Ook in mijn geschiedenisboeken waren ze de barbaren.. maar goed.. zware Christelijke school kan daarin meegespeeld hebben of dat het al even geleden is. Het lijkt inderdaad een beetje om te slaan naar meer van de echte geschiedenis te vertellen. Maar nog steeds te weinig
Ja, de Doctrine of Discovery daar stond ik ook wel even met m'n oren te klapperen. Ik ken een aantal Natives die meededen aan de March to Rome en Idle no More, en het leek erop of de Paus de stemmen wel gehoord had:
https://sojo.net/articles/vatican-consi ... us-leadersTot nu is het gewoon nog een document wat "van kracht" is, en je zou zeggen dat het puur historische waarde heeft, maar het word/werd nog actief gebruikt in rechtzaken om Native landclaims af te slaan
https://supreme.justia.com/cases/federa ... inion.html.
Dat document heeft dus nu nog steeds gevolgen... en dat is niet te begrijpen.
Ik ben bang dat het "document" nooit ontkracht gaat worden
Dat gaat naar mijn idee erg veel ellende veroorzaken daar zijn de grote leiders te christelijk voor om daar ook aan toe te geven. En ik vind het meer dan schandalig dat het nog steeds tegen ze gebruikt word. Als ik hier eerder van gehoord had had ik op een of andere manier mij ingezet om ze te steunen.
Na doen en wat daar wel en niet ok is is een lastige grens, ik heb Natives gesproken die vinden dat bepaalde tribes hun Regalia niet zouden moeten verkopen zodat het alleen door Natives gebruikt wordt, maar dus ook degenen die daar geen probleem mee hebben, zolang degene die het koopt bijvoorbeeld niet met zo'n Regalia "spot", dus inderdaad een powwow nadoet e.d.
Maar bijna allemaal vinden de costuums (dus niet regalia) die in kinderwinkels en op ebay verkocht worden een belediging. "Indiaantje spelen" dus. Of op vakantie langs een reservaat rijden en vragen of je in de zweethut een vredespijp mag roken, met selfie, tegen betaling. (blijkbaar niet eens een verzoek wat ongewoon is)
Van wat ik van een "making off" bij een film begreep is dat er tegenwoordig meer gebruik gemaakt word van native's om het goed te doen wat betreft Pow Wow en begrafenis ceremonies. Dat vind ik al een hele vooruitgang. Ook om de native's niet een gevoel van ongemak te geven. Plus het geeft ze inkomen en een gezicht. Een gezicht die zeker gezien mag/moet worden.
Dat laatste heb ik ook nooit begrepen. Maar dat er aan mee gewerkt word ook niet. Tuurlijk makkelijk geld verdienen, maar de hut is een heilige plaats. Hier in NL zijn ook zweethutceremonies waar jan en alleman aan mee kan doen. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Het is een zwak aftreksel van de native vorm, tegen een aardige bijdrage. En ook niet iets waar ik aan mee doe.Zoals ik al zei denk ik dat de meeste het kinderfeestje daar dan geen enorm punt maar, cowboys vs indians als theme wel door de stereotypes.
Mijn excuses voor het jou aanvallen op en het twijfelen over je Native contacten. Ik heb daar een enorme valkuil, omdat ik veel van dit soort gesprekken heb hoor ik ook veel mensen claimen dat ze zoveel contacten hebben om bepaald gedrag goed te praten, en ik ben daar cynisch door geworden. Dat reageerde ik af naar jou en dat was niet eerlijk, sorry.
btw hier geen probleem met schat, lieverd of andere woorden. Ik heb een regel, je mag me alles noemen, behalve als je kwaad op me bent.
Het zij je vergeven.
En ik begrijp je ook goed. Binnen het europese sjamanisme kom ik ook veel tegen dat ik denk van
Ja ja. Ik zelf ben van af een jaar of 6 heel erg geïnteresseerd in het leven van de native's, begon bij stripboeken. De meeste waren zonder cowboy's btw. Aldoende leerde ik meer over de foute geschiedenis en ging steeds meer opzoek naar hoe het wel zat. Zodoende ben ik in contact gekomen met native's, ook via het sjamanisme. En FB is een mooi en makkelijk item. Waar kan teken ik petities om mijn steun te betuigen. Het minste wat ik kan doen. Er zelf heen gaan word hem helaas niet. Vind ik wel jammer, zou graag meer persoonlijke contact onderhouden.
Mijn ervaring begon met een paar goede vriendinnen die Natives zijn, en waarvan er twee in ieder geval ook actief meededen aan de bovengenoemde protesten. Van daaruit is het balletje gaan rollen en heb ik steeds meer Natives leren kennen via via. Van de beste vriendin ook de familie leren kennen. Dat was wel heel aangrijpelijk, haar familie is namelijk enorm geramd door de residential schools/kidnappingen en kinderen die of nooit meer terug gekomen zijn, of wel maar met enorme psychische problemen en een zelfmoord als gevolg.
Helaas hebben de aboriginals het zelfde mee gemaakt. Vond en vind het een walgelijke onmenselijk manier van omgaan met eigen bevolking. Ook iets wat nooit had mogen gebeuren. Het waren/zijn zieke geesten die dit verzonnen hebben.Ik ken juist de verhalen van de jongere generatie die nu wel weer wil vechten, wel de talen willen leren etc. Ok, heb er ook een aantal gesproken met minder interesse, maar mijn overall gevoel was wel dat er interesse en vuur voor is. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met de cirkels van mijn vrienden en dat zal inderdaad niet overal zo zijn helaas.
Ik ben alleen maar blij te horen dat er wel jongeren zijn weer de traditionele leven willen herstellen.
Nog even over de schuldvraag, daar gaat het mijns inziens niet om. Maar wel om het constant vertellen dat ze er maar overheen moeten zijn en dus nog steeds gestuurd worden en onderdrukt of genegeerd worden. En er zijn zoveel mensen die de geschiedenis niet kennen of ontkennen omdat dat makkelijker is, en eraan voorbij gaan dat er nog steeds gevolgen zijn. Zelf van documenten uit die tijd, laat staan mindsets.
Dus het is niet zo zeer schuld, maar erkenning en empathie/interesse wat hard nodig is.
Op een bepaald moment in het leven heb je geen andere keuze dan je aanpassen aan de omstandigheden. Zolang het kapitaal regeert verandert er verdomd weinig. Ik ben ook bang dat de native's hun land (al is het maar een deel) nooit terug gaan krijgen, zeker niet met dat onwettelijke stukje papier waar regering/overheden zich zo aan vast blijven houden. Erkenning dat ze volwaardige burgers zijn is mogelijk. Ook dat ze gelijke rechten hebben en niet meer onderdrukt of genegeerd worden. Maar gezien het verleden en heden hoe er met al de verschillende nationaliteiten omgegaan word die hun eigen leven en tradities in ere willen houden, gaat het nog een lange weg worden. En ik hoop dat de native's nog adem over hebben voor dit gevecht.
Wat de geschiedenis betreft, het word tijd dat de onwaarheden die inmiddels bekent zijn uit de boeken geschrapt worden. Maar dan staan onze geschiedenishelden wel ineens in zwart daglicht. Dan hebben de minder en zelfs onbekende helden de ruimte om in het zonnetje te staan.