Wanneer mag mijn kind sterven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:36

Maar even een vraag: stel euthanasie word legaal gemaakt in nl, zijn jullie er dan niet bang voor dat er misbruik van gemaakt gaat worden? Bv bij ouderen die kleine dingen mankeren en dan euthanasie krijgen?

Mungbean

Re: Wanneer mag mijn kind sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:45

Moet de een lijden omdat een ander potentieel misbruik kan maken?

Misbruik is strafbaar lijkt mij, anders heet het geen misbruik.

Wat eigenlijk ook best krom is, is dat je on wilsbekwame staat kan bepalen dat ze er een einde aan breien als je in het stadium kasplantje komt.
Echter kan niemand zich in gezonde staat zich een reele voorstelling maken hoe je dat ondergaat.
Net zo goed lig je in kasplantjes stadium te denken: ik heb me vergist!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:59

Francieen schreef:
Maar even een vraag: stel euthanasie word legaal gemaakt in nl, zijn jullie er dan niet bang voor dat er misbruik van gemaakt gaat worden? Bv bij ouderen die kleine dingen mankeren en dan euthanasie krijgen?

Niet als goede wetgeving geregeld is, waarin zoals nu ook al is, artsen in een team betrokken zijn bij een euthanasie aanvraag en een protocol moeten volgen dat ook achteraf door anderen weer getoetst wordt.
Dus dan ben ik daar niet bang voor.

Wel ben ik tegen het kopen van een pil etc, zonder dat een arts daarbij aan te pas komt. Een ouder kan dan tegen kinderen zeggen, doe mij maar een alleen al om de kinderen niet tot last te zijn bijvoorbeeld. Dat is wel een denkbeeldige situatie.

Dus voor deze kinderen kan een aanpassing van de huidige euthanasie wetgeving al helpen om het legaal en verantwoord mogelijk te maken dat ouders, of wettelijke vertegenwoordigers van meerderjarige wilsonbekwamen mensen een aanvraag tot euthanasie indienen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:27

Francieen schreef:
chanel1985 schreef:
Maar wat als een kind niet kan genieten op sommige momenten? Of dat de slechte momenten zo erg zijn dat ze niet opwegen tegen de uitzonderlijke goede?

Het ligt er gewoon heel erg aan, als het kind hele kleine momenten van geluk heeft, dan vind ik wel dat er euthanasie ondergaan mag worden

En hier zeg je precies wat nou het probleem is rondom dit vraagstuk.
Wat zijn kleine momenten en wanneer zijn die te weinig om over te gaan op euthenasie.
En wie beslist dat dan? Jij vanachter je tv, de artsen, de ouders, de begeleiders en verpleegkundige?
In de meeste gevallen is dit een samenspraak van de laatste 4 waarbij het antwoord van de laatste 3 vaak het zwaarste weegt.
Dus nogmaals waar haal jij het vandaan om zo te oordelen dat deze ouders de kinderen liever kwijt zijn dan rijk. Omdat god dat vind of omdat jij denkt dat hij dat vind?
Ik begrijp echt niet dat je zoiets kan vinden na het zien van een docu zonder je ook maar te beseffen hoe het is om een kind als die kinderen te hebben.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:30

Francieen schreef:

Nee want ik geloof niet dat hier zomaar voor gekozen wordt.En dat als het legaal is er sowieso nog regels aan verbonden zijn, voor een beetje incontinentie en een kunstgebit wordt het nooit legaal om euthenasie te plegen
Daarbij de mensen die dat beslissen ( verwanten)houden zielsveel van deze persoon en het is ontzettend onbaatzuchtig om er voor te kiezen om iemand te laten gaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:37

Francieen schreef:

Nee, niet als er goede regels voor zijn en goede controle. Euthanasie is overigens in bepaalde gevallen legaal in Nederland en is in mijn ogen best goed geregeld. Het meest belangrijke wat er met die wet mis is in mijn ogen is dat er sprake moet zijn van een terminale ziekte. In mijn ogen zou voornamelijk de intrinsieke wens van een persoon leidend moeten zijn. In het geval van deze kinderen ben je er dan overigens nog niet, maar voor misbruik zou ik, op dit moment, niet heel bang zijn. Mits het dus goed geregeld word.

Overigens vraag ik mij af of jij de documentaire gezien hebt??

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:41

Francieen schreef:

Denk je echt dat ouders een kind zomaar willen euthaniseren? Dit is echt in de meest uitzonderlijke versie zonder toekomstperspectief... Niet omdat het kind misschien een vinger mist ofzo..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 19:37

bakkabouter schreef:
Francieen schreef:
Maar voor mij als christen is dit het lijden voordat het beter word.

En hoe ga je dat aan die kinderen uitleggen? Wat voor boodschap hebben zij daar aan? Zij hebben pijn, véél pijn, hier en nu, en 0.0 besef van abstracte concepten zoals welke god dan ook.

Ik geloof niet in God dus vind dit ook allemaal onzin. Geen disrespect, want iedereen mag geloven wat die wil en ik zou daar nooit iemand op afkeuren, mits ze anderen geen pijn doen met hun geloof, maar voor mij is God iets wat niet bestaat. Daarnaast hebben die kinderen er idd ook geen boodschap aan, geen besef van een God, geen besef van iets, behalve van pijn. Als God bestaat en dat bovenstaande Gods plan is voor iemand, dat lange lijden, vind ik het sowieso een harteloze God. Ik denk altijd of God bestaat niet of hij bestaat wel en laat al dit lijden toe, dan wil ik niet eens in hem geloven. Sowieso vind ik niet dat God of welk geloof dan ook verstrengeld moet worden met de medische wereld, de politiek etc. Geloof is persoonlijk, van jouw, jouw keuze, jouw visies en dat moet in niets opgedrongen kunnen worden aan anderen, zeker niet in politiek en de zorg. Mensen die God hebben gevonden en daar steun aan hebben en er kracht en hoop uit halen, prachtig. Dan vind ik het mooi. Die mensen zijn dan zo sterk, zo krachtig, dankzij hun hoop en daar heb ik ontzettend veel respect voor. Maar het is alsnog hun visie, niet die van een ander.

Als jij zelf een zwaar gehandicapt kind hebt en vind dat het Gods wil is en daarom geen euthanasie zou willen, dat is jouw goed recht. Maar er zijn genoeg niet gelovigen, die het lijden van hun kinderen gewoon niet meer aan kunnen zien en willen dat het stopt. Die hebben geen boodschap aan een God en ik vind dat het hun goed recht is dat er in ieder geval opties zijn, stappen die genomen kunnen worden om lijden te verzachten of te stoppen. Dus euthanasie.

Francien, natuurlijk ben ik daar niet bang voor. Dat vind ik doemdenken. We zijn geen corrupt land waar alles zomaar kan en word gedaan. Ik weet zeker dat euthanasie in zulke gevallen hier in Nederland nooit zal gebeuren. Het is iets wat niet licht moet worden genomen, absoluut niet, maar dat zal ook niet gebeuren, als je nu al ziet hoe streng euthanasie voor zieken is. Dat word nooit licht genomen en er gaan maanden, misschien langer aan vooraf, voordat de daadwerkelijke stap word genomen.

Maar vaste richtlijnen zijn moeilijk. Er zal bij elke situatie afzonderlijk over langere tijd gekeken moeten worden naar het leven van het kind; de ouders, de artsen, vetzorgers. Dat het tenminste met elkaar te bespreken is en dat, mocht het er uit komen dat het zo niet langer kan, dat er opties zijn. Maar dat betekend niet dat de spuit er maar in moet bij elke gehandicapte. Natuurlijk niet. Genoeg licht en zwaar geestelijk gehandicapten die hartstikke happy zijn of niet heel zwaar lijden.. maar een kind met elke dag, meerdere keren met pijn, geen besef heeft, alleen maar kan liggen, niet eens spelen, zelf eten, praten... die ouders moeten de ruimte hebben, de bespreekbaarheid om een zware keuze te kunnen maken/bespreken. Nu is het bij elke situatie gewoon keihard nee. Ouders komen tegen een muur aan, met de enige opties behandelingen misschien te staken, zoals zondevoeding waar het dagen kan duren voordat het kind sterft. Dat is net zo goed euthanasie, maar niet 'actief' en snel en heel naar om mee te moeten maken, je kind eigenlijk verhongeren, ook al slaapt ze/hij. Als zoiets in uitzonderlijke gevallen mogelijk is, moet het toch ook mogelijk zijn iets actiefs te doen, dat de lijdensweg van doodgaan voor kind en ouder korter is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:55

Als het kind en de ouders er aan onderdoor gaan vind ik zeker dat er over dit soort dingen nagedacht mag worden. Maar waar de lijn moet liggen weet ik niet.
Echter, als het echt lijden word en je wil er ala minute een einden aan is zijn er ook andere "oplossingen". Heel cru, maar 1 moord die vaak over het hoofd word gezien is bijv. overdosis insuline...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:07

bakkabouter schreef:
Francieen schreef:
Maar voor mij als christen is dit het lijden voordat het beter word.

En hoe ga je dat aan die kinderen uitleggen? Wat voor boodschap hebben zij daar aan? Zij hebben pijn, véél pijn, hier en nu, en 0.0 besef van abstracte concepten zoals welke god dan ook.

Tja, onsterfelijke ziel redden door sterfelijk lichaam te kastijden (want lichaam is niet belangrijk, enkel de ziel is belangrijk en het redden daarvan moet alles voor wijken)... Ik noem dat marteling of masochisme, eerste is strafbaar, 2e een persoonlijke voorkeur, al heb ik er moeite mee als die enkel vanuit de religie voortkomt. Dan heb ik nl twijfels bij de geestelijke gezondheid van die persoon.

Christendom was contro mondo = tegen de wereld en in die wereld (Romeinen/Grieken) was zelfmoord & euthanasie geen taboe. Bij Christendom dus automatisch wel.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:20

Heb alleen de op gelezen. Helaas is dit onderwerp iets dat dagelijks aan bod komt bij ons thuis.. mijn zus heeft een kindje die ongeneeslijk ziek is en geen enkele kans heeft op een normaal, lang, leven heeft. Kindje is 1,5 maar kan niks. Als ouder sta je machteloos, euthanasie mag niet, het is gewoon wachten tot kindje sterft want dat gebeurd, misschien over een maand, misschien over een jaar, maar het zal geen paar jaar duren . Het enige waar je voor kunt kiezen zodat het sneller gaat is om niks meer te doen om het probleem te bestrijden, maar daar komt vaak weer meer pijn bij kijken. Staking van gericht behandelen en alleen pijnbestrijding is ook een keus.

Ik snap dus werkelijk niet waarom euthanasie op kinderen niet mag. Het kan een vreselijke lijdensweg waarvan je al weet wat de uitkomst zal zijn zo veel verkorten. Tuurlijk mag dit niet zomaar gebeuren en moet het allemaal erg goed onderzocht worden, het is geen keus die je zo even kunt maken :( ik denk dat als je een lijn moet trekken tussen wie wel en wie niet, het alleen zou moeten kunnen bij kinderen die geen enkele kans hebben om ooit weer beter of pijnvrij te worden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:34

Shadow0 schreef:
A3a1 schreef:
Ik ga het even heel zwart-wit trekken, dus speel advocaat van de duivel.
Waarom doen de ouders of verzorgers het dan niet zelf?
Er zijn zelfmoordkits te koop, waardoor je op een "schone manier" zelf euthenasie kunt plegen.

Dat is moord.

Het lijkt me sterk dat de arts gaat onderzoeken wat de doodsoorzaak is.
Zal vermoed ik zo, gewoon hartstilstand neerzetten.

Punt is, er zijn gewoon maar heel weinig mensen die de verantwoording willen nemen, of verder met het op hun geweten te hebben.

Wat ik wil aangeven is, als je als ouders echt vind dat het moet gebeuren, die mogelijkheid er is.
Maar voor bijna iedereen iedereen ligt het moeilijk.
Ook arts kan moord in schoenen krijgen.

Maar wat ik probeer aan te geven, we leggen dingen heel erg buiten onszelf.
Iemand anders moet het maar doen.

Ergens lees ik iemand die zegt God besluit.
Maar, wat besluit God?

En moeten artsen dan juist wel iets gedurende het leven van zo een zwaar gehandicapt persoon doen of juist niet.
Het mag niet leven beeindigen maar mag het leven wel verlengen?
Voor mij is het volkomen onduidelijk wat dan feitelijk wel en wat feitelijk niet het besluit van God is, in jouw ogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:17

finnens schreef:
Heb alleen de op gelezen. Helaas is dit onderwerp iets dat dagelijks aan bod komt bij ons thuis.. mijn zus heeft een kindje die ongeneeslijk ziek is en geen enkele kans heeft op een normaal, lang, leven heeft. Kindje is 1,5 maar kan niks. Als ouder sta je machteloos, euthanasie mag niet, het is gewoon wachten tot kindje sterft want dat gebeurd, misschien over een maand, misschien over een jaar, maar het zal geen paar jaar duren . Het enige waar je voor kunt kiezen zodat het sneller gaat is om niks meer te doen om het probleem te bestrijden, maar daar komt vaak weer meer pijn bij kijken. Staking van gericht behandelen en alleen pijnbestrijding is ook een keus.

Ik snap dus werkelijk niet waarom euthanasie op kinderen niet mag. Het kan een vreselijke lijdensweg waarvan je al weet wat de uitkomst zal zijn zo veel verkorten. Tuurlijk mag dit niet zomaar gebeuren en moet het allemaal erg goed onderzocht worden, het is geen keus die je zo even kunt maken :( ik denk dat als je een lijn moet trekken tussen wie wel en wie niet, het alleen zou moeten kunnen bij kinderen die geen enkele kans hebben om ooit weer beter of pijnvrij te worden.

Ach wat erg dit verhaal. Sterkte! Ik kan het alleen maar helemaal met je eens zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:26

A3a1 schreef:
Het lijkt me sterk dat de arts gaat onderzoeken wat de doodsoorzaak is.
Zal vermoed ik zo, gewoon hartstilstand neerzetten.

Punt is, er zijn gewoon maar heel weinig mensen die de verantwoording willen nemen, of verder met het op hun geweten te hebben.

Het punt is, dat je dan zelf weet wat je gedaan hebt. En daar zouden heel veel ouders best mee kunnen leven denk ik, mits ze er maar over zouden mogen en kunnen praten. Maar dat kan dus juist niet, je zal de rest van je leven een enorm geheim met je mee torsen, waar niemand achter mag komen. Enig idee wat dat met een mens doet? En wat dat voor drempel is om over te moeten?

En zo simpel als dat de arts een hartstilstand zal neerzetten, daar zou ik ook niet al te hard op vertrouwen. Er zijn best rechtszaken bekend over mensen die daadwerkelijk iemand geholpen hebben en vervolgens dus strafrechtelijk vervolgd worden.

Bovendien, iemand aanzetten tot zo iets illegaals, ik vind het onvoorstelbaar dat je het idee alleen al durft te opperen, laat staan dat je het als realistische mogelijkheid ziet.

Dus zo simpel als jij het stelt, is het gewoon niet. Nogmaals, als het gelegaliseerd zou worden, zouden deze ouders er denk ik echt toe bereid zijn. Maar dan wel in alle openheid en liefde, en niet stiekem, verstopt, verdrongen, verboden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:28

Maar ja, als je het niet met je geweten kan verenigen, doe je het niet.
Maar waarom het dan wel aan een ander vragen en vragen dat die het met zijn geweten verenigt?

Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik speel advocaat van de duivel, laten we dat helder hebben.

Quote Francien
Citaat:

Euthenasie is al jaren legaal en er wordt minder gebruik van gemaakt dan wenselijk is.
Anders zou dit topic er niet zijn.
Dus nee, ik ben niet bang voor misbruik, het mag soepeler worden dan het is.

Francieen schreef:
Ik vind niet dat je het recht hebt om een gehandicapt kind euthanasie te laten ondergaan. Ze zeggen zelf in de docu dat ze niet weten wat er in het kind omgaat, persoonlijk ben ik bang voor euthanasie omdat dit eigenlijk (mijn mening) van hitlers plannen afkomt: de übermensch. Gehandicapten mogen niet meer leven daar komt het op neer. Ik ben van mening dat elk mens Eem tijd van komen en een tijd van gaan heeft. Dit word bepaald door God en niet door mensen zelf. Ik kan het me goed voorstellen hoor dat je graag euthanasie wil hebben als je elke dag lijd. Maar voor mij als christen is dit het lijden voordat het beter word. ik vind dat gehandicapten ook recht van leven hebben. En door die docu heb ik het idee dat de ouders hun kind liever arm als rijk zijn

Je vergelijkt serieus euthenasie met Hitler?
En je denkt werkelijk dat handicaps niet mogen?
Waar ben je al die jaren geweest?

Ik hoop maar voor de mensen die echt lijden dat dit het voorportaal naar iets beters is.
Ondanks mijn boedhistische levensvisie, ga ik daar niet 123 van uit.

Wel ben ik het met je eens dat wij vaak niet weten hoe zwaar het werkelijke lijden is, in mijn 25 jaar in de zorg, ben ik persoonlijk dat geval nog nooit tegengekomen. Terwijl 10 jaar als flexer in de gehandicapten zorg op 100den groepen kwam.
Ik heb zelden gedacht, die is beter af als die er niet meer is.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:57

Heftig onderwerp.
Toch zou ik niet graag zien dat wetgeving euthanasie mogelijk maakt in dit soort situaties. Ik ben bang dat dat een enorm glijdende weg gaat worden en we op den duur in een onmenselijke samenleving terecht komen, waar geen ruimte meer is voor het niet-perfecte.
Misschien moet er in dit soort situaties de optie niet-behandelen al veel eerder besproken/toegepast worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:03

KyaraMyBest schreef:
Heftig onderwerp.
Toch zou ik niet graag zien dat wetgeving euthanasie mogelijk maakt in dit soort situaties. Ik ben bang dat dat een enorm glijdende weg gaat worden en we op den duur in een onmenselijke samenleving terecht komen, waar geen ruimte meer is voor het niet-perfecte.
Misschien moet er in dit soort situaties de optie niet-behandelen al veel eerder besproken/toegepast worden.

Die ruimte is er nu eigenlijk al niet. Hoewel de echt zwaar gehandicapten er een uitzondering op zijn. Net niet perfect is onacceptabel. En dan is inderdaad die glijdende weg/schaal mogelijk.

Niet behandelen buiten pijnbestrijding, e.d. valt dacht ik onder passieve euthanasie en dat mag al langer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:09

A3a1 schreef:
Maar waarom het dan wel aan een ander vragen en vragen dat die het met zijn geweten verenigt?

Zoals ik zei, ik denk dat de meesten het wel met hun geweten kunnen verenigen. En nogmaals, ik denk dat deze ouders het prima zelf zouden willen doen als een arts het niet wil doen. Zolang het in alle openheid kan en mag, niet zolang het stiekem en verboden moet gebeuren. Waarom lijk je dat onderscheid niet te willen zien?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:13

Waar baseren jullie die angst op?

Ik zie namelijk al ruim 20 jaar een enorme tendens dat gehandicapten steeds meer in de maatschappij worden opgenomen.
Steeds meer instellingsterreinen verdwijnen en komen in woonwijken terecht.
Sociale werkplaatsen verdwijnen steeds meer en mensen gaan op gewone werkplekken aan het werk.

Niet altijd even wenselijk doordat de stap voor hen te groot is maar ik zie een samenleving die veel meer gewoon is aan gehandicapten dan pakweg 35 geleden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:22

Lalidan schreef:
A3a1 schreef:

Zoals ik zei, ik denk dat de meesten het wel met hun geweten kunnen verenigen. En nogmaals, ik denk dat deze ouders het prima zelf zouden willen doen als een arts het niet wil doen. Zolang het in alle openheid kan en mag, niet zolang het stiekem en verboden moet gebeuren. Waarom lijk je dat onderscheid niet te willen zien?

Omdat in mijn beleving dat onderscheid er niet is.

Ik ben persoonlijk in al die jaren niemand tegen gekomen bij wie ik überhaupt de euthenasie gedachte had.
Dus als het zo ernstig is dat ik echt denk: dat moet gebeuren en niks werkt, en het is mijn eigen familie, dan zal ik daar zelf actief aan meewerken. Denk ik nu/ hoop ik van harte.
Maar ik ben niet iemand die aan een ander gaat vragen datgene te doen, wat ik niet op mijn geweten wil hebben.

Ik weet wel dat veel mensen wel zo denken/ dat zo beleven maar het is geen gedrag wat ik ga voeden.
Als ik in persoonlijk gesprek zou zijn met mensen die in de situatie zit, zou ik door vragen, mensen hun eigen wens laten ontdekken, uit laten zoeken of ze het kunnen of niet.
Kunnen ze het niet, zal ik ze helpen daar geen etterende wond door te laten ontstaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:35

Mja, misschien is het verschil dan dat ik die situatie van dichtbij wel heb meegemaakt, wel iemand ken die in de angst geleefd heeft dat mensen er achter zouden komen, er een rechtszaak van zou komen en nog altijd met een levensgroot geheim rond loopt en dus dat onderscheid wel degelijk zie.

Ik wil (voor zover ik nu in kan schatten) best iemand helpen te overlijden als dat écht de wens van diegene is (zonder nu de illusie te weken dat het iets is wat ik 'zomaar' even zou doen!!!!). Maar niet als dat ten koste kan gaan van de rest van mijn leven, van mijn toekomstmogelijkheden mbt werk, en de kans met zich meebrengt dat ik jaren de gevangenis in kan gaan. Een en groot geheim betekend waar ik de rest van mijn leven met zal moeten leven..... Dat is gewoon te veel gevraagd voor mij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:50

A3a1 schreef:
Waar baseren jullie die angst op?

Ik zie namelijk al ruim 20 jaar een enorme tendens dat gehandicapten steeds meer in de maatschappij worden opgenomen.
Steeds meer instellingsterreinen verdwijnen en komen in woonwijken terecht.
Sociale werkplaatsen verdwijnen steeds meer en mensen gaan op gewone werkplekken aan het werk.

Niet altijd even wenselijk doordat de stap voor hen te groot is maar ik zie een samenleving die veel meer gewoon is aan gehandicapten dan pakweg 35 geleden.

Als we even bij de zwaar gehandicapten kinderen uit de docu blijven want daar ging dit topic over kun je zelf wel bedenken dat dit niet voor hen geld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:15

Varekaj schreef:
Er zijn ook mensen die weten voor ze zwanger worden dat de kans op zo'n kind ontzettend groot is, en er toch voor gaan. Daarbij stel ik me dan ook de vraag, waarom? Omdat je zo noodzakelijk graag een kind wil?

Wat ik ook zo krom vind in de wetgeving rond euthanasie, is wanneer er sprake is van dementie/hersenschade. Je kan documenten laten opstellen wat je wil tot je een ons weegt dat je in die en die toestand niet verder wil en instemt voor euthanasie. En dan krijg je een beroerte en je bent een kasplantje. Of een ernstig ongeval en je weet van toeten noch blazen meer. Of je wordt stilletjes aan dement tot je zielsongelukkig ergens zit weg te kwijnen. Dat eerder opgestelde document, dat heeft dan gewoon 0,0 waarde. Omdat je medisch gezien niet meer op betrouwbare wijze je eigen wil kan uitdrukken, volgens de wet dan toch. Je kan zogenaamd de ernst niet meer inschatten van de gevolgen. Dus doen ze het niet... En moet je alsnog je leven eindigen op een manier die je nooit voor jezelf had gewild.

Dat ze mensen die hun "wil niet meer kunnen bepalen" na een ongeluk/herseninfarct niet zo maar mogen euthanaseren is maar goed ook. Anders krijg je dat familieleden met een agenda vrij spel krijgen.
Er bestaan namelijk behoorlijk achterbakse mensen die met krokodillentranen en een vlotte babbel heel veel voor elkaar krijgen. Vooral als er iets te erven valt, of als iemand als een blok aan het been wordt ervaren.

En daarom moeten zwakke medemensen in bescherming worden genomen, ook al lijkt hun leven uitzichtloos. Dat er mensen bestaan die echt lijden en dood beter af lijken, is jammer maar helaas. Als iemands leven echt "met het leven onverenigbaar is" gaat die persoon meestal vanzelf wel dood.
Ook bestaan er lieden die hun eigen (levens/lijdens)angst projecteren op de hulpeloze ander en ten onrechte aannemen dat die persoon ook wel dood zal willen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:33

Varekaj schreef:

Er zijn ook mensen die weten voor ze zwanger worden dat de kans op zo'n kind ontzettend groot is, en er toch voor gaan. Daarbij stel ik me dan ook de vraag, waarom? Omdat je zo noodzakelijk graag een kind wil?

Ik denk omdat ze hopen dat het kind gezond geboren word.Ze nemen het risico hiervan.Het kind kán natuurlijk ook gezond geboren worden.Ikzelf zou het risico niet nemen,hoe graag ik dan ook een kind zou willen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:37

gohya schreef:
Varekaj schreef:

Ik denk omdat ze hopen dat het kind gezond geboren word.Ze nemen het risico hiervan.Het kind kán natuurlijk ook gezond geboren worden.Ikzelf zou het risico niet nemen,hoe graag ik dan ook een kind zou willen.

Omdat het niet altijd zo heel erg duidelijk is ondanks alle echo's en hele voor trajecten dat het kind (zwaar) gehandicapt is.

Daarnaast in de documentaire speelde het helemaal dat er een ongezond kindje geboren zou worden en leek het in het begin bij het meiske om een epileptisch kindje te gaan waarvan verwacht werd dat ze gewoon goed ingesteld zou kunnen worden op medicatie. Dat bleek dus niet te kunnen waardoor er meer en meer beschadigingen kwamen.