Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Francieen schreef:Maar even een vraag: stel euthanasie word legaal gemaakt in nl, zijn jullie er dan niet bang voor dat er misbruik van gemaakt gaat worden? Bv bij ouderen die kleine dingen mankeren en dan euthanasie krijgen?
Francieen schreef:chanel1985 schreef:Maar wat als een kind niet kan genieten op sommige momenten? Of dat de slechte momenten zo erg zijn dat ze niet opwegen tegen de uitzonderlijke goede?
Het ligt er gewoon heel erg aan, als het kind hele kleine momenten van geluk heeft, dan vind ik wel dat er euthanasie ondergaan mag worden
Francieen schreef:Maar even een vraag: stel euthanasie word legaal gemaakt in nl, zijn jullie er dan niet bang voor dat er misbruik van gemaakt gaat worden? Bv bij ouderen die kleine dingen mankeren en dan euthanasie krijgen?
bakkabouter schreef:Francieen schreef:Maar voor mij als christen is dit het lijden voordat het beter word.
En hoe ga je dat aan die kinderen uitleggen? Wat voor boodschap hebben zij daar aan? Zij hebben pijn, véél pijn, hier en nu, en 0.0 besef van abstracte concepten zoals welke god dan ook.
bakkabouter schreef:Francieen schreef:Maar voor mij als christen is dit het lijden voordat het beter word.
En hoe ga je dat aan die kinderen uitleggen? Wat voor boodschap hebben zij daar aan? Zij hebben pijn, véél pijn, hier en nu, en 0.0 besef van abstracte concepten zoals welke god dan ook.
Shadow0 schreef:A3a1 schreef:Ik ga het even heel zwart-wit trekken, dus speel advocaat van de duivel.
Waarom doen de ouders of verzorgers het dan niet zelf?
Er zijn zelfmoordkits te koop, waardoor je op een "schone manier" zelf euthenasie kunt plegen.
Dat is moord.
finnens schreef:Heb alleen de op gelezen. Helaas is dit onderwerp iets dat dagelijks aan bod komt bij ons thuis.. mijn zus heeft een kindje die ongeneeslijk ziek is en geen enkele kans heeft op een normaal, lang, leven heeft. Kindje is 1,5 maar kan niks. Als ouder sta je machteloos, euthanasie mag niet, het is gewoon wachten tot kindje sterft want dat gebeurd, misschien over een maand, misschien over een jaar, maar het zal geen paar jaar duren . Het enige waar je voor kunt kiezen zodat het sneller gaat is om niks meer te doen om het probleem te bestrijden, maar daar komt vaak weer meer pijn bij kijken. Staking van gericht behandelen en alleen pijnbestrijding is ook een keus.
Ik snap dus werkelijk niet waarom euthanasie op kinderen niet mag. Het kan een vreselijke lijdensweg waarvan je al weet wat de uitkomst zal zijn zo veel verkorten. Tuurlijk mag dit niet zomaar gebeuren en moet het allemaal erg goed onderzocht worden, het is geen keus die je zo even kunt makenik denk dat als je een lijn moet trekken tussen wie wel en wie niet, het alleen zou moeten kunnen bij kinderen die geen enkele kans hebben om ooit weer beter of pijnvrij te worden.
A3a1 schreef:Het lijkt me sterk dat de arts gaat onderzoeken wat de doodsoorzaak is.
Zal vermoed ik zo, gewoon hartstilstand neerzetten.
Punt is, er zijn gewoon maar heel weinig mensen die de verantwoording willen nemen, of verder met het op hun geweten te hebben.
Citaat:Maar even een vraag: stel euthanasie word legaal gemaakt in nl, zijn jullie er dan niet bang voor dat er misbruik van gemaakt gaat worden? Bv bij ouderen die kleine dingen mankeren en dan euthanasie krijgen?
Francieen schreef:Ik vind niet dat je het recht hebt om een gehandicapt kind euthanasie te laten ondergaan. Ze zeggen zelf in de docu dat ze niet weten wat er in het kind omgaat, persoonlijk ben ik bang voor euthanasie omdat dit eigenlijk (mijn mening) van hitlers plannen afkomt: de übermensch. Gehandicapten mogen niet meer leven daar komt het op neer. Ik ben van mening dat elk mens Eem tijd van komen en een tijd van gaan heeft. Dit word bepaald door God en niet door mensen zelf. Ik kan het me goed voorstellen hoor dat je graag euthanasie wil hebben als je elke dag lijd. Maar voor mij als christen is dit het lijden voordat het beter word. ik vind dat gehandicapten ook recht van leven hebben. En door die docu heb ik het idee dat de ouders hun kind liever arm als rijk zijn
KyaraMyBest schreef:Heftig onderwerp.
Toch zou ik niet graag zien dat wetgeving euthanasie mogelijk maakt in dit soort situaties. Ik ben bang dat dat een enorm glijdende weg gaat worden en we op den duur in een onmenselijke samenleving terecht komen, waar geen ruimte meer is voor het niet-perfecte.
Misschien moet er in dit soort situaties de optie niet-behandelen al veel eerder besproken/toegepast worden.
A3a1 schreef:Maar ja, als je het niet met je geweten kan verenigen, doe je het niet.
Maar waarom het dan wel aan een ander vragen en vragen dat die het met zijn geweten verenigt?
Lalidan schreef:A3a1 schreef:Maar ja, als je het niet met je geweten kan verenigen, doe je het niet.
Maar waarom het dan wel aan een ander vragen en vragen dat die het met zijn geweten verenigt?
Zoals ik zei, ik denk dat de meesten het wel met hun geweten kunnen verenigen. En nogmaals, ik denk dat deze ouders het prima zelf zouden willen doen als een arts het niet wil doen. Zolang het in alle openheid kan en mag, niet zolang het stiekem en verboden moet gebeuren. Waarom lijk je dat onderscheid niet te willen zien?
A3a1 schreef:Waar baseren jullie die angst op?
Ik zie namelijk al ruim 20 jaar een enorme tendens dat gehandicapten steeds meer in de maatschappij worden opgenomen.
Steeds meer instellingsterreinen verdwijnen en komen in woonwijken terecht.
Sociale werkplaatsen verdwijnen steeds meer en mensen gaan op gewone werkplekken aan het werk.
Niet altijd even wenselijk doordat de stap voor hen te groot is maar ik zie een samenleving die veel meer gewoon is aan gehandicapten dan pakweg 35 geleden.
Varekaj schreef:Er zijn ook mensen die weten voor ze zwanger worden dat de kans op zo'n kind ontzettend groot is, en er toch voor gaan. Daarbij stel ik me dan ook de vraag, waarom? Omdat je zo noodzakelijk graag een kind wil?
Wat ik ook zo krom vind in de wetgeving rond euthanasie, is wanneer er sprake is van dementie/hersenschade. Je kan documenten laten opstellen wat je wil tot je een ons weegt dat je in die en die toestand niet verder wil en instemt voor euthanasie. En dan krijg je een beroerte en je bent een kasplantje. Of een ernstig ongeval en je weet van toeten noch blazen meer. Of je wordt stilletjes aan dement tot je zielsongelukkig ergens zit weg te kwijnen. Dat eerder opgestelde document, dat heeft dan gewoon 0,0 waarde. Omdat je medisch gezien niet meer op betrouwbare wijze je eigen wil kan uitdrukken, volgens de wet dan toch. Je kan zogenaamd de ernst niet meer inschatten van de gevolgen. Dus doen ze het niet... En moet je alsnog je leven eindigen op een manier die je nooit voor jezelf had gewild.
gohya schreef:Varekaj schreef:
Er zijn ook mensen die weten voor ze zwanger worden dat de kans op zo'n kind ontzettend groot is, en er toch voor gaan. Daarbij stel ik me dan ook de vraag, waarom? Omdat je zo noodzakelijk graag een kind wil?
Ik denk omdat ze hopen dat het kind gezond geboren word.Ze nemen het risico hiervan.Het kind kán natuurlijk ook gezond geboren worden.Ikzelf zou het risico niet nemen,hoe graag ik dan ook een kind zou willen.