Shadow0 schreef:Willen we bestaande, aantoonbare discriminatie eindelijk eens flink veranderen, dan is het noodzakelijk dat we ons niet alleen richten op de extremen, maar op de onderliggende structuur. Dus die hele brede verzameling van al die kleine dingetjes die toch dagelijks op allerlei manieren bijdragen aan onze onbewuste verwachtingspatronen.
Ik snap dat allerlei kleine dingen opgeteld voor een groot probleem kunnen zorgen. En ik snap dat iets waarvan wij denken: "Huh? dat is toch helemaal geen racisme?" tóch racistisch kan zijn. Maar het moeilijke hieraan is: hoe bepaal je wanneer je iets moet aanpassen en wanneer niet?
Stel dat je in iedere situatie wanneer iemand 'racisme' roept meteen overgaat tot aanpassing. In dit geval zou het beeld dan dus meteen worden weggehaald. Ik denk dat je dan uiteindelijk extreem bizarre situaties krijgt die alleen maar weerstand oproepen bij een groot deel van de bevolking.
En ik zie dat er veel om de hete brei heen wordt gedraaid: het onoplosbare probleem dat racisme van beide kanten soms begrijpelijk is. Kort gezegd: stel je haalt allerlei kansarme Marokkanen hierheen omdat het van die handige goedkope arbeiders zijn. In de onderste laag van de samenleving komt criminaliteit meer voor, en omdat alleen de onderste laag van de samenleving huis en haard verlaat om in het buitenland te werken is de criminaliteit onder Marokkanen in Nederland hoger dan onder autochtonen.
Komen ook nog allerlei andere problemen bij zoals cultuurverschillen. Het probleem waar niemand het over heeft: een blanke Hollander is voor ons gemakkelijk in te schatten. We gaan er allemaal ontzettend veel mee om, zijn dat gewend, en weten vaak precies wanneer iemand wat voelt en welk gedrag je kunt verwachten. Als iemand van een andere cultuur je aankijkt en zwijgt, is het een stuk moeilijker in te schatten wat zijn plannen zijn dan wanneer iemand van jouw cultuur dat doet.
Ons oerbrein vindt dat eng omdat het onvoorspelbaar is. Met ons verstand kunnen we dat nog enigszins overrulen door te zeggen: dit is ook een mens die ook gewoon z'n best wil doen. Laten we van het positieve uitgaan.
Maar in onze hypercorrectheid willen we al niet meer toegeven dat het zo feitelijk werkt. We willen niet erkennen dat racisme een natuurlijke eigenschap is, maar feitelijk is het heel gezond om bang te zijn voor alles dat vreemd is. Als een paard in het wild ieder dier met vier poten vriendelijk zou begroeten zou hij al snel als een maaltijd eindigen.
Maar we leven niet meer in het wild en moeten ons oerbrein overtuigen dat niet iedereen met een ander uiterlijk een roofdier is. Dat gaat alleen lastig. "Zie je wel?", zegt het oerbrein. "Marokkanen zijn vaker crimineel, ik laat ze niet meer toe in mijn juwelierszaak."
En de Marokkanen worden dan gediscrimineerd, komen niet aan werk en blijven onderlaag van de bevolking, waardoor de criminaliteitscijfers ook niet beter worden.
Maar hoe dat te doorbreken? Een juwelier die al tig keer gewelddadig is overvallen door Marokkanen dwingen toch Marokkanen toe te laten in zijn zaak? Dat kun je alleen doen als je dan zelf in die zaak durft te staan en ik zou dat niet durven.
Ik denk dat het alleen met tijd is op te lossen. Na een tijd raken we gewend aan 'vreemde' gezichten in het straatbeeld, klimmen allochtonen hoger op en vallen ze niet meer negatief op in de statistieken. Ik denk niet dat je het oplost met inzoomen op beelden, tekeningen of wat dan ook die jouw groep misschien wel negatief zouden kunnen neerzetten.