Menstruatieverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Menstruatieverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:13

Dat gaat toch nooit gebeuren? Gelukkig hebben heel veel vrouwen weinig klachten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:14

Jolien87 schreef:
Laat ik het zo zeggen: als al onze teamleden zich ziekmelden als ze ongesteld zijn, dan kunnen we de school wel sluiten. Ons volledige team bestaat uit vrouwen, met uitzondering van onze gymleerkracht. :=

Maar niet iedereen zal zich ziek melden. De meeste werken gewoon door.

Want laten we wel zijn,..ik ga liever werken dan een dag in mijn bed liggen.
Ik meld me alleen ziek als ik echt, echt helemaal niet kan.

Als je zo veel klachten hebt is het niet een dag waarop je iets leuks gaat doen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:43

Ik las iets over 'verplicht' aan de pil. Fijn dat het voor een aantal vrouwen goed werkt, maar bij mij werd de ellende alleen maar groter.
Heb elke vorm van hormonen wel geprobeerd inmiddels. Niks werkt.

Tegen de migraine ga ik nu beginnen met bèta blokkers. De bijwerkingen schijnen niet fijn te zijn maar je moet toch wat..
Heel eerlijk: als ik geen baan had gehad was ik niet begonnen met die medicatie. Dan maar uitzingen elke maand. Maar aangezien ik wil/moet functioneren op het werk, ga ik het toch nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:05

germie schreef:
Zijn er mensen korter dan 7 dagen ongesteld? .

Ja hoor, dag of 4 waarvan ik de tweede dag wat meer bloed verlies. Nadeel is dat tampons eigenlijk geen doen s. Ik verlies daarvoor gewoon te weinig waardoor uit halen lastig is...

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:16

LadyMadonna schreef:
germie schreef:
Zijn er mensen korter dan 7 dagen ongesteld? .

Ja hoor, dag of 4 waarvan ik de tweede dag wat meer bloed verlies. Nadeel is dat tampons eigenlijk geen doen s. Ik verlies daarvoor gewoon te weinig waardoor uit halen lastig is...

Toen ik de pil nog niet slikte was ik 7 dagen. En nu meestal 2 a 3 dagen en dan de twee dagen erna nog wat rommel.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:18

Hier 3,5 dagen ongesteld waarvan de eerste 2 heel, heel heftig en de laatste 1-1,5 vrijwel niks meer. Ik plan die eerste dagen altijd zoveel mogelijk vrij omdat ik er altijd behoorlijk veel last van heb. Concentreren is er amper meer bij door de pijn. In het verleden kwam het vaak in combinatie met overgeven en soms zelfs flauwvallen. Gelukkig heb ik nu goede pijnstillers gevonden die de hele scherpe randen eraf halen en dat eigenlijk niet meer gebeurd. Alleen wordt ik er wel nog wat suffer van. Ook bloed ik die eerste dagen behoorlijk en met tampon en maandverband moet ik minimaal ieder uur verschonen. Zelfs met een cup om de 4 uur. Voordeel is wel dat ik echt maar heel kort ongesteld ben :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:27

Ik ben 6 dagen ongesteld, maar 3 dagen heftiger, zonder pil zeer heftig. Die laatste dagen vind ik dan ook nooit geen probleem meer.
Maar dus ook de migraine.
Betablockers gebruik ik al maar helaas migraine komt daar gewoon doorheen.
Dus dan is het nog extra imigran spuiten om toch te functioneren.

Nu ben ik sowieso migraine patient, waarvan ik de reden niet weet. Dus ook vaak migraine als ik niet ongesteld ben. Maar door de pil door te slikken is het in ieder geval niet dan 100% zeker raak.

Elke keer ziek melden, ze zien me aankomen.
Nu ga je al van los contract naar het volgende omdat er geen vaste banen meer geboden worden.
Nu mag ik nog steeds alle contracten afmaken, dan echt niet meer.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 03-04-17 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:34

Ooit zag ik op tv een documentaire over een land, geen idee meer waar, waar de vrouwen van een bepaalde stam verplicht in een aparte ruimte werden gezet als ze ongesteld waren. Ze mochten dan niet deelnemen aan t gewone leven. En soms als ik mij heel belabbert voel tijdens mijn menustuatie dan denk ik heerlijk als je niks hoeft, stop mij maar in zo'n aparte ruimte.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:51

Ik ben altijd blij als het bij mij in het weekend valt. Heb alleen de eerste dag (70% van de keren ongeveer) echt veel pijn. 1x hebben mijn collega's me naar huis gestuurd omdat het echt niet ging. Kon niet eens meer fatsoenlijk staan.
Maar ik kan het voor mezelf niet maken om 'zomaar' een dag of wat afwezig te zijn (ik ben niet heel regelmatig en ik heb ook niet altijd zo veel last) we werken namelijk met een spreekuur en onverwachte afwezigheid verhoogt de werkdruk zodanig veel dat ik me daar vervelender over zou voelen dan ik me voel als mijn baarmoeder harakiri pleegt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:38

Ik ben hooguit 5 dagen ongesteld, een enkele keer 6 dagen. Wel heb ik altijd enorm veel last van menstruatie migraine.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:47

Sinds ik gestopt ben met het gebruiken van reguliere wegwerpproducten (tampons) en ben overgestapt naar een herbruikbare cup heb ik nog maar een halve dag een beetje last van buikpijn en op dag 3 is het wel zo'n beetje over met het bloedverlies. Ik vergeet gewoon dat ik ongesteld ben.
Terwijl ik vroeger (pre-zwangerschappen) toch ook dagen had dat ik letterlijk over de grond rolde en huilend in de auto zat, niet wetend hoe ik veilig thuis moest komen omdat ik bijna niet uit mijn ogen kon kijken van de pijn, laat staan op het verkeer anticiperen.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:08

Heb niet alles gelezen, enkel de eerste 2 pagina's ofzo..
Maar wil toch eventjes reageren.

1) Als je dusdanig veel last hebt van je menstruatie .. Waarom laten jullie dan niet eens nakijken of er niet iets structureel scheelt met je waardoor je zoveel last hebt ?
Wat veel vrouwen niet beseffen is dat ze een deel zelf in de hand hebben van menstruatie klachten. (niet iedereen natuurlijk hé)
Vroeger heb ik ook vaak krom gelegen van de menstruatie pijn. Met de pil te nemen beterde het wel, maar ondertussen al terug 2j pilloos owv kinderwens. En die pijn van vroeger kwam snel terug..
Maar door naar de osteopaat te gaan werden mijn klachten al met 50% gereduceerd. Bekken en heiligbeen zaten vast & scheef en dat had invloed op alles rondom de baarmoeder (vandaar ook dat ik 4 miskramen heb gehad).
Daar te weten gekomen dat eten ook een giga invloed kan hebben op menstruatieklachten en beginnen nagaan samen met een dietiste & acupuncturiste.. Inderdaad, als ik soja, tarwe of rogge veel at rondom mijn menstruatie dan waren mijn klachten erger. Heb geen allergie, wél een soort intolerantie. En tarwe/rogge bleken dan ook nog eens mijn migraine aanvallen rondom de menstruatie te triggeren.

De laatste 7 maanden heb ik mijn menstruatie wel niet meer gehad, maar mijn klachten waren wel enorm gereduceerd naar "draagbaar" en nog maar 3/4 dagen mijn menstruatie ipv 8-9-10 dagen mijn menstruatie.

Volgend punt, als ze zo een menstruatieverlof willen invoeren... noem het dan "Baaldag-verlof" en geef mannen er ook recht op :-) Iedereen kan eens een baaldag hebben dat werken écht niet gaat en je niet echt "ziek ziek" bent. Geef iedereen recht op 2 dagen baaldagverlof per maand, die dat niet opgenomen zijn kunnen ze omzetten in uitbetaling in natura ofzo.. (bvb in mijn sector is een smartphone of laptop niet ongewoon :) )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:18

Citaat:
Als je dusdanig veel last hebt van je menstruatie .. Waarom laten jullie dan niet eens nakijken of er niet iets structureel scheelt met je waardoor je zoveel last hebt ?

Ik zal even opsommen wat ik al geprobeerd heb voor migraine en andere dingen (en dan zal ik vast nog dingen vergeten dat ik denk oh ja dat heb ik ook geprobeerd) :

Osteopaat x3 (dus bij andere vestigingen)
Accupuncturist x2
mesoloog
Chiropractor x3
Orthomanueel arts
orthomoduculaire arts
Fysio x 3
dryneedling
Voetreflex
Bioresonantie
Diverse soorten diëten via diëtist.

En dan uiteraard de standaard artsen
Zoals de neuroloog waar ik nu nog steeds kom.

Dan zie je wel dat het wat verder gaat dan een baaldag hebben.Anders geef je in totaal geen duizenden euro's uit om er vanaf te komen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:25

amintah schreef:
Volgend punt, als ze zo een menstruatieverlof willen invoeren... noem het dan "Baaldag-verlof" en geef mannen er ook recht op :-) Iedereen kan eens een baaldag hebben dat werken écht niet gaat en je niet echt "ziek ziek" bent. Geef iedereen recht op 2 dagen baaldagverlof per maand, die dat niet opgenomen zijn kunnen ze omzetten in uitbetaling in natura ofzo.. (bvb in mijn sector is een smartphone of laptop niet ongewoon :) )

Dit vind ik een heel goed idee. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:28

Maar het is geen baaldag, mensen zijn ziek. Maar gaan maar door omdat de werkgever het niet pikt. Niet omdat ze niet echt ziek zijn.
Zieke mensen hebben ook nog baaldagen, maar die mogen ze dan niet gebruiken.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:31

verootjoo schreef:
Maar als het echt zo verschrikkelijk ellendig is als hierboven wordt beschreven; zijn jullie ook onderzocht door de gynaecoloog oid? Daar moet dan toch een oorzaak voor zijn? Of op z'n minst betere pijnstillers?
Zo functioneer je gewoon niet in je dagelijks leven als dit elke maand zo is. En ik kan me op zich die werkgevers ook wel voorstellen; elke maand een paar dagen ziek kost gewoon heel erg veel geld...

Probleem is dat artsen vaak gewoon niets weten, het enige wat mijn dokter heeft gezegd is 'ga maar aan de pil'. En ja er zijn dus blijkbaar genoeg vrouwen die hetzelfde probleem hebben ook met de pil..
Het is een ingewikkeld systeem en er wordt ook belachelijk weinig onderzoek naar gedaan. Je moet ook beseffen dat vrouwen en pijn bij vrouwen nog niet zo heel lang geleden pas echt serieus genomen wordt. En ook dat vrouwen nog maar pas zijn begonnen banen te krijgen.

Ik heb een aantal jaren gehad dat ik steeds begon te beven, zweten, bijna flauw te vallen, zoveel pijn had, diarree, kosten, niet kon functioneren of praten, recht op staan.. daar helpt een pijnstiller niet tegen. "Gelukkig" was dit maar voor een middag per ongestelheid. Dus ik kon me vaak een middag of een dag ziek melden. Vervelende was wel dat ik ook super onregelmatig was, dus wanneer dit kon toeslaan: geen idee. Ik moest ook maar zien om veilig thuis te komen.

Uiteindelijk ben ik naar alternatieve opties gaan kijken. Ben naar een homeopatische arts geweest, vreselijk duur en deed niets. Daarna naar een goede Ayurvedische arts geweest voor maar 1 bezoek en nu heb ik al twee jaar niet meer het gevoel dat ik iedere keer dood ga _/-\o_ (geen last van overgeven, duizeligheid etc) neem nog steeds pilletjes iedere dag ongeveer twee weken voordat ik ongesteld moet worden, mijn cyclus is nu ook regelmatig geworden met minder bloedverlies.

Ik denk uiteindelijk dat het probleem meer zit in dat teveel vrouwen ernstige menstruatieklachten hebben en gewoon niet goed geholpen worden, of dat er te weinig kennis over is. Want het hoort eigenlijk gewoon niet zoveel pijn te doen (edit: behalve misschien bij bepaalde ziektes).
Laatst bijgewerkt door Silver_Fox op 03-04-17 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:40

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:43

Die foto's van vleesetende planten erbij zijn echt apart :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:53

Zou het vooral oneerlijk vinden :=
Had zelf ook altijd heel veel last van pijntjes als ik ongesteld was. Echter heb ik nu de implanon en 1. Word ik nooit meer ongesteld en 2. Ook de pijntjes die ik met de pil, ondanks doorslikken, had heb ik niet meer.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:00

bruintje123 schreef:
Citaat:
Als je dusdanig veel last hebt van je menstruatie .. Waarom laten jullie dan niet eens nakijken of er niet iets structureel scheelt met je waardoor je zoveel last hebt ?

Ik zal even opsommen wat ik al geprobeerd heb voor migraine en andere dingen (en dan zal ik vast nog dingen vergeten dat ik denk oh ja dat heb ik ook geprobeerd) :

Osteopaat x3 (dus bij andere vestigingen)
Accupuncturist x2
mesoloog
Chiropractor x3
Orthomanueel arts
orthomoduculaire arts
Fysio x 3
dryneedling
Voetreflex
Bioresonantie
Diverse soorten diëten via diëtist.

En dan uiteraard de standaard artsen
Zoals de neuroloog waar ik nu nog steeds kom.

Dan zie je wel dat het wat verder gaat dan een baaldag hebben.Anders geef je in totaal geen duizenden euro's uit om er vanaf te komen.

Daarom dat ik achter de volgende zin zette "(niet iedereen natuurlijk hé)" ;-)
ik weet dat er vrouwen zijn met echt zware klachten en er niets aan kunnen doen... Maar ik vrees dat 90% van de vrouwen met menstruatie klachten ook nog nooit hebben overwogen van er iets aan te doen :-)
ik had geluk dat osteopathie, dieet en acupunctuur mij wel heeft geholpen.. Nu is het nog afwachten wat mijn menstruatie gaat doen na de bevalling natuurlijk.. :-)

Mensen zoals jij kunnen zich -100% terecht- maandelijks ziek melden op het werk of zouden inderdaad onmiddellijk een "bewijs" moeten kunnen krijgen voor zo een maandelijks menstruatieverlof... Maar waar trek je de grens voor 'last hebben van...' ...

Maar menstruatie verlof gaat veel reactie uitlokken van de mannen die -uiteraard- geen menstruatieverlof kunnen opnemen waardoor het systeem "oneerlijk" is. Geef ze ook een soort gelijkaardig verlof en dan is er geen probleem.

bruintje123 schreef:
Maar het is geen baaldag, mensen zijn ziek. Maar gaan maar door omdat de werkgever het niet pikt. Niet omdat ze niet echt ziek zijn.
Zieke mensen hebben ook nog baaldagen, maar die mogen ze dan niet gebruiken.

Geen idee wat voor werkgever jij hebt, maar de mijne is best vrouwvriendelijk ook al zijn het voor 90% mannen ... En als ik echt zo ziek nog zou zijn van mijn menstruatie iedere maand, en ik krijg een dokterspapierke, dan zou er nooit een probleem zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:01

Ik snap dat nooit zo, je vindt het oneerlijk omdat iemand iets krijgt omdat ze iets hebben waar ze last van hebben waar jij geen last van hebt maar je vindt toch dat je dat zou moeten krijgen? Dat is toch iets voor basisschool kinderen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:02

Citaat:
"Mannen kunnen zich er niet mee identificeren en het heeft tot nu toe nog niet de aandacht gekregen die het verdient.

Dit staat in het bovenstaande artikel.
Maar al kunnen mannen zich er wel mee identificeren dan wordt er nog steeds weinig onderzoek gedaan richting vrouwen.
Hartaanvallen bijvoorbeeld zijn betreft behandeling echt onderzocht met mannen, nauwelijks met vrouwen. Ook het herkennen van een hartaanval kan bij vrouwen anders zijn en daar wordt erg weinig mee gedaan, zoals pijn tussen de schouderbladen.
Wat dat betreft blijft het een mannenwereld. Erg apart.
Dus ja bij menstruatie zal dit zeker een grote rol spelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:05

amintah
door de jaren heen diverse werkgevers gehad, maar ik weet zeker dat het niet geaccepteerd zou worden en het tijdelijke contract zeker geen 3 keer verlengd zou worden.

En als ik de pil doorslik heb ik gelukkig geen pijn dus hoef ik me ook niet ziek te melden.
Alleen migraine blijft doorzetten en dat kan ik met betabockers en immigran spuiten verminderen dat ik kan werken. Ik loop dan als een zombie rond, maar ik kan wel werken
Dus doe dat ook maar.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:10

Ik vind het onzinnig. Als de pijn zo erg wordt dat je niet meer kunt functioneren dan meldt je je ziek of je gaat thuis werken indien mogelijk. Ik heb zelf flink last ervan van tijd tot tijd maar ik heb dat nimmer als goede reden gezien om me ziek te melden. Met mijn kruikje warm water en pijnstillers ging ik gewoon aan het werk.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:12

amintah schreef:
Daarom dat ik achter de volgende zin zette "(niet iedereen natuurlijk hé)" ;-)
ik weet dat er vrouwen zijn met echt zware klachten en er niets aan kunnen doen... Maar ik vrees dat 90% van de vrouwen met menstruatie klachten ook nog nooit hebben overwogen van er iets aan te doen :-)
ik had geluk dat osteopathie, dieet en acupunctuur mij wel heeft geholpen.. Nu is het nog afwachten wat mijn menstruatie gaat doen na de bevalling natuurlijk.. :-)

Maar dat is volgens mij dus niet zo.. als je zoveel last hebt probeer je er echt wel wat aan te doen. Ik heb dus ook geluk gehad met die alternatieve arts, maar niet iedereen heeft dat geluk en soms duurt het een hele tijd eer je iets gevonden hebt wat werkt.