leraar springt van dak school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: leraar springt van dak school

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:20

Geestelijk lijden is voor velen niet 'goed' genoeg om euthanasie te laten plegen. Terwijl het lijden er niet minder om is, het is alleen niet zichtbaar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 15:22

ik heb even op de TEM knop gedrukt. Het mag niet zo zijn dat een topic als deze uitmondt in een discussie over zelfdoding. Daar zijn al eerder topics over geweest.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:35

benangelique schreef:
ik heb even op de TEM knop gedrukt. Het mag niet zo zijn dat een topic als deze uitmondt in een discussie over zelfdoding. Daar zijn al eerder topics over geweest.

Als je een topic start, is het niet jouw bezit. Het zou nog wat anders zijn als het over jou ging, maar het gaat hier over de actualiteit. Iedereen had dit topic kunnen starten, niet als laatste de mensen die zelf op die school hebben gezeten. Gaat het topic niet de kant op die je wilt - pech gehad.

De discussie of zelfdoding moreel verantwoord is of niet, of misschien in bepaalde gevallen, is hier bijzonder relevant. Als het te ver van het oorspronkelijke onderwerp afwijkt, kunnen mods dat ons wel vertellen. Maar ik denk niet dat je ze hoeft te tippen: dit topic leeft en er lezen heus wel moderatoren mee.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:37

Kimbers schreef:
Mijn vader zal ooit zelfmoord plegen, voor mij zo goed als zeker. Is hij egoïstisch.. nee, verre van. Hij probeert al jaren te leven voor mij en mijn broer.. er zal een moment komen wanneer hij stopt met leven, voor zichzelf. En die rust verdient hij, dit leven zoals het gaat verdient hij niet.

Dat is echt een vreselijke gedachte. :( Troost je met één ding: veel mensen nemen zich dat voor en komen er uiteindelijk niet aan toe. Ze durven domweg niet. Zo is het met mij meer dan eens gegaan (help, springen, hoog!).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 15:38

wauw. wauw. poeh. ik val even stil van je heftige reactie.

het is inderdaad niet mijn bezit en het maakt mij ook niet veel uit dat het een andere kant op gaat, maar in het kader van de nabestaanden en hun gevoelens, emoties en belevingen, is het niet goed om te gaan speculeren (want ook dat lees ik terug) en deze man (indirect en direct) egoistisch te noemen. DAT is de reden van mijn TEM. Het is inderdaad aan de moderators om te zien wat zij er mee doen. Als het topic open blijft ook prima, maar een beetje respect zou erg fijn zijn.

xHereIsAnneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:40

Kimbers schreef:
Geestelijk lijden is voor velen niet 'goed' genoeg om euthanasie te laten plegen. Terwijl het lijden er niet minder om is, het is alleen niet zichtbaar.

Precies, en hoe moeten de mensen het dan doen zonder 'egoïstisch te zijn'..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:42

Musiqolog, lieve reactie :) maar gek genoeg vind ik de gedachte zo vreselijk nog niet. Verdrietig, dat wel. Maar ik gun hem zijn rust die hij helaas in dit leven niet vindt.

Wel k*t om te lezen dat voor jou dus ook niet altijd zo gemakkelijk is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:44

Knakker schreef:
echt onbegrijpelijk zo'n actie.
En maar goed dat we het niet begrijpen.

Zelfmoord vind ik zo egoistisch, je stapt zelf gewoon uit het leven en laat anderen met problemen en trauma's achter.
Om zo iets te doen moet je toch echt diep in de oliebol zitten blijkbaar, maar dan nog, wees een vent en probeer je problemen op een goede manier op te lossen.
Ik hoop niet dat ik hiermee andere mensen tegen een zeer been aan stoot, maar dit is mijn mening.

Gelukkig ben je zelf nu ook totaaaaaal niet egoïstisch bezig |o

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:45

Lekker voorbeeld, sorry hoor...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:46

Ayasha schreef:
Lieveli leven wanneer je niet meer wil maakt sowieso levens kapot.

Zo dan. Die zet me even aan het denken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:48

Jezus, het is zo'n rotonderwerp en dan hangt er zo'n poedersuiker. Vooral die reactie van Musiqolog vind ik erg onaardig. Heel triest.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:50

lieveli schreef:
Jezus, het is zo'n rotonderwerp en dan hangt er zo'n poedersuiker. Vooral die reactie van Musiqolog vind ik erg onaardig. Heel triest.

Wat is er mis mee dan? Ik zeg alleen maar dat een TS zijn/haar onderwerp niet moet claimen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:53

musiqolog schreef:
lieveli schreef:

Wat is er mis mee dan? Ik zeg alleen maar dat een TS zijn/haar onderwerp niet moet claimen.

Maar dat doet ze niet. Maar ze opent zo'n topic met een bepaalt idee in haar hoofd en nu verzandt het in een discussie waarin mensen over zichzelf praten, ik trouwens inclusief.

Als je zo graag over je gedachten wil praten, open dan een onafhankelijk topic.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:53

Zou diep van binnen niet al onze reacties op hetzelfde gebaseerd zijn: totale onmacht. Onmacht om deze gekwetste man in te laten zien dat er hoop is. Hulp kan zijn. Dat de zonsopgang zo mooi is. Dat er lieve mensen zijn die hem willen en kunnen helpen. Dat zijn familie hem niet kan en wil missen en nog 50 dingen.
Wij staan zo onmachtig, verdrietig en radeloos toe te kijken hoe hij nog maar een uitweg ziet. En dat frustreert enorm. Misschien is dat wel de hoofd emotie. Frustratie. Machteloze frustratie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:00

Kimbers schreef:
Musiqolog, lieve reactie :) maar gek genoeg vind ik de gedachte zo vreselijk nog niet. Verdrietig, dat wel. Maar ik gun hem zijn rust die hij helaas in dit leven niet vindt.

Wel k*t om te lezen dat voor jou dus ook niet altijd zo gemakkelijk is.

misschien reageert musiqolog daarom meer 'geprikkeld' richting mij; het is haar realiteit :(:)

Kimbers: mijn zwager heeft ook jaren met het idee van zelfdoding gelopen, ook diverse pogingen gedaan. Wat een verdriet had deze man. HAD, want hij is 2 jaar geleden gestorven aan acuut hartfalen. Hoe verdrietig ook, we waren allemaal heel opgelucht. Eindelijk rust.
Ik snap je wel...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:08

lieveli schreef:
Maar dat doet ze niet. Maar ze opent zo'n topic met een bepaalt idee in haar hoofd en nu verzandt het in een discussie waarin mensen over zichzelf praten, ik trouwens inclusief.

Als je zo graag over je gedachten wil praten, open dan een onafhankelijk topic.

Hier heb ik even over nagedacht, maar nee, ik ben het niet met je eens. Een heftige gebeurtenis als deze maakt verhalen in mensen los en die willen mensen met elkaar kwijt. Als iedereen die zelf ooit suïcidale gedachten heeft gehad, een zelfmoord heeft meegemaakt of iemand met zulke neigingen in zijn omgeving een eigen topic gaat starten, raakt Bokt er al gauw mee verstopt.

Als we hier verwante gevallen bespreken, kan dat mensen helpen inzien waarom deze man tot zo'n wanhoopsdaad kwam. Dat lijkt me zeer relevant. Verder helpt het delen van zulke verhalen mensen op andere gedachten te brengen. Misschien is dat offtopic, maar zeker niet zinloos.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:19

juist; offtopic. Niet zinloos

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:19

Kimbers schreef:

....afdeling heftige verhalen - ik heb iets rond dit thema meegemaakt.

Mijn oude vriendin stierf toen zij 93 was dank zij moeizaam bevochten euthanasie.

Ik ben erg boos geweest over de lafheid van de psychiaters die zich er met een jantje- van - leiden vanaf maakten. "Mevrouw, u bent depressief." Op zich voldeed ze vast aan de definitie van depressie- no doubt about that.

Maar ze was geboren in 1919 als joods meisje. Ze woonde in Rotterdam Noord tijdens het bombardement, moest onderduiken, werd verraden en misbruikt tijdens de onderduik en ze verloor bijna haar hele familie.
Het huwelijk dat ze in 1955 sloot was niet gelukkig.
Me dunkt: dan ben je getraumatiseerd.

Depressie is een rotziekte, is doorgaans goed te genezen als de oorzaak, bijvoorbeeld een serie trauma's wordt aangepakt. Een symptoom van de ziekte kan zijn dat je dood wil.
Trauma is op zichzelf ook goed te genezen, ook als op je 86ste de oorlog in volle heftigheid komt spoken.
....maar de stappen om traumaverwerking te gaan doen werden niet gezet, er kwamen wel pillen die toch ook bijverschijnselen opleverden. (Tot een anti psychosemiddel aan toe dat "de spuigaten uit liep": niet meer tekenen, niet meer lezen, niet meer lopen - en daarna een vreselijke afkick...)

En als vriendengroep hebben we jaren ons best gedaan, samen met het personeel van het verzorgingshuis - "maar ons best was niet goed genoeg".

Ik herken de frustratie die Rien beschreef bij het meemaken van een zelfmoord.
Ik heb gedaan wat ik kon om mijn oude vriendin op te beuren, te steunen, te helpen en wat al niet - uiteindelijk was het enige wat echt hielp, de verpleeghuisarts overtuigen dat dit "uitzichtloos en ondraaglijk" was.

Het is en blijft pijnlijk en verdrietig en frustrerend en voor de wiskundeleraar uit Den Bosch zullen we nooit weten of het misschien een impuls/ paniek beslissing is geweest.
En ook die onzekerheid/ onduidelijkheid is akelig.

Sterkte aan alle betrokkenen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:29

Coloured schreef:
Lekker voorbeeld, sorry hoor...

Gelukkig dat je sorry zegt :')

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:34

benangelique schreef:
wauw. wauw. poeh. ik val even stil van je heftige reactie.

het is inderdaad niet mijn bezit en het maakt mij ook niet veel uit dat het een andere kant op gaat, maar in het kader van de nabestaanden en hun gevoelens, emoties en belevingen, is het niet goed om te gaan speculeren (want ook dat lees ik terug) en deze man (indirect en direct) egoistisch te noemen. DAT is de reden van mijn TEM. Het is inderdaad aan de moderators om te zien wat zij er mee doen. Als het topic open blijft ook prima, maar een beetje respect zou erg fijn zijn.

Tsja. Als je je nu gaat afvragen hoe het voor de nabestaanden is om dit topic te lezen, dan had je je dat misschien ook kunnen afvragen voordat je het opende? Het lijkt me overigens dat de nabestaanden wel iets anders aan hun hoofd hebben dan Bokt, dus wat dat betreft hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken om het effect van de mening van wie dan ook hier op hun emoties en beleving. Mocht het mij ooit overkomen dat een dierbare zelfmoord pleegt, dan hoop ik overigens wel dat een bespreking van die daad op internet me bespaard blijft, ik zou niet echt op onpersoonlijke digitale 'sterktes' van anonieme onbekenden zitten te wachten en evenmin op de mening van willekeurige paardenliefhebbers over zelfmoord in het algemeen. Anderzijds zie ik mezelf ook niet daags na zo'n gebeurtenis op Google gaan zoeken of de zelfmoord van mijn dierbare al door een volslagen onbekende op internet te bespreking is aangeboden dus vermoedelijk zou ik er helemaal niet achter komen dat men er gezellig over babbelde in cyberspace.

Bij sterfgevallen zijn er volgens mij twee groepen. Zij die erbij betrokken zijn, familie, vrienden, bekenden, collega's, en zij die dat niet zijn. Die laatste groep heeft helemaal niets met het sterfgeval, de overledene, de reden van overlijden, het afscheid of de nabestaanden te maken. Respect voor de eerste groep bestaat in mijn beleving voor een heel belangrijk deel uit het met rust laten van die mensen. Ze hebben het immers al moeilijk genoeg zonder bemoeienis van mensen die ze helemaal niet kennen en die hun dierbare ook niet gekend heeft.

Voor zover een overlijden dan toch zo nodig onder niet-betrokkenen besproken moet worden, laat het dan maar vooral een aanleiding zijn om eigen ervaringen te delen en wellicht troost te bieden of bijdragen aan meer begrip voor een ander.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:37

Er gaat iets mis met een quote.

Maura:
Je schrijft dat je niet zou willen dat dit (mocht het jou ooit overkomen) op internet besproken wordt:

Maar, waarom praat je dan mee in dit topic? Wat u niet wilt dat u geschiedt..... doe dat ook een ander niet.
Stokoud gezegde, maar wel waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:43

Knakker schreef:
Zelfmoord vind ik zo egoistisch, je stapt zelf gewoon uit het leven en laat anderen met problemen en trauma's achter.

Ik vind longembolieen, hartinfarcten en dodelijk asthma-aanvallen in de openbare ruimte ook heel egoistisch; al die arme toeschouwers die daar helemaal niet om gevraagd hebben...

Grappig dat mensen dodelijke lichamelijke ziektes als het noodlot zien, terwijl dodelijke psychische ziektes als 'eigen keuze' worden gezien. En dan vaak in het kader van 'ik heb ook wel eens een rotdag, maar ik trek er toch ook niet meteen de stekker uit???'
Misschien is het handig om dan even de volgende drie dingen in het achterhoofd te houden:
- Als je je niet kunt voorstellen dat iemand zo diep kan zitten dat hij zelfmoord als enige uitweg ziet, dan kun je ook niet over die beslissing oordelen aangezien je niet begrijpt wat er allemaal aan gemoedstoestanden aan zo'n beslissing vooraf gaat.
- Zelfmoord is over het algemeen geen keuze, net zoals een hersenbloeding geen eigen keuze is; de eerste beslissing wordt aangestuurd door een zieke geest (en dat is een andere geest dan je normale geest), de tweede 'beslissing' wordt aangestuurd door een ziek lichaam (terwijl jouw lichaam in gezonde toestand gewoon marathons wilde rennen).
- Zelfmoord kan een impulsbeslissing zijn, maar in de meerderheid van de gevallen is de achterliggende gedachte niet 'Goh, hij had het even wat zwaar en gooit er meteen het bijltje bij neer', maar 'Hij vocht al maanden tegen de dood omdat hij zijn naasten niet in de steek wilde laten, maar helaas heeft die uiteindelijk toch van hem gewonnen'.

Zelfmoord is nooit 'de makkelijke uitweg' zoals jij en veel andere mensen het graag presenteren. Dan kun je zeggen 'dat is mijn mening, so what', maar door mensen die overal te pas en te onpas die mening ventileren wordt het voor mensen die écht in de knel zitten steeds moeilijker om hulp te vragen. Want doordat mensen na elke zelfmoord roepen 'Jeetje wat asociaal, iedereen heeft het wel eens moeilijk, maar hij kiest meteen de makkelijke uitweg, zo belast je iedereen met je problemen, geef jezelf gewoon een schop onder de kont' wordt het voor mensen die met diezelfde suicidale klachten kampen steeds moeilijker om hulp te zoeken, want ze zouden zichzelf gewoon een schop onder de kont moeten geven in plaats van erover te praten en iedereen lastig te vallen met hun problemen, iedereen heeft het wel eens zwaar...

Ik snap best dat dit jouw gut-reaction is, net als van heel veel andere mensen en van mij mag iedereen zeggen wat hij wil, maar misschien is het dan ook goed om je te laten weten dat jouw woorden dodelijk kunnen zijn voor mensen die ook met suicidale gedachtes kampen. Mensen die ook tegen de dood vechten (hoezo makkelijke uitweg? Hoezo meteen het bijltje erbij neer gooien?) maar daar niet met mensen in hun omgeving over durven te praten omdat die hun oordeel over suicidaliteit (makkelijke uitweg kiezen, iedereen heeft het wel eens zwaar, ga hardlopen in plaats van dat je anderen met jouw 'problemen' belast, het is maar psychisch, écht ziek zijn is pas écht zwaar...) blijkbaar al klaar hebben staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:51

xyzutu2 ik vind dat je dat geweldig verwoord hebt. Petje af.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:11

Hoe je het ook went of keert, zelfdoding door van een dak te springen of voor een trein daar traumatiseer je altijd anderen mee. wellicht een hang naar aandacht die er nooit geweest is. Ik weet het natuurlijk ook niet want je kunt het ze niet meer vragen.
En zelfmoord makkelijke weg? Jemig, je moet maar enorme moed hebben om van een dak te springen of voor een trein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:12

1 op de 5 mensen pleegt zelfmoord in Nederland. Dit is een gegeven. 1 op de 30 wordt vermeld in de media. Daarna volgen harde woorden, discussies en meningen.
Ik kan alleen maar zeggen, bestudeer het gegeven voor je een mening hebt. Ga ervaringen opdoen met mensen die de aanloop hebben naar zelfmoord. Daarna mag je een mening vormen.
En pas op want iedereen kan het zomaar overkomen dat het henzelf treft.

In dit geval gaat het om een persoon die ontzettend geliefd was. Een heleboel mensen hebben plotseling een mening over deze man, al hebben ze hem nooit gekend. Knap dat de men het zelfs zo kan draaien dat de daad overeenkomt met hoe de persoon zou zijn. Ik zie voorbijkomen egoïsme. Ik lees terug een man die voor iedereen klaarstond, hielp waar nodig en een inspiratie voor anderen. Die ene daad wordt hier geanalyseerd.
Ik heb een studie naar zelfmoord gevolgd en ook vaak ermee te maken. Het eerste wat ik geleerd heb is geen oordeel over de daad te geven maar kijken naar de mens.