Carnisme kende ik ook niet tot ik dus het filmpje zag, de reden waarom dit zo genoemd is wordt uitgelegd, voor het gemak van het omschrijven gebruikt ik het.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabier schreef:Froukje schreef:Want bio vlees word natuurlijk in een hele andere slachthuis geslacht dan niet bio vlees..
Nee natuurlijk niet, maar het is wel beter leven en daar voor gaat het al mis; Bij het opgesloten zitten, maar oke dat is oftopic! Ik vind gewoon dat er een hele grote boete moet komen op dierenleed.
Wendy schreef:@silverdapple: Het alternatief wat ik zie is zoeken naar een stuk vlees van een dier wat een mooi leven heeft gehad en op een nette manier is geslacht. Ja, daar betaal je voor en betekent dus ook dat je de kiloknallers laat liggen (net als de rest van het vlees in de supermarkt eigenlijk, omdat dit gewoon niet traceerbaar is voor mij als klant).
En ook gewoon niet iedere dag een stuk vlees, er zijn genoeg alternatieven om goed te eten zonder een stuk vlees erbij.
Resistance schreef:Hoe is het leven daar, Kinke, met je kop in het zand?
Maar nu serieus. Je reageert alsof je doodgaat als je "maar" 500 gram vlees per week mag. Dat is alsnog 5 dagen in de week 100 gram per dag. Dat is niet weinig ofzo?Kijk even het Lubach filmpje over minder vlees eten. En nee, Lubach is geen lid van de zogeheten vega-maffia, hij eet zelf ook vlees. Je hoeft dus niet bang te zijn om gehersenspoeld te worden door veganist.
Weet je wat het ook is, je bent bijna 50. Een mens wordt zo ongeveer 80, geloof ik. Over 30 jaar, wanneer je mogelijk dood bent, is het klimaat waarschijnlijk al aardig veranderd, is er een voedseltekort en nog veel meer grote problemen. Het lijkt mij zo mooi als oudere generaties iets bewuster gaan leven, zodat de jeugd die nog een heel leven voor zich heeft later ook nog een planeet heeft om op te wonen. Waarschijnlijk een onbegonnen zaak, maar het zou mooi zijn als men er wat vaker bij stil stond. Vergelijk het met Brexit, waar een groot deel van de bejaarden, die waarschijnlijk bijna dood gaan, exit hebben gestemd. De jeugd stemde voor het grootste deel blijven, maar toch. Is dit eerlijk? Nee. Zij moeten met een puinhoop leven waar zij niet om hebben gevraagd, terwijl de mensen die hun zin hebben gekregen en zo lekker geleefd hebben al in hun kist liggen.
Met het milieu gaat het net zo. Tuurlijk, dat is een opstapeling van meerdere aspecten. Maar vlees is daar wel een héél groot deel van. Doe anderen een lol, en leef een beetje duurzamer. Eet wat minder vlees (je hoeft uiteraard niet helemaal te stoppen, een paar dagen minder vlees is al zo fijn), je overleeft het wel, er zijn een hele hoop lekkere vegatarische recepten. Ik wil er wel een paar van opsturen.
poes schreef:Dat is precies mijn vraag. Plots begreep ik dat ik voor mezelf zowel de wrede praktijken als de 'humane' bovenstaande, niet meer kon goedpraten. Als jij jedaar wel goed bij voelt, dan vind ik dat echt Ok! Maar ik vraag me af: hoeveel mensen durven nu eigenlijk ook eerlijk toegeven dat bovenstaande beelden de werkelijkheid zijn van humaan houden en slachten?
Zou je dat Ok vinden met katten? Waarom wel/niet?
Honden?
Cavia's?
... een ander levend wezen met een vergelijkbaar IQ?
oomens schreef:Waarom verbaast het mij niets wie hier de TS is?
@TS: je zit in het verkeerde topic. Steeds hetzelfde stokpaardje berijden is meer iets voor [VN] Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing
Resistance schreef:Wendy schreef:@silverdapple: Het alternatief wat ik zie is zoeken naar een stuk vlees van een dier wat een mooi leven heeft gehad en op een nette manier is geslacht. Ja, daar betaal je voor en betekent dus ook dat je de kiloknallers laat liggen (net als de rest van het vlees in de supermarkt eigenlijk, omdat dit gewoon niet traceerbaar is voor mij als klant).
En ook gewoon niet iedere dag een stuk vlees, er zijn genoeg alternatieven om goed te eten zonder een stuk vlees erbij.
Vind ik als vega een heel goed alternatief.Niet iedereen hoeft meteen te stoppen. Dat krijg je niet voor elkaar. Maar minderen en bewuster kopen is al zoveel beter.
Citaat:Een valse analogie of valse vergelijking is een logische misvatting waarbij twee zaken worden voorgesteld als gelijk aan elkaar, zonder dat de onderliggende verschillen, die de vergelijking ongeldig maken, in acht zijn genomen
Voorbeeld: Het is echt belachelijk dat harddrugs in Nederland nog steeds illegaal zijn. Je kunt immers wel overal sterke drank krijgen
ElineS schreef:@Romyloverr: Altijd zo'n irritant non-argument. Die dingen hebben totaal niets met elkaar te maken. Appels met peren vergelijken. Paardensport heeft niets met slachten van vee te maken.Citaat:Een valse analogie of valse vergelijking is een logische misvatting waarbij twee zaken worden voorgesteld als gelijk aan elkaar, zonder dat de onderliggende verschillen, die de vergelijking ongeldig maken, in acht zijn genomen
Voorbeeld: Het is echt belachelijk dat harddrugs in Nederland nog steeds illegaal zijn. Je kunt immers wel overal sterke drank krijgen
Verder, ik geloof wel dat het in het overgrote deel van boerderijen en stallen oké is qua dierenwelzijn. Niet perfect, maar wel oké. Ik heb eerder bij een koeienboer op pension gestaan met mijn paard. Had liefde voor de koeien hoor, en altijd moeilijk, als er weer wat naar de slacht gingen, of een stiertje geboren werd. Dieren werden daar echt wel goed behandeld. Maar dat zegt helemaal niets over hoe ze geslacht worden. Dat staat compleet los van de gang in de slachterijen. Ik wil nog steeds geen vlees dat een mooi leven bij de boer heeft gehad maar op zo'n horrormanier aan zijn einde komt.
poes schreef:Dus enkel niet vegetariërs mogen hierover zeuren en de vleeseters vinden het Ok?
Of wat bedoel je met je opmerking?
oomens schreef:Waarom verbaast het mij niets wie hier de TS is?
@TS: je zit in het verkeerde topic. Steeds hetzelfde stokpaardje berijden is meer iets voor [VN] Landelijke persaandacht voor Hobbyhorsing
PlantsTho schreef:Daarbij heb ik dit topic niet geopend om een wel-vega, niet vega discussie te starten (zoals ik eerder in dit topic al geschreven heb).