Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:50

Emmaa_ schreef:
karuna schreef:
Als je genoeg zelfvertrouwen hebt boeit het je niet of je in een hokje zit of juist niet. Ik zeg altijd ik pas niet in een hokje want ik ben niet vierkant of rechthoekig. :+ wil ook niet in een hokje en zwem graag tegen de stroom in. :P

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan hé. Als jij opgroeit in een omgeving die heel negatief is tegenover hoe jij je voelt of wat jij bent (wat me niet heel gek lijkt als ik de gemiddelde reacties hier zo lees) kan je zelfvertrouwen echt gigantisch kelderen.

Exact dit. En zelfs met een gezonde dosis zelfvertrouwen kan je best eens een opmerking naar je kop geslingerd krijgen die niet lekker valt.

Geryon: maar om zo extreem weinig mensen gaat het hier dus helemaal niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:51

karuna schreef:
-O- zucht ik geef het op. :n heel lange tenen ook in dit topic kennelijk.

Edit }> ik draag geen strings dus ken dat verschijnsel niet

:Y) :D

Schoentje

Summerfly schreef:
Schoentje schreef:

Niet zoals ik in ieder geval. Maar ik snap het, ik had ook 'standaard heterovrouw' niet mogen gebruiken, want ook hier beginnen we aardig gevoelig te worden ;)

Wat reageer jij kinderachtig zeg. Ik en andere proberen alleen duidelijk te maken dat gender en seksualiteit compleet los van elkaar staan. En dan zijn wij gevoelig en voelen we ons gekwetst? Kom op zeg.

Ik heb nergens geschreven dat gender en seksualiteit met elkaar te maken hebben, ik probeerde alleen een beeld te schetsen van wie ik ben. Een niet zo vrouwelijk ogende hetero vrouw. Jullie maken daar een probleem van, niet ik.

karuna
Drukke kabouter

Emmaa_ schreef:
karuna schreef:
Als je genoeg zelfvertrouwen hebt boeit het je niet of je in een hokje zit of juist niet. Ik zeg altijd ik pas niet in een hokje want ik ben niet vierkant of rechthoekig. :+ wil ook niet in een hokje en zwem graag tegen de stroom in. :P

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan hé. Als jij opgroeit in een omgeving die heel negatief is tegenover hoe jij je voelt of wat jij bent (wat me niet heel gek lijkt als ik de gemiddelde reacties hier zo lees) kan je zelfvertrouwen echt gigantisch kelderen.

Emma jij kent mijn achtergrond niet. Maar geloof me ik heb voldoende sh it over me heen gehad. Oa opgegroeid in een dorpje met 100 inwoners als importer met een beter stel hersens dan daar gebruikelijk was. Adhd enz. Uitgekotst, gepest enz door menig persoon omdat ik afweek van de standaard norm enz. Maar ik heb er alleen maar meer zelfvertrouwen door gekregen en heb poep aan wat anderen vinden denken enz.

O ja enige meisje op de hts, enige meisje in eerste baan en meer van dat soort dingen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-08-17 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:52

karuna schreef:
Emmaa_ schreef:

[naam] jij kent mijn achtergrond niet. Maar geloof me ik heb voldoende sh it over me heen gehad. Oa opgegroeid in een dorpje met 100 inwoners als importer met een beter stel hersens dan daar gebruikelijk was. Adhd enz. Uitgekotst, gepest enz door menig persoon omdat ik afweek van de standaard norm enz. Maar ik heb er alleen maar meer zelfvertrouwen door gekregen en heb poep aan wat anderen vinden denken enz.

Ik ken jouw achtergrond inderdaad niet en heb er super veel respect voor dat jij er zo veel sterker uit bent gekomen, maar dan zou je ook als geen ander moeten weten dat het behoorlijk wat power kost om dat zelfvertrouwen te krijgen toch?

karuna
Drukke kabouter

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:54

Klopt maar zelfvertrouwen krijg je alleen als je je juist niet druk maakt over dit soort futiliteiten. En je je door eenvoudige maar begrijpelijke aanspreek titels niet laat kwetsen of je buitengesloten laat voelen. Daar moet je domweg boven staan. Dan wordt het leven een heel stuk aangenamer en ontspannener leven

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:55

Schoentje schreef:
Summerfly schreef:

Wat reageer jij kinderachtig zeg. Ik en andere proberen alleen duidelijk te maken dat gender en seksualiteit compleet los van elkaar staan. En dan zijn wij gevoelig en voelen we ons gekwetst? Kom op zeg.

Ik heb nergens geschreven dat gender en seksualiteit met elkaar te maken hebben, ik probeerde alleen een beeld te schetsen van wie ik ben. Een niet zo vrouwelijk ogende hetero vrouw. Jullie maken daar een probleem van, niet ik.

En in een discussie over genderidentiteit vind jij het uiteindelijk belangrijk om te vermelden dat je hetero bent omdat....?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:55

karuna schreef:
Waarom moeten er nog meer hokjes komen? En moeten we met zijn allen in honderduizend verscillende hokjes gaan zitten. Moeten we percee uniek zijn en niet een grote hoop? O nee twee grote hopen.

Die (twee) hokjes weg is juist wat genderneutraliteit is, maar dat was juist onzin toch?

Nogmaals, ik ervaar geen problemen met de twee hokjes want ik pas er netjes in. Maar ik snap ook niet wat het probleem is als die hokjes op sommige plaatsen wegvallen omdat andere mensen zich er niet fijn bij voelen. Of er een hokje bij moet wanneer het wel handig is om onderscheid te maken.

Even over het algemeen in het topic. Wat ik vooral lees als tegen argumenten is het wijzen naar de anderen die niet binnen de norm vallen en dan terugvallen op 'er zijn al genoeg mensen die zeuren' of 'het is zo, dus waarom moet het anders'. Misschien niet zo bedoeld, maar dat is mijn interpretatie.
Waar ik eigenlijk voornamelijk benieuwd naar ben is welke invloed zo'n beweging op jouw leven zou hebben als 'tegenstander' waardoor je ertegen bent. Is het een angst dat het doorgetrokken wordt in het extreme, of vind je het vervelend te woord worden gestaan met een neutrale term zoals reiziger of is het compleet wat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:56

En begrijp me niet verkeerd, ik zie zelf goed in dat ik een randstedelijke millennial ben en dat mijn beeld over dit soort dingen gigantisch gevormd is door de mensen in mijn omgeving. Ik ervaar namelijk ook totaal niet dat mensen 'boos' of 'gekwetst' zijn als je ze verkeerd aanspreekt. Ben nog nooit iemand tegengekomen die verwacht dat de hele samenleving genderneutrale aanspreektaal aan gaat nemen. Maar juist omdat die samenleving ze zó graag in een hokje wil plaatsen (man of vrouw is immers ook een hokje) willen ze ook graag eigen hokjes. Ik vind dat helemaal niet zo gek eigenlijk. Snap niet waarom mensen zich zo aangevallen voelen door het feit dat er straks 'reizigers' gezegd wordt, als dat treinreizen voor een kluitje mensen een stuk aangenamer maakt is dat toch alleen maar mooi?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:57

Citaat:
Als je je zelf zoals hier vlak boven accepteert zoals je bent en zelfvertrouwen hebt wordt je niet gekwetst door man/vrouw/blank/zwart enz.

De mensen rond Martin Luther King trainden zich 'het leplazerus' om "boven" het racisme te staan.

Op zich een prima strategie, zonder die kei-harde training is strijden tegen apartheid (...ik gebruik als Nederlandse maar efkes een Nederlands woord voor racisme...) erg lastig.

Ik ben erg blij, dat de mensen rond MLK het niet gelaten hebben bij navelstaren "Ha, fijn, ik word niet meer gekwetst, probleem opgelost."
(Wat kan het jou schelen, dat je niet eens mag zitten in de bus, laat staan zaken als gelijk loon, etc etc etc.)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:58

mooney schreef:
Is het een angst dat het doorgetrokken wordt in het extreme, of vind je het vervelend te woord worden gestaan met een neutrale term zoals reiziger of is het compleet wat anders?

Voor mij is het meer een wat nou weer.

Jodenkoeken, negerzoenen, blanke vla, Zwarte Piet, beste reizigers.
What's next?

Persoonlijk vind ik dit gezeur vermoeiend.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:58

LadyMadonna schreef:
Ik vond het laatst in een topic over sexuele voorkeur al lastig.
Ik dacht dat je hetero, homo of bi was, maar nee, er is véél meer :j

En ook heb je vleeseters, vegetariërs, en veganisten, maar nee, je hebt ook flexitariers en en en....

Ik word oud geloof ik... dat bedoel ik met veel hokjes

Mijn idee was tot nu toe: je bent. En daarnaast heb je een voorkeur voor.....
Ik ben ik en ik heb een voorkeur voor mannen en ik heb een voorkeur voor flexitarisch eten, bijvoorbeeld. Ik ben de mannen niet en ik ben het flexitarisch eten niet. Ik ben (ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:59

Idealiter willen we gewoon een groot hokje/weiland/name it hebben. Namelijk de mens. Want dat is wat we, hoe verschillend dan ook, allemaal zijn. En laten we elkaar dan ook allemaal gelijk behandelen: een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.

En wat gedeelde toiletten betreft, geen probleem maar dan wel allemaal zittend plassen graag :D (thuis deel je toch ook je wc :+ ik heb geen apart toilet voor mn man thuis hoor _O- )

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:01

Even wat luchtigers, viel jullie bij de afgelopen radioreclame van de HEMA ook op dat ze het niet over' meisjesjurken' maar over 'kinderjurken' hadden? Zou dat een beetje een statement zijn, vroeg ik mij af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:01

DatBenIkNou schreef:
Even wat luchtigers, viel jullie bij de afgelopen radioreclame van de HEMA ook op dat ze het niet over' meisjesjurken' maar over 'kinderjurken' hadden? Zou dat een beetje een statement zijn, vroeg ik mij af?

Hema staat er over het algemeen wel om bekend dat ze dit soort dingen oppakken ja :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:02

Jans schreef:
Idealiter willen we gewoon een groot hokje/weiland/name it hebben. Namelijk de mens. Want dat is wat we, hoe verschillend dan ook, allemaal zijn. En laten we elkaar dan ook allemaal gelijk behandelen: een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.

En wat gedeelde toiletten betreft, geen probleem maar dan wel allemaal zittend plassen graag :D (thuis deel je toch ook je wc :+ ik heb geen apart toilet voor mn man thuis hoor _O- )

Hier wel. Beste Amsterdammers, Beste Amsterdammers, Beste Amsterdammers (of Beste Reizigers, Beste Reizigers, Beste Reizigers).... als mijn man (Beste Amsterdammer of Beste Reiziger) vóór mij is geweest.... :x Sindsdien hebben we allebei een aparte mogelijkheid. :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:03

Summerfly schreef:
Schoentje schreef:

En in een discussie over genderidentiteit vind jij het uiteindelijk belangrijk om te vermelden dat je hetero bent omdat....?

Omdat ik niet verwacht had dat dat kleine onbelangrijke deel waarin ik een beeld schetste over hoe ik zowel mannen- als vrouwenspullen gebruik, zo erg eruit zou worden gehaald en daarbij de hele discussie vergeten zou worden.
Maar dit is dus wel precies wat ik in mijn eerste post bedoelde. De overgevoeligheid soms. Ik vind genderneutraal geen probleem, laat iedereen zich voelen en gedragen zoals hij/zij wil, maar ga niet elk kleinigheidje aanpakken om een ander verkeerde bedoelingen of woorden in de mond te leggen.

Maar goed, ik ga weer verder kijken naar Back To The Future III. En daar bedoel ik verder geen seksualiteit- of gendergerelateerd iets mee ;)
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 17-08-17 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:04

Onali schreef:
mooney schreef:
Is het een angst dat het doorgetrokken wordt in het extreme, of vind je het vervelend te woord worden gestaan met een neutrale term zoals reiziger of is het compleet wat anders?

Voor mij is het meer een wat nou weer.

Jodenkoeken, negerzoenen, blanke vla, Zwarte Piet, beste reizigers.
What's next?

Persoonlijk vind ik dit gezeur vermoeiend.

Als dit het eerste gezeur was, had ik het toegejuichd zelfs. Maar het gaat te ver, ieder hartstikke normaal dingetje moet nu veranderen. En dat gaat gewoon niet want over alles zijn er wel zeikerds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:10

karuna schreef:
Klopt maar zelfvertrouwen krijg je alleen als je je juist niet druk maakt over dit soort futiliteiten. En je je door eenvoudige maar begrijpelijke aanspreek titels niet laat kwetsen of je buitengesloten laat voelen. Daar moet je domweg boven staan. Dan wordt het leven een heel stuk aangenamer en ontspannener leven

Maar zou het niet fijn zijn voor de kinderen die nog geboren worden als er geen meisjes en jongens speelgoed meer is. Geen meisjes of jongens kleding, boeken, sporten Etc?

Want wat iedereen er nu uithaalt zijn de details.
Wat hier veel aangehaald wordt is dat we een hokje bijkomt terwijl het idee juist is dat de hokjes verdwijnen.
Dat het opgelegde cultuur bepaalde verschil tussen mannen en vrouwen nu eindelijk eens verdwijnt.

En ja elke verandering heeft altijd een tijdelijke overtreffende trap nodig om aandacht te krijgen

Zoals de dolle Minas, zoals de protesten voor het vrouwen kiesrecht

karuna
Drukke kabouter

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:11

Maar mannen en vrouwen zijn niet gelijk aan elkaar. Niet fysiek, niet geestelijk niet in ontwikkelingssnelheid. Puur biologisch dus niet los van de sociale dingen nog,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:12

Emmaa_ schreef:
Niet omdat mensen dat bewust doen maar omdat onze maatschappij heteronormatief is.
En aangezien wij ondanks alle moderne inzichten nog steeds een onbewuste selectie maken op met wie kan ik mij voortplanten, is dat helemaal niet raar. Dat is gewoon een biologische drijfveer om het voortbestaan van de soort te garanderen.

Dat lijstje trouwens, komt dus uit op 0.1-1% van de mensen wijkt af van de standaard. Zoveel is dat niet, enkel op een totaal van ruim 7 miljard mensen wordt dat een aanzienlijk aantal individuen.

@Shadow : Geschiedenis = religie en een totale intolerantie voor alles wat daar kritisch op is/van de reliregels afwijkt en zeker als die mensen ook nog eens gelukkig(er) blijken/succesvol zijn. Religie staat zich nl voor het alleenrecht te hebben op de waarheid, hoe alles moet en dat het ook de enige weg naar geluk/succes/etc. is. Bewijs van ongelijk geeft inderdaad agressie (en nu net zo hard trouwens).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:12

DatBenIkNou schreef:

Ik hoorde net de hema reclame (voor het lezen van jouw post) en het viel me niet op :+
Wél duidt de site een tule rokje aan als 'kinderrokje'
https://www.hema.nl/winkel/kind/meisjes ... -(30843703)?color=lichtroze
Staat wel onder 'meisjeskleding' maar soit. Mooie middenweg. Voor 'typische' meisjes vind je hem gewoon terug onder de meisjeskleding en voor kinderen die beiden leuk vinden staat ie gewoon onder de overkoepelende categorie 'kinderkleding'

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:15

Summerfly schreef:

Ik denk omdat als de gender grenzen vervaagd worden, de seksualiteit automatisch meegaan. Als ik niet zeker weet wat voor gender ik ben of hoe ik me voel, dan kan ik niet 100% hetero zijn. Dan komt panseksueel etc weer meespelen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:20

Citaat:
Ik denk omdat als de gender grenzen vervaagd worden, de seksualiteit automatisch meegaan. Als ik niet zeker weet wat voor gender ik ben of hoe ik me voel, dan kan ik niet 100% hetero zijn. Dan komt panseksueel etc weer meespelen...

Hm - ik vind het twee interessante vragen.
Als de taal mbt gender verandert/ de hokjes vervagen -
wordt het dan zo, dat je niet weet "welk gender" (hoe zeg je dat in het Nederlands) je bent?
...of wordt dan volautomatisch voor iedereen de optie 100 % hetero uitgeschakeld?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:22

Ik weet dat helaas mijn baan er niet makkelijker op wordt.

In een microbiologisch lab kan het voor bepaalde kweken heel veel uitmaken of je man of vrouw "bent". Wij moeten het doen met de klinische gegevens en hebben juist dus liever niet dat de V/M maar naar wens wordt ingevuld.
De Genderneutrale wc's ben ik niet zo voorstander van. De meeste wc's zonder vrouwen/mannen kant waar ik geweest ben waren te smerig om te betreden.