PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:48

Janine1990 schreef:
mala26 schreef:
Absoluut ben ik het mee eens. Maar Janine zei paarden zijn niet gemaakt voor domesticatie, maar het paard van nu lijkt niks op het paard van vroeger. Dus, vind ik, zijn de paarden van nu dat wel.

Precies mijn punt! Paarden zijn al honderden, zo niet duizenden jaren, geleden gedomesticeerd. Hoeveel natuurlijke eigenschappen vertonen ze nog daadwerkelijk?

Geestelijk of lichamelijk?

Nee, het zijn geen wilde beesten meer, ze zijn gewend aan gevoerd worden en dat ze gereden worden.
Maar dat neemt niet weg dat hun gestel wel nog steeds gebouwd is op de basis van de hele dag kauwen en bewegen en in een kudde leven. Alleen al de functie van maag en darmen zijn daarop afgestemd. Dus wat voeding, beweging en sociale interactie betreft, mag het paard nog best als 'wild dier' gezien worden met de basisbehoeften die daarbij horen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:56

Janine1990 schreef:
mala26 schreef:
Absoluut ben ik het mee eens. Maar Janine zei paarden zijn niet gemaakt voor domesticatie, maar het paard van nu lijkt niks op het paard van vroeger. Dus, vind ik, zijn de paarden van nu dat wel.

Precies mijn punt! Paarden zijn al honderden, zo niet duizenden jaren, geleden gedomesticeerd. Hoeveel natuurlijke eigenschappen vertonen ze nog daadwerkelijk?

Vluchten
Samen sociaal zijn in spelen en knuffelen bij elkaar
Beweging nodig hebben
Genoeg ruwvoer nodig hebben
Niet te veel suikers nodig hebben

Ik denk dat een paard helemaal nog niet zoveel veranderd is.
Wat niet wil zeggen dat er niet met verstand op gereden kan worden.
En ja ik ben iemand die ook vind dat verstand de laatste 15 jaar hard aan het verdwijnen is. Zowel met huisvesting als met sport.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:59

Iets wat ik mij ook wel eens afvraaf janine!
Eens met Rindin, hoorde laatst nog van mijn osteopaat dat een paard 65000 kauw bewegingen op een dag moet maken voor een goed functionerende spijsvertering.
En ik snap het wel hoor dat mensen hun paard zoveel mogelijk buiten willen hebben maar hier in NL niet altijd mogelijk. niet alleen vanwege vaak niet genoeg ruimte maar ook, hier in de omgeving dan, door klei bodems. Een paard wat ik rij stond op zon paddock paradise, ik noemde het een paddock hell. Met dit weer stonden ze tot aan de knieen in de blub, worden ze en niet gelukkiger van en op den duur ga je gewoon lichamelijke problemen ontwikkelen.
Ik ben voorstander van zoveel mogelijk buiten en snachts droog en warm op stal.
Nu werk ik zelf "in de paarden' en heb gelukkig altijd op bedrijven gelopen waar dit ook altijd gedaan werd, ook maneges.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:00

EensCH Bruintje en Rindin! Paarden leven dan niet meer in het wild, maar hebben nog wel de lichamelijke behoeftes als voldoende beweging, voldoende ruwvoer en sociale contacten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:00

Rindin schreef:
Geestelijk of lichamelijk?

Nee, het zijn geen wilde beesten meer, ze zijn gewend aan gevoerd worden en dat ze gereden worden.
Maar dat neemt niet weg dat hun gestel wel nog steeds gebouwd is op de basis van de hele dag kauwen en bewegen en in een kudde leven. Alleen al de functie van maag en darmen zijn daarop afgestemd. Dus wat voeding, beweging en sociale interactie betreft, mag het paard nog best als 'wild dier' gezien worden met de basisbehoeften die daarbij horen.

Ik denk met name geestelijk, maar ook lichamelijk speelt een rol.
Als ik me niet vergis zijn paarden niet gemaakt voor de grond hier in Nederland. Waardoor hoeven niet natuurlijk afslijten, hoe graag je dat ook zou willen. De hoeven worden gelukkig bijgehouden door hoefsmeden (hoop ik van harte), maar ik vermoed dat deze zich ook min of meer hebben aangepast aan het soort grond waar ze op staan.

Hetzelfde geld voor het voer dat ze krijgen. Ruwvoer bedoel ik dan natuurlijk. Dat is anders van structuur dan waar de dieren oorspronkelijk vandaan komen.

Maar geestelijk denk ik ook zeker aan veranderingen. Zo betwijfel ik of elk paard nog wel het juiste gevaar herkent.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:17

Weet je,heel veel paarden worden te "Menselijk" gehouden,dus op een menselijke manier.[ook de PvdD].Wij denken veel te veel dat iets niet goed is voor een dier,omdat wij het zo vinden voor onszelf. Wij vinden dat een paard s'nachts op stal moet,lekker droog en lekker schoon en warm.
Ik denk dat heel veel paarden veel liever 24/7 buiten staan,lekker in de blub af en toe, heerlijk rollen in het zand,met de kont in de regen gaan staan,en rennen wanneer ze zelf willen.
Helaas kan dat niet overal,maar er zijn plaatsen waar het wél kan,maar waarvan de baas het niet doet of wil,omdat die te menselijk denkt. Hetzelfde met het tuig,een paard heeft aan een hoofdstel met of zonder bit genoeg,er hoeft geen neusriem [met of zonder sperriem] op,een martingaal,bijzetteugel,slofteugel.enz. Ja en nu zeggen sommige,bij mijn paard móet dat wel,anders is die niet te houden of is die lastig,enz. De reden dat een paard zo doet ligt zeker weten ergens anders aan.
W.b.t. de PvdD die zijn weer aan het overdrijven,ze doen goede dingen hoor,maar soms weer té.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:26

gohya schreef:
Weet je,heel veel paarden worden te "Menselijk" gehouden,dus op een menselijke manier.[ook de PvdD].Wij denken veel te veel dat iets niet goed is voor een dier,omdat wij het zo vinden voor onszelf. Wij vinden dat een paard s'nachts op stal moet,lekker droog en lekker schoon en warm.
Ik denk dat heel veel paarden veel liever 24/7 buiten staan,lekker in de blub af en toe, heerlijk rollen in het zand,met de kont in de regen gaan staan,en rennen wanneer ze zelf willen.
Helaas kan dat niet overal,maar er zijn plaatsen waar het wél kan,maar waarvan de baas het niet doet of wil,omdat die te menselijk denkt. Hetzelfde met het tuig,een paard heeft aan een hoofdstel met of zonder bit genoeg,er hoeft geen neusriem [met of zonder sperriem] op,een martingaal,bijzetteugel,slofteugel.enz. Ja en nu zeggen sommige,bij mijn paard móet dat wel,anders is die niet te houden of is die lastig,enz. De reden dat een paard zo doet ligt zeker weten ergens anders aan.
W.b.t. de PvdD die zijn weer aan het overdrijven,ze doen goede dingen hoor,maar soms weer té.

Wat is er té aan? Ja, ze roepen heel hard en misschien wel wat teveel op basis van gevoel. Maar dat mag toch nu ook wel een keer? Niet alleen mbt paardenwelzijn, maar in het algemeen voor dierenwelzijn en milieu. Laat verdorie maar eens wat politici opstaan en een grote bek opzetten, want als we op de manier doorgaan waarop de wereld nu in elkaar steekt, dan werken we onszelf en de aarde de vernieling in. En dan is het straks te laat en dan zegt iedereen "hadden we maar..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:30

Wat is het alternatief dan Janine? Omdat paarden niet geheel meer hetzelfde zijn als tig jaar geleden in de natuur, betekent toch niet dat ze dan ook maar op een heel onnatuurlijke wijze gehouden moeten worden. Ik denk dat ze lichamelijk nog steeds behoefte hebben aan beweging en voldoende ruwvoer omdat hun lichaam daar nog steeds zo op is ingesteld. Geestelijk hebben ze behoefte aan gezelschap van soortgenoten. Dat zijn wat mij betreft gewoon basisbehoeften. En ja, de mijne gaan 's nachts ook naar binnen, maar zijn toch wel zoveel mogelijk buiten overdag. Als ik er verder over nadenk, staat me het fenomeen paardensport soms ook heel erg tegen... En toch egoïstisch als ik ben, doe ik het toch. Probeer dat dan op andere fronten te compenseren om mijn geweten te sussen, door ze bij elkaar te laten zijn en overdag zoveel mogelijk buiten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:30

mavantos schreef:
Jij wilt misschien niet in de randstad wonen, maar het is wel een feit dat mensen naar de randstad aan het trekken zijn en dat hier ook de meeste werkgelegenheid is. Wat dus automatisch in meer dieren (dus ook paarden) resulteert. Er zijn stukken met weilanden hier wat leeg staat en waar niks mee gebeurt, maar daar mogen domweg geen paarden of andere dieren op gehouden worden. Dát is iets wat belemmert en dus komen er alternatieven. De vraag zal altijd blijven, maar er moeten alternatieve oplossingen komen.

En zoals al eerder gezegd wordt, bedrijven zijn het makkelijkst te controleren.

Wij wonen in Friesland en mijn man gaat elke dag naar Amsterdam werken.
Waarom?
Zodat wij hier onze paarden de hele dag buiten kunnen zetten .
Hiervoor woonde wij op de Veluwe en reed mijn man ook gewoon naar Amsterdam.
Je hoeft echt niet in de randstad te wonen om daar te kunnen/mogen werken.

Mijn ervaring is dat juist mensen uit de randstad wegtrekken; hier zijn de laatste jaren meer mensen komen wonen vanuit het westen (en daar wel zijn blijven werken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:32

Brainless schreef:
mavantos schreef:
Jij wilt misschien niet in de randstad wonen, maar het is wel een feit dat mensen naar de randstad aan het trekken zijn en dat hier ook de meeste werkgelegenheid is. Wat dus automatisch in meer dieren (dus ook paarden) resulteert. Er zijn stukken met weilanden hier wat leeg staat en waar niks mee gebeurt, maar daar mogen domweg geen paarden of andere dieren op gehouden worden. Dát is iets wat belemmert en dus komen er alternatieven. De vraag zal altijd blijven, maar er moeten alternatieve oplossingen komen.

Waarom?

Mijn ervaring is dat juist mensen uit de randstad wegtrekken; hier zijn de laatste jaren meer mensen komen wonen vanuit het westen (en daar wel zijn blijven werken).

Het lijkt mij inderdaad ook een keuze die je kan maken... of je de sores er voor over hebt, is een tweede.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:35

Picasso schreef:
Wat is het alternatief dan Janine? Omdat paarden niet geheel meer hetzelfde zijn als tig jaar geleden in de natuur, betekent toch niet dat ze dan ook maar op een heel onnatuurlijke wijze gehouden moeten worden. Ik denk dat ze lichamelijk nog steeds behoefte hebben aan beweging en voldoende ruwvoer omdat hun lichaam daar nog steeds zo op is ingesteld. Geestelijk hebben ze behoefte aan gezelschap van soortgenoten. Dat zijn wat mij betreft gewoon basisbehoeften. En ja, de mijne gaan 's nachts ook naar binnen, maar zijn toch wel zoveel mogelijk buiten overdag. Als ik er verder over nadenk, staat me het fenomeen paardensport soms ook heel erg tegen... En toch egoïstisch als ik ben, doe ik het toch. Probeer dat dan op andere fronten te compenseren om mijn geweten te sussen, door ze bij elkaar te laten zijn en overdag zoveel mogelijk buiten.

Nee, ik reageerde hiermee op Geerte.
Ik zeg niet dat je ze niet zoveel mogelijk hun natuurlijke habitat moet ontnemen. Ik doel er enkel op dat natuurlijk houden een utopie is met het huidige paard.

Die basisbehoeften: sociale interactie, de hele dag kunnen fourageren etc. etc. Die moet je een paard zeker niet willen ontnemen. Daar zal ik nooit voor pleiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:38

Janine1990 schreef:
Picasso schreef:

Nee, ik reageerde hiermee op Geerte.
Ik zeg niet dat je ze niet zoveel mogelijk hun natuurlijke habitat moet ontnemen. Ik doel er enkel op dat natuurlijk houden een utopie is met het huidige paard.

Die basisbehoeften: sociale interactie, de hele dag kunnen fourageren etc. etc. Die moet je een paard zeker niet willen ontnemen. Daar zal ik nooit voor pleiten.

Dan zijn we het gewoon eens idd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:43

Brainless schreef:
mavantos schreef:

Waarom?

Als vastgoed en makelaardij student komt er duidelijk een heel ander beeld naar voren. In steden zijn de huizen niet aan te slepen, prijzen van huizen zijn ongelooflijk gestegen. Rotterdam is de laatste 2 jaar met ruim 15.000 inwoners gestegen, om een voorbeeld te geven.
Daarbij denk ik niet dat het aan jullie is om te bepalen dat andere mensen maar eeuwig moeten reizen, over het milieu gesproken.... Als er iets slecht is...

Ik ben van mening dat je het probleem moet oplossen waar dit aanwezig is, dus voornamelijk de randstad. Er zullen andere en meer regels moeten komen, waarbij de regels niet alleen opgelegd moeten worden maar dit ook onderbouwd moet worden door wetenschappelijke onderzoeken. Heel veel mensen leven ook gewoon in onwetendheid, als je denkt dat hetgeen wat je goed doet ook goed is zal er weinig veranderen.

bruintje123

Re: PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:45

Maar ik denk als er echt een regels komen dat er veel pensionplaatsen in de randstad kunnen sluiten.
En dan zullen mensen alsnog moeten gaan reizen als ze een paard willen houden.
Ik begrijp dus echt niet dat ze dat er nu niet voor over hebben voor hun lieve paard.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:49

bruintje123 schreef:
Maar ik denk als er echt een regels komen dat er veel pensionplaatsen in de randstad kunnen sluiten.
Ik begrijp dus echt niet dat ze dat er nu niet voor over hebben voor hun lieve paard.

Een paard dat 24 uur per dag op stal staat glimt ook onwijs. Mensen zeggen van 'Mijn paard glimt als een spiegel en ziet er gelukkig uit', dat dit feitelijk anders ligt.. Op een stal hier in de buurt voeren ze 1x per dag kuil en staan 24 uur per dag op stal, er gaan daar geen paarden dood hoor? Er zijn er weinig ziek, maar ondanks dat betekent niet dat het goed is.

Daarom zeg ik ook van, sluit de stallen maar. Echt niet alle stallen zullen sluiten, eventueel het creëren van paddocks en weide zal al een oplossing zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:51

bruintje123 schreef:

Ik dus ook niet.
Heeft iemand hier ervaring met bijvoorbeeld die mega stal in Aalsmeer? Ik keek mijn ogen uit toen ik er vorig jaar bij toeval (zoektocht naar een paard) terecht kwam... veelal kleine boxen en de meeste kregen geen weidegang naar wat ik begreep van een verhaal van een klant daar. Een paardenfabriek was het... had geen weet van het bestaan van zo'n grote onderneming; aan rijhallen geen gebrek, maar weidegang stelde dus niet zoveel voor, als je paard daar al op terecht kon of mocht. Ik zou zo echt niet willen, dan liever geen paard of de keuze maken om elders te gaan wonen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:51

mavantos schreef:
Een paard dat 24 uur per dag op stal staat glimt ook onwijs. Mensen zeggen van 'Mijn paard glimt als een spiegel en ziet er gelukkig uit', dat dit feitelijk anders ligt.. Op een stal hier in de buurt voeren ze 1x per dag kuil en staan 24 uur per dag op stal, er gaan daar geen paarden dood hoor? Er zijn er weinig ziek, maar ondanks dat betekent niet dat het goed is.

Daarom zeg ik ook van, sluit de stallen maar. Echt niet alle stallen zullen sluiten, eventueel het creëren van paddocks en weide zal al een oplossing zijn.

Maar het is toch de omgedraaide wereld dat de stallen moeten sluiten omdat de eigenaar niet na wil denken?
De stallen sluiten (of veranderen) vanzelf wel als de eigenaar eens wat ging inlezen over het wezen paard en wat minder egoïstisch zou worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:53

mavantos schreef:
Als vastgoed en makelaardij student komt er duidelijk een heel ander beeld naar voren. In steden zijn de huizen niet aan te slepen, prijzen van huizen zijn ongelooflijk gestegen.
Daarbij denk ik niet dat het aan jullie is om te bepalen dat andere mensen maar eeuwig moeten reizen, over het milieu gesproken.... Als er iets slecht is...

Ik bepaal nergens dat mensen maar moeten reizen; alleen wat ik constateer en wat wij besloten hebben.

Óver het milieu... ik ben gestopt met werken; dus minder autorijden.
Ook is mijn man 1 dag per week thuis gaan werken.
Daarnaast werkte mijn man al in de randstad en woonde wij op de Veluwe en hadden dus toch al reiskilometers.
Deze zijn juist zeer verminderd (en mijn man rijdt geen grote leasebak meer, maar een kleinere zuinige diesel).

Dat er veel woningen worden verkocht in de randstad weet ik ook wel.
Maar veel mensen met paarden/dieren kiezen ervoor om toch wat verder weg te gaan wonen om zo hun dier in de buurt te kunnen stallen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:56

An sich vind ik het een heel mooi streven om een aantal dingen te willen veranderen in de paardenwereld, Echter vind ik wel dat er veel meer naar het individu gekeken moet worden.

Een verplicht x aantal uur weide gang wordt best moeilijk in gevallen van te dikke paarden of IR paarden/pony's.
Het zelfde vind ik met sociaal contact? Wanneer voldoe je daar dan aan? Mijn paard kan het helaas niet zo heel goed vinden met zijn oudere stalgenootjes. Samen los in de paddock werd knokken, maar met een draad ertussen gaat het prima. Indien het buurpaard geen zin meer heeft in knuffelen kan zij gewoon bij het draad weg lopen zonder dat mijn paard haar achter aan kan gaan en gaat opjagen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:58

bruintje123 schreef:
mavantos schreef:

Maar het is toch de omgedraaide wereld dat de stallen moeten sluiten omdat de eigenaar niet na wil denken?
De stallen sluiten (of veranderen) vanzelf wel als de eigenaar eens wat ging inlezen over het wezen paard en wat minder egoïstisch zou worden.

Tuurlijk, maar zeggen we niet hetzelfde over bontjassen? Hoe lang roepen er al niet een hoop mensen dat we dit niet meer willen omdat het in het grootste geval onwijze dierenleed is. Ondanks dat mensen dat weten veranderd er toch ook erg weinig?

Zo lang het er is zullen er mensen zijn die er gebruikt van maken, daarom zeg ik ook een goede wetenschappelijke onderbouwing zou al heel erg schelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:01

Omdat het meeste bont naar het buitenland gaat. Dus daar kunnen wij niets aan veranderen. Ook niet door het sluiten van de bedrijven hier. Want nu verplaatst het houden naar het buitenland waar de nerts het nog slechter krijgt. Ook weer zo'n PvdD ding waar niet over nagedacht is en alleen maar veel geroepen is.

Maar hier in Nederland de paardenhouderij regels opleggen veranderd wel voor het welzijn voor het paard. Tenminste ik geloof niet dat de eigenaren nu standaard in Polen gaan vestigen ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:02

Wellicht wordt het eens tijd om, als paarden sector, eens op een rijtje te zetten wat wij dan van de partij voor de dieren verwachten. Ipv alles gelijk af te serveren.
Ik vind dat alle paarden op naam geregistreerd moeten zijn. Bij bijvoorbeeld de RDW. Het paard is in naam van de wet ook een voertuig. Dat onder andere duidelijk is wie de eigenaar is. Nu zijn ze ook wel geregistreerd maar is het toch niet helemaal duidelijk. Dan kan het paspoort ook bij de houder zijn. Of een speciaal houder document zodat je als eigenaar alle papieren zelf kunt hebben.
En dat schuilstallen altijd toegestaan moeten worden door gemeentes. Wel aan regels onderhevig natuurlijk. En zo zijn er nog wel wat punten te vinden waarbij de partij voor de sector wat kan betekenen. Nu staat men vaak loodrecht tegenover elkaar.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:03

bruintje123 schreef:
Omdat het meeste bont naar het buitenland gaat. Dus daar kunnen wij niets aan veranderen. Ook niet door het sluiten van de bedrijven hier. Want nu verplaatst het houden naar het buitenland waar de nerts het nog slechter krijgt. Ook weer zo'n PvdD ding waar niet over nagedacht is en alleen maar veel geroepen is.

Maar hier in Nederland de paardenhouderij regels opleggen veranderd wel voor het welzijn voor het paard. Tenminste ik geloof niet dat de eigenaren nu standaard in Polen gaan vestigen ;)

Daarom zullen de regels met betrekking tot het houden van paarden wel helpen, ben ik van mening.

Bont was meer een voorbeeld dat mensen wel weten dat het slecht is, maar er gewoonweg niet om geven. Struisvogelpolitiek, want de meeste willen het niet horen. Een beetje hetzelfde idee als dat er hier in de randstad gebeurt met paarden naar mijn mening, men weet wel beter maar paardlief blijft braaf en blij kijken als ik kom dus het is niet erg...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:08

Strenge regels voor stalling en omheining, prima.Aantal uren maximaal op stal staan ook prima, Sociaal contact eisen, prima. En topsport is nooit gezond, niet voor mens en zeker niet voor een paard. Het hangt van de kunde van de ruiter af hoe lang het paard gezond blijft. Paard kan niet zeggen dat het niet helemaal goed zit maar mens wel. Nu denk ik dat juist de absolute toppers dit veel eerder door hebben door het hele circus van DA's , verzorgers enz er om heen. Maar juist in de hele grote laag er onder, daar gaat het vaak mis. Maar de enigste oplossing is dan om de paardensport totaal te verbieden en dat is een utopie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:09

- Naam registreren prima, maar niet voor 125 euro per keer. Maar net als bij de RDW maar 10,00
- Schuilstallen graag :j
- x vierkante meter droge paddock of wei per paard. (iets waar ze ook een keer kunnen bokken, dus al snel 400m2)
- minimaal een dagdeel buiten op die bovenstaande paddock/wei
- x m2 aan vloeroppervlakte stal.
- genoeg licht inval zeker bij paarden die meer binnen staan.

En ja dat zullen sommige stallen niet ineens kunnen realiseren.
Daarom een overgangsregel.