Hele schoolklas op de vuist tijdens les in Almere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Re: Hele schoolklas op de vuist tijdens les in Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:44

Respect voor die leraar! Hij bleef erg kalm, en probeerden de kinderen uit elkaar te houden!
Ik ben wel benieuwd wat nou zo erg kon zijn, dat er zo'n groot gevecht kon plaats vinden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:44

Zo doormodderen zonder consequenties is wel een goed plan zeker?
Van school trappen zodat ze op straat staan is verstandig?
Ouders die niet ingrijpen maar zo door laten gaan?

En ja door eigen gedrag krijgen ze een bepaalde naam.
Dat valt te veranderen.
Je gedragen! Het is zo moeilijk niet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:47

4 ervan mogen niet meer op school komen en moeten een andere school zoeken hoorde ik op het nieuws

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:53

bruintje123 schreef:
En ja door eigen gedrag krijgen ze een bepaalde naam.
Dat valt te veranderen.

Pubers bedoel je? Ja, die hebben wel een naam van impulsiviteit en ook vechtpartijen. Allemaal niet mooi, maar de meeste mensen groeien ook met stomme dingen toch op tot redelijke volwassenen.

Niet iedereen doet dit soort dingen, het gedrag is fout, maar dan houdt het ook gewoon op. Dit kan prima worden afgehandeld door de school en de ouders - en eventueel de politie als men die er bij wil halen. Maar wij hoeven ons daar helemaal niet mee te bemoeien, we zijn niet eens in de buurt! Dat is nou precies de manier waarop dingen onnodig worden opgeblazen. Een vechtpartij. Heftig als het op jouw school gebeurt, heel heftig als het in je klas gebeurt, vrijwel niet van belang als het gebeurt op 100km van je huis of meer, en je uberhaupt niet te maken hebt met schoolklassen, wel?

En over een paar jaar zijn de meeste hele gewone mensen, want ook van de mensen die in hun puberteit (of studententijd, of zelfs nog later) stomme dingen doen groeien toch op tot hele normale brave medeburgers.

(Tenzij we elkaar opjutten. Dan blijken veel brave medeburgers namelijk ook te kunnen veranderen in mensen die hele nare dingen doen, van voetbalhooligans tot de mensen die hun racisme even bot wilden vieren in de UK.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:57

Droom verder van de ideale wereld.
Dat zijn mooie dromen dat geloof ik meteen.
Alleen andere mensen zijn wakker.
En zien ook de cijfers van het cbs (zie topic elders).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:03

De ideale wereld komt niet door te dromen. De ideale wereld komt door er je best voor te doen en iedere keer weer te kiezen om niet mee te doen aan agressie of opruiing. Dat zijn keuzes.

Overigens - de geschiedenis leert dat maatschappijen heel goed kunnen veranderen. Soms de ene kant op (als men haat en agressie aanjaagt) en soms de andere kant op (als er genoeg mensen zijn die kiezen om het juist te veranderen in iets beters.)

Vrouwenrechten bijvoorbeeld zijn niet gekomen door alleen maar te denken wat er niet kan. En ze zijn wel gekomen. Ergens je best voor doen helpt en kan veel uitmaken - en ik doe mijn best graag voor die betere wereld met minder geweld. Want het alternatief dat jij schetst (waarbij we alles doorberekenen bijvoorbeeld) lijkt me echt afschuwelijk om in te leven.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:03

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
Dit zijn de pareltjes die later bij alles roepen dat ze achter gesteld worden en geen kansen krijgen.

En weet je - dan hebben ze waarschijnlijk zelfs gelijk. Want het oordeel is nu allang geveld toch?

Misschien hadden ze dan niet zo op elkaar in moeten gaan slaan? Nogmaals; dit valt bij mij echt niet onder de "domme dingen" die de gemiddelde puber uithaald. Zo op elkaar in blijven slaan vind ik gebrek aan opvoeding, en zelfs een beetje ziek.

En over het gevalletje van; niet jouw school, niet jouw klas etc. Syrië is ook niet mijn land, maar daar mag ik me toch ook druk over maken en een mening over hebben?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:08

Dat klopt. Ergens je best voor doen helpt.
Dat schreef ik ook al.
Zich gedragen!
Dan veranderd inderdaad het beeld.

Jij draait het nu om.
Iemand die de feiten benoemd vind jij fout ipv het te leggen bij de bron.

En we zien dat aaien en thee drinken het erger maakt.
Tijd voor andere aanpak dus.
Waarbij ook de ouders betrokken worden.
Laat die de opvoeding die ze zelf niet geven maar betalen.
En dat hoeft niet uit de beurs van de mensen die zich wel gedragen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:09

Ik heb het IQ van al deze meisjes bij elkaar opgeteld en kwam uit op één tosti.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:12

Jeetje zeg wat een klas. Ben benieuwd wat er vooraf gebeurde waardoor de klas los ging. Ik kijk vanavond HVN . Respect voor de leraar die zo rustig en kalm bleef.

Vroeger in mijn schooltijd ooit eens een gevecht gezien van 2 jongens , dat ging er ook behoorlijk op los, tot dat een van hun uit zijn broek scheurde :o := . einde gevecht !

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:13

Simoonzel schreef:
Ik heb het IQ van al deze meisjes bij elkaar opgeteld en kwam uit op één tosti.

Hoe serieus wil je zelf nog genomen worden na deze opmerking?

moonsparkle

Ik vraag me wel af of zoiets echt altijd met opvoeding te maken heeft. Mn broer en ik zijn bijvoorbeeld qua gedrag echt totaal verschillend. Ook toen we in de tienerjaren zaten gingen we heel anders om met onze frustraties. Ik werk al een tijd tussen volwassenen en sommige zitten dan ook met hun handen in het haar omdat de niet meer weten wat ze met hun puber aan moeten
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 28-06-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Sanne: het oordeel is ook geveld over al die anderen - die nog niets hebben misdaan maar wel alvast worden aangekeken omdat ze toevallig iets gemeen hebben met de meiden. We verzinnen een 'ze' en iedereen die bij die 'ze' hoort heeft alvast nadeel. Of omdat een van die 'ze' een hoofddoekje droeg, of omdat het Almere betreft, of omdat het vmbo is... en al helemaal als het samenvalt.

Daarnaast: 'had je maar niet' is een nare manier van naar mensen kijken. De toekomst ligt vooruit, en die gaat er dus om hoe te zorgen dat die situaties niet zover escaleren. En we weten al dat relletjes op internet niet echt werken als ontmoediging.

(Zoals ik al zei: we weten ook wat wel werkt: goede sociale omgang en echte betrokkenheid, van jongs af aan. Maar dat is iets waar je moeite voor moet doen, terwijl een internetrelletje heel makkelijk is.)

Citaat:
En over het gevalletje van; niet jouw school, niet jouw klas etc. Syrië is ook niet mijn land, maar daar mag ik me toch ook druk over maken en een mening over hebben?

Dat ligt eraan wat je ermee doet en hoe je die gevormd hebt. Als je het gebruikt om anderen te benadelen dan zou ik zeggen van niet. Als het gebruikt wordt om er een leuk popcornrelletje van te maken, of om wat vooroordelen te herhalen, dan zou ik zeggen van niet.

Als je echt verdiept in de situatie uit oprechte betrokkenheid met mensen, EN je je best doet om de hele situatie te begrijpen en niet je hele mening baseert op een leuke soundbite, dan kun je daar misschien best een mening over hebben.

Ikzelf zou dat in elk geval niet durven: de geschiedenis is daar zo complex. Het lijkt me duidelijk dat ik menselijk leed, geweld, agressie en moorden afschuwelijk vind en dat ik dat altijd afwijs, maar ik heb geen mening over de oplossing omdat ik daar echt niet genoeg voor weet, en ik durf ook niet zomaar een mening te hebben over wie het meeste fout is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:20

bruintje123 schreef:
Dat schreef ik ook al.
Zich gedragen!

Nee, ik bedoel 'je best doen' als iets wat IKZELF doe. Ik doe zelf mijn best om haat, agressie en geweld te dempen. Dat is niet een makkelijk oordeel wat je van de zijlijn geeft, 'hunnie hadden hun best moeten doen en dat deden ze niet dus is het ok om ze de grond in te trappen.'

Dat is dus nadrukkelijk niet mijn mening. Ik wijs geweld af, maar het is een bewuste keuze om te willen dat die jongeren het beter krijgen - niet om ze bij voorbaat al af te schrijven voor de rest van hun leven.

Citaat:
Jij draait het nu om.
Iemand die de feiten benoemd vind jij fout ipv het te leggen bij de bron.

En we zien dat aaien en thee drinken het erger maakt.

Dat zijn een boel cliches in een paar woorden.

Maar 'we' zien helemaal niet dat een goede aanpak de problemen erger maakt. 'We' hebben juist nadrukkelijk heel veel bezuinigd op die aanpak. Die is er dus veel minder dan vroeger. Als we dan toch ergens relaties gaan leggen... misschien moeten we juist weer wat meer geld naar onderwijs en zorg doen. Dat werkte namelijk juist wel alleen hebben we het voor een heel groot deel ondermijnd.

(Heel gek. Het blijkt bv ook dat de overlast van mensen met psychiatrische problemen bv toeneemt als je ze minder zorg biedt. Wie had dat verwacht.)

Oh ja, maar als het 'nietvanmijngeld' belangrijk is, zou ik kiezen voor de methode die daadwerkelijk kosteneffectief is. Een giga-laag bureaucratie en aansprakelijkheidsrechtzaken zijn dat, heel gek, niet.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:31

Shadow0 schreef:
Sanne: het oordeel is ook geveld over al die anderen - die nog niets hebben misdaan maar wel alvast worden aangekeken omdat ze toevallig iets gemeen hebben met de meiden. We verzinnen een 'ze' en iedereen die bij die 'ze' hoort heeft alvast nadeel. Of omdat een van die 'ze' een hoofddoekje droeg, of omdat het Almere betreft, of omdat het vmbo is... en al helemaal als het samenvalt.

Sorry maar ik heb het hier voornamelijk om de opmerkingen die hier in dit topic worden gemaakt, en dat wat flauwe onschudlige grapjes wel moeten kunnen. Ik heb nergens iets gezegd over alle hoofddoek dragende mensen, bewoners van Almere of VMBO'ers over 1 kam te scheren, en dat zal ik ook zeker nooit doen. :n

Shadow0 schreef:
Daarnaast: 'had je maar niet' is een nare manier van naar mensen kijken. De toekomst ligt vooruit, en die gaat er dus om hoe te zorgen dat die situaties niet zover escaleren. En we weten al dat relletjes op internet niet echt werken als ontmoediging.

De toekomst ligt inderdaad vooruit, maar je daden hebben nou eenmaal wel gevolgen. En nogmaals, relletjes op internet? Ik had het hier over een paar flauwe grapjes die in dit topic gemaakt worden.

Shadow0 schreef:
Dat ligt eraan wat je ermee doet en hoe je die gevormd hebt. Als je het gebruikt om anderen te benadelen dan zou ik zeggen van niet. Als het gebruikt wordt om er een leuk popcornrelletje van te maken, of om wat vooroordelen te herhalen, dan zou ik zeggen van niet.

Ik snap de term popcornrelletje hier even niet helemaal? Enkele flauwe grapjes zijn in mijn ogen geen popcornrelletje?

Shadow0 schreef:
Als je echt verdiept in de situatie uit oprechte betrokkenheid met mensen, EN je je best doet om de hele situatie te begrijpen en niet je hele mening baseert op een leuke soundbite, dan kun je daar misschien best een mening over hebben.

Het ging mij niet over de situatie, of over hoe verre je je daarin verdiept hebt. Het ging mij erom dat het mijn land niet is, en of ik me daar dan wel of niet druk over zou mogen maken of een mening over zou mogen hebben. Aangezien jij noemde dat, als het niet jouw school of klas is, je je er niet mee mag bemoeien. (of iets in die trant)

Shadow0 schreef:
Ikzelf zou dat in elk geval niet durven: de geschiedenis is daar zo complex. Het lijkt me duidelijk dat ik menselijk leed, geweld, agressie en moorden afschuwelijk vind en dat ik dat altijd afwijs, maar ik heb geen mening over de oplossing omdat ik daar echt niet genoeg voor weet, en ik durf ook niet zomaar een mening te hebben over wie het meeste fout is.

Dat je menselijk leed, geweld, agressie en moorden afschuwelijk vindt lijkt me, als normaal denkend mens, niet meer dan gewoon. Verder vind ik dat je best een mening mag hebben over situaties waar je je niet 100% in verdiept hebt. Zoals deze meisjes op elkaar inslaan is gewoon van de zotte, wat daar de aanleiding ook voor is, daar hoef ik me niet volledig in te verdiepen om een mening te vormen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:35

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
Dat schreef ik ook al.
Zich gedragen!

Nee, ik bedoel 'je best doen' als iets wat IKZELF doe. Ik doe zelf mijn best om haat, agressie en geweld te dempen. Dat is niet een makkelijk oordeel wat je van de zijlijn geeft, 'hunnie hadden hun best moeten doen en dat deden ze niet dus is het ok om ze de grond in te trappen.'

Dat is dus nadrukkelijk niet mijn mening. Ik wijs geweld af, maar het is een bewuste keuze om te willen dat die jongeren het beter krijgen - niet om ze bij voorbaat al af te schrijven voor de rest van hun leven.

Volgens mij is bijna iedereen het er wel mee eens dat je deze meiden niet bij voorbaat al af moet schrijven voor de rest van hun leven. En daar zou ik ook niet te bang voor zijn. Nu is het dan even een aandachtspuntje op het internet, maar zoals ik eerder al zei, in een paar dagen gebeurt er weer iets anders in de wereld/media, en dan kan iedereen daar weer over kleppen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:26

In ieder geval respect voor de leraar.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:38

Toevallig hadden we het hier vanav nog over. Te idioot voor woorden. Als ik diit vroeger zo had gedaan had ik huisarrest gehad, lang, heel lang, heeeel heel erg lang. En paarden, stappen of winkelen kon ik uit wel uit m'n bolletje zetten.

Maar wat dachten jullie van dat filmpje van die jongens die een auto tegenhouden op straat en vervolgens de deuren steeds open doen. Vrouw wordt boos en krijgt vervolgens het hele clubje over zich heen.

Ventjes vervelen zich duidelijk. Nou ik zou zeggen; zoek een hobby, ga soep scheppen bij de voedselbank, help een asiel of doe wat aan je school dan komt er mss nog iets van terecht. (*gaat nu weer afkoelen en hopen dat ons kind later niet zo'n aso-filmpjes-kind wordt )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:08

mariekerocky schreef:
Precies dit! Schorsing vonden ze bij mij op school altijd alleen maar heel erg stoer, lekker een tijdje vrij van school.

dan moeten ze anders schorsen..

Bij ons hield schorsen het volgende in:
-Half uur eerder op school
-Half uur later naar huis
-pauze tijdens lesuren, dus niet op pauze tijden
- de dag bracht je door op het kantoor van de conrector of collega conrector, werkend aan je schoolwerk.

Schorsing hield bij ons in dat je dus geen toegang had tot de lessen, geenzins dat je thuis kon gaan zitten gamen.

kun je nog zo stoer doen, maar de rest van je klas had er echt geen boodschap aan, lekker stoer als je een week lang op die manier vast zit..

In mijn hele 5 jaar op de middelbare is er ook maar 1x iemand geschorst geweest in de eerste klas (ja we waren echt een lekker klasje.. voor de kerst kregen we al een brief thuis: de eerste die eruit gestuurd wordt, ongeacht om welke reden, wordt een week geschorst).

die schorsing heeft er voor gezorgd dat niemand in onze laag uberhaupt nog trek had in welke schorsing dan ook.. Van andere klassen/lagen heb ik eigenlijk maar een keer of 2 gehoord in die 5 jaar dat er een schorsing was uitgedeeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:02

Jij spreekt van een interne schorsing elena. Dat houdt inderdaad in dat de leerling de volledige dag op school is maar afgezonderd van de andere leerlingen.
Bij een officiele schorsing ben je (vanwege je wangedrag) niet meer welkom op school voor bepaalde tijd. Dan wordt je het probleem van je ouders. Als die dat tenminste al als probleem zien en ook zodanig aanpakken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:08

Ouders zien het probleem niet, werken of weten misschien niet eens van de schorsing af. Dat is de ellende tegenwoordig. Mijn moeder was huisvrouw dus thuis hangen was er niet bij. Ze wist heel goed waar ik uithing, nu was dat ik een dorpje met 100 inwoners ook wel gemakkelijk ben blij dat ik altjd op kleine scholen met kleine klassen heb gezeten met echt leraar contact en de mentor die iedereen bij naam kent,. Vrees dat ik in het huidige systeem zou verzuipen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:11

Goof schreef:
Jij spreekt van een interne schorsing elena. Dat houdt inderdaad in dat de leerling de volledige dag op school is maar afgezonderd van de andere leerlingen.
Bij een officiele schorsing ben je (vanwege je wangedrag) niet meer welkom op school voor bepaalde tijd. Dan wordt je het probleem van je ouders. Als die dat tenminste al als probleem zien en ook zodanig aanpakken.

wij kenden officiële schorsingen niet dan..
dat was bij ons 'schorsing'.

enige andere was van school getrapt worden..

naar huis sturen en thuis zitten was er echt niet bij
wellicht omdat er een vooruitziend blik heerste dat dat geen enkele oplossing zou bieden, niet voor de leerling, niet voor de ouders en ook niet voor de school, dreigen met schorsingen is dan immers alleen maar een belofte van vakantie.

Karuna, helemaal mee eens.. Gehucht waar ik woonde gold dat, maar ook het dorp waar we naast woonden (30.000 inwoners).. Er was altijd wel iemand die iemand kende die je ouders weer kende..
als ik onderweg wat uitvrat, wisten ze het al voor ik thuis was.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:18

bij ons was schorsing ook verplicht op school in de kamer van de conrector. maar wij waren nog wel heel braaf als ik dat filmpje nu zo zie.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:10

Toch zie ik dit niet zo snel op een gymnasium gebeuren. Opleidingsniveau speelt toch best een rol

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:04

Sorry maar voor dergelijk asociaal tokkiegedrag zie ik geen enkele reden die dit (naar mijn mening, iedereen mag daar natuurlijk anders over denken) kan rechtvaardigen.