Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:11

Waar in Europa hebben ze dit onderzocht? Ik heb de afgelopen dagen aan bijna iedereen die ik tegenkwam gevraagd of zij meegedaan hebben aan een enquête of onderzoek waar deze cijfers uit zijn komen rollen. Niemand. Waar wordt dit vandaan gehaald?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:17

Vala schreef:
Waar in Europa hebben ze dit onderzocht? Ik heb de afgelopen dagen aan bijna iedereen die ik tegenkwam gevraagd of zij meegedaan hebben aan een enquête of onderzoek waar deze cijfers uit zijn komen rollen. Niemand. Waar wordt dit vandaan gehaald?

Ha, ik zat erop te wachten. Is met publicaties over overspel ook zo. Ontkennen helpt echter niet. Net zo min als harder straffen. Dat is ruimschoots bewezen.

Vala, de feiten op straat, bv. afgelopen jaar in Duitsland zijn imo voldoende bewijs dat er een ENORM probleem is van een formaat wat het deel/prodccut van onze cultuur maakt.

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:18

Najoveh schreef:
Maar volgens die redenering mag je niet dansen, iets 'uitdagend' (wie bepaald dat) aandoen of er leuk uitzien, om rekening te houden met mensen die daar geil van worden?
Want jij eet het eten ook niet op in de trein om te voorkomen dat mensen honger krijgen.

Dit is precies wat er gebeurd,
Was laatst op een festival, en door mijn dreads + beanie en alternatieve kledingsstijl. vond men me verdacht, dus of ik even mee wilde lopen naar een apart hokje, zodat ik gefouilleerd kon worden, prima.
Was echter wel nieuwsgierig waarom dit in een apart hokje moest, dus heb het gewoon gevraagd.
"Tja, Sommige mannen raken opgewonden van een vrouw die een andere vrouw betast. Daarom fouilleren wij vrouwen apart en buiten het zicht. "

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:19

Oh verbaasd me niets, dat is ook mijn ervaring als vrouw. En nee ik kleed me niet provocerend :+

Ik krijg vaak het idee dat dat soort mannen het hun geboorterecht vinden om van bil te gaan wanneer ze dat maar willen. Euhm ja zo werkt het natuurlijk niet. Maar als vrouw zijnde kun je niet te bot zijn want dan lok je geweld uit. Máár je kunt ook niet te lief erover zijn want dan wordt je 'nee' niet serieus genomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:30

Huertecilla schreef:
Licor schreef:
Eigenlijk is het in de tijd van bangalijsten, naaktfoto's, seks als reclame, films en boeken vol hiervan, bijna raar te noemen dat het máár 25% is en niet meer.. onze samenleving is op dat gebied echt f*cked up..

Inderdaad :)*

Vergeet HET huisvrouwenboek/-film over de grijstinten niet. Mijn hemel wat erg.

anjali schreef:
Volgens mij komt deze narigheid doordat sex van liefde losgekoppeld is. :(

Volgens mij juist omdat sex als product botst met de kuisheidsmoraal.

Koppel het los en open de deuren van de inherent frustrerende sexclusieve monogamie als vermeend ideaal.

Dan verkoopt het ook gelijk niet meer zo, zakt het wat weg uit het straatbeeld als product en kan er weer wat evenwicht komen.

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt HC, maar ik vind sex zonder liefde echt niets aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:45

anjali schreef:
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt HC, maar ik vind sex zonder liefde echt niets aan.

Dat is jouw goed recht doch niet de plicht van de rest van de maatschappij.

Menigeen heeft JUIST dikke pret van sex voor de sex zonder verder geneuzel of belasting. Beide sexen.

Mijn stelling is dat wanneer DAT breder geaccepteerd zou zijn, het taboe op gewoon genieten van sex om de sex door de vrouw, de hypocriete moraal van sexclusieve monogamie overboord geggooid zou worden, sex minder spanningsveld zou zijn als cultuur'goed'.
Kan je nog steeds van sex uit liefde genieten en/of sexclusief monogaam gelukkig zijn. Misschien zelfs wel meer omdat de druk van buiten minder wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:00

Zoolgangster schreef:
Ayasha schreef:
Het is snel gebeurt ook Zoolgangster.
Als wij uit gingen hadden we elkaar en elkaars drank (als die al bleef staan) altijd in de gate... Dachten we... Daar waren we heel duidelijk in: we letten op elkaar.
Het heeft voorkomen dat een vriendin van mij effectief slachtoffer werd van verkrachting/aanranding maar niet dat ze gedrogeerd raakte. We weten tot op de dag van vandaag niet hoe het is kunnen gebeuren. We hadden gelukkig wel snel in de gate dat er iets mis was en zijn met haar naar spoed gereden voor er iets is kunnen gebeuren en voor het mis kon gaan (gezien je niet weet wat en hoeveel ze hebben gegeven.).
Maar het is wel in haar drankje geraakt.

Het is inderdaad snel gebeurd, maar jullie hebben als vriendinnen voorkomen dat er meer kon gebeuren, top!
Maar waarschijnlijk is er niets gefilmd of gezien... en de dader zal vast wel vaker zulke stunts hebben uitgehaald/uitgeprobeerd, maar nooit heeft iemand dat blijkbaar gezien... zo slecht is het toezicht (en dan bedoel ik niet je vriendinnengroep) in een openbare gelegenheid.

Is er trouwens melding gemaakt van wat je vriendin overkwam? Dan bedoel ik zowel de politie als de eigenaar van de bar.

Neen, er is geen melding gemaakt. Had in het bewuste dorp weinig zin. :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:05

Vala schreef:

Voor valide onderzoek hoef je niet zo'n hele grote groep mensen te hebben, om het toch nog met grote betrouwbaarheid te kunnen generaliseren. De kans dat je dus iemand tegenkomt die hieraan heeft meegedaan is vrijwel nihil.

*kruipt nogmaals terug onder meeleessteen*

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:37

Ik heb dit ook altijd met opiniepeilingen, ik denk altijd wie hebben ze dat gevraagd? Mij in ieder geval nooit :+
Maar goed, daarmee wil ik niet zeggen dat het niet waar is, absoluut niet. En ik kruip ook weer terug onder de meeleessteen, heb gelukkig geen enkele ervaring met dit onderwerp.

anjali

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:36

Nou ik denk altijd dat mensen die een ander verkrachten erg zielige types zijn die geen weet hebben van hoe ware liefde en sex kan zijn,en dat door hun criminele gedrag waarschijnlijk ook nooit zullen gaan beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:38

anjali schreef:
Nou ik denk altijd dat mensen die een ander verkrachten erg zielige types zijn die geen weet hebben van hoe ware liefde en sex kan zijn,en dat door hun criminele gedrag waarschijnlijk ook nooit zullen gaan beleven.

Ik denk dat dat nog heel erg tegenvalt. Als 45% van de vrouwen in Nederland ooit in haar leven seksueel geweld heeft meegemaakt dan lijkt het me niet dat het alleen maar de zielepieten en de criminelen zijn die het doen, maar juist ook de buurjongen, het vriendje en het ex-vriendje dat een beetje te jaloers is.

Het criminaliseren van aanranding en verkrachting vind ik absoluut belangrijk, maar het is erg makkelijk om te stellen dat het bepaalde types zijn, want dat zijn het simpelweg niet. Feit blijft dat door een gebrek aan fatsoenlijk onderwijs over consent en een machosamenleving elke jongen dit zou kunnen doen, en elke vrouw dit zou kunnen overkomen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:40

Precies.
Met daar aan toegevoegd dat het ook mannen kan overkomen, en dat is misschien nog wel een veel meer onderbelicht probleem.

Actief consent is zo belangrijk! en dat werkt twee kanten op. We moeten niet alleen onze zoons leren hoe dat werkt, maar ook onze dochters. Het liefst al zo vroeg mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:50

Bonna schreef:
Precies.
Met daar aan toegevoegd dat het ook mannen kan overkomen, en dat is misschien nog wel een veel meer onderbelicht probleem.

Actief consent is zo belangrijk! en dat werkt twee kanten op. We moeten niet alleen onze zoons leren hoe dat werkt, maar ook onze dochters. Het liefst al zo vroeg mogelijk.

Absoluut. Tijdens de bloeiperiode van #zeghet kwam dat imo heel erg naar voren. Goed daarbij vind ik wel om te belichten dat het overgrote deel van de daders in beide gevallen mannelijk is. Dat betekent niet dat vrouwen niet moeten leren over consent, niet alleen aan de kant van het geven ervan maar ook in de kant van het accepteren ervan. Het gebeurt nog veel te vaak dat een man als watje of pussy wordt neergezet als hij geen zin heeft in seks, terwijl het mannelijk libido precies hetzelfde werkt als dat van een vrouw.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:08

Emmaa_ schreef:
terwijl het mannelijk libido precies hetzelfde werkt als dat van een vrouw.
Dat is niet waar. Het testosteron van de man werkt totaal anders als het oestrogeen van de vrouw, waardoor "zin in seks" verschillend ervaren kan worden.
Er zijn inderdaad mannen die minder of geen zin in seks hebben en bij vrienden van mij werd de oorzaak gevonden daar hij veel te laag zat met zijn testosteron waarde. Dat kon dus opgelost worden. Hij blij, zij blij en hun seks leven was als nooit tevoren.
Erectie stoornissen hebben vaak ook lichamelijke oorzaken maar ook daar is de psychische component vaak zeer zeker aanwezig. Als mensen open zijn daarover tegen elkaar en hulp durven zoeken zijn die problemen niet altijd maar wel vaker op te lossen.

Inderdaad is het zo dat helaas kinderen, jongens, meisjes, vrouwen en mannen misbruikt kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:13

pien_2010 schreef:
Emmaa_ schreef:
terwijl het mannelijk libido precies hetzelfde werkt als dat van een vrouw.
Dat is niet waar. Het testosteron van de man werkt totaal anders als het oestrogeen van de vrouw, waardoor "zin in seks" verschillend ervaren kan worden.
Er zijn inderdaad mannen die minder of geen zin in seks hebben en bij vrienden van mij werd de oorzaak gevonden daar hij veel te laag zat met zijn testosteron waarde. Dat kon dus opgelost worden. Hij blij, zij blij en hun seks leven was als nooit tevoren.
Erectie stoornissen hebben vaak ook lichamelijke oorzaken maar ook daar is de psychische component vaak zeer zeker aanwezig. Als mensen open zijn daarover tegen elkaar en hulp durven zoeken zijn die problemen niet altijd maar wel vaker op te lossen.

Inderdaad is het zo dat helaas kinderen, jongens, meisjes, vrouwen en mannen misbruikt kunnen worden.

Je hebt gelijk, ik bedoelde met mijn opmerking meer dat het nooit bewezen is dat mannen standaard meer zin hebben in seks dan vrouwen of andersom. Ik heb het in relaties in ieder geval altijd als gelijkwaardig ervaren, en dat betekende dat een van ons wel eens high and dry zat, en dat was lang niet altijd ik.

Met deze opmerking doelde ik dan ook meer op het feit dat er bij vrouwen vaak aangedrongen wordt omdat een man nou al eenmaal zo veel zin heeft dat hij niet meer kan stoppen, of dat er wel iets moet gebeuren. Dit is net zo goed consent verbuigen en daarmee dus een vorm van misbruik of verkrachting.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:38

Emmaa_ schreef:
Met deze opmerking doelde ik dan ook meer op het feit dat er bij vrouwen vaak aangedrongen wordt omdat een man nou al eenmaal zo veel zin heeft dat hij niet meer kan stoppen, of dat er wel iets moet gebeuren. Dit is net zo goed consent verbuigen en daarmee dus een vorm van misbruik of verkrachting.

Nu begrijp ik je opmerking beter. En kan ik ook met je mee gaan.

Vaak is het zo dat mannen (als ik zo in mijn vriendinnen kring over dit onderwerp praat) wat meer zin in vrijen/ seks hebben dan vrouwen. Inderdaad niet altijd, je kunt nooit generaliseren.
Onzin dat mannen dus niet meer kunnen stoppen. Onzin ook dat daar geen rekening mee gehouden zou kunnen worden door vrouwen, vind ik net zo liefdeloos en respectloos.
HC schreef daarover iets heel zinvols paar bladzijdes terug, dat als ik het goed begrepen heb, of zoals ik het geïnterpreteerd heb, in een monogame relatie je daar zeker met elkaar naar oplossingen voor moet zoeken, want het is natuurlijk onzin dat een man "niet/ weinig of nooit mag/ kan van de vrouw, maar ook niet buiten de deur mag gaan eten" of omgekeerd uiteraard. Daar ben ik het heel erg mee eens. Als ik het fout begrepen heb HC dan geef het maar aan.
Praten erover en proberen elkaar daarin op een fijne manier tegemoet te komen met respect voor beide behoeftes vind ik zelf daarin erg belangrijk.
De vrouw dwingen want hij zal en moet een zaadlozing hebben omdat dit de natuur zou zijn, is natuurlijk uit den boze en heeft niets met liefdevolle omgang te maken. Dan kan hij net zo goed in "zijn of haar vuistje gaan lachen" en daar is dan ook niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:42

Ik sta hier misschien heel anders in hoor, maar ik zou nooit 'compromissen' sluiten op het gebied van seks. Als ik duidelijk hele andere voorkeuren heb dan mijn partner of onze libido's sluiten niet op elkaar aan maar een polyamoreuze relatie zou niet mogelijk zijn, dan zou dat voor mij het einde betekenen. Seks zou fijn moeten zijn voor beide partijen en nooit iets wat 'even snel moet gebeuren' of wat je moet doen om een ander tevreden te houden. Het heeft best een tijd geduurd tot ik me dat realiseerde maar ik kan ondertussen wel naar tevredenheid zeggen dat ik echt alleen seks heb als ik er zin in heb en dat ik ook nooit van een partner zou verwachten dat hij iets doet waar hij eigenlijk geen zin in heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:48

Een zeer fijne relatie heb ik met mijn man op alle gebieden en dat al lange tijd. Soms moet ik zin maken en moet hij daarvoor wat meer zijn best doen dat ik zin krijg. Vind ik zelf geen enkel probleem hoor en hij ook niet. Dat is gewoon een gegeven en wij zijn daar heel erg open over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:02

Ik was het nieuwsbericht ook tegengekomen en mijn eerste reactie was ongeloof. Mijn eerste gevoel was echter verkeerd.
Want mijn eerste gevoel zei ook: gelukkig is mij nog nooit iets overkomen.
Maar zelfs dat klopt niet. Er is me enkel niets traumatisch overkomen.
Echter als ik rationeel denk dan ben ik:
-als basisschool kind ongewenst betast en gekust door een bejaarde man die dit na aangifte op woord van politie systematisch bleek te doen maar daar nooit straf voor gekregen heeft omdat het enkel maar bij wat betasten bleef 8)7
-ongewenst betast in een zwembad
(Daar ben ik heel laf bij weggelopen ipv gelijk aangeven).
-van achteren aangevallen op de fiets
(Daar heeft mijn kalmte en vuile blik mij uit de situatie gered)
- minstens 10x achterna gelopen binnen 1 jaar en huwelijksaanzoeken moeten afwimpelen door amper nederlands sprekende zwervers.
De stationspleinbeveiliging lachte dan altijd een beetje en zei: ze hebben niets kwaads in de zin hoor.
-mij geintimideerd gevoeld door een kerel op vakantie die geen nee wilde accepteren. Ook daar was ik gelukkig assertief genoeg.

Bij verder nadenken kwam ik tevens tot de conclusie dat mijn moeder recentelijk gestalkt is door een oud schoolcollega en tevens recent door een schilder sexueel geintimideerd is geweest.

Dan heb ik nog een kennis die niet alleen naar de stad gaat omdat ze blijkbaar woestaantrekkelijk is en bijna standaard ongewenst betast word in menigten of openbaar vervoer.

Ik ben op dat punt maar gestopt met nadenken....... -O-

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:00

nine1987 schreef:
Nee shadow.. Men moet het verschil eens leren zien tussen een halfdronken sloerie die zich zelf half misdraagt erop kickt om eveneens halfdonken kerels op te geilen en dan ineens de rem erop gooit..

En een vrouw die de avances van een man afwijst.. DAAR zit m de kneep..

Maar blijf vooral geloven dat het ALTIJD de schuld van de man is..

Tuurlijk niet fenrir.. Ik draai het enkel om.. Meer niet..

Nee is nee, sloerie?? Hoezo is een vrouw een sloerie?
Slutshaming, heet dat.
Je mag dansen, zingen, doen wat je wil, als beide partners tót, zoals HC zegt, het recht van de een het recht van de ander schendt.
Al lig je al samen in bed, dan nog mag je stoppen.

Er is geen reden om de ander zomaar aan te raken als de ander dat niet wil. Nooit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:34

Pauline schreef:
Je mag dansen, zingen, doen wat je wil, als beide partners tót, zoals HC zegt, het recht van de een het recht van de ander schendt.

En de rechten van die ander omvatten OOK het ongewenst sexueel geprikkeld worden.

De medaille van schaars gekleed gaan, van nieuwe dure borsten trots breed etalleren, heeft ook een keerzijde; het recht van de omgeving.

Aanstootgevend gedrag is ook strafbaar. Dus nee, je mag niet (on)gekleed gaan zoals je wil.

In de paardenwereld is er een helder voorbeeld. In de endurance regelementen is opgenomen dat onbedekte schouders en/of blote buik niet zijn toegstaan. Dit heel concreet omdat de Veluwe-gemeentes dit wegens anders tegen openbare zeden/ aanstootgevend eisen.

Let wel: Geen excuus voor daarop handelend reageren. Wel TWEE keer verkeerd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:35

Zag gister dat ze in Amsterdam het openbaar lastig vallen, provoceren (sissen, uitschelden voor prutsmuts e.d) naar vrouwen gaan aan pakken. Ze willen flinke geld boetes uit delen daarvoor.
Dit schijnt ook al in andere grote steden als Parijs en Berlijn strafbaar te zijn.
Prutsmuts = ho*r :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:59

rapido schreef:
Zag gister dat ze in Amsterdam het openbaar lastig vallen, provoceren (sissen, uitschelden voor prutsmuts e.d) naar vrouwen gaan aan pakken. Ze willen flinke geld boetes uit delen daarvoor.
Dit schijnt ook al in andere grote steden als Parijs en Berlijn strafbaar te zijn.
Prutsmuts = ho*r :')

Openbare belediging was/is al strafbaar.
Net als aanstootgevend gedrag.

Nu maar hopen op evenwichtige, realistische toepassing van de snelboetes en geen politiek correcte ontsporing zoals bij emancipatie. Dat leidt alleen maar tot verergering want frustratie.
Ervaring uit het verleden is in dit geval WEL een goede raadgever voor de toekomst.
De overgrote meerderheid van de sexuele misdrjven vindt al plaats achter gesloten deuren. Dat gaat bepaald niet minder worden bij strenger optreden in het openbaar.

In extrema: er was nooit zoveel sexueel geweld, - misbruik, sexploitatie als tijdens de Victoriaanse preutsheid.
Extrema 2: In het land van de strenge straffen en hypocriete preutsheid; de VS, is de criminaliteit (ook op dit punt) een voorbeeld wat we NIET willen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:10

Ik heb gemengde gevoelens over het straatintimidatieverbod. Aan de ene kant ben ik er heel blij mee, maar aan de andere kant vind ik het aardig fishy. Het zou mogelijk moeten maken dat er ook zonder aangifte boetes of andere maatregelen volgen. Om dit mogelijk te maken komt er meer controle op straat en via beveiligingscamera's. Flink inleveren op de privacy dus weer. Daarbuiten vind ik het een té makkelijk intrapbare deur wbt etnisch profileren en andere racistische uitingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:26

Eens Emmaa_, ik zou liever hebben dat de huidige ruimte die er is om aanranding, stalking en andere dingen die al mogelijk zijn gewoon uitgevoerd wordt. Het voelt nogal als symboolpolitiek aan als het probleem niet is dat er geen regels zijn, maar veel meer dat aangiftes niet worden opgenomen, beschikbaar bewijsmateriaal niet wordt gebruikt. Was dat niet afgelopen jaar of het jaar daarvoor dat iemand in een cafe betast werd? Dat stond gewoon op camera, maar de beveiliging en de politie deden desondanks niets. De ruimte om daar wat mee te doen is er al, alleen de wil niet altijd. Dat los je niet op met meer regels.