Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jellybeans schreef:KellyDV schreef:
Oh maar er zijn ook doelen waarbij je wel zeker weet dat het geld op goede plekken terecht komt.
En daar geef ik met liefde mijn geld aan. Aan mensen die het echt nodig hebben. Voor een paard in Nederland dat hulp nodig heeft zijn andere oplossingen om aan geld te komen.
Ik denk dat 9 van de 10 x het geld (alles wat je geeft) niet aan komt/of veel minder.
Maar dat is natuurlijk een hele andere discussie
KoudbloedKim schreef:Ik denk daar anders over, maar heb geen zin om in herhaling te vallen.
_San87_ schreef:KoudbloedKim schreef:Ik denk daar anders over, maar heb geen zin om in herhaling te vallen.
Je kan er anders over denken, he goed recht. Maakt een paard nog steeds geen levensbehoefte. Eten, water, lucht, dat zijn levensbehoeften.
miesnaom schreef:Kuggur schreef:Het is gebedel. En om iets als een paard? Te belachelijk voor woorden. Pas je levensstijl aan bij je inkomen.
En het hebben van een paard hoort daarin een hele lage prioriteit te hebben.
En over prioriteiten gesproken, er zijn nogal wat goede doelen van mensen die zich werkelijk in nood bevinden, waar ik eerder geld aan zou spenderen dan aan één of andere miep in één van de meest welvarende delen van de wereld die haar dure speelgoed niet zelf kan bekostigen....
Dus als je op staande voet word ontslagen gaaf direct je paard eruit? Of heb je geen paard, lijkt me logischer je praat er zo lekker makkelijk over![]()
Daarom zijn er zo belachelijk veel paarden te koop. Maar idd ben ik het er mee eens dat als je het van te voren weet dat je het niet kan betalen dan niet aan beginnen ( maar dat lijkt mij logisch)
Edit: ik bedoel dit trouwens niet vals, zo komt het wel over. En ook niet persoonlijk.
Ik snap dat het geen eerste levensbehoefte is. Maar het heeft zeker wel emotionele waarde voor sommige mensen, zou zelf ook nooit zoiets doen maar ook zeker niet veroordelen als iemand zo z'n lieveling en maatje kan houden waarom niet? Omdat het even iets minder financieel mee zit?
_San87_ schreef:KoudbloedKim schreef:Ik denk daar anders over, maar heb geen zin om in herhaling te vallen.
Je kan er anders over denken, he goed recht. Maakt een paard nog steeds geen levensbehoefte. Eten, water, lucht, dat zijn levensbehoeften.
KellyDV schreef:Hoe wordt een paard een eerste levensbehoefte dan?_San87_ schreef:Je kan er anders over denken, he goed recht. Maakt een paard nog steeds geen levensbehoefte. Eten, water, lucht, dat zijn levensbehoeften.
Iedereen heeft zijn eigen mening. Ik ben het met KBK eens.Wat als een paard WEL een levensbehoefte wordt?
Bijvoorbeeld omdat je anders niet meer kan eten, of weet ik veel wat.
Kijk, daar kan natuurlijk niet iedereen zich in vinden. Dat is jammer.
KellyDV schreef:Er is ook nog een middenweg he..
Wel geld voor eten, ook voor maandelijkse kosten van het paard, maar niet voor hoge dierenartsrekeningen.
Ik ben het er ook mee eens als je amper je eten kan betalen dat het niet slim is natuurlijk..
Maar als je wel je eten kan betalen, en maandelijkse kosten van het paard ook..
KellyDV schreef:Er is ook nog een middenweg he..
Wel geld voor eten, ook voor maandelijkse kosten van het paard, maar niet voor hoge dierenartsrekeningen.
Ik ben het er ook mee eens als je amper je eten kan betalen dat het niet slim is natuurlijk..
Maar als je wel je eten kan betalen, en maandelijkse kosten van het paard ook..
Jellybeans schreef:Je bent 16, dus ik kan goed begrijpen dat je dat heel lastig vindt om te begrijpen.Ik kan dat inderdaad niet begrijpen. Ik hou heel veel van mijn paard maar dat maakt hem nog geen eerste levensbehoefte voor mij. Want zonder eerste levensbehoeften valt niet te leven. En kunnen jullie dan niet zonder jullie paard leven? Lijkt mij dat het voor iedereen mogelijk is.
KoudbloedKim schreef:Jellybeans schreef:Je bent 16, dus ik kan goed begrijpen dat je dat heel lastig vindt om te begrijpen.Ik kan dat inderdaad niet begrijpen. Ik hou heel veel van mijn paard maar dat maakt hem nog geen eerste levensbehoefte voor mij. Want zonder eerste levensbehoeften valt niet te leven. En kunnen jullie dan niet zonder jullie paard leven? Lijkt mij dat het voor iedereen mogelijk is.
Soms gebeuren er dingen in je leven waar je niet om hebt gevraagd, die zo heftig zijn dat je niet weet hoe je er mee om moet gaan.
Dat kan bijvoorbeeld (stelselmatige) mishandeling of misbruik zijn, maar bijvoorbeeld ook iets schokkenders of dat je bijvoorbeeld iemand vermoord hebt zien worden en daarna flink bent bedreigd.
Om die reden kun je je compleet afsluiten voor mensen, je vertrouwen in mensen kan door bepaalde gebeurtenissen naar het nulpunt zakken.
Als je op dat moment een dier in je leven hebt dat er altijd voor je is, altijd voor je klaar staat, altijd naar je luistert en onvoorwaardelijk van jou houdt zonder er iets voor terug te vragen, kan dat voor jou een reden zijn om door te gaan met je leven.
Vooral als dit dier bijvoorbeeld alleen door jou wordt verzorgd en jij verplicht bent naar het dier om er dagelijks heen te gaan.
Door zulke gebeurtenissen kun je het heel moeilijk vinden om door te gaan met leven en het liefst eigenlijk ook stoppen met je leven, omdat zodra je je ogen sluit, je alle beelden weer voor je ziet, máár er is 1% in je hele lichaam dat dit niet wil omdat je je paard niet in de steek wil laten.
Je staat s'ochtends op uit bed, gaat naar je paard, zorgt er met al je liefde voor, gaat weer naar huis en probeert je vast te houden aan die ene procent.
Op dat moment is dat dier jouw enige reden om te blijven leven, want als jij niet voor hem zorgt, wie doet het dan?
En ook al weet je dat er dan wel iemand anders komt die voor hem zorgt, voor jou werkt die gedachte op dat moment.
En is dat dus jouw reden om te leven, jouw levensbehoefte en in bepaald opzicht belangrijker dan eten, drinken of onderdak.
Ik hoop dat ik het zo wat duidelijk heb kunnen omschrijven.
Century schreef:Precies dit inderdaad.Ik denk dat het lastig te begrijpen is als je het zelf niet zo ervaren hebt, [naam]. Overigens begrijp ik het heel goed en snap ik heel goed waarom voor sommigen dieren een eerste levensbehoefte zijn. Je zou het bijna kunnen omschrijven als een medicijn voor de ziekte waar je anders aan dood zou gaan (bijv. zelfmoord bij een zware depressie).
Of zijn medicijnen in die zin ook geen eerste levensbehoefte?
Jellybeans schreef:De leeftijd was zeker niet bedoeld als sneer, wil ook niet dat je dat denkt.Ik ben inderdaad 16. Maar dat betekent niet dat ik niet weet wat ik zeg. Ik snap dat in zo'n situatie als die je omschrijft een paard als een eerste levensbehoefte kan voelen. Maar dat betekent niet dat een paard dan ook een eerste levensbehoefte is. Want hoe moeilijk het dan ook moet zijn, je kan heel goed (over)leven zonder paard. Of dat leuk is in bovenstaand Geval is den tweede.
_San87_ schreef:Laat ik het dan anders stellen.Ik denk dat hier de termen reden om te leven en eerste levensbehoefte erg door elkaar gegooid worden.