wilmatj schreef:Hier ben ik het volledig mee eens, waarom specifiek die 2 minuten en waarom specifiek die oorlog.
Ik zal hier ook niet specifiek stil voor zijn, waarschijnlijk ben ik stil omdat mijn gezelschap dit ook is. Maar niet omdat ik die 2 minuten stil MOET zijn.
Denk aan alle andere oorlogen in de wereld. In welke mate is Nederland daarbij betrokken. En nog belangrijker; hoeveel Nederlanders zijn daar gestorven? De tweede wereldoorlog is de grootste oorlog waar Nederland verzeild in is geraakt met de meeste slachtoffers.
Dat neemt niet weg dat de andere oorlogen niet het herdenken waard zijn, maar vanuit geschiedkundige kant is dit de oorlog die Nederland het hardst heeft getroffen.
Belgie heeft ook een herdenkingsdag voor de eerste wereldoorlog, Amerika heeft ook een memorial day voor de burgeroorlog en een Patriot day voor 9/11. Dus waarom zou Nederland er geen hebben?
Dus jou vraag van, waarom specifiek die oorlog vind ik een beetje apart.
Ieder land heeft een eigen herdenkingsdag voor een gebeurtenis (oorlog of aanslag) die veel impact heeft gehad. 4 mei is de dodenherdenking in Nederland. Dat andere mensen daar ook andere oorlogen bij halen moeten zij zelf weten. Maar ik herdenk iedereen die is omgekomen door toedoen van de Duitsers. En dan speciaal de Joodse mensen.
Ik ben vandaag in ieder geval wel stil.
Laatst bijgewerkt door xemmafalcon op 04-05-17 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt