Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:53

Ik was ook van kinds af aan gek op griezelen
Geen nachtmerries hier hoor :n
Stellen dat griezelboeken te eng zijn voor kinderen is gewoon veel te kort door de bocht

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:58

oomens schreef:
Dat is nu nog al de tweede keer dat je mij in de mond lijkt te willen leggen dat ik religie een kolderiek bagatel zou vinden of niet meer van deze tijd. Ik geloof niet dat ik dat een heel prettige manier van discussiëren vind.

Goed dan, ik knoop in mijn oren dat dit voor jou niet geldt.
Citaat:
(...)
Waar ik alleen heel veel moeite mee heb, is wanneer mensen hun religie gaan gebruiken om hun persoonlijke keuzes, hun normen en waarden en hun manier van leven op te leggen aan anderen. Die anderen hebben namelijk net zoveel recht op hún persoonlijke keuzes, normen en waarden en hun manier van leven, al dan niet gebaseerd op een (andere) religie.

Roerend mee eens.
Citaat:
Die rol als zingeving en steun is zeker niet uit de tijd (....). Sommige andere aspecten, namelijk het verklaren van de wereld om ons heen, hebben in mijn ogen inmiddels wel enigszins afgedaan. Er zullen weinig mensen meer zijn die daadwerkelijk geloven dat onweer het gevolg is van een woedende (G/g)od of dat de pest ontstaat door een tekort aan donaties aan de kerk.

Als we het over natuurkunde en zo hebben: geef mij maar de wetenschap. Al ken ik mensen die 'in termen van Donar' over onweer praten omdat ze die beeldtaal mooi vinden. (Dat rollende geluid, tja - het klinkt wel als een soort houten wielen over straat.)
Maar de pest als straf omdat meneer pastoor te weinig geld kreeg...?
(Er zijn vast akeligerds die dit soort zaken in de loop der eeuwen gezegd hebben. En de moderne psychologie zegt dat je schuldig voelen (ik deed iets fout) minder zwaar kan zijn dan de machteloosheid van 'ik deed niets fout, dit werd mij gedaan omdat ik op de verkeerde plek op het verkeerde moment was'.)
Citaat:
Dan het laatste punt: kolderiek. Nee, dat is religie an sich niet. Bepaalde rituelen en gebruiken kunnen dat wel zijn, of lijken wanneer je de bijbehorende context niet kent, maar dat alleen is niet genoeg om geloof of gelovigen kolderiek te noemen.

Tja, in mijn club vieren we plechtig avondmaal - en lachen hartelijk: "om tien uur 'smorgens".
Citaat:
Hypocriet kan in sommige situaties denk ik een beter woord zijn. Ik doel dan vooral op A zeggen en B doen en op anderen zaken verwijten die in eigen gemeenschap volop gebeuren (en verzwegen worden). Hypocriet is ook anderen of andere fenomenen veroordelen met argumenten die ook op de eigen situatie van toepassing zijn.

Ik ben mee.
Citaat:
Een voorbeeld daarvan met betrekking tot dit topic is het veroordelen van kinderboeken omdat daar magie en bovennatuurlijke verschijnselen in voor zouden komen, terwijl de hele kern van het eigen geloof aan elkaar hangt van de magie en bovennatuurlijke verschijnselen.

...als de achterliggende gedachte is 'bovennatuurlijk is slecht' heb je een punt.
Maar hier in de discussie door Marrlies verwoord: bovennatuurlijke zaken alleen op christelijke grondslag.

Voor de fijnproevers onder ons is er nog wel een verschil tussen magie en bovennatuurlijke zaken enerzijds en religieuze beleving, plus het proberen die beleving in bijvoorbeeld taal te verwoorden (of in muziek te verklanken etc.) anderzijds.
Citaat:
Nog even over dat denigrerend doen over massamoord. Ja, massamoord is verschrikkelijk. Massamoord op kinderen misschien zelfs nog meer.
Het is echter niet mijn verzinsel dat de alternatieve christelijke versie van de kinderboekenweek een thema heeft met de strekking: 'griezelen mag best, want alles komt goed doordat god er is'.
Ik vind persoonlijk dat die strekking nou niet heel erg volledig onderbouwd wordt door de Bijbel, en als voorbeeld daarvan haalde ik die bewuste kindermoord aan. Dat verhaal blinkt namelijk niet heel erg uit in alles-komt-goed-heid, terwijl het nota bene uit het Nieuwe Testament komt (toch?). Dat laatste zou niet uit moeten maken, maar het schijnt dat God met de jaren milder of redelijker is geworden, en dat hij zijn gruwelijkste gruwelen vooral in het eerste deel heeft laten gebeuren (iedereen verzuipen die niet het gezin van Noach was en dat soort dingetjes), dus vandaar dat ik bewust een voorbeeld van 'later' heb gebruikt.

Voor mij is er nogal wat elastiek nodig, om een aantal "texts of terror" rechtstreeks te verbinden met het brave, opvoedkundige zinnetje dat kennelijk de leuze is van de christelijke boekenweek.

Pedagogisch gesproken ben ik het wel eens met dit zinnetje. Je werk als opvoeder is (vind ik) een kind niet weghouden van de gruwelen (oorlog en verkrachting staan niet ver van het kinderbed) - maar het is wel zaak om kinderen tegelijkertijd veiligheid te geven. Ik heb persoonlijk nooit zo simplistisch gezegd 'dat het wel goed komt omdat God er is'. Ik had het vaker over slim zijn, creatief zijn, en soms over bidden. Daarbij enorm geholpen door een heuse Rinpoche. Ik vroeg haar, op bezoek bij de boeddhisten, 'wat voor haar bidden was'. (Er was iemand van het organiserend comité zwaar ziek en Rinpoche zei "Off course, I will offer my prayers". Je bent boddhisattva of je bent het niet.) Haar antwoord luidde: "Er is meer wijsheid dan mijn wijsheid. Ik probeer mijzelf daarvoor te openen."

En tja, de kindermoord van Bethlehem, op de kerkelijke kalender pal na Kerst hoort tot de texts of terror. De bijbel is geen zoetsappig sprookjesboek en Kerst is wat mij betreft geen vreetfeest met jinglebells - de verschrikkingen horen er ""gewoon"" (brrr) bij. (En het TED offensief ook, sprak oma die 1968 meemaakte.)

En PS: dat God minder gruwelijk zou zijn geworden valt voor de fijnproevers onder ons onder kerkelijke Jodenhaat. (Niets menselijks is kerken vreemd, voor wie het citaat herkent; ze aanbidden een Joodse meneer, maar tegelijkertijd en ondertussen....)
In deze zelfde denkfiguur zou het "Nieuwe Testament" lief en fijn zijn.
Laat het gruwelverhaal over 'de onnoosele kinderen', Herodes laat alle kleine kinderen van Bethlehem vermoorden nou juist in het Nieuwe Testament staan...

khirshanta

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:46

Ik snap dan nogsteeds niet hoe dát wel door kinderen bestudeerd mag/moet worden, terwijl griezelboeken op een tafel als vrije keuze in een openbare bibliotheek verboden moeten worden.

Komt mij middeleeuws over, en lijkt mij niet getuigen van vrijheid van keuze.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:04

Een zeer belangrijk verschil tussen griezelboeken en de bijbel is dat de bijbel (in ieder geval volgens christenen) werkelijk is gebeurt. Je vertelt kinderen tenslotte ook over de jodenvervolging tijdens de tweede wereldoorlog, maar een kinderboek over fictieve gaskamers en genocide wordt toch gezien als ongepast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:44

Even een vraag aan Ezra: is jouw posting een reactie op de vraag van Kirshanta...?

De opltelsom van deze twee pistings gaf mij, als trouw gebruiker van de openbare bieb wel de gedachte dat ik erg selectief ben in mijn bieb - boek - keuze.
Ik lees de krant en kijk naar het journaal, ik heb (op zich leuk) werk waar de rauwe kanten van het leven zich aandienen en ik lees de bijbel inclusief de 'texts of terror'.

De biebboeken die ik leen mogen best over heksen oid gaan, maar ik kies de boeken uit op sfeer. Ik wil dat ze over vriendschap gaan. Met wat avonturen er in, graag mooie vondsten (woordspelingen, plot, metaforen) - "want van de waar gebeurde ellende krijg ik al genoeg".

(En mijn literair angehaugte vrienden zullen ogenblikkelijk zeggen dat deze fictie 'reflecteert op' datgene wat waar gebeurd is. Prima.)

Ik lees biebboeken in mijn vrije tijd en dan wil ik geen calvinistisch verdriet/ sadisme /wanhoop van Heeresma, Wolkers of 't Hart lezen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:47

Een meisje uit mijn klas mocht ook geen Harry Potter lezen vroeger...
Ik vond het onzin en kinderen snappen ook wel wat echt is en wat niet (en anders kunnen ze dat mooi leren :D )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:10

Science90 schreef:
Ik vond het onzin en kinderen snappen ook wel wat echt is en wat niet (en anders kunnen ze dat mooi leren :D )

En dan leren ze straks dat wonderlijke verhalen uit een boek niet per se waargebeurd hoeven te zijn? Dat zullen de ouders niet heel prettig vinden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:12

khirshanta schreef:
Ik snap dan nogsteeds niet hoe dát wel door kinderen bestudeerd mag/moet worden, terwijl griezelboeken op een tafel als vrije keuze in een openbare bibliotheek verboden moeten worden.

Komt mij middeleeuws over, en lijkt mij niet getuigen van vrijheid van keuze.

Inderdaad, is in mijn ogen gewoon censuur en het bewust beperken van kinderen in hun informatieaanbod. Ik vind het zeer hypocriet om de gruwelen in de bijbel okee te vinden, maar de Paul van Loon boekjes niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:36

Janneke2 schreef:
Waarom trek je de vergelijking met het nieuws? Ik denk dat de bijbel en het nieuws mijlenver uit elkaar liggen, en daar appels met peren vergeleken worden.

Sorry, mijn gewoonte is om de nieuwste berichten eerst te lezen - dus ik zie dit nu pas.
Terwijl het wel een belangrijke vraag is, of over een belangrijk verschil gaat.
Voor mij is het evident om bijbel en krant zo ongeveer in elkaars verlengde te zien. Qua tijd ligt de boel uiteraard mijlenver uiteen.
Literair staan in de krant: ooggetuige verslagen, analyses, interviews, achtergrondinformatie (en acoord, de puzzels etc.).
Literair staan in de bijbel mythen, profetieën, 'weisungen', knotsgekke verhalen (...Jacob die eerst onderkoning bij de buren wordt en dan bij Benjamin die beker in de graanzak stopt...) gruwelijke verhalen (...de farao die de vroedvrouwen gebied om bij bevolkingsgroep X de pasgeboren jongetjes maar meteen op zeep te helpen...) poezie mbt wanhoop, vertwijfeling, angst, woede en vreugde en ga zo nog maar even door.
"En het is waar gebeurd (of juist niet)" vind ik een achterhaalde, 19e eeuwse discussie.

De verschillen zijn legio - maar de overeenkomsten ook.
Hoe ga je als mens, hoe gaan wij als mensen om met allerlei problemen, uitdagingen, verzoekingen, verleidingen (en noem het maar op)...?
Citaat:
Boeken met enge dingen worden verboden, maar die set boeken die de bijbel omvat, zijn dan weer wel ok; maar die bevatten meer engs en bovennatuurlijks, en wat meer monsters dan het gemiddelde griezel-kinderboek.

Dat verbod, dat hoeft voor mij dus niet.
En idd: de hoeveelheid griezelverhalen in de bijbel is enorm. (Volgens mij omdat zelfs in de 21ste eeuw in Nederland het leven een hachelijke zaak is.)
Daarmee heb ik niet direct gezegd 'dat die verhalen okee zijn'. Dat vind ik ook niet direct van een ooggetuigenverslag in de krant over verdronken vluchtelingen. Maar het is wel goed om je ogen niet te sluiten voor de ellende die er in de wereld is.
Citaat:
Zoals ik het begrijp, vind je het redelijk ok kinderen met gruwelijke dingen in het nieuws, en in boeken te confronteren- in bepaalde mate. Vind jij dat die boeken alleen mogen bestaan uit bijbelboeken?

Tuurlijk niet.
Citaat:
En verhaaltjes over geesten vind je niet ok,

Even voor alle duidelijkheid: ik kan mee met mede een bokker die stelde, dat haar kinderen alleen over christelijke bovennatuurlijke zaken mogen lezen. Ik vind dat een begrijpelijk en redelijk argument.
Ik heb het zelf anders gedaan.
Citaat:
de ruiters van de apocalyps, demonische sprinkhanen, gigantische zeewormen en Behemoth zijn wel ok? (serieuze vraag, geen sneer)

De boeddhisten zeggen dat de grootste ellende gaat over ziekte, ouderdom en dood.
De vier apocalyptische ruiters beelden oorlog, honger, ziekte/pest en dood uit. Ongeveer hetzelfde...
En onze kranten staan er vol van. (De oogst mislukt niet meer dat er een hongersnood in Nederland komt, maar de woestijnen rukken op en in die streken heerst oorlog. Annex verkrachting, ziekte en dood. Nederland is nog net geen koploper in wapenleveranties, we staan op 5 momenteel - wij verdienen goed aan die ellende :o)
Citaat:
Dat is de hypocrisie die ik namelijk in dit verbod lees. Het ene boek wel, maar het andere niet.

En die snap ik dus ook niet.

Geen bovennatuurlijke zaken buiten het christendom kan ik mee uit de voeten, maar daarna haak ik af.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-09-17 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:39

oomens schreef:
Science90 schreef:

En dan leren ze straks dat wonderlijke verhalen uit een boek niet per se waargebeurd hoeven te zijn? Dat zullen de ouders niet heel prettig vinden.

Precies. Het maakt ze echt niet uit dat die kinderen een keer bang zijn hoor. Zolang ze maar dom gehouden worden maakt het allemaal niks uit.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:41

Nies_ schreef:
Precies. Het maakt ze echt niet uit dat die kinderen een keer bang zijn hoor. Zolang ze maar dom gehouden worden maakt het allemaal niks uit.

Ik denk niet dat je dat dom kunt noemen. Onbewust onwetend en onbekend met en gesloten voor de wereld buiten de eigen gemeenschap komt dichter in de buurt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:43

Dat is wat beter verwoord inderdaad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:47

...en daarom lees ik dus de bijbel samen met de krant.

Ik leerde ooit een kerklied, dat boos aan God vroeg 'hoe of dat nou zat', met de Liefde met een hoofdletter en de wapenwedloop.
Met daarin de regel:
"Geen mens kan rustig slapen als zij al die feiten kent."

Maar binnen de grenzen van wat menselijk haalbaar is: svp zo weinig mogelijk oogkleppen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-09-17 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:54

Persoonlijk vind ik dat een christelijke school er niet aan mee zou moeten doen, maar een openbare bibliotheek? Hm, nee. Een bibliotheek blijft een bibliotheek, voor jan en alleman, niet alleen voor christenen lijkt mij. Voor griezelverhalen ben ik zelf niet, maar van mijn vader mogen kinderen ook best wat engs kijken. Deze wereld is helaas griezelig, dus je kunt je kinderen ook niet voor altijd weghouden. Ze moeten er ook mee leren omgaan...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:27

Janneke2 schreef:
khirshanta schreef:
:') maar ik denk dat ze toch net zo hard doorgaan iemands bloed uit een kelk te laten drinken, en ongetwijfeld wordt je verwacht stukjes van iemands lichaam te verorberen.

Nou, geef mij maar Dolfje Weerwolfje ;)

Ik "smul" ;) van allebei.

Maar even voor de duidelijkheid: protestanten hebben wel een Heilig Avondmaal. Wat 's morgens gevierd wordt, iets waar in mijn kerk vrolijk over gepraat wordt als dat zo uitkomt - zelfspot is aangenaam sociiaal gedrag. En de (in mijn ogen pretigger) geestelijke mensen zijn geestig (anderen hebben juist pruuimenmondjes).

Maar wij drinken wijn en eten brood in een plechtige, dankbare atmsofeer - maar de roomsen doen aan echt 'toveren', wijn die bloed wordt, brood dat vlees wordt - wij niet.
(Daar zijn nog kerken om gescheurd.)

Tsja, daar zijn we weer: de roomsen doen aan 'toveren'. Plaats jezelf eens naast een anders gelovige, dat is pas een mooi gebaar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:35

CharleyT schreef:
Tsja, daar zijn we weer: de roomsen doen aan 'toveren'. Plaats jezelf eens naast een anders gelovige, dat is pas een mooi gebaar.

Nou ja, ze heeft wel een punt wat dat betreft. Er is namelijk meerdere malen behoorlijk wat discussie over geweest binnen de Kerk, en er zijn diverse groepen afgesplitst om precies die kwestie: staat de hostie 'slechts' symbool voor het lichaam van Jezus of is/wordt die werkelijk een deel van dat lichaam? Voor zover ik weet is het officiële standpunt in 2017 nog steeds dat de hostie door/tijdens de Heilige Communie daadwerkelijk een stukje Christus wordt.
En ja, dat zou als het niet een officieel kerkstandpunt was geweest, waarschijnlijk heel goed uitgelegd kunnen worden als 'toveren'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:46

Citaat:

Mij ontgaat iets.
"Plaats jezelf naast een gelovige", hoe doe ik dat als gelovige...?
Ik ben 'vrolijk genoeg protestant' ;) om grapjes te maken over 'avondmaal om 10 uur 'smorgens'. Dus dat is de sfeer waarin het woord 'toveren' viel.

Neemt niet weg dat er verschillen zijn tussen de Romana en het protestantisme. (En daar schreef ik over - dat ik/ wij / mijn kerk zich niet bezig houdt met het eten van vlees en het drinken van bloed.)
En wij delen gewoon brood en wijn: er komt geen hostie aan te pas. Het gaat wel over eten delen.

@ Oomens: het standpunt dat mijn kerk inneemt, is een officieel Kerkstandpunt. ;)
Niet van een beetje een afgescheiden groepjes her en der.
("Mochten de roomsen willen, dat zij de enige kerk zouden zijn". Twee pausen terug werd dat nog gewoon zo gezegd: protestanten hebben slechts Kerk-achtige gemeenschappen. Huuuu...!)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:59

Janneke2 volgens mij was het Jozef die de beker verstopte in de graanzak van zijn jongste broertje Benjamin?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:12

Ach elke stroming heeft zo zijn eigen waarheid en allemaal denken ze dat die van hun de juiste is. Alleen al daarom vind ik het hele Christendom totaal ongeloofwaardig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:19

Janneke2 schreef:
Citaat:

Mij ontgaat iets.
"Plaats jezelf naast een gelovige", hoe doe ik dat als gelovige...?
Ik ben 'vrolijk genoeg protestant' ;) om grapjes te maken over 'avondmaal om 10 uur 'smorgens'. Dus dat is de sfeer waarin het woord 'toveren' viel.

Neemt niet weg dat er verschillen zijn tussen de Romana en het protestantisme. (En daar schreef ik over - dat ik/ wij / mijn kerk zich niet bezig houdt met het eten van vlees en het drinken van bloed.)
En wij delen gewoon brood en wijn: er komt geen hostie aan te pas. Het gaat wel over eten delen.

@ Oomens: het standpunt dat mijn kerk inneemt, is een officieel Kerkstandpunt. ;)
("Mochten de roomsen willen, dat zij de enige kerk zouden zijn". Twee pausen terug werd dat nog gewoon zo gezegd: protestanten hebben slechts Kerk-achtige gemeenschappen. Huuuu...!)

Ja,ik ben Rooms,en dat heeft een wat andere sfeer dan Protestants. Vandaar misschien dat ik minder problemen heb met magie etc.Volgens mij zit het kwaad elders.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:55

Janneke2 schreef:

Niet afgesplitst? Vertel? Heb ik vroeger bij geschiedenis iets gemist?

Uiteindelijk is het punt vooral dat wanneer de hostie daadwerkelijk een stukje van een (bijna 2000 jaar dood) menselijk lichaam zou worden, dat je dat best wel 'toveren' zou kunnen noemen. Heel fijn voor je dat jouw kerk (Let op! Ik heb het nergens over '-achtige gemeenschap') niet aan dat specifieke gebruik doet, maar dat wil niet zeggen dat 'de christenen' massaal negatief tegenover toveren zouden staan.
Voor zover ik weet aanbidden alle christenen, van alle verschillende stromingen, iemand die vissen en wijn zich spontaan zou hebben laten vermeerderen, die van enkel water wijn wist te maken en die dood een grot kon openen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:01

oomens schreef:
Janneke2 schreef:

Niet afgesplitst? Vertel? Heb ik vroeger bij geschiedenis iets gemist?

Uiteindelijk is het punt vooral dat wanneer de hostie daadwerkelijk een stukje van een (bijna 2000 jaar dood) menselijk lichaam zou worden, dat je dat best wel 'toveren' zou kunnen noemen. Heel fijn voor je dat jouw kerk (Let op! Ik heb het nergens over '-achtige gemeenschap') niet aan dat specifieke gebruik doet, maar dat wil niet zeggen dat 'de christenen' massaal negatief tegenover toveren zouden staan.
Voor zover ik weet aanbidden alle christenen, van alle verschillende stromingen, iemand die vissen en wijn zich spontaan zou hebben laten vermeerderen, die van enkel water wijn wist te maken en die dood een grot kon openen.

Daarom is het ook een geloof, ergens in geloven dat je niet hebt mee gemaakt en ja ik ben er trots op dat ik dat kan, meeste mensen willen eerst die bevestiging dat er een God is en dan pas willen geloven.

Maar ben ook vaak zat niet trots op ons geloof gewoon de vele verschillen etc en de kerken vind ik al helemaal niks, maar gelukkig is de kerk niet het geloof :o

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:23

Hopla!
Na het afschaffen van zwarte piet, nu ook nog het afschaffen van griezelige kinderboeken. En wat volgt?

Jeetje man waar gaat het toch heen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 17:01

Oh please.... wat heeft zwarte piet hier mee te maken 8)7 (eigenlijk wil ik hier niet eens antwoord op)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:01

JiskaVV schreef:
Persoonlijk vind ik dat een christelijke school er niet aan mee zou moeten doen, maar een openbare bibliotheek? Hm, nee. Een bibliotheek blijft een bibliotheek, voor jan en alleman, niet alleen voor christenen lijkt mij. Voor griezelverhalen ben ik zelf niet, maar van mijn vader mogen kinderen ook best wat engs kijken. Deze wereld is helaas griezelig, dus je kunt je kinderen ook niet voor altijd weghouden. Ze moeten er ook mee leren omgaan...

In Werkendam , de gemeente waar ik woon daar verkoopt de wereldwinkel zelfs geen Boeddha beeldjes .... dat past niet
Dus dat de bieb geremd word met dit thema past wel in de lijn der verwachting
Ben het er niet mee eens, verre van
Maar ik verwacht hier binnen de gemeente niet anders
Net zoals dat als je iets met metal muziek organiseerd dit breed uitgemeten word in de regio kranten door mensen van de sgp en de cu in een artikel wat vol staat met aannames die nergens op gebaseerd zijn buiten de slachtofferrol om die deze aannemen

Als je in een dergelijke gemeente woont , leer je dat volgens de christelijke goegemeente alles en iedereen moet wijken en buigen voor hun waarheid
Dat ze daarmee anders denkenden nogal wensen te beperken in hun vrijheid dat word voor het gemak vergeten