Joggers en honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Joggers en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:41

Ik ook :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:21

BarbaLala schreef:
Vjestagirl schreef:
Als jogger zit je in een ritme, dat continue onderbreken zorgt dat je er nooit echt lekker in komt en kan je hele training verpesten.

Je weet dat als je in een recreatiegebied loopt of op de weg, dat kan gebeuren. Als je dat niet wil moetje op een loopband gaan joggen.

Dat het een keer gebeurt a la, maar als het 3x gebeurt tijdens een klein rondje joggen dan ben je het wel een keer zat hoor!

Ik kruis een losloopgebied voor honden als ik ga hardlopen (eerste paar paden van het bos). Als ik daar omheen wil moet ik wel erg ver omlopen. Ik heb het geluk dat ik niet bang ben voor honden want anders zou ik denk ik helemaal niet meer het bos in durven. Honden die kei hard op je af komen rennen, tegen je aanspringen, je beginnen te likken (lekker zout, dat zweet), honden die vol blaffend in de riem hangen etc. In het begin ging ik vaak stil staan zodat het baasje de hond die al een half pad met me mee rende weer kon vangen maar na een tijdje ben je dat gewoon zat en nu loop ik gewoon door. De eigenaar zoekt het maar uit. Een losloopgebied betekent nog niet dat je hond niet onder appel hoeft te staan. Ik rij op het ruiterpad ook geen mountainbikers en wandelaars overhoop omdat het nu eenmaal een ruiterpad is.

Mijn vader, ook hardloper, is meerdere keren aangevallen door een hond. Die reageert dus niet al te vriendelijk wanneer er een hond op hem afgerend komt (hij gaat trouwens wel stil staan, bang dat z'n kuiten het anders weer kunnen ontgelden). Agressie is nooit de oplossing, denk dat we het daar allemaal over eens zijn. Maar het is echt heel prettig als mensen hun hond heel even aan de voet vragen als we langs komen rennen. Ze hoeven van mij echt niet aan de riem (daar willen honden je nog wel eens mee pootje haken). Maar even aan de voet is toch een kleine moeite? Ben de mensen die dat doen altijd erg dankbaar, voelt echt een stuk prettiger.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:45

Ik snap zeker dat je baalt als je steeds lastig gevallen wordt bij het hardlopen. Agressie is sowieso not done vind ik, niet tegen dieren en niet tegen hun baasjes. Wij hebben een mega grote hond, type blij ei. Vindt alles en iedereen gezellig en ik weet bijna zeker dat wanneer hij los zou lopen en er komt een jogger voorbij, dat zijn grote oren het dan niet meer doen en hij 'gezellig' mee gaat huppelen met die zwoegende mevrouw/mijneer :D Dus…als ik een jogger zou zien aankomen dan zou ik hem vasthouden. Nou woon ik in het buitengebied dus een eventuele jogger of fietser zie ik al van verre aankomen dus heb ik tijd genoeg om alvast maatregelen te nemen. Over joggen in een losloopgebied voor honden…hmmmm…lastige situatie, ik zou het normaal vinden dat mensen hun dier even vasthouden maar ik kan me ook voorstellen dat men soms te laat kan zijn afhankelijk van hoe het terrein er uit ziet en dat je ook wel een beetje kunt verwachten dat je dan loslopende honden tegen kunt komen. Dat je ver moet omlopen om zo'n gebied te ontwijken vind ik dan weer je eigen probleem :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:27

in een losloop gebied voor honden dien je je hond ook onder controle te hebben en een ander niet tot overlast te zijn. In een loslopgebied voor honden mogen niet alleen honden lekker rennen, ook mensen moeten daar ongestoord hun rondje kunnen doen. Al dan niet hardlopend. En als je je hond niet onder controle kunt houden als er iemand voorbij komt rennen dien je je hond gewoon aan de lijn te houden, ook in een losloopgebied.
Ben zelf een hondenliefhebber en een hardloper. Sterker nog ik combineer die twee zaken met grote regelmaat. Maar ik ben zeker niet gediend van loslopende honden die op mij af komen rennen of mij op een andere manier hinderen. In het geval van een loslopende hond die anderen mensen of dieren lastig valt is ten aller tijden het baasje de schuldige. Want niet alleen moet de baas zorgen dat zijn hond niet andere lastig valt maar ook dat er zich geen situaties voordoen waar een ander eenmaal lastige gevallen door die hond menen zelf maar de opvoeding al dan niet hardhandig ter hand te nemen.
Ik wordt zelf als hardloper wel vaak nageroepen dat ik'moet' blijven staan. Nou ik moet dat helemaal niet en in het kader van baasje even goed laten schrikken en zich laten realiseren dat ze hun viervoeter totaal niet onder controle hebben lok ik mijn nieuwe loopmaatje soms gewoon een eind mee. Als ik dan het idee heb dat de schrik er bij het baasje wel voldoende inzit wil ik nog wel terug draaien om de hond weer bij de baas af te leveren. waar je dan vervolgens vaak nog niet eens dank je wel voor krijgt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:39

Dat is natuurlijk allemaal prachtig op papier, maar het blijven dieren. Een bomproof paard kan tijdens een buitenrit ook nog gewoon schrikken en een gevaarlijke situatie veroorzaken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:58

Dat is waar. Maar als je ziet dat iemand moeite doet om z'n dier wat bij te brengen, kun je er toch meer van hebben.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:05

Agressie vind ik not done en als hij dat bij mij had gedaan of bij mijn hond hadden ze 112 kunnen bellen dus vind de eigenaresse wel degelijk een slachtoffer. Je gaat niet gelijk slaan en schoppen kom op zeg.

Verder vind ik absoluut dat je je hond onder apel behoort te hebben. En ze vast moet hebben in een aanljngebied.

Ik heb 3 honden waarvan er 1 doof. Ze gaan aan de kant als er iemand aankomt. Die dove soms niet dan zal iemand er even omheen moeten. Dat is dan in een losloopgebied. Rekening houden met elkaar blijkt vaak zo moeilijk.

Maar kom niet aan mijn hond echt niet. zoals gezegd kan die er niks aan doen. Kom dan verhaal halen bij mij. Heel simpel.

En voor de duidelijkheid mijn honden lopen aangelijnd waar dat hoort.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:00

Hier in het bos is geen losloop gebied en eerlijk is eerlijk mijn hond loopt daar altijd los. Zowel als ik ga wandelen als dat ik met hem ga rennen. En ja daar mogen ze mij over aanspreken. En dan staan ze in hun gelijk. Maar intussen geniet ik met mijn honden al jarenlang van het bos zonder dat ooit iemand er mij over aangesproken heeft.
In een losloop gebeid kan niemand je terecht aan spreken over het feit dat je hond niet aan de lijn zit tenzij de hond je lastig valt en of dat nu is door agressief gedrag , door vrolijk tegen je op te springen terwijl je daar niet van gediend bent of door uit het zicht van het baasje te verdwijnen.
En natuurlijk kan het altijd een keer fout gaan, kan zelfs met een aangelijnde hond die onverwachts losgeraakt. Geloof mij ik ga heus geen pup meelokken die mogelijk nog aan het leren is om niet achter hardlopers aan te gaan of waarvan ik zie dat de lijn uit de hand van een kind geschoten is. Maar dat sommige mensen verwachten dat ik hun huisdier langzaam passeer uit voorzorg dat hij anders achter mij aanrent, of dat ik losloop gebieden maar moet mijden als ik geen last van andere honden heb vind ik toch echt een totaal verkeerde instelling. En met zo'n instelling verpest je het voor de overgrote deel van de hondenbezitters die wel het beste met een ieder voorhebben.
En het is ook wel gemakkelijk gezegd dat een persoon die zich bedreigd voelt door een vreemde hond maar verhaal moet komen halen bij de eigenaar. Want de meeste honden met een agressieve instelling hebben een baasje met een dergelijke agressieve houding. En dan hoop ik maar dat die zin van callum over dan mogen ze 112 bellen niet serieus bedoeld is. Iemand die zich aangevallen wordt en voelt mag zich verdedigen als de baas te laat komt om in te grijpen voordat er daadwerkelijk contact ontstaat.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:35

Kinke schreef:
Dat is natuurlijk allemaal prachtig op papier, maar het blijven dieren. Een bomproof paard kan tijdens een buitenrit ook nog gewoon schrikken en een gevaarlijke situatie veroorzaken.

Een paard is een vluchtdier, sorry dat is geen vergelijking? Een hond die achter joggers aanrent doet dat niet eenmalig van schrik, maar zal dat vast vaker doen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:09

DatBenIkNou schreef:
Kinke schreef:

Een paard is een vluchtdier, sorry dat is geen vergelijking? Een hond die achter joggers aanrent doet dat niet eenmalig van schrik, maar zal dat vast vaker doen.

Ik denk niet dat dat is wat er bedoeld wordt.
Het zijn beide dieren, levende wezens, en dus geen robots.
De best getrainde honden kunnen ook een keer net niet luisteren.
Net zoals een bomproof paard ook een keer vervelend en of drammerig kan zijn, daarbij horizontaal op de weg gaat staan en overige mensen ook de weg verspert.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:15

Getrainde honden gaan niet zo maar ineens achter joggers aan hoor..dat vinden ze helemaal niet boeiend als het goed is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:21

nikilover schreef:
Ik denk niet dat dat is wat er bedoeld wordt.
Het zijn beide dieren, levende wezens, en dus geen robots.
De best getrainde honden kunnen ook een keer net niet luisteren.
Net zoals een bomproof paard ook een keer vervelend en of drammerig kan zijn, daarbij horizontaal op de weg gaat staan en overige mensen ook de weg verspert.

Inderdaad

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:22

DatBenIkNou schreef:
Getrainde honden gaan niet zo maar ineens achter joggers aan hoor..dat vinden ze helemaal niet boeiend als het goed is.

Dat iedere hond perfect getraind is is niet reëel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:33

Meer honden niet, dan wel helaas Kinke. Dus vandaar dat ik het niet eens ben met de vergelijking hond/paarden. Mijn honden zijn heus geen robots en luisteren echt niet altijd perfectt. Maar achter joggers aan lopen zou niet in ze op komen, dat is echt te trainen. Als ze dat doen, zal dat echt niet het enige 'foutje' zijn wat ze maken lijkt me.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:14

Een hond die een keer iemand zo interessant vind dat het op een hardloper afloopt, of uit speelsigheid een stukje mee rent, hoeft niet perse slecht opgevoed te zijn..
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Mijn Rottweiler pup van 7 maanden moet binnenkort zijn EG1 examen doen, en luistert echt best wel goed en komt altijd netjes voor als we hem roepen.
Maar hij is wel nog lerende, erg speels en voor zijn leeftijd erg groot/breed ( Loopt mee met de groep honden die tussen de 12 en 18 maanden zitten )
En iemand zou al snel een inschattingsfout kunnen maken hoe oud de hond is.

Nu zijn er helaas heel veel mensen die bij voorbaat al angstig reageren op onze hond, dus we houden hem altijd goed in de gaten.
Hij heeft nog nooit terwijl hij los liep een vreemde hardloper achtervolgd, maar toen hij nog een paar maanden jonger was moesten we hem bij alles en iedereen wat bewoog gelijk aanlijnen, want dat was reuze interessant :+

Maargoed, nogmaals, wij trainen hem en voeden hem goed op, houden daarbij rekening met de omgeving en als we mensen of andere honden aan zien komen, roepen we hem gelijk voor en lijnen we hem aan.

Maar 100 procent garantie geven dat hij altijd zal luisteren?
Nee dat kan ik zeker niet..
En dan hoop ik dat als mijn hond een keertje die fout maakt, dat het bij een redelijk persoon kan zijn waarbij ik netjes mijn excuses zou kunnen aanbieden, in plaats van iemand die mijn hond/mij een klap zou verkopen - en/of mijn hond meelokken..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:39

Maar eens een stukje mee lopen of geïnteresseerd zijn is het probleem niet. Het probleem is het opspringen, kuiten bijten en baasjes die overal mee bezig zijn behalve met hun hond. En dan, wanneer het een keertje mis gaat, nog niet eens sorry kunnen zeggen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:58

Jennyj01 schreef:
Maar eens een stukje mee lopen of geïnteresseerd zijn is het probleem niet. Het probleem is het opspringen, kuiten bijten en baasjes die overal mee bezig zijn behalve met hun hond. En dan, wanneer het een keertje mis gaat, nog niet eens sorry kunnen zeggen.

Dat vind ik gewoon ronduit asociaal..
Daar kan ik ook echt met mijn pet niet bij. :(

En in het geval van opspringen, kan ik mij best voorstellen dat iemand uit angst de hond van zich afduwt/mept.

Maar je ziet het verschil vaak tussen mensen die reageren uit angst, en uit agressie.

Angst is te begrijpen, agressie niet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:15

Ik ben niet bang voor honden maar als ik aan het hardlopen ben ben ik niet gediend van tegen mij op springende honden. Hoe goed ze het ook bedoelen. In dat geval zal ik ook zeker net agressief naar de hond reageren maar als de baas dan niet zijn uiterste best doet de hond onder controle te krijgen en niet zijn excuses voor de overlast aanbied word ik wel heel boos op betreffende baas. (wat dan overigens ook geen reden is om agressief naar de baas toe te reageren maar enkel om op het nalatend gedrag aan te spreken).
Je kunt namelijk echt lelijk vallen als een hond ineens je pad doorkruist of onverwachts tegen je opspringt. En in geval van fietsers is het risico nog groter.
Maar ook al ben ik niet bang als een vreemde hond zomaar tegen mij opspringt corrigeer ik hem wel.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:29

Maar ik vind een hond die oversteekt, en daarbij jouw pad kruist, maar jou verder met rust laat, een heel ander verhaal dan een hond die gericht naar jou toe komt en tegen je aan gaat springen.

Daarbij luisteren de honden in mijn omgeving naar mijn mening allemaal vrij goed, daar mensen geen overlast hebben van de de honden en dat er vrijwel geen aanvaringen zijn.

Edit; Ik zie nu dat je waarschijnlijk meer doelde op de honden die echt gericht op jou af komen en jou de weg blokkeren. Dat is een ander verhaal ja ! Excuses :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:14

nikilover schreef:
Maar ik vind een hond die oversteekt, en daarbij jouw pad kruist, maar jou verder met rust laat, een heel ander verhaal dan een hond die gericht naar jou toe komt en tegen je aan gaat springen.
Als ik er een blessure door oploop is het voor mij weinig verschil want zijn de gevolgen hetzelfde. Het is niet minder erg je been te breken door een hond die ineens zich voor je voeten werpt of dat dat komt omdat die tegen je op springt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:22

Hee, mijn topic loopt weer! *\o/*

Ik lees veel reacties van hondeneigenaars die in de verdediging gaan. Laat het duidelijk zijn: honden zijn dieren en die heb je natuurlijk niet altijd helemaal onder controle. Ook alle begrip ervoor dat jonge honden nog moeten leren hoe ze zich (niet) moeten gedragen. Dus overlast door honden kan gebeuren. Vervelend maar niet onoverkomelijk.

Helaas heb ik de ervaring dat het vaak niet om bovenstaande situaties gaat, maar om situaties waarin de eigenaar van de hond
1) nergens te bespeuren is
2) doet alsof hij niets gezien heeft
3) doet alsof de hond niet van hem is
4) schaapachtig staat te grijnzen ipv te handelen
5) zegt: "Hij wil alleen maar spelen!"
6) je in je gezicht uitlacht
7) ...

Zulke reacties zetten kwaad bloed. En ze zijn helaas niet echt zelden! -O-

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:38

Sommige loslopende honden zijn gewoon vervelend.
Die hebben te weinig opvoeding gehad.
En ook in een losloopgebied moeten ze kunnen luisteren.

Ik sprak onlangs een vrouw aan op het gedrag van haar hond.
Haar hond had al een hond gegrepen en beet nu in het hoofd van mijn hulphond.
Mevrouw was boos toen ik vroeg haar hond bij zich te houden.
Uiteindelijk greep de hond haar, tja karma.

Overigens loopt onze golden retriever vaak in de weg in het losloopgebied.
Zodra we hem roepen gaat hij helemaal midden op het pad staan.
Dus sorry. Als we hem niet roepen heb je kans dat hij aan de kant blijft snuffelen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:47

Greetje63 schreef:
nikilover schreef:
Als ik er een blessure door oploop is het voor mij weinig verschil want zijn de gevolgen hetzelfde. Het is niet minder erg je been te breken door een hond die ineens zich voor je voeten werpt of dat dat komt omdat die tegen je op springt.

In mijn ogen is dit kort door de bocht. Ik struikel ook vaak genoeg bijna over rennende en schreeuwende koters in de supermarkt waarvan de ouders nergens te bekennen zijn.
Maargoed, bij kinderen ligt het tolerantie niveau blijkbaar hoger, want als je ouders ergens op aanspreekt kun je alleen een bijdehante opmerking terugkrijgen.

Nogmaals, we proberen onze hond zo goed mogelijk op te voeden, en te zorgen dat andere mensen geen last van hem ondervinden en dat gaat ons tot nu toe altijd erg goed af.

Ik vind het andersom vaak irritant als mensen mijn hond juist proberen te lokken of iets, juist als wij hem voor roepen.

Maargoed, dat gebeurt echt zelden, de meeste mensen denken dat rottweilers bloeddorstige monsters zijn heb ik het idee.

Niet is minder waar, onze rottweiler is een enorme knuffelkont, gek op mensen, en doller op kinderen dan ik waarschijnlijk ooit zal zijn :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:09

Gelukkig struikel ik zelden over kinderen (terwijl ik er toch zelf acht heb) en al helemaal niet in de supermarkt of als ik een rondje ga hardlopen. Maar als ik een rondje ga rennen en er schieten ineens een hond voor mijn voeten waardoor ik val dan ben ik inderdaad boos. En nee dan denk ik niet het had evengoed een kind kunnen zijn die ineens vanuit de struiken zich tussen mijn benen wurmde. En dan zeg ik ook niet tegen het baasje , 'geeft niet hoor dat ik nu misschien voor maanden geblesseerd ben geraakt omdat u de hond niet onder controle hebt gehouden want ook een kind kan wel eens in een spel tegen je aanbotsen'.
En ik heb dus zelf ook een hond, laat die heel vaak loslopen, luistert in principe goed en is een ander niet tot overlast. En ja er heeft zich in het verleden best wel eens een onhandige actie van zijn kant voorgedaan die ik in mijn onvermogen of toch onvoldoende oplettendheid niet heb kunnen voorkomen. En dan is het duizendmaal excuus van mijn kant en vind ik het zeer terecht dat mensen mij er op aan spreken of zo nodig de hond van zich afduwen. Graag zelfs. Zo mogen mensen ook mijn kinderen aanspreken op onbezonnen gedrag.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:15

Greetje63 schreef:
Gelukkig struikel ik zelden over kinderen (terwijl ik er toch zelf acht heb) en al helemaal niet in de supermarkt of als ik een rondje ga hardlopen. Maar als ik een rondje ga rennen en er schieten ineens een hond voor mijn voeten waardoor ik val dan ben ik inderdaad boos. En nee dan denk ik niet het had evengoed een kind kunnen zijn die ineens vanuit de struiken zich tussen mijn benen wurmde. En dan zeg ik ook niet tegen het baasje , 'geeft niet hoor dat ik nu misschien voor maanden geblesseerd ben geraakt omdat u de hond niet onder controle hebt gehouden want ook een kind kan wel eens in een spel tegen je aanbotsen'.
En ik heb dus zelf ook een hond, laat die heel vaak loslopen, luistert in principe goed en is een ander niet tot overlast. En ja er heeft zich in het verleden best wel eens een onhandige actie van zijn kant voorgedaan die ik in mijn onvermogen of toch onvoldoende oplettendheid niet heb kunnen voorkomen. En dan is het duizendmaal excuus van mijn kant en vind ik het zeer terecht dat mensen mij er op aan spreken of zo nodig de hond van zich afduwen. Graag zelfs. Zo mogen mensen ook mijn kinderen aanspreken op onbezonnen gedrag.

Dan zal het in onze omgeving net andersom zijn denk ik zo ;)

Mocht mijn hond iemand in de weg lopen, bied ik daar ook mijn excuses voor aan.
Maar goed, een ieder heeft hier zijn eigen mening over.
Ik denk er blijkbaar iets vrijer over dan jij doet, en dat moet ook gewoon kunnen.