Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:02

Ik snap serieus niet waarom mensen gaan demonstreren op zo'n kinderfeest/ bij de intocht. Dan verpest je het dus echt voor iedereen, want de kinderen snappen daar niks van. :n

Als je het er dan zo hard niet mee eens bent, blijf dan lekker thuis kinderachtig doen. Of in elk geval niet zo dat kinderen het merken.. -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:05

Shanna schreef:
Ik snap serieus niet waarom mensen gaan demonstreren op zo'n kinderfeest/ bij de intocht. Dan verpest je het dus echt voor iedereen, want de kinderen snappen daar niks van. :n

Als je het er dan zo hard niet mee eens bent, blijf dan lekker thuis kinderachtig doen. Of in elk geval niet zo dat kinderen het merken.. -:(-

Demonstraties moeten worden aangegeven bij de gemeente, waar ze een vak/locatie aangewezen krijgen waar de demonstranten ook binnen moeten blijven.

Anoniem

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:06

Maar dat doen ze lang niet allemaal.. :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:07

Shanna schreef:

Ik snap dat ook niet. Maar snap sowieso weinig van het nut van demonstreren :\ heb meestal het idee dat meer dan de helft van de groep gaan demonstreren om het demonstreren en niet eens weten waarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:08

Shanna schreef:
Maar dat doen ze lang niet allemaal.. :n

Ik ken meerdere mensen die al jaren demonstreren namens KOZP en die zijn altijd netjes binnen de aangewezen plek gebleven. Wat het verpestte waren mensen die langsliepen en dingen als 'apen in hun kooien, waar ze horen' riepen. Natuurlijk is dat een eenzijdige berichtgeving, maar ik ken een vrij grote groep van de mensen die zich hiervoor inzetten en die zijn er alles behalve op uit om het te verpesten voor de kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:08

verootjoo schreef:
Shanna schreef:

Ik snap dat ook niet. Maar snap sowieso weinig van het nut van demonstreren :\ heb meestal het idee dat meer dan de helft van de groep gaan demonstreren om het demonstreren en niet eens weten waarvoor

Waar haal je dat vandaan? Demonstreren is een uiting, een manier om samen te komen en je in te zetten voor een gezamenlijk doel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:10

Protesteren tijdens het evenement zelf vind ik eigenlijk niet in orde. De kleintjes willen wellicht weten waar het over gaat en dan moet je dus gaan uitleggen dat sinterklaas niet echt is en dat sommige mensen het er niet met de organisatie eens zijn.
Vragen ze niets dan kunnen ze het zelf gaan interpreteren dat de protesteerders tegen zwarte mensen zijn. Dat is eigenlijk nog erger.

Protesteren of je met de organisatie bemoeien kan prima op de overige 364 dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:14

Wat denk je dat er het hele jaar door gebeurt, Sizzle? KOZP en vergelijkbare groeperingen maken zich het hele jaar hard voor dit soort onderwerpen. Als het uberhaupt wordt opgepikt door de media wordt er voor mensen die er prominent mee bezig zijn een ongelofelijk racistische 'uitzwaaipagina' ingericht.

Ik snap de gedachtegang maar zoals ik al zei is het niemands bedoeling om de feestdag voor kinderen in de weg te zitten. Daarentegen is het wel een van de grootste media-evenementen van het jaar, en de kans voor mensen die zich hier hard voor maken om zich uit te spreken.

De uitspraak over kinderen die denken dat er geprotesteerd wordt tegen zwarte mensen vind ik eigenlijk echt nergens op slaan, ik denk niet dat kinderen zo'n gedachtegang hebben. Uitleggen dat Sinterklaas niet erg is lijkt mij ook totaal niet aan de orde. Je zegt tegen je kind dat sommige mensen ergens boos om zijn en geeft ze vervolgens een handje pepernoten, volgens mij is alles dan verder prima.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:19

Als jij protesteerd tegen zwarte piet kan een kind absoluut dat zo interpreteren dat je dus tegen zwarte piet bent.
Daar moet je je dus ook echt van bewust zijn. Een observerend kind zal zeker kunnen vragen:waarom zijn die mensen boos op zwarte piet?
Een kind heeft inmers geen weet van de organisatie erachter.
Gelooft het echter op dat moment nog in sinterklaas dan is dat op dat moment gewoon een kind lastig vallen met politieke zaken.

Ik ben trouwens niet specifiek pro of tegen piet. Vind het prima als het gewoon schoorsteenpieten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:23

Kinderen kunnen lezen he, "weg met zwarte piet" of "zwarte piet niet" is dan wel rasistisch, want kinderen die nog geloven (tot groep 5 gemiddeld) lezen dat en begrijpen het niet.
Dus ik vind demonstreren op de intocht echt niet kunnen. Gelukkig gaan de cameras er aan voorbij, op tv zie je de demonstranten niet (behalve de demonstranten die tussen het gewone publiek staan), dus voor de media hoef je het ook niet te doen. Het is gewoon echt het moedwillig verzieken van een kinderfeest in mijn ogen. Ik kan daar echt geen begrip voor krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:29

Ik ben prima bereid om mijn keuze om het wél te doen uit te leggen, mijn beweegredenen te duiden en informatie die ik krijg vanuit de organisatie door te geven, maar dan wel als het vriendelijk kan blijven. Ik heb ondertussen meermaals uitgelegd dat het niet gaat om het verpesten van een kinderfeest, en dat er dan ook niemand aanwezig is die dit moedwillig doen.

De vlieger dat kinderen hier onnodig mee geconfronteerd worden gaat voor mij niet op: ook in de media is er genoeg aandacht voor deze discussie en dat krijgen kinderen ook mee. Waarom het ineens niet meer uitgelegd kan worden als je fysiek aanwezig bent begrijp ik dan ook niet. Bij de uitzending van de intocht zie je inderdaad de demonstranten (gelukkig) niet. Dit omdat deze uitzending zich (nogmaals gelukkig) focust op het plezier voor kinderen: kinderen die niet in Maassluis aanwezig kunnen zijn kunnen toch meekijken en meegenieten. Daarentegen is de media-exposure die er van de andere kant bij komt kijken juist wat dit soort bewegingen nodig hebben.

Overigens, het moedwillig verzieken van een kinderfeest. Ik ben helemaal voor kinderfeesten, maar wel als het kinderfeesten voor iedereen zijn. Sinterklaas is dat imo niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:38

Dan vier je het toch lekker niet?!

En nee, van de discussie in de media krijgt mijn kind niks mee. Ze leest het nieuws niet, en we kijken het ook niet op tv. Facebook leest ze ook niet want ook daar vind ik haar nog te klein voor. ;)

Als zulke mensen dat echter in het echt gaan roepen, dan kan ik het niet uitdrukken/ wegklikken/ volume uitdraaien/ wegzappen. Dus ja, dan zou ik dat moeten uitleggen zonder dat ik haar geloof in sinterklaas beschaam. Daar pas ik voor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-16 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:39

Door het niet te vieren verdwijnt de racistische karikatuur niet waar mensen jaarlijks mee geconfronteerd worden. Laat staan mensen met kinderen die naar de basisschool gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:44

Ik wordt er graag mee geconfronteerd. Ik wordt juist niet graag met de witte versie geconfronteerd. Dus die ga ik uit de weg. En de zwarte om-arm ik en vier ik. Gelukkig is dat bij ons op de basisschool ook zo!

Kan jij ook doen, de zwarte uit de weg gaan en de andere welkom heten. In plaats van een kinderfeest te gaan verzieken omdat het figuurtje je niet aanstaat. Dan vier je het lekker niet, niemand verplicht je om het feest mee te vieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:49

Van mij mag je protesteren zoveel je wilt, dat is je goed recht. Ik vraag je slechts daarbij ook bewust blijven hoe iets overkomt op een kind.
Ze kopieren alles. Je wilt geen situatie creeren waar het kind iets gelezen heeft en dan tijdens het sint schoolbezoek ineens roept: weg met zwarte piet.
Dat soort situaties zijn ook niet bevordelijk voor een open discussie.

En nee dat is niet vergezocht. Niet voor niets zegt men dat kinderen je altijd voor gek zetten. Dat komt eigenlijk altijd voort uit situaties waarvan volwassene dachten dat het kind het toch nog niet snapt (en niet verder denkt na een paar sussende kruidnoten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:49

Wat probeer je nu precies te bereiken door zo te roepen over het omarmen van zwarte piet? Ik laat me niet uit de tent lokken, en ik laat me er ook niet door een internetheld van weerhouden om te gaan protesteren de 12e. Daarbuiten weet ik dat niemand probeert een kinderfeest te verzieken, maar juist een kinderfeest leuker maken en inclusiever voor de hele samenleving :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:51

Sizzle schreef:
Van mij mag je protesteren zoveel je wilt, dat is je goed recht. Ik vraag je slechts daarbij ook bewust blijven hoe iets overkomt op een kind.
Ze kopieren alles. Je wilt geen situatie creeren waar het kind iets gelezen heeft en dan tijdens het sint schoolbezoek ineens roept: weg met zwarte piet.
Dat soort situaties zijn ook niet bevordelijk voor een open discussie.

En nee dat is niet vergezocht. Niet voor niets zegt men dat kinderen je altijd voor gek zetten. Dat komt eigenlijk altijd voort uit situaties waarvan volwassene dachten dat het kind het toch nog niet snapt (en niet verder denkt na een paar sussende kruidnoten).

Ik begrijp je hoor. Uiteraard wordt er vanuit de organisatie en de gemeente meer dan genoeg gedaan om kinderen die het feest komen vieren. Daarbuiten heeft de organisatie meerdere malen nadrukkelijk opgeroepen tot vreedzaam protest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:54

Dat doe je niet door met negatieve leuzen te gaan zwaaien op een dag dat het grote publiek daar juist voor het tegenovergestelde is. Het grote publiek zijn de kinderen, aan wie goddank het merendeel van de discussie voorbij gaat. Dus aan jullie boze leuzen hebben zij geen boodschap, het roept enkel vragen op wat de geloofwaardigheid in zwarte piet flink teniet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:56

Shanna schreef:
Dat doe je niet door met negatieve leuzen te gaan zwaaien op een dag dat het grote publiek daar juist voor het tegenovergestelde is. Het grote publiek zijn de kinderen, aan wie goddank het merendeel van de discussie voorbij gaat. Dus aan jullie boze leuzen hebben zij geen boodschap, het roept enkel vragen op wat de geloofwaardigheid in zwarte piet flink teniet doet.

Ik kan me geen boze leuzen voor de geest halen, enkel zwarte piet is racisme en dat is geen boze leus. Dat is de waarheid. Ik denk dat het verder goed is als ik me terugtrek uit deze discussie, ik heb namelijk een ontzettende hekel aan deze manier van discussiëren en ik heb daarbuiten wel betere dingen te doen met mijn avond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:59

Laat je niet boos maken ;)

Wat is de ideale toekomstige gestalte van piet die jullie voor ogen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:05

Sizzle schreef:

Dat doe ik sowieso niet hoor :) Weet op welke momenten ik me terug moet trekken uit discussies en voor mij is dat dit moment.

Ik kan niet namens de hele groep spreken, en ik denk dat iedereen ook uitgangspunten heeft. Ik zou graag willen zien dat alle vormen van racistische karikatuur verwijderd worden, met name de blackface, het kroeshaar, de gouden oorbellen en de rode lippenstift. Vooral in combinatie met de benaming 'knecht' vind ik dit een erg nare bijsmaak hebben.
Ik weet dat er ook mensen zijn die zwarte piet volledig willen zien verdwijnen.

Zelf vind ik de stappen die RTL heeft gezet een erg goede ontwikkeling. Naast het afschaffen van de karikatuur van zwarte piet hebben zij aangegeven vanaf volgend jaar geen reclames meer aan te zullen kopen waar zwarte piet in voorkomt. Aangezien RTL een van de grootste commerciele zenders is betekent dit een verandering in de volledige reclamewereld. Daarbij lanceren ze een tv-programma waarin ze binnen de nieuwe vorm van zwarte piet ook nog eens diversiteit weergeven, een echte dwarsdoorsnede van de samenleving. Dat vind ik een hele positieve ontwikkeling.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:08

Sizzle schreef:

Citaat:
Ik persoonlijk vind het goed als de pieten iets veranderen. Niet in regenboogpieten, maar roetpieten zonder rode lippen, kroeshaar en oorbellen. Dat past binnen het verhaal en als je het goed schminkt kunnen genoeg mensen nog onherkenbaar piet zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:05

Sizzle schreef:
Ik vraag je slechts daarbij ook bewust blijven hoe iets overkomt op een kind.

Je wilt ook geen situatie creeren waarin kinderen donkere mensen ineens aapjes gaan noemen, of een uitzwaaidag uit de klas gaan organiseren... maar desondanks geven 'verpest-het-kinderfeest-niet'-volwassenen zonder enige schaamte dat als voorbeeld.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:14

Ik denk dat er veel bedrijven zijn die gewoon twee versies van de reclames gaan maken. 1 voor de 5 rtl zenders en 1 voor de andere 45 andere zenders.

Hier wordt sinterklaas met zwarte piet gevierd. Wij hebben al 15 jaar pieten zonder oorbellen, met diverse soorten haar stijlen en zonder kragen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:25

Je weet dat dat super duur is om te maken? Zeker voor een seizoens reclame. Het lijkt me klein dat dat zo is.