Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:38

Willemina_L schreef:
Wellicht niet maar als iemand je er op dat moment luid genoeg aan herinnert dan leg je toch even neer?

En van mijn vriend had ik toch verwacht dat hij tegen zijn klant zou zeggen dat hij over vijf minuten even terugbelt.

Maar als je storingsdienst hebt kun je toch niet zomaar de telefoon niet opnemen of neerleggen omdat jij dat wilt :=

Neemt niet weg dat ik het raar vind dat de klant om acht uur belt, maar toch. Dan had je van tevoren als bedrijf daar een punt van moeten maken en aangeven dat ze pas om twee over acht geholpen worden.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-05-16 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:38

Je mag vinden wat je wilt maar niet alles hoeft gezegd te worden...

Algemene uitspraak, doelend voornamelijk op het meisje in de OP, niet naar een van jullie.

Ik kwam ook deze quote tegen, ik vond hem prachtig en ik ben sowieso alleen al stil voor de mensen die hier baat bij hebben.

''Als mensen
Met tranen in hun ogen
Verhalen van 71 jaar
Geleden vertellen. Dan weet ik het zeker:
De tijd heelt niks.''
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-16 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:39

inochiyo schreef:
Ik wist helemaal niet dat 4 mei een speciale dag was :p

WoW... Serieus?! Dat vind ik best schokkend...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:40

Fortitude schreef:
inochiyo schreef:

Dat vind ik nog VEEL erger dan er bewust voor kiezen om niet bij dodenherdenking stil te staan.

Waar zat jij met de geschiedenisles?!

Ik hoop van harte dat je post sarcasme was want jemig, dat kan echt niet.

In België hebben ze toch ook helemaal geen dodenherdenking op 4 mei...

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:41

Lusitana schreef:
Niet om het een of ander, maar ze beweert helemaal niet dat anderen het niet mogen doen, ze vindt het alleen hypocriet en dat is een mening die ze gezien haar kader van evaringen en meningen gegrond lijkt en sowieso gewoon mag uiten.

Ze vraagt feitelijk aandacht voor wat er gaande is, waarom ze de dodenherdenking niet meer vind kloppen voor haar en dat is op zich geen slechte of rare daad en heeft ook niks met aandacht voor haar persoon of weinig IQ te maken.
Het lijkt mij juist iemand die er best over heeft nagedacht, ipv iedereen die maar doet wat ze nu eenmaal alle jaren doen omdat hun ouders het ook deden.
(Ik zeg dus niet dat men geen doden moet herdenken, op zich vind ik het nobel, maar dan wel omdat je daar zelf achter staat en iets mee hebt en niet omdat je alleen maar vindt dat het moet.)
Dat heeft zij ook altijd gedaan tot ze het blijkbaar te erg vond stroken met de realiteit van bepaalde dingen in de samenleving.

Ik vind aanvallen op haar persoon dus een beetje vreemd. Je kunt hooguit uiten dat je het niet eens bent met hoe zij dingen ziet, en waarom dan niet.

Haar persoonlijk aanvallen op haar IQ of wat dan ook vind ik ook te ver gaan. Ze mag haar mening hebben, net zoals ieder ander. Maar door eronder te zetten #geen4meivoormij of wat dan ook draag je imo wel aan dat mensen dat voorbeeld gaan volgen en dat vind ik meer rellen. Heb het ook meerdere keren voorbij zien komen op fb en dat stoort mij gewoon. Even veel als de anti asielzoekers berichten :n

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:43

SandraVerl schreef:
Ben ik blij dat wij Belgen op 11 november wapenstilstand als feestdag hebben en dan alle doden van alle oorlogen herdenken bij het graf van de onbekende soldaat. 11 november is trouwens het einde van WO1, maar staat voor ons wel symbool voor alle gesneuvelden in alle oorlogen waar ook ter wereld. Er zijn trouwens Belgische oudstrijders die op die dag ook Duitse kerkhoven bezoeken, waarvan wij er verschillende hebben in ons landje.
Komaan zeg, wij wonen in Europa, is het dan echt zo onlogisch dat de oorlogen aan onze voordeur ons meer raken als deze in verwegistan? Denk je nu echt dat mensen aan de andere kant van de aardbol ook maar 1 moer geven om de slachtoffers die in onze landen vallen? Het is alleen maar menselijk om meer empathie te hebben met onrecht wat dichtbij gebeurd, als met de miserie dat ver weg is.

En even off topic over dat bijzonder onderwijs: in België is dat min of meer afgeschaft en zitten de kinderen bij mekaar. Enkele collega's van me hebben kinderen die meer aandacht hebben op school en zij vervloeken het afschaffen van het bijzonder onderwijs omdat hun kinderen niet meer de juiste begeleiding krijgen en nu veel meer problemen hebben op school.

Even off-topic terug: bijzonder onderwijs is in Nl. de aanduiding voor een school o.b.v. een geloofs- of levensovertuiging (Protestants of Katholiek, maar ook onderwijs op Islamitische of Joodse grondslag). Dit tegenover openbaar onderwijs, scholen met een niet-gelovige grondslag dus. En dan zijn er nog algemene scholen, bijv. Montessori-scholen, Jenaplan en Dalton. Het heeft dus helemaal niets te maken met ondersteuning, aandacht of geld voor kinderen met 'special needs'.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:44

verootjoo schreef:
Willemina_L schreef:
Wellicht niet maar als iemand je er op dat moment luid genoeg aan herinnert dan leg je toch even neer?

En van mijn vriend had ik toch verwacht dat hij tegen zijn klant zou zeggen dat hij over vijf minuten even terugbelt.

Maar als je storingsdienst hebt kun je toch niet zomaar de telefoon niet opnemen of neerleggen omdat jij dat wilt :=

Neemt niet weg dat ik het raar vind dat de klant om acht uur belt, maar toch. Dan had je van tevoren als bedrijf daar een punt van moeten maken en aangeven dat ze pas om twee over acht geholpen worden.

Ik denk niet dat iemand er dood aan gaat als je de voicemail krijgt van mijn vriend waar hij duidelijk in vermeldt dat hij op dat moment niet kan opnemen. Het is zijn eigen bedrijf en hij neemt bijvoorbeeld ook nooit de telefoon op als hij bij een klant is.

Het is een loodgietersbedrijf en dat gaat niet om leven en dood... :j

Ik ben gewoon echt diep teleurgesteld in zijn reactie.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 04-05-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:45

verootjoo schreef:
Fortitude schreef:
[quote="inochiyo"Ik wist helemaal niet dat 4 mei een speciale dag was :p
[/quote

Dat vind ik nog VEEL erger dan er bewust voor kiezen om niet bij dodenherdenking stil te staan.

Oh ja, daar had ik niet aan gedacht, sorry!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:45

verootjoo schreef:

Dit inderdaad. In België hebben ze andere herdenkdagen dan NL. Ik zou de herdenkdagen van België ook niet weten.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:51

Kentaro schreef:
Wel ja, eerst moeten we 'onze zwarte pieten' afstaan, nu ook 4 mei?!
Ook maar geen kerst meer vieren dan?!

Precies, we kunnen nu wachten tot mensen wat gaan verzinnen voor onze andere speciale dagen.

Maar om aan 4 mei te zitten vind ik wel heeeel erg....echt schandalig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:51

Smee__ schreef:
Haar persoonlijk aanvallen op haar IQ of wat dan ook vind ik ook te ver gaan. Ze mag haar mening hebben, net zoals ieder ander. Maar door eronder te zetten #geen4meivoormij of wat dan ook draag je imo wel aan dat mensen dat voorbeeld gaan volgen en dat vind ik meer rellen. Heb het ook meerdere keren voorbij zien komen op fb en dat stoort mij gewoon. Even veel als de anti asielzoekers berichten :n

Ik zie dat niet als vragen om haar voorbeeld te volgen, maar een uitlaat geven voor mensen die ook zo denken maar het niet eerder hebben durven uitspreken....
Het is dus maar hoe je het bekijkt.

Want je ziet het, je mag van de samenleving bijna niet uiten dat je een andere gedachte hebt wat de dodenherdenking betreft...
Ergens is het dus moedig dat ze met naam en toenaam en gezicht verbonden wil worden aan de uitspraken die ze doet, en niet anoniem op een forum een beetje haat zit te spuiten op meningen die haar niet aanstaan, zoals sommigen hier doen....

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:53

verootjoo schreef:
Fortitude schreef:
[quote="inochiyo"Ik wist helemaal niet dat 4 mei een speciale dag was :p
[/quote

Ik ging er vanuit dat de poster Nederlandse was, excuus!

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:59

Lusitana schreef:
Smee__ schreef:

Ik zie dat niet als vragen om haar voorbeeld te volgen, maar een uitlaat geven voor mensen die ook zo denken maar het niet eerder hebben durven uitspreken....
Het is dus maar hoe je het bekijkt.

Want je ziet het, je mag van de samenleving bijna niet uiten dat je een andere gedachte hebt wat de dodenherdenking betreft...
Ergens is het dus moedig dat ze met naam en toenaam en gezicht verbonden wil worden aan de uitspraken die ze doet, en niet anoniem op een forum een beetje haat zit te spuiten op meningen die haar niet aanstaan, zoals sommigen hier doen....

Het is moedig van haar .. maar er is gewoon wat mis met je als je zo over dodenherdenking denkt.
Het is ronduit respectloos. En haar post zag ik toch wel als een tekst met het doel jou ook 4 mei te laten skippen.
Je kan best je mening geven, maar op de manier zoals zij het deed was het vragen om aandacht en volgers in mijn ogen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:59

Persoonlijk vind ik het jammer dat deze mevrouw een getint beeld heeft van 4 mei.
Graag had ik samen met haar op de dam gestaan om alle slachtoffers, van welke nationaliteit een geschiedenis dan ook, willen gedenken. :)
Je eigen perceptie zorgt voor je eigen beperkingen en visie op de wereld.
4 mei om alle slachtoffers te herdenken en 5 mei om te vieren dat wij nog steeds een vrij land zijn ondanks alles :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:17

inochiyo schreef:

Jij dacht alleen wat is het altijd stil op 4 mei omstreeks 8 uur??

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:18

Ik kan me wel vinden in de reacties van Shadow en Lustitana (als ik het tenminste goed onthouden heb :') )
Op 4 mei staan we stil bij alle oorlogsslachtoffers en daar komen ieder jaar nog veel te veel bij. En ook Nederland draagt daar aan mee. Ik kan wel begrijpen waarom sommige mensen vinden dat we meer zouden moeten stilstaan bij de slachtoffers die vandaag en alle dagen daarna nog gaan komen. Ik kan me voorstellen dat dat hypocriet aanvoelt.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:18

Jillsil schreef:
inochiyo schreef:

Ze komt uit België, daarom weet ze het niet :P

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:20

Jillsil schreef:
inochiyo schreef:

En jij denkt dat over de hele wereld iedereen op 4 mei 2 minuten stil is?
Staat meerdere malen aangegeven dat ze uit België komt..

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:21

Aradis schreef:
Ik kan me wel vinden in de reacties van Shadow en Lustitana (als ik het tenminste goed onthouden heb :') )
Op 4 mei staan we stil bij alle oorlogsslachtoffers en daar komen ieder jaar nog veel te veel bij. En ook Nederland draagt daar aan mee. Ik kan wel begrijpen waarom sommige mensen vinden dat we meer zouden moeten stilstaan bij de slachtoffers die vandaag en alle dagen daarna nog gaan komen. Ik kan me voorstellen dat dat hypocriet aanvoelt.

Niets eraan bijdragen zal ook niet gaan, en waarom dan alsnog niet de mensen herdenken die nu overleden zijn?. En ik denk dat de meeste van ons zojuist alle oorlogsslachtoffers hebben herdacht...dus ook die van vandaag/gisteren.
Gewoon voor de mensen die hebben gevochten voor de vrijheid.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:29

Ja, maar die van morgen en overmorgen herdenken we volgend jaar pas. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een band hebt met een land dat in oorlog is dat nogal zuur voelt. Daarnaast vind ik niet dat je daarom niet zou moeten herdenken, maat dat maakt wel een statement en krijgt aandacht.
Veel van de oorlogsslachtoffers hebben overigens niet gevochten voor de vrijheid, ze kwamen simpelweg om het leven omdat het binnen een strategie paste, bv hiroshima, of stierven van de honger etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:40

Aradis schreef:
Ja, maar die van morgen en overmorgen herdenken we volgend jaar pas. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een band hebt met een land dat in oorlog is dat nogal zuur voelt. Daarnaast vind ik niet dat je daarom niet zou moeten herdenken, maat dat maakt wel een statement en krijgt aandacht.
Veel van de oorlogsslachtoffers hebben overigens niet gevochten voor de vrijheid, ze kwamen simpelweg om het leven omdat het binnen een strategie paste, bv hiroshima, of stierven van de honger etc.

Ik denk persoonlijk dat dat is, omdat ons eigen leven ook door gaat. Je kunt niet je eigen leven leven als je iedere seconde van de dag bezig bent met herinneren van iedereen die overlijdt, want er overlijdt iedere zoveel seconden wel iemand. Daarom 4 mei, en persoonlijk vind ik dat iedereen mag herdenken wie of wat hij wilt herdenken. Dat is aan jezelf. Daarom zijn we ook stil, omdat het iets is voor jezelf.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:45

Zat toevallig eergisteren op Discovery een documentaire te kijken over Duitsland na de oorlog.
Schrikbarend hoeveel Duitsers er omgekomen zijn in de nasleep van de oorlog, met name toen alles wat Duits was 'terug' gedreven werd naar Duitsland vanuit alle hoeken van Europa, ongeacht of ze ook maar iets te doen hadden gehad met de oorlog (sommige families waren de oorlog ontvlucht, of woonden zelfs al decennia elders).. vele kwamen terecht en stierven in dezelfde interneringskampen waar voorheen de Duitsers heer en meester waren.

Ik moest toen direct denken aan de hele heisa vorig jaar waarbij Duitsers niet welkom waren op de herdenkingen. Alsof we nog steeds niet (willen) begrijpen dat je in oorlogstijd weinig tot geen keuzes hebt, er zijn geen winnaars, alleen verliezers.

Danique, het is niet zodat we verder kunnen met ons leven.. Juist niet, in tegendeel.
Het is van ons allemaal, opdat we nooit zullen vergeten. Zelfs als je niet herdenkt, weet je dat er herdacht wordt en wat er herdacht wordt.. zelfs als je er niet over wilt denken, vergeet je niet dat er een WO2 was en wat daar (in ieder geval globaal), heeft plaatsgevonden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:51

elenaMM77 schreef:
Zat toevallig eergisteren op Discovery een documentaire te kijken over Duitsland na de oorlog.
Schrikbarend hoeveel Duitsers er omgekomen zijn in de nasleep van de oorlog, met name toen alles wat Duits was 'terug' gedreven werd naar Duitsland vanuit alle hoeken van Europa, ongeacht of ze ook maar iets te doen hadden gehad met de oorlog (sommige families waren de oorlog ontvlucht, of woonden zelfs al decennia elders).. vele kwamen terecht en stierven in dezelfde interneringskampen waar voorheen de Duitsers heer en meester waren.

Ik moest toen direct denken aan de hele heisa vorig jaar waarbij Duitsers niet welkom waren op de herdenkingen. Alsof we nog steeds niet (willen) begrijpen dat je in oorlogstijd weinig tot geen keuzes hebt, er zijn geen winnaars, alleen verliezers.

Het was denk ik ook heel lastig kiezen, want aanvankelijk deed hitler ook goede dingen voor het land, mensen zagen het land verbeteren, de werkgelegenheid werd meer de economie trok weer enorm aan. Dus hitler moest wel een goede man zijn. Zelfde als de nsb in NL, die deed ook goede dingen, hielp mensen en mensen dachten echt het goede te doen door zich aan t sluiten bij hitler of de nsb.
De jodenhaat en moord kwam later, maar lang niet iedereen wist wat er eigenlijk aan de hand was. En toen ze daarachter kwamen was het al veel te laat voor een andere keuze :\

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:53

XiiaaooNaa schreef:
inochiyo schreef:

Ze komt uit België, daarom weet ze het niet :P[/quote]

Oh vandaar. Bedankt voor je toelichting.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:58

Fortitude schreef:
inochiyo schreef:

Nou nou... mij interesseert het oprecht niet, heb het wel geleerd maar ook toen gaf ik er niks om. Het Is dat het iedere jaar dezelfde commotie veroorzaakt anders vergat ik ook het bestaan van 4 Mei, en 5 Mei staat voor veel jongeren in het teken van zuipen.

Mensen die er niks mee doen moeten de mensen die er wel iets mee doen respecteren, reageert dan ook een beetje normaal op zulke reacties. ;)

Edit: Stilte om 20u vind je hier ook niet.... heb er nog nooit 'hinder' van ondervonden omdat mensen alles lieten vallen om 20u.
Laatst bijgewerkt door KimD op 04-05-16 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt