Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Waar het mij om wringt is dat het merendeel wat nu Europa binnen komt, helemaal niet uit oorlog situaties komen en daarom niet persé hun land hoeven verlaten. Als dit nou allemaal fijne en welwillende mensen zouden zijn, is het nog een ander verhaal. De fijne en welwillende mensen zijn mij ook welkom.
Een goede en gewaardeerde kennis van mij, is jaren geleden met zijn ouders uit Syrië hierheen gekomen. Zijn vader voorzag toen al dat het helemaal mis zou gaan. Ze hebben hun best gedaan om zich aan te passen en dat is ze ook gelukt. Ze dragen hun steentje bij aan deze maatschappij en kijken zelf met lede ogen naar wat er nu gebeurd. Zelf zeggen ze, en dat zijn hun eigen woorden, dat wat er nu deze kant opkomt, voor het overgrote merendeel tuig is.
tamary schreef:De mensen die nu deze kant op komen zijn door geopolitiek gekonkel en of klimaatveranderingen op drift geraakt.
Citaat:WOI & WOII vluchtelingenstromen met deze situatie vergelijken klopt niet. Die mensen zijn opgevangen in buurlanden en andere landen met een vergelijkbare staatsvorm en culturele basis.
Citaat:Die basis is niet zo zeer christelijk (al was dat toen wel een stuk duidelijker aanwezig dan nu), maar je identiteit als zijnde mens. Niet christen of moslim, homo of hetro, man of vrouw, maar MENS.
Citaat:Hoeveel geld krijgen asielzoekers in Nederland?
Een asielzoeker krijgt bij aankomst onderdak, maaltijden en zaken zoals zeep, toiletartikelen en wasmiddel. Tijdens de asielprocedure ontvangt een asielzoeker maximaal € 58 per week voor eten, kleding en zakgeld voor andere uitgaven.
Zakgeld
Het zakgeld is € 12,95 per week. Dat geldt ook voor kinderen. Dit bedrag is bedoeld voor de aanschaf van kleding , toiletartikelen en andere persoonlijke uitgaven. Het geld voor de kinderen wordt aan de ouders uitbetaald.
Eetgeld
Het eetgeld is afhankelijk van leeftijd en de gezinssamenstelling. In 2016 krijgt een alleenstaande asielzoeker €45,36 voor voeding per week, een gezin met 2 kinderen ontvangt ongeveer € 112 per week.
Woont een asielzoeker in een opvangcentrum waar hij niet zelf voor de (warme) hoofdmaaltijd hoeft te zorgen? Dan krijgt hij een lagere vergoeding voor eten. Een alleenstaande krijgt dan € 29,12 per week, een gezin met 2 kinderen ongeveer € 68 per week.
De bedragen zijn gebaseerd op normen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Eenmalige vergoedingen
Ook kan een asielzoeker eenmalige vergoedingen krijgen. Bijvoorbeeld voor:
keukenspullen om zelf te kunnen koken;
reiskosten voor de asielprocedure, bezoek aan medische zorg, onderwijs;
uitvoeren van (vrijwillige) werkzaamheden, zoals onderhoud van gebouwen: maximaal € 14 per week;
schoolkosten van leerplichtige kinderen: zo’n € 35 per schooljaar.
Santos_05 schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederlandCitaat:Hoeveel geld krijgen asielzoekers in Nederland?
Een asielzoeker krijgt bij aankomst onderdak, maaltijden en zaken zoals zeep, toiletartikelen en wasmiddel. Tijdens de asielprocedure ontvangt een asielzoeker maximaal € 58 per week voor eten, kleding en zakgeld voor andere uitgaven.
Zakgeld
Het zakgeld is € 12,95 per week. Dat geldt ook voor kinderen. Dit bedrag is bedoeld voor de aanschaf van kleding , toiletartikelen en andere persoonlijke uitgaven. Het geld voor de kinderen wordt aan de ouders uitbetaald.
Eetgeld
Het eetgeld is afhankelijk van leeftijd en de gezinssamenstelling. In 2016 krijgt een alleenstaande asielzoeker €45,36 voor voeding per week, een gezin met 2 kinderen ontvangt ongeveer € 112 per week.
Woont een asielzoeker in een opvangcentrum waar hij niet zelf voor de (warme) hoofdmaaltijd hoeft te zorgen? Dan krijgt hij een lagere vergoeding voor eten. Een alleenstaande krijgt dan € 29,12 per week, een gezin met 2 kinderen ongeveer € 68 per week.
De bedragen zijn gebaseerd op normen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Eenmalige vergoedingen
Ook kan een asielzoeker eenmalige vergoedingen krijgen. Bijvoorbeeld voor:
keukenspullen om zelf te kunnen koken;
reiskosten voor de asielprocedure, bezoek aan medische zorg, onderwijs;
uitvoeren van (vrijwillige) werkzaamheden, zoals onderhoud van gebouwen: maximaal € 14 per week;
schoolkosten van leerplichtige kinderen: zo’n € 35 per schooljaar.
nine1987 schreef:Ik vind t een moeilijke kwestie..
Van mij is iedereen welkom in Nederland, als het hommeles is in eigen land.. Men mag hier van mij ook een toekomst opbouwen en blijven, MITS er ook daadwerkelijk ingeburgerd wordt hier.. Men moet de taal leren, een baan vinden, kortom een aanwinst zijn voor de maatschappij.. Let wel, wil je je eigen godsdienst en gebruiken uitoefenen.. Prima.. Moet ruimte voor zijn vond ik.. Maar weer MITS er ook respect is voor ongelovigen/mensen met een ander geloof/gebruiken.. Durf te leren van elkaar.. Toon interesse.. Zo burgert iemand ook veel makkelijker in..
Het volk dat hier rotzooi loopt te trappen (ja ook de 2e/3e generatie) mogen ze van mij linea recta eruit gooien.. Daar heb ik een broertje dood aan.. 40 jaar in NL wonen en nog maar 4 woorden Nederlands soreken.. Jongeren die de boel vernielen.. Mannen die vrouwen lastig vallen.. Groepen die met slinkse trucjes de mensen van hun sieraden beroven, groepen die honden stelen voor gevechten.. En ga zo maar door.. Weg ermee.. Allemaal..
Mariska14015 schreef:Wat ik niet snap is dat studenten niet meer in de spits mogen met het ov... Terwijl de asielzoekers dan wel de treinen vol houden. Vind dat wel een beetje hypocriet. Verder vind ik het inderdaad wel een beetje raar, er zijn idd genoeg Nederlanders die geen ov kunnen betalen... Maar ach.
Sassy schreef:Tja, er zijn mensen in NL die minder netto per week te besteden hebben, (die bijv. ziek zijn of buiten hun eigen schuld om in de miserie zitten).
Daar komt de weerstand vandaan denk ik...
vuurneon schreef:Maar veel asielzoekers hebben het veel slechter dan menig Nederlander, is dat wel oke?
Ik hoor weinig mensen dan zeggen 'ik mag werken en zij niet, en dat is niet eerlijk!' Of 'mijn bijstandsuitkering is veel hoger dan hun inkomen en dat is niet eerlijk!"
bigone schreef:persoonlijk denk ik dat de eigen volk eerst kreet nog wel vaker zal klinken in Nederland en daarbuiten. Er zitten in opvangcentra nog 16.000 mensen die een verblijfsvergunning hebben maar nog geen woning,, de regering wil er alles aan doen om ze zo snel mogelijk te helpen. Tja, en daar sta je dan als Nederlander, al meer dan zes, zeven , acht jaar op de wachtlijst voor een sociale huurwoning en wie krijgt grote voorrang? Juist.
Ik begrijp heel goed waar de onvrede vandaan komt, iemand zei , we eten er geen boterham minder om maar ik denk dat die tijd nog wel gaat komen(helaas) en dan zijn er pas echt problemen.
bigone schreef:de regering wil er alles aan doen om ze zo snel mogelijk te helpen.
JackenJill schreef:benangelique schreef:De echte vluchtelingen willen hier helemaal niet blijven. Die willen gewoon een einde aan alle ellende en terug naar eigen huis en haard
Inderdaad, de man waar ik het over heb, zei tegen me: zodra het weer veilig is in mijn land, ga ik echt weer terug, dat is mijn thuis.
Emmaa_ schreef:En Sassy dat klopt, gemeentes bepalen dat in principe zelf. Er is echter wel een grote oproep gedaan vanuit de overheid om huisvesting te zoeken voor vluchtelingen. Ben het er niet mee eens dat er daardoor mensen die al jaren op de wachtlijst voor een sociale huurwoning langer moeten wachten, maar ik vraag me oprecht af hoe vaak dat gebeurt (weet iemand dat? Niet ervaringen uit eigen kring maar echt hoe veel dat er zijn?). Ben wel voor het ombouwen van anti-kraak projecten tot woonruimtes voor langere tijd.
Szan schreef:Emmaa_ schreef:En Sassy dat klopt, gemeentes bepalen dat in principe zelf. Er is echter wel een grote oproep gedaan vanuit de overheid om huisvesting te zoeken voor vluchtelingen. Ben het er niet mee eens dat er daardoor mensen die al jaren op de wachtlijst voor een sociale huurwoning langer moeten wachten, maar ik vraag me oprecht af hoe vaak dat gebeurt (weet iemand dat? Niet ervaringen uit eigen kring maar echt hoe veel dat er zijn?). Ben wel voor het ombouwen van anti-kraak projecten tot woonruimtes voor langere tijd.
Hoe het zit met de invloed van vluchtelingen op de wachtlijsten voor sociale huur weet ik niet precies, maar hier zijn iig wel alle huisvestingscijfers te vinden:
https://www.opnieuwthuis.nl/meer-cijfers
En een kaartje met huisvesting t.o.v. taakstelling vanuit het Rijk: https://www.opnieuwthuis.nl/land-in-beeld/gemeente
mirim schreef:Staat de zorg voor ouderen en zieken niet los van de hulp aan vluchtelingen?
Er schijnen overal potjes voor te zijn die onmogelijk met elkaar vermengd en gemengd kunnen worden.
Kijk onderandere eens naar dat wat er uitgegeven schijnt te worden aan kunst. Die bedragen zijn echt niet normaal als je bedenkt dat ouderen geen zorg schijnen te kunnen krijgen