Eigen volk eerst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Eigen volk eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:10

Staat de zorg voor ouderen en zieken niet los van de hulp aan vluchtelingen?
Er schijnen overal potjes voor te zijn die onmogelijk met elkaar vermengd en gemengd kunnen worden.
Kijk onderandere eens naar dat wat er uitgegeven schijnt te worden aan kunst. Die bedragen zijn echt niet normaal als je bedenkt dat ouderen geen zorg schijnen te kunnen krijgen

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:56

Tamary
In de 2de WO was het vrijwel onmogelijk om vluchtelingen in buurlanden op te vangen.
Vrijwel alle landen waren betrokken in de oorlog.

Maar er waren wel andere problemen, de landverraders.

Nou trek je de vergelijking dat de staat de gasten er niet uit wil zetten. Terwijl de echtgenote dat wil.

Maar dat de echtgenote dat wil, ligt erg aan de omgeving waarin je leeft.
Ik ken zelf maar 1 persoon die dat wil.
Ook gisteren op feest luidde iemand de discussie in. Niemand die wilde dat de vluchtelingen gingen. Niemand die zich bedreigd voelde.

Maar om weer even op mijn opa terug te komen.
Het een schuilplaats aan hem aanbieden was echt gevaarlijk, 1 verrader en het hele gezin wat hielp was omgekomen.
Toen was het moedig en dat gezin heeft echt het weinige wat ze hadden gedeeld met vluchtelingen.

Dus nee, je kunt het niet vergelijken, toen waren er Nederlandse helden, echte helden.
Nu hebben wel alleen maar heel veel Je suis Charly's.
En op het moment dat de Charly Hebo doet wat ze altijd hebben gedaan, vreselijk zwartgallige satire maken waar alleen een select groepje van houd ( en het kende) Werd opeens de massa wakker, ja maar daar ben ik het niet mee eens....Dus, had je je huiswerk eerder goed moeten doen.
Maar 1 van de freeelancers van Charlie had vlak na de aanslag op tv al gezegd: i piss on the je suis Charlie. En dat heeft hij later gedaan

Wij zijn een land geworden wat alleen maar l*lt.
Maar de bankieren, die we aan hadden moeten pakken, vanwege de crisis, medelanders die ons besodemieteren houden wel de hand boven het hoofd.

En ik begin erg benieuwd te worden naar het selecte groepje mensen die alleen op internet zijn mond open durft te doen.
Maar 1 ding is zeker, niet alle Nederlanders willen dat vluchtelingen het land uit worden gezet.
Het is een van de problemen die ons land verscheurd.

Voor mijn opa was Amerika het einde van de wereld. De tijden zijn verandert, de vacantie toen, als ze die al hadden, was een dagje naar het strand.
Het gemak waar mensen nu een weekje Turkije of Curaçao doen, bestond nog niet.

Maar blijft staan dat je hoopt dat in oorlog je hoopt dat je overleeft. En dat er een plek is waar je veilig bent.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:53

Een topic met deze titel heb ik eerst over geslagen. Maar was toch benieuwd naar de discussie.

Gisteren las ik op fb een tweet over vluchtelingen op vakantie naar eigen land.

Mijn nekharen stonden overeind van alle reacties:

Ten eerste, zoals hier al vaker aangegeven, hoe wanhopig ben je als je je werk ( inkomen), huis (hypotheek), huisdieren (emotionele waarde) achterlaat om te vluchten.

Dan komen er reacties:
- een vluchteling mag niet reizen met een koffer
* wij zouden toch ook onze koffer pakken?
- en vluchteling mag niet reizen met het vliegtuig
* wij zouden toch ook een vlucht boeken als we die mogelijkheid hadden?
- er zijn (alleen) gelukzoekers (mensen door het beter willen hebben dan in eigen land)
* ik kan zo mensen opnoemen die nu in de bijstand zitten en dat prima vinden, die zo naar een land zouden vertrekken waar ze waarschijnlijk meer zouden krijgen
- criminaliteit gaat omhoog
* in elke groep zitten mensen die het minder nauw nemen met de wet. Zou fijn zijn als dat door niemand getollereerd werd ( ook binnen Nederland)
- allochtonen scholen samen en leren de taal niet
* autochtonen die emigreren doen toch hetzelfde in Canada / Australië? Hele Nederlandse dorpen die onderling Nederland spreken.
Mijn ervaring bij een internationaal bedrijf is ook dat buitenlanders niet eens de kans krijgen om hun Nederlands te oefenen, omdat 'wij' direct overschakelen naar Duits of Engels.

Kranten / journaal geloof ik maar half (stemmingmakerij) en ik zou een sporthal/ gevangenis met 3 kinderen ook vreselijk vinden. Hoe dankbaar ik ook zou zijn, best kans dat als iemand me zou interviewen en zou vragen hoe ik dat zou vinden, mijn antwoord ook zou zijn 'vreselijk zonder privacy en ieder een eigen kamer' :(

Ok, ik vraag me wel af waarom ze terug gaan naar eigen land ( op kosten van de overheid??) als het niet veilig is, maar verder? Ik zou graag willen dat we opgevangen worden als we aangevallen zouden worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:03

Citaat:
Waar het mij om wringt is dat het merendeel wat nu Europa binnen komt, helemaal niet uit oorlog situaties komen en daarom niet persé hun land hoeven verlaten. Als dit nou allemaal fijne en welwillende mensen zouden zijn, is het nog een ander verhaal. De fijne en welwillende mensen zijn mij ook welkom.

Een goede en gewaardeerde kennis van mij, is jaren geleden met zijn ouders uit Syrië hierheen gekomen. Zijn vader voorzag toen al dat het helemaal mis zou gaan. Ze hebben hun best gedaan om zich aan te passen en dat is ze ook gelukt. Ze dragen hun steentje bij aan deze maatschappij en kijken zelf met lede ogen naar wat er nu gebeurd. Zelf zeggen ze, en dat zijn hun eigen woorden, dat wat er nu deze kant opkomt, voor het overgrote merendeel tuig is.

Tja.
"Dubbele normaal"....?
Ooit in een vluchtelingen kamp in Jordanië geweest...?

In zo'n kamp kun je werkelijk op geen enkele wijze 'een steentje bijdragen aan welke maatschappij dan ook'....
....maar je kunt ook zeggen dat iemand dan niet rechtstreeks uit de oorlog komt.
Die mensen zitten dus dubbel klem.

Ik stem overigens nadrukkelijk niet in met de gedachte dat 'het merendeel niet uit de oorlog komt'.
We hebben een stuk of dertig gewapende conflicten - en volgens de Chinezen hoort hun bezetting van Tibet hier niet bij.

En een vluchteling heeft recht op opvang, of wij dat leuk vinden of niet, omdat hij of zij geen leven had op de plek van oorsprong.
Niet 'recht op verblijf bij goed gedrag'.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:10

Stelling in de titel ben ik het niet mee eens maar ik vind het vluchtelingenbeleid wel echt de pan uit reizen. Gratis ov? Door heel het land of alleen van dorp naar dichtstbijzijnde stad te komen? Ja ik vind dat die vluchtelingen erg veel krijgen en er maar weinig voor terug doen. Althans dat is wat ik er van merk. Er is zat werk waar ook de vluchtelingen aan mee kunnen helpen. Vrijwilligers zoeken ze overal wel en je kan bv best een vluchteling hebben die bij de plaatselijke zorgboerderij stallen gaat mesten ik noem maar wat. Simpele taken die iedereen kan doen.

Ik heb er niks op tegen dat vluchtelingen hier opgevangen worden maar als zij gratis ov krijgen en ook nog zakgeld elke week terwijl er in de zorg nog genoeg te verbeteren valt.. Ja dat snap ik echt niet.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:22

Vluchtelingen krijgen geen gratis OV. Ook zij moeten gewoon betalen :)

Daarnaast mogen ze niet werken zolang ze geen status hebben en is de taal voor hen een grote barrière. Taalcursussen zitten vaak overvol waardoor ze ook niet de kans krijgen de taal te leren. Naast het feit dat veel bedrijven/boerderijen vaak niet op vluchtelingen zitten te wachten lijkt het wel.

Daarnaast krijgen ze echt niet zoveel als er door veel mensen gedacht wordt..

Onderwijs krijgen ze wel tot 18 jaar en dat geeft veel jonge vluchtelingen de kans op de taal te leven en zich aan te passen aan de maatschappij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:25

tamary schreef:
De mensen die nu deze kant op komen zijn door geopolitiek gekonkel en of klimaatveranderingen op drift geraakt.

Dus? Dan is het minder erg als je dood gaat? En dat wij nadrukkelijk een aandeel hebben in dat geopolitieke gekonkel en zeker ook in de klimaatveranderingen, dat zou toch juist een reden moeten zijn dat wij ons daar ook verantwoordelijk voor voelen?

Citaat:
WOI & WOII vluchtelingenstromen met deze situatie vergelijken klopt niet. Die mensen zijn opgevangen in buurlanden en andere landen met een vergelijkbare staatsvorm en culturele basis.

Libanon vangt nu al ruim een miljoen Syriers op. Maar heel gek, bij die buurlanden kraakt de infrastructuur ook in hun voegen. Meer dan bij ons. Ondans kun zogenaamde 'vergelijkbare staatsvorm' (wat niet waar is) of 'culturele basis' (wat me ook klets lijkt) houdt ook dat een keer op.

Citaat:
Die basis is niet zo zeer christelijk (al was dat toen wel een stuk duidelijker aanwezig dan nu), maar je identiteit als zijnde mens. Niet christen of moslim, homo of hetro, man of vrouw, maar MENS.

Vreemd, want we vinden het blijkbaar wel ok om mensen aan hun lot over te laten, als ze toevallig niet 5-generaties-hollands zijn.
Onze 'menselijke' identiteit is gek genoeg toch vooral heel selectief.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:29

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Citaat:
Hoeveel geld krijgen asielzoekers in Nederland?
Een asielzoeker krijgt bij aankomst onderdak, maaltijden en zaken zoals zeep, toiletartikelen en wasmiddel. Tijdens de asielprocedure ontvangt een asielzoeker maximaal € 58 per week voor eten, kleding en zakgeld voor andere uitgaven.

Zakgeld
Het zakgeld is € 12,95 per week. Dat geldt ook voor kinderen. Dit bedrag is bedoeld voor de aanschaf van kleding , toiletartikelen en andere persoonlijke uitgaven. Het geld voor de kinderen wordt aan de ouders uitbetaald.

Eetgeld
Het eetgeld is afhankelijk van leeftijd en de gezinssamenstelling. In 2016 krijgt een alleenstaande asielzoeker €45,36 voor voeding per week, een gezin met 2 kinderen ontvangt ongeveer € 112 per week.

Woont een asielzoeker in een opvangcentrum waar hij niet zelf voor de (warme) hoofdmaaltijd hoeft te zorgen? Dan krijgt hij een lagere vergoeding voor eten. Een alleenstaande krijgt dan € 29,12 per week, een gezin met 2 kinderen ongeveer € 68 per week.

De bedragen zijn gebaseerd op normen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Eenmalige vergoedingen
Ook kan een asielzoeker eenmalige vergoedingen krijgen. Bijvoorbeeld voor:

keukenspullen om zelf te kunnen koken;
reiskosten voor de asielprocedure, bezoek aan medische zorg, onderwijs;
uitvoeren van (vrijwillige) werkzaamheden, zoals onderhoud van gebouwen: maximaal € 14 per week;
schoolkosten van leerplichtige kinderen: zo’n € 35 per schooljaar.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:33

Wat ik niet snap is dat studenten niet meer in de spits mogen met het ov... Terwijl de asielzoekers dan wel de treinen vol houden. Vind dat wel een beetje hypocriet. Verder vind ik het inderdaad wel een beetje raar, er zijn idd genoeg Nederlanders die geen ov kunnen betalen... Maar ach.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:41

Santos_05 schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Citaat:
Hoeveel geld krijgen asielzoekers in Nederland?
Een asielzoeker krijgt bij aankomst onderdak, maaltijden en zaken zoals zeep, toiletartikelen en wasmiddel. Tijdens de asielprocedure ontvangt een asielzoeker maximaal € 58 per week voor eten, kleding en zakgeld voor andere uitgaven.

Zakgeld
Het zakgeld is € 12,95 per week. Dat geldt ook voor kinderen. Dit bedrag is bedoeld voor de aanschaf van kleding , toiletartikelen en andere persoonlijke uitgaven. Het geld voor de kinderen wordt aan de ouders uitbetaald.

Eetgeld
Het eetgeld is afhankelijk van leeftijd en de gezinssamenstelling. In 2016 krijgt een alleenstaande asielzoeker €45,36 voor voeding per week, een gezin met 2 kinderen ontvangt ongeveer € 112 per week.

Woont een asielzoeker in een opvangcentrum waar hij niet zelf voor de (warme) hoofdmaaltijd hoeft te zorgen? Dan krijgt hij een lagere vergoeding voor eten. Een alleenstaande krijgt dan € 29,12 per week, een gezin met 2 kinderen ongeveer € 68 per week.

De bedragen zijn gebaseerd op normen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Eenmalige vergoedingen
Ook kan een asielzoeker eenmalige vergoedingen krijgen. Bijvoorbeeld voor:

keukenspullen om zelf te kunnen koken;
reiskosten voor de asielprocedure, bezoek aan medische zorg, onderwijs;
uitvoeren van (vrijwillige) werkzaamheden, zoals onderhoud van gebouwen: maximaal € 14 per week;
schoolkosten van leerplichtige kinderen: zo’n € 35 per schooljaar.

Tja, er zijn mensen in NL die minder netto per week te besteden hebben, (die bijv. ziek zijn of buiten hun eigen schuld om in de miserie zitten).
Daar komt de weerstand vandaan denk ik...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:45

nine1987 schreef:
Ik vind t een moeilijke kwestie..

Van mij is iedereen welkom in Nederland, als het hommeles is in eigen land.. Men mag hier van mij ook een toekomst opbouwen en blijven, MITS er ook daadwerkelijk ingeburgerd wordt hier.. Men moet de taal leren, een baan vinden, kortom een aanwinst zijn voor de maatschappij.. Let wel, wil je je eigen godsdienst en gebruiken uitoefenen.. Prima.. Moet ruimte voor zijn vond ik.. Maar weer MITS er ook respect is voor ongelovigen/mensen met een ander geloof/gebruiken.. Durf te leren van elkaar.. Toon interesse.. Zo burgert iemand ook veel makkelijker in.. :j

Het volk dat hier rotzooi loopt te trappen (ja ook de 2e/3e generatie) mogen ze van mij linea recta eruit gooien.. Daar heb ik een broertje dood aan.. 40 jaar in NL wonen en nog maar 4 woorden Nederlands soreken.. Jongeren die de boel vernielen.. Mannen die vrouwen lastig vallen.. Groepen die met slinkse trucjes de mensen van hun sieraden beroven, groepen die honden stelen voor gevechten.. En ga zo maar door.. Weg ermee.. Allemaal..

Ook ik ben het hier mee eens. Heel erg voor de mensen die werkelijk vluchten uit het land, maar het 'uitschot' om het netjes te noemen die hier enkel rotzooi komen schoppen terug sturen. Of mensen die klagen over dat het hier zo slecht is zoals in het filmpje dat viraal rond ging op FB. Daar gingen mijn nekharen van overeind staan. Dan denk ik idd eigen volk eerst.

Mocht er hier oorlog uitbreken zou ik al blij zijn als mijn gezin veilig is, dat ik eten en drinken+onderdak heb ongeacht met hoeveel mensen ik in een ruimte zou moeten zitten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:54

Mariska14015 schreef:
Wat ik niet snap is dat studenten niet meer in de spits mogen met het ov... Terwijl de asielzoekers dan wel de treinen vol houden. Vind dat wel een beetje hypocriet. Verder vind ik het inderdaad wel een beetje raar, er zijn idd genoeg Nederlanders die geen ov kunnen betalen... Maar ach.

Studenten mogen nog met de spits rijden, ze zijn alleen aan het kijken of onderwijs instellingen hun lestijden kunnen veranderen zodat ze niet meet in de spits hoeven te reizen (wat ik ook vreemd vind maar goed, dat is een ander onderwerp). Met een studenten OV word je om 8:00 niet uit de trein gezet ;) Asielzoekers krijgen geen gratis OV. Dus waarom met argumenten komen die er niet helemaal toe doen? Werkende mensen houden de trein ook vol :+
Je kan capaciteitsprobleem van de ns toch niet de asielzoekers afrekenen?

Zie de zorg ook al weer langskomen; de zorg moest veranderen, maar die verandering was al ruimschoots voor de grotere stroom asielzoekers in gang gezet. Dat het zorgbeleid op bepaalde punten faalt, staat los de asielzoekers.

Mensen kunnen opeens calimero's worden en dat is niet eerlijk :Y) Asielzoekers maken het beleid niet, maar krijgen wel de schuld ervan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:04

In de OP staat dat de asielzoekers gratis OV krijgen. Maar dat is dus niet waar? Scheelt weer :) . ik vind de verhoudingen gewoon niet kloppen. De vluchtelingen hebben het beter dan sommige Nederlanders en dat vind ik wel vreemd. Want als het nu ineens voor hen kan,waarom kan het dan niet ook voor de Nederlanders die hier jaren hard gewerkt hebben maar nu in de problemen geraakt zijn door bv de crisis?

Nogmaals. Niets op tegen dat zij hulp krijgen maar waarom wij dan niet ook? En ja er zijn een aantal mensen die het voor zichzelf verkloot hebben maar er zijn er zoveel die in een situatie zitten waar ze zelf zo weinig aan kunnen doen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:08

Sassy schreef:
Tja, er zijn mensen in NL die minder netto per week te besteden hebben, (die bijv. ziek zijn of buiten hun eigen schuld om in de miserie zitten).
Daar komt de weerstand vandaan denk ik...

Maar waarom leggen we die weerstand niet neer bij de mensen die die beslissingen nemen? De hoge kosten voor chronisch zieken worden niet veroorzaakt door vluchtelingen, maar door de combinatie van minister Schippers, de top van de zorgverzekeraars, de farmaceutische industrie en de grootverdieners in zorgaanbieders. Dat kan wel anders hoor - maar de motivatie is er niet, want men verdient er toch leuk aan.

Idem bij schuldenproblematiek. Een deel wordt bewust gecreëerd door bedrijven, omdat schulden creëren lucratieve business is, een deel ontstaat door ons systeem dat fragiel en ingewikkeld is, waardoor mensen er te makkelijk doorheen vallen. Vervolgens worden de mensen verder in de problemen geduwd doordat de wettelijke bescherming (beslagvrije voet bv) heel vaak niet gerespecteerd worden. Daar hebben vluchtelingen niets mee te maken, de financiele industrie en een gebrek aan toezicht / bescherming uiteraard wel. Waarom worden we daar dan niet boos op, maar blijven we juist kiezen voor partijen die dat allemaal wel prima vinden?

Dat is precies waarom het aanwijzen van een zondebok zo schadelijk is, maar ook zo aantrekkelijk is om aan te jagen: want het leidt prima af van waar het werkelijk om gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:09

Maar veel asielzoekers hebben het veel slechter dan menig Nederlander, is dat wel oke?

Ik hoor weinig mensen dan zeggen 'ik mag werken en zij niet, en dat is niet eerlijk!' Of 'mijn bijstandsuitkering is veel hoger dan hun inkomen en dat is niet eerlijk!"

Nee, je hoort vooral de Calimero in mensen naar boven komen. Toch wil niemand met ze ruilen.... ;) Ik hoor mensen klagen over tekort aan woningen voor de autochtonen (en dat klopt, er is ook een tekort aan goedkopere woonruimte in veel steden), maar niemand wil graag in een slaapzaal slapen zoals een asielzoeker vaak wel moet....
(staat iedereen ook vrij om zelf Nederland te verlaten uiteraard, ook de autochtonen)

Gratis OV is een hoax.

T is makkelijk om de zwakste groep tot zondebok te maken. En dat vind ik jammer. Het is makkelijker om maar de asielzoekers te wijzen, dan de ns aan te schrijven als de treinen weer eens te vol zitten. Of als er te weinig sociale huurwoningen zijn de schuld te leggen bij de asielzoekers, terwijl de gemeente en cooperperaties hun beleid al jaren niet op orde hebben.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:23

Mensen lezen vaak niet verder dan hun neus lang is.

Zie ik ook wel eens op FB als er weer eens een berichtje van nieuwspaal voorbij komt, echt er is genoeg volk wat daar serieus op inspringt.

Mijn persoonlijke mening is dat de asielprocedures sneller en efficiënter zouden moeten, iemand iets mispeutert (zoals in Leopoldsburg bijv.) dan enkeltje terug naar land van herkomst.
Maar nee, diegene in Leopoldsburg werd de toegang tot opvang ontzegd, en gewoon buiten de poort van het AZC gezet, ga er maar vanuit dat die de illegaliteit induikt, net als vele anderen.
Nogal lekker als je daar in de buurt woont :(

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:31

vuurneon schreef:
Maar veel asielzoekers hebben het veel slechter dan menig Nederlander, is dat wel oke?

Ik hoor weinig mensen dan zeggen 'ik mag werken en zij niet, en dat is niet eerlijk!' Of 'mijn bijstandsuitkering is veel hoger dan hun inkomen en dat is niet eerlijk!"

Nee, dat is zo.

Ik zeg altijd ik ben blij dat ik kan en mag werken.
Moet er niet aan denken van iemand afhankelijk te zijn.

Probleem wat ik er alleen aan zie, het werkende deel van de bevolking gaat steeds kleiner worden, de kosten rijzen de pan uit, het gaat op lange termijn moeilijker worden vluchtelingen überhaupt nog te kunnen helpen.
Versoberen van de opvang is dan het antwoord vanuit de politiek :')

Nee, juist niet, versnellen van asielprocedures wel...bespaar je "onnodige" kosten mee, geld wat je aan een kwetsbare doelgroep zou kunnen besteden, die het wel nodig hebben.

Tja, eerst laat men het uit de hand lopen, dan is er paniekvoetbal (sluit de grenzen maar), en iets oplossen? Ho maar...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:31

persoonlijk denk ik dat de eigen volk eerst kreet nog wel vaker zal klinken in Nederland en daarbuiten. Er zitten in opvangcentra nog 16.000 mensen die een verblijfsvergunning hebben maar nog geen woning,, de regering wil er alles aan doen om ze zo snel mogelijk te helpen. Tja, en daar sta je dan als Nederlander, al meer dan zes, zeven , acht jaar op de wachtlijst voor een sociale huurwoning en wie krijgt grote voorrang? Juist.
Ik begrijp heel goed waar de onvrede vandaan komt, iemand zei , we eten er geen boterham minder om maar ik denk dat die tijd nog wel gaat komen(helaas) en dan zijn er pas echt problemen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:34

bigone schreef:
persoonlijk denk ik dat de eigen volk eerst kreet nog wel vaker zal klinken in Nederland en daarbuiten. Er zitten in opvangcentra nog 16.000 mensen die een verblijfsvergunning hebben maar nog geen woning,, de regering wil er alles aan doen om ze zo snel mogelijk te helpen. Tja, en daar sta je dan als Nederlander, al meer dan zes, zeven , acht jaar op de wachtlijst voor een sociale huurwoning en wie krijgt grote voorrang? Juist.
Ik begrijp heel goed waar de onvrede vandaan komt, iemand zei , we eten er geen boterham minder om maar ik denk dat die tijd nog wel gaat komen(helaas) en dan zijn er pas echt problemen.

Gemeentes mochten toch nu zelf bepalen of iemand met een verblijfsvergunning voor gaat?
Of ben ik nu fout geïnformeerd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:47

bigone schreef:
de regering wil er alles aan doen om ze zo snel mogelijk te helpen.

Dezelfde regering die eerst stelselmatig en bewust de woningbouwverenigingen hebben gedwongen om hun woningen te verkopen. Die volkshuisvesting uit het ministerie heeft gehaald en vindt dat het hun zaak niet meer is om na te denken hoe we in Nederland zorgen dat iedereen een betaalbare woning heeft. Die het ok vinden dat buitenlandse investeerders onze woningen opkopen zodat de door ons betaalde huur onze economie uitgaat.

Ik snap waar de onvrede vandaan komt, ik snap niet waarom de onvrede zich niet richt op de veroorzakers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:47

*knakt vingers* Yay we mogen weer :))

Ik ben blij dat ik in een lang woon waar vluchtelingen door het grootste deel van de bevolking zo welkom geheten worden. Mijn hart warmt echt op als ik lees dat er een overschot aan vrijwilligers is en dat er dus zelfs wachtlijsten zijn om te kunnen helpen. Natuurlijk zitten er kronkels in het beleid, maar imo komen die vooral voort uit een veel te hoge instroom en niet genoeg grip op de situatie. Ik ben het totaal niet eens met de deal met Turkije, maar dit is wel een van de redenen dat wij hier nu nog maar een handjevol asielaanvragen per week hebben ipv het torenhoge getal van de afgelopen maanden.

Overigens wordt er veel in die integratie gestoken, zo zijn ze in Utrecht al bezig met integreren vanaf het moment van aankomst. Tweede dag dat ze er zijn gelijk de schoolbanken in.

En Sassy dat klopt, gemeentes bepalen dat in principe zelf. Er is echter wel een grote oproep gedaan vanuit de overheid om huisvesting te zoeken voor vluchtelingen. Ben het er niet mee eens dat er daardoor mensen die al jaren op de wachtlijst voor een sociale huurwoning langer moeten wachten, maar ik vraag me oprecht af hoe vaak dat gebeurt (weet iemand dat? Niet ervaringen uit eigen kring maar echt hoe veel dat er zijn?). Ben wel voor het ombouwen van anti-kraak projecten tot woonruimtes voor langere tijd.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:51

JackenJill schreef:
benangelique schreef:
De echte vluchtelingen willen hier helemaal niet blijven. Die willen gewoon een einde aan alle ellende en terug naar eigen huis en haard

Inderdaad, de man waar ik het over heb, zei tegen me: zodra het weer veilig is in mijn land, ga ik echt weer terug, dat is mijn thuis.

Iets wat hier heel mooi bij aansluit en echt de moeite waard is om te beluisteren:
http://www.woord.nl/luister.POMS_VPRO_601665.html

Podcast over een gezin dat is gevlucht uit Sarajevo. Ze willen geen beroep doen op de Nederlandse gastvrijheid en na een lange weg bouwen ze hier in Nederland een bestaan op. Uiteindelijk keren ze terug naar hun echte thuis.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:53

Emmaa_ schreef:
En Sassy dat klopt, gemeentes bepalen dat in principe zelf. Er is echter wel een grote oproep gedaan vanuit de overheid om huisvesting te zoeken voor vluchtelingen. Ben het er niet mee eens dat er daardoor mensen die al jaren op de wachtlijst voor een sociale huurwoning langer moeten wachten, maar ik vraag me oprecht af hoe vaak dat gebeurt (weet iemand dat? Niet ervaringen uit eigen kring maar echt hoe veel dat er zijn?). Ben wel voor het ombouwen van anti-kraak projecten tot woonruimtes voor langere tijd.

Hoe het zit met de invloed van vluchtelingen op de wachtlijsten voor sociale huur weet ik niet precies, maar hier zijn iig wel alle huisvestingscijfers te vinden:

https://www.opnieuwthuis.nl/meer-cijfers
En een kaartje met huisvesting t.o.v. taakstelling vanuit het Rijk: https://www.opnieuwthuis.nl/land-in-beeld/gemeente

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:57

Szan schreef:
Emmaa_ schreef:

Hoe het zit met de invloed van vluchtelingen op de wachtlijsten voor sociale huur weet ik niet precies, maar hier zijn iig wel alle huisvestingscijfers te vinden:

https://www.opnieuwthuis.nl/meer-cijfers
En een kaartje met huisvesting t.o.v. taakstelling vanuit het Rijk: https://www.opnieuwthuis.nl/land-in-beeld/gemeente

Thanks! Heb geen tijd om er heel uitgebreid naar te kijken maar op de factsheet van april kan je zien dat er in Amsterdam het grootste aantal vluchtelingen gehuisvest zijn, dat waren er in de periode januari-april 2016 537. Denk dat dat voor een grote stad als Amsterdam maar een klein aandeel is waar mensen die op de lijst staan niet per se heel veel van merken.

Moeilijk om cijfers van kleine gemeenten te vinden. In Utrecht waren het er in dezelfde periode maar 190, wat echt niet zal drukken op de sociale huur in de stad. Wel kan ik me goed voorstellen dat het een probleem is in kleinere gemeentes waar weinig sociale woningen zijn en waar de wachtlijsten relatief gezien erg lang zijn.

Interessant, in ieder geval. Ik ben absoluut voor creatievere oplossingen vinden voor permanente huisvesting, maar dat vergt wel wat aanpassingen. Zo is er in grote steden erg veel leegstand, het lijkt mij niet verkeerd om die panden in een groot project op te knappen om er volwaardige woningen van te maken, maar ik zou niet kunnen zeggen hoe realistisch dat is.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:11

mirim schreef:
Staat de zorg voor ouderen en zieken niet los van de hulp aan vluchtelingen?
Er schijnen overal potjes voor te zijn die onmogelijk met elkaar vermengd en gemengd kunnen worden.
Kijk onderandere eens naar dat wat er uitgegeven schijnt te worden aan kunst. Die bedragen zijn echt niet normaal als je bedenkt dat ouderen geen zorg schijnen te kunnen krijgen

Klopt. Ik zou de bron terug moeten zoeken en dat doe ik liever achter een echte pc, maar de hulp aan de vluchtelingen wordt betaald uit het potje "hulp aan ontwikkelingslanden". Dus in plaats van geld naar arme mensen in het buitenland, gaat het nu naar arme buitenlandse mensen in ons eigen land. Die het geld hier weer uitgeven.