Racisme in een ander daglicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:14

Jenny01: je bent het perfecte voorbeeld van waar het misgaat! Noemt mensen racisten terwijl ze net aangeven absoluut niets tegen buitenlanders te hebben. Alleen maar omdat we niet allemaal naar een probleem kijken zoals jij ernaar kijkt.

Een hekel hebben aan buitenlanders? Waar haal je dat in godsnaam vandaan?
Je kent mij en vele andere in dit topic niets eens. Ik WERK met vele `allochtonen´ waarvan veel van Turks en Marokkaanse afkomst. Ik heb Turkse VRIENDEN. Ik heb echt helemaal niets tegen wie dan ook.

Waar ik wel wat tegen heb is niet je eigen verantwoordelijkheid nemen. En het niet toegeven aan het ´´grotere probleem´. Het zijn geen incidenten, het is een landelijk probleem. Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Ede, Zaandam, Gouda. Het zijn zomaar wat plaatsen en dan vergeet ik er tientallen waar dit geen incidenten zijn, maar een voortdurend probleem. En in plaats van ons kop in het zand te steken, kunnen we beter gaan kijken hoe we dit gaan beteugelen. Want juist door het niet optreden, maken we de problemen groter.

danzzz

Re: Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:19

Ik werk ook veel met allochtonen en autochtonen uit de lagere inkomensklasse. Ik verneem echter wel een verschil in hoe deze twee groepen dealen met problemen. Zeg ik niet mee dat de ene manier beter/slechter is dan de andere, slechts dat er een verschil in zit.

Anoniem

Re: Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:21

Welk verschil is dat dan? Kun je dat uitleggen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:28

danzzz schreef:
Ben je bekend met Ebru Umar en heeft zij ook een hekel aan "buitenlanders"(zijn jouw woorden!) in jouw ogen?
.

Dit is nou een mooi voorbeeld van iemand die het Nederlanderschap niet waard is. Jezelf in problemen brengen en dan verontwaardigd zijn. Vervolgens maakt ze een hele groep Nederlanders belachelijk en beledigd ze ernstig. Deze dame had van mij permanent in Turkije vast gehouden mogen worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:37

Jennyj01 schreef:
danzzz schreef:
Ben je bekend met Ebru Umar en heeft zij ook een hekel aan "buitenlanders"(zijn jouw woorden!) in jouw ogen?
.

Dit is nou een mooi voorbeeld van iemand die het Nederlanderschap niet waard is. Jezelf in problemen brengen en dan verontwaardigd zijn. Vervolgens maakt ze een hele groep Nederlanders belachelijk en beledigd ze ernstig. Deze dame had van mij permanent in Turkije vast gehouden mogen worden.

Diezelfde groep Nederlanders heeft er geen problemen mee om iemand met de dood te bedreigen, net zo ernstig te beledigen en bedreigen en vernielingen te plegen. Maar dat is natuurlijk omdat ze zielig zijn en in een hoekje geduwd in deze wrede maatschappij.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:45

Jennyj01 schreef:
danzzz schreef:
.

Die mevrouw heeft alleen wat onaardigs gezegd, het is compleet debiel om mensen daarvoor in de gevangenis te zetten? Als je dat een reden vind om mensen op te sluiten dan kan je zelf beter naar gaan voor een Saudisch paspoort oid, bizar dat je haar dan het Nederlanderschap onwaardig vind terwijl je zelf niet eens een van de belangrijkste rechten in onze grondwet erkent 8)7
Je kan mensen overgens alleen beledigen als ze zelf ook beledigd willen zijn. Je wordt niet beledigd, je kan je beledigd voelen, je kan dat ook niet doen als je het niet de moeite waard vind, mensen die roepen dat het sneu is als ze beledigd worden snap ik dan ook niet :=

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:45

Wie begon er nou. Zei toch zeker. Niemand heeft gevraagd ebru regel het even voor ons in Turkije. Ze is een schande voor de vrijheid van meningsuiting. Zoals zei het gebruikt is het niet bedoelt.
Deze mensen lopen niet zielig te doen. De meesten werken hard en hebben jaren hun best gedaan om hier een fijn leven te hebben. En om dan door een of andere doos belachelijk gemaakt te worden. Dat maakt je niet zielig maar wel boos.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:47

ja dat kan ik wel.

Het is bij een autochtoon makkelijker om te wijzen op eigen gedrag voor het ontstaan van het probleem. Allochtonen zijn eerder geneigd de schuld buiten zichzelf te zoeken. Een autochtoon berust zich eerder in een "lot" daar waar een allochtoon eerder genegen is zwaardere middelen in te zetten om een gelijk te krijgen.

Als beide groepen net even een beetje meer van elkaar hadden (dus de autochtoon de vechtersmentaliteit van de allochtoon, en de allochtoon de zelfreflectie van de autochtoon) dan had ik een stuk minder werk gehad. Er is dus geen goed en geen kwaad in deze, want soms is het ook gewoon niet eigen schuld dat iemand in de problemen komt en dat moet dan ook kenbaar zijn. Soms is het leven gewoon oneerlijk en ook dat mag geventileerd worden.

Beiden lopen tegen muren op, simpelweg omdat vooral de onderkant van de samenleving een soort van vrijbrief heeft van onze overheid. Kan jij je voorstellen dat in jouw buurtje scenario's ala Zaandam zich afspelen? Nog niet een uur, dan is de overheid erbij om het in te dammen. In Zaandam is dit al 15 jaar de standaard. Daarom kan ik posts als die van Jenny ook wel begrijpen, als je er midden in leeft dan is dat gewoon normaal, dan is dat je standaard en snap je met de beste wil van de wereld niet dat er niks normaals aan is.

Verhuizen deze mensen uit die wijken naar betere wijken dan wordt er ineens van ze verwacht dat ze in een andere werkelijkheid gaan leven, de werkelijkheid van jou en mij de middenstandburgers, de grijze middenmoot of hoe je het ook wil noemen. De middenmoot vind het niet normaal dat je vuil op straat dumpt, dat je supermarkten terroriseert, dat je hond overal scheit, dat er op straat gedronken wordt, dat je spullen vernielt, dat je mensen na roept en lastig valt. Dan is het best lastig om je aan te passen aan die nieuwe manier van leven, en dan kan je juridisch in de problemen komen. Je zet je vuil bij de lantaarnpaal als je zak vol is zoals je gewend bent. Echter komt er dit keer een handhaver langs die een fout aangeboden vuilniszak ziet en die pikt uit die zak een enveloppe met jouw naam erop, dan krijg je een bekeuring. Omdat je gewend bent dat in jouw oude wijk geen gezagsdragers komen gooi je de bekeuring weg, alleen in je nieuwe wijk komen ze wel, en voor je het weet zit je bij mij op kantoor. De allochtoon geeft de handhaver de schuld, de autochtoon denkt "eikel, niet handig van mij".

Ik heb ook ervaren dat de allochtoon eerder liegt, maar daarintegen is de autochtoon geheimzinniger, die zegt liever niks in de hoop dat je er niet achter komt. Allochtonen zeggen veel meer, praten veel meer alleen moet ik me altijd afvragen of het wel waar is :) Autochtonen zeggen niks, praten niet en soms kost het me heel, heel veel moeite om achter dingen te komen.

Allochtonen zijn dus veel opener (iets wat ook veel schade kan berokkenen!) en autochtonen zijn veel geslotener. Ik vind het fijner werken met allochtonen, ondanks dat ik weet dat ik niet zomaar die mooie bruine ogen kan geloven.

Allochtonen zijn gewoonweg mensen met meer emotie, tonen die emotie ook. Autochtonen zijn koud, kil en star.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:48

liedje89 schreef:
Jennyj01 schreef:

Die mevrouw heeft alleen wat onaardigs gezegd, het is compleet debiel om mensen daarvoor in de gevangenis te zetten? Als je dat een reden vind om mensen op te sluiten dan kan je zelf beter naar gaan voor een Saudisch paspoort oid, bizar dat je haar dan het Nederlanderschap onwaardig vind terwijl je zelf niet eens een van de belangrijkste rechten in onze grondwet erkent 8)7
Je kan mensen overgens alleen beledigen als ze zelf ook beledigd willen zijn. Je wordt niet beledigd, je kan je beledigd voelen, je kan dat ook niet doen als je het niet de moeite waard vind, mensen die roepen dat het sneu is als ze beledigd worden snap ik dan ook niet :=

Zei heeft zich in een ander land niet aan de regels van dat land gehouden. En daarom zat ze in Turkije vast. Dus wat zeur je nou over onze grondwet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:52

Jennyj01 schreef:
danzzz schreef:
.

Meen je dit echt? Ik kan het mij niet voorstellen dat iemand dit echt serieus meent, althans niet iemand die enig maatschappelijk besef heeft.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:52

Jennyj01 schreef:
Wie begon er nou. Zei toch zeker. Niemand heeft gevraagd ebru regel het even voor ons in Turkije. Ze is een schande voor de vrijheid van meningsuiting. Zoals zei het gebruikt is het niet bedoelt.
Deze mensen lopen niet zielig te doen. De meesten werken hard en hebben jaren hun best gedaan om hier een fijn leven te hebben. En om dan door een of andere doos belachelijk gemaakt te worden. Dat maakt je niet zielig maar wel boos.

En zij begon, zit je in groep 3? Als iemand iets onaardigs zegt en je vind dat stom dan kan je iets onaardigs terug zeggen of beter nog denken "wat een trut daar ga ik toch niet mee praten?" Iemand in de gevangenis zetten is volledig buiten alle proporties. Vorig jaar is een keer een Nederlandse activist opgesloten voor majesteit schennis, de hele kudde activisten die nu op Ebru zit te vitten en zegt dat ze dan ook maar geen onaardige dingen moet zeggen stond toen de demonstreren om die sukkel vrij te krijgen hoor?
Boos wordt je ook zelf, kan je ook niet doen om een of andere nietszeggende BNer die wat onaardigs zegt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:54

Jennyj01 schreef:
Zei heeft zich in een ander land niet aan de regels van dat land gehouden. En daarom zat ze in Turkije vast. Dus wat zeur je nou over onze grondwet.

Jij vind dat ze haar niet vrij hadden moeten laten, jij vind het dus rechtvaardig. Ik erken best wel dat het dom is om naar zo'n land te gaan en daar dan zulke dingen te zeggen, je weet dat ze daar nogal lange tenen en dikke wetboeken hebben immers, maar dat is iets heel anders dan het ook rechtvaardig vinden en hopen dat ze haar vasthouden en haar dan onnederlands noemen >;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:56

Je vraagd of ik in groep 3 zit en hebt het zelf over iets onaardigst? Of je bent niet oo de hoogte van haar uitspraken of je zit zelf in groep 3.
In Nederland ga je daar niet voor naar de gevangenis, in het buitenland wel. Ebru wist dit en toch deed ze het. Dan ook niet janken ebru.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:57

liedje89 schreef:
Jennyj01 schreef:

Jij vind dat ze haar niet vrij hadden moeten laten, jij vind het dus rechtvaardig. Ik erken best wel dat het dom is om naar zo'n land te gaan en daar dan zulke dingen te zeggen, je weet dat ze daar nogal lange tenen en dikke wetboeken hebben immers, maar dat is iets heel anders dan het ook rechtvaardig vinden en hopen dat ze haar vasthouden en haar dan onnederlands noemen >;)

Ebru's probleem en niet de onze. En zeker niet van de Turkse Nederlanders die ze er bij betrokken heeft en niks met haar domme actie zijn opgeschoten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:58

Jennyj01 schreef:

ZIJ is het om mee te beginnen. ZIJ schrijft stukken voor een Nederlands tijdschrijft, doet dat op eigen titel voor een Nederlands bedrijf. Turkije heeft helemaal NIKS met die stukken te maken, heeft daar juridisch ook helemaal NIKS over te zeggen. De enige die zich juridisch uit mag laten over de stukken die Ebru Umar schrijft is de NEDERLANDSE rechtelijke macht.

Zou Turkije daar anders over denken dan staat het Turkije vrij om een uitleveringsverzoek in te dienen, in het kader van de internationale verdragen ben ik bang dat ze nul op rekwest krijgen. De arrestatie van Ebru Umar in Turkije was volledig juridisch onjuist op alle, alle fronten. Internationaal schandalig!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:00

Wij hebben problemen met haat imam's wanneer die naar Nederland komen. De Turkse regering heeft problemen met haar. Ze wist het en toch provoceerde ze hun. Vragen om problemen. En ze wist het. Dan ook niet zeuren.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:03

Jennyj01 schreef:
Je vraagd of ik in groep 3 zit en hebt het zelf over iets onaardigst? Of je bent niet oo de hoogte van haar uitspraken of je zit zelf in groep 3.
In Nederland ga je daar niet voor naar de gevangenis, in het buitenland wel. Ebru wist dit en toch deed ze het. Dan ook niet janken ebru.

Nee, zo zit het internationale recht niet in elkaar. Het land waar het strafbare feit is gepleegd is het land waar de strafoplegging gebeurd.

Bijvoorbeeld: Ik pleeg een overval in Belgie, en voor die overval kan ik niet in Nederland berecht worden, dat moet in Belgie. Maar als overvallen in Belgie niet strafbaar zijn, maar in Nederland wel dan kan ik alsnog niet in Nederland vervolgd worden want het feit is niet op Nederlands grondgebied begaan.

Ebru schrijft voor een Nederlands blad, dat in Nederland uitgegeven word. In Nederland mag dat, want hier mag je immers een opinie hebben. Dat ze het stuk in Turkije geschreven heeft doet daar niets aan af, want het wordt in Nederland uitgegeven. Het feit is in Nederland gebeurd, dit mag in Nederland dus heeft Turkije zich daar niet mee te bemoeien.

Ik hoop dat je dit snapt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:04

Jennyj01 schreef:

Tuurlijk is het best wel dom om daar dan heen te gaan en te denken dat dat gewoon goed gaat, maar dat is toch iets heel anders dan zeggen dat ze haar nooit hadden moeten laten gaan? Ten eerste was het inderdaad helemaal niet aan de Turkse overheid, maar onderhand praktisch dictatuur dus tja, en ten tweede vind ik het wat bizar om dan maar te zeggen "achja wet daar he" In heel veel landen mag je ook gewoon homo's doodschieten enzo, ook "achja de wet daar he?". Is toch alsnog poedersuiker als dat dus gebeurt en onrechtvaardig in de ogen van een Nederlander die grondrechten gewoon erkend en belangrijk vind lijkt mij >;)
Dat je Ebru een domme trut kan vinden dat snap ik maar dat je vind dat ze in de gevangenis hoort vind en haar dan onnederlands noemt vind ik echt heel erg raar, vinden dat iemand die iets zegt hoe onaardig, beledigend of achterlijk het ook is in de gevangenis hoort is een van de meest onnederlandse uitspraken die ik ooit gehoord heb...
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-09-16 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:05

Jennyj01 schreef:
Wij hebben problemen met haat imam's wanneer die naar Nederland komen. De Turkse regering heeft problemen met haar. Ze wist het en toch provoceerde ze hun. Vragen om problemen. En ze wist het. Dan ook niet zeuren.

Je ziet zelf niet het verschil tussen een opiniestukjesschrijver en een haatimmam?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:08

Laat maar. Ebru wist dat ze er in Turkije problemen mee ging krijgen. Fijn stukje schrijven over hoe waardeloos het land is. Fijn je zakken er mee vullen bij de krant. Maar wel op vakantie naar Turkije. Waardeloze mentaliteit. Ook al zal het allemaal juridisch afgedekt zijn netjes is het niet. En zeker de vervolg uitspraken van haar.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:08

danzzz schreef:
Jennyj01 schreef:

Je ziet zelf niet het verschil tussen een opiniestukjesschrijver en een haatimmam?

Jawel hoor. En ebru is ook een haatzaaier. Maar ik weet dat jullie het anders zien.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:13

Jennyj01 schreef:
Laat maar. Ebru wist dat ze er in Turkije problemen mee ging krijgen. Fijn stukje schrijven over hoe waardeloos het land is. Fijn je zakken er mee vullen bij de krant. Maar wel op vakantie naar Turkije. Waardeloze mentaliteit. Ook al zal het allemaal juridisch afgedekt zijn netjes is het niet. En zeker de vervolg uitspraken van haar.

Je bedoeld een beetje zoals de in opspraak geraakte vloggers Nederland en Nederlanders belachelijk maken, uitschelden, bedreigen en anderszins onheus bejegenen?

Ik heb Ebru dat nog niet zien doen hoor, Ja, ze legt de vinger op de zere plek en zoals het blijkt doet die zere plek echt au.

Je kan je ook afvragen waarom die zere plek zo au doet, wellicht omdat de turkse gemeenschap zich aangesproken voelt, en mensen voelen zich alleen aangesproken als het ze raakt, en het raakt mensen pas als er een kern van waarheid inzit.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:28

Hoe zou je het vinden als ze jou voor een achterlijke nep Nederlander zou uitmaken? Terwijl je niks met de vrouw hebt. Dat vind je ook niet normaal. Maar blijkbaar houden jullie er hele andere normen en waarden op na wat betreft je mede Nederlanders.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:46

Jennyj01 schreef:
Hoe zou je het vinden als ze jou voor een achterlijke nep Nederlander zou uitmaken? Terwijl je niks met de vrouw hebt. Dat vind je ook niet normaal. Maar blijkbaar houden jullie er hele andere normen en waarden op na wat betreft je mede Nederlanders.

ik snap je niet. Maar om te reageren op jouw stelling zoals ik denk dat jij deze bedoeld, correct me if i am wrong.

Ik denk dat jij bedoeld hoe ik zou reageren zou Patricia Paay vanuit New York een column schrijven over derderangs nep juristen die zich bemoeien met topics over racisme op het forum bokt en dat die eigenlijk waardeloze losers zijn en dat het vooral eigen schuld is dat ze zich nooit opgewerkt hebben tot advocaat ofzo?

IK, Ik zou glimlachend haar column uitlezen en al mijn vrienden een linkje sturen en natuurlijk op mijn facebookpagina zetten om vooral daarna over te gaan tot de orde van de dag. Geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt daar meer dan drie seconde van mijn tijd in te stoppen laat staan een juridische procedure te beginnen. Ik zou daar daadwerkelijk alleen maar de humor van inzien.

Ik denk mijn collega juristen ook.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:55

danzzz schreef:
Jennyj01 schreef:

ik snap je niet. Maar om te reageren op jouw stelling zoals ik denk dat jij deze bedoeld, correct me if i am wrong.

Ik denk dat jij bedoeld hoe ik zou reageren zou Patricia Paay vanuit New York een column schrijven over derderangs nep juristen die zich bemoeien met topics over racisme op het forum bokt en dat die eigenlijk waardeloze losers zijn en dat het vooral eigen schuld is dat ze zich nooit opgewerkt hebben tot advocaat ofzo?

IK, Ik zou glimlachend haar column uitlezen en al mijn vrienden een linkje sturen en natuurlijk op mijn facebookpagina zetten om vooral daarna over te gaan tot de orde van de dag. Geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt daar meer dan drie seconde van mijn tijd in te stoppen laat staan een juridische procedure te beginnen. Ik zou daar daadwerkelijk alleen maar de humor van inzien.

Ik denk mijn collega juristen ook.

JIJ zou daarom glimlachen. Maar jij bent dan ook geen land op de rand (of is inmiddels al) van een di tatoriaal bewind. Jij bent maar een gewone burger als jurist.
Jezelf met Turkije/Erdogan vergelijken is hetzelfde als appels met peren...

En ik zeg niet dat ik het met de stelling eens ben maar ergens snap ik de vergelijking tussen Ebru en een haat imam wel. Beide trappen tegen de zere plek van een ander.