kunnen we gewoon wit noemen hoor. :+

Misschien klinkt mijn post heel gefrustreerd, maar ik word ontzettend moe van het feit dat NL wilt dat we niet meer doen aan hokjes denken en etiketten plakken. Maar wat denk je te creëren met zo'n samenleving als die van tegenwoordig? Net als al die kul dingen zoals slut-shaming, fat-shaming. Bah. En dat komt dan op de nos, want heel Nederland moet weten dat tegenwoordig alles een naampje heeft en je niks meer mag zeggen.

Verschrikkelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:12

Magrathea schreef:
Maartje, volgens mij zijn er dit jaar (dat ik weet) voor het eerst ook vrouwelijke prinsen carnaval gekozen (of prinsessen?)(geen idee)
Metro heeft er vorige week over geschreven dacht ik :)

Kan best dat er een aantal plekken dit wel kan. Maar zeker (nog) niet waar ik woon helaas.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:44

Nav dit topic zit ik eens aan mijn eigen jeugd en ouders terug te denken. Ik speelde met My little Ponies, Barbie en Transformers :') Klom in bomen, ging soms mee zeilen met mijn vader, deed aan ballet en paardrijden.

Mijn vader had graag gezien dat ik piloot zou worden bij de Marine luchtvaartdienst, mijn moeder maakte het niks uit. Wat ik maar wilde. Mijn vader fulltime baan, mijn moeder werkte alle ochtenden en zat met thee thuis als ik uit school kwam. Omdat zij vond dat ze er voor mij moest zijn en geen zogenaamd sleutelkind moest worden. Terwijl er ook toen al moeders waren die gewoon ook alle dagen werkten en kinderen idd naar naschoolse opvang of vriendjes gingen. Geloof dat ik redelijk 'modern' ben opgegroeid dan.

Dat niet iedereen een hoge functie en 60 urige baan hoeft na te streven helemaal mee eens. Wat mij vooral stoort is dat in veel bedrijven vrouwen inderdaad nog steeds minder verdienen dan hun mannelijke collega in diezelfde functie! Dat vind ik echt vreselijk unfair.

Valt me vaak op dat bij vrouwenbwegingen zoals feminisme het dan ook blijkbaar een no-go is om in een leuk jurkje en opgemaakt ergens heen te gaan. Want dan zet je jezelf als lustobject neer en dat kan echt niet meer >;)

Het moet er toch juist om gaan dat je je vrij moet kunnen voelen om te leven zoals je wil? En niet aan iemands maatstaven moet hoeven voldoen. Dus of en hoeveel je werkt, wat je draagt, enz. Niet omdat iets wel of niet in het plaatje past of wenselijk is.

En alles ligt zo gruwelijk gevoelig tegenwoordig. 1 mispas of verkeerd woord en je wordt met de grond gelijk gemaakt. Als je niet tot een bepaalde doelgroep behoort mag je je ook vooral niet in een discussie mengen. "Want wat weet jij daar nou van!" Pff
Ik lees dus steeds minder vaak comments en discussies op FB bijvoorbeeld, want de beschuldigingen en verwijten vliegen je om de oren.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:47

Djilna schreef:
Valt me vaak op dat bij vrouwenbwegingen zoals feminisme het dan ook blijkbaar een no-go is om in een leuk jurkje en opgemaakt ergens heen te gaan. Want dan zet je jezelf als lustobject neer en dat kan echt niet meer >;)

Het moet er toch juist om gaan dat je je vrij moet kunnen voelen om te leven zoals je wil? En niet aan iemands maatstaven moet hoeven voldoen. Dus of en hoeveel je werkt, wat je draagt, enz. Niet omdat iets wel of niet in het plaatje past of wenselijk is.

Voor mij, en ik denk met mij vele anderen, is dat juist precies wat feminisme is. Juist die maatstaven voor iedereen loslaten en iedereen respecteren zoals ze zijn. Hoe iemand zich ook kleed, of opmaakt. Ik ben absoluut niet tegen leuke jurkjes en makeup, en zie dit niet als jezelf neer zetten als lustobject. Naar mijn mening draait feminisme, zoals ik het zie, juist om dat doen waar jíj je prettig bij voelt in plaats van dat wat de maatschappij je opdringt.

Overigens reageer ik bijvoorbeeld niet veel in dit topic, juist omdat ik het gevoel heb erg op mijn woorden te moeten letten. En dan niet door gelijkgestemden, maar juist door mensen die niet achter het feminisme staan die iedere kans aan zullen grijpen om je onderuit te schoffelen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:52

Nienke, dat lees ik hier ook inderdaad. Gelukkig! ;)

Maar bijv als ik posts van Emma Watson langs zie komen (die actrice). Wat een commentaar er komt van sommige vrouwen over hoe ze het in haar hoofd haalt om een prachtige (strakke) jurk aan te trekken en een rode lipstick opdoet. Want dan kan ze niet feministisch zijn. Dan denk ik echt :roll: Jij hebt het niet begrepen.

En Nienke, dat onderste zeg ik ook in mijn laatste alinea. Tegenwoordig kun je (online) bijna geen normale discussies meer voeren. Want jij bent niet zoals wij en dus...

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:54

Wat ik me bij zulke reacties afvraag is of dit wel feministen zijn die dit zeggen. Ben het wat dat betreft namelijk helemaal met je eens. Mensen die dat roepen en zich feminist noemen hebben het inderdaad niet begrepen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:57

Overigens, op basis van mijn naam word ik meer dan regelmatig als meneer aangesproken in mails ed :') Blijkbaar is er niet eens twijfel, maar gewoon de overtuiging dat ik een man ben :))

Ik snap dat mensen hokjes nodig hebben om mensen en zaken te kunnen plaatsen en vanuit een referentiekader naar het leven kijken. Maar als daar nou eens flexibel mee omgegaan werd en men nog open stond voor het gegeven dat dingen wel eens anders kunnen zijn dan wat je geleerd is of wat je zelf denkt, dan zouden mensen een heel stuk meer open staan voor elkaar en elkaars meningen.. Dus stugheid van het eigen ego, poeh.

Enne, we zijn het dus behoorlijk eens Nienke ;) Het is ook hier weer de terminologie waar het om gaat. Wat houdt iets in.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:58

En een grote bias van mij uit, ik heb het idee dat Amerikanen vaak het meest extreem zijn in het uiten van hun meningen over wat je als andere 'partij' wel en niet mag en kunt doen en zeggen..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 21:25

NienkeV1994 schreef:
Overigens reageer ik bijvoorbeeld niet veel in dit topic, juist omdat ik het gevoel heb erg op mijn woorden te moeten letten. En dan niet door gelijkgestemden, maar juist door mensen die niet achter het feminisme staan die iedere kans aan zullen grijpen om je onderuit te schoffelen

Dit is precies waarom ik dit topic ben begonnen: Om een beetje gelijkgestemden te vinden en hiermee te discussiëren op een volwassen wijze over onderwerpen. Ik merk dat juist veel feministische uitspraken ook online onderuit worden gehaald op een vrij agressieve manier. En het verwijt wat ik vaak krijgt: 'Jij doet alsof je het allemaal zo veel beter weet.' En soms weet ik niet wat ik daar mee aan moet. Moet ik dan maar mijn mond houden? Daarom opzoek naar gelijkgestemden

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:35

enzino schreef:
Merula123 schreef:
.
'Feminazis' is gewoon een term die mannen gebruiken die ...

Of vrouwen die ...
Of LGBTQ+ personen die ...
Of mensen met beperkingen die ...

Je doet slecht mee met het "nieuwe feminisme".

Ik heb het over een bepaalde groep mannen, ga niet mijn zin in het midden afbreken om de betekenis te veranderen zodat het beter bij je argument past.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:48

Prrrr schreef:

...eh, nee.

Het moderne woord luidt 'gender' - maar waar het om draait is dat 'gender' een sociale kwestie is en geen biologische.

Vergelijk het met huidskleur.
Een trotse Afrikaanse mevrouw of meneer zal idd een compleet ander referentiekader hebben dan 'de gemiddelde Nederlander die niet bestaat' ;) . (= Andere taal, cultuur, gewoonten etcetc.)
En iemand anders met krek hetzelfde biologische kenmerk 'huidskleur' die al generaties lang in een Westers land woont heeft weer een compleet ander referentiekader.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:17

Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies met dit topic wil, maar daarvoor houd ik me denk ik te weinig met het onderwerp bezig.

In mijn jeugd las ik wel regelmatig boeken van feministische schrijfsters: Erica Jong, Marilyn French, Fay Weldon. Vooral het boek 'Haar moeders dochter' van Marilyn French was belangrijk voor me, prachtig boek. Het maakte mij er zo bewust van hoe belangrijk het is om financieel onafhankelijk te zijn als vrouw en moeder. Als je ziet hoeveel gescheiden moeders nu nog in de bijstand terecht komen, dan moet er nog heel wat gebeuren. Daar begrijp ik niks van. Moeders, neem je verantwoordelijkheid en zorg voor een inkomen! Ook ik was uiteindelijk alleen met de kinderen, maar gelukkig was ik goed in staat om ook financieel voor ons te zorgen.

Ik werk in een mannenwereld. Als vrouw wordt er toch altijd wat meer op je gelet. Matig functioneren wordt mannen eerder vergeven. Het is ook niet altijd de makkelijkste weg, kinderen en fulltime werken. Soms denk ik ook wel eens, wat minder werken en minder aan je hoofd hebben zou best fijn zijn. Ik kon ook weleens een beetje jaloers zijn op die parttime werkende vrouwen met goed verdienende partners, maar als ik het overnieuw moest doen, deed ik het weer zo.
Die financiële onafhankelijkheid is wel een beetje mijn stokpaardje, maar ik weet dat veel vrouwen er anders over denken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:19

Janneke2 schreef:
Prrrr schreef:

...eh, nee.

Het moderne woord luidt 'gender' - maar waar het om draait is dat 'gender' een sociale kwestie is en geen biologische.

Vergelijk het met huidskleur.
Een trotse Afrikaanse mevrouw of meneer zal idd een compleet ander referentiekader hebben dan 'de gemiddelde Nederlander die niet bestaat' ;) . (= Andere taal, cultuur, gewoonten etcetc.)
En iemand anders met krek hetzelfde biologische kenmerk 'huidskleur' die al generaties lang in een Westers land woont heeft weer een compleet ander referentiekader.

http://anw.inl.nl/article/feminien - Noem me maar ouderwets, maar ik vind het lastig als woorden met een bestaande omschrijving in een discussie een andere inhoud wordt toegedicht. Feminisme duidt op het vrouwelijke geslacht, niets meer en niets minder. Dat maakt uitbreidingen naar geaardheid of kleur, terwijl de terminologie niet aangepast wordt, voor mij onbegrijpelijk. Wat bedoel je dan nog met je feminisme?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:21

Ik krijg nu al flashbacks naar het genderneutraal topic :+ Help..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:22

O? Heb ik gemist :)) Was het gezellig? Korte samenvatting?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:25

Was reuzegezellig , iedereen was het ook zo met elkaar eens. :D :D

Nee, ik weet nog wel dat in discussie was met iemand die niet kon accepteren dat er maar 2 geslachten zijn. Tuurlijk kun je je anders voelen, maar je bent een man óf een vrouw. :) Moest dat uitleggen dmv meerdere paginas en posts.

Maar die dacht daar even anders over, toen werd het nog een stuk gezelliger. _O-

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:40

Nooit geweten dat 'onzijdig' of 'zeg ik niet' in die keuzelijstjes ook geslachten waren :+

Edit: feminisme gaat toch echt daadwerkelijk over vrouwen... masculinisme over mannen.