Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:56

Damned schreef:
@koper ja ik ben een voorstander van abortus, en zelfs voor meer abortussen! (Is dat een woord? :+ )
Als je ziet hoe sommige kinderen moeten opgroeien.... sommige ouders zouden gewoon echt geen kinderen mogen hebben...

Precies daarom moet het ook gewoon vergoed blijven. Met alle respect, maar degene die het gebruiken omdat anticonceptie niet cool is ofzo wil je echt niet met een berg kinderen zien. Heel zakelijk gezien zal de abortus de maatschappij ook minder geld kosten, want de hulpverlening bij zulke gezinnen zijn niet mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:57

Celiien schreef:
Ik zeg dat het risicovoller is voor de vrouw, en jij zegt ligt eraan wie het opvoed :+

Ik heb mijn reactie net aangepast.
Jij had het over consequenties/risico's, niet over alleen risico's.

De consequenties van een zwangerschap lopen ongeveer 18 jaar door tot het kind meerderjarig is.

wapitie

Ik ben voorstander van abortus. Maar wel als de moeder dit ZELF beslist. Niet door druk van omgeving. Als moeder/vrouw weet je zelf heel prima wat je wil met dat wat zich in jou lichaam afspeelt. Ik vind dat je zelf mag kiezen welke consequenties je zelf aan gaat.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 10:57

anjali schreef:
Ik ben absoluut tegen abortus om dezelfde reden als dat ik absoluut vegetarier ben,nl. dat ik vind dat alle leven heilig is. En daarbij ben ik ook nog zwaar conservatief Rooms-Katholiek, en daar is abortus ook in alle gevallen verboden.Daar is sex buiten het huwelijktrouwens ook verboden,en als je je daaraan houdt is de kans op een ongewenste zwangerschap kleiner.

Maar hoe kijk jij er tegen aan bij verkrachting oid? Geen aanval hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Anoniem

hengstveulen schreef:
Nou ik ben dan dus ook een christelijke moraalridder volgens velen in dit topic.

Ben ik tegen abortus? Nee, ik vind dat een heel moeilijk probleem, ik begrijp heel goed dat er vrouwen zijn die hun kindje laten weg halen vanwege verkrachting, zware handicap enz...

Ben wel tegen abortus als het kindje gewoon niet welkom is, als je met iemand naar bed gaat weet je ook dat het risico er in zit dat je zwanger word.....laat je dus goed voorlichten over anticonceptie.

Voor al die moeders die alleen gezonde kids willen...wij hebben er 4, alle 4 gezond geboren alleen onze oudste heeft zuurstoggebrek gehad bij zijn geboorte dus gehandicapt...is dit zwaar? Ja maar je leert er mee leven. Ons tweede kind heeft op in haar dertiende levensjaar een ziekte gekregen waardoor het leven voor haar en voor ons ook erg zwaar is geworden.

Geef ik God daar de schuld van? Nee, we zijn geen marionetten, we hebben verstand gekregen om het te gebruiken en dingen gebeuren soms ook zonder reden...

De vraag van TS was wat de meningen over abortus was dus ik als gelovige zeg dat ik in principe tegen ben maar dat er ook uitzonderingen zijn en keuzes gemaakt moeten worden en dat iedereen dat voor zichzelf beslissen moet

Top _/-\o_ Ik ben echt blij om dit te lezen. En nee, jij valt echt niet onder de noemer van moraalridder wat mij betreft.

Michelle77

Marloez schreef:
ravellie schreef:
Ik houd het er maar op dat veel mensen hier totaal niet weten waar ze het over hebben en al helemaal niet weten hoe een kindje tussen de 22-24 weken eruit ziet.
Ik weet dat wel.

Ik word letterlijk misselijk van je reactie. Ik kan echt niet begrijpen hoe je zelf zo kortzichtig kunt zijn om te denken dat als mensen abortus plegen ze dit met hetzelfde gemak doen alsof ze naar de wc gaan en hun drol doorspoelen..

Als jij graag een kindje wilt, en eindelijk zwanger raakt, op de echo's lijkt alles goed, je kijkt er naar uit. Dan tijdens de 20 weken echo blijkt er toch van alles mis te zijn. Je hebt iedere week gevolgd hoe je kindje er nu uit ziet door middel van boeken en plaatjes. Maar je wilt geen zwaar gehandicapt kind op de wereld zetten, niet voor jezelf, maar ook niet voor het kind. Begrijp je dan wel niet hoe ZWAAR dat voor de ouders moet zijn om zo'n beslissing te maken? Ik heb zoveel respect voor de mensen die eerlijk zijn naar alles wat leeft en zo'n beslissing kunnen maken! Zelfs dieren maken een gehandicapt jong dood zodat het niet onnodig hoeft te lijden.

Ik heb tot hier het topic gelezen, maar ik ga verder geloof ik niet komen.

@Ravelle
Er is vrijheid van keuze, vrijheid van godsdienst. Hoe durf je zulke uitspraken te doen? Je beschuldigt iedereen die voor zo'n keuze tot afbreking heeft gekozen gewoon van moord, je noemt MIJ dus een moordenaar?

Net zoals IK jouw mening en keuze respecteer, hoor JIJ ook de keuze van een ander te respecteren.
Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen met 24 weken (op een paar uur na) van een dochtertje. Een prachtig dochtertje, maar een dochtertje dat geen kans van leven had. Meervoudig lichamelijk en geestelijk gehandicapt, zeer ernstige afwijkingen met zeer lage overlevingskans.

Mijn man en ik hebben een vreselijk zware en moeilijke beslissing moeten maken. Wij zijn ons dochtertje verloren, wij hebben afscheid moeten nemen van ons dochtertje. Zij zit voor de rest van ons leven in ons hart, is voor de rest van ons leven ons eerste kindje. Ik ben moeder, maar ik heb geen kindje in huis. Geen kindje in de babykamer. Ik ben ook gewoon bevallen, heb een dochtertje uit mijn lijf zien en voelen komen, wat ik tot dan toe 24 weken bij hem heb gedragen, heb gevoeld en op echo's heb gezien.

Wij zijn intens dankbaar dat wij deze keuze hebben mogen maken, uit liefde voor haar. Houden van is ook loslaten. Als ze al overleefd zou hebben, zou het een leven vol ondragelijke pijnen zijn geworden.

Hoe durf je iedereen over 1 kam te scheren en dit soort uitspraken te doen. Ik vind het totaal respectloos.

Abortus, moge duidelijk zijn dat ik ervoor ben, maar niet hoe het door sommige wordt gebruikt zoals het al eerder genoemde als verkapte vorm van anticonceptie.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:58

Ik ben nu 10 weken zwanger van mijn vriend.. het was niet gepland en was ook aan de pil en het is nu duidelijk dat de pil alleen niet werkt _-:(
Ik ben 22, eerste jaars fulltime student en pas sinds oktober 2016 samen met mijn vriend.
Maar geen haar op mn hoofd die over een abortus heeft gedacht... waarom? Omdat ik vind/denk dat elk kindje het recht heeft om geboren te worden (en nee ik ben niet gelovig)
Wel heb ik veel nagedacht over een adoptie.
Maar wij hebben toch besloten ons kindje te houden, en krijgen alle steun en hulp van familie en vrienden waar kan.

Iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen mening en dat moet gerespecteerd worden! Maar ik zou nooit een abortus laten doen :n

EDIT: Even ter info, wij beschikken wel over een geschikte woonruimte en de financiële mogelijkheeid om een kindje zelf op te voeden :)*
We hebben heel goed nagedacht over ons besluit en heel veel gepraat met zowel mijn ouders als mijn vriend zn ouders die allemaal achter ons besluit staan :j
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 08-03-17 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:00

SVRL schreef:
anjali schreef:
Ik ben absoluut tegen abortus om dezelfde reden als dat ik absoluut vegetarier ben,nl. dat ik vind dat alle leven heilig is. En daarbij ben ik ook nog zwaar conservatief Rooms-Katholiek, en daar is abortus ook in alle gevallen verboden.Daar is sex buiten het huwelijktrouwens ook verboden,en als je je daaraan houdt is de kans op een ongewenste zwangerschap kleiner.

Goed, maar dat is jou leven en jou keuze. Neemt niet weg dat de grote massa voor een heel ander leven kiest en jij jou overtuiging niet aan hen kan opleggen. Ik snap echt niet wat het probleem van gelovigen is. Niemand zal je ooit dwingen om een abortus te ondergaan, waarom wil je dan de vrije keuze van een ander afnemen? Jij, en al de andere gelovigen met jou, hebben daar helemaal het recht niet toe.

Precies! En dit was ook het dilemma in de discussie over euthanasie in geval van psychisch ondraaglijk lijden, met Kees van der Staaij aan tafel bij Pauw en Jinek. Het is prima dat de gelovigen dit voor zichzelf wensen, maar er zijn mensen die andere keuzes maken en andere opvattingen hebben; dring je mening niet op en laat deze mensen hun eigen leven bepalen en inrichten.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:03

SVRL schreef:
ravellie schreef:
Idem. ik ben Christelijk en ik vind abortus moord.
Ik zie hier iemand een vergelijking met Jezus treffen, zo onrespectvol.
Doe je dat ook in het openbaar met Allah?.
Maar goed, even terug naar het onderwerp.
Ik houd het er maar op dat veel mensen hier totaal niet weten waar ze het over hebben en al helemaal niet weten hoe een kindje tussen de 22-24 weken eruit ziet.
Ik weet dat wel.

Als je zou kunnen vloeken waar Allah in zit, zou ik dat ook doen ja.

En als verpleegkundige weet ik maar al te goed hoe een kindje van 20 weken eruit ziet, heb ooit een anencefaaltje gezien dat op die leeftijd geaborteerd werd. Zulke kinderen sterven trouwens vlak na de geboorte, zonder hersenen kan je niet leven. Voor een gezonde foetus ligt de grens trouwens op 12 weken, alles wat daarna geaborteerd wordt, is zwaar gehandicapt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/abortus/vraag-en-antwoord/abortus-hoeveel-weken

Heb dan op zijn minst je feiten op een rij, vooral als verpleegkundige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:03

japielover schreef:
SVRL schreef:
@Japielover: ik krijg echt tranen in mijn ogen als ik jou berichtjes hier lees, de pijn staat in ieder woord te lezen. Ik hoop dat er een dag komt dat de scherpe kantjes wat verzachten, dikke virtuele knuf van hieruit.

Jou verhaal geeft perfect weer dat de meeste mensen niet zomaar de keuze voor abortus maken, maar dat er in vele gevallen echt wel een heel verhaal achter zit. Het is een moeilijke beslissing, helaas soms het beste.

Er zit ook heel voel pijn en verdriet achter.

Ondanks de bewuste keuze staat hier een kaarsje bij de echo foto.
En heb een tatoeage ter na gedachtenis..

Opmerkingen over dat ik onder de categorie moordenaar val zijn dan ook zeer kwetsend.

Want niet iedereen maakt die keuze uitgemak.
Of omdat ik te laks was voor anticonceptie..

Ik hoop serieus dat de mensen die zulke dingen zeggen nooit in een dergelijke situatie komen.

En dat ze met zich zelf kunnen leven wetende hoe ze mensen kunnen kwetsen en pijn doen met zulke opmerkingen snap ik niet[/quote

Als mensen overtuigd zijn van hun gelijk, dan tellen gevoelens van anderen niet. Ik heb mega respect voor mensen die vol voor een gehandicapt kind gaan, maar even veel voor zij die in zo'n geval voor abortus kiezen. Niemand kan voor een ander bepalen wat ie moet doen. Jij hebt de keuze gemaakt die voor jou het beste was, hou je daar aan vast.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:04

Ik ben voor abortus.

Maar wel maar tot 12 weken zwangerschap behalve bij medische noodzaak.
In belgie is dit gelukkig al zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:06

hengstveulen schreef:
Nou ik ben dan dus ook een christelijke moraalridder volgens velen in dit topic.

Ben ik tegen abortus? Nee, ik vind dat een heel moeilijk probleem, ik begrijp heel goed dat er vrouwen zijn die hun kindje laten weg halen vanwege verkrachting, zware handicap enz...

Ben wel tegen abortus als het kindje gewoon niet welkom is, als je met iemand naar bed gaat weet je ook dat het risico er in zit dat je zwanger word.....laat je dus goed voorlichten over anticonceptie.

Voor al die moeders die alleen gezonde kids willen...wij hebben er 4, alle 4 gezond geboren alleen onze oudste heeft zuurstoggebrek gehad bij zijn geboorte dus gehandicapt...is dit zwaar? Ja maar je leert er mee leven. Ons tweede kind heeft op in haar dertiende levensjaar een ziekte gekregen waardoor het leven voor haar en voor ons ook erg zwaar is geworden.

Geef ik God daar de schuld van? Nee, we zijn geen marionetten, we hebben verstand gekregen om het te gebruiken en dingen gebeuren soms ook zonder reden...

De vraag van TS was wat de meningen over abortus was dus ik als gelovige zeg dat ik in principe tegen ben maar dat er ook uitzonderingen zijn en keuzes gemaakt moeten worden en dat iedereen dat voor zichzelf beslissen moet

Ik vind dit absoluut geen moraalridder reactie. Dit vind ik een open, goed onderbouwde mening.

Mijn mening over abortus is dat iedereen de keus moet kunnen hebben om er om welke reden dan ook gebruik van te maken. Maar dat het voor diegenen die het als anticonceptie zien, er wel echt minimaal een goed gesprek over moet zijn. De gesprekken die je in de kliniek krijgt mogen wat mij betreft echt wel wat pittiger, meer onderzoekender, naar de reden waarom iemand de keuze maakt. Het hoeft niet zo makkelijk te gaan als het nu kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:07

Nabster schreef:
SVRL schreef:

Als je zou kunnen vloeken waar Allah in zit, zou ik dat ook doen ja.

En als verpleegkundige weet ik maar al te goed hoe een kindje van 20 weken eruit ziet, heb ooit een anencefaaltje gezien dat op die leeftijd geaborteerd werd. Zulke kinderen sterven trouwens vlak na de geboorte, zonder hersenen kan je niet leven. Voor een gezonde foetus ligt de grens trouwens op 12 weken, alles wat daarna geaborteerd wordt, is zwaar gehandicapt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/abortus/vraag-en-antwoord/abortus-hoeveel-weken

Heb dan op zijn minst je feiten op een rij, vooral als verpleegkundige.

Ik ben Belg, geen Nederlander en zat er maar 2 weekjes naast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:12

Even de Belgische abortuswet,

De abortus wet Belgie

Abortus is sinds 3 april 1990 geen strafbaar feit meer als wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Dit geven is bij weinig Belgen bekend.
De Abortus wet

De abortus wet bepaald er geen strafbaar feit is gepleegd als er voldaan aan een aantal punten:

Het eerste consult en de uiteindelijke ingreep moeten uitgevoerd worden in een abortuscentrum of ziekenhuis met abortushulpverlening. Dit zijn zogenaamde "inrichtingen van gezondheidszorg". Beide instellingen moeten beschikken over een abortus voorlichtingsdienst. Er moet een team aanwezig zijn dat de vrouw op meerdere vlakken (multidisciplinair) kan begeleiden tijdens de abortus. Dit abortus begeleidingsteam moet haar kunnen informeren over abortus wetgeving en haar ondersteunen bij het oplossen van problemen.

Abortus is een noodsituatie. De vrouw moet een verklaring afgeven waarin zij aangeeft zich in een noodsituatie te bevinden. De abortus wet geeft geen invulling aan wat een noodsituatie is. De vrouw is de enige die beslist of ze een abortus wil of niet. De vrouw is de enige die beoordeelt of er sprake is van een noodsituatie. Naast de vrouw mag er niemand op de hoogte gebracht van de abortus.

Tijdens het eerste consult wordt de huidige situatie besproken. Als een vrouw beslist een abortus te laten uitvoeren, moet ze wellicht worden opgevangen. De mogelijkheden hiervoor worden tijdens het consult besproken. Als de vrouw een beslissing voor een abortus heeft genomen, moet ze deze beslissing op de dag van abortus schriftelijk vast leggen.
Na het eerste consult is er een wettelijke wachttijd van 6 dagen voordat de abortus mag worden uitgevoerd. Het is dus belangrijk op tijd een afspraak te maken met een abortuscentrum. Uiterlijk in de elfde week van de zwangerschap.

Samenvatting abortus wet:

Abortus is sinds 1990 niet meer strafbaar in België. Een vrouw die ongewenst zwanger is geworden kan een naar een arts gaan om haar te laten door verwijzen voor een abortus. Een arts mag dit om verschillende redenen weigeren. Het is dus van belang van te voren te vragen of de arts een abortus verwijzing zal afwijzen zodat een meewerkende arts kan worden gezocht.

In belgie mag een abortus na de veertiende week alleen nog plaatsvinden als het kind geboren zal worden met een ongeneeslijke afwijking of als de zwangerschap een gevaar is voor het leven van de vrouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:13

Ik ben voor abortus, maar wel met hier en daar wat aanpassingen. Ik vind het namelijk bijzonder dat anticonceptie met een basisverzekering niet vergoed wordt, maar een abortus met een basisverzekering wél vergoed wordt. Ik geloof niet zozeer dat abortus hierdoor als een alternatief anticonceptiemiddel gezien wordt, maar ik kan me wel voorstellen dat (jonge) meiden hierdoor eerder geneigd zijn het risico te lopen. Maar ik geloof absoluut niet dat iedereen zo makkelijk over abortus denkt als bepaalde mensen hier doen voorkomen. Ik schrik dan ook enorm van de opmerkingen van (veelal) de religieuze kant over moord, 'downies zijn de mooiste mensen', 'ieder kind is welkom', 'het is de wil van God'.
Als eerste; is het niet zo; heb uw naasten lief? Betekent dat dan ook niet dat je dan ook keuzes moet maken om je naasten te beschermen? Als je weet dat je je kindje ab-so-luut niks kan bieden, de situatie absoluut niet gezond is, óf het kindje totaal niet gezond is; is dat dan geen naastenliefde?

Ten tweede; je mag wel zelf bepalen wie en wat je toelaat in je lijf, maar je mag vervolgens niet zelf bepalen of iets of iemand eruit moet. Best bijzonder toch?
Maar goed, daar is al voldoende over gezegd dus daar ga ik verder geen woorden aan vuil maken, maar dat moest me echt even van het hart.

Maar, ik kan me absoluut voorstellen dat voor sommige meiden/dames/gezinnen/stellen abortus de enige uitweg is.
Heel eerlijk; toen ik net erachter was gekomen dat ik zwanger was, was mijn eerste gedachte ook 'het moet weg. Ik kan hier niet voor zorgen, ik ben al blij dat ik voor m'n kat en voor mezelf en m'n vriend kan zorgen. Ik ben hier niet geschikt voor.'

Nog los van het feit dat er achteraf gezien helemaal geen tijd meer was voor een abortus, kon ik het na 3 dagen ook al niet meer over m'n hart verkrijgen. Ik heb de info gelezen, heb me helemaal ingelezen erover, maar kon het niet meer, ook omdat ik hem al voelde bewegen. Maar dat neemt niet weg dat ik me goed voor kan stellen dat je daar hélemaal geen moedergevoel bij hebt en dat je nog steeds bij het punt blijft dat je er niet voor kan zorgen, dan is het helemaal niet slecht om een abortus te plegen. Het alternatief is een doodongelukkige moeder, wellicht doodongelukkige vader, en dat geeft echt geen ultiem happy kind als resultaat hoor. Of, in hele extreme gevallen, lijdt het tot een familie drama.

Baas over eigen buik betekent zélf de keuze kunnen en mogen maken over het al dan niet geboren laten worden van een kindje. En als dat in je eigen belang is; dan is dat helemaal prima, want dat is dan ook in het belang van het ongeboren kind.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:17

Vóór abortus. Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom een vrouw een ongewenst kind bij zich draagt. (De vrouwen die meerdere abortus plegen, wil ik even buiten beschouwing laten.) Het alternatief is dat een ongewenst kind geboren wordt. Onze hulpinstanties ten spijt, we weten waar het toe kan leiden, als kinderen niet welkom blijken. Als je ongewenst zwanger bent, vind ik het beste als mensen dit onder de beste omstandigheden kunnen weghalen. We hebben voorbeelden van landen waar abortus verboden is en dit toch gebeurt door middel van het eten van houtsnippers, het binnenbrengen van breinaalden , het expres van de trap af vallen en ga zo maar door. Moeten we terug naar die primitieve beginselen?

Het abortuscijfer hoeft helemaal niet hoog te zijn.
Zelf ben ik als voorstander, onbedoeld zwanger geraakt. (wat niet hetzelfde is) Je kijkt dan naar de mogelijkheden om een kind te houden. Beetje vreemd vind ik de gedachte van sommigen dat je abortus zomaar zou laten doen....of hebben die mensen zelf die mentaliteit? Mensen die op grond van hun geloof een ongewenst kind geboren willen laten worden, zijn vergeten zelf te denken en praten na wat hun ingepompt is. Ze lezen geen kranten en steken hun hoofd in het zand wat mishandelingen betreft. Het streven moet zijn, om een zo goed mogelijke samenleving te creeëren, waarin abortussen niet nodig zijn. Maar perfectie bestaat niet en dan is de 2e mogelijkheid in mijn ogen, een zo veilig mogelijke abortus, bij een ongewenste zwangerschap.

P.S Waar ik even niet aan dacht , is de mensen die hun zwangerschap door medische redenen moeten afbreken...afschuwelijk, wat een moeilijke beslissing , maar gelukkig dat dit veilig kan gedaan worden
Laatst bijgewerkt door Ersina op 08-03-17 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:19

De gevolgen van het verbieden van abortus wat ik hier (Thailand) redelijk vaak meemaakt/hoor:
- babylijkjes die in het vuilnis worden gevonden (maandelijks)
- baby's die ter vondeling achtergelaten worden bij een tempel of ziekenhuis (maandelijks)
- vrouwen die zelf een abortus proberen op te wekken met huis-tuin-en-keukenmiddelen met de gevolgen van dien (maandelijks)
- jonge vrouwen die hun opleiding stoppen om hun kind op te voeden en als enige redmiddel om nog redelijke inkomsten te hebben de prostitutie ingaan
- ongewenste kinderen die bij hun grootouders gedumpt worden of verwaarloosd worden

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:19

Ik ben voor abortus. Ook al is het de zesde keer, ook al heeft de vrouw met een heel dorp gesekst, ook al wil de vader het houden. Baas in eigen buik. Ten alle tijden.

Ik vind sommige reacties hier wel echt tamelijk heftig hoor, lekker ongenuanceerd mensen. Zo heeft Jezus het toch nooit gewild?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:20

Ik ben voor het recht op keuzevrijheid, en dus ook het recht op vrije keuze op abortus.

Abortus is zo oud als mensheid. Vroeger ging men naar kruidenvrouwtjes, een sjamaan, liet zich van de trap vallen of de hier eerder al genoemde kledinghanger. Een verbod op abortus betekent dus niet dat het niet meer gebeurt. Het gebeurt alleen in mensonterende en risicovolle omstandigheden. Gelukkig hebben wij dat als beschaafd land netjes geregeld. Met keuzevrijheid voor elke vrouw. Kies je voor abortus, dan kan dat gebeuren onder medisch gecontroleerde omstandigheden. Zodat het risico voor de vrouw geminimaliseerd wordt.

En het mooie van het recht op keuzevrijheid is dat elke individu voor zichzelf kan kiezen, dus je hebt ook het recht te kiezen dat een abortus niet past bij jouw (geloofs)overtuiging. Het is een RECHT, geen PLICHT! Dat wordt nog wel eens vergeten.
En dat in tegenstelling tot een verbod op abortus, waarbij een groep haar denkbeelden en (geloofs)overtuiging gaat opleggen en afdwingen bij een groep die dit denkbeeld/deze (geloofs)overtuiging niet heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:20

Jildau schreef:
Ben benieuwd of de streng gelovigen die tegen abortus zijn ook tegen anticonceptie zijn. Wil god graag dat er een kindje komt, houd je dat tegen. Dat is wel okee?

Volgens de traditionele Rooms-Katholieke leer mag sex alleen in het huwelijk en moet je in principe open staan voor nieuw leven. Maar periodieke onthouding mag wel.Dus geen kunstmatige voorbehoedsmiddelen.Dit lijkt wel streng maar dieren in de natuur leven toch ook met de natuurwetten en knoeien daar niet mee zoals mensen menen te moeten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:21

Palmera schreef:
Ik heb nog niet zo lang geleden zelf bijna een abortus moeten ondergaan. Een gevalletje van het spiraaltje werkte niet naar behoren. Gelukkig voor mij kreeg ik met vijf en een halve week een miskraam. (ik woon in Spanje en hier mag abortus pas vanaf 6 weken)

Ik ben voorstander. Van abortus. Ik ben ook voorstander van het verstand gebruiken. Oftewel doe aan anticonceptie, op wat voor een wijze dan ook. Hierin zie ik echter dat er grote fouten gemaakt worden.

Abortus is een noodoplossing. Bij verkrachting, gescheurde condooms, spiraaltjes die niet werken, etc.

Abortus is er, imo, niet voor de pil maar weer eens vergeten in te nemen, het condoom vergeten om te doen of de afspraak bij de huisarts voor een nieuwe spiraal/prikpil/hormoonstaafje/whatever gewoon niet maken. Het valt mij op, en soms ook in het anticonceptie-topic hier op bokt, dat er gewoon niet word nagedacht. Dat er zo laks mee omgegaan word. "Het gebeurd mij heus niet" voert een beetje de boventoon. Dat is jammer en niet nodig. Iedere huisarts in NL werkt mee aan anticonceptie. Zoniet kun je een ander zoeken. Condooms zijn overal verkrijgbaar. En toch zoveel vrouwen ongewenst zwanger door eigen laksheid. Dát is imo een veel groter probleem dan een abortus. We moeten terug naar het tijdperk van betere voorlichting. En niet alleen voor de tieners. ;)

precies

Anoniem

Roodvos schreef:
Ik ben voor het recht op keuzevrijheid, en dus ook het recht op vrije keuze op abortus.

Abortus is zo oud als mensheid. Vroeger ging men naar kruidenvrouwtjes, een sjamaan, liet zich van de trap vallen of de hier eerder al genoemde kledinghanger. Een verbod op abortus betekent dus niet dat het niet meer gebeurt. Het gebeurt alleen in mensonterende en risicovolle omstandigheden. Gelukkig hebben wij dat als beschaafd land netjes geregeld. Met keuzevrijheid voor elke vrouw. Kies je voor abortus, dan kan dat gebeuren onder medisch gecontroleerde omstandigheden. Zodat het risico voor de vrouw geminimaliseerd wordt.

En het mooie van het recht op keuzevrijheid is dat elke individu voor zichzelf kan kiezen, dus je hebt ook het recht te kiezen dat een abortus niet past bij jouw (geloofs)overtuiging. Het is een RECHT, geen PLICHT! Dat wordt nog wel eens vergeten.
En dat in tegenstelling tot een verbod op abortus, waarbij een groep haar denkbeelden en (geloofs)overtuiging gaat opleggen en afdwingen bij een groep die dit denkbeeld/deze (geloofs)overtuiging niet heeft.

Dank Roodvos! Ben het helemaal met je eens!

Celiien

anjali schreef:
Jildau schreef:
Ben benieuwd of de streng gelovigen die tegen abortus zijn ook tegen anticonceptie zijn. Wil god graag dat er een kindje komt, houd je dat tegen. Dat is wel okee?

Volgens de traditionele Rooms-Katholieke leer mag sex alleen in het huwelijk en moet je in principe open staan voor nieuw leven. Maar periodieke onthouding mag wel.Dus geen kunstmatige voorbehoedsmiddelen.Dit lijkt wel streng maar dieren in de natuur leven toch ook met de natuurwetten en knoeien daar niet mee zoals mensen menen te moeten doen.

Sorry, maar vergelijk je nu godsdienst met natuurwetten :+ ?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:24

Lastig, abortus zou voor mezelf nooit van toepassing zijn. Kan je aantonen dat je zwanger bent, dan is het voor mij al een kindje welke altijd welkom zal zijn.

Maar ben er niet geheel tegen, vindt dat een mens zelf die keuze mag maken. Maar er mag zeker niet te gemakkelijk over worden gedacht!

Het is gewoon erg jammer dat er zoveel kinderen zijn die geen liefde hebben gekent en daardoor het pad kwijt zijn geraakt. Dat gun je geen enkel kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:24

Een hert heeft geen carrière waar ze zich mee bezig hoeft te houden om geld te verdienen om een boterham te kunnen eten, geen echtgenoot die gewelddadig is, geen gehandicapt kind waar ze voor hoeft te zorgen (want die redden het in de natuur ook niet) Beetje rare vergelijking Anjali.