Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:15

Altijd stil :j Op 4 mei en elke andere stille minuut waarom 'gevraagd' word. Het is een minimaal gebaar vind ik. Wat zijn 2 minuten per jaar op een mensenleven. En wie je dan herdenkt is imo eigen keus, ik herdenk ook de mensen die hedendaags voor ons strijden. Ik ben iig heel dankbaar voor de vrijheid die ik tegenwoordig heb!
En wij zullen onze kleine ook zo opvoeden als hij er straks eenmaal is en het kan begrijpen!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:15

Hier ook gewoon stil om 20:00.
Twijfel of ik naar de dienst in het dorp ga of de dienst op TV kijk.

Het laatste jaar van mijn basisschooltijd mocht ik de krans dragen van de begraafplaats naar de herdenkingsplaats, heel bijzonder was dat. Al was er toen wel een vrouw die haar hond meegenomen had naar de dienst.. En je raadt het al : die was de volledige 2 minuten keihard aan het blaffen.. Laat die beesten dan thuis

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:16

Azmay schreef:
Tazzey schreef:
Je respect uiten is niet verplicht dat zou iets vanzelfsprekends moeten zijn.

Je snapt dat je nu jezelf wel een beetje tegen spreekt? Je maakt er nu een sociale verplichting van.

Overigens kan ik er ook niet helemaal over uit dat we met zijn allen vinden dat zoiets als met Hitler nooit meer mag gebeuren, maar we vervolgens wel mensen als Trump die verschrikkelijk racistisch is op belangrijke posities plaatsen en "de allochtonen" toch wel flink de schuld geven van problemen (zoals hitler dat deed met de joden.)
Maar dat is maar mijn mening :o

Respect hebben is een sociale verplichting? Ik ga hiermee stoppen, sterkte verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:18

LadyMadonna schreef:
Je moet het ook niet. Je mag het...

Je KUNT het.... Je hebt de keuze om iets wel of niet te doen. Diegenen die het leven hebben gelaten en hebben gestreden om te zorgen dat wij die keuze hebben herdenken en op die manier een massaal respect tonen vind ik wel het minste wat wij kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:21

Damned schreef:
Ik vind het een beetje hypocriet. Nu ja in België wordt het toch niet echt gedaan (denk ik :+ , ik heb er nog iets over gehoord iig) dus ik doe er niet actief aan mee.

Jullie in België hebben toch 11 november, Wapenstilstandsdag?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:26

Heb er nooit erg in.
Zijn we thuis staat de tv aan wil mijn moeder er wel eens aan denken.
Maar gebeurt vaak genoeg dat we een film kijken en later pas denken dat het 8 uur is geweest.

Op stal heb ik er al helemaal geen erg in en ga door met wat ik doe dat moment.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:29

Hier stil. Heb om 20.00 paardrijles, dus wij moeten er allemaal voor 20.00 uur op zitten (hoewel dat altijd zou moeten :') ) en de 19.00 uur les blijft in de bak zodat we met z'n allen stil kunnen zijn en stil kunnen staan bij onze vrijheid.
En ik denk wel aan de tweede wereldoorlog, maar ook aan de landen waarin vrijheid nog steeds niet vanzelfsprekend is of steeds minder vanzelfsprekend wordt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:29

tinker_sally schreef:
Heb er nooit erg in.
Zijn we thuis staat de tv aan wil mijn moeder er wel eens aan denken.
Maar gebeurt vaak genoeg dat we een film kijken en later pas denken dat het 8 uur is geweest.

Op stal heb ik er al helemaal geen erg in en ga door met wat ik doe dat moment.

Ja, als je film aan het kijken bent... Het overvalt je ook zo hè... ;(

Gelukkig dan maar dat je in vrijheid je tv aan kunt zetten, film kunt kijken of gewoon doen wat je doet bij je paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:30

Anoniem schreef:
LadyMadonna schreef:
Je moet het ook niet. Je mag het...

Je KUNT het.... Je hebt de keuze om iets wel of niet te doen. Diegenen die het leven hebben gelaten en hebben gestreden om te zorgen dat wij die keuze hebben herdenken en op die manier een massaal respect tonen vind ik wel het minste wat wij kunnen doen.

Dat vind jij idd, zeg je goed. Dat zegt niet dat een ander dat ook vind.

Vind dat het stil moeten zijn hier door een paar lichtelijk opgedrongen wordt... doe waar je jezelf goed bij voelt en laat een ander het voor zichzelf beslissen

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:31

Ik vind het enorm belangrijk om even stil te staan, mijn respect te tonen en na te denken over hoe ongelofelijk dankbaar we moeten zijn dat we hier nu op deze wijze mogen staan.

Voor mij is 4 mei alleen inmiddels zoveel meer geworden dan dat het was. Ik herdenk niet alleen slachtoffers van een bepaalde oorlog zoals sommigen dat misschien (nog) wel doen. Mijn gedachten zijn ook de slachtoffers van 'nu'. Bij iedereen die voor onze vrijheid vecht. Bij iedereen die slachtoffer is geworden van mensen die ons willen ontdoen van vrijheid en vrije keuze.

Kortom: na het werk even de paarden snel doen en dan zit ook ik 'aan de buis gekluisterd'.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:33

Ik vergeet het meestal. Moet eerlijk zeggen dat als ik dit topic niet had gezien ik ook vrolijk verder zou praten.

Erbij stilstaan doe ik zeker wel, maar niet alleen op een 'georganiseerd moment'.

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:40

wilmatj schreef:
Hier ben ik het volledig mee eens, waarom specifiek die 2 minuten en waarom specifiek die oorlog.
Ik zal hier ook niet specifiek stil voor zijn, waarschijnlijk ben ik stil omdat mijn gezelschap dit ook is. Maar niet omdat ik die 2 minuten stil MOET zijn.

Denk aan alle andere oorlogen in de wereld. In welke mate is Nederland daarbij betrokken. En nog belangrijker; hoeveel Nederlanders zijn daar gestorven? De tweede wereldoorlog is de grootste oorlog waar Nederland verzeild in is geraakt met de meeste slachtoffers.

Dat neemt niet weg dat de andere oorlogen niet het herdenken waard zijn, maar vanuit geschiedkundige kant is dit de oorlog die Nederland het hardst heeft getroffen.
Belgie heeft ook een herdenkingsdag voor de eerste wereldoorlog, Amerika heeft ook een memorial day voor de burgeroorlog en een Patriot day voor 9/11. Dus waarom zou Nederland er geen hebben?

Dus jou vraag van, waarom specifiek die oorlog vind ik een beetje apart.

Ieder land heeft een eigen herdenkingsdag voor een gebeurtenis (oorlog of aanslag) die veel impact heeft gehad. 4 mei is de dodenherdenking in Nederland. Dat andere mensen daar ook andere oorlogen bij halen moeten zij zelf weten. Maar ik herdenk iedereen die is omgekomen door toedoen van de Duitsers. En dan speciaal de Joodse mensen.

Ik ben vandaag in ieder geval wel stil.
Laatst bijgewerkt door xemmafalcon op 04-05-17 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:42

Het is niet respectloos, het is algemeen bekend dat op 4 mei alle Nederlandse soldaten worden herdacht, ook zij die recenter zijn omgekomen. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dan hoef je iemand nog niet respectloos te noemen.

Citaat:
Het officiële gedenkschrift voor 4 mei luidt: Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Wel aardig om te zien dat in een topic over vrijheid en oorlog mensen behoorlijk kunnen uithalen naar mensen die er anders over denken. Dan kun je wel 2 minuten je mond houden, maar of je het echt snápt, dat vraag ik me af.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:58

Heel eerlijk ik weet het niet. normaal gesproken kijk ik elk jaar op tv ernaar, maar vanavond ga ik naar een herdenkingsconcert in Utrecht. Dat houd in dat wij dan aan het reizen zijn! waarschijnlijk loop ik ergens tussen hoog caterijne en Jakobikerk.

Dat houd niet in dat ik geen respect heb voor alles wat gebeurd is en voor iedereen die meegevochten of geleden heeft in de oorlog! alleen tja, elk jaar vraag ik me weer af of dat met 2 minuten stilte moet.

Oprecht vraag ik me dat af. ik vind 2 minuten stil zijn sws moeilijk en mn gedachten 2 min lang naar de 2e wereldoorlog laten gaan ook. Wat moet ik denken? waarover... denken: ik vind het heel erg wat er is gebeurd is 2 seconden werk zegmaar, waar wil je nog meer over na denken?
Ik bedoel het niet zo respectloos als dat sommigen dit op gaan vatten! ik kan het niet zo goed onder woorden brengen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:05

Ik staak mijn bezigheden en ben stil.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:08

Ik denk niet alleen maar 'ik vind het erg'. Ik denk aan van alles wat met de oorlog te maken heeft gehad, voornamelijk mijn familie die omgebracht is. Maar als je even niet weet waar je aan moet denken is alleen stil zijn ook goed. En het zijn die 2 minuten omdat dat net even wat dieper gaat dan 2 seconden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:10

Ik ben ook stil. Ik denk niet alleen aan slachtoffers maar ook aan degene die mij dierbaar zijn en die zijn overleden. Ook aan andere slachtoffers buiten Nederland om

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:13

lieveli schreef:
Ik denk niet alleen maar 'ik vind het erg'. Ik denk aan van alles wat met de oorlog te maken heeft gehad, voornamelijk mijn familie die omgebracht is. Maar als je even niet weet waar je aan moet denken is alleen stil zijn ook goed. En het zijn die 2 minuten omdat dat net even wat dieper gaat dan 2 seconden.

Ja oke, daar heb je ook wel gelijk in. Nu is mijn kennis van de 2e wereldoorlog ook niet veel meer dan alles wat ik bij geschiedenis op de vmbo gehad heb. maar toch, ja Ik blijf het gewoon lastig vinden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:17

Solaria_Liz schreef:
Ik staak mijn bezigheden en ben stil.

Ik ook. Een hele ceremonie bekijken doe ik niet. Fijn dat het er is en ik heb jarenlang wel gekeken maar nu ben ik gewoon even stil. Omdat wij in vrijheid leven en omdat ik dat iets vind om, al is het maar één keer per jaar, bij stil te staan. Applaus voor Nederland :)

En natuurlijk ben ik op 15 augustus ook even stil. Deze datum wordt in Nederland vaak vergeten maar is voor mij misschien nog wel belangrijker.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:22

Ladybird schreef:
lieveli schreef:

Ja oke, daar heb je ook wel gelijk in. Nu is mijn kennis van de 2e wereldoorlog ook niet veel meer dan alles wat ik bij geschiedenis op de vmbo gehad heb. maar toch, ja Ik blijf het gewoon lastig vinden

Klinkt heel banketstaaf dit, maar ik denk dat je wel onthouden hebt dat er 6 miljoen joden op gruwelijke wijze zijn vermoord, mishandeld en vergast? Voor mij is dat reden genoeg om stil te zijn, die twee minuten. Herdenken kan iedereen trouwens op z'n eigen manier doen. Kaarsje branden, film kijken, herdenking bezoeken, kerkdienst bezoeken...
Laatst bijgewerkt door Chiave op 04-05-17 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:23

SweetVanille schreef:
Vanzelfsprekend. Ik vind het niet meer dan normaal, ik hoop dat iedereen toch wel dat kleine beetje respect op kan brengen om even 2 minuten stil te zijn.

Want wat is 2 minuten stilte als je bedenkt wat ze hebben meegemaakt.

Helemaal mee eens!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:33

Uiteraard. vind het niet meer dan normaal dat je die 2 minuten even stilstaat bij de vrijheid die wij nu hebben, en die sommige mensen zouden verdienen. Zoals het citaat hierboven: Sinds WOII, niet ván WOII.
Joden, homoseksuelen, transgenders, gehandicapten die zijn omgekomen in zowel WO II als in andere oorlogen. mensen die nu niet in vrijheid kunnen leven vanwege dictatorschap. mensen die in krijgsgevangenschap hebben gezeten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:41

Wat is er 15 Augustus gebeurd?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:42

purny schreef:
Wat is er 15 Augustus gebeurd?

officieel einde wo2 door de overgave van de japanners (rondom nederlands-indië etc. had japan zich nog niet overgeven. zaten nog heel veel mensen vast in de zogenoemde jappenkampen.)
Laatst bijgewerkt door Celiien op 04-05-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:43

Je kan je ook afvragen waarom het pas sinds de tweede wereldoorlog is.

Genoeg andere oorlogen die er zijn. Dat zegt voor mij in ieder geval al genoeg. Maar ook dat is voor iedereen persoonlijk en weer anders

edit:
Citaat:
In de oorspronkelijke opzet ging het hierbij uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, maar sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd die alle Nederlandse oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat.
Laatst bijgewerkt door xemmafalcon op 04-05-17 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt