Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Riddershow schreef:Ik denk niet dat je veel kunt beïnvloeden op kinderen, want denk dat het niet uitmaakt waar ze mee spelen, maar hoe. En een meisje kan heel anders met hetzelfde autootje spelen als een jongen.
RoosG schreef:Oe Eline, die plaatje zou ik ook echt niet grappig vinden. Mijn schoonfamilie is ook heel erg van die plaatjes. Ik heb een tijd lang mijn mond gehouden maar nu, als iedereen dubbel ligt van het lachen, zeg ik gerust met een stalen gezicht 'Sorry maar dat vind ik niet grappig.'. Merk dat het langzaam werkt; mijn schoonvader (de stugste van het stel) vroeg mij laatst een paar keer wat ik van een aantal nieuwsberichten vond. Dat kon ik wel waarderen.
LadyMadonna, kan je uitleggen waarom je de MeToo discussie te ver vind gaan?
Magrathea schreef:Riddershow schreef:Ik denk niet dat je veel kunt beïnvloeden op kinderen, want denk dat het niet uitmaakt waar ze mee spelen, maar hoe. En een meisje kan heel anders met hetzelfde autootje spelen als een jongen.
Ik wil later uitgebreider op je post ingaan (en op de vraag die werd gesteld) maar hier wilde ik toch even op reageren omdat het me aan dit plaatje deed denken
[ Afbeelding ]
Prrrr schreef:Ik ben niet bezig met feminisme, juist omdat het zo ontzettend focust op geslacht. Alleen geslacht bepaalt een persoon niet: je bent man of vrouw, je hebt een kleur of niet, je komt uit een sociale setting (die in mijn ervaring heel veel meer bepaalt dan je gender), je hebt een levensovertuiging of niet. Waarom dan alleen dat geslacht eruit pikken?
Djilna schreef:Valt me vaak op dat bij vrouwenbwegingen zoals feminisme het dan ook blijkbaar een no-go is om in een leuk jurkje en opgemaakt ergens heen te gaan. Want dan zet je jezelf als lustobject neer en dat kan echt niet meer![]()
Het moet er toch juist om gaan dat je je vrij moet kunnen voelen om te leven zoals je wil? En niet aan iemands maatstaven moet hoeven voldoen. Dus of en hoeveel je werkt, wat je draagt, enz. Niet omdat iets wel of niet in het plaatje past of wenselijk is.
NienkeV1994 schreef:Overigens reageer ik bijvoorbeeld niet veel in dit topic, juist omdat ik het gevoel heb erg op mijn woorden te moeten letten. En dan niet door gelijkgestemden, maar juist door mensen die niet achter het feminisme staan die iedere kans aan zullen grijpen om je onderuit te schoffelen
enzino schreef:Merula123 schreef:.
'Feminazis' is gewoon een term die mannen gebruiken die ...
Of vrouwen die ...
Of LGBTQ+ personen die ...
Of mensen met beperkingen die ...
Je doet slecht mee met het "nieuwe feminisme".
Prrrr schreef:Feminisme wijst op het geslacht - toch?
Janneke2 schreef:Prrrr schreef:Feminisme wijst op het geslacht - toch?
...eh, nee.
Het moderne woord luidt 'gender' - maar waar het om draait is dat 'gender' een sociale kwestie is en geen biologische.
Vergelijk het met huidskleur.
Een trotse Afrikaanse mevrouw of meneer zal idd een compleet ander referentiekader hebben dan 'de gemiddelde Nederlander die niet bestaat'. (= Andere taal, cultuur, gewoonten etcetc.)
En iemand anders met krek hetzelfde biologische kenmerk 'huidskleur' die al generaties lang in een Westers land woont heeft weer een compleet ander referentiekader.