Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:39

Joltsje schreef:
ben ook erg benieuwd.

ik ben van mening dat we veter bij de eu kunnen blijven, maar dat er wel veel moet veranderen.

ik heb het gevoel dat wij het braafste jongetje van de klas zijn. netjes betalen en aan de regels houden. tot ons 67e doorwerken. terwijl er andere landen crisis hebben, maar niet bereid zijn te hervormen.

we hebben teveel arme landen toegelaten wat ons zwak maakt. leuke beloftes, maar wat maken ze waar?

Is precies ook mijn mening :j

Er moet nu wel gedacht gaan worden in concrete oplossingen, die ook uitgevoerd kunnen worden. Landen die niet meewerken in het snelle tempo, dienen een straf opgelegd te krijgen (geen geldboete, want dat is altijd lastig innen) maar meer in de vorm van geen subsidies of beperken toegang tot de interne markt... En ook dienen de buitengrenzen door alle EU landen bewaakt te gaan worden, of weer de eigen grenscontroles instellen. Nu ben je te afhankelijk van een ander land, dat het mogelijk niet goed voor elkaar heeft en dat geeft veel frustratie.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:41

Ik heb "tegen" gestemd. Er is veel aan te merken op hoe de EU functioneert en om haar toekomstbestendig te maken moet er veel veranderen (wat mij betreft vnl. de megalomane zakkenvullers die "Brussel" en "Straatsburg" hebben gekaapt een enorme schop onder hun hol geven), maar desalniettemin ben ik er van overtuigd dat NL binnen de EU beter af is dan er buiten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:48

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Je weet echt niet waar je over praat. Het IS vanuit de EU geregeld: http://www.asbest-search.nl/richtlijnen ... -unie.html

Dat was niet mijn punt. Het punt is dat asbestregels een goed idee zijn, waarbij het 'braafste jongetje van de klas' niet iets negatiefs is, maar juist helemaal prima, in het belang van je eigen inwoners.

In het belang van de burgers? Asbest begraven is een economisch delict. In Nederland. Heeft niets met burgers te maken.

In België is dat niet zo. Een asbestverwerker uit de grensstreek brengt zijn asbest naar België. Maar laat de consument wel de hoofdprijs betalen. In Nederland.

janderegelaa

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:51

Al dat gedoe met die vleesfraude komt door de open grenzen. Voor de EU in zijn huidige vorm konden we als gewone burger bij de grens ook al doorrijden maar moest een vrachtwagenchauffeur wel eerst langs de douane.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:52

Dus zou de EU zich eigenlijk nog meer moeten bemoeien en alle landen verplichten het op een zelfde manier aan te pakken?

Of, zoals nu, landen het eigenhandig in wetten laten gieten en ze er zelf maar voor laten zorgen dat ze aan de normen voldoen.
Dat de ene dat dan op een correctere manier doet dan de andere is dan toch de verantwoordelijkheid van het land zelf, niet van de EU.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:55

Thioro schreef:
Dus zou de EU zich eigenlijk nog meer moeten bemoeien en alle landen verplichten het op een zelfde manier aan te pakken?

Of, zoals nu, landen het eigenhandig in wetten laten gieten en ze er zelf maar voor laten zorgen dat ze aan de normen voldoen.
Dat de ene dat dan op een correctere manier doet dan de andere is dan toch de verantwoordelijkheid van het land zelf, niet van de EU.

Vindt je?
Wij mogen hier voor alles een hoofdprijs betalen terwijl ze het in een ander land dumpen?
Dan ook nog een hoofdprijs aan de EU betalen omdat we daar bij horen.
En dan ondertussen raar vinden dat alles zo duur is hier.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:56

Thioro schreef:

De regelgeving die de EU maakt/verzint moet geïmplementeerd worden door de leden. En daar mag de EU idd best een eis aan stellen wanneer dat klaar moet zijn.

Als je, zoals jij dat zegt, de verantwoordelijkheid van uitvoering afschuift naar de leden dan kun je net zo goed geen EU hebben. Maar dat is wel wat nu gebeurd.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 26-06-16 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:57

janderegelaa schreef:
In het belang van de burgers? Asbest begraven is een economisch delict. In Nederland. Heeft niets met burgers te maken.

Natuurlijk wel - het is knap ongezond.

Citaat:
In België is dat niet zo. Een asbestverwerker uit de grensstreek brengt zijn asbest naar België. Maar laat de consument wel de hoofdprijs betalen. In Nederland.

Dat is nu al illegaal. En roepen dat er minder regels uit de EU moeten komen gaat dat probleem niet oplossen. Net zomin als jezelf aanpassen aan de laagste stand van zaken - oh, in Belgie mag dat, laten wij het ook doen.

Nee, dit is echt een prima situatie om voorop te lopen. (En ja, oplichters ga je altijd hebben, illegaal dumpen wordt gedaan, maar het is niet de EU die daarin schuld heeft maar criminelen die willens en wetens de wet overtreden.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:58

janderegelaa, bij je voorbeelden denk ik: ligt dat aan de EU? Of ligt het aan de individuen niet schromen met wat frauderen om er geld aan te verdienen? Geen enkel systeem zal voldoende waterdicht zijn.

Nederland is ook niet altijd braaf maar zodra dingen in ons voordeel zijn is er geen haan die er naar kraait.
Waarom voelen mensen zich zo snel tekort gedaan terwijl we zoveel hebben?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:01

fransje23 schreef:
janderegelaa, bij je voorbeelden denk ik: ligt dat aan de EU? Of ligt het aan de individuen niet schromen met wat frauderen om er geld aan te verdienen? Geen enkel systeem zal voldoende waterdicht zijn.

Nederland is ook niet altijd braaf maar zodra dingen in ons voordeel zijn is er geen haan die er naar kraait.

Noem jij nu eens concrete voordelen wat we in de EEG nog niet hadden en nu wel. 5 is genoeg.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:06

Dat bedoel ik dus ook.

Dat een land zich niet aan de normen houdt of er op een sjofele manier mee omgaat is toch niet de fout van de EU maar van dat land zelf.
Dan zou er idd meer controle vanuit de EU moeten komen maar dat vinden we dan weer bemoeienis.

Een dief is toch echt zelf verantwoordelijk en zelf fout, niet de politie die hem arresteert. Maar als de politie dan controles opvoert om mogelijke dieven op te sporen is de politie vervelend.

Je kan niet zomaar alle schuld afschepen op de EU, er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:07

janderegelaa schreef:
fransje23 schreef:

Noem jij nu eens concrete voordelen wat we in de EEG nog niet hadden en nu wel. 5 is genoeg.

EEG is vanaf de eind jaren 50 tot 1992 toch?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:08

Thioro schreef:
Dat bedoel ik dus ook.

Dat een land zich niet aan de normen houdt of er op een sjofele manier mee omgaat is toch niet de fout van de EU maar van dat land zelf.
Dan zou er idd meer controle vanuit de EU moeten komen maar dat vinden we dan weer bemoeienis.

Een dief is toch echt zelf verantwoordelijk en zelf fout, niet de politie die hem arresteert. Maar als de politie dan controles opvoert om mogelijke dieven op te sporen is de politie vervelend.

Je kan niet zomaar alle schuld afschepen op de EU, er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Degene die de regels maakt is ook verantwoordelijk voor de uitvoering van die regels. Dat is heel normaal. En of ze dat nu zelf doen of een instantie aanwijzen dat is om het even.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:10

fransje23 schreef:
janderegelaa schreef:

De voorloper van de EU in zijn huidige vorm idd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:11

janderegelaa schreef:
Sheran schreef:
Ik zou ook tegen stemmen.

Maar ook kan ik er niet goed bij dat mensen vrede, zekerheid gemak willen opofferen omdat er zeurderige regeltjes zijn waar ze het niet mee eens zijn. Serieus, ik eet liever een iets te rechte komkommer.

Dat er wat zou moeten gebeuren is een ander verhaal. Maar ik denk dat je meer kans hebt op die veranderingen als je ín de EU blijft. Het is net als een barbecuefeestje boycotten omdat je tegen het eten van vlees bent. Het feestje wordt er niet minder om en ze plannen een nieuwe barbecue, zonder jou. Maar als je wel komt en je oppert vegaburgers, dan heb je misschien nog kans op een beter feestje in de toekomst :)

Het probleem is dat er ondertussen zoveel mensen op dat feestje komen die allemaal iets anders willen eten en een ander belang hebben om te komen dan alleen eten. Daardoor moeten ze onderhandelen en krijgt iedereen iets wat hij eigenlijk niet bedoelde.

Ik vind het voorbeeld niet geheel duidelijk. Mijn punt was dat je beter iets kan veranderen als je er zelf deel van uitmaakt. Je kunt met protestborden buiten de schutting gaan staan, maar opties aandragen binnen het feest zelf is waarschijnlijk effectiever. De belangen van alle mensen doen dan niet zo ter zake. Als iedereen iets krijgt wat hij eigenlijk niet bedoelde wordt er verkeerd onderhandeld en dan kun je dáár wat van zeggen, maar dan helpt het alsnog niet om te weigeren om op het feestje te komen. Dan krijgt namelijk nog steeds niemand wat hij bedoelt en heb je bovendien kans dat ze de vleesresten in je tuin gaan gooien.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:13

Ik ben voor een nexit. Je zult zien dat als engeland en Nederland uit de EU stappen, er een boel landen zullen volgen. De EU pakt niet door, en keurt veel gedrag goed. Als Nederland uit de EU stapt worden we weer baas in eigen land en hoeven we dus geen tot weinig regels te volgen waar we het niet mee eens zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:14

Het probleem is dat er niet veranderd omdat er te veel verschillende belangen zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:21

Maar helpt het dan als je eruit gaat?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:21

janderegelaa schreef:
fransje23 schreef:

De voorloper van de EU in zijn huidige vorm idd.

We kunnen ook nog verder terug in de historie hoor, Benelux? :j

Maar ik vraag mij eigenlijk af waaorm ik 5 voordelen zou moeten noemen en mijn eigen vraag niet beantwoord wordt?

Natuurlijk zijn er veel verschillende belangen en alle neuzen dezefde kant op krijgen is ook een zeer lastige taak. Maar dat maakt de EU als geheel nog niet slecht!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:22

Als jullie eerst eens de geschiedenis van de EU lezen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschie ... opese_Unie

Dan kom je er achter dat ze in 2001 al wilden herstructureren wat niet niet lukte door onderlinge strijd. En sindsdien worden er alleen maar lap verdragen gemaakt.

Ik ben helemaal niet tegen een EU maar ik ben al wel wat ouder dan de meesten hier dus weet het verschil van toen en nu heel erg goed.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:25

Citaat:
Degene die de regels maakt is ook verantwoordelijk voor de uitvoering van die regels. Dat is heel normaal. En of ze dat nu zelf doen of een instantie aanwijzen dat is om het even
.

Dat ben ik met je eens.
Maar dan snap ik niet waarom 'we' de EU-regeltjes bemoeienis vinden.
Zolang er een overkoepelende organisatie is, is er nog iets van controle mogelijk en kan je als braafste jongetje van de klas bij de juf gaan zeuren dat je buurman het niet goed doet.
Zonder EU-regels doe je idd wat je zelf goed acht maar heb je ook geen poot om op te staan als je buurman iets doet waar jij last van hebt.

Asbest begraven is ook in België illegaal. Dat het nog gebeurt is de fout van degene die dat willens en wetens nog doet en er de risico's maar bij neemt.

Het over en weer geheul met vlees en bijhorende schandalen is idd mogelijk door open grenzen maar ook alleen maar omdat in andere landen de controle minder goed uitgevoerd wordt. Als dat EU-landen zijn dan mogen die best een fikse tik op de vinger krijgen.
'Vroeger' waren er net zo goed vleesschandalen, kalkoen als kip verkopen is al decennia oud en het was niet nodig om het vlees naar verwegisstan en weer terug te voeren, de hormonen werden er gewoon hier ingespoten.
Afgevoerde oude olie in veevoeder mengen of gemaalde schapen in koeienvoer gebeurde gewoon hier, in west-europa, heeft wat voedselcrisissen opgeleverd en toen werden er regeltjes aangepast. Tot voor kort werd er nog steeds standaard antibiotica in veevoeder gedaan, hier in west-europa.
Zo heilig zijn we ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:26

janderegelaa schreef:
Als jullie eerst eens de geschiedenis van de EU lezen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschie ... opese_Unie

Dan kom je er achter dat ze in 2001 al wilden herstructureren wat niet niet lukte door onderlinge strijd. En sindsdien worden er alleen maar lap verdragen gemaakt.

Ik ben helemaal niet tegen een EU maar ik ben al wel wat ouder dan de meesten hier dus weet het verschil van toen en nu heel erg goed.

Dacht ik al, zie heel veel mensen reageren die in begin 90 in de luiers liepen, en ik merk dat de "ouderen" toch wat genuanceerder of negatiever tegen de huidige EU aankijken, ik heb voor Nexit gestemd omdat ik zie dat ze al decennia bakkeleien over soms onzinnige zaken. Het is te groot, te log en kost klauwen met geld door het eeuwige onderhandelen. Want concreet komt er niet zo veel uit, natuurlijk zitten er ook goede kanten aan maar die waren er ook al ten tijde van de EEG.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:31

Ik ben ook geen jonkie meer maar redelijk pro-EU en zeker niet voor een nexit :j

Moet wel zeggen dat ik vind dat ze voorlopig geen nieuwe landen moeten toevoegen en eerst orde en rust moeten scheppen. De groei is op een gegeven moment wat te snel gegaan.

Waar ik mij het meeste aan irriteer is trouwens de lobby van mulitnationals en de parlementariers die wel een dik salaris hebben maar geen reet uitvoeren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:34

fransje23 schreef:
Maar ik vraag mij eigenlijk af waaorm ik 5 voordelen zou moeten noemen en mijn eigen vraag niet beantwoord wordt?

Jouw vraag was waarom mensen zich tekort gedaan voelen. Dat wordt hier en in de media al uitgebreid besproken met termen als populist, xenofoob en racist. Dat is voor de oppervlakkige linksdenkenden.

Nu we er wat verder in duiken in dit topic worden er allerlei problemen genoemd, niet 1 onterecht, en dat gaat allemaal over andere dingen dan xenofobie etc.

Het probleem is dat de EU in eerste instantie opgericht is om een nieuwe oorlog te voorkomen maar uiteindelijk is het eigenlijk geen Europese Unie maar een Economische Unie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:36

Ondertussen kan nog steeds niemand 5 voordelen noemen die we in de EEG nog niet hadden.