Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:40

Shadow0 schreef:
Eske_B schreef:
Met een groot deel eens Bliksem (mijn vereniging had dus geen ontgroening). Het is lastig om aan 'knorren' uit te leggen :D

Maar wel veel respect voor buitenstaanders? Dat is heel gek, maar ik ervaar een term als 'knor' helemaal niet als iets waar respect uit spreekt.

Knor: kent niet onze regels
Gebruiken we bijna nooit, maar lekker studentiko's woord. Bij ons is iedereen welkom op open feesten en als introducees ;)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:47

Gelukkig hebben mijn ontgroeners zelf blijkbaar ook een leuke ontgroening gehad :D Alleen mochten wij niet lachen en was het op sommige momenten echt heel grappig :\ :') Ik vond het heerlijk om een week geen telefoon/tijd te hebben en te leven bij de dag. Ook ben ik allemaal dingen gaan eten die ik normaal niet at. Man wat was ik blij met mijn bord pap in de ochtend :+ en al het eten wat er niet uit zag. Allemaal dezelfde kleding aan en geen make up en dergelijke. Ik ben niet zo'n groepsmens, maar ik heb het heel prettig en fijn ervaren. Een paar keer een nachtelijke workout gehad, vroeg opstaan en maar afwachten wanneer je in een minuut weer in het gareel moet staan.

Wij hadden één incident. Een aantal moest koprollend een veld over en dat werd een jongen teveel, duizelig en misselijk. Toen is alles direct stil gezet en de EHBO die was er direct bij. Ook als je het niet zag zitten door heimwee of iets dergelijks, waren er vertrouwenspersonen die je direct kon benaderen. Er kunnen nu eenmaal dingen gebeuren die je niet altijd aan ziet komen. Dat zie je niet alleen bij ontgroeningen, maar bijvoorbeeld ook bij marathons en de dam tot dam loop laatst nog. Moet je dat dan ook verbieden?

Ik ben voor een eigen verantwoordelijkheid en een verantwoordelijkheid vanuit de vereniging. Wij mochten ook geen alcohol drinken en een aantal ouderejaars bleef ook nuchter. De screening van te voren was ook heel goed om mogelijke problemen te voorkomen (ziektes, allergieen, ed).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:16

Eske_B schreef:
Knor: kent niet onze regels

Beslist creatief verzonnen maar zulke benamingen (zelfs als ze echt alleen maar oprechte afkortingen zijn en niet geheel toevallig ook nog andere associaties hebben) maken gewoon een flink onderscheid tussen 'wij' en 'zij' waarbij 'zij' toch echt als minder gezien worden.
Ook met heel veel rationalisatie verander je daar niet zoveel aan.

Citaat:
Gebruiken we bijna nooit, maar lekker studentiko's woord. Bij ons is iedereen welkom op open feesten en als introducees ;)

Alleen zegt dat nog niks over wat daaronder ligt. Je kunt prima een open feest houden waarbij de onderliggende houding is 'kijk ons eens nobel open zijn voor het plebs, wij laten hier zien hoe geweldig wij zijn dat we jullie hier toelaten.' (Ik chargeer hier uiteraard wat, omdat ik niet wil zeggen dat het werkelijk de onderliggende houding moet zijn - maar het kan.)

Echt open en respectvol zijn naar anderen zit 'm in veel meer dan wel of niet een open feest hebben of introducees toelaten.

(Maar goed, deels is het een hopeloze zaak. Laten we het erop houden dat ik het bijvoorbeeld fundamenteel nooit een respectvolle omgang zal vinden om bier over iemand heen te gieten als straf voor een overtreden regel. Gaat er bij mij gewoon niet in. Hoeveel verklaringen ook: het zal nooit iets zijn wat me aanspreekt.

En als andere mensen dat op een of andere manier wel leuk of logisch of wenselijk vinden, dan ben ik daar niet tegen - leef je uit in zo'n vereniging.

Het enige dat ik dus echt een probleem vind, is hoe normaal dat idee van meteen straffen, nog voor je hebt geprobeerd de dingen op een andere manier op te lossen, onder andere doordat het zo normaal gevonden wordt, ook meegenomen wordt in omgangsvormen en beleid waar ik wel mee te maken heb. En dan heb ik ineens geen keuze meer om me erbuiten te houden en iets anders te doen.)

verootjoo

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:01

Wat mij vaak opvalt is hoe snel de leden geïndoctrineerd worden... Bepaalde dingen zíjn gewoon niet normaal, maar worden wel heel snel normaal gevonden 'omdat het nu eenmaal zo gaat en traditie is'...

In sakura's post lees ik ook een hoop dingen die echt niet normaal zijn, en zo blijkt maar weer hoe snel je zo gemanipuleerd wordt dat je het blijkbaar normaal gaat vinden :n

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:11

verootjoo schreef:
Wat mij vaak opvalt is hoe snel de leden geïndoctrineerd worden... Bepaalde dingen zíjn gewoon niet normaal, maar worden wel heel snel normaal gevonden 'omdat het nu eenmaal zo gaat en traditie is'...

In sakura's post lees ik ook een hoop dingen die echt niet normaal zijn, en zo blijkt maar weer hoe snel je zo gemanipuleerd wordt dat je het blijkbaar normaal gaat vinden :n

Ik lees inderdaad ook wat dingen die niet normaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:12

Resistance schreef:
Excessen? Op het corps waar mijn beste vriendin bij zit (en weg gaat), mag iedereen seks hebben met een meisje als ze op de sociëteit een rode broek draagt. Ook tegen haar zin, "want ze heeft die rode broek toch aan?"

En dat is één van de "normaalste" dingen die er daar gebeuren. En dat is geen heel heftig corps, ééntje dat minder berucht is. Ik wil niet weten wat de huisregels zijn bij corpsen zoals minerva.

Sorry maar wat een ongelofelijke onzin..

Anyway, wat er in Groningen is gebeurd gaat wel veel te ver. Goed dat daar tegenop getreden wordt.

En.. als je er niet bij wil, dan ga je er toch lekker niet bij?
En als het je wel wat lijkt, dan doe je het.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:26

verootjoo schreef:

Sorry hoor maar is het bij je opgekomen dat niet iedereen hetzelfde is? Zullen ook wel dingen zijn die jij normaal vind waarvan andere weer denken van niet. Snap dat veroordelen ook niet zo. Leven en laten leven.

Zag dat mijn vorige bericht ook al heerlijk uit zn verband getrokken is, het heeft überhaupt geen nut om daar nog verder op in te gaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:32

Heb ik ook al een paar keer geuit in dit topic maar blijkbaar is wij tegen zij niet enkel in studentenverenigingen.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:36

chanel1985 schreef:
Heb ik ook al een paar keer geuit in dit topic maar blijkbaar is wij tegen zij niet enkel in studentenverenigingen.

Dat viel mij ook al op!
Wij tegen zij is sowieso een doodnormaal veelvoorkomend fenomeen, ook al te zien in de simpelste samenstellingen van sportteams..
Of bijvoorbeeld in de hoeveelheid geroddel van mensen onderling.....

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:07

verootjoo schreef:

Ehm mag ik het 'normaal' of in ieder geval niet erg vinden? Mijn hobby is ook niet voor iedereen leuk, zijn we hier op bokt dan ook geindoctrineerd? Zo abnormaal vond ik het niet, daarnaast is de groep heel erg hecht geworden en hebben we met zn allen leuke jaren gehad.

Iedereen moet zn eigen leven invullen, de één houdt er wel van en de ander niet. Nou prima, dan ga je niet lid worden, het is geen verplichting. Naast een studentenvereniging heb ik ook een studievereniging gezeten en veel geleerd. Met name door het in teams samenwerken, congressen/symposium organiseren, borrels regelen etc etc. Ik heb er veel profijt van gehad en dat heeft mij goed op weg geholpen in het leven. Ik had mijn studententijd niet willen missen en had het graag weer zo over gedaan!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:35

Ik ben dit jaar eerstejaars student en heel persoonlijk heb ik er totaal geen behoefte aan om bij een studentenvereniging te gaan. Het enige voordeel dat ik voor mezelf kan bedenken is het opdoen van sociale contacten binnen andere studies. Wat is het precies dat je mist als je geen lid bent van een studentenvereniging?
Als ik om me heen kijk heb ik ook niet het idee dat veel mensen binnen mijn jaarlaag lid zijn of behoefte hebben om lid te worden van een studentenvereniging, maar dat kan ook aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:43

Ik kan het me heel goed voorstellen, vooral in grote studentensteden. Als je in augustus komt verhuizen van ver dan is het niet zo gek dat je graag een helpend handje wilt bij het opdoen van contacten. Je moet ook niet vergeten dat vooral in grote steden als Utrecht heel veel van de studentenhuisvesting via de verenigingen gaat. Als je bij een vereniging zit heb je een aanzienlijk grotere kans op een kamer (op een goede locatie).

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:59

Mars schreef:
Nies_ schreef:
Bier in iemands nek gooien omdat diegene met de rug naar de bar toe zit vind ik niet heftig. Ik vraag me dan wel af hoe oud je bent; 5? 6? Volgens mij ben je toch allemaal op een leeftijd dat je zelf wel uitmaakt wat je doet.

Inderdaad ja, bier over je heen omdat je 'verkeerd' om zit :? Wat een belachelijk gedoe, en dat moet dan inderdaad het intelligentere deel van de studenten voorstellen... Vraag me af wat er mis is met je zelfrespect als je je dat soort achterlijke regels laat opleggen. Doe eens normaal zeg.

Het kan nog mooier!
Mijn vriend en ik waren uitgenodigd bij een verjaardag die werd gehouden in het gebouw van een vereniging. Mijn vriend en ik hebben totaal geen verstand van al die rare studentenverenigingsregels en de persoon die jarig was heeft ons ook niet op de hoogste gesteld betreft dus dit soort aparte omgangsnormen. Op een haar na kreeg ik dus van een barventje bijna een halve liter bier in mijn nek. Het was dat iemand mij een zet gaf anders had ik helemaal ondergezeten. Toen werd er met een boze blik gezegt dat je hier net met je rug naar de bar mag zitten. Alsof ik dat had moeten ruiken. 8)7
Heb het betreffende kereltje duidelijk gemaakt dat als hij nogmaals zou proberen bier over mijn dure jurk zou willen mikken hij nog niet jarig was.

Mijn schoonzusje heeft ook even bij het corps gezeten in Delft, de verhalen die ik daar gehoord heb gaan echt je oren van klapperen. Vooral dat iedereen dit zo maar zonder morre ondergaat. Als iemand voor de lol bijv kaarsvet in mijn haar wil druppelen ben ik bang dat er niet veel van die persoon overblijft.
Ik kan er gewoon echt niet bij dat mensen voor de lol dit soort travelen ondergaan alleen maar om ergens bij te horen.
Voor mij ook een grote reden om heel ver weg te blijven van studentenverenigingen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:10

miss_lizje schreef:
Mijn schoonzusje heeft ook even bij het corps gezeten in Delft, de verhalen die ik daar gehoord heb gaan echt je oren van klapperen. Vooral dat iedereen dit zo maar zonder morre ondergaat.

Dat zonder morren ondergaan is trouwens een belangrijk doel ervan. De ontgroening komt onder andere uit het leger en de corporale verenigingen ook: en daar is dat zonder morren doorstaan van allerlei ontberingen, en het kritiekloos accepteren van bevelen en regels een belangrijk aspect van de cultuur.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:15

Sakura789 schreef:
Gelukkig hebben mijn ontgroeners zelf blijkbaar ook een leuke ontgroening gehad :D Alleen mochten wij niet lachen en was het op sommige momenten echt heel grappig :\ :') Ik vond het heerlijk om een week geen telefoon/tijd te hebben en te leven bij de dag. Ook ben ik allemaal dingen gaan eten die ik normaal niet at. Man wat was ik blij met mijn bord pap in de ochtend :+ en al het eten wat er niet uit zag. Allemaal dezelfde kleding aan en geen make up en dergelijke. Ik ben niet zo'n groepsmens, maar ik heb het heel prettig en fijn ervaren. Een paar keer een nachtelijke workout gehad, vroeg opstaan en maar afwachten wanneer je in een minuut weer in het gareel moet staan.

Als ik dit zo lees, dan denk ik: 'Als ik dat soort dingen wil meemanken, dan ga ik wel in het leger. Krijg ik er nog voor betaald ook' :o (Maar zonder gekheid; het leger zou ook niks voor mij zijn)
Je moet er van houden dus, blijkbaar.

@miz_lizje: :oo Nee; dat had mij ook niet moeten gebeuren! Zeker omdat je niet van 'de regels' op de hoogte was!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:23

Het grappige is dat mensen die nu zo neerbuigend doen over verenigingen zich zelf blijkbaar ook verheven of verlicht voelen op een bepaalde manier.

Ieder zijn meug ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:24

Ik heb in de zeventiger jaren van de vorige eeuw in Nijmegen en Utrecht gestudeerd en daar hadden de meeste studentenverenigingen geen ontgroening meer omdat men dat niet meer van die tijd vond.Ik zou er zelf ook beslist niet aan meegedaan hebben:in het eerste jaar door anderen vernederd worden en de jaren daarop mag je dan zelf weer anderen vernederen!Nee daar vind ik mezelf te goed voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:44

Ik heb niet gestudeerd, dus ook niet in een studentenvereniging gezeten, dus, ik heb er geen verstand van :+
Ik ken het begrip ontgroenen met name vanuit "soldaat van oranje" wat zich gedeeltelijk afspeelt binnen minerva. Een stukje uit "feut of vent":
"Je moet bewijzen wat je waard bent anders lig je eruit,
Een nuldejaars gaat door het stof en redt voortdurend zijn huid.
Dus laat maar zijn heb jij de Brielle van een Leidse student?
Heb je de ballen van een feut? Of een vent?"
(Volledige tekst: http://www.songteksten.nl/songteksten/3 ... n-vent.htm )
Een aantal hier geven aan dat mensen het niet snappen omdat ze zelf geen ontgroening hebben gedaan. Maar: leg eens uit dan?
Waarom moet je ontgroend worden? Wat is het nut ervan?
Ongeacht of het extreem is of niet, waarom moet je je bewijzen om ergens bij te mogen horen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:48

Hier in Eindhoven is tijdens een ontgroening ooit een jongen gestikt in een roetkap.Daarvoor stuur je als ouders je kind toch niet naar een opleiding,om daar vermoord te worden in een zinloos spel!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:54

anjali schreef:
Ik heb in de zeventiger jaren van de vorige eeuw in Nijmegen en Utrecht gestudeerd en daar hadden de meeste studentenverenigingen geen ontgroening meer omdat men dat niet meer van die tijd vond.Ik zou er zelf ook beslist niet aan meegedaan hebben:in het eerste jaar door anderen vernederd worden en de jaren daarop mag je dan zelf weer anderen vernederen!Nee daar vind ik mezelf te goed voor.

Is dit niet een beetje hypocriet? Je schrijft nu dus als ik het goed begrijp dat je jezelf beter vindt dan mensen die zich wel laten ontgroenen...

Over het waarom van het ontgroenen: door samen zoiets door te maken ontstaat een sterke band tussen de studenten en een soort groepsgevoel, daarom wordt dit gedaan. Er wordt eigenlijk een beetje een familiegevoel gecreëerd, wat heel fijn is, zeker als je een nieuwe student bent die nog niemand kent. Ook is het een stuk traditie natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:00

Maar ontstaat er niet hetzelfde groepsgevoel door gewoon een paar keer samen te gaan borrelen? Ik heb een goede band gekregen met mensen die ik beschouw als mijn beste vrienden in de wereld op die manier. Ik begrijp persoonlijk niet waarom die vernedering daaraan vast moet zitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:03

StableDoor schreef:
anjali schreef:

Is dit niet een beetje hypocriet? Je schrijft nu dus als ik het goed begrijp dat je jezelf beter vindt dan mensen die zich wel laten ontgroenen...

Over het waarom van het ontgroenen: door samen zoiets door te maken ontstaat een sterke band tussen de studenten en een soort groepsgevoel, daarom wordt dit gedaan. Er wordt eigenlijk een beetje een familiegevoel gecreëerd, wat heel fijn is, zeker als je een nieuwe student bent die nog niemand kent. Ook is het een stuk traditie natuurlijk :)

dat impliceert dat je alleen een groepsgevoel kan creëren door een hele groep door het stof te laten gaan... Er zijn ook verenigingen (niet per se studentenverenigingen) die eenzelfde hecht groepsgevoel hebben zonder vernederingen door te maken.
Sterker, ik geloof dat die vernederingen ook juist stukjes van jezelf kapot kunnen maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:04

Sommige mensen zijn nou eenmaal kuddebeestjes en andere zijn eenzame jagers.

Die zullen elkaar nooit volledig begrijpen, maakt ze echter niet gek of beter.

Zolang er geen echte domheiten begaan worden kan ik me best voorstellen dat het een bepaalde saamhorigheid maakt.
Mij persoonlijk trekt het niet en heeft het ook nooit gedaan. Daar ben ik veel te koppig voor.
Mijn man heeft wel in een zuip en geest vereniging met 'ballen' gezeten. Heeft een geweldige tijd gehad en daar zijn ook nog aardig wat echte vrienden van gebleven 20 jaar later.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:06

Ik heb niet zoveel tegen het concept van een ontgroening, alleen wel met de begeleiding. Jonge broekies een machtsituatie geven kan goed gaan, maar met een verkeerd karakter ook heel fout. Neem daar groepsdruk en aanzien/status bij en het kan heel erg misgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:07

Ik snap het ook wel hoor, maar ik vraag me heel erg af waar de grens van 'te ver gaan' dan ligt. Ik vind het bijvoorbeeld al schandelijk dat feuten door groenteafval moeten kruipen