Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:16

bigone schreef:
Tja, als je niet racistisch bent zou je het bijna worden door allerlei roeptoeters die veel dingen als discriminatie zien. Ik hoop dat deze gasten geen podium krijgen bij Umberto of Witteman, heb me al kapot geergerd aan sommige figuren die daar optraden namens de gekleurde mens. En is alles zo meteen "blank" dan deugt het zeker weer niet want dan worden de anderskleurigen doodgezwegen. Tja, ik denk dat je het nooit goed kunt doen maar ik hoop dat de Efteling niet meegaat in deze onzin.

Ze zijn anoniem, willen geen contact met journalisten. Dus voor hetzelfde zijn de leden ook gewoon harstikke blank ;)

Efteling heeft wel gedaan wat elk zichzelf respecterend bedrijf zou moeten doen: ze willen wel de dialoog met hen aangaan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-07-16 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:16

nadjajump schreef:
Okay, op mij komt het nog steeds over als 'ja wij hebben ook wel eens iets ergs meegemaakt dus daarom mogen anderen niet meer praten over wat zij meegemaakt hebben'. Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik ben niet zo goed met dit soort dingen onder woorden brengen maar in mijn ogen kun je deze dingen gewoon niet vergelijken. Verder ben ik het wel met je eens dat het goed zou zijn om de hele slavenhandel erbuiten te laten, maar bij (onbewuste) rechtstreekse verwijzingen ernaar (zoals zwarte piet) is dat wel lastig.

Het was niet naar mij gericht en wellicht lees ik dit stuk verkeerd, maar mijn gedachte hierop is dit:

De mensen die er nu over klagen (en niet eens gewoon klagen, maar serieuze bedreigingen en agressie uiten) zijn net zo min slaven geweest als dat wij de slavendrijvers waren. Waarom moet dit wel continu als zodanig behandeld worden, alsof wij zelf die slavenhandelaars en slavendrijvers waren? Dus nee, die mensen hebben dat net zo min meegemaakt als wij.

Eunomia

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:20

Los van het feit dat ik dit veel te ver vind gaan, vind ik het wel erg jammer dat 'gekleurde' mensen vaak over één kam worden geschoren en allemaal als aanhangers van zo'n kleine groep worden gezien. Laat het even duidelijk zijn dat een kleine groep mensen deze onrust veroorzaakt en dat een groot deel van onze 'gekleurde medemens' het helemaal niet met hen eens is en er helemaal niets mee te maken heeft.

Verder vind ik het erg jammer dat deze 'actiegroep' niet objectief oordeelt en dus alleen ziet wat zij willen zien. Als je namelijk verder kijkt dan je neus lang is, zie je dat de hele attractie is opgebouwd uit stereotypen waaronder dus ook blanke stereotypen. Al met al denk ik niet dat zij heel serieus genomen zullen gaan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:32

En als je het dicht bij huis gaat zoeken: Ik zou gewoon de Duitsers moeten haten want familie is in de oorlog gesneuveld en mijn ouders en grootouders hebben zeer zware tijden gehad. Doe ik dat? Nee, zeker niet want dit is nu en niet toen maar als we niet uitkijken komen we zo weer in dit soort toestanden terecht. Juist door maatschappelijke ontevredenheid(of dat nu van blank of zwart komt) worden er gevoelens opgeroepen die er niet horen te zijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:36

@M_D_H, ken je het boek "Honolulu King'? Misschien herkenbaar voor je, qua familiegeschiedenis.

Verder gaat het hier volgens mij om stereotypering, niet om slavernij, discriminatie en racisme. In de brief wordt gerefereerd aan informatie op de site van de Efteling zelf (zie link in de brief die Cer op de vorige pagina plaatste).

In die link vind ik deze tekst:

"Het uitbeelden van over-karakteriserende figuren uit andere landen stuit al tijdens de bouw op weerstand. Vooral de figuren in de Afrika-scene worden al tijdens de bouw aangepast om beschuldigingen van racisme te voorkomen."

Overigens hebben we het hier over begin jaren '80, bepaald geen periode waarin Nederland geen discussie over racisme kende. Zo hadden we de altijd gezellige Janmaat met zijn Centrumpartij (later Centrum Democraten) in de Tweede Kamer en Frank Boeijen haalde met Zwart Wit, het nummer dat hij schreef naar aanleiding van de moord op Kerwin Duinmeijer nummer 4 in de Top 40.

Dat tijdens de bouw al aanpassingen zijn gedaan, maakt wat mij betreft duidelijk dat men zich destijds al bewust was dat het 'over-karakteriseren' of stereotyperen misschien niet altijd een goed idee is.

Zoals ik het lees, gaat het dus om (negatief) stereotyperen. En in dat opzicht zie ik best een verschil tussen Hollandse poppen met klompen, appelwangen en tulpen of dikke enge kannibalen met botten in hun neus.

Ik denk niet dat je de indruk die stereotypen op kinderen maken moet overschatten, maar je moet dat ook niet onderschatten. En negatieve ervaringen, dingen die kinderen eng vinden, maken nou eenmaal meer indruk op ze dan positieve ervaringen. Zo werkt ons brein, omdat we ook gewoon maar zoogdiertjes zijn met een brein dat is geprogrammeerd om gevaarlijke situaties heel goed op te slaan, om de overlevingskansen te vergroten.

Het stereotype dat Chinezen geen 'r' kunnen zeggen is net zo'n onzin als het stereotype dat alle Nederlanders de hele dag kaas eten, of dat alle Duitsers de hele zomer in een kuil in het strand willen zitten, maar die stereotypen hebben niet of nauwelijks invloed op het beeld van Chinezen, Nederlanders of Duitsers als het gaat om bijvoorbeeld intelligentie, vriendelijkheid of vredelievendheid. Het beeld van een dikke enge kannibaal met een bot door z'n neus is dan toch een beetje anders.

De Nederlandse cultuur en de Nederlandse identiteit (voor zover die bestaan, onze huidige koningin kon 'm in elk geval niet ontdekken) worden misschien wel voor een heel klein deel mede-bepaald door 'onze' Efteling (al denk ik dan eerder aan het werk van Anton Pieck dan aan het Carnaval Festival), maar die Efteling is toch echt meer dan de handvol poppen die nu (opnieuw) ter discussie staan. Ik zou het persoonlijk trouwens wel humor vinden als die kannibaal werd vervangen door een regelmatig wisselende karikatuur van bekende Nederlandse pareltjes. Een jaartje ons aller Joran bijvoorbeeld, of een seizoen meneer Holleeder. Misschien vindt Moszkovicz een afbeelding van zichzelf op die plek een ludieke manier om weer terug te komen in de publiciteit (negatieve reclame is ook reclame) of zie Endemol er een leuke tv-show in, Efteling's next cannibal. Maar wat er ook gebeurt, ik snap het punt dat men probeert te maken heel goed. Ik zou denk ik niet kiezen voor zo'n open brief, maar dat is ieders eigen keuze. We leven gelukkig ook wat dat betreft in een vrij land.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:36

_Mirjam schreef:
nadjajump schreef:
Okay, op mij komt het nog steeds over als 'ja wij hebben ook wel eens iets ergs meegemaakt dus daarom mogen anderen niet meer praten over wat zij meegemaakt hebben'. Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik ben niet zo goed met dit soort dingen onder woorden brengen maar in mijn ogen kun je deze dingen gewoon niet vergelijken. Verder ben ik het wel met je eens dat het goed zou zijn om de hele slavenhandel erbuiten te laten, maar bij (onbewuste) rechtstreekse verwijzingen ernaar (zoals zwarte piet) is dat wel lastig.

Het was niet naar mij gericht en wellicht lees ik dit stuk verkeerd, maar mijn gedachte hierop is dit:

De mensen die er nu over klagen (en niet eens gewoon klagen, maar serieuze bedreigingen en agressie uiten) zijn net zo min slaven geweest als dat wij de slavendrijvers waren. Waarom moet dit wel continu als zodanig behandeld worden, alsof wij zelf die slavenhandelaars en slavendrijvers waren? Dus nee, die mensen hebben dat net zo min meegemaakt als wij.

Dit inderdaad :j

Maar wie zijn wij om te oordelen of hetgene wat wij vroeger hebben meegemaakt erger is dan hetgene wat zij hebben meegemaakt? In ieder geval blijf ik het vreemd vinden dat mensen 'aanstoot' tegen iets nemen wat zij helemaal niet hebben meegemaakt. Of wat niet als desbetreffende beeltenis is bedoelt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:58

Stel nou dat er een aantal poppen een nieuwe kop krijgen? Dat er tussen de Nederlandse, Schotse, Belgische, Franse en Engelse poppen ook zwarte figuren staan, uiteraard met de klederdracht etc van dat land. Zou het dan wel goed zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:59

Nuray schreef:
Los van het feit dat ik dit veel te ver vind gaan, vind ik het wel erg jammer dat 'gekleurde' mensen vaak over één kam worden geschoren en allemaal als aanhangers van zo'n kleine groep worden gezien. Laat het even duidelijk zijn dat een kleine groep mensen deze onrust veroorzaakt en dat een groot deel van onze 'gekleurde medemens' het helemaal niet met hen eens is en er helemaal niets mee te maken heeft.
.

Maar deze groep is anoniem, hoe weet je dan dat het überhaupt om negroïde of mongoloïde mensen gaat? Voor hetzelfde zijn het mensen met een kaukasiche achtergrond ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:13

Ik dacht al dat het om deze attractie zou gaan. En waardoor? Omdat toen ik 2 jaar terug in de efteling was een meisje in de rij zei kijk een aap met een onderbroek, ik denk dat het meisje in kwestie het helemaal niet kwetsend bedoelde want ze zag het eerst van de achterkant, maar toch vond ik het kwetsend overkomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:17

Ik heb mij weer heerlijk vermaakt om dit nieuwsbericht.

Het hele Carnival Festival kan wel sluiten op deze manier.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:23

moonsparkle, hoe oud was het meisje?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:26

Sees schreef:
moonsparkle, hoe oud was het meisje?

Gok en jaar of 7,maar het is dus al een tijd terug

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:29

Inderdaad, alle apen afschaffen want blijkbaar identificeren sommige bevolkingsgroepen zich daarmee. Kunnen de dierentuinen ook meteen gesloten worden.
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-07-16 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:29

Vanaf de achterkant is het toch ook net een aap met een onderbroek?? Ik zie het probleem niet.. :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:30

Moonsparkle, een mesje van 7... werkelijk

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:31

Beter verbieden ze het bijbehorende franstalige liedje. Arme Franse kinderen die daar naar moeten luisteren. :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:31

_O- Dat ben je al zat enkel door in de rij te staan

:Y)

Afbeelding

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:36

Ik was als klein kind bang voor negers in de trein omdat toen net de treinkapingen waren geweest door de ambonezen.
Blijkbaar is dat dan het beeld wat een klein kind oppakt uit het journaal. Geen idee hoe je stereotiepe ideeen veranderd. Waarschijnlijk doordat bevolkingsgroepen juist hele goeelde dingen laten zien. Hoe meer getinte klagers er bij Witteman voorbij komen. Hoe meer je stereotiep gaat denken van wat een zeurende zielige groep is dat. Juist doordat ze meer goede kanten laten zien van zichzelf zou je positiever gaan denken. Zo denk ik bijv. Bij chinezen aan hele hardwerkende mensen die relatief weinig aanspraak maken op uitkeringen etc.

Andersom is er ergens bij de getinte klager over pipi langkous, zwarte piet, de gouden koets en de efteling een beeld ontstaan dat blanke mensen er via kinderfeestelijkheden willen uitdragen dat donker gekleurde mensen minderwaardig zijn. Dat is iets voor toekomstige films, pretparken feesten om rekening mee te houden. Maar de geschiedenis herschrijven vind ik onjuist en te ver gaan eigenlijk. Sommige daden kun je nou eenmaal niet wissen.

Daar moeten zowel blanken als donker gekleurden mee moeten dealen.

Trouwens als tiener keek ik altijd de cosby show en had daar het idee gekregen dat negreoide mensen heel gezellig en hartelijk waren met veel humor. Televisie heeft dus veel invloed op kinderen. Misschien moet daar wat mee gedaan worden door programmamakers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:57

Sammie schreef:
_O- Dat ben je al zat enkel door in de rij te staan

:Y)

[ Afbeelding ]

_/-\o_ Die is leuk :D

En dat kind wat een poppetje voor een aapje aan zag.. Als het poppetje blank was geweest dan had ze hem waarschijnlijk voor een varkentje met een broekje aangezien. Kom op zeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:56

moonsparkle schreef:
Ik dacht al dat het om deze attractie zou gaan. En waardoor? Omdat toen ik 2 jaar terug in de efteling was een meisje in de rij zei kijk een aap met een onderbroek, ik denk dat het meisje in kwestie het helemaal niet kwetsend bedoelde want ze zag het eerst van de achterkant, maar toch vond ik het kwetsend overkomen.

Want kinderen doen dat om te kwetsen :?

Hoeveel moeders met peuters hebben zich al wel niet doogeschaamd omdat hun kind hardop vroeg 'waarom is die mevrouw zo dik???'

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:59

verootjoo schreef:
Hoeveel moeders met peuters hebben zich al wel niet doogeschaamd omdat hun kind hardop vroeg 'waarom is die mevrouw zo dik???'

Discriminatie! Waarom zouden vaders met peuters zich niet schamen :+ j/k

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:28

Ik heb niet het hele topic gelezen en ik ben al minstens twintig jaar niet in de efteling geweest dus ik ken de attractie niet. Mijn eerste indruk als ik de op lees is: "echt waar? Bestaan er zulke attracties met bosjesmannen en kookpotten? Dat kan toch niet meer in deze tijd!"
Ik snap dus heel goed dat mensen hier aanstoot aan nemen.
Het feit dat de meerderheid hier het afdoen als onzin getuigd in mijn ogen van weinig realiteitszin en een starre visie.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:31

Wat is er nou precies racistisch dan? :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:32

Ik snap het hele probleem niet, dan ga je toch niet naar de efteling. :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:36

Nikass schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen en ik ben al minstens twintig jaar niet in de efteling geweest dus ik ken de attractie niet. Mijn eerste indruk als ik de op lees is: "echt waar? Bestaan er zulke attracties met bosjesmannen en kookpotten? Dat kan toch niet meer in deze tijd!"
Ik snap dus heel goed dat mensen hier aanstoot aan nemen.
Het feit dat de meerderheid hier het afdoen als onzin getuigd in mijn ogen van weinig realiteitszin en een starre visie.

Laat die attractie er nou al bijna 30 jaar staan ;)

Ik vind iedere vorm van het gebruiken van stereotypes afdoen als racisme getuigen van weinig relativeringsvermogen en een starre visie.

Ik vraag me ook af of mensen weleens hebben geluisterd naar de tekst van het nummer "Monsieur Cannibale"
songtekst schreef:
Monsieur Cannibal
En le voyant sortit de son camion chasser des papillons d'Afrique
Les cannibales en le traitant d'espion l'arrêtèrent sans façon de suite
Il essaya de leur parler Anglais Espagnol Portugais Chinois
Mais s'en voyant leurs mâchoires qui s'ouvraient il se mit à hurler d'effroi

Oh Monsieur Cannibale j'n'veux pas mourir
Monsieur Cannibale laissez moi partir

Il leur montra son briquet son stylo sa montre et les photos d'sa femme
Il leur chanta un grand t'air de Gouno des chansons d'Adamo que Dale
Il leur fit voir des journaux de Paris personne ne réagit non plus
Désespéré il sortie des revues remplies de filles toutes nues et dit

Quand le grand chef aperçut ces revues qu'il vit toutes ses filles nues il rit
Mais dans sa tête une idée saugrenue in idée farfelue surgi
Dans un case où était son harem il entraîna lui même le gars
Qui en voyant les femmes se ruer sur lui avec tant d'appétit hurla

Pendant 8 jours il resta enfermé et du se partager en vain
Et comme déjà il n'etait pas bien gros il perdit 20 kilos au moins
Quand arriva l'instant ou le grand chef lui fit comprendre par geste allé
Prends ton camion et retourne chez toi le pauvre homme s'écria jamais

Oh Monsieur Cannibale j'n'veux plus partir
Monsieur Cannibale j'aime mieux mourir

Monsieur Cannibale ding ding ding ding dong
j'n'veux plus partir Ding dong dong dong dong dong
Monsieur Cannibale ding ding ding ding dong
J'n' veux plus partir bomb bomb bomb bomb

Oftewel
songtekst vertaling schreef:
Hij vertrok naar Afrika met zijn vrachtwagen om op vlinders te jagen in Afrika
De kannibalen behandelen hem als spion en houden hem zonder plichtplegingen aan
Hij probeert met ze te praten in het Engels, Spaans, Portugees, Chinees
Maar als hij ziet dat hun kaken zich openen, begint hij te krijsen van angst

Oh, meneer de kannibaal, ik wil niet sterven
Meneer de kannibaal laat me gaan

Hij laat ze zijn aansteker, zijn pen, zijn horloge en de foto's van zijn vrouw zien
Hij zingt voor hen een aria van Gounod, liedjes van Adamo
Hij laat ze kranten uit Parijs zien, niemand reageert ook maar
Wanhopig haalt hij tijdschriften vol naakte meiden tevoorschijn en zegt

Als de grote baas die tijdschriften in het oog krijgt en al die naakte meiden ziet lacht hij
Maar in zijn hoofd komt een absurd en bizar idee op
In een hut, die zij harem is, leidt hij zelf de vent binnen
Die, bij het zien van de vrouwen die zich met veel trek op hem storten, krijst

Acht dagen lang blijft hij opgesloten en moet zich tevergeefs verdelen
En hoewel hij niet erg dik was verloor hij 20 kilo op z'n minst
Als het moment aanbreekt, dat de grote baas met een gebaar hem te verstaan geeft: Vertrek
Neem je vrachtwagen en ga terug naar huis, schreeuwt de arme man: Nooit

Oh, meneer de kannibaal, ik wil niet vertrekken
Meneer de kannibaal ik zou veel liever sterven

Meneer de kannibaal ding ding ding ding dong
Ik wil niet meer vertrekken Ding dong dong dong dong dong
Meneer de kannibaal ding ding ding ding dong
Ik wil niet meer vertrekken bomb bomb bomb bomb

De kanibaal beeldt dus gewoon een karakter uit het nummer uit. Of dat nummer zo geschikt is voor kinderen is dan weer de volgende vraag...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 05-07-16 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt