Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:30

Ik kijk nooit reclame dus ik heb geen idee...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:32

Ik hang altijd hier, niet achter tv :+ :oo

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:33

Heb je geen Netflix Bruin???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:33

lieveli schreef:
Ik kijk nooit reclame dus ik heb geen idee...

Ik ook niet dus ik heb ook geen idee, misschien ben ik daarom te naief in dit soort dingen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:34

lieveli schreef:

Nee, dat trekt hier de telefoonkabel niet :P :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:36

Ik zap standaard zogauw er reclame is of neem het op en spoel de reclame door :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:36

bruintje123 schreef:
lieveli schreef:

_O- ooooh wauw!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:38

Ik denk dat een hele boel mensen de context van deze reclame niet snappen.
Ja dat hadden ze misschien niet specifiek alleen op jongens moeten baseren, soms geld dat voor meisjes net zo uiteraard.
Maar ik vind het wel een goede zaak dat ze campagne maken om kinderen meer buiten te laten spelen, wat ben er wel van overtuigd dat het niet goed voor kinderen is om de hele dag maar achter een schermpje te zitten en niks te kunnen ontdekken.
Heb zelf een zoontje van anderhalf, als ik die een dag binnen houd (omdat het weer het bijvoorbeeld niet toelaat) word hij gewoon vervelend en geïrriteerd. Die heeft het echt nodig om te ravotten, en als ik dan zijn neefje zie van 3 die opgegroeid is met bank hangen, tv kijken etc merk ik echt wel verschil, dat jochie is na 10 minuten spelen met mijn zoontje bekaf, wil de hele dag alleen maar snoepjes, is verwend tot op het bot want owee als hij zijn zin niet krijgt en is met alles heel laat (lopen, praten, motoriek), want papa en mama vinden het wel erg makkelijk dat ze geen omkijken naar hem hebben op deze manier.

Oja ravotten is ook erg goed voor mama's trouwens, blijf je mooi van op gewicht ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:42

bruintje123 schreef:
lieveli schreef:

ohhh je hebt nog de "prrrr kggrrrr frrrt frrrtt" nostalgische jaren tachtig geluidjes!! Super retro <3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:43

Haha, ja dat zou hier beter werken, nu hebben ze een snelle modem gehangen op een "prrrr kggrrrr frrrt frrrtt" lijntje.
Dat-wil-niet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:47

ik zie die SIRE spotjes al jaren niet meer....kijk series en films via de pc; geen reclame.
En het enkele programma wat ik nog zie op tv is voornamelijk journaal...of ik ga zappen tijdens een reclameblok.
Worden die SIRE spotjes trouwens niet enkel op de publieke zenders uitgezonden? Want daar kijk ik eigenlijk nooit meer naar, behalve het nos journaal dan.
Of zijn ze ook op de commerciele zenders te zien?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:49

Ik ben blij dat ik geen mama ben. Volgens mij is het moeilijkste aan opvoeden in deze tijd, niet het omgaan met je kind maar het omgaan met de (goedbedoelde) adviezen van Facebook"vrienden" en andere vreemden.

Je kunt het toch nooit goed doen. En heel eerlijk: ik ben al even hypocriet als iedereen. Aan de ene kant vind ik dat je je kop eens flink mag stoten als kind en eens goed van je pony mag sodemieteren. Tegelijk kan ik boos worden op mensen die hun kind zomaar aan mijn paard laten zonder dat ze mij wat gevraagd hebben: mijn paard wil nog wel eens happen naar vreemden als m iets niet bevalt.
Laatst bijgewerkt door _black_rose_ op 26-07-17 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:51

_black_rose_ schreef:
Ik ben blij dat ik geen mama ben. Volgens mij is het moeilijkste aan opvoeden in deze tijd, niet het omgaan met je kind maar het omgaan met de (goedbedoelde) adviezen van Facebook"vrienden" en andere vreemden.

Heb je een paard? Mensen met een paard zijn dit over het algemeen wel gewend en weten hoe ze adviezen kunnen afslaan. Ik denk echt dat ik daardoor een voorsprong heb.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:52

Romy1234, maar de hele reclame is juist gericht op jongens... het is volgens SIRE een jongensprobleem... als het gericht was op meer buiten en fysieke activiteiten... prima helemaal voor... maar dat roepen ze niet... nee.. die meisjes kunnen prima stilzitten maar die jongens die moeten we naar buiten doen. -O-

En dat die spotjes vaak of weinig worden gezien... maakt mij eigenlijk niet uit.. het is een overheid die dus de boodschap brengt dat de maatschappij we wel ruimte moet bieden aan drukke jongetjes... op zo'n knullige seksistische manier.. |o
Het doet zo tekort aan alle verschillen tussen kinderen en ook eigenlijk aan de behoeftes van alle kinderen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:55

Ik vind het eng om zo alles weer in hokjes te zetten op dit moment. En dat is wel een beetje een gevoel wat ik van deze reclame krijg. Jongens zijn anders dan meisjes, dat zal voor merendeel zo zijn. Maar door het te benadrukken krijg je weer een groter verschil tussen de twee groepen. Er wordt de laatste jaren keihard gewerkt om het gender- neutraal concept te introduceren, transseksuelen zich geaccepteerd te laten voelen. En dan gaan we nu onderscheid maken tussen jongens en meisjes. Zo zonde om dit weer terug naar af te krijgen, zeker bij kinderen. Straks terug naar de meisjesscholen en jongetjesscholen?

Waarom niet gewoon de slogan: Laat kinderen weer kind zijn!
Waarbij gekeken moet gaan worden naar het individu? Lijkt me vanzelfsprekend dat er in het onderwijs op dit moment al heel veel mis is, buiten juffen en meesters om. En laten we eerlijk zijn, alle kinderen moeten tijdens/buiten school meer bewegen. Jantje heeft misschien behoefte aan rust, Pietje niet, Truusje ook niet. Maar met deze klassengrootte is dat natuurlijk nooit te bereiken. Thuis wel! Laat daar dan pappa/opa/ buurman etc. een mannelijk voorbeeld zijn als daar behoefte naar is. Schop daar je kind eens van de laptop, hop naar buiten/spelen/ knutselen/stoeien/vechten/stoepkrijten etc.

Maar het geeft zich nu wel heel erg weer als: Pas je aan voor de jongens, die meisjes naja prima zo, maar de jongens moeten anders. Indirect voelt het wel alsof je als meisje weer anders bent/moet zijn als een jongetje. Wat als een kind zelf het eigenlijk al niet zo goed weet?

Wat mij betreft mag het wel iets neutraler, of met het zinnetje "natuurlijk is de broek ook voor stoere/avontuurlijke meiden te verkrijgen" Iets dat de reclame weer genuanceerder maakt & iets minder op de jongens.

Het is een gemiste kans dit,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:32

Die broek is ook voor meiden beschikbaar, kan je gewoon zien als je op de website kijkt die bij het spotje hoort :j

Nogmaals: in een minuut tijd kan je nu eenmaal niet alle problemen van de hele wereld aanstippen en alle mogelijke nuances er bij betrekken :P

En wees eerlijk....hoeveel meisjes willen er nu daadwerkelijk de dingen doen die de jongens in het filmpje doen? Want het zijn toch wel veel van die typische domme jongensdingen....die wat verder gaan dan in een een boom klimmen of met een autootje spelen ;)

En we hoeven helemaal geen verschil te maken tussen jongens en meiden: dat verschil IS er al maar zijn we een beetje gaan vergeten ten koste van de jongens, is de simpelweg goed bedoelde tip van SIRE :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:33

Je hebt gewoon écht niet door hoeveel je generaliseert. En vanuit het onderwijs kan ik je vertellen dat het verschil echt wel kleiner is dan je denkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:36

Ik vind dat ik juist helemaal niet generaliseer, maar ook niet mijn kop in het zand steek voor de werkelijkheid die er imo óók gewoon mag zijn :)

Op mijn beurt denk ik dan weer dat jij niet door hebt hoe ontzettend overtrokken je reageert en hoeveel onzin je erbij bedenkt waar het helemaal niet over gaat :P

Ik snap dat je het goed bedoelt en ben het heus eens met het meeste dat je zegt...ik vind het alleen niet van toepassing op dit spotje :)

Zo hebben we allemaal een eigen mening....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:37

Dat is waar en niet iedereen kan die blijkbaar respectvol uiten. :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:39

Maar ik ga niet eens de site opzoeken (mocht ik een dochtertje hebben) want niets aan deze spot maakt dat duidelijk, helemaal niets. Dat bedoel ik meer te zeggen dan dat ik behoefte heb aan de broek. Ik wil ook niet alle mogelijke nuances in een spot van 1 minuut, dan zijn we met alle 64 (?) genders morgen nog bezig. Maar iets over individualiteit had deze spot een stuk sprekender gemaakt dan dat het nu alleen over jongensdingen gaat. Je sluit een groep tussenin hangers buiten :j

Op het moment ken ik net zo weinig meiden als jongens die buitenspelen ben ik bang. Ik zie ze helemaal niet meer op straat :o Van toen ik die leeftijd had waren er altijd kinderen buiten, die andere dingen deden, maar genoeg meiden die met de jongens optrokken en jongens met de meiden :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:41

Hier wel veel buitenspelers, maar we wonen aan de rand van het park en kijken op 2 speeltuinen uit. Verder een hoop creatieve ouders hier dus speeltoestellen veranderen en er wordt veel georganiseerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:41

lieveli schreef:

Jij zegt dat ik generaliseer, ik zeg dat jij overtrokken reageert....
vind jij het ene minder respectvol dan het andere? Zo heb ik het niet bedoeld in ieder geval :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:43

pmarena schreef:
lieveli schreef:

Jij zegt dat ik generaliseer, ik zeg dat jij overtrokken reageert....
vind jij het ene minder respectvol dan het andere? Zo heb ik het niet bedoeld in ieder geval :)

Het is niet erg aardig om iemand te betichten van onzin. Verder denk ik dat wij wel uitgesproken zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:44

Dat is wel leuk als ouders wel mee spelen en organiseren.

Ik weet nog een paar jaar terug had het gesneeuwd, het was zaterdag en wij komen bij vrienden met kindjes van 6 en 8. staat er geen sneeuwpop. Dat kan toch niet -O-
Daar hadden we toen even verandering in gebracht :D

Maar dat valt me toch wel vaker op dat er zo weinig buiten gespeeld word.
En zijn ze buiten is het geen spelen maar schreeuwen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:46

Jeetje, nee hier wel een woonwijk met veel kinderen. Ook een speeltuin inclusief voetbalveld maar de enige die ik erin zie zijn volwassen pokemon trainers :+ Zou leuk zijn als ze het ook uitdagender maken.

Er is zoveel onderzoek gedaan om kinderen te stimuleren te ontdekken/bewegen en er wordt weinig mee gedaan. Maar wel klagen op de basisschool.. Helaas.

Goed, terug naar SIRE