Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:22

arno8 schreef:
Ik vraag me af in hoeverre het slavernijverleden de 'gediscrimineerden' dwars zit. Zouden ze ook overal verwijzingen naar het slavernijverleden zien en zich daar druk om maken als ze dezelfde kansen hadden als witte Hollanders?

Dat zou inderdaad uitmaken denk ik. Het slavernijverleden is zo zwaar omdat de consequenties daarvan nog heel ver doorwerken, zowel op individueel niveau als voor de economische en politieke situatie in veel landen die destijds koloniën waren.
Discriminatie is nog heel duidelijk een huidige werkelijkheid, en dat is precies de reden dat een heleboel dingen NU dus niet kunnen die in een echt gelijkwaardige wereld misschien geen probleem meer zouden zijn.
(En daarom zijn de aanhalingstekens om 'gediscrimineerden' ook wel een beetje flauw.)

Esther28

Re: Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:28

Dit is het zoveelste "zeur"dingetje van een bepaald groepje antiracisten op Facebook die er een sport van maken om over alles wat in hun ogen naar racisme riekt op te blazen tot een enorme hype. Als het een blanke vrouw was geweest, was t ook weer niet goed geweest want discriminatie. Volgens dit groepje triestelingen bestaat blank niet maar is de juiste term wit. En ook omgekeerde discriminatie/racisme bestaat niet volgens hen. Voor degene die op facebook zitten: 1 miljoen Denk Anti-racisten. Dit hardcore haters groepje heeft overigens een hekel aan alles wat blank en Nederlands is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:35

Shadow0 schreef:
(En daarom zijn de aanhalingstekens om 'gediscrimineerden' ook wel een beetje flauw.)

Nee. Helemaal correct omdat het aangeeft dat er een verschil is tussen een bedoeling te discrimineren en de perceptie gediscrimineerd te worden.
Dit laatste is geen discriminatie maar ' discriminatie' en imo exact het probleem met het beeld; iets wat de 'gediscrimineerden' ZELF doen.
De hamvraag is of degene die niet discrimineert verplicht is diens gedrag aan te passen bij wat de ander zelf doet.
Ik vind van niet.
Ten eerste omdat het helemaal niets verkeerds is dus niet veranderd hoeft te worden.
Ten tweede omdat dit juist de aandacht vestigt op een minderwaardigheidscomplex.
Tot slot omdat het weerstand OPWEKT waar dit er niet was; CREEERT juist een basis voor discriminatie.

Esther28 schreef:
Volgens dit groepje triestelingen bestaat blank niet maar is de juiste term wit.

_O- _O- _O- _O-
terwijl de politiek juiste term 'Kaukasisch' is ;)
Dat terwijl MIJN oerwortels in de westelijke groep liggen welke met het terugtrekken van het ijs van over de Pyreneeen noordwaards kwam. Ik voel me dus gediscrimineerd want 'ben' Pyrenesier :+
Verder heb ik problemem met de 'romeinen' EN de Mk.2 van de drie semitische godsdiensten. De eerste omdat die slaven van mijn voorvaderen gemaakt hebben en met de tweede omdat die me vandaag de dag nog steeds een relatiemodel oplegt.
Tja en dan de Staat; die exploiteert ons allemaal als een gedomesticeerde soort.

Ik vind het beeld mooi, kunst en het een beledigende aantijging om het discriminerend te noemen. Degenen die dit DOEN behoren wegens smaad in een hoek gezet te worden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-06-16 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:44

Precies. Als het beeld uit wit marmer was gemaakt was het ook niet goed geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:51

Huertecilla schreef:
Nee. Helemaal correct omdat het aangeeft dat er een verschil is tussen een bedoeling te discrimineren en de perceptie gediscrimineerd te worden.

Je slaat daar opnieuw dat cruciale middendeel over: de werkelijkheid dat er gediscrimineerd wordt.

1. Discriminatie bestaat, aantoonbaar.
2. Niet iedereen die iets doet wat bijdraagt aan die discriminatie doet dat met opzet
3. Voor de benadeelde maakt dat niet heel erg uit, want die heeft ondanks die goede bedoelingen toch te maken met de aantoonbare nadelige gevolgen van discriminatie

Wat we maar niet willen zien is dat die hele werkelijke, aantoonbare discriminatie in stand gehouden worden door onachtzaamheid van onze kant. Het gaat er nogmaals niet om dat de kunstenaar wel of niet de intentie had om zwarte vrouwen als 'puur' weg te zetten, het gaat erom dat dat beeld vervolgens wel aantoonbaar invloed heeft op hoe makkelijk wij een donkere techneut of advocaat of vioolspeler accepteren.
We scheppen via allerlei kleinere en grotere beelden (kunst, reclame, tv-series, muziekvideo's, culturele gebruiken, feestjes, stripboeken, talkshows, documentaires, forumdiscussies en nog veel meer) een onbewust verwachtingspatroon. En dat onbewuste patroon selecteert wel degelijk op kleur, en heeft bij iemand met een donkere huidskleur alvast 'crimineel' of 'puur natuur' of 'lekker exotisch' of 'komt nooit op tijd' hoog op de plank liggen, en 'goede filosoof' of 'capabele manager' veel minder.

Willen we bestaande, aantoonbare discriminatie eindelijk eens flink veranderen, dan is het noodzakelijk dat we ons niet alleen richten op de extremen, maar op de onderliggende structuur. Dus die hele brede verzameling van al die kleine dingetjes die toch dagelijks op allerlei manieren bijdragen aan onze onbewuste verwachtingspatronen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:04

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Je slaat daar opnieuw dat cruciale middendeel over: de werkelijkheid dat er gediscrimineerd wordt.

Moord is ook dagelijkse realiteit. Dat maakt MIJ nog niet tot moordenaar.

Wanneer iemand iets discriminatie VINDT terwijl het dat helemaal niet is omdat het zo niet beldoeld is, is het imo een probleem wat de 'gediscrimineerde' moet oplossen en niemand anders.
Ik zie dat zeg als pleinangst. Daarvoor mopet je bij een psycholoog zijn en niet bij de gemeente om pleinen te verbieden.
In DIT geval is het imo nog wat scherper omdat er misbruik bemaakt wordt van claimen van een slachtoffer-rol.

Onder de streep vind ik dat er sprake is van smaad en het tijd om daar eens wat aan te doen:
- zet er een blank beeld naast
- pak de haatgroep juridisch aan

Ik ben toevallig blank, ben niet racistisch dus ROT OP met je beledigingen, smaad -:(-

Shadow0 schreef:
Het gaat er nogmaals niet om dat de kunstenaar wel of niet de intentie had om zwarte vrouwen als 'puur' weg te zetten, het gaat erom dat dat beeld vervolgens wel aantoonbaar invloed heeft op hoe makkelijk wij een donkere techneut of advocaat of vioolspeler accepteren.

Waar JIJ aan voorbij gaat is aan volstrekt correct statistisch ondebouwde profilering.
Dat je dit geen vooroordeel kan noemen.
Het is imo verstandiger voor een betreffende groiep om verantwoordelijkheid niet te ontduiken en een omkeerde wereld te creeeren.
Hier waar ik leef is de kans dat een roemeense zigeuner die me op straat wat vraagt een snode bedoeling heeft vele malen groter dan wanneer een engelse toerist dat doet. Het is gezond verstand daar mijn gedrag bij aan te passen. Dat kan een bona fide roemeense zigeuner heel vervelend vinden maar die moet daar niet MIJ de schuld van geven.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-06-16 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:16

Shadow, waar ligt volgens jou de oplossing? Ja natuurlijk is er racisme, bewust en onbewust, en ik kan me er iets bij voorstellen dat de onbewuste vorm soms pijnlijker is dan de bewuste. Maar hoe los je dat dan op? Verschil erkennen is niet goed, en doen alsof er geen verschil is ook niet. Wat dan wel?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:17

Worden mensen ondertussen niet een keer racisme moe? T lijkt wel alsof alles tegenwoordig gezien word als racisme..

Ipv dat men zich eens minder druk maakt over dingen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:33

bakkabouter schreef:
Verschil erkennen is niet goed,

Hoezo niet???

Voorbeeld: Vrouwen en mannen zijn NIET gelijk, wel gelijkWAARDIG.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:42

Het lijkt een mode te worden om zo 'zielig' mogelijk te zijn. Of dat nou is omdat je blank, zwart, dik of dun bent doet er niet toe. Aandacht krijg je door je te focussen op eigen zwakke punten.
In dit geval een groep die de discussie start over een beeld die slavernij-herinneringen (waar de schreeuwers zelf niet bij waren) oproepen.

Zolang de 'minderheidsgroepen' zelf hun uiterste best blijven doen om dergelijke vormen van aandacht te krijgen zullen ze zelf altijd minderheid blijven. Pak een boek, leer iets, focus je op wat anders en tadááá: prompt heb je succes in de maatschappij zónder een ver verleden te blijven herhalen.

Het heeft imo dus geen enkele zin om te zeuren dat donkere mensen in 2016 nog steeds lijden onder het slavernij verleden zolang een groep donkere mensen niets anders doet dan de rest van de mensheid maar te blijven herinneren aan dat verleden.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:43

Nee nee..alles is de schuld van de witte overheersing. Eeuwige slachtofferrol waar dat soort lui zich hun hele leven in bevindt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 10:45

Shadow0 schreef:
Willen we bestaande, aantoonbare discriminatie eindelijk eens flink veranderen, dan is het noodzakelijk dat we ons niet alleen richten op de extremen, maar op de onderliggende structuur. Dus die hele brede verzameling van al die kleine dingetjes die toch dagelijks op allerlei manieren bijdragen aan onze onbewuste verwachtingspatronen.

Ik snap dat allerlei kleine dingen opgeteld voor een groot probleem kunnen zorgen. En ik snap dat iets waarvan wij denken: "Huh? dat is toch helemaal geen racisme?" tóch racistisch kan zijn. Maar het moeilijke hieraan is: hoe bepaal je wanneer je iets moet aanpassen en wanneer niet?

Stel dat je in iedere situatie wanneer iemand 'racisme' roept meteen overgaat tot aanpassing. In dit geval zou het beeld dan dus meteen worden weggehaald. Ik denk dat je dan uiteindelijk extreem bizarre situaties krijgt die alleen maar weerstand oproepen bij een groot deel van de bevolking.

En ik zie dat er veel om de hete brei heen wordt gedraaid: het onoplosbare probleem dat racisme van beide kanten soms begrijpelijk is. Kort gezegd: stel je haalt allerlei kansarme Marokkanen hierheen omdat het van die handige goedkope arbeiders zijn. In de onderste laag van de samenleving komt criminaliteit meer voor, en omdat alleen de onderste laag van de samenleving huis en haard verlaat om in het buitenland te werken is de criminaliteit onder Marokkanen in Nederland hoger dan onder autochtonen.

Komen ook nog allerlei andere problemen bij zoals cultuurverschillen. Het probleem waar niemand het over heeft: een blanke Hollander is voor ons gemakkelijk in te schatten. We gaan er allemaal ontzettend veel mee om, zijn dat gewend, en weten vaak precies wanneer iemand wat voelt en welk gedrag je kunt verwachten. Als iemand van een andere cultuur je aankijkt en zwijgt, is het een stuk moeilijker in te schatten wat zijn plannen zijn dan wanneer iemand van jouw cultuur dat doet.

Ons oerbrein vindt dat eng omdat het onvoorspelbaar is. Met ons verstand kunnen we dat nog enigszins overrulen door te zeggen: dit is ook een mens die ook gewoon z'n best wil doen. Laten we van het positieve uitgaan.

Maar in onze hypercorrectheid willen we al niet meer toegeven dat het zo feitelijk werkt. We willen niet erkennen dat racisme een natuurlijke eigenschap is, maar feitelijk is het heel gezond om bang te zijn voor alles dat vreemd is. Als een paard in het wild ieder dier met vier poten vriendelijk zou begroeten zou hij al snel als een maaltijd eindigen.

Maar we leven niet meer in het wild en moeten ons oerbrein overtuigen dat niet iedereen met een ander uiterlijk een roofdier is. Dat gaat alleen lastig. "Zie je wel?", zegt het oerbrein. "Marokkanen zijn vaker crimineel, ik laat ze niet meer toe in mijn juwelierszaak."

En de Marokkanen worden dan gediscrimineerd, komen niet aan werk en blijven onderlaag van de bevolking, waardoor de criminaliteitscijfers ook niet beter worden.

Maar hoe dat te doorbreken? Een juwelier die al tig keer gewelddadig is overvallen door Marokkanen dwingen toch Marokkanen toe te laten in zijn zaak? Dat kun je alleen doen als je dan zelf in die zaak durft te staan en ik zou dat niet durven.

Ik denk dat het alleen met tijd is op te lossen. Na een tijd raken we gewend aan 'vreemde' gezichten in het straatbeeld, klimmen allochtonen hoger op en vallen ze niet meer negatief op in de statistieken. Ik denk niet dat je het oplost met inzoomen op beelden, tekeningen of wat dan ook die jouw groep misschien wel negatief zouden kunnen neerzetten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:05

Huertecilla schreef:
Moord is ook dagelijkse realiteit. Dat maakt MIJ nog niet tot moordenaar.

Wanneer iemand iets discriminatie VINDT terwijl het dat helemaal niet is omdat het zo niet beldoeld is, is het imo een probleem wat de 'gediscrimineerde' moet oplossen en niemand anders.
Ik zie dat zeg als pleinangst. Daarvoor mopet je bij een psycholoog zijn en niet bij de gemeente om pleinen te verbieden.
In DIT geval is het imo nog wat scherper omdat er misbruik bemaakt wordt van claimen van een slachtoffer-rol.

Onder de streep vind ik dat er sprake is van smaad en het tijd om daar eens wat aan te doen:
- zet er een blank beeld naast
- pak de haatgroep juridisch aan

Ik ben toevallig blank, ben niet racistisch dus ROT OP met je beledigingen, smaad -:(-

Shadow0 schreef:
Het gaat er nogmaals niet om dat de kunstenaar wel of niet de intentie had om zwarte vrouwen als 'puur' weg te zetten, het gaat erom dat dat beeld vervolgens wel aantoonbaar invloed heeft op hoe makkelijk wij een donkere techneut of advocaat of vioolspeler accepteren.

Waar JIJ aan voorbij gaat is aan volstrekt correct statistisch ondebouwde profilering.
Dat je dit geen vooroordeel kan noemen.
Het is imo verstandiger voor een betreffende groiep om verantwoordelijkheid niet te ontduiken en een omkeerde wereld te creeeren.
Hier waar ik leef is de kans dat een roemeense zigeuner die me op straat wat vraagt een snode bedoeling heeft vele malen groter dan wanneer een engelse toerist dat doet. Het is gezond verstand daar mijn gedrag bij aan te passen. Dat kan een bona fide roemeense zigeuner heel vervelend vinden maar die moet daar niet MIJ de schuld van geven.

Wauw... HC, 't komt niet vaak voor, maar je hebt exact mijn mening geformuleerd :Y)

Kunst is net zoals alles aan interpretatie verbonden. Het feit dat al deze mensen er iets discriminerend in zien wil niet zeggen dat het discriminerend is, maar dat bij hén dat gevoel de boventoon heeft. Net zoals dat puberige jongens zich gelijk naar de borsten getrokken voelen, sommige vrouwen een sterke vrouw zien, de andere een naakte vrouw, een materialistisch persoon de sierraden opvallen en nouja, noem het maar op.

Moord en brand en discriminatie schreeuwen omdat je als je als jongere (met wellicht getinte huidskleur) met een te dure auto wordt staande gehouden, is een slachtoffer rol. Natuurlijk zegt de agent dat hij je heeft staande gehouden om die redenen. Maar niet alleen omdat je getint bent, maar omdat past binnen een bepaald kader/verwachtingspatroon. En in het éne geval is het de dure auto die het hem doet en in het andere geval de getinte huidkleur/kledingkeuze/ect.

Het is niet de schuld van diegene die op dat moment dat beeld heeft, maar van diegenen die dat beeld hebben gevormd.

Natuurlijk bestaat er discriminatie en zijn er werkgevers/bedrijven die op basis van naam/huidkleur je anders beoordelen. Maar zodra iemand loopt te roepen dat hij/zij niet is aangenomen, zijn artikel niet gepubliceerd is, ect omdat hij zwart/rood/blank/man/vrouw is (en zichzelf daardoor in een slachtoffer rol plaatst) krijgt bij mij het vooroordeel de bovenhand dat zijn artikel/sollicitatie ect waarschijnlijk niet goed genoeg was. Of dit ook daadwerkelijk zo is/was weet ik niet. Maar omdat er gewoon vaak in de huidige maatschappij eerder naar anderen wordt gewezen dan naar jezelf te kijken, wordt dit oordeel gevormd.

Ik zou in het betreffende standbeeld ook een iers krullenbol kunnen zien... nou, waar is de ierse bevolking die zich laten horen? (er zijn meer Ierse slaven verhandeld in de 17e eeuw dan "zwarte slaven" http://www.ninefornews.nl/ierse-slaven- ... edenisles/ )

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:12

Huertecilla schreef:
bakkabouter schreef:
Verschil erkennen is niet goed,

Hoezo niet???

Voorbeeld: Vrouwen en mannen zijn NIET gelijk, wel gelijkWAARDIG.

Klopt helemaal, maar dat mag je blijkbaar niet zeggen als je aan de "goede" kant staat.
Als een vrouw zegt dat mannen anders zijn, dan zoekt niemand daar wat achter. Als een man dat zegt, dan gaat men er automatisch van uit dat dat wel op een negatieve en kleinerende manier bedoeld zal zijn, en wordt er verder niet meer gekeken naar de context. Man zegt iets over vrouw = sexistisch. Punt.
Geldt ook voor kleurtjes...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:15

discriminatie is trouwens niet in alle gevallen negatief. als we niet zouden discrimineren dan kunnen we overall aan deelnemen en zouden we geen social system hebben. kinderen en ouderen krijgen korte = discriminatie. homoseksuelen Mogen gene bloed donere = discriminatie, mensen van negroide afkomst hebben een verhoogd risico op diabetis type 2 en de arts handeld daardoor anders= discriminatie.

je kunt overall wat achter zoeken. het punt blijft dat stereotypes nu eenmaal kloppen. bepaalde eigenschappen/gedragingen horen nu eenmaal bij een cultuur/volk/leeftijd. daar maak je onderscheid in en discrinimeer je. dit is natuurlijk en normal en zeker niet verkeerd. pas al mensen misbruik van de situatie gaan maken die door de cultuur gedicteerd wordt dan gaat het fout. mijn ervaring is dan ook dat de gediscrimineerde zich vaak benadeeld voelen omdat ze zelf rasictisch zijn of bepaalde negatieve gedachtes hebben over bevolkingsgroepen etc.

een mooi voorbeeld: een paar dagen geleden heft de turkse politie een demontratie gestopt om de mensenrechten van transgenders af te nemen. ik dacht bij mezelf "maar het zijn toch mensen?". keur ik het goed? niet echt. vind ik het raar? ja. behandel ik die mensen anders? nee. beoordeel ik ze op hun levenskeuzes? ja. zal ik die groep discrimineren? ja. is dat erg? weet ik niet. ik vind dat ieder mens de zelfde rechten moet hebben. mensen distantieren of zetten zich zelf af tegen de maatschappij en zullen/moeten anders behandeld worden. dat maakt een dynamische samenleving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:24

bakkabouter schreef:
Klopt helemaal, maar dat mag je blijkbaar niet zeggen als je aan de "goede" kant staat.
Als een vrouw zegt dat mannen anders zijn, dan zoekt niemand daar wat achter. Als een man dat zegt, dan gaat men er automatisch van uit dat dat wel op een negatieve en kleinerende manier bedoeld zal zijn, en wordt er verder niet meer gekeken naar de context. Man zegt iets over vrouw = sexistisch. Punt.
Geldt ook voor kleurtjes...

Vandaar dat mijn 'tongue in cheek' opmerking over als blanke man niets kunnen zeggen niet zonder kern van waarheid is.
Dat is belachelijk. Niets mis mee om daar eens wat assertiever, geemancipeerder op te reagaren.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:55

Voor de mensen die met volle overtuiging geloven dat zij geen racist zijn / racistische neigingen hebben / niet negatief discrimineren maar wel redelijk goed zijn in Engels is het misschien interessant om zichzelf eens te testen. Dat kan bij het Project Implicit van de https://implicit.harvard.edu/implicit/education.html

De 'race-IAT' richt zich op (onbewuste) vooroordelen op basis van huidskleur. Wat ik hier zelf erg interessant aan vond, is dat het om de allereerste reactie gaat, waarbij je brein dus geen tijd heeft om politiek-correct te gaan redeneren maar gewoon acuut moet reageren. Dat kan confronterende resultaten opleveren. Zo blijken veel mensen die zelf een donkere huidskleur hebben ook 'white preference' te hebben, dus (onbewust) meer positieve eigenschappen bij blanke mensen te verwachten dan bij mensen met dezelfde huidskleur als zij hebben.

Het is dat onbewuste aspect aan racisme, die cultureel ingesleten opvatting van 'normaal' die mij gevaarlijk lijkt. Want zie maar eens te voorkomen dat je anderen negatief beoordeelt als je zelf niet eens weet dat je dat doet. Uitvinden in hoeverre je onderbewustzijn minder politiek correct is dan je jezelf graag ziet kan daarbij erg verhelderend werken.

De vraag of het beeld in de Keukenhof racistisch is kan ik daarmee niet beantwoorden, maar weten dat ik zelf ook een (gelukkig lichte) 'voorkeur voor wit' heb maakt wel dat ik minder snel geneigd ben om de bezwaren en gevoelens van medemensen die moeite hebben met een dergelijk beeld af te serveren als 'slachtofferrol' of 'tegenwoordig is alles maar racisme'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:05

Ik durf mijn slaven armband bijna niet meer om te doen, stel je voor dat ik van racisme word beschuldigt. Zo maar een opmerking maar het geeft aan in hoeverre de hedendaagse maatschappij is doorgeschoten. Er moet altijd politiek correct gereageerd worden. Ik vind het echt veel te ver gaan in sommige gevallen, zwarte piet(omdat iemand in de UN even vertelde dat dat echt niet meer kon) negerzoenen , kunst. Ook behang of afbeeldingen in musea die verwijdert dienen te worden want stel je voor!!! Mijn vader vertelde altijd dat geschiedenis een zeer belangrijk vak was omdat je van fouten uit het verleden kon leren voor de toekomst, nu zijn ze bezig om de hele geschiedenis te verwijderen. Alleen maar omdat mensen zich gediscrimineerd voelen door die geschiedenis. Treurig, wijs er naar en wijs mensen op de trieste verkeerde omstandigheden toen en leer hoe het niet moet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:09

maura schreef:
Voor de mensen die met volle overtuiging geloven dat zij geen racist zijn / racistische neigingen hebben / niet negatief discrimineren maar wel redelijk goed zijn in Engels is het misschien interessant om zichzelf eens te testen. Dat kan bij het Project Implicit van de https://implicit.harvard.edu/implicit/education.html

Geweldig!
Bedankt!!

Heb er wel een probleem mee om voorkeuren per definitie racistisch te noemen of verschil zien en daarnaar handelen gelijk negatief als discrimineren.

Ik ben hetero europese man en heb mijn eigen smaak. Vindt een aan de hoge kant BMI koffiekleur vrouw met lang rood of zwart krullend haar heel aantrekkelijk en een overgewichtige blondine met roodverbrand wit varkensvel niet.
Ik zou wel een inititiatief nemen naar de eerst en niet naar de tweede.
Ik neem een beslissing, vertoon gedrag op basis van wat ik zie en mijn persoonlijke voorkeur.
Als de dame onslim blijkt of rookt ben ik verder niet geintereseerd.
Oh jee, ik ben nu sexist en discrimeer rokers, niet slim en dikkerds.

Je kan je tegenwoordig niet eens meer normaal natuurlijk gedragen in gezelschap omdat er altijd wel iemand met een persoonlijk probleem en lange tenen is die dat in een waardeoordeel over jou vertaalt.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-06-16 12:20, in het totaal 4 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:10

Maura, ik heb volgens de test een sterke voorkeur voor blank :\
Waar ik wel heel benieuwd naar zou zijn is de uitkomst van de testen va n zwarte mensen!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:12

Racisme is feitelijk gewoon zich onderscheiden van..

In Afrika willen de minder zwarte zich graag onderscheiden van de zwartere en dit fenomeen vind je ook in Suriname...daar nemen de bosnegers een aparte plek in onder de surinamers...

Werk eens aan de lopende band in een fabriek en hoor en gniffel als blanke hoe de turken de marokkanen en vv discrinimeert, de zwarte afrikaner door de surinamer...hoe de etnische collega steen en been klaagt over zijn moslimcollega tijdens de ramadan omdat ze meer moeten doen...hoe de portugees de over de spanjaard praat...

Heb jaren achtereen vakantiewerk gedaan en kwam in zeer interessante wereld terecht.

Vind het amusant hoe de etnische groep binnen Nederland steeds weer een podium krijgt en hoe wij allemaal politiek correct mee gaan zitten kniezen...

Nog even en wij zitten allemaal blozend schamend in de hoek en worden door elke bevolkingsgroep achter het vuistje lachend gade geslagen...Nederland! *\o/* het land waar alles kan en alles mag en het walhalla voor ^) gevoelens... :)F ondertussen stroomt het overvolle land vol met allerlei nationaliteiten die te trappelen staan om in ons Discriminerende landje vol met discrimininerende gebruiken en kunstwerken en...en.. te mogen aansluiten voor de o zo discriminerende sociale voorzieningen...en dan gaan we met sijn allen die Ollanders eens een lesje leren met hun discriminerende geestjes!

Te gek voor woorden!

Als je zo een laag zelfbeeld hebt en overal beren op de weg ziet, sluit je aan bij de zoveelste mogelijkheid in dit land om je psychisch te laten helpen..

Laten we eens een pol houden hoe de Nederlander door zijn medelander wordt gezien, dan gaan we eens discussieren over discriminatie :9k

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:23

Tcm62 schreef:
Vind het amusant hoe de etnische groep binnen Nederland steeds weer een podium krijgt en hoe wij allemaal politiek correct mee gaan zitten kniezen...

Nope; ik roep FOUT!!! Rot op met je beledigende aantijgingen. Steek je hand eens in eigen boezem!

Ok, ik ga het beddegoed in het vakantiehuisje afhalen en in de witte :o wasmachine stoppen :evaw:

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:28

arno8 schreef:
Shadow0 schreef:

Ik snap dat allerlei kleine dingen opgeteld voor een groot probleem kunnen zorgen. En ik snap dat iets waarvan wij denken: "Huh? dat is toch helemaal geen racisme?" tóch racistisch kan zijn. Maar het moeilijke hieraan is: hoe bepaal je wanneer je iets moet aanpassen en wanneer niet?

Stel dat je in iedere situatie wanneer iemand 'racisme' roept meteen overgaat tot aanpassing. In dit geval zou het beeld dan dus meteen worden weggehaald. Ik denk dat je dan uiteindelijk extreem bizarre situaties krijgt die alleen maar weerstand oproepen bij een groot deel van de bevolking.

En ik zie dat er veel om de hete brei heen wordt gedraaid: het onoplosbare probleem dat racisme van beide kanten soms begrijpelijk is. Kort gezegd: stel je haalt allerlei kansarme Marokkanen hierheen omdat het van die handige goedkope arbeiders zijn. In de onderste laag van de samenleving komt criminaliteit meer voor, en omdat alleen de onderste laag van de samenleving huis en haard verlaat om in het buitenland te werken is de criminaliteit onder Marokkanen in Nederland hoger dan onder autochtonen.

Komen ook nog allerlei andere problemen bij zoals cultuurverschillen. Het probleem waar niemand het over heeft: een blanke Hollander is voor ons gemakkelijk in te schatten. We gaan er allemaal ontzettend veel mee om, zijn dat gewend, en weten vaak precies wanneer iemand wat voelt en welk gedrag je kunt verwachten. Als iemand van een andere cultuur je aankijkt en zwijgt, is het een stuk moeilijker in te schatten wat zijn plannen zijn dan wanneer iemand van jouw cultuur dat doet.

Ons oerbrein vindt dat eng omdat het onvoorspelbaar is. Met ons verstand kunnen we dat nog enigszins overrulen door te zeggen: dit is ook een mens die ook gewoon z'n best wil doen. Laten we van het positieve uitgaan.

Maar in onze hypercorrectheid willen we al niet meer toegeven dat het zo feitelijk werkt. We willen niet erkennen dat racisme een natuurlijke eigenschap is, maar feitelijk is het heel gezond om bang te zijn voor alles dat vreemd is. Als een paard in het wild ieder dier met vier poten vriendelijk zou begroeten zou hij al snel als een maaltijd eindigen.

Maar we leven niet meer in het wild en moeten ons oerbrein overtuigen dat niet iedereen met een ander uiterlijk een roofdier is. Dat gaat alleen lastig. "Zie je wel?", zegt het oerbrein. "Marokkanen zijn vaker crimineel, ik laat ze niet meer toe in mijn juwelierszaak."

En de Marokkanen worden dan gediscrimineerd, komen niet aan werk en blijven onderlaag van de bevolking, waardoor de criminaliteitscijfers ook niet beter worden.

Maar hoe dat te doorbreken? Een juwelier die al tig keer gewelddadig is overvallen door Marokkanen dwingen toch Marokkanen toe te laten in zijn zaak? Dat kun je alleen doen als je dan zelf in die zaak durft te staan en ik zou dat niet durven.

Ik denk dat het alleen met tijd is op te lossen. Na een tijd raken we gewend aan 'vreemde' gezichten in het straatbeeld, klimmen allochtonen hoger op en vallen ze niet meer negatief op in de statistieken. Ik denk niet dat je het oplost met inzoomen op beelden, tekeningen of wat dan ook die jouw groep misschien wel negatief zouden kunnen neerzetten.

_/-\o_

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 12:31

maura schreef:

De 'race-IAT' richt zich op (onbewuste) vooroordelen op basis van huidskleur. Wat ik hier zelf erg interessant aan vond, is dat het om de allereerste reactie gaat, waarbij je brein dus geen tijd heeft om politiek-correct te gaan redeneren maar gewoon acuut moet reageren. Dat kan confronterende resultaten opleveren. Zo blijken veel mensen die zelf een donkere huidskleur hebben ook 'white preference' te hebben, dus (onbewust) meer positieve eigenschappen bij blanke mensen te verwachten dan bij mensen met dezelfde huidskleur als zij hebben.

Het is dat onbewuste aspect aan racisme, die cultureel ingesleten opvatting van 'normaal' die mij gevaarlijk lijkt. Want zie maar eens te voorkomen dat je anderen negatief beoordeelt als je zelf niet eens weet dat je dat doet. Uitvinden in hoeverre je onderbewustzijn minder politiek correct is dan je jezelf graag ziet kan daarbij erg verhelderend werken.

De vraag of het beeld in de Keukenhof racistisch is kan ik daarmee niet beantwoorden, maar weten dat ik zelf ook een (gelukkig lichte) 'voorkeur voor wit' heb maakt wel dat ik minder snel geneigd ben om de bezwaren en gevoelens van medemensen die moeite hebben met een dergelijk beeld af te serveren als 'slachtofferrol' of 'tegenwoordig is alles maar racisme'.

Interessante website, maar ik vond het wel licht sturend. In het begin moet je gezichten onderbrengen in categorieën door op 'e' te drukken voor witte gezichten en op 'i' voor zwarte gezichten. Vervolgens moet je positieve en negatieve woorden splitsen, ook met e en i. En dan een mengelmoes van gezichten en woorden. Vervolgens draait het half om en moeten de zwarte gezichten plus de goede woorden bij e en de witte gezichten plus de slechte woorden bij i.

En dan zegt de test: toen je zwarte gezichten en slechte woorden in één categorie moest stoppen was je ietsje sneller dan toen je zwarte gezichten en goede woorden in één categorie moest stoppen, dus jij vindt witte gezichten beter dan zwarte gezichten.

Maar ho eens... tijdens begin van de test merk je natuurlijk al snel dat zwart en slecht in één categorie zitten, dus toen bouwde ik al een regeltje in mijn hoofd in: slecht én zwart = i. Maar na een tijd voldeed dat regeltje niet meer en dan word je trager omdat je een andere manier moet zoeken.

Als ze die test waren begonnen met zwart en goed in een categorie te stoppen, had ik die koppeling gemaakt en was ik in de war geweest zodra ze het aan slechte woorden gingen koppelen. Dan hadden ze nu kunnen concluderen dat ik een voorkeur heb voor zwarte gezichten.

Ik vind het nu niet zo heel overtuigend of confronterend als ik had gehoopt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:39

arno8 schreef:
Ik vind het nu niet zo heel overtuigend of confronterend als ik had gehoopt.

Inderdaad; Alleen als je niet bewust bent van het reactietijd x fouten werkt de test. Dat heb je na drie vragen door en dan is het niet meer onbewust.

Ook zegt het niet echt iets over racisme.
Je voorkeur zegt meer over smaak dan of je daadwerkelijk negatief discriminend handelt op basis van alleen ras.

Citaat:
Ok, ik ga het beddegoed in het vakantiehuisje afhalen en in de witte :o wasmachine stoppen

Phew; het beddegoed is donkerblauw.