Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:03

badeendje schreef:
Ik ging vroeger (eerste klas) in een paarse broek, met paarse allstars, een wit met paars shirt en een paars vest naar school. Ik dacht dat ik op die manier een goede kleur-combi maakte, maar op een dag stapte een meisje op me af om te zeggen dat mijn outfit gigantisch vloekte :'). Achteraf moet ik haar gelijk geven maar toen vond ik dat écht heel erg vervelend om te horen. Ik snap dus wel dat veel mensen graag dragen wat in de mode is, dan krijg je tenminste geen opmerkingen waar je als puber erg onzeker van kan raken.

Nou als je de mode verkeerd draagt sta je ook voorlul hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:04

Jildau schreef:
Heb het idee dat de TS dit topic start om duidelijk te maken dat zij heel uniek is en haar eigen stijl heeft. Lekker belangrijk..

Ik trek aan wat ik mooi vind en ik vind hele opvallende dingen vaak niet mooi. Houd van wit, zwart, blauw, groen en bordeauxrood en vind veel andere kleuren mij voor geen meter staan. En ja ik vind Allstars en Adidas mooi en comfortabel lopen en houd 's winters van zwarte enkellaarsjes. Heel standaard dus. Daar voel ik mij fijn bij en ik ben geen type welke er graag heel erg uit springt. Probeer daarnaast nog rekening te houden met mijn figuur en vind praktisch en lekker zitten belangrijk. Ga bijna mekkeren, zo'n schaap ben ik.

Toch knap hoe mensen dingen uit hun context kunnen halen en alles persoonlijk maken. :+

AlwaysH

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:06

Het zou toch best kunnen? :+

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:07

Ach, dit was toen ik op de middelbare school zat ook zo. Tieners willen er graag bij horen en kleden zich daarom zoals andere tieners. Ik kocht ook kleding die vooral niet zou opvallen en ik had ook geen eigen stijl, dat kwam na de middelbare school pas. Voor deze tieners is dat waarschijnlijk ook zo, dus ik maak me er niet druk om.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:14

Ik denk dat het wel meevalt en dat er genoeg kinderen in die kleding lopen omdat ze dat zelf mooi vinden. Heb genoeg vriendinnen die zich echt niet naar de mode van tegenwoordig kleden hoor. :j

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:25

_Reneee schreef:
Wat boeit dat nou? Tienermeisjes zijn gewoon onzeker en willen niet al te erg opvallen. Deze outfit is gewoon veilig. Laat ze toch.

Ze krijgen ook van leeftijdsgenoten commentaar...

Mijn dochter van 14 kreeg van een achterneefje van bijna 18 gisteren te horen "He ... je haar is paars"...
Waarop dochterlief doodleuk antwoord "dat is de bedoeling".
Maar ze moet zich dus ook aan een medepuber verantwoorden.

Daarnaast krijg ook ik vragen waarom ik dat paarse haar goed vindt, of het de bedoeling is, of ze dat vooraf overlegt met ons...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:27

Noem je dát "verantwoording afleggen".... _O-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:28

Het is, psychologisch en biologisch gezien, een fenomeen dat al jaren lang voorkomt. Kinderen komen in de puberteit en gaan bezig met het ontdekken van hun eigen identiteit. Echter begint ook het serieuzere vormen van groepsgevoelens en de veiligheid die daar bijhoort. Een psycholoog vertelde mij dat wij vanuit oer-instinct in die periode onszelf willen binden aan de groep voor veiligheid, en daar horen dus uniforme kleding, gedragingen en voorkeuren bij. Dus je draagt een leren jasje met een schuine rits, witte gympen en spijkerbroeken met een scheur op de knie, anders val je buiten de groep en ben je niet meer veilig en dus kwetsbaar voor de omgeving. Je kunt zo opgegeten worden als je als homo sapiens alleen door de wereld dwaalt, is het oer-instinct zijn beredenering.

Het is dus alleszins normaal dat die periode voorkomt tussen de leeftijd van ongeveer 12-16. Daarna begint -als alles goed gaat- de eigen identiteit zich bewust te vestigen, zelfvertrouwen in het eigen 'zijn' te verankeren en komen er steeds meer eigen keuzes en voorkeuren.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:40

Vorig jaar november waren wij in Aberdeen, Schotland en het viel mij daar op hoe divers de kleding stijl van de jeugd (ook andere hoor) is, bijna niet de kapotte spijkerbroek met shirt en sneakers.
Ik vond het een verademing dat de jeugd zich daar blijkbaar wel durft te onderscheiden van elkaar en een eigen kledingstijl kiest.

Idd toen ik jong was (heel lang geleden) had je idd diverse groepen, New Wave, Punk, disco enz.
Veel diversiteit ook binnen de groepen.

En of het veilig is tja misschien wel maar denk dat het een beetje van deze tijd is als je opvalt ben je de pineut en pest object.
En tuurlijk moeten ze het zelf weten maar om naar te kijken vreselijk saai.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:42

Bloemetje75 schreef:
_Reneee schreef:
Wat boeit dat nou? Tienermeisjes zijn gewoon onzeker en willen niet al te erg opvallen. Deze outfit is gewoon veilig. Laat ze toch.

Mijn dochter van 14 kreeg van een achterneefje van bijna 18 gisteren te horen "He ... je haar is paars"...

Daarnaast krijg ook ik vragen waarom ik dat paarse haar goed vindt, of het de bedoeling is, of ze dat vooraf overlegt met ons...

Ik doelde niet op commentaar van volwassenen. Het lijkt me namelijk dat pubers zich het meest druk maken om wat leeftijdsgenoten vinden. Maar als je dit al verantwoorden noemt... Het lijkt mij gewoon een constatering, je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen natuurlijk.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:44

Wat een onzin. Alsof je kleden naar trends en een bepaalde tijdsgeest een nieuw fenomeen is? Jeugd kleedt zich naar dezelfde stijlen, inclusief mensen binnen oudere leeftijdsgroepen. Waarom? Omdat dit wordt aangeboden door de markt.

Op een aardbol waar een aantal biljoen mensen wonen en denken dat je origineel bent? Word alsjeblieft wakker. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:48

Niniane schreef:
Wat een onzin. Alsof je kleden naar trends en een bepaalde tijdsgeest een nieuw fenomeen is? Jeugd kleedt zich naar dezelfde stijlen, inclusief mensen binnen oudere leeftijdsgroepen. Waarom? Omdat dit wordt aangeboden door de markt.

Op een aardbol waar een aantal biljoen mensen wonen en denken dat je origineel bent? Word alsjeblieft wakker. :')

Dit vat t mooi samen :D.

De modewereld heeft nu al bepaald wat wij over twee jaar dragen, haha :D. Kennis van me heeft een kledingzaak, zij is afgelopen maand kleding voor volgend jaar zomer uit wezen zoeken.

Unieke sneeuwvlokjes, haha.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:49

Maar als sneakers en spijkerbroek en shirt volgens jullie allemaal hetzelfde is.. Dan lopen heeeel veel mannen dus ook al jarenlang allemaal in hetzelfde? Mijn ex droeg sneakers en een spijkerbroek en shirt of trui. Mijn huidige vriend ook maar toch zijn het totaal verschillende types, ook qua uiterlijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:02

Jildau schreef:
Maar als sneakers en spijkerbroek en shirt volgens jullie allemaal hetzelfde is.. Dan lopen heeeel veel mannen dus ook al jarenlang allemaal in hetzelfde? Mijn ex droeg sneakers en een spijkerbroek en shirt of trui. Mijn huidige vriend ook maar toch zijn het totaal verschillende types, ook qua uiterlijk.

Dat is ook zo...maar de gemiddelde Nederlandse man en vrouw doet ook weinig met kleding :o wij zijn echt een spijkergoedland :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:09

Beter dan die leggings waar je een muffin in wordt. :')

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:14

AlwaysH schreef:

Die draag je thuis toch >;)
Of zijn er serieus mensen die er mee naar buiten gaan?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:15

Lau schreef:
AlwaysH schreef:

Die draag je thuis toch >;)
Of zijn er serieus mensen die er mee naar buiten gaan?

Thuis draag ik joggingbroeken :') Of gewoon een oversized shirt. :Y)

En ja, die zijn er...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:34

Celiien schreef:
Ik bedoel heh, ik keek vroeger ook echt wel om naar de emo's en goth's van wat heb jij nu weer aan. Ik vraag me altijd af waarom die mensen zo graag anders willen zijn, is hun persoonlijkheid niet anders of uitgesproken genoeg waardoor ze t uit willen dragen in hun kleding ofzo? Bang om te verdwijnen in de menigte?

Dit vind ik ook zo jammer, dat het maar uit 'angst om te verdwijnen' moet komen. Net zoals het statement dat tegenwoordig meiden meerendeels een kudde schapen zijn wat op elkaar lijkt. Wat als deze meiden hun eigen stijl oprecht leuk vinden?

Toen ik nog op de middelbare zat was ik automatisch verkregen stempeltje 'alternatief/emo/gothic' - anders dan de rest. Deed ik dat om anders te zijn dan de rest? Absoluut niet. De lading pestgedrag die je er automatisch bij leek te krijgen had ik graag omgeruild voor een andere kledingstijl als dat de tijd op de middelbare makkelijker had gemaakt, maar dat was gewoon mijn stijl en wat ik helemaal geweldig vond dus droeg ik het. Niets om me af te zetten, niets om niet te verdwijnen in de menigte (dat klonk me op dat moment zelfs geweldig in de oren :+) en niet om anders te zijn/meer op te vallen. Ik vond de kleding gewoon leuk.

Ik heb in die tijd de alternatieve stijl gehad, droeg mijn bandshirts (helemaal not done, en hey, dat is nu ook helemaal in geworden ;)) maar zo ook de gekleurde broeken, een felgroen shirt met tekst combineren met een zwarte rok met zilveren pailetten, volledig in 1 kleur gaan (de foto's van mijn zeer geliefde rood shirt/rode broek/rode schoenen zijn om te janken maar ik vond het toen helemaal geweldig :+), t-shirts met tekst erop (de 'My Number Is 1-800-IN-UR-DREAMS' en 'If you can read this, you're standing too close' zijn veel te vaak gedragen :')) en vanalles en nog wat. Ik snap niet dat moeders me zo de deur uit heeft durven laten gaan (al zegt ze dat er tegen mij niks in te brengen viel met mijn smaak). _O- Ik vond het allemaal prachtig. Geen manier om me ergens tegen af te zetten of een stijlverandering om ergens bij te horen. Mijn smaak ontwikkelde constant en ik droeg constant wat ik leuk vond. Zo simpel was het en is het.

De enige reden dat ik op dit moment enigszins op de hoogte ben van de huidige mode is omdat ik in de schoenen werk en we daar alweer bezig zijn met de trends voor de komende twee jaar. Ik lees de blaadjes niet, volg amper zulke dingen op TV/het internet, koop in winkels wat ik mooi vind en laat liggen wat mij niet aanspreekt. Zin om me te verdiepen in modetrends van het moment heb ik niet echt. Mijn focus ligt meer op make-up en daar ga ik ook al 'buiten het boekje' wat zowat iedereen accepteert. Heb vaak zat moeten antwoorden op vragen als "vinden de mannen dit nou mooi?" op een groene lipstick of heftige ooglook of "dusseh, is het de bedoeling dat je haar blauw is?" toen ik mijn haar donkerblauw had geverfd. Mijn kledingstijl dan ook nog moeten gaan verantwoorden omdat het op sommige dagen zal lijken op het 'doorsnee meisje in het huidig straatbeeld'.... Alsjeblieft zeg. _O-

Crop tops, gescheurde skinny's, rokjes, nepleren broek, shirtjes met opdruk, witte sneakers - ik geniet ervan! Maar iedere andere dag sta ik met m'n zwarte lipstick op en m'n Dr. Martens aan (hoewel dat nu ook mode is geworden) en kijken mensen me aan alsof ik net met mijn UFO geland ben. Ik geniet van beide stijlen die ik heb, doe aan beide stijlen even veel en even vaak omdat ik van beide stijlen zielsgelukkig word met wat ik iedere dag weer kan aantrekken. :D Om dit te doen om erbij te horen? Of juist om enorm op te vallen? Nah. Ik geef mijn geld liever uit aan dingen die ik oprecht leuk vind om te dragen.

Dat in hokjes proppen altijd.. Wat je ook draagt of doet, in de ogen van een ander zal het nooit goed zijn. ;)

Jildau schreef:
Ik trek aan wat ik mooi vind en ik vind hele opvallende dingen vaak niet mooi. Houd van wit, zwart, blauw, groen en bordeauxrood en vind veel andere kleuren mij voor geen meter staan. En ja ik vind Allstars en Adidas mooi en comfortabel lopen en houd 's winters van zwarte enkellaarsjes. Heel standaard dus. Daar voel ik mij fijn bij en ik ben geen type welke er graag heel erg uit springt. Probeer daarnaast nog rekening te houden met mijn figuur en vind praktisch en lekker zitten belangrijk. Ga bijna mekkeren, zo'n schaap ben ik.

_O- _/-\o_

Niniane schreef:

_/-\o_

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:36

Vroeger had je scholen waarop dragen van een schooluniform verplicht was.In Engeland nu nog wel. En ook landen zoals communistisch China waar iedereen,man en vrouw,het Mao-pak moest dragen.Wel een makkelijke dracht trouwens, van donkerblauwe katoen,lijkt wel wat op een spijkerpak...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:48

Bloemetje75 schreef:
_Reneee schreef:

Ik zie dat nou niet op een negatieve manier hoe dat een neef dat zegt tegen haar.
Ik krijg ook weleens de vraag of ik in de verf gevallen ben met mijn haar maar ik zie daar echt 0,0 problemen in.
Maar dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe mensen dingen op pakken en daar zit het hem in. Ik kan me echt niet indenken dat ik me ooit uitgelachen of op een andere manier negatief bekeken heb gevoeld door wat ik gedragen heb. Nu niet en ook niet toen ik nog op de middelbare zat.
Het is maar hoe je er zelf mee omgaat. Soms heb ik echt het gevoel dat mensen zelf dingen gaan invullen hoe een ander iets bedoelt dat ze zeggen. Terwijl het gewoon heel simpel is. Ja het haar van je dochter is paars daar hoeven toch verder geen bijbedoelingen bij te zitten net zoals ze vragen of jullie daar oké mee zijn en ze er toestemming voor gevraagd heeft.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:55

Lol, ik weet nog goed dat ik destijds uitgelachen werd met mijn Timberlands. (was toen al wel mode bij mijn familie in de VS) Twee jaar later droeg half Belgiê ze! :+

laat ieder gewoon zichzelf zijn. Of je nu mode volgt of niet (hoewel je eigenlijk altijd een bepaald stroom volgt)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:39

bulck schreef:
Lol, ik weet nog goed dat ik destijds uitgelachen werd met mijn Timberlands. (was toen al wel mode bij mijn familie in de VS) Twee jaar later droeg half Belgiê ze! :+

laat ieder gewoon zichzelf zijn. Of je nu mode volgt of niet (hoewel je eigenlijk altijd een bepaald stroom volgt)

K mis nog steeds n like of +1functie in bokt

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:51

Citaat:
Palmera
Ik snap niet wat je nou eigenlijk wilt zeggen.

Wat begrijp je niet dan?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:52

Ik vind het persoonlijk schokkender dat de kudde pubers zich ook allemaal hetzelfde gaat gedragen, in plaats van zich allemaal hetzelfde gaat kleden. :')

Van die 'huh's' die je krijgt als je al 10 minuten een verhaal staat te vertellen, maar Instagram eigenlijk belangrijker is dan jij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:43

Dat zie je niet enkel bij pubers, maar ook bij volwassenen...

Bij dit topic denk ik spontaan terug aan de Buffalo-periode. En dan met die bomberjacks erop. Fout :')