#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:26

LadyMadonna schreef:
Was die er niet voor de ##?
Ik denk persoonlijk nl van wel...

Nee. In mijn geval in ieder geval niet. Behalve met m'n ouders heb ik het in persoonlijke kring niet of nauwelijks gedeeld, en zeker geen details. Dit in de eerste plaats vanwege schaamte, en die schaamte werd vergroot op het moment dat de directie koos mijn 'dader' in dienst te houden en mij af te vallen. En dat terwijl hij alles heeft toegegeven. Ik voelde me enorm schuldig en pas na een jaar heb ik het mijn ouders verteld, omdat mijn verdriet en boosheid niet afnamen met de tijd, zoals ik wel had gehoopt.

Juist omdat ik me eerst zo schaamde en me schuldig voelen, heb ik geen aangifte gedaan en mijn werkgever de kans gegeven over me heen te walsen. Daar heb ik wel spijt van.
Het is inmiddels 2 jaar geleden en ik kan de keuze om de 'dader' in dienst te houden ook totaal niet begrijpen.
Spoiler:
niet eens omdat zijn vergrijp zo vergaand was, maar omdat het op een middelbare school is gebeurd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:05

Azmay schreef:
Narya schreef:
Verbijsterend om te lezen dat er vrouwen zijn die het oké vinden dat mannen vrouwen zomaar in hun kont knijpen of een mep op de billen geven. Dat moet mijn date nog niet proberen, zo ongemanierd.. laat staan een wildvreemde vent! -O-

Hier hoeven ze dat ook niet te doen, word ik echt niet vrolijker op.
Ik zie het niet zo zeer als aanranding overigens, maar wel als ongewenst gedrag.

Aan de andere kant mogen ze prima zeggen dat ik mooi haar heb, er goed uit zie of me een drankje kopen als ze daar behoefte aan hebben. Dan krijgen ze de volgende ronde van mij en heb ik een gesprekspartner ;)

Flirten kan imo gewoon respectvol (van beide kanten), zonder dat het perse om konten en nafluiten gaat. :Y)

Dat dus! Schokkend dat er mensen zijn die blijkbaar denken dat je voor flirten aan iemands intiemere zones moet zitten. :?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:09

Wat ontzettend heftig, Science. Snap heel goed dat je het er nog steeds moeilijk mee hebt...ik vind het ook heel knap dat je aan de #metoo hashtag hebt meegedaan, omdat je daarmee toch schaamte hebt doorbroken.

Ik heb er ook aan gedacht het te plaatsen, maar durfde uiteindelijk niet. Ik heb van dichtbij helaas mogen meemaken hoe machtsmisbruik binnen een relatie er in kan sluipen: mijn ex-vriend totaal geen bericht had aan mijn “nee”, zelfs niet toen ik paniekaanvallen kreeg. Het schuldgevoel wat ik had heeft voor mij heel lang verborgen en verhuld wat het eigenlijk was. Ik dacht heel lang dat het mijn schuld was.

Toen wij uit elkaar gingen waren er veel gezamenlijke vrienden die ervan stonden te kijken dat ik zei dat het niet allemaal even leuk was geweest. Een hele goede vriend van mij zei “ach, zo erg was het toch allemaal niet?”. En zelfs nu, dik drie jaar na dato, durf ik het er met mensen eigenlijk niet over te hebben.

Er hangt een ontzettende schaamtecultuur. En voor mij, ondanks dat ik uiteindelijk niet durfde, was het een fijn idee dat je ook #metoo kon plaatsen voor “kleinere” dingen. De drempel is dan lager om ook #metoo te zeggen als je heftige dingen hebt meegemaakt, omdat niemand weet of je iets “kleins” of heftigs hebt meegemaakt.

Ik denk dat dit soort acties nodig zijn om mensen zoals ik erover te laten praten. Ik denk dat er nog veel meer #metoo’s rondlopen (met heftige verhalen) dan we denken.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:26

Urbiezira schreef:
Wat ontzettend heftig, Science. Snap heel goed dat je het er nog steeds moeilijk mee hebt...ik vind het ook heel knap dat je aan de #metoo hashtag hebt meegedaan, omdat je daarmee toch schaamte hebt doorbroken.

Ik heb er ook aan gedacht het te plaatsen, maar durfde uiteindelijk niet. Ik heb van dichtbij helaas mogen meemaken hoe machtsmisbruik binnen een relatie er in kan sluipen: mijn ex-vriend totaal geen bericht had aan mijn “nee”, zelfs niet toen ik paniekaanvallen kreeg. Het schuldgevoel wat ik had heeft voor mij heel lang verborgen en verhuld wat het eigenlijk was. Ik dacht heel lang dat het mijn schuld was.

Toen wij uit elkaar gingen waren er veel gezamenlijke vrienden die ervan stonden te kijken dat ik zei dat het niet allemaal even leuk was geweest. Een hele goede vriend van mij zei “ach, zo erg was het toch allemaal niet?”. En zelfs nu, dik drie jaar na dato, durf ik het er met mensen eigenlijk niet over te hebben.

Er hangt een ontzettende schaamtecultuur. En voor mij, ondanks dat ik uiteindelijk niet durfde, was het een fijn idee dat je ook #metoo kon plaatsen voor “kleinere” dingen. De drempel is dan lager om ook #metoo te zeggen als je heftige dingen hebt meegemaakt, omdat niemand weet of je iets “kleins” of heftigs hebt meegemaakt.

Ik denk dat dit soort acties nodig zijn om mensen zoals ik erover te laten praten. Ik denk dat er nog veel meer #metoo’s rondlopen (met heftige verhalen) dan we denken.

ja, dat is kl*te he. Dat andere mensen voor jou gaan zeggen of het erg is of niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:33

En echt, hoe erg ik het ook vind voor ware slachtoffers, hoe groot voorstander ik ook ben van castratie (en voor mijn part algehele amputatie van....) voor díe daders, ik kan me niet neerleggen bij het huidige beeld.

Ik kan me niet neerleggen bij het feit dat we in een cultuur gaan komen waarbij fluiten een man per direct een zedendelinquent maakt. Waarbij een ongevraagde hand op een lichaamsdeel maakt dat die man gelijk in aanmerking komt voor een strafblad. Geef hem potverdorie lik op stuk! Waar is de weerbaarheid van de huidige vrouw? De vrouw mag best iets duidelijk maken! Daarna: sorry en gebeurd = gebeurd. Nu verder met het leven.
Waarom word aan alles zo zwaar getild? En let op: ik heb het nu niet over verkrachting, bedreiging, etc!
Kom toch voor jezelf op. En maak er daarna niet zo'n punt van.

Ik heb twee zeer onsmakelijke en niet prettige ervaringen gehad in mijn leven. En ik heb ze allebei eigenhandig de goot in getimmerd na 3 waarschuwingen. Dit kan toch niet alleen ik? Dit kan iedereen!
En als nu een man naar fluit zwaai ik. Als een man zijn hand op mijn achterste legt krijgt hij eem verbale mededeling. Als een man zegt dat ik mooi ben bedank ik hem. Als een man zijn dingetje laat zien vertel ik dat ik zwaarder gereedschap heb. En als een man mij wat wil aandoen komt hij daar niet ongeschonden vanaf, ook al zou hij winnen.

Ik ben groot voorstander van zelfverdediging op school. Want ook uit dit topic blijkt hoe snel vrouwen zich bedreigd voelen en zich zelfs door complimemten al onjuist bejegend voelen.

Het gaat de verkeerde kant op en het maakt de wereld niet mooier.

En nogmaals: echte daders mogen wat mij betreft opgeknoopt worden. Maar een man die fluit of zo stom is in een bijdehante bui zijn hand ergens te leggen zal leren van een onverwachte flinke waarschuwing.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 00:15

Palmera goed verwoord!!
De weerbaarheid moet zeker beter worden.

Ik denk door de # dat slachtoffers beseffen dat het niet normaal is dat je baas/bazin even zijn/ haar hand op je bil legt maar dat je daar zeker wel wat van mag zeggen.Dat je je daarvoor niet hoeft te schamen.
En dat je als je het nodig vind om ongevraagd in een bil te knijpen, je daarna ook niet moet zeuren als je een snauw of een por krijgt.

Anoniem

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 06:53

Punt is dat als jij een vent een schop voor z'n muil geeft, jij óók gelijk kans hebt op een strafblad. Vriendin van me heeft het meegemaakt: zij werd in haar kony geknepen waarna ze hem een knietje in zijn ballen heeft gegeven en een dreun heeft gegeven. De vent heeft haar aangeklaagd wegens mishandeling.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 07:12

Man riep dat het discriminatie was zeker?

Hoe is dat verder afgelopen? Want aangifte doen is 1 maar gelijk krijgen is wat anders. Het is dus vervolgens aan het rechtssysteem om te zeggen wie wat heeft gedaan en daarvoor gestraft gaat worden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 07:23

Ik vond dit op internet en voor mij laat dit wel zien waarom #metoo goed is om bewustwording te creëren.
https://www.ted.com/talks/jackson_katz_ ... #t-1033229

En mocht iemand roepen 'ach, zo'n beetje aandacht, dat is toch juist leuk': I draw a line down the middle of a chalkboard, sketching a male symbol on one side and a female symbol on the other. Then I ask just the men: What steps do you guys take, on a daily basis, to prevent yourselves from being sexually assaulted? At first there is a kind of awkward silence as the men try to figure out if they've been asked a trick question. The silence gives way to a smattering of nervous laughter. Occasionally, a young a guy will raise his hand and say, 'I stay out of prison.' This is typically followed by another moment of laughter, before someone finally raises his hand and soberly states, 'Nothing. I don't think about it.' Then I ask women the same question. What steps do you take on a daily basis to prevent yourselves from being sexually assaulted? Women throughout the audience immediately start raising their hands. As the men sit in stunned silence, the women recount safety precautions they take as part of their daily routine. Here are some of their answers: Hold my keys as a potential weapon. Look in the back seat of the car before getting in. Carry a cell phone. Don't go jogging at night. Lock all the windows when I sleep, even on hot summer nights. Be careful not to drink too much. Don't put my drink down and come back to it; make sure I see it being poured. Own a big dog. Carry Mace or pepper spray. Have an unlisted phone number. Have a man's voice on my answering machine. Park in well-lit areas. Don't use parking garages. Don't get on elevators with only one man, or with a group of men. Vary my route home from work. Watch what I wear. Don't use highway rest areas. Use a home alarm system. Don't wear headphones when jogging. Avoid forests or wooded areas, even in the daytime. Don't take a first-floor apartment. Go out in groups. Own a firearm. Meet men on first dates in public places. Make sure to have a car or cab fare. Don't make eye contact with men on the street. Make assertive eye contact with men on the street.
Jackson Katz, The Macho Paradox: Why Some Men Hurt Women and How All Men Can Help

En misschien gelden niet al deze voorwaarden voor iedereen, maar ik denk wel dat er heel veel vrouwen zijn voor wie een aantal van deze voorwaarden gelden, zeker tijdens het uitgaan. En het is eigenlijk idioot dat dit soort dingen nodig zijn.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:02

suikermeisje schreef:
Daarnaast ben ik het volledig eens met degene die het over het biologische had. Ik heb biologie gestudeerd en overal in het dierenrijk is dit gedrag te zien. Mannen zijn nou eenmaal dominanter dan vrouwen.

Even 2 dingen over dat biologische aspect:
- Als een hengst in de natuur een merrie lastigvalt die er nog niet aan toe is, dan trapt ze hem verrekt hard van zich af. Ik neem aan dat we dat dan ook als reactie gaan accepteren van vrouwen. Want, hé, het is de natuur. Ik ga vast beginnen met boks-lessen.
- Wij verwachten als mens dat onze mannelijke dieren hun hormonen kunnen onderdrukken als wij dat vragen. Dus dat de reu zich terug laat fluiten van die lekker ruikende teef. En dat de hengst op wedstrijd gewoon zijn proef loopt en niet te veel naar de dames loert. En sterker nog: het lukt ons best vaak om die dieren zo te trainen dat ze het ongewenste gedrag achterwege laten. Maar bij mensen is het dan ineens niet mogelijk om tegen die hormonen in te gaan?

Verder schrik ik er van dat vrouwen het heel normaal vinden om in de bar of de disco betastte worden. Het feit dat 'we' dat betitelen als "het hoort er bij" geeft een groot deel van het probleem aan. Want juist in gelegenheden waar mensen komen voor sex (parenclubs, swingersfeesten) zijn heel sterke afspraken dat je iemand niet aanraakt voor er toestemming is. En dat je afhaakt als iemand aangeeft niet geínteresseert te zijn. Dus op een plek waar men komt voor andere zaken, zoals gezellig dansen, zou je helemaal met je poten en andere lichaamsdelen van iemand af moeten blijven tot je weet dat het mag.

Als man vragen of je dan helemaal niet meer over straat of naar het zwembad mag is het doortrekken naar het belachelijke en daarmee het eigenlijke probleem kleiner en belachelijk maken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:12

Nezzie schreef:
suikermeisje schreef:
Daarnaast ben ik het volledig eens met degene die het over het biologische had. Ik heb biologie gestudeerd en overal in het dierenrijk is dit gedrag te zien. Mannen zijn nou eenmaal dominanter dan vrouwen.

Even 2 dingen over dat biologische aspect:
- Als een hengst in de natuur een merrie lastigvalt die er nog niet aan toe is, dan trapt ze hem verrekt hard van zich af. Ik neem aan dat we dat dan ook als reactie gaan accepteren van vrouwen. Want, hé, het is de natuur. Ik ga vast beginnen met boks-lessen.
- Wij verwachten als mens dat onze mannelijke dieren hun hormonen kunnen onderdrukken als wij dat vragen. Dus dat de reu zich terug laat fluiten van die lekker ruikende teef. En dat de hengst op wedstrijd gewoon zijn proef loopt en niet te veel naar de dames loert. En sterker nog: het lukt ons best vaak om die dieren zo te trainen dat ze het ongewenste gedrag achterwege laten. Maar bij mensen is het dan ineens niet mogelijk om tegen die hormonen in te gaan?

Verder schrik ik er van dat vrouwen het heel normaal vinden om in de bar of de disco betastte worden. Het feit dat 'we' dat betitelen als "het hoort er bij" geeft een groot deel van het probleem aan. Want juist in gelegenheden waar mensen komen voor sex (parenclubs, swingersfeesten) zijn heel sterke afspraken dat je iemand niet aanraakt voor er toestemming is. En dat je afhaakt als iemand aangeeft niet geínteresseert te zijn. Dus op een plek waar men komt voor andere zaken, zoals gezellig dansen, zou je helemaal met je poten en andere lichaamsdelen van iemand af moeten blijven tot je weet dat het mag.

Als man vragen of je dan helemaal niet meer over straat of naar het zwembad mag is het doortrekken naar het belachelijke en daarmee het eigenlijke probleem kleiner en belachelijk maken.

Er is in mijn ogen niets mis met een klap uitdelen als iemand aan je intieme delen zit. En dan bedoel ik echt een hand op borst bijvoorbeeld. Waar is het lef van vrouwen gebleven? Moeten we maar zielig in een hoekje kruipen allemaal en mannen mogen niets doen? Het is tijd dat vrouwen van zich af durven te bijten.

Mannen zijn van nature veroveraars. En de vrouwen moeten de besten uitkiezen en de rest hun plek wijzen. Is dat zo moeilijk?

En als jij een hengst loslaat in een weide met merries, dan vind ik het knap als jij hem hebt geleerd zijn natuurlijke driften tegen te houden. Het is dat wij voor die dieren als leiders optreden. De mannen in onze omgeving moeten ook weten en leren wat wel en niet geaccepteerd wordt. Dus weer; vrouwen moeten lef krijgen en hun mond open gaan trekken. Als wij in dat hoekje kruipen en niet tegensputteren weten zij toch niet wat de grens was?

In de kroeg is een groot deel een soort van een paringsdans aan het doen. Sierlijk gedragen en verleidelijk zijn voor de ander.

En we hoeven het toch niet allemaal eens te zijn? Daarvoor zijn meningen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:41

Resistance schreef:
Punt is dat als jij een vent een schop voor z'n muil geeft, jij óók gelijk kans hebt op een strafblad. Vriendin van me heeft het meegemaakt: zij werd in haar kony geknepen waarna ze hem een knietje in zijn ballen heeft gegeven en een dreun heeft gegeven. De vent heeft haar aangeklaagd wegens mishandeling.

Dan is er echt wel meer gebeurd, aangezien dit gewoon zelfverdediging was.Dus een strafblad krijg je daar niet voor. Wel als ze hem helemaal lens geschopt heeft, gebroken kaak, arm uit de kom, knieschijven door enz. Dan is het nl buiten proportioneel, maar dan nog acht ik een strafblad niet heel groot

Lijkt mij bangmakerij waardoor slachtoffers alsnog hun mond gaan houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:46

suikermeisje schreef:
En we hoeven het toch niet allemaal eens te zijn? Daarvoor zijn meningen.
[/quote]
Helemaal waar maar dan telt de mening van degene die nee zegt wel het zwaarst.
In een drukke kroeg durf ik echt wel van mij af te bijten maar als ik alleen over straat loop en er lopen 3 mensen achter mij aan, fluitend en roepend dan ben ik toch wat minder dapper

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:31

Niet iedereen heeft nou eenmaal de fight reactie. Dat bepaal je niet zelf, dat is een impuls. Fight flight freeze faint, ze zijn er om je te redden in een stressituatie. Achteraf zou je graag iemand voor zn bek willen rammen maar je hebt nou eenmaal geen invloed op jouw impulsreactie.
Ik ben eens een weg overgestoken toen er toch een auto ineens heel dichtbij kwam. Wat doe ik: freeze. Ik stond stil midden op de weg. Super onhandig maar ik had er geen invloed op..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:03

LadyMadonna schreef:
Ik vraag alleen wat je eraan hebt....

For the record.... ik ben op m’n 12e aangerand door 6 jongens....
Wat verandert er als ik de # online kwak? Dan is het niet ineens niet gebeurd...

First things first: wat ROT voor je, stelletje #$£₩@$€₩# lafbekken met zijn zessen!!!

Goede vraag: wat heb je aan actie zus of statement zo.

Helaas: die fee met haar toverstokje en dan is het opeens compleet weg en nooit gebeurd - ik zou willen dat ze bestond, hoor.
Zij het dat ik wel een fiks aantal mensen, technieken, kennis etc tegen ben gekomen die "alles bij elkaar opgeteld" toch wel een eind in de richting van die goede fee komen... ;)

En een deel van de pijn mbt sexueel geweld bestaat uit het taboe.
Dat als je er over spreekt, in feite vaak al loeisterk in je schoenen moet staan, want je kunt de achterlijkste reacties krijgen. (De uitdrukking dat het je eigen schuld zou zijn heeft veel verschillende vormen, inclusief "had je niet dit kunnen doen?" "waarom deed je niet zus" etc etc.)
...terwijl het compleet menselijk is om pal na een ingrijpende gebeurtenis juist wankel in die schoenen te staan.
Dus er over zwijgen heeft zin.
Maar houdt ook het taboe in stand. Inclusief het (waan)idee dat het maar enkele vrouwen zou treffen- en ďe cultuur logische gedachte "dat er dan wel iets uitzonderlijks moet zijn met die paar vrouwen die zo iets ingrijpends meemaken".
(Wat helaas niet zo is.)

En nadat een rotzak een vrouw iets in termen van sexueel geweld heeft aangedaan, heeft het ook beslist charme als je, als je daar behoefte aan hebt, hulpverleners kunt vinden die verstand van zaken hebben.
...oma heeft de tijd nog meegemaakt waarin het zoeken was met een lantaarntje en je ook hulpvraagster ook te horen kon krijgen "dat het je eigen schuld zou zijn (in omfloerste termen)"- of dat de therapie zou bestaan uit "dat je moest gaan inzien dat het niet zo erg was als dat ik het maakte".

Al dit soort ongein hangt samen met het taboe.
Dus alles wat het taboe helpt slopen:
+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:20

Betreft terug vechten, dat moet je ook fysiek wel kunnen...
Ik was 12, hun met z’n zessen...
Ik heb uiteindelijk weten ontkomen en me in een wc op kunnen sluiten (waar ze nog een kwartier bonzend voor hebben gestaan).
Ik heb me nooit schuldig gevoeld, wel “waarom ik”...
Had het een ieder willekeurig meisje kunnen zijn of hadden ze het op mij specifiek voorzien?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:28

Het gaat niet de verkeerde kant op, we moeten gewoon stoppen met die symptoombestrijding. Ze moeten in de eerste plaats al gewoon van je afblijven, punt. We moeten jongens leren dat het niet oké is om vrouwen zo te behandelen ipv dat we het omdraaien en de vrouwen weerbaarder maken (gaat natuurlijk ook op voor mannelijke slachtoffers en vrouwelijke daders). Weerbaar zijn is zeker goed, en daar ben ik helemaal voor, maar het is niet de oplossing waar we uiteindelijk naar moeten streven.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:37

Zoals hier inderdaad gezegd wordt, je kan niet altijd fysiek reageren. Soms breng je jezelf daarmee in nog meer gevaar (denk aan laat op straat in je eentje tegenover meerdere volwassen mannen).

Verder moeten we ook niet vergeten dat heel veel seksueel geweld plaatsvindt in de privésfeer. Het is nooit in mij op gekomen om mijn ex fysiek aan te vallen als hij de grens over ging (nu was ik ook doodsbang dat hij terug zou slaan). Ik heb een keer fysiek gereageerd, maar dat kwam voort uit een paniekaanval en was geen bewuste actie.

Weerbaarheid helpt, maar is symptoombestrijding en daarmee dus niet de oplossing. De oplossing, in mijn mening, is precies wat Fenrir zegt. Je moet gewoon je tengels bij je houden.
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 23-10-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:37

Resistance schreef:

Dat dus, de man die de vrouw betast zonder toestemming komt er mee weg, moet men niet over zeuren, de vrouw die terecht lik op stuk geeft wordt aan geklaagd....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:40

Ik vind die 'werkvorm' leuk:
een dikke streep halverwege het bord, vraag de aanwezige mannen wat ze zoal in dagelijks leven doen om sexueel geweld te vermijden (..stilte...)
en vraag dan hetzelfde aan de aanwezige vrouwen (..."waterval", die helft van het bord komt propvol te staan...)

Het feit zelf is natuurlijk hartstikke triest - maar ik ben erg voor bewustwording.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:53

Janneke2 schreef:
Ik vind die 'werkvorm' leuk:
een dikke streep halverwege het bord, vraag de aanwezige mannen wat ze zoal in dagelijks leven doen om sexueel geweld te vermijden (..stilte...)
en vraag dan hetzelfde aan de aanwezige vrouwen (..."waterval", die helft van het bord komt propvol te staan...)

Het feit zelf is natuurlijk hartstikke triest - maar ik ben erg voor bewustwording.

Die postte ik inderdaad eerder hier. Wel in het Engels. Ik denk ook dat dit een mooie manier is om bewustwording te creëren.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:03

Urbiezira schreef:
Zoals hier inderdaad gezegd wordt, je kan niet altijd fysiek reageren. Soms breng je jezelf daarmee in nog meer gevaar (denk aan laat op straat in je eentje tegenover meerdere volwassen mannen).

Verder moeten we ook niet vergeten dat heel veel seksueel geweld plaatsvindt in de privésfeer. Het is nooit in mij op gekomen om mijn ex fysiek aan te vallen als hij de grens over ging (nu was ik ook doodsbang dat hij terug zou slaan). Ik heb een keer fysiek gereageerd, maar dat kwam voort uit een paniekaanval en was geen bewuste actie.

Weerbaarheid helpt, maar is symptoombestrijding en daarmee dus niet de oplossing. De oplossing, in mijn mening, is precies wat Fenrir zegt. Je moet gewoon je tengels bij je houden.

dit is ook inderdaad groot probleem; dat het voorkomt in privésfeer. Zo is het bij mij ook gegaan. Naja, eerste keer waren al mijn vrienden erbij (was donker, en ik lag met mijn ex in een hoekje, de rest van de vriendengroep lag ergens anders in de kamer.) En hij begon me overal aan te raken, ik was net 13..We hadden net een week een relatie. Dus ja, ik wilde uiteraard niet meteen ruzie met hem. En zeker niet waar al je vrienden bij zijn. Dus wat moet je dan doen..? Wat kán je doen in zo'n geval?

En dit was overigens het begin van wat hij allemaal heeft geflikt. En op die leeftijd, op dat moment dacht ik dat het normaal was dat hij dat deed. Want het hoort nou eenmaal in een relatie dat je elkaar aanraakt. Ik dacht dat ik me aanstelde. Dat ik niet genoeg van hem hield of me niet genoeg aan hem overgaf.

Ik besefte pas anderhalf jaar geleden hoe erg het is geweest dat hij 2,5 jaar elke nacht te ver is gegaan bij mij. Dat hij zo vaak mijn grens over is gegaan. Dat hij me heeft betast en gegrepen wanneer hij wilde en geen oog had voor wat ik zei, deed. En dat terwijl ik ook 1x in tranen daar lag. Ik had honderd keer 'nee' gezegd en toch deed hij z'n ding erin.

Dus, nogmaals. Wat kan je dan doen?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:21

Ik herken het heel erg, Jennanne. Ik besefte mij pas bij mijn nieuwe vriend dat het niet normaal was om maar op je rug te gaan liggen en te doen alsof. Ik vind het zo naar dat er zoveel mensen zijn die dit mee hebben moeten maken..

Maar nog even over de hashtag: ik denk dat het ook deels erkenning van het probleem is voor diegenen die ermee te maken hebben gehad. Het gaf mij in ieder geval een sterk gevoel van solidariteit, maar ook empowerment.

En dan nog even over de hormonen...Waar mijn ex mij anti-vrouwengrapjes stuurde, is mijn huidige vriend heel vocaal in het verdedigen van gelijke rechten en feminisme. En hij komt uit een macho mannenwereld (autoracen) en heeft af en toe te veel hormonen. Maar hij behandelt vrouwen met respect, weet heel duidelijk wat “nee” is en durft andere mannen aan te spreken op hun gedrag.

IMO valt er veel te halen in opvoeding en het niet normaliseren van dit soort problemen. Niet alleen meisjes zelfverdediging leren, maar ook jongens leren over respect. Als mijn vriend op college de grootste verdediger is van de hashtag, en de rest van de groep het een beetje gezeur vindt of stil blijven, dan gaat er toch echt nog iets mis in onze (culturele) opvoeding.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:26

Ik denk ook dat opvoeding daarin belangrijk is. Zo leren wij onze kinderen (jongens en meisjes) van jongs af aan al dat kussen, knuffelen en stoeien alleen mag als je dat allebei wil. Heel simpel, maar het werkt wel. Ze hoeven ook nooit verplicht een kus of knuffel te geven aan ons of aan familie. Netjes gedag zeggen en zwaaien is ook goed. Op deze manier proberen we ze te leren dat ze respect moeten hebben voor een anders lichamelijke integriteit maar dat anderen dat ook voor hun lichamelijke integriteit moeten hebben.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:29

Dat ga ik onthouden, Esplendido. Ik vond iedereen een zoen geven altijd hoogst ongemakkelijk. Ik vind jouw oplossing een hele mooie!