Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bruintje123 schreef:En ja door eigen gedrag krijgen ze een bepaalde naam.
Dat valt te veranderen.
Shadow0 schreef:bruintje123 schreef:Dit zijn de pareltjes die later bij alles roepen dat ze achter gesteld worden en geen kansen krijgen.
En weet je - dan hebben ze waarschijnlijk zelfs gelijk. Want het oordeel is nu allang geveld toch?
Citaat:En over het gevalletje van; niet jouw school, niet jouw klas etc. Syrië is ook niet mijn land, maar daar mag ik me toch ook druk over maken en een mening over hebben?
bruintje123 schreef:Dat klopt. Ergens je best voor doen helpt.
Dat schreef ik ook al.
Zich gedragen!
Citaat:Jij draait het nu om.
Iemand die de feiten benoemd vind jij fout ipv het te leggen bij de bron.
En we zien dat aaien en thee drinken het erger maakt.
Shadow0 schreef:Sanne: het oordeel is ook geveld over al die anderen - die nog niets hebben misdaan maar wel alvast worden aangekeken omdat ze toevallig iets gemeen hebben met de meiden. We verzinnen een 'ze' en iedereen die bij die 'ze' hoort heeft alvast nadeel. Of omdat een van die 'ze' een hoofddoekje droeg, of omdat het Almere betreft, of omdat het vmbo is... en al helemaal als het samenvalt.
Shadow0 schreef:Daarnaast: 'had je maar niet' is een nare manier van naar mensen kijken. De toekomst ligt vooruit, en die gaat er dus om hoe te zorgen dat die situaties niet zover escaleren. En we weten al dat relletjes op internet niet echt werken als ontmoediging.
Shadow0 schreef:Dat ligt eraan wat je ermee doet en hoe je die gevormd hebt. Als je het gebruikt om anderen te benadelen dan zou ik zeggen van niet. Als het gebruikt wordt om er een leuk popcornrelletje van te maken, of om wat vooroordelen te herhalen, dan zou ik zeggen van niet.
Shadow0 schreef:Als je echt verdiept in de situatie uit oprechte betrokkenheid met mensen, EN je je best doet om de hele situatie te begrijpen en niet je hele mening baseert op een leuke soundbite, dan kun je daar misschien best een mening over hebben.
Shadow0 schreef:Ikzelf zou dat in elk geval niet durven: de geschiedenis is daar zo complex. Het lijkt me duidelijk dat ik menselijk leed, geweld, agressie en moorden afschuwelijk vind en dat ik dat altijd afwijs, maar ik heb geen mening over de oplossing omdat ik daar echt niet genoeg voor weet, en ik durf ook niet zomaar een mening te hebben over wie het meeste fout is.
Shadow0 schreef:bruintje123 schreef:Dat klopt. Ergens je best voor doen helpt.
Dat schreef ik ook al.
Zich gedragen!
Nee, ik bedoel 'je best doen' als iets wat IKZELF doe. Ik doe zelf mijn best om haat, agressie en geweld te dempen. Dat is niet een makkelijk oordeel wat je van de zijlijn geeft, 'hunnie hadden hun best moeten doen en dat deden ze niet dus is het ok om ze de grond in te trappen.'
Dat is dus nadrukkelijk niet mijn mening. Ik wijs geweld af, maar het is een bewuste keuze om te willen dat die jongeren het beter krijgen - niet om ze bij voorbaat al af te schrijven voor de rest van hun leven.
mariekerocky schreef:Precies dit! Schorsing vonden ze bij mij op school altijd alleen maar heel erg stoer, lekker een tijdje vrij van school.
Goof schreef:Jij spreekt van een interne schorsing elena. Dat houdt inderdaad in dat de leerling de volledige dag op school is maar afgezonderd van de andere leerlingen.
Bij een officiele schorsing ben je (vanwege je wangedrag) niet meer welkom op school voor bepaalde tijd. Dan wordt je het probleem van je ouders. Als die dat tenminste al als probleem zien en ook zodanig aanpakken.