Discriminatie van blinden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:13

De rechter heeft geoordeeld, dus dit is de maatstaf..nou mankeert ee nog al wat aan de servicegerichtheid van winkelpersoneel en dus kennelijk ook het management, in de Nederlandse winkels, als je al uberhaupt netjes wordt aangesproken, kennis bij het kinderpersoneel hebt of er simpelweg buiten de cassiere iemand aanwezig ziet, die er speciaal staat om je te helpen..

In de betere luxere winkels zou ik meer zo een uitspraak vinden passen...immers de gangpaden in dit soort drogisterijen zijn smal, wat storend kan werken als iemand zonder het te merken in de weg gaat staan en er loopt vaak amper personeel wat zich dat gedurende de tijd dat zo een klant denkt nodig te hebben, zich volledig vrij moet kunnen maken en de service verlenen voor wellicht een tube van een iets of een simpel potje shampoo...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:14

Cer schreef:
hoewel ik laatst een hele nieuwe kruidvat zag, waar de paden redelijk breed waren, zonder al te veel obstakels.. dus misschien zijn ze ook aan t verbeteren als t pand het toelaat..

Nee joh, die waren nog aan het opstarten. De pallet- en dooshindernissen stonden gewoon nog niet op hun plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:14

Pantykous schreef:
Als ze zelfstandig wilde winkelen had ze dat ook online kunnen doen.

Hoe dan? :') Dat kan ze toch niet zien?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:16

Indestal schreef:
De rechter heeft geoordeeld, dus dit is de maatstaf..nou mankeert ee nog al wat aan de servicegerichtheid van winkelpersoneel en dus kennelijk ook het manag..

deze zaak is toch nog niet voor de rechter geweest?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:17

Ze had gemaild met het filiaal om te vragen of ze haar een keer konden helpen als het rustig was. Lijkt mij dat er dan prima iemand voor 20 minuutjes vrijgemaakt kan worden op afspraak om haar te helpen :)
Als ze daar binnen was gelopen en het daar direct had geeisd, dan had ik het anders gevonden. Dan had de geboden oplossing van de KV mij een prima alternatief geleken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:24

Mevrouw is discuswerper in het olympisch team.. die kan zich wel redden lijkt het..

"Volgens de vrouw waren de medewerkers bang voor besmettelijke huidziektes of drugsgebruik"
Nou ja als mevrouw dat kan bewijzen heeft ze wel een punt...

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/blin ... smettelijk

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:26

Cer schreef:
Indestal schreef:
De rechter heeft geoordeeld, dus dit is de maatstaf..nou mankeert ee nog al wat aan de servicegerichtheid van winkelpersoneel en dus kennelijk ook het manag..

deze zaak is toch nog niet voor de rechter geweest?

Is dat zo? Ik las iets van shadow, dan is dat een andere zaak...

Gianti

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:32

Ik vind eigenlijk gewoon bizar dat het als zoveel extra moeite word gezien.. Nee het kan natuurlijk niet op elk moment, maar in gesprek moet er echt wel een oplossing gevonden kunnen worden, door bijv te vragen ander tijdstip terug te komen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:36

Gianti, er zijn gewoon grenzen. Ik als winkelmedewerker wil best een pasje harder zetten voor een klant, maar ik heb ook een verantwoording naar het personeel en mijn collega's. Als ik de persoonlijk begeleider uithang van de beste mevrouw en de winkel stroomt vol... wat moet ik dan? Mijn collega's maar alleen laten buffelen? Mevrouw alleen laten staan? Als we ons allemaal aan ons eigen takenpakket houden, komt het allemaal best goed en draait de machine goed door. Mevrouw kan toch ook prima zelf een oplossing bedenken? Door, zoals door mij eerder genoemd, een buurvrouw of whatever mee te nemen. Waarom moet ik mijn werk laten liggen om mevrouw te faciliteren? Als ze een persoonlijke verkoopceremonie wenst, dan wil ik haar graag doorverwijzen naar Rituals, waar ze in die belachelijk strakke pakkies als een hond achter je aan waggelen en je handjes wassen. En ja, dat kan ik zeggen, want ik heb het zelf ook gedaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:41

Chiave schreef:
Gianti, er zijn gewoon grenzen. Ik als winkelmedewerker wil best een pasje harder zetten voor een klant, maar ik heb ook een verantwoording naar het personeel en mijn collega's. Als ik de persoonlijk begeleider uithang van de beste mevrouw en de winkel stroomt vol... wat moet ik dan? Mijn collega's maar alleen laten buffelen? Mevrouw alleen laten staan? Als we ons allemaal aan ons eigen takenpakket houden, komt het allemaal best goed en draait de machine goed door. Mevrouw kan toch ook prima zelf een oplossing bedenken? Door, zoals door mij eerder genoemd, een buurvrouw of whatever mee te nemen. Waarom moet ik mijn werk laten liggen om mevrouw te faciliteren? Als ze een persoonlijke verkoopceremonie wenst, dan wil ik haar graag doorverwijzen naar Rituals, waar ze in die belachelijk strakke pakkies als een hond achter je aan waggelen en je handjes wassen. En ja, dat kan ik zeggen, want ik heb het zelf ook gedaan.

Wat is dit nou voor een slechte instelling zeg... -O-
Is het nou zo'n moeite om even rekening te houden met iemand met een beperking?
Misschien moet je eens langs gaan bij het muzieum in Nijmegen, om te ervaren hoe het is om blind te zijn en overal hulp bij te moeten vragen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:42

oomens schreef:
Ik heb eerder het idee dat gehandicapten meer dan ooit 'deel (moeten) zijn van de maatschappij', en dat iedereen daar dan maar ruimte voor moet maken. Restaurants in piepkleine monumentale pandjes moeten maar zorgen dat ieder hoekje rolstoeltoegankelijk is want o wee.

Waar haal je dit vandaan? :+ Mijn rolstoelgebonden schoonzus kan echt niet spontaan uiteten naar een willekeurig restaurant. En dan heb ik het echt niet over een restaurant in een historische binnenstad of iets dergelijks.

Ben erg benieuwd naar je bron/welk restaurant dit is, dan kan ik dat doorgeven :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:43

Chiave schreef:

"Mevrouw het word plots heel druk en ik moet mijn collega's even assisteren, heeft u even geduld, u kan evt voor bij de kassa's wachten of even later terug komen voor de rest"? Waar een wil is is een weg, budget gewijs kan je kruidvat en rituals niet met elkaar vergelijken en het is niet dat je uren met zo'n klant bezig bent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:45

Citaat:
"Mevrouw het word plots heel druk en ik moet mijn collega's even assisteren, heeft u even geduld, u kan evt voor bij de kassa's wachten of even later terug komen voor de rest"? Waar een wil is is een weg, budget gewijs kan je kruidvat en rituals niet met elkaar vergelijken en het is niet dat je uren met zo'n klant bezig bent.

Volgens mij is dit ook speculeren... wij hebben geen idee wat het kruidvat verder met die mevrouw besproken heeft...

het enige wat er staat is dat mevrouw begeleid wilde worden (op dat moment?) en dat de winkel op dat moment aanbood om haar boodschappen te halen...

Dat is toch ook een weg? Of is dat ineens geen weg meer...?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:46

Slechte instelling? Laat me alsjeblieft net lachen. Ik sta regelmatig als verkoopmedewerkster in de winkel en er passeren allerhande klanten. Voor een blinde klant loop ik om de toonbank heen en hang ik een tas aan een karretje, voor een klant in een rolstoel duw ik een rolstoel het restaurant in, voor een klant met een groeistoornis breng ik de pinautomaat om de toonbank heen. Dat is niet meer dan normaal. Het gaat mij om de dame in kwestie, die niet geholpen 'wil' worden op een redelijke manier. Kom nou. Straks loop jij een uur door die winkel.

Ik wil absoluut altijd helpen, maar het moet van twee kanten komen. Dat wil zeggen: mevrouw bereidt haar bezoek voor met een boodschappenlijstje, dan loop ik voor haar de winkel door met mijn mandje. Ik heb het gevoel dat de visueel beperkte mevrouw in kwestie gewoon een punt heeft willen maken.

Edit: Gianti, het is een aanname dat je geen 'uren' met de klant bezig bent. Misschien is mevrouw iemand die een punt wil maken en je straks gaat vragen om het etiket van een fles Dove op te lezen. En de mascara. En de condooms. Echt waar, ik zie alle soorten en maten klanten voorbij komen en ze dóen het.
Laatst bijgewerkt door Chiave op 12-09-17 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:48

Cer schreef:
Citaat:

Volgens mij is dit ook speculeren... wij hebben geen idee wat het kruidvat verder met die mevrouw besproken heeft...

het enige wat er staat is dat mevrouw begeleid wilde worden (op dat moment?) en dat de winkel op dat moment aanbood om haar boodschappen te halen...

Dat is toch ook een weg? Of is dat ineens geen weg meer...?

Nee, ze had een mail gestuurd of er een rustig moment was waarneer zij door een medewerker geholpen kon worden in de winkel met het uitzoeken van een aantal zaken.
Daarom kreeg ze terug dat ze een boodschappenlijstje kon geven en dat de medewerker het dan bij elkaar zocht.
Maar omdat ze wat dingen moest uitzoeken die nieuw waren voor haar, was dat niet echt een optie.

Als het ineens druk wordt, lijkt de optie van Gianti mij prima en zal ze daar geen probleem mee hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:49

Chiave schreef:
Slechte instelling? Laat me alsjeblieft net lachen. Ik sta regelmatig als verkoopmedewerkster in de winkel en er passeren allerhande klanten. Voor een klant loop ik om de toonbank heen en hang ik een tas aan een karretje, voor een klant in een rolstoel duw ik een rolstoel het restaurant in, voor een klant met een groeistoornis breng ik de pinautomaat om de toonbank heen. Dat is niet meer dan normaal. Het gaat mij om de dame in kwestie, die niet geholpen 'wil' worden op een redelijke manier. Kom nou. Straks loop jij een uur door die winkel.

Ik wil absoluut altijd helpen, maar het moet van twee kanten komen. Dat wil zeggen: mevrouw bereidt haar bezoek voor met een boodschappenlijstje, dan loop ik voor haar de winkel door met mijn mandje. Ik heb het gevoel dat de visueel beperkte mevrouw in kwestie gewoon een punt heeft willen maken.

Hoezo moet dat een uur duren dan? Dacht je dat iemand met een visuele beperking niet door kan lopen ofzo?
Natuurlijk wil ze een punt maken, namelijk dat zij recht heeft op een goede behandeling als klant. Iedereen heeft het maar over de participatiesamenleving, we moeten allemaal meedoen, zelfstandig zijn... nou dat wil zij blijkbaar, maar het winkelpersoneel vindt het blijkbaar teveel moeite om haar daar bij te helpen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:51

Wendy schreef:
Chiave schreef:
Slechte instelling? Laat me alsjeblieft net lachen. Ik sta regelmatig als verkoopmedewerkster in de winkel en er passeren allerhande klanten. Voor een klant loop ik om de toonbank heen en hang ik een tas aan een karretje, voor een klant in een rolstoel duw ik een rolstoel het restaurant in, voor een klant met een groeistoornis breng ik de pinautomaat om de toonbank heen. Dat is niet meer dan normaal. Het gaat mij om de dame in kwestie, die niet geholpen 'wil' worden op een redelijke manier. Kom nou. Straks loop jij een uur door die winkel.

Hoezo moet dat een uur duren dan? Dacht je dat iemand met een visuele beperking niet door kan lopen ofzo?
Natuurlijk wil ze een punt maken, namelijk dat zij recht heeft op een goede behandeling als klant. Iedereen heeft het maar over de participatiesamenleving, we moeten allemaal meedoen, zelfstandig zijn... nou dat wil zij blijkbaar, maar het winkelpersoneel vindt het blijkbaar teveel moeite om haar daar bij te helpen.

Lees nogmaals even mijn bericht. Het winkelpersoneel wil absoluut graag en biedt aan de boodschappen van mevrouw te pakken. Vraag jij bij de garagehouder nadat de APK gedaan is ook of hij even je auto kan wassen, want jij hebt een gebroken arm en kunt de auto niet wassen, maar je bent bij een garage, dus zij kunnen ook wel even je auto doen? Ze kunnen het wel, maar het hoeft niet. Zo blijf je bezig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:53

Keet schreef:
Nee, ze had een mail gestuurd of er een rustig moment was waarneer zij door een medewerker geholpen kon worden in de winkel met het uitzoeken van een aantal zaken.
Daarom kreeg ze terug dat ze een boodschappenlijstje kon geven en dat de medewerker het dan bij elkaar zocht.
Maar omdat ze wat dingen moest uitzoeken die nieuw waren voor haar, was dat niet echt een optie.

oh dat heb ik niet gelezen in de artikelen die ik erover vond, excuus
Maar heel erg op de letter: de artikelen van het lijstje halen, was voor mevrouw geen optie. Dan zouden ze daar nog even over overlegd kunnen hebben.

Als ze echt nadrukkelijk gevraagd heeft om geholpen te worden met uitzoeken, dan is het aan de winkel (denk ik?) om aan te geven of ze daar personeel voor hebben of niet. De Etos heeft soms een mevrouw/meneer bij de parfums staan, die dat wellicht zou kunnen doen. Bij Kruitvat heb ik nog maar zelden een 'extra' personeelslid gezien eigenlijk..

Ik vind het lastig om er iets van te vinden eigenlijk..

Citaat:
Als het ineens druk wordt, lijkt de optie van Gianti mij prima en zal ze daar geen probleem mee hebben.

Ja nou ja dat kun je ook niet voor waar aannemen... misschien wel, misschien niet.

Citaat:
nou dat wil zij blijkbaar, maar het winkelpersoneel vindt het blijkbaar teveel moeite om haar daar bij te helpen.
Kleine nuance...ze kunnen haar niet helpen op de manier zoals zij dat graag wil / het liefste heeft, maar wel op een andere manier.
Dat is wel wat anders dan "ze vinden het blijkbaar teveel moeite om haar te helpen"....
Laatst bijgewerkt door Cer op 12-09-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:54

Anoniem schreef:
Pantykous schreef:
Als ze zelfstandig wilde winkelen had ze dat ook online kunnen doen.

Hoe dan? :') Dat kan ze toch niet zien?

Daar heb je speciale computerprogramma's voor die het oplezen voor je.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:06

(Waarbij veel webdesigners hun pagina's alsnog bouwen zodat het niet werkt, want hee, je kunt toch niet verwachten dat ze zich aan toegankelijkheidsrichtlijnen houden voor zo'n klein groepje mensen? Die moeten dan maar gewoon vragen of iemand anders ze helpt met het online bestellen van zaken.

Je zou bijna denken dat dat een soort herhalend patroon is, waar de onwil om rekening te houden met toegankelijkheid steeds terugkomt, en het makkelijk is om het op anderen af te schuiven, waarbij de voornaamste maatstaf niet is 'hebben mensen met een beperking de mogelijkheden om een fatsoenlijk leven te leiden en hun eigen keuzes te maken' maar vooral 'met hoe weinig moeite kunnen we weg komen.')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:12

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:14

Shadow0 schreef:
Je zou bijna denken dat dat een soort herhalend patroon is, waar de onwil om rekening te houden met toegankelijkheid steeds terugkomt, en het makkelijk is om het op anderen af te schuiven, waarbij de voornaamste maatstaf niet is 'hebben mensen met een beperking de mogelijkheden om een fatsoenlijk leven te leiden en hun eigen keuzes te maken' maar vooral 'met hoe weinig moeite kunnen we weg komen.')

Goh, je meent het? Dus de voornaamste drijfveer van een budgetdrogist is níet een optimale dienstverlening aan álle mogelijke klanten, maar met zo weinig mogelijk kosten zo veel mogelijk verkopen? Wat een ontdekking!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:14

waarbij we er voor het gemak maar vanuit gaan dat de grote meerderheid onwelwillend is, en niet dat het bijzonder veel kost aan financiele middelen en kunde (die ook niet altijd overal beschikbaar is) om dingen aan te passen..

buiten dat het oplezen van zaken vnl door het programma gebeurt en niet altijd afhankelijk is van de webpagina...

Uitgaan van het slechtste in de mens is ook een kunst hoor.
Behalve als mensen iets fout doen zoals stelen of moorden, want die mensen kunnen er ineens niets meer aan doen dat ze bepaalde acties uitvoeren...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:23

Online de hardheid van een haarborstel beoordelen is ook bijzonder. Kan dat tegenwoordig ook al per computer? Bijzonder hoor ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:23

Want ze wilde een haarborstel testen..?
Heb ik daar ook overheen gelezen?