Milieuvervuilende vliegvakanties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:02

We gaan spannende tijden te gemoed, ik hoop dat we snel een nieuwe energiebron vinden, kernfusie?
Zodat we ons luxe leventje nog heel wat jaartjes kunnen voortzetten.
Denk wel dat we alles even in perspectief moeten zien, ja vliegreizen is niet bevoordelijk voor het mileu, maar al die "natuurlijke" bosbranden en vulkaan uitbarstingen zijn dat bepaald ook niet.

Mijn motto "relax and enjoy the ride"

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 12:06

Fenrir schreef:
Wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic TS? Een schouderklopje voor jezelf en vingerwijzen naar anderen?

Gewoon een discussie openen zoals er zoveel lopen op Bokt, maar geef jezelf gerust een grote schouderklop hoor, ik hoef er geen *\o/*. Er lopen zoveel topics over het milieu op Bokt, daarom viel het mij op dat er bijna niet wordt gediscussieerd over vliegen, één van de milieuvervuilendste dingen op de wereld. Vind het interessant om te zien hoe anderen hier over denken en dat iedereen vooral vindt dat ze moeten kunnen reizen omdat anderen veel slechter voor het milieu zijn. Maar is een goed topic geworden, zo wist ik niets van Beerput Nederland, goede wending in het topic!

Sheran

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:15

Mazida, ik vind het heel goed dat je hierover nadenkt en ermee bezig bent. Want als niemand meer nadenkt, wat gebeurt er dan? Argumenten als 'maar ik eet geen vlees' zijn natuurlijk een beetje krom: weliswaar hef je de ene vervuiling dan op met de andere, wat 'minder erg' is dan beide, maar het beste zou natuurlijk gewoon zijn om het allebei niet te doen.

Mensen stellen hun eigen prioriteiten over het milieu. Ik eet geen vlees of vis maar vlieg wel 2x per jaar korte afstanden. Ik bezuinig in huis maar ga wel met de auto naar mijn werk. Tja. Maar ik denk dat de bewustwording het belangrijkste is :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:00

Ik vind dit een hele interessante discussie en denk er zelf ook steeds vaker over na.

Ik geloof trouwens wel in de kracht van de consument/het individu op bepaalde gebieden. Neem nu de voedselproblematiek. In Nederland wordt 50 kg per persoon per jaar aan voedsel weggegooid. Dit bij elkaar is goed voor 60% van de voedselverspilling in Nederland. De consument heeft dus het merendeel van de verspilling in eigen hand!! En dan kun je zeggen, ja maar Nederland klein land etc etc. Maar stel je voor dat we de helft minder weg zouden gooien... hoeveel miljoenen kilo's aan voedsel dat zou schelen. En die verspilling daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Daar komt geen overheid of beleid aan te pas, dat doen we helemaal zelf.

Overigens staat Nederland in de top 3 in Europa van meest verspillende landen per hoofd van de bevolking op het gebied van etenswaren. Dus dat Nederland het beste jongetje van de klas wil zijn en de rest maar wat aanklooit is ook niet zo.

En daarnaast is het nog altijd een kwestie van vraag en aanbod. Consuminderen heeft absoluut effect. De markt past zich aan aan de vraag. Als de vraag daalt zal het aanbod ook dalen. En daarmee de belasting voor het milieu. In die zin begrijp ik TS ook wel. Die vliegtuigen gaan namelijk echt minder vliegen als meerdere individuen besluiten om minder vaak het vliegtuig te pakken voor banketstaaf plezierreisjes naar Turkije en Spanje. Als ze keer op keer met halve vliegtuigen vliegen wordt er op den duur gewoon een vlucht tussenuit gehaald namelijk. Als individu heb je daar absoluut een rol in.

Zo ook met de weggooimaatschappij. Als we als consument minder kopen wordt er op den duur minder geproduceerd, minder weggegooid en minder verspild. Zowel van het product zelf als de productie, vervoeren, vervuiling. Dan hoeven er uiteindelijk minder vaak grote vervuilende schepen van hier naar China en weer terug te varen. Minder vrachtvliegtuigen te vliegen en minder fabrieken vervuilend te draaien.

En verder ben ik het volledig eens met het feit dat er landelijk/europees/wereldwijd echt nog heel erg veel te halen valt waar wij als consument nu niet zoveel aan kunnen doen. Maar als je kijkt naar wat je zelf al wel kunt doen en al maak je daarbij maar 1 iemand anders weer een stukje bewuster dan valt er echt al veel meer te halen dan veel mensen denken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:04

1 ding weet ik zeker, ik gooi geen 50 kilo voedsel weg.
Niet eens 5 in een jaar. En dat durf ik met zekerheid te zeggen.
Ik vind het ook schrikbarend een dergelijk getal te lezen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:11

bruintje123 schreef:
1 ding weet ik zeker, ik gooi geen 50 kilo voedsel weg.
Niet eens 5 in een jaar. En dat durf ik met zekerheid te zeggen.
Ik vind het ook schrikbarend een dergelijk getal te lezen.

Je zult er van staan te kijken hoeveel mensen ongemerkt/onbewust weggooien. Niet naar jou persoonlijk hoor! Ze hebben daar een enquête over gehouden, ik kan het nog wel eens opzoeken maar uit mn hoofd denkt zo'n 80% dat ze die 50 kilo niet halen. Nu is het een gemiddelde natuurlijk maar veel mensen gooien toch meer weg dan ze denken. Pak melk net over de datum, resten van het avondeten, fruit met bruine plekjes, brood van 2 dagen oud etc.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:15

Mijn vriend noemen we hier altijd kliko :P
Die kan eten zonder aankomen, dus restjes eten zijn er nooit. Ik geef toe dat is handig. :D
Fruit met bruine plekjes gaat of naar de paarden of de blender in.
Brood gaat bij aankoop al direct in de vriezer en halen we per dag uit.
En we kopen ons eten altijd met een lijstje. Ik schrijf dus op wat ik per dag wil eten.
En die bloemkool is langer goed te houden dan een zakje boerenkool. Dus eet ik eerst de stamppot deze week en daarna pas het gerecht met bloemkool.
Maar ik ga er vanuit dat zo de meeste mensen toch wel inkopen en ook koken?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:16

_Nicky schreef:
aikon schreef:
Die "action troep" is grotendeels overschot/rest partijen van andere winkels. Is het beter om deze spullen dan maar te vernietigen? Lijkt mij niet als er mensen wel plezier van hebben/het goed kunnen gebruiken.

Dit klopt niet, er wordt speciaal geproduceerd voor de Action. Onze leveranciers leveren speciaal geproduceerde partijen van honderdduizenden stuks aan de Action.

Toch vreemd dat je in de action nog producten ziet staan die in andere winkels niet meer verkocht worden. Ik haalde daar de laatste flessen shampoo en zeep weg die nergens meer in de winkels was wegens "uit het assortiment". En als het bij de action op is is het ook echt op. Niet voor niets is er een groot verloop van goederen.
Dit heb ik trouwens van de filiaal manager van de plaatselijke action bij navraag voor bepaalde producten die alleen hun nog hadden en ook daar op waren.

Voor de xenos word wel speciaal geproduceerd. Die verkopen amper wat andere winkels ook verkopen.

Wat ik heel erg vind is dat onze roverheid het milieu gebeuren ons "het klootjesvolk" op het bord schuift en een schuldgevoel aan praten dat wij o zo slecht met het milieu omgaan terwijl ze zelf degene zijn die er grof aan mee werken/verdinen het om zeep te helpen.
Ik, en inmiddels vele andere, doen ons best om onze ecologische voetafdruk op deze aarde zo klein mogelijk te maken en houden. Terwijl de grote jongens heerlijk hun gang kunnen gaan met milieu vervuiling. Daar gaan verdragen niks aan veranderen. Het grote geld regeert.

Eliine je vergeet even dat er voor de veiling al tonnen aan goed voedsel per jaar doorgedraaid word om de prijzen maar kunstmatig hoog te houden. Veel akkerbouwers/tuinders en fruittelers laten in aardig wat gevallen liever hun producten op het land liggen/ aan bomen struiken hangen als de prijzen daar al laag zijn. Het kost te veel om het dan nog te oogsten om het vervolgens weer onder te moeten ploegen. Daar is de verspilling van de consument maar een klein deeltje van. Er word meer weggegooid door bedrijven als restaurants, snackbars, hotels, ziekenhuizen, en bedrijven die kant en klaar maaltijden maken.
Ook ik gooi geen 50 kilo voedsel weg.

Ons, consumenten, word wijs gemaakt dat wij onzinnige producten nodig hebben. Er word al geproduceerd voor er verkocht word en er gaat een flinke marketing komen om die nutteloze rotzooi aan de man te brengen. Daar gaan vele mensen nog steeds in op ook mede door hebzucht. Het moet allemaal groter mooier duurder dan de buren, want anders tel je niet meer mee.
Men weet niet meer wat echt noodzakelijk is in een leven om aan de basis behoeften te voldoen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:25

Aikon: er is onderzoek naar gedaan. Kan het thuis wel even opzoeken want ik zuig niet uit mn duim dat de consument een schrikbarend hoog aandeel heeft in het weggooien van voedsel.
Dat er buiten de consument ook veel te halen valt ben ik volledig eens. Maar die miljoenen kilo's waar de consument in Nederland zelf de hand in heeft mag ook echt wel naar gekeken worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:41

Ik ben een van de grootverbruikers als het gaat om vliegen. Ik ben internationaal accountmanager en vlieg voor mijn werk veel binnen Europa.

Nou neem ik ook wel graag de internationale treinen als ik naar Duitsland moet, is een stuk relaxter en sneller.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:52

Okee, ik zie gelijk al dat iedereen naar elkaar gaat wijzen over wie er nou het meest vervuilend bezig is. Ik heb hier een tijdje terug al een post over geschreven dus die kopieer ik maar even.

Magrathea schreef:
Babette Porcelijn heeft een erg goed onderzoek hiernaar gedaan ism de TU Delft.
Het blijkt namelijk dat er in ongelofelijk veel dingen een "verborgen" milieuimpact zit. Alleen naar water kijken is niet voldoende (logisch), er zijn meer dingen die meespelen, zoals landbouw en CO2 uitstoot.

[ Afbeelding ]

Daar komen een aantal verrassende conclusies uit, zoals dat plastic om je eten niet zo heel erg is zolang het nuttig is (want als het zonder dat plastic bederft moet je het weggooien en is de impact voor niets geweest). Of dat je (op dit moment) 13 jaar in een elektrische auto moet rijden voor het daadwerkelijk energie bespaart, door de grote impact van het maken van deze auto. Best verhelderend!

Lezen:
Spullen https://www.bedrock.nl/dit-nog-slechter ... echt-waar/
Vlees/biologisch eten/vis, zuivel etc https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/
Vliegen https://www.bedrock.nl/vliegen-is-heilig-of-toch-niet/
Auto https://www.bedrock.nl/heb-je-een-auto- ... en-anyone/
Kleding https://www.bedrock.nl/nieuwe-outfit-impact-milieu/

Vooral die van spullen was echt een eye-opener voor mij. Ik ben toen eens flink door mijn huis heen gegaan en heb nu een hoop spullen weggeven of verkocht op Marktplaats. Want (hopelijk) scheelt dat weer nieuwe spullen die anders gekocht waren door die mensen. En mijn apparaten probeer ik ook tweedehands te kopen.

Ik zou je toch willen aanraden om niet bij de kleine dingen te beginnen, maar juist bij de grote :j
Vaak is het makkelijker dan je denkt. Kijk, als je een laptop nodig hebt voor je werk of studie, dan moet dat, maar je kunt dan voor een model kiezen wat je vele jaren kunt gebruiken, of misschien kun je een goede tweedehands ergens scoren. Als je niets doet aan de grote dingen kun je nog zoveel aanmodderen met de kleine dingen, maar dat wordt dan allemaal teniet gedaan. En dat is zonde van je tijd, toch?

Zoals je ziet (klik even op het plaatje) valt het met de impact van vliegen van de gemiddelde Nederlander best mee. Betekent dat dat je te pas en te onpas overal heen kunt vliegen? Of dat het "niet meer mag"? Nou, uiteindelijk valt en staat het allemaal met hoe jij de rest van je leven leidt. Als je wekelijks je tassen vult bij de Action en dagelijks 150 gram vlees naar binnen schuift maar nooit een vliegvakantie neemt: tja, waarom ga je dan niet eerst kijken naar de meest impactvolle zaken? Het is niet gelijk aan elkaar, een jaar lang de wc doortrekken is niet net zo vervuilend als een vliegreis maken, en minder lang douchen is niet gelijk aan geen vlees eten.
Mijn advies, probeer altijd eerst je impact te verminderen op de grote dingen. ;) Dus: eerst "ontspullen", dan minder/stoppen met vlees eten, etc etc. En als je in de tussentijd dan echt die vliegreis wil maken omdat je je familie wil bezoeken, doe dat gewoon. Als je je er maar bewust van bent dat je dan een paar maanden veganistisch moet eten om te compenseren ;)
Oja, en er zullen altijd "grotere" verbruikers zijn dan iemand met een toch al impactvol bestaan. Maar wijzen naar een ander omdat hullie het ook doen is natuurlijk niet zo'n goed argument om dan maar niets te doen. Je kunt veel meer doen dan je denkt!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:01

Eliine ik zie met googlen getallen voorkomen van 40 kilo 41 kilo 50 kilo 135 kilo 150 kilo.
Ook percentages van 14% 40% 50%.
Allemaal verschillende instanties die "onderzoek" er naar heeft gedaan de afgelopen 2 jaar.
Het gaat het meeste om "schattingen" wat ik kan vinden. En een schatting is niet per definitie een waarde vast iets.
Dus wie heeft gelijk? Hoe zijn ze zo zeker dat hun cijfers de enig juiste zijn?
Gezien de hoeveelheid mensen die elke maand krab zitten zullen die zoveel mogelijk alles wat eetbaar is opeten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:07

Ladyingreen schreef:
Ik vind het ook jammer dat het gezien wordt als een wedstrijd: ik eet geen vlees, jij wel, maar ik scheid het afval, jij niet, en ik vlieg veel, jij rijdt een oldtimer.

Iedereen heeft een ander leven en dus een andere impact. Het schema dat ik eerder plaatst laat een gemiddelde zien, dan kun je zelf kijken waar je meer op scoort en waar je dus het meeste impact mee hebt als je dat verduurzaamd.

Ik hoop dat we elkaar in 2018 eens gaan inspireren in plaats van beoordelen.

Interessant schema! Uit welk boek komt dit?

Misschien wat inspiratie voor 2020: dan verwacht Airbus testvluchten te gaan maken met een hybride vliegtuig voor de commerciële luchtvaart.

Sidenote: ik weet dat de batterijen hiervan ook vervuilend zijn, maar dit is wel een stap de goede kant op. Immers het hele vliegen verbannen lijkt me een illusie en stilstand is achteruitgang. Punt is vooral dat ook de luchtvaart zich aan het ontwikkelen is richting duurzamer vliegen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:21

aikon: niet alles wat op google staat is even evidence based helaas. Ik heb er wat uitgebreider onderzoek naar moeten doen een tijdje terug voor mijn studie. Ik kan de rapporten nog eens nazoeken die ik toen gebruikt heb. Maar evengoed, de consument speelt in bepaalde dingen een grotere rol dan veel mensen in eerste instantie denken. Je kunt echt wel een verschil maken, in bepaalde dingen hebben we een belangrijk aandeel. Dat de overheid daarnaast ook echt wel wat stappen mag nemen kan ik alleen maar beamen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:25

Mazida schreef:
Fenrir schreef:
Wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic TS? Een schouderklopje voor jezelf en vingerwijzen naar anderen?

Gewoon een discussie openen zoals er zoveel lopen op Bokt, maar geef jezelf gerust een grote schouderklop hoor, ik hoef er geen *\o/*. Er lopen zoveel topics over het milieu op Bokt, daarom viel het mij op dat er bijna niet wordt gediscussieerd over vliegen, één van de milieuvervuilendste dingen op de wereld. Vind het interessant om te zien hoe anderen hier over denken en dat iedereen vooral vindt dat ze moeten kunnen reizen omdat anderen veel slechter voor het milieu zijn. Maar is een goed topic geworden, zo wist ik niets van Beerput Nederland, goede wending in het topic!

Als je werkelijk een goede discussie wilt dan begin je niet met een OP waarin je alleen maar met de vinger naar anderen wijst en de wereld even laat zien hoe goed jij wel niet bezig bent. Die toon is meteen gezet en dat zie je ook terug in de reacties. Maar kennelijk vind jij elkaar aftroeven en geëmmer over wie er nou wel of niet goed bezig is een goede discussie, dan hebben wij daar blijkbaar gewoon andere opvattingen over.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:36

Fenrir, die OP valt best mee. ;) TS schrijft daarin wat haar versteld doet staan en waar ze dus niet aan meedoet.
Ja, er bestaat een betere basis voor discussie. Maar nee, heel dramatisch is het ook niet.

Ik persoonlijk heb nooit bij de enorme vervuiling van vliegtuigen stilgestaan, simpelweg omdat ik maar 1 keer per jaar vlieg. Maar ik vind het altijd goed om even een korte stof tot nadenken mee te krijgen.

Daar hoeft, imo en ik bedoel niet jou, dan ook niet vijandig op gereageerd te worden jegens de TS. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:37

Waar ik oprecht naar benieuwd ben, hoeveel van de vliegtuiguitstoot zou nou door de personenvluchten komen en hoeveel militair of vracht?

Als ik kijk hoe vaak die vervuilende AWAC dingen (die bijna overal al verboden zijn omdat ze zo extreem vervuilend zijn) over komen hier vermoed ik dat ik liever een personenluchthaven zou hebben hier :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:51

Keet schreef:
Ik vind de groeiende cruiseschepen vloot zorgwekkender hoor :)

En wat dacht je van al die containerschepen, de grootste vervuilers!
En maar bij Ali Express bestellen met z'n allen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:21

Palmera schreef:
Fenrir, die OP valt best mee. ;) TS schrijft daarin wat haar versteld doet staan en waar ze dus niet aan meedoet.
Ja, er bestaat een betere basis voor discussie. Maar nee, heel dramatisch is het ook niet.

Ik persoonlijk heb nooit bij de enorme vervuiling van vliegtuigen stilgestaan, simpelweg omdat ik maar 1 keer per jaar vlieg. Maar ik vind het altijd goed om even een korte stof tot nadenken mee te krijgen.

Daar hoeft, imo en ik bedoel niet jou, dan ook niet vijandig op gereageerd te worden jegens de TS. :)

Zeker goed om bij zoiets stil te staan. Daarom vind ik het ook zonde dat het kennelijk op zo’n manier moet.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 16:52

@Fenrir: heb je een fles azijn op vandaag of zijn de oliebollen verkeerd gevallen? Dat jij constateert dat ik in dit topic wil aanzetten tot aftroeven en geëmmer is jouw interpretatie, daar ga ik verder niet eens op in. Ik wil alleen aanzetten tot denken en ik vind het een mooi topic geworden *\o/* waarin gelukkig veel mensen aangeven hier bewust over na te denken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:04

Ik zeg nergens dat dat jouw bedoeling is, daar vroeg ik je juist naar. Wel is het zo dat een OP die op zo’n manier is geschreven bepaalde reacties oproept en dat zie je idd hier in het topic terug.

Maar goed, dit is enigszins off topic dus ik zal er over ophouden ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:56

Ik had het er gister met mijn man nog over na een filmpje over incidenten tegen personeel in de lucht...echt mega asociaal zoals zij behandeld worden door passagiers.
Namelijk dat een vlieg vakantie vroeger meer een luxe was want het was toen natuurlijk best prijzig. Nu vliegt ,,iedereen,, om het zo maar even te noemen.
En ja of dat nu goed is voor de veiligheid of het milieu???
Maar ja, alles is anders geworden. Er zijn ook meer auto's gekomen. Gemiddeld 2 per gezin.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:08

Dat luchtvaartpassagiers het personeel asociaal behandeld kan ik ook niet bij. Maar dat heeft ook te maken omdat men zich voor de vlucht lekker vol kan gieten met alcohol.
Er word echt heel streng opgetreden tegen dit soort lui.
Winkelend publiek is ook een punt apart. Men verwacht steeds meer maar dat is een andere discussie

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 01:39

Zoolgangster schreef:
Keet schreef:
Ik vind de groeiende cruiseschepen vloot zorgwekkender hoor :)

En wat dacht je van al die containerschepen, de grootste vervuilers!
En maar bij Ali Express bestellen met z'n allen...

China is bezig of al klaar met de nieuwe zijderoute per trein voor goederen/postvervoer naar Europa. Geeft kortere reistijd ook.

Voor de moderne technologien op elektriciteit zijn zeldzame grondstoffen nodig en de winning daarvan is niet bepaald schoon te noemen en dat aanpassen is op zijn minst niet rendabel of zelfs onmogelijk (zelfde effect dus als de afvalverwerking in zembla docu). Of de stap naar electrisch echt een (grote) milieuverbetering zal opleveren is twijfelachtig. Zweden wil bv laten (proef)boren naar kobalt, spul zit wel even boven (of onder geen idee) een super schoon (nog wel) grondwaterreservoir, wat gegarandeerd vervuild zal raken. Kobalt is noodzakelijk voor die moderne tech electronica die we willen gebruiken om het milieu te sparen en een duurzame economie op te bouwen. Veilig drinkwater is net even iets essentieler voor het voortbestaan van de mens dan een nieuw electronisch speeltje.
En nog een flink probleem, ons stroomnetwerk kan een flink hogere vraag (bv om met stroom huizen te verwarmen) niet aan.
Er moeten absoluut dingen anders, maar de richting die nu opgestuurd wordt heeft zijn eigen zware milieubelasting en ellende (aardbevingen door warmtepompen bv) waar we nog niet genoeg van weten, maar waar we wel hard naar toe rennen omdat we op hetzelfde welvaartsniveau willen blijven en denken dat technologie alle problemen oplost. De kosten zijn, zeker gezien de schaal waarop dit nodig is gewoon veel te hoog en niet met geld op te lossen (al zou er genoeg van zijn, ook daar zijn twijfels over). Ik zie zeker de voordelen van de huidige mogelijkheden, maar er is geen duidelijke kosten/baten analyse gepresenteerd om ook de nadelen af te kunnen wegen. Eerlijkheid en openheid vanuit bedrijfsleven en overheid kunnen we daar al zeker niet over verwachten, dat is economisch en politieke zelfmoord, maar ook vanuit de zgn. milieuorganisaties en andere ngo's kom je vrijwel geen eerlijke berichten tegen. En of dat nu komt door de sponsoren of doordat men met oogkleppen op achter de rest aanloopt of dat ze zelf niet voor het blok gezet willen worden qua noodzakelijke maatregelen en bijbehorende goede voorbeelden geen idee, maar zorgelijk is het wel.

Ondertussen is het zelf doen wat je kan zeker niet verkeerd of zelfs nutteloos, maar groot deel is meer een tussenstap dan de oplossing. We zitten als de peak population berekening klopt zometeen op een max. van 11 miljard mensen en als die allemaal willen leven zoals de grofweg 2 miljard westerlingen dan is er gewoonweg niet genoeg aan grondstoffen om dat mogelijk te maken. Ergens gaat dat fors wrikken en dat bovenop de problemen die er al gecreeerd zijn door onze "vooruitgang", er is geen stuk aarde meer over om de extra vraag vandaan te halen of de overproductie naar toe te schuiven zonder daarbij andere economien te verdrukken. Ook hier komt weer een deel van de ellende vandaan met migratie en doordat hoe meer mensen hierheen komen hoe groter de vraag hier en dus de druk daar wordt, moet er vanuit de 1e wereld eens een stuk zelfredzaamheid op eigen grondgebied gaan komen. Hoe dan ook gaat een echte oplossing voor economische klappen zorgen overal ter wereld.

Over de fixatie nu om de oplossing in de ruimte te zoeken heb ik ook zo mijn twijfels, als we al niet netjes en verantwoord met de aarde om kunnen gaan, dan is blijven vluchten voor de gevolgen nu niet een verstandige basis om dingen ergens anders vandaan te halen. Komt bij dat ik mij afvraag waar de energie vandaan moet komen voor het transporteren van die machines, laat staan de grondstoffen terug brengen.