Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:21

Ik reageerde specifiek op deze zinnetjes, die vond ik inderdaad nogal stellig maar zo zul je ze misschien niet bedoeld hebben?

Sammie schreef:
Alsof mensen nu daadwerkelijk hele dagen eten en drinken aan anderen aanbieden..

Ja hier (en op mijn vorige werk met voornamelijk Islamitische werknemers) is dat wel redelijk aan de orde van de dag ja. Stelletje vreetzakken zijn we gewoon :D.

En:

Sammie schreef:
En als er al drinken voor de hele afdeling wordt gehaald wordt dat meestal in het algemeen gevraagd of zelfs dat gebeurt in z'n geheel niet. Haalt iedereen het gewoon zelf bij de koffie/thee automaat.

En ook dit ben ik niet gewend bij de werkgevers waar ik gewerkt heb :o. Wij halen/haalden altijd gewoon koffie/thee/water etc voor iedereen en aangezien iedereen iedere keer wat anders drinkt en de keuze uit onze automaat reuze is, moet ik het iedere keer weer specifiek vragen.

Anyway, ik lus ook geen slakken (eet geen vlees :D maar daarvoor lustte ik ze ook al niet) dus ik laat het eveneens rusten ;). We reageren beide uit eigen ervaring en die is blijkbaar anders.

Nirvana_

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:34

Wij hadden hier bij de paarden iemand lopen die aan de ramadan mee deed. We hielden er vooral rekening mee met het plannen van onze jaarlijke barbeque :+ Ik vind het echt ieders eigen keus en veranwoording, hoewel ik het niet drinken wel heel slecht vind.. Waarom geen water toestaan? Wat is daar het nut van? Regelmatig gehad dat het zo vreselijk warm is, en om dan gewoon de paarden te rijden of je werk te doen.....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:38

Nirvana, nou dat vond ik ook wel pittig bij mijn oude werk ja. Daar werd het in de fabriek echt heet. Ik vond het altijd fijn voor de collegae als de ramadan gunstiger viel qua jaargetijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:40

Het lijkt mij ook enorm pittig, maar ik had het er best vaak over met de meiden op mijn werk en die gaven aan dat ze liever geen water dronken dan dat ze voor 1 glaasje water na de ramadan nog een dag in moesten halen. Wat ik ook wel weer kan begrijpen. Tijdens de ramadan zit je er met z'n allen in, je viert met z'n allen iftar en je sluit het prachtig ceremonieel af.. Als je buiten de ramadan nog dagen moet vasten dan heb je dat allemaal niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:45

nine1987 schreef:
Op t werk heb ik ook een islamitische meid in dienst gehad.. Zij deed ook mee aan de ramadan.. Nooit wat van gemerkt qua werk, maar had zo met haar te doen toen ze met 30'C nog steeds hier de containers met vracht uit aan t pakken was.. Maar ze klaagde nooit.. Vond ik wel bijzonder.. Want ik mocht alles eten en drinken en klaagde alles bij elkaar over de warmte.. :')

Inderdaad ja, het meisje waar ik mee gewerkt heb klaagde ook zo weinig, en dat met een t-shirt met lange mouwen en hoofddoek in een benauwde loods midden in de zomer :=
Knap, zeker, maar of het slim is..? Kan toch niet goed zijn voor je lichaam, zo hard werken in de hitte op een lege maag..

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:47

Een stagiaire bij ons op stal houdt ook Ramadan. De laatste dagen was het erg warm natuurlijk en stalwerkzaamheden zijn best zwaar. Ze is onwel geworden door vochtgebrek :( . Noodgedwongen heeft ze toch maar wat bouillon genomen maar we moeten wel overleggen hoe nu verder. Ik wil geen lichamelijk letsel op mijn geweten hebben.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:50

Gisteravond met Marokkaanse vrienden vanalles gedaan wat niet mocht, en toch blijven ze doorgaan met vasten. Ik snap het niet zo, als jij gaat vasten om dichter bij Allah te komen, waarom laat je al je andere slechte bezigheden ook niet vallen, daar verpest je het toch mee lijkt mij? Naja, ieder zijn eigen invulling, ben ook maar een leek op het gebied van hun geloof maar vind het altijd zo interessant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:52

Ik vind het altijd een beetje vreemd dat er bij de islam gelijk zo gek gekeken wordt als iemand niet 100% volgens de regels van het geloof leeft. Het christelijke geloof kent ook vele invullingen, opvattingen en denkwijzen, en ik ken genoeg christenen waar je dat helemaal niet aan zou merken. Die drinken ook, hebben seks buiten serieuze relaties om en gaan niet elke zondag naar de kerk. Er zijn ook islamitische mensen die dat niet doen, en dat betekent niet dat ze geen ramadan zouden mogen doen. Dat is een beetje net als zeggen dat mensen die niet streng volgens het christelijke geloof leven geen kerst zouden mogen vieren.

Ik vind het altijd enorm gezellig. Tijdens de ramadan is mijn wijk een enorm levende plek waar vooral 's avonds heel veel gezelligheid is. Tijdens suikerfeest is het al helemaal 1 groot feest.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:54

Maar wat te doen met een medewerker/stagiaire die door het vasten zijn/haar werk niet kan uitvoeren omdat hij/zij er onwel van wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:59

Dat is inderdaad heel vervelend voor een bedrijf, en heel lastig lijkt mij. Wij hebben er binnen het bedrijf nooit last van gehad, de meiden waarmee ik werkte vonden het juist fijn om achter de kassa in de airco te zitten.

Het lastige is, zoals anderen ook al zeiden, dat de ramadan hier heel anders gaat dan in islamitische landen. In Marokko staat het leven half stil tijdens de ramadan, mensen slapen overdag zo veel mogelijk en de zon gaat een stuk eerder onder, waardoor het vasten wat makkelijker wordt.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:02

De timing is nu idd ongunstig voor veel mensen. Blijft de vraag wat we er mee moeten. Het werk gaat gewoon door en haar school (Warendorf, bereitersopleiding) is onverbiddelijk: je maakt gewoon je stage af of verlaat de opleiding.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:03

InekeN en de werkzaamheden een beetje aanpassen? Ik snap overigens dat het wel een lastige situatie voor jou oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:04

Ben je al met haar in gesprek gegaan over hoe jullie dit kunnen oplossen? Het lijkt mij dat ze haar stage af wil maken, misschien dat ze zelf wel met een hele goede oplossing komt. Meer eten voor zonsopkomst, of misschien dat ze het met haar imam kan bespreken?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:07

Is idd erg lastig werkzaamheden aan te passen. Bokkers weten vast wel wat er allemaal op een middelgrote trainingsstal moet gebeuren, en dat is allemaal fysiek behoorlijk aanpakken. Ik zie dat de anderen haar best al veel ontzien, maar er zijn wel grenzen aan het mogelijke. Uiteraard hebben we al heel wat gesprekken gevoerd. Ze weet het zelf ook niet zo goed, wil heel graag blijven en past haar dieet na zonsondergang goed aan, ik heb haar een gesprek met diëtiste gegeven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:09

Emmaa_ schreef:
Ik vind het altijd een beetje vreemd dat er bij de islam gelijk zo gek gekeken wordt als iemand niet 100% volgens de regels van het geloof leeft. Het christelijke geloof kent ook vele invullingen, opvattingen en denkwijzen, en ik ken genoeg christenen waar je dat helemaal niet aan zou merken. Die drinken ook, hebben seks buiten serieuze relaties om en gaan niet elke zondag naar de kerk. Er zijn ook islamitische mensen die dat niet doen, en dat betekent niet dat ze geen ramadan zouden mogen doen. Dat is een beetje net als zeggen dat mensen die niet streng volgens het christelijke geloof leven geen kerst zouden mogen vieren.

Ik vind het altijd enorm gezellig. Tijdens de ramadan is mijn wijk een enorm levende plek waar vooral 's avonds heel veel gezelligheid is. Tijdens suikerfeest is het al helemaal 1 groot feest.

Christenen die ook drinken? Ik neem aan dat je alcohol bedoelt? maar dat is helemaal niet verboden in het Christendom.Bij Katholieken is wijn zelfs een onderdeel van de H.Mis. Moslims mogen inderdaad geen alcohol drinken voor zover ik weet. Nog even een anekdote uit de Bijbel: het allereerste wonder van Jezus was dat hij op een bruiloft,toen daar de wijn op was, water in wijn veranderde zodat ze weer door konden feesten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:12

Dat wijn drinken toegestaan is wist ik, maar ik had geen idee dat (excessief) alcohol drinken gewoon toegestaan is, mijn excuses dan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:17

Lastig, Ineke.
Het probleem met de rammadan is inderdaad dat het leven in niet-moslimlanden gewoon doorgaat.
Het werk moet gedaan worden. Een ondernemer kan als hij wil de deuren sluiten. Maar wie in dienst is of stagiare in dit geval, zal toch zijn taken moeten uitvoeren.
Het is imo ook niet correct om van de collega's extra werk te verlangen om diegene die aan rammadan doet te ontzien.
Als één van de collega's b.v hoofdpijn heeft of ongesteld is moet die óók doorgaan of ziekmelden.
En eigenlijk vind dat degene die aan rammadan doet en daardoor niet het werk kan verrichten daar dan ook zelf de consequenties voor moet dragen. Desnoods door de eigen vakantiedagen op te nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:18

Nou dat doorfeesten is wel een klein beetje overdreven.:= Zou dat ook niet perse koppelen aan excessief wijn drinken. Wijn was in die tijd reiner dan water. Dan dronk je dus beter wijn dan water. En er zat natuurlijk ook een symbolisch verhaal achter, immers hebben we nog steeds het water in wijn veranderen als een verwijzing naar iets dat onmogelijk is of wordt geacht.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:48

Wat bijzonder om te lezen wat een verschillende meningen mensen hebben over de ramadan en een eigen perceptie van wat het inhoudt, zelfs de mensen die zelf aan de ramadan meedoen gaan er blijkbaar niet hetzelfde mee om.

Mijn directe collega doet ook mee aan de ramadan en geeft aan dat de ramadan nooit je eigen gezondheid in gevaar mag brengen of voor gevaarlijke situaties mag zorgen. Dan doe je gewoon niet mee.

Hij geeft ook aan dat hoe zij (dus hij en zijn familie en vrienden even voor de duidelijkheid) de ramadan interpreteren eigenlijk een stukje bewustwording is. Een mentale uitdaging geënt op wachten en begrip en compassie hebben voor mensen met honger en die het gewoon in het algemeen minder goed getroffen hebben in het leven dan zijzelf. Bewust waarderen wat je hebt.
Zij 'proppen' zich 's nachts ook niet vol (aangezien dan het hele idee van bewustwording naar de maan zou zijn), maar zorgen met name dat ze de voedingsstoffen binnen krijgen om het lichaam te laten herstellen en bij de ochtendmaaltijd zorgen ze voor zoveel mogelijk trage verbranders om het lichaam zolang mogelijk aan het werk te laten zijn.
Het suikerfeest interpreteert hij ook als het samen het leven vieren en genieten. Zij hebben ook geen overvloed van eten en wat ze overhouden geven ze ook weer aan bekenden uit de familie en kennissenkringen (desnoods via via) die dus minder te besteden hebben zodat zij ook mee kunnen delen in hun geluk.

Zo ziet hij het...

Wij houden er op zich niet zo heel veel rekening mee als het gaat om het niet laten zien dat we zelf zitten te eten, maar ik zorg wel dat ik niet vraag of hij ook koffie wil bijvoorbeeld.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:52

Lastig inderdaad InekeN, gelukkig wordt het weer wat minder warm. Misschien dat dit nog enigszins helpt?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:02

Sammie schreef:
Nou dat doorfeesten is wel een klein beetje overdreven.:= Zou dat ook niet perse koppelen aan excessief wijn drinken. Wijn was in die tijd reiner dan water. Dan dronk je dus beter wijn dan water. En er zat natuurlijk ook een symbolisch verhaal achter, immers hebben we nog steeds het water in wijn veranderen als een verwijzing naar iets dat onmogelijk is of wordt geacht.

Daarnaast werd wijn zelden onverdund gedronken, dus zat er vaak alsnog water bij. Is ook een heel 'wereldse' verklaring van het 'wonder'. Men neme een kruik met wijn die veel te weinig bevat voor alle gasten. Vervolgens doet men water bij de wijn, en voilà, het hele feest kan een beker meedrinken. Held, die dat bedenkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:01

oomens schreef:
Daarnaast werd wijn zelden onverdund gedronken, dus zat er vaak alsnog water bij. Is ook een heel 'wereldse' verklaring van het 'wonder'. Men neme een kruik met wijn die veel te weinig bevat voor alle gasten. Vervolgens doet men water bij de wijn, en voilà, het hele feest kan een beker meedrinken. Held, die dat bedenkt.

*....ik heb een soort abonnement op jou....*
_/-\o_
Het verhaal waarbij Jezus water in wijn verandert gaat het over vaten met water (= schoonmaak middel) die opeens wijn blijken te bevatten.
Wat in de platste betekenis des woords een mazzeltje was, want de wijn die de ceremoniemeester voor de bruiloft heeft aangeschaft was glad op.

(PS.: dit verhaal gaat niet over christenen en of het een slemppartij was, wordt niet vermeld.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:40

Voor de twijfelaars onder de lezers: Neem de Bijbel, het Nieuwe Testament, Johannes hoofdstuk 2,daarin is het wonder op de bruiloft van Kana beschreven.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:14

Betekent dat voor christenen dat ze dan ook dronken mogen worden of zit er geen grens aan? Ik dacht weleens gelezen te hebben dat het wel verboden is om dronken te worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:53

Mogen is wel een groot woord, evenals verboden (het is niet onderdeel van de 10 geboden ofzo) misbruik wordt volgens mij niet gewaardeerd en ook voor gewaarschuwd. Staan ook een aantal voorbeelden in. Een vader die z'n dochter zwanger maakt, naakt voor de tent liggen ten schaamte van de familie, het met de dood bekopen en er staan wat spreuken en teksten in die aangeven dat dronken zijn niet de manier is. Kortom als je teveel drinkt ben je niet wijs maar een dwaas :+