Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:01

Sizzle schreef:
Quebelle schreef:
Hoe heeft dit te maken met racisme?

Als degene een minderheid is dan wordt discriminatie bijna vanzelfsprekend ineens racisme genoemd.
De niet antwoordende kerel is van origine marrokaans (is echter in Zwitserland opgegroeit) dus voor HR valt inperking van zijn meningsuiting onder racisme.
Racisme is ook maar een subvorm van discriminatie.

Waar ik heen wil: als we zulke (niet) problemen met de buren al niet kunnen oplossen, hoe komen we dan ooit tot een echte wereldwijde tolerantie?

Ik bedoelde de klerenkwestie :j

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:02

Janneke2 schreef:
Lepeltje schreef:
Het is allemaal helemaal prima dat hier allerlei mensen met verschillende culturen willen wonen. Veel aspecten van andere culturen zijn geweldig. Maar er moet één ding duidelijk zijn: onze vrijheden zijn jouw vrijheden, vind je die vrijheden niet leuk, dan is het misschien beter om je geluk in een ander land te zoeken.

Ik griezel hier van.
Citaat:
Hier mag je homoseksueel zijn, je mag je eigen religie kiezen, je mag je bedenken en bijvoorbeeld atheist worden, je hebt als vrouw dezelfde rechten als een man en je mag je mening uiten. Je mag zelf bepalen wat voor kleding je draagt en als mensen een straf verdienen regelt een rechter dat, je speelt niet voor eigen rechten op grond van jouw eigen (religieuze) regels. Je leeft in dit land en je accepteert de vrijheden van dit land.

...maar waar ik vooral van griezel is jouw gebrek aan zelfkennis.

Die vrijheden waar jij zo hoog over van de toren blaast,
...alsof vrijheden het toelaten dat ze als maatstaf worden gebruikt, als stok om een ander te slaan....
ik heb de jaartallen eens bij elkaar gezet.
Just for fun.
Hier mag je homoseksueel zijn, 2002

je mag je eigen religie kiezen, 1648

je mag je bedenken en bijvoorbeeld atheist worden, 1648

je hebt als vrouw dezelfde rechten als een man - nog steeds niet, maar sinds 1956 mag een getrouwde vrouw wettelijke handelingen verrichten.

...en je mag je mening uiten. 1648

(....)
en als mensen een straf verdienen regelt een rechter dat, je speelt niet voor eigen rechten op grond van jouw eigen (religieuze) regels.
Gebeurt nog steeds, hoor.
Maar onafhankelijke rechtspraak hebben we sinds de middeleeuwen - sinds de Franse tijd staat dit los van tot welke religie iemand behoort.

En in 1648 werd niemand iets opgelegd " Wee je gebeente als je deze vrijheden niet leuk vindt".....

Ik snap niet zo goed welk punt je probeert te maken, dat het nog niet zo lang zo is?
Dat weet ik, maar vind je het zelf geen vooruitgang dan? Ik wel. Heel veel mensen hebben 'gevochten' voor die vrijheden.

Wat is er griezelig aan dat ik vind dat mensen deze vrijheden zouden moeten respecteren? De tolerantie tegenover homoseksuelen begint bijvoorbeeld minder te worden, omdat dat in een aantal culturen niet gewenst is. Vind je dat ok? Dat iemand homo's niet leuk vindt, dat is één ding, maar je moet accepteren dat ze hier op straat gewoon hand in hand mogen lopen bijvoorbeeld. Voor sommigen is dat een reden om mensen in elkaar te slaan. Voor sommige jongeren is het niet compleet bedekken van het lichaam van vrouwen een reden om ze overal aan te mogen raken. Voor sommige moslims is het verlaten van hun religie door een mede moslim een reden om die persoon met de dood te bedreigen of zelfs te vermoorden. No offence, maar ik kom hier op voor een bepaalde bevolkingsgroep. Er zijn heel veel moslim vrouwen die gerespecteerd worden door mede moslim mannen en niet onderdrukt worden. Maar er zijn er ook een heleboel die wél onderdrukt worden. Dat mag niet gebeuren, ook niet op grond van religieuze regels.

Voor wat te doen bij de man die niet met vrouwen wil praten; als het hem in zijn functioneren beperkt zou ik er eerst eens een goed gesprek over hebben, en als hij zich niet aan wil passen kan hij beter ander werk zoeken.

Ik heb het niet over het niet willen veranderen van zwarte piet of iets dergelijks, lekker belangrijk en de kinderen wennen echt wel aan een blanke of paarse piet. Die vrijheden die ons een super tolerant land maakten worden nu naar beneden aangepast voor een ieder die er niet aan mee wil doen. Dat lijkt me niet de bedoeling, we moeten vooruit gaan niet achteruit.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 23-04-17 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:08

AlwaysH schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Ik denk dat witte mensen het probleem van racisme enorm onderschatten. We krijgen er zelf immers nooit mee te maken. Als er al eens een vervelend woordje over ons gezegd wordt, komt het vrijwel altijd van iemand die 0,0 macht heeft in deze maatschappij en ons sociaal, economisch en juridisch niks kan maken. Om die reden vinden we het ook irritant. Als ze die macht wel hadden, zou het behoorlijk bedreigend worden. Voor etnisch geprofileerde mensen is de situatie andersom.

Overigens heb ik nog nooit een wit iemand een schoorsteen in zien gaan om er weer uit te komen als karikatuur met dikke lippen, een afro, slavenoorbellen en een Surinaams accent.

In wat voor buurt woon je? :o

Laat ik eens wat dingen opsommen:
Ik leverde bronchures en ben toen bij een Turkse bakker geweest. Hier brochure afgegeven, meneer begon tegen me praten. Ik verstond het niet dus zei: "Sorry, wat zegt u?"
Ik kreeg terug van een van de jongeren (gok rond de achttien, werkte daar): "Jij dom Nederlands blondje.
Dat grijpt je als veertienjarige behoorlijk aan, ja.

In de trein heb ik iets soortgelijks met een (ik gok) Surinamer gehad. Ging over egoïsme en dat ik hypocriet was oid. Ik kan het me niet goed meer herinneren.

De ergste was in de trein terug naar huis, was ook een man met een donkere huidskleur. Hij vroeg of ik seks wilde, ik zei nee en toen werd ik voor 'Nederlandse slet' uitgemaakt. Juist :D

Verder heb ik een kleurrijk klasje en familie en kan ik het prima met iedereen vinden. Maar door alles wat er is gebeurd voel ik me heel erg onzeker tussen donkere of Turkse mannen. Ik weet niet of jullie dit racisme noemen, maar ik word oprecht bang.

Edit: Heb in vier jaar treinreizen sowieso wel elk halfjaar meegemaakt dat iemand me mee wilde nemen. Dit zijn nooit blanken geweest. Ik weet zeker dat ik op dat moment net zo bang voor een blonde gast zou worden als een getinte, maar mijn vooroordeel wordt steeds groter ja.

Tbh, ik snap je helemaal. Ik woon sinds enkele jaren part time in Molenbeek (ja dát Molenbeek :') ).

Zowiezo is het als jonge vrouw lastig, maar ik word lastig gevallen door zowel blanke mannen als mannen van andere origine. Op een metro zitten met alleen mannen is ongemakkelijk, op straat lopen 's nachts is nog erger. Maar ik fixeer het niet enkel op mannen van andere origine. Blanke mannen doen het ook. Dat is een probleem met hoe het mannelijke geslacht staat tov vrouwen, niet een racistische.

Daarbij oké, je kan wel eens als een dom nederlands blondje uitgemaakt worden. Ik ben wel eens een putain flamand, maar kan je beweren dat je onderworpen word aan de zelfde vernedering als een turkse vrouw of marokaanse man? Word jouw hoofddoek van je hoofd gerukt door een stelletje blanken die alle islam buiten willen? Word je door politie geprofiled, of je nu een tiener bent of een jonge vrouw met kinderen? Ooit proberen werk te krijgen als je al afgewezen word op naam alleen?
Zeker, het is niet simpel, maar nooit worden blanken onderworpen aan de discriminatie die mensen met een andere huidskleur meemaken.

Heel veel reacties hier zijn van "ja weet je wat een zwarte wel eens tegen mij zei..." en zo eigenlijk het hele grote plaatje en probleem wat voorbij kijken omdat hun eigen probleempje (ja probleempje, het is k*t en ik kan er helemaal inkomen) heel veel erger is zogezegd en zo ontzettend defensief zijn. Alsof hun eigen probleemje (een blanke die eens een tokkie word genoemd bvb) veel erger is dan alle oliebol waar zwarten en marokkanen mee te maken krijgen (denk aan de KKK, denk aan policebrutality, denk aan de apartheid, de moorden, de openlijke haat tov moslims op dit moment). Het is niets vergeleken de discriminatie die mensen mee te maken krijgen gewoon omdat ze een ander geloof/huidskleur hebben.
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 23-04-17 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:11

Sizzle schreef:
Ok, HR moet dus iets ondernemen. Maar wat dan concreet?
Zijn werk doet hij verder naar behoren.

Dat lijkt me zo goed als onmogelijk eigenlijk. Hoe kun je nou je werk naar behoren doen als je niet met vrouwen communiceert? Ik zou daar als HR niet zoveel geduld mee hebben, maar de focus daarin ligt - lijkt mij - op het gedrag. Dat lijkt me een kwestie van een aantal keer redirecten 'dat moet je niet tegen mij zeggen, maar tegen [x]' - zowel door voorzitters als door mannen die gebruikt worden als communicatietool. Niet aan meewerken.

Tegelijkertijd zou ik als HR zoeken naar wat extra expertise, en heel bewust zoeken naar manieren om te zorgen dat dit dus niet verbonden wordt aan afkomst, huidskleur of geloofsovertuiging. (Dit is namelijk geenszins uniek. Op dit moment heeft de VS een vice-president die bv ook niet met vrouwen wil praten zonder chaperone. En dergelijk seksisme is op allerlei vlakken en lagen beslist niet uniek, helaas. Dus dit is een probleem met een individu wat moet worden opgelost, als tussen HR en een seksistische medewerker, niet als HR en een moslim.)

Sizzle schreef:
Tot ik een keer koffie dronk met iemand die aan klagen was dat verplichte werkkleding voor haar een nbreuk was op je persoonlijkheid. Ze voelde zich daardoor gekleineerd en gediscrimineerd omdat ze nu niet kon zijn wie ze is.
Dit was voor mij als een donderslag uit heldere hemel, had er echt nog nooit zo naar gekeken.
En nu maalt het dus in de achtergrond.
Heeft ze een punt? Of is ze een zeikert?

Dat hoeft niet te gaan om discriminatie, maar ja, natuurlijk beklemt het de expressie. En dat iemand zich daar niet prettig bij voelt kan heel goed. Heb je het topic hier op Bokt gelezen over iemand die naar een bruiloft ging met een nogal strenge dresscode? Ook al is kleding voor jou niet belangrijk en vooral lekker makkelijk, het is duidelijk dat kleding heel veel te maken heeft met hoe iemand zich presenteert, voelt, uit kan drukken. Uniformen kunnen gezag geven, maar mensen ook anoniem maken.

Een beetje begrip daarvoor kan dus geen kwaad lijkt me. Focus niet alleen op het woord 'discriminatie' - verdiep je in wat die werknemer aangeeft. En ga er vanuit dat het voor haar ook werkelijk zo is. Schiet niet te gauw in de verdediging, schiet uberhaupt niet in de verdediging.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:17

Quebelle schreef:
AlwaysH schreef:

In wat voor buurt woon je? :o

Laat ik eens wat dingen opsommen:
Ik leverde bronchures en ben toen bij een Turkse bakker geweest. Hier brochure afgegeven, meneer begon tegen me praten. Ik verstond het niet dus zei: "Sorry, wat zegt u?"
Ik kreeg terug van een van de jongeren (gok rond de achttien, werkte daar): "Jij dom Nederlands blondje.
Dat grijpt je als veertienjarige behoorlijk aan, ja.

In de trein heb ik iets soortgelijks met een (ik gok) Surinamer gehad. Ging over egoïsme en dat ik hypocriet was oid. Ik kan het me niet goed meer herinneren.

De ergste was in de trein terug naar huis, was ook een man met een donkere huidskleur. Hij vroeg of ik seks wilde, ik zei nee en toen werd ik voor 'Nederlandse slet' uitgemaakt. Juist :D

Verder heb ik een kleurrijk klasje en familie en kan ik het prima met iedereen vinden. Maar door alles wat er is gebeurd voel ik me heel erg onzeker tussen donkere of Turkse mannen. Ik weet niet of jullie dit racisme noemen, maar ik word oprecht bang.

Edit: Heb in vier jaar treinreizen sowieso wel elk halfjaar meegemaakt dat iemand me mee wilde nemen. Dit zijn nooit blanken geweest. Ik weet zeker dat ik op dat moment net zo bang voor een blonde gast zou worden als een getinte, maar mijn vooroordeel wordt steeds groter ja.

Tbh, ik snap je helemaal. Ik woon sinds enkele jaren part time in Molenbeek (ja dát Molenbeek :') ).

Zowiezo is het als jonge vrouw lastig, maar ik word lastig gevallen door zowel blanke mannen als mannen van andere origine. Op een metro zitten met alleen mannen is ongemakkelijk, op straat lopen 's nachts is nog erger. Maar ik fixeer het niet enkel op mannen van andere origine. Blanke mannen doen het ook. Dat is een probleem met hoe het mannelijke geslacht staat tov vrouwen, niet een racistische.

Daarbij oké, je kan wel eens als een dom nederlands blondje uitgemaakt worden. Ik ben wel eens een putain flamand, maar kan je beweren dat je onderworpen word aan de zelfde vernedering als een turkse vrouw of marokaanse man? Word jouw hoofddoek van je hoofd gerukt door een stelletje blanken die alle islam buiten willen? Word je door politie geprofiled, of je nu een tiener bent of een jonge vrouw met kinderen? Ooit proberen werk te krijgen als je al afgewezen word op naam alleen?
Zeker, het is niet simpel, maar nooit worden blanken onderworpen aan de discriminatie die mensen met een andere huidskleur meemaken.

Heel veel reacties hier zijn van "ja weet je wat een zwarte wel eens tegen mij zei..." en zo eigenlijk het hele grote plaatje en probleem wat voorbij kijken omdat hun eigen probleempje (ja probleempje, het is k*t en ik kan er helemaal inkomen) maar het is niets vergeleken de discriminatie die mensen mee te maken krijgen gewoon omdat ze een ander geloof/huidskleur hebben.

Ik regaeer even persoonlijk op het dikgedrukte gedeelte:
Nee, ik heb het tegenovergesteld meegemaakt. Islamitische jongen stalkte me en vond dat ik er een moest dragen, want ik was zogenaamd zijn eigendom. Dreigen, etc.
De jongen is inmiddels naar Duitsland gestuurd... :=

Ik zeg niet dat die ene zwarte man het deed, ik zeg dat ik überhaupt nog nooit heb meegemaakt dat een blanke het deed. Betekend niet dat blanke opeens allemaal lief en leuk zijn, ook niet dat alle zwarte mensen opeens pedofielen zijn, maar wel dat ik bang word gemaakt door het ene ras en hier racisme uit ontstaat.

Ik heb wel vaak last van blanke hangjongeren, maar dit is in mijn geval niet iets dat mij aangrijpt. Tuurlijk zijn dat dan ook eikels, maar ze geven me geen trauma's...

Ondanks dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt, vind ik het vreemd dat ik als blanke maar moet accepteren dat het elke keer die zwarte mensen zijn omdat er ook blanken zijn die het doen. (en dan dus niks mag zeggen over die donkere en wel over blanken?)

Het kan me niet schelen wie het doet, maar noem me geen racist als ik toevallig steeds Surinamers of Turken tegen het lijf loop en hier de conducteur bij roep. :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:20

Shadow, ik ben het met je eens :j
Echter komt hij er mee weg omdat er (behalve mijzelf en die collega) geen andere vrouwen zijn waar hij niet onderuit komt. Alle andere vrouwen kan hij in principe negeren zonder dat het opvalt.
Ik ben bang dat er hier gewoon niets gaat gebeuren. Ze wachten gewoon tot een van beide weg gaat vermoed ik -O-

Quebelle, aha sorry.
In dit geval was de vrouw europeaan dus valt het niet onder racisme denk ik.
Maar hoe zit dit als een marrokaanse vrouw dit gezegd zou hebben?
Dit soort dingen krijg ik gewoon niet uit mijn hoofd omdat er gewoon geen kant en klaar antwoord op is en ik zelf gewoon het probleem niet zie.
Shadow, ik oordeel juist niet :n
Ik vraag me juist af of ik zo onbekwaam ben dat ik die potentiele discriminatie problemen niet waarneem of dat ik gewoon te korte teentjes heb en dus onderdrukking niet zo snel merk.

Quebelle

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:26

Ik moet toegeven dat ik heel mijn schoolcarriere in schooluniform heb moeten doorstaan dus ik heb helemaal geen probleem met een "uniform" op de werkvloer. Zeker niet als die gelijk is voor iedereen.
Een marokkaanse vrouw kan ook perfect geen hoofddoek dragen als ze niet niet wil, niet elke vrouw draagt die (ik heb persoonlijk geen probleem met een hoofddoek, wél als mensen aannemen dat elke vrouw met hoofddoek wel onderdrukt moet zijn want een vrouw zou nooit die keuze zelf kunnen maken).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:29

Sizzle schreef:
Echter komt hij er mee weg omdat er (behalve mijzelf en die collega) geen andere vrouwen zijn waar hij niet onderuit komt. Alle andere vrouwen kan hij in principe negeren zonder dat het opvalt.
Ik ben bang dat er hier gewoon niets gaat gebeuren. Ze wachten gewoon tot een van beide weg gaat vermoed ik -O-

Wat dat betreft is het ook wel een goed voorbeeld van hoe die dingen werken: je ziet hoe hier alleen al de cijfers tegen je werken.
Want de mannen in het bedrijf hebben de keuze om er wel of niet iets mee te doen: het beinvloedt hun werk niet, want zij krijgen gewoon antwoord op hun vragen. Voor de vrouwen maakt het wel uit. Maar omdat er maar weinig vrouwen zijn, is het niet iets waar je een kritische massa hebt, en waarbij dat soort dingen dus makkelijk aangepakt worden.

En dat geldt dus zelfs als al je overige collega's op zich hele redelijke mannen zijn die zich zelf niet expres seksistisch opstellen, en die jou als collega geheel serieus nemen. Om dit op te lossen heb je meer nodig dan mannen die niet seksistisch zijn in hun eigen gedrag. Je hebt een extra stap nodig om er iets aan te kunnen doen. Dat betekent dus dat mannen iets verder dan buiten hun eigen perspectief moeten kijken en ook jouw ervaring zouden moeten meenemen, en dat ze actiever iets moeten doen om de situatie te veranderen.

Dat is een mechanisme dat heel erg veel speelt rond allerlei vormen van ongelijkheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:44

Ik heb een extra pikant dingetje er nog bewust uitgelaten trouwens.

Uiteraard had ik in het begin dezelfde issues met die kerel.
Na een heftige discussie heeft hij toen aangegeven enkel nog via mijn leidinggevende te communiceren (zelfde leidinggevende als mijn collega).
Ik heb toen gezegd dat hij dat helemaal zelf moest bepalen maar dan ook niet moest komen zeuren om een handtekening (ik geef bepaalde projecten vrij).
Een tijdje later is hij ineens langsgekomen om mij de hand te schudden en excuus aan te bieden.
Ik viel haast van mijn stoel van verbazing.
Heb toen een andere collega gevraagt of hij wist waarom dit was. Blijkbaar had hij uitgevonden dat ik vele malen hoger opgeleid was en daarmee verdiende ik ook als vrouw dus zijn respect _-:(
Discriminatie ten top dus....
Ik kan de feiten echter niet hard maken, heb niets op papier.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:01

Sizzle schreef:

Na een heftige discussie heeft hij toen aangegeven enkel nog via mijn leidinggevende te communiceren (zelfde leidinggevende als mijn collega).
Ik heb toen gezegd dat hij dat helemaal zelf moest bepalen maar dan ook niet moest komen zeuren om een handtekening (ik geef bepaalde projecten vrij).
Een tijdje later is hij ineens langsgekomen om mij de hand te schudden en excuus aan te bieden.
Heb toen een andere collega gevraagt of hij wist waarom dit was. Blijkbaar had hij uitgevonden dat ik vele malen hoger opgeleid was en daarmee verdiende ik ook als vrouw dus zijn respect _-:(

Is dat niet meer seksisme, aangezien het hier er meer omgaat dat je een vrouw bent en dus lager in status.

Persoonlijk vind ik dat Nederlands best een toontje lager mogen zingen, vooral oudere mensen. Mijn Oma zit altijd te spuwen dat al die verotte buitenlanders slecht zijn en dan vooral die vluchtelingen. Zijn volgens haar altijd verkrachters of moordenaars. Wat natuurlijk onzin is.

Er is maar een ras in mijn opinie wat Echt gevaarlijk is en dat zijn de blanken zelf en dan vooral het mannelijk geslacht. Blanke mensen plaatsen zich snel boven andere groepen, vinden dat ze meer rechten hebben. Er zijn nergens meer verkrachters, moordenaars en dieven binnen een ras als de blanken. Vind het altijd maar hypocriet als mensen gaan oordelen over bijvoorbeeld die vluchtelingen, of illegalen, hoe kan nou ooit een mens illegaal zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:13

Ja het is sexisme, echter dus ingekleed in vrijheid tot meningsuiting ivm cultuur.

Ik snap goed waar TS heen wilde.
We moeten naast racisme bestrijden ook waakzaam blijven om niet alles onder de noemer racisme te scharen alleen maar omdat iemand niet uit Europa komt.
Als iemand zich misdraagt dan is het aanspreken van zo iemand niet meteen racisme omdat deze toevallig donker of moslim is.
Echter zie je een bepaalde angst in de maatschappij ontstaan om voor racist uitgemaakt te worden. Onze HR afdeling is daar een goed voorbeeld van.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:27

Again, het is imo wat dubbel om als blanke te zeggen wat racisme is en wat niet. Ik vind niet dat wij daar een goed oogpunt op hebben.
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 23-04-17 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:30

Quebelle schreef:
Again, het is imo wat dubbel om als blanke te zeggen wat racisme is en wat niet.

En daarom komt een moslim sexist er dus mee weg :)*
Men brandt er de vingers liever niet aan om toch een sticker racist te krijgen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:31

Sizzle schreef:
Quebelle schreef:
Again, het is imo wat dubbel om als blanke te zeggen wat racisme is en wat niet.

Daar zeg je het, sexist.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:40

alice0cullen schreef:
Sizzle schreef:

Is dat niet meer seksisme, aangezien het hier er meer omgaat dat je een vrouw bent en dus lager in status.

Persoonlijk vind ik dat Nederlands best een toontje lager mogen zingen, vooral oudere mensen. Mijn Oma zit altijd te spuwen dat al die verotte buitenlanders slecht zijn en dan vooral die vluchtelingen. Zijn volgens haar altijd verkrachters of moordenaars. Wat natuurlijk onzin is.

Er is maar een ras in mijn opinie wat Echt gevaarlijk is en dat zijn de blanken zelf en dan vooral het mannelijk geslacht. Blanke mensen plaatsen zich snel boven andere groepen, vinden dat ze meer rechten hebben. Er zijn nergens meer verkrachters, moordenaars en dieven binnen een ras als de blanken. Vind het altijd maar hypocriet als mensen gaan oordelen over bijvoorbeeld die vluchtelingen, of illegalen, hoe kan nou ooit een mens illegaal zijn.

Of je presenteert nu meteen feitelijk en goed onderbouwd wetenschappelijk onderzoek dat dit ondersteunt, of je bent een enorme racist.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:44

Sizzle schreef:
Ik heb er nog 1 die me al maanden bezig houdt in mijn hoofd.

Wij dragen verplicht werkkleding, hele practische lelijke veiligheidskleding, ongeacht welke functie je doet.
Ik vond het wel handig, hoef smorgens nooit meer na te denken en het neemt een bepaalde hierarchie weg (kantoor vs machines).

Tot ik een keer koffie dronk met iemand die aan klagen was dat verplichte werkkleding voor haar een nbreuk was op je persoonlijkheid. Ze voelde zich daardoor gekleineerd en gediscrimineerd omdat ze nu niet kon zijn wie ze is.
Dit was voor mij als een donderslag uit heldere hemel, had er echt nog nooit zo naar gekeken.

Je kiest voor een functie waar functie eisen bij horen dus ja, ze is een zeikerd want ze had dit kunnen weten en dan moet je niet achteraf gaan klagen. Ga je in een slagerij werken dan heb je een witte jas aan, werk je met handschoentjes aan en draag je of een muts over je haren of je hebt je haar kort of in een vlecht/staart. Wil je dat niet dan moet je daar niet solliciteren. Verplichtte bedrijfskleding is niet voor niets verplicht.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:59

bigone schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb er nog 1 die me al maanden bezig houdt in mijn hoofd.

Wij dragen verplicht werkkleding, hele practische lelijke veiligheidskleding, ongeacht welke functie je doet.
Ik vond het wel handig, hoef smorgens nooit meer na te denken en het neemt een bepaalde hierarchie weg (kantoor vs machines).

Je kiest voor een functie waar functie eisen bij horen dus ja, ze is een zeikerd want ze had dit kunnen weten en dan moet je niet achteraf gaan klagen. Ga je in een slagerij werken dan heb je een witte jas aan, werk je met handschoentjes aan en draag je of een muts over je haren of je hebt je haar kort of in een vlecht/staart. Wil je dat niet dan moet je daar niet solliciteren. Verplichtte bedrijfskleding is niet voor niets verplicht.

Het kan zeker wel discriminerend zijn. Alsof "extreem" hoge hakken je functie zo kunnen beïnvloeden in het voorbeeld hier onder. Kijk, dat een bedrijf wil dat je er netjes uit ziet kan ik mij in vinden, maar verplicht hakken dragen is gewoon absurd.
https://www.trouw.nl/home/verplicht-wer ... ~aa167230/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:17

Ik zou zelf nooit solliciteren bij een functie waar make-up verplicht is (bepaalde luchtvaartmaatschappijen).
Voor mij voelt make-up als een vorm van zelfdiscriminatie. Ik heb het dus ook niet in huis. Opgelegd door een werkgever zou ik daar extreem opstandig van worden.
Voor veel mensen ook niet logisch of begrijpelijk dus zeg ik meestal maar dat ik er allergisch op reageer (wat ook deels echt waar is).

Hakken zou ik ook niet klakkeloos accepteren. Doet hartstikke pijn aan je voeten en is ongezond. Ze hebben geen functie.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:23

.

https://www.vice.com/en_us/article/why- ... te-men-623

Deze bijvoorbeeld, wel in het engels een van de eerste die nog in mijn archief zat.

Als je kijkt naar moorden die gepleegd zijn en de manier waarop. Zwarte mannen moorden vaak vanuit wraak en bendes, zijn vaak zaken waarbij als je het zo kunt noemen gematigd geweld is gebruikt, dus weinig overkill.
Waarbij blanke mannen vaker seriemoordenaars blijken te zijn of moorden met meer overkill en buitenspoorig meer geweld. Gevallen van necrofilie of cannibalisme worden ook vaker gezien bij blanke mannen.
In stalking zaken zijn het vaker blanke mannen die dit doen als zwarte mensen puur omdat blanke mensen sneller een gevoel van entitlement hebben.

Bij zaken van kindermisbruik zijn er meer zaken van blanke mensen dan zwarte mensen die dit begaan.

Dit wil niet zeggen dat er geen zwarte seriemoordenaars, verkrachter, stalkers of pedofielen zijn. Maar gewoonweg minder.

Daarbij kun je gewoonweg niet racistische zijn naar blanke of witte mensen.

Hierin uitleg waarom niet https://www.vice.com/en_uk/article/dear ... sm-is-real

Het feit of je schoenen met hakken verplicht moet dragen is fout maar heeft niks te maken met racisme maar is seksisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 06:28

alice0cullen schreef:
.

Zou jij een definitie van racisme willen geven?

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:29

alice0cullen schreef:
.

https://www.vice.com/en_us/article/why- ... te-men-623

Deze bijvoorbeeld, wel in het engels een van de eerste die nog in mijn archief zat.

Als je kijkt naar moorden die gepleegd zijn en de manier waarop. Zwarte mannen moorden vaak vanuit wraak en bendes, zijn vaak zaken waarbij als je het zo kunt noemen gematigd geweld is gebruikt, dus weinig overkill.
Waarbij blanke mannen vaker seriemoordenaars blijken te zijn of moorden met meer overkill en buitenspoorig meer geweld. Gevallen van necrofilie of cannibalisme worden ook vaker gezien bij blanke mannen.
In stalking zaken zijn het vaker blanke mannen die dit doen als zwarte mensen puur omdat blanke mensen sneller een gevoel van entitlement hebben.

Bij zaken van kindermisbruik zijn er meer zaken van blanke mensen dan zwarte mensen die dit begaan.

Dit wil niet zeggen dat er geen zwarte seriemoordenaars, verkrachter, stalkers of pedofielen zijn. Maar gewoonweg minder.

Hierin uitleg waarom niet https://www.vice.com/en_uk/article/dear ... sm-is-real

Het feit of je schoenen met hakken verplicht moet dragen is fout maar heeft niks te maken met racisme maar is seksisme.

Erg leuk allemaal, behalve dat je een opinie-artikel van VICE citeert en niet daadwerkelijk wetenschappelijke artikelen. De enkele studie waar VICE naartoe verwijst onderzoek alleen Amerikaanse blanke moordenaars. Echter woont maar een klein deel van de wereldwijde 'blanke populatie' in Amerika. Dus die studie zegt helemaal niks over de 'blanke populatie' wereldwijd. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:24

Sizzle schreef:

Dat kenmerkt volgens mij vooral de vrij gemakzuchtige (en zelfs enigzins laffe) houding van het management dan. Want ik snap eigenlijk ook niet waarom mensen zo bang zijn voor het stempel 'racist' als ze niet in ernst willen toewerken naar een goede omgang en gelijkwaardigheid.

Ik snap dus niet waarom het management (ook nog aangesteld op posities met veel Verantwoordelijkheid tenslotte) niet zouden kunnen zeggen: "dit gaan we doen, we pakken dat aan, we erkennen dat daar waarschijnlijk kritiek op komt, wellicht is een deel van die kritiek ook nog terecht, maar toch vinden we dit de beste manier voorwaarts."

Dat is eigenlijk de kern: mensen willen niet de lastige confrontatie aan van het werkelijk oplossen van problemen, en dus proberen ze dat te vermijden via discriminatie, onpersoonlijke regels, wegkijken etc... zodat de nadelen en de schade niet bij henzelf terecht komen. Maar dat is gemakzuchtig: je krijgt niet automatisch een situatie waarin het goed loopt als je zelf niet bereid bent daar actief naartoe te werken, dus ook door confrontaties aan te gaan hier en daar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:44

Daar ben ik het mee eens.
Helaas hebben maar weinig mensen een probleemoplossend vermogen heb ik inmiddels gemerkt.
Dat is nog altijd mijn grootste tegenvallen in de 'echte' maatschappij als je lang binnen een academische wereld hebt gezeten.
Ik vind het supet frustrerend dat mensen zelfs zo ver gaan om gecompliceerde dingen te bedenken om een probleem te verstoppen terwijl het soms simpel te verhelpen is.
Maar goed, dat is weer een ander topic.

Alice, discriminatie is niet perse racisme inderdaad.
Maar als zulke onbenulligheden al een probleem zijn, hoe gaan we dan ooit echt tolerant worden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:20

Interessant weer, zo'n topic ... :)
Tijdens het doorlezen vroeg ik me een aantal dingen af...

Je kan als blanke niet zeggen dat iets geen racisme of discriminatie is omdat je niet weet wat het is want je bent blank dus je hebt er geen idee van, maar je kan wel als blanke zeggen dat iets wel discriminatie of racisme is, want dat snap je dan wel...
Hoe dan?

En ik was laatst bij een show van Ali B, hij als Marokkaan is niet heel lovend over Marokkanen.. maar hij mag het wel zeggen?
Ook een show gezien van David Chapelle, wat hij zei over donkere mensen was ook zoiets.. Alle vooroordelen kwamen voorbij en het hele publiek (lekker geëmailleerd) lachte hard mee.. Kan dat nou wel of kan dat niet?
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind dat lastig..

Overigens, ergens las ik ook iets over posities en dat hoge posities alleen maar voor blanken zijn, of iets met TV enzo... Maar ik zie toch wel veel gekleurde mensen met een tintje.. Op TV, in de films, series, maar ook heel veel in de sport, en volgens mij heeft onze huidige Miss Nederland ook een tint?
Hoe meet je dan waardoor het komt dat mensen niet aan de top komen? Willen ze daar wel zijn? Ligt het ergens anders aan?

Anouk zei een poos geleden zoiets in College Tour "als je wat wil bereiken is het geklets over hard werken en talent hebben bullshit, je moet geluk hebben" ... Dus hoe het dan werkt..?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:32

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar mensen zouden eens wat minder moeten mierenneuken.

Om het over zwart/wit/bruin te hebben.
Het is maar een kleur en het is nou eenmaal zo. Voor iedereen zou ik zeggen omarm het en wees er tevreden mee, maar tegenwoordig mag je niets meer zeggen.

Ik was laatst in beekse bergen en zo'n standaard en heel flauw grapje is dat je zegt tegen je familie/vrienden "goh ik zag je familie nog joh!" ( jaja apen grap *\o/* -O- )

Vervolgens zie ik een collega/vriend waar ik heel goed mee op kan schieten, dit is toevallig een surinamer. Dus ik zeg "joh ik was in beekse bergen, je familie vroeg nog of ik je de groeten deed"

Mijn uitdrukking gingen ongeveer als volgt:

*\o/* :') :)) :? :? :(:) -O-

Het was dat hij mij goed kon en wist dat ik het niet zo bedoelde ,maar iedere ander had na die opmerking een blauw oog gehad.