Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:46

Wat ik het meest storende aan het hele halal verhaal vind, is dat je er helemaal niet omheen kunt als je eigenlijk liever niet Halal wil eten.

Ik heb bij New York Pizza gewerkt, en daar is dus al het vlees wat op de pizza gaat halal. En de ham is kalkoenham. Zal me niet verbazen als dit bij Domino's en andere grote fastfoodketens ook zo is, maar daar heb ik me niet in verdiept.

Dus in het westen, als je een Pizza wil bestellen bij een heel gewoon fastfoodrestaurant, krijg je alsnog Halal voedsel voorgeschoteld, omdat er vanuit gegaan wordt dat iedereen dat wel prima vindt en dat is marketing-technisch natuurlijk ideaal! Want zo heb je gelijk de enorme Moslim doelgroep er bij te pakken. |o

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:47

chanel1985 schreef:
269_life schreef:
Iedereen die tegen halal slachten is kan maar beter stoppen met vlees eten (wat natuurlijk sowieso een goed idee is :D ): http://www.standaard.be/cnt/dmf20160906_02456876

k was al aan het wachten op zo'n reactie. En ben niet verrast wie die reactie geeft :')

Het één maakt het ander niet goed.

Heb je het artikel überhaupt gelezen? Zou je sieren :)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:27

Ik eet geen onverdoofd geslacht vlees ongeacht de religie en ook geen bio-industrie vlees voor dat daar commentaar op komt.
Ondanks dat ik niet veel vlees eet vind ik dat een dier op een zo humaan mogelijke manier gedood moet worden en daar past onverdoofd slachten in mijn mening niet bij.
Van mij mag het vandaag nog verboden worden.
Maar waar ik helemaal niet bij kan is dat ik als consument niet mag weten hoe het stukje vlees bij de appie aan zijn eind is gekomen. Al denk ik dat de gemiddelde Nederlander behoorlijk zal schrikken als het er wel op staat.
Ik hou het wel op vleespakketten van de boer en de slager die nog zelf slacht, dan maar geen pizza van een fastfood keten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:09

http://edepot.wur.nl/41827

Dit is een onderzoek door de wur naar het welzijn van dieren bij ritueel slachten. Het komt erop neer dat, mits het goed uitgevoerd wordt:
- kippen niet meer of zelfs minder lijden
- schapen zo'n 3 seconde bij bewustzijn zijn na de snede
- runderen zo'n 45 seconde bij bewustzijn blijven na de snede

Ik eet dus wel halal kippenvlees (of kalkoen), soms schaap of geit en rund probeer ik zo veel mogelijk te vermijden.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:40

kanniet schreef:
Als je iets van een andere cultuur vreemd vindt en niet wil/kan accepteren ben je dus een "foob". Bedenk dan dat alles "foob" genoemd kan worden. Ook het niet accepteren van onze Nederlandse cultuur/normen/waarden door andere culturen. Er bestaan dus ook "hollandofoben", alleen geldt dat dan weer niet want dat mag en wij zijn intolerant en "foob" als we integratie en aanpassing verwachten?

Als iemand dus tegen onverdoofd hals doorsnijden is is dat islamofobie? Of gewoon iemand die dat dat dier niet gunt?

Dankjewel voor je reactie, dit bewijst het weer. Wat is de Nederlands cultuur? Uit jouw opmerking lees ik dat moslims blijkbaar niet tot de Nederlandse cultuur behoren.... Prima wat jij wil...

Als je iets "vreemd" vindt en "niet wil/kan accepteren" van een andere cultuur en vanuit dat oogpunt de discussie ingaat, is het een heel ander verhaal dan dat je de discussie ingaat vanuit het oogpunt dat je het beste voor hebt met het welzijn van de dieren.

Daarnaast, het onverdoofd slachten van een dier IS onderdeel van onze cultuur, of maken Joden ineens ookal geen onderdeel uit van onze cultuur?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:55

Furrow schreef:
Ook geen wetenschappelijk onderzoek hierboven nogmaals :)

Vertel, waaraan voldoet volgens jou wel degelijk wetenschappelijk onderzoek?

Daarnaast, wat versta jij onder Halal vlees?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:00

Mixje90 schreef:
kanniet schreef:
Als je iets van een andere cultuur vreemd vindt en niet wil/kan accepteren ben je dus een "foob". Bedenk dan dat alles "foob" genoemd kan worden. Ook het niet accepteren van onze Nederlandse cultuur/normen/waarden door andere culturen. Er bestaan dus ook "hollandofoben", alleen geldt dat dan weer niet want dat mag en wij zijn intolerant en "foob" als we integratie en aanpassing verwachten?

Als iemand dus tegen onverdoofd hals doorsnijden is is dat islamofobie? Of gewoon iemand die dat dat dier niet gunt?

Dankjewel voor je reactie, dit bewijst het weer. Wat is de Nederlands cultuur? Uit jouw opmerking lees ik dat moslims blijkbaar niet tot de Nederlandse cultuur behoren.... Prima wat jij wil...

Als je iets "vreemd" vindt en "niet wil/kan accepteren" van een andere cultuur en vanuit dat oogpunt de discussie ingaat, is het een heel ander verhaal dan dat je de discussie ingaat vanuit het oogpunt dat je het beste voor hebt met het welzijn van de dieren.

Daarnaast, het onverdoofd slachten van een dier IS onderdeel van onze cultuur, of maken Joden ineens ook al geen onderdeel uit van onze cultuur?

Jammer dat je leest wat je wil lezen. En ja, er is Nederlandse cultuur, net zoals er Limburgse cultuur is, en Zweedse, en Iraakse, en Friese, en Duitse. Het aantal joden in NL dat Koosjer eet is bijna op één hand te tellen. Door de Islam komen de mensen, die dat eigenlijk niet willen, in de situatie dat ze halal vlees eten zonder dat ze kunnen kiezen. Het wordt ons opgedrongen. En als dan gezegd wordt dat men geen vlees hóeft te eten is dat een non-argument, dat kun je gewoon omdraaien, want ook de moslims hóeven geen vlees te eten.

Ik laat het hierbij. Geschreven taal is te gemakkelijk anders te interpreteren dan bedoeld, en daar wordt dan meestal grif gebruik van gemaakt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:05

elenaMM77 schreef:
Mixje90 schreef:
Ik zou eigenlijk ook wel graag een poll willen hierbij...

Iedereen die tegen Halal/Koosjer is, maar wel vlees uit de massa industrie eet vind ik een beetje... Ja, tjah hoe zeg je het, nep? Dat een dier een poedersuiker leven heeft, oliebol te eten krijgt en superlang aan het lijden is boeit blijkbaar niet... Maar dat een dier een paar seconden pijn zou hebben (als dat bewezen is) is blijkbaar wel een ramp....

wat voor poll?
zoals je het hier beschrijft lijkt het alsof je vleeseten aan de kaak wilt stellen.. hallal v.s. regulier v.s. biologisch opgegroeide dieren v.s. veganisme?

maar daar gaat dit topic toch niet om? volgens mij draait het waarom men zou kunnen vinden dat hallal slachten (en dus hallal eten) geoorloofd zou mogen zijn (dat is niet de topic, maar de openingspost is flink gekleurd, waardoor het dus eigenlijk draait om het aan de kaak stellen van hallal).

Ik zou graag onderscheid willen zien in degene die Halal aan de kaak willen stellen, omdat het "Halal" is en mensen die de discussie puur vanuit het welzijn van de dieren ingaan. Als je de discussie ingaat vanuit het welzijn van de dieren denk ik dat het best realistisch is dat er grote stappen hierin gemaakt kunnen worden.

Zoals ik al in het andere topic zei, het lijkt erop dat mensen een angst/haat tegenover het woord Halal hebben. Ik krijg daar een heel naar gevoel bij, omdat het daar niet om gaat. Zuurstof is ook Halal, gaan we daar ook anders mee om?
En om het bij voedsel te houden, alle soorten vis zijn ook Halal, gaat iemand hierdoor nu geen vis meer eten?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:10

kanniet schreef:
Jammer dat je leest wat je wil lezen. En ja, er is Nederlandse cultuur, net zoals er Limburgse cultuur is, en Zweedse, en Iraakse, en Friese, en Duitse. Het aantal joden in NL dat Koosjer eet is bijna op één hand te tellen. Door de Islam komen de mensen, die dat eigenlijk niet willen, in de situatie dat ze halal vlees eten zonder dat ze kunnen kiezen. Het wordt ons opgedrongen. En als dan gezegd wordt dat men geen vlees hóeft te eten is dat een non-argument, dat kun je gewoon omdraaien, want ook de moslims hóeven geen vlees te eten.

Ik laat het hierbij. Geschreven taal is te gemakkelijk anders te interpreteren dan bedoeld, en daar wordt dan meestal grif gebruik van gemaakt.

Je maakt het niet makkelijk om het anders te interpreteren. Nu maakt het voor joden niet uit, want dat zijn er maar een paar. Maar voor moslims maakt het wel uit, want dat zijn er veel meer.. Wat wil je nou eigenlijk echt zeggen? Als vele niet joden zich zouden bekeren tot het jodendom en de behoefte aan Koosjer zou stijgen, dan zou het ineens wel een probleem zijn? Ondanks dat het ook deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur?

Ik zeg nergens dat er geen Nederlandse cultuur is, ik vind het alleen jammer dat het misbruikt wordt om bepaalde mensen uit te sluiten.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:12

Zoveel wordt er niet uitgesloten Mixje. Als er bij grote fastfood ketens al rekening gehouden wordt met halal-eters, en de rest het maar moet slikken, letterlijk... :+

Ohja, Subway doet ook mee: http://www.subway.co.uk/menu/halal.aspx

Maar zegt wel dat de halal meat suppliers de dieren moeten 'stunnen' voor 't slachten? Hmmm.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:23

Thesserd schreef:
Zoveel wordt er niet uitgesloten Mixje. Als er bij grote fastfood ketens al rekening gehouden wordt met halal-eters, en de rest het maar moet slikken, letterlijk... :+

Ohja, Subway doet ook mee: http://www.subway.co.uk/menu/halal.aspx

Maar zegt wel dat de halal meat suppliers de dieren moeten 'stunnen' voor 't slachten? Hmmm.

Oke, dus als een fastfood keten ergens een Halal dingetje heeft betekent dat dat er niet zoveel uitgesloten wordt? Vreemde conclusie...

Edit:
Heb je ook gelezen dat:
Citaat:
There are currently around 2,000 SUBWAY® stores in the UK and Ireland, 202 of which are Halal stores selling only certified Halal meats.

Omg, paniek! Ik wil zo graag naar de Subway, maar ze hebben Halal vlees in 202 van de 2000 Subways ergens ver weg. Straks kan ik geen plofkip meer eten die niet Halal geslacht is, maar door een schok gedood is waarbij veel kippen het ook nog een tijdje overleven...... :(

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:35

Mixje90 schreef:
Omg, paniek! Ik wil zo graag naar de Subway, maar ze hebben Halal vlees in 202 van de 2000 Subways ergens ver weg. Straks kan ik geen plofkip meer eten die niet Halal geslacht is, maar door een schok gedood is waarbij veel kippen het ook nog een tijdje overleven...... :(

Spijker op zijn kop... *\o/*

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:56

Dat had ik gelezen ja :D en jij denkt dat het daar bij blijft? :+

Ik vind het bijzonder dat je halal kip dan promoot omdat niet-halal kip ook slecht is? Right.

Het gaat mij er om dat halal vlees mij opgedrongen wordt bij een keten als New York Pizza, omdat ik dat dan toch blijkbaar niet erg zou vinden...? 8)7

Ik zie sowieso niet in waarom we rekening gaan houden met zoiets als dit, maar aan de andere kant steeds minder rekening houden met bijv. Christenen. In dit geval is het puur een marketingtechnisch dingetje, maar ik hou niet zo van het religieknuffelen aan de ene kant, en religieknuppelen aan de andere kant. Doe dan allebei niet ofzo :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:08

Mizora schreef:
http://edepot.wur.nl/41827

Dit is een onderzoek door de wur naar het welzijn van dieren bij ritueel slachten. Het komt erop neer dat, mits het goed uitgevoerd wordt:
- kippen niet meer of zelfs minder lijden
- schapen zo'n 3 seconde bij bewustzijn zijn na de snede
- runderen zo'n 45 seconde bij bewustzijn blijven na de snede

Ik eet dus wel halal kippenvlees (of kalkoen), soms schaap of geit en rund probeer ik zo veel mogelijk te vermijden.

interessant onderzoek Mizora, moest even zoeken naar het gedeelte over verbloeding bij runderen en bewustzijn.. ik wist niet dat de hersenen van koeien anders dan bij veel andere dieren snelle uitbloeding niet toelaten.

om even terug te keren op een eerder artikel dat er hallal vlees ook in andere producten zit.
Daar heb ik geen issues mee.. Er hoeft voor mij niet hallal geslacht te worden, in mijn ogen wordt het dier niet geslacht om de bijproducten, maar omdat er behoefte is aan hallal, of koosjer geslacht vlees..
als er dan overschot is, laat ik het dan opeten in plaats van respectloos weggooien.

als iedere vleeseter die niet achter hallal slachten staat, vlees mixen gaat mijden waar hallal vlees in zou kunnen zitten.. dan betekent het dus dat overschot uit hallal slachterijen dus weggegooid wordt of tot diervoeder moet worden vermalen.. dat vind ik persoonlijk voor mijzelf niet in orde, dus dan vind ik het respectvoller dat voor mensen geschikte consumptie ook gewoon opgegeten wordt.

ik verbaasde mij erover dat koosjer slachten nog 'slechter' is qua stress voor het dier, nooit echt bij stilgestaan, logisch eigenlijk dat er bloed in de bronchieen terecht zal komen.. maar ook daarvan eet ik rustig restproducten als dat door het gehakt zou zitten.. weggooien als het dier toch al op bestelling geslacht is, vind ik helemaal onrespectvol voor het extra lijden van het dier.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:24

@elena, waar zou jouw voorkeur naar uitgaan? Biologisch Halal (op de correcte manier geslacht volgens de regeltjes die helaas vaak niet worden nageleefd) of een Albert heijn plofkip?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:03

Mixje90 schreef:
@elena, waar zou jouw voorkeur naar uitgaan? Biologisch Halal (op de correcte manier geslacht volgens de regeltjes die helaas vaak niet worden nageleefd) of een Albert heijn plofkip?

Dat is ongeveer het zelfde als moeten kiezen tussen Hillary Clinton of Donald Trump :=

Er bestaat ook nog een 3e, 4e, 5e etc. mogelijkheid buiten 2 door jou genoemden.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:07

Thesserd schreef:
Mixje90 schreef:

Dat is ongeveer het zelfde als moeten kiezen tussen Hillary Clinton of Donald Trump :=

Er bestaat ook nog een 3e, 4e, 5e etc. mogelijkheid buiten 2 door jou genoemden.

Jij zegt tegen het dier wat je gaat eten, rust zacht lieverd, dan geef je een kusje en valt het dier in slaap en voelt het niets meer van de rest...

Meen je dat er meer mogelijkheden zijn? Dat is toch niet wat ik vraag...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:08

Waarom zou iemand tussen die twee moeten kiezen? Dat is mijn punt :+

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:21

Thesserd schreef:
Waarom zou iemand tussen die twee moeten kiezen? Dat is mijn punt :+

Waarom is de vraag raar? Als ik jou vraag wie jouw voorkeur geniet als je moet kiezen tussen Justin Bieber of Craig David is dat toch ook niet raar? Of zeg je dan ook, waarom mag ik niet voor Frans of Jan kiezen?
Als je niet het een boven het ander verkiest is dat ook een antwoord.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:25

Even advocaat van de duivel spelen: mijn vader en grootvader hebben ook nog kippen de kop afgekapt, en konijnen de keel overgesneden, dus zo "middeleeuws" of "ver van ons bed" is het allemaal niet. En oké, dan hebben die dieren mss een lijdensweg van een halve minuut of zo, maar als mijn einde gekomen is, hoop ik dat die van mij ook niet langer duurt. Bij de meeste mensen is het helaas anders.

Wat verdoofd slachten betreft: zo'n pin heb ik geen problemen mee, maar ik zou niet graag vlees op mijn bord krijgen van een dier dat verdoving in het bloed ingespoten kreeg, dan krijg je dat toch ook binnen?

Zelf sta ik er niet echt bij stil als ik vlees aankoop, koop vlees hier bij de buurtslager in een landelijk dorpje, denk dat de slager de term halal zelfs nog nooit gehoord heeft.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:33

Maar we hebben het nu enkel over het ritueel slachten, maar halal vlees gaat toch om meer? Dieren dienen ook een goed leven te hebben gehad, goed voer, niet ziek te zijn geweest e.d.
Zo heb ik stage gelopen bij een schapenbedrijf waarbij een slachten voor het offerfeest schapen uit kwam zoeken en alleen de mooiste schapen werden gekozen. Kan iemand, die hier daadwerkelijk verstand van heeft (dus sorry, maar niet iemand die ergens iets gelezen heeft) mij daar dan meer over uitleggen? Mag ook per pb, want hier ben ik dan wel benieuwd naar.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:55

Ik ben iemand die enorm in z'n hoofd leeft en gevoel normaal gesproken compleet aan de kant schuift, maar hier dus niet. Ben ook enorm thuis in de wetenschappelijke literatuur en hersenonderzoek in het bijzonder, maar echt, ik begin er niet eens aan om me in slachtmethodes te verdiepen.

Ik eet sowieso weinig vlees (en dan alleen biologisch rund, ik reageer niet goed op varkensvlees en kip begin ik niet aan vanwege de befaamde plofkippen) maarrr ik heb een enorm zwak voor frikadellen. Iedere gek zijn gebrek... Die zijn er in de kantine van mijn werk gelukkig zelden, maar als ze er wel zijn kan ik me moeilijk inhouden.

Sinds kort zijn er de helft van de tijd halal frikadellen. Kon me één keer niet beheersen, at er toch maar een en heb daarna een week buikpijn gehad (...had ik nou maar niet...). Hypocriet? Waarschijnlijk, maar weten hoe die beesten aan hun einde zijn gekomen en het dan nog bewust in mijn mond stoppen, dat was eens maar nooit weer.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:29

Mixje90 schreef:

geen van beiden.. liefst zou ik zien dat iedereen 'vrij grazende' dieren zouden eten, die voor ze weten wat er gebeurd ook echt hersendood zijn.

gaat nooit gebeuren omdat er koosjer en hallal wensen zullen blijven. evenals het niet betaalbaar vlees zou worden als iedereen die keuze zou maken.

Maar als ik gedwongen wordt een keuze te maken, dan ga ik voor correct geslacht, biologisch hallal behalve dan rund. Gelukkig maar dat niemand mij zal dwingen te kiezen

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:08

Als ik het goed begrijp is een dier die met een pin geslacht wordt hersendood en men gaat er dan vanuit dat het dier minder last heeft van het slachten dan bij het doorsnijden.
Nou begreep ik van het donortopic dat hersendood niet inhield dat mensen niets meer meekrijgen. Hoe moet ik dat verschil dan zien?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:51

Dat ligt er toch aan welk gedeelte van de hersenen geraakt wordt? Ze raken nu voornamelijk het gedeelte dat zorgt dat de koe geen controle meer heeft over zn spieren. Het gedeelte waar ze pijn registreren zit volgens mij ergens anders en zou dus nog best kunnen werken. Dus het lijkt mij dat het mogelijk is dat de pijn nog wel voelbaar kan zijn, want ze zijn niet meteen echt dood. Bij mensen is het ook wel eens gebeurd dat ze een scherp voorwerp door hun hersenen krijgen en toch kunnen functioneren en aangezien hersenen niet altijd zo reageren zoals verwacht wordt, lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat een koe niet altijd zo wordt geraakt dan het meteen geen pijn meer voelt.