Ik ben geschrokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:50

En aso's heb je ook in een 'promovendum' wijk :j

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:03

mvdende schreef:
Please don't shoot me,

Ik keur de reacties echt niet goed! Maar heb wel het idee dat er zo fel gereageerd wordt om het feit dat er niet meer geluisterd wordt naar die mensen. Één groep zegt ja,één groep zegt nee. Vroeger was het: meeste stemmen tellen. De ja groep heeft waarschijnlijk nog de meeste stemmen, terwijl de nee groep in de minderheid toch! Z'n zin door wil drammen. Dat deze nee groep toevallig ook veel mensen bevat die geëmigreerd zijn, gooit nog wat extra olie op het vuur omdat het om een puur Nederlandse traditie gaat. Als we nou eens net als vroeger meeste stemmen tellen zouden doen?

_/-\o_

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:06

allereerst helemaal met nadjanadja eens. In dit topic zijn ook al veel dingen gezegd die beledigend kunnen overkomen.

Wat ik me vooral afvraag is, wat is de achterliggende gedachte van de reacties?
er wordt al aangegeven dat het indd veel makkelijker reageren is omdat het online is en je de persoon niet ziet. je wordt gesterkt door je voorgangers en dat maakt het makkelijk.

voorbeeld op bokt is ook het HAW. er worden foto's geplaatst en de eerste paar reacties zijn wel leidend voor het hele topic. als iemand daar negatief uit te de hoek komt, dan gaat iedereen daar op letten en er naar kijken. soms komt er een andere blik maar die wordt al snel ondergesneeuwd.

terugkomend op de FB reacties. waarom doen mensen dat? waar om zo persoonlijk worden en de ander echt "kapot" maken. Waarom is de traditie belangrijker dan het gevoel van de mensen die tegen zwarte piet zijn?

- laat ze naar hun eigen land gaan
- ze bepalen hier al alles
- ze maken ons geld op
etc etc.

ze zijn het er ergens niet over eens, en schrijven dat toe aan een bepaalde groep. erg jammer.

persoonlijk vind ik alle pieten prima en mogen ze van mij die traditie gerust loslaten. het gaat indd om het verhaal en de details zijn niet zo moeilijk. aan de andere kant, het zwarte staat niet voor slaaf, dus de tegenstanders hebben het gewoon verkeerd geinterpreteerd.

lastig lastig lastig

Schemerdier

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:36

Is mij ook al heel erg opgevallen aan bokt dat inderdaad de eerste paar reacties vaak de toon bepalen van een topic!
(Nog iets grappigs wat me opvalt in lange topics waar ze steun betuigen of feliciteren ofzo.. iemand introduceert een term (vb 'veel sterkte') en dan wordt die meestal in de volgende reacties ook heel vaak gebruikt :+ waarna er iets nieuws wordt gezegd (vb 'wat erg') en die nieuwe term weer heel veel herhaald wordt :+

Misschien off topic, maar het neger/slaaf verhaal lijkt mij juist de enige mogelijke verklaringsgrond waarop mensen het hebben van een zwarte piet met krulhaar en dikke lippen willen laten bestaan? :+ . Want als je niet in dat verhaal 'gelooft' waarom zou je dan een soort negerkarikaturen willen hebben als zwarte pieten?
Als je zegt: ze zijn zwart omdat ze door een schoorsteen zijn gegaan, dan is het toch veeeel logischer dat ze roetvlekken hebben of toveren schoorstenen mensen soms om in negers? :')

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:43

_Reneee schreef:
Ho eens even, ik noem niet alle mensen in een achterstandswijk Tokkies? Tokkie is verbasterd tot een synoniem voor aso's. Maar dan zal ik het voortaan aso's noemen ;)

Of we gaan het frikandellenbuurt praktijken noemen :D
Ik weet zeker dat niemand die achternaam draagt _O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:50

Ianrowan2009 schreef:
_Reneee schreef:
Ho eens even, ik noem niet alle mensen in een achterstandswijk Tokkies? Tokkie is verbasterd tot een synoniem voor aso's. Maar dan zal ik het voortaan aso's noemen ;)

Maar dan krijg je een tot op het vlees beledigde frikandellenfabrikant op je dak. :+

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:55

Palmera schreef:
Ianrowan2009 schreef:

Maar dan krijg je een tot op het vlees beledigde frikandellenfabrikant op je dak. :+

Gezellig! :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:00

Het is gewoon de verhuftering van de maatschappij, en die zie je overal... Op fb discussies, op het voetbalveld, op de manege, op openbare raadsvergaderingen....
Ik vind het zorgelijk en kan er slecht tegen....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:07

Ik mocht niet zoveel mensen tegelijk quoten, dan maar zo: ik ben wel eens de term "Febogangers" tegengekomen om bepaalde mensen aan te duiden.
Ook iets waar de krokettenketen niet blij mee zal zijn. :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:25

Ik hou echt van discussies. Ook op facebook. Maar ik hou het wel altijd netjes en speel de bal op de mening van een ander. Hoe vaak ik wel niet terug heb gekregen dat ik een niet geschoold huismoedertje ben of de meest ernstige ziektes. Mijn standaaard reactie is dan dat ze het blijkbaar met me eens zijn anders dan zou je wel met een tegenargument komen ipv beginnen met schelden. Werkt meestal wel :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:35

Tja discussies op facebook. Volgens mij komt er nooit wat zinvols uit. Dat is ook geheel naar verwachting als je ziet dat het merendeel van de gebruikers niet eens in staat is om een normale Nederlandse zin te typen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:52

Er is een serie die ik keek, Girls van Lena Dunham. Héérlijke discussies daar. Allemaal een andere mening maar zo fijn en respectvol en ook met inhoud.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:16

Simoonzel schreef:
Tja discussies op facebook. Volgens mij komt er nooit wat zinvols uit. Dat is ook geheel naar verwachting als je ziet dat het merendeel van de gebruikers niet eens in staat is om een normale Nederlandse zin te typen.

Wanneer is een discussie zinvol? Ik vind het alleen al zinvol als je andere geluiden hoort. Dat je breder of anders naar iets gaat kijken. Er zijn inderdaad een hoop zinloze opmerkingen maar soms staat er echt nog wel eens iets tussen dat ik denk zo heb ik het nog niet bekeken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:44

Damned schreef:
Is mij ook al heel erg opgevallen aan bokt dat inderdaad de eerste paar reacties vaak de toon bepalen van een topic!
(Nog iets grappigs wat me opvalt in lange topics waar ze steun betuigen of feliciteren ofzo.. iemand introduceert een term (vb 'veel sterkte') en dan wordt die meestal in de volgende reacties ook heel vaak gebruikt :+ waarna er iets nieuws wordt gezegd (vb 'wat erg') en die nieuwe term weer heel veel herhaald wordt :+

Misschien off topic, maar het neger/slaaf verhaal lijkt mij juist de enige mogelijke verklaringsgrond waarop mensen het hebben van een zwarte piet met krulhaar en dikke lippen willen laten bestaan? :+ . Want als je niet in dat verhaal 'gelooft' waarom zou je dan een soort negerkarikaturen willen hebben als zwarte pieten?
Als je zegt: ze zijn zwart omdat ze door een schoorsteen zijn gegaan, dan is het toch veeeel logischer dat ze roetvlekken hebben of toveren schoorstenen mensen soms om in negers? :')

Maar waarom wordt pieterbaas in suriname dan ook extra zwart geschminkt? In suriname zijn de kinderen bang voor pieterbaas... want die heeft de roe. Sintnikolaas is dan wel weer heel lief want die brengt cadeautjes. Terwijl hier al juist zwarte piet degene is die lief is. Sinterklaas.... daar was ik altijd bang voor want die wist alles.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:52

Ik was vroeger doodsbang voor zwarte piet hoor. En nu soms nog :+ Ook mij werd wijsgemaakt dat hij een roe had en je mee in de zak moest.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:00

Maar voor mij lag die beslissing bij sinterklaas :') piet deed wat sinterklaas zei :')

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:18

Mijn associatie met pieten waren pepernoten en ander strooigoed, niks negatiefs. Maar ik wist dan ook wel dat ik niet mee naar Spanje genomen zou worden, want ik was heel braaf :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:57

Maar daar gaat het niet om... het gaat niet om zwarte piet of asielzoekers of wat dan ook... het gaat erom dat mensen gewetenloos lopen te roeptoeteren...
Toevallig heb ik net bij een lokale boer een pakket vers geslacht eerlijk rundvlees gehaald wat op de plaatselijke marktplaats groep aangeboden werd. Mensen zijn compleet gelyncht omdat ze een koe (laten) slachten...,

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:08

LadyMadonna schreef:
Maar daar gaat het niet om... het gaat niet om zwarte piet of asielzoekers of wat dan ook... het gaat erom dat mensen gewetenloos lopen te roeptoeteren...
Toevallig heb ik net bij een lokale boer een pakket vers geslacht eerlijk rundvlees gehaald wat op de plaatselijke marktplaats groep aangeboden werd. Mensen zijn compleet gelyncht omdat ze een koe (laten) slachten...,

Klopt, echt over van alles op FB volgen discussies: voetbal, politiek, DWDD, Humberto Tan, Metoo, TVOH, nieuwsberichten enz. Echt bizar wat mensen open en bloot op FB en andere media schrijven, vol met scheldwoorden en beledigingen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:01

Met dergelijke reacties op social media besef ik me steeds weer hoe groot het percentage volk is met een laag iq. Wel veel geschreeuw, maar weinig inhoud.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:31

Electra63 schreef:
Klopt, echt over van alles op FB volgen discussies: voetbal, politiek, DWDD, Humberto Tan, Metoo, TVOH, nieuwsberichten enz. Echt bizar wat mensen open en bloot op FB en andere media schrijven, vol met scheldwoorden en beledigingen.

Wat Facebook voor de HR wereld dan weer tot een fantastisch medium maakt om het tuig van de richel buiten je toko te houden. Het spul selecteert zichzelf al voor op hun eigen FB. Geweldig!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:41

Ik vraag me af of de samenleving verloedert? Ik denk dat het altijd al zo geweest is, maar dat het nu zichtbaar wordt..

laten we wel wezen, er is niet een heel streng fokbeleid voor de mens :Y) je mag doen wat je wil eigenlijk.

Maar ook dan denk ik weer dat er vroeger ook veel 'tuig van de richel' was, wat onder de radar bleef en nu bv wel gevonden wordt. Massahysterie (denk bv aan heksenjacht) is van alle tijden.. zeker niet van nu, dus of het nu zoveel slechter is dan vroeger betwijfel ik..
En dan kunnen ze beter van achter een beeldscherm wat schrijven dan met hooivorken en brandende pek achter je aankomen...

Het is confronterend, dat wel :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:53

Denk idd ook dat het er nu meer uit komt omdat het kan.
Het is frustratie die"vroegah" veel meer binnen de muren werd gehouden.
Heeft imo ook niks met IQ te maken maar met het uiten van frustratie.
Denk aan vloeken, het is bewezen dat het stress verminderd. Juist de woorden die je niet " mag" gebruiken werken het beste.
Of dat het reageren op internet de stress verminderd of juist meer wordt.... Ik denk iig wel dat het daar vandaan komt

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:24

Lijkt me handig om gewoon niet naar reactie's op dit soort berichten te kijken, of er zelf ook op te reageren. Er zal toch nooit met respect gereageerd worden.

Ik zie gelukkig nooit op mijn eigen tijdlijn dit soort dingen voorbij komen. Moet ik er ook bij zeggen, als ik merk dat mensen hersenloos dingen delen, kwetsende dingen plaatsen of meer van dat soort onnozele dingen, ik ook heel snel op de 'ontvriend' knop druk.
Geen zin in dat soort negatief gedoe.

Ik weet helaas al jaren dat er echt een bepald slag volk rondloopt die de meest gekke dingen uit kan kramen.

Werk voor een bepaalde tv/internet/telefoon provider, als je daar aan de telefoon zit..
Kankerverwensingen, scheldwoorden tot zelfs de mededeling dat er een bom op je kantoor gegooid gaat worden zijn aan de orde van de dag als iemand geen diensten meer heeft.

En ja, ook als je dus ontzettend je best doet en vriendelijk blijft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:24

Ik meng me niet in pietendiscussies, wel heb ik vorig jaar foto's op facebook geplaatst waar ik zwarte piet was, en dus echt onherkenbaar. Jeugdsentiment.

Over harde reacties, als ik bokt hier bekijk gaat het net zo. Sommige bokkers mogen openbaar beledigd worden omdat ze het anders doen dan anderen. En daar wordt niets aan gedaan.
Ook wordt er slecht gelezen, niet alleen op bokt, maar ook op facebook en elders. Mede hierdoor heb ik geleerd dat geschreven woord soms harder overkomt dan het bedoelt is, maar ook dat je soms het gewoon stelliger moet verkondigen dan mondeling omdat men toch met commentaar komt. Dat zijn dan misschien de nadelen van social media. Ik uit me in sommige discussies online anders dan ik face to face zou doen. men pikt 1 zgn. f out woord ergens uit en vergroot dat, terwijl de boodschap zelf eigenlijk gewoon een goed advies is. Ik was daar nooit goed in, maar inmiddels begin ik te leren dat ook maar te doen omdat men toch niet leest en anders jou als boeman mag wegzetten.

De andere kracht van social media is dat je bij problemen met een bedrijf bijvoorbeeld het bedrijf veel gemakkelijker kunt aanspreken als vriendelijk blijven niet helpt. Je tagt ze gewoon en zorgt dat mensen het delen. Je plaatst op fora je negatieve ervaringen. Dit heeft mij in een conflict met een zadelmaker geholpen. Die man beweerde dat het probleem niet zijn aanpassing was, maar mijn paard. Ik heb gezegd dat ik dan het verhaal open en bloot op bokt zou schrijven. Hij zei je doet maar en ik heb het gedaan. Nog geen 20 minuten later belde hij op en kon ik ineens mijn geld terugkrijgen. Topic heb ik snel verwijderd (kon nog net binnen de tijd).
Dat is de kracht.

Een ander negatief punt is dat sommigen van mij hier denk ik ook wel een verkeerd beeld hebben, maar dat is dan geheel onterecht. Ik heb dat vast ook van anderen hier, je kunt online nooit een goed beeld van iemand krijgen. De meesten vallen in real life best mee. Ik ben nog steeds boos of teleurgesteld op/over een paar artsen waar ik mee te maken heb gehad als 13 jarige. Inmiddels ben ik 39. Maar bij mij zijn er gewoon nog steeds vragen als: jullie hebben de verkeerde beslissing genomen, waarom werd ik genegeerd en werd er met mijn ouders gesproken? Waarom kon het ineens wel toen ik mijn mond opentrok en niet zo lief meer was? Waarom is er nooit een excuus aangeboden? Ik weet dat ik nooit antwoorden zal krijgen, maar ik ben er door gevormd. Zeker als je dan een paar jaar geleden gewoon een verkeerde zalf krijgt en een arts treft die zo stellig is dat het wel klopt dat je gewoon naar een ander moet waar ze wel luisteren. Je kunt zeggen trek het je niet aan en het is toch al te lang geleden, maar je kunt niet in iemand kijken. Als je een andere mening hebt prima, maar beledig een ander niet, en zelfs moderators doen er aan mee (tja, we zijn allemaal mensen). Iedereen is gevormd door gebeurtenissen uit het verleden en iedereen gaat er anders mee om. Daarom is de mens ook zo gevarieerd. Maar google is your friend en dat heeft mij met een gevaarlijke tekenbeet geholpen en erger voorkomen. eEn ander heeft bagage en ervaring over het krijgen van kinderen en waar je wel en niet moet zijn en weer een ander is weg van alternatieve geneeswijzen. Follow your own truth en accepteer de andere mening. Dan krijg de verharding niet.
Maar je ziet het ook bij bijv. de capdiscussies, 80% is voor en die moet de 20% legale tegenstanders zo ongeveer de kop inslaan om van die 80% vooral 98% te maken. En dat is niet netjes. Die 20% heeft ook recht om de mening openbaar en veilig te verkondigen, want de cap is niet verplicht.

Nog een voorbeeld: ik ben als kind echt gepest vroeger, en leraren wisten het en deden niets. Dat heeft mij getekend. Ik ben eigenlijk veel te lief en te vergevingsgezind en heb via Facebook de kans gegeven om excuses aan te bieden. In een groep van de school heb ik mijn verhaal gedaan. Dit is notabene gelezen door oud klasgenoten en oude juffen en meesters, maar geen enkele heeft gereageerd. Je kunt zien wie iets gelezen heeft. Ik heb dit tijden elke 3 maanden omhoog gehaald in de hoop dat er iemand zou reageren. NOT. Dat krenkt mij en dat doet mij nog steeds pijn (ja, ik krijg zo weer tranen in de ogen). In september was er een reunie, ik heb in de groep geschreven dat ik er waarschijnlijk niet zou zijn, en als ik wel zou komen dan zou ik overduidelijk aanwezig zijn om de mensen die mij gepest hebben deze reunie te verpesten. Helaas kon ik niet gaan, want ik zat in het buitenland. Ik heb wel heel veel bijval gekregen van anderen die ook gepest bleken te zijn en daar niet voor uit durfden te komen.
Dan blijkt dat je niet de enige was, een kracht van Facebook. En hoewel ik zelf absoluut geen kinderen wil en dus ook niet heb ben ik daarin wel iemand die zulke berichten van ouders met gepeste kinderen zal delen. Die zal ik dus steunen. Misschien ben ik door dat gepest zelf harder geworden? Ik weet het niet, ik ben eigenlijk erg rustig en totaal niet aanwezig. Maar sinds een paar jaar weet ik wat ik kan en zal dat ook uitdragen. Ik ben aan het leren dat je in jezelf moet geloven en dat uit moet dragen. Door mijn reactie over die reunie heeft 1 leraar mij persoonlijk benaderd, ik heb maar kort les van hem gehad en dat was uit de tijd dat het pesten bijna over was en dus wist hij er niets van. En wij gaan nu een keer samen boomklimmen (lach maar, hij is met pensioen en heeft als hobby in bomen klimmen met SRT voor geocaching, en ik ga eens mee).
De kracht van internet is dus dat je op deze manier het wel onder de aandacht brengt, al zal het jou niet helpen. Ik weet wel dat het niet aan de kinderen ligt als ze gepest worden en dat is iets wat blijft met en zonder internet.

Een ander nadeel nog van social media is het crowdfunding. Ik word er mee doodgegooid en daardoor is er gewoon een afkeur ontstaan.