Bokt exit poll referendum Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bokt exit poll referendum wat heb je gestemd?

Poll eindigt op

Ja
121 (18%)
Nee
306 (46%)
Niet gestemd
238 (35%)

Totaal aantal stemmen: 665

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:49

Arabesk schreef:
Van de 12 miljoen stemgerechtigden heeft nu 2,1 miljoen tegengestemd. Rijst de vraag "is een referendum ECHT democratisch?" Feitelijk een minderheid bepaalt nu wat er gebeurt....... Of dan toch maar een opkomstplicht? Dan waren er drie ipv vier opties; voor, tegen of blanco.

Nu werd wegblijven ook een strategische optie, waarbij geen onderscheid meer te maken was tussen strategisch wegblijven of desinteresse of 'ik stem niet want ik heb er niet genoeg verstand van'.

Kortom een referendum doet geen recht aan de nuances die er zijn.

Dit heb ik al een paar keer gelezen maar dat vind ik raar. Iedereen mócht stemmen, dat ze dat dan niet doen is eigen keuze, en ook democratie. Het is niet zo dat ze maar 2miljoen mensen een stembiljet hebben gestuurd :+

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:49

Arabesk schreef:
Van de 12 miljoen stemgerechtigden heeft nu 2,1 miljoen tegengestemd. Rijst de vraag "is een referendum ECHT democratisch?" Feitelijk een minderheid bepaalt nu wat er gebeurt.......

Toch vind ik het op de een of andere manier wél democratisch. De overige 10 miljoen stemgerechtigden hebben een kans gekregen om te stemmen maar hebben die kans blijkbaar niet benut. Blijkbaar maakt voor hen de uitslag niet uit dus ja, dan is het aan de 2,1 miljoen wel-stemmers. Als de 10 mln nou überhaupt geen kans/toestemming hadden gehad om te stemmen, dan was dit referendum níét democratisch geweest.

Edit; haha zelfde als verootjoo en Sammie, we waren tegelijk aan het typen blijkbaar :)

Jildau

Re: Bokt exit poll referendum Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:04

Inderdaad! Niet een minderheid bepaald maar alle stemgerechtigden. Iedereen mocht zijn stem laten horen en als jij besluit dat het je niet interesseert is dat ook een vrije keuze.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:28

Ik ben het vergeten -O- Had wel echt willen stemmen, maar mijn woensdagen zijn gewoon altijd druk. Ik had voor willen stemmen, dus baal stiekem wel dat ik er niet meer aan gedacht heb. Niet dat mijn ene stem nou het verschil gemaakt had, maar toch.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:38

Ik heb gekozen om niet te stemmen. Ik vond het belachelijk dat er over dit onderwerp een referendum werd gehouden & wilde daarom niet bijdragen aan de 30% drempel. Nu denk ik niet achteraf, had ik maar gestemd. Want mijn stem had toch niks uitgemaakt..

Ik denk dat het onderwerp veel te complex was en dat veel (niet iedereen!!) van de nee-stemmers als een horde schapen achter de grootste schreeuwers zijn aangelopen.
Als ik hoor dat er wordt gevraagd: "Mevrouw, wat gaat u stemmen?" En dat mevrouw vervolgens zegt dat ze nog niet weet op WIE ze gaat stemmen 8)7

Of mensen en ook kennissen in mijn omgeving, die zeggen dat ze tegen hebben gestemd omdat ze Oekraïne niet lid willen laten worden van de EU... Daar gaat het hele verdrag niet over, dat is een totaal andere procedure & daar draagt het verdrag totaal niet aan bij. |o

Nu lees ik dat er een handtekeningen actie is gestart om een referendum te organiseren om niet langer bij de EU te horen.. :n

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:45

Ik heb tot het laatste moment gewacht en gehoopt dat de kiesdrempel duidelijk niet gehaald zou worden. Erg jammer dat deze nu (net) wel is gehaald.

De hele referendumwet is echt een enorm gedrocht en die wet is hier flink misbruikt. Kwam gisteren dit plaatje tegen, vond het wel tekenend:

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:50

Het is natuurlijk wel erg makkelijk om af te geven om een aantal mensen die een dom antwoord geven, maar daar staan ook mensen tegenover die heel duidelijk en wel overwogen een beslissing genomen hebben..

Als je er voor kiest om niet te stemmen, om wat voor reden dan ook moet je niet zeuren over de uitslag. Stem blanco of ongeldig, maar stem! Ook als je tegen referenda bent.. Daar is blanco of ongeldig stemmen voor. Dan telt iedere stem mee, iedereen die roept mijn stem maakt toch niet uit schiet zichzelf en de democratie in z'n voet om vervolgens dus ik blijf thuis te roepen.

En een handtekeningenactie voor een referendum om uit de EU te stappen.. Niks van gehoord.. De soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ie opgediend wordt. Bovendien zou zoiets een hele ingewikkelde zaak worden. Dat kun je niet eens samenvatten in een Voor of Tegenstem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:59

Free2 schreef:
Arabesk schreef:
Van de 12 miljoen stemgerechtigden heeft nu 2,1 miljoen tegengestemd. Rijst de vraag "is een referendum ECHT democratisch?" Feitelijk een minderheid bepaalt nu wat er gebeurt.......

Toch vind ik het op de een of andere manier wél democratisch. De overige 10 miljoen stemgerechtigden hebben een kans gekregen om te stemmen maar hebben die kans blijkbaar niet benut. Blijkbaar maakt voor hen de uitslag niet uit dus ja, dan is het aan de 2,1 miljoen wel-stemmers. Als de 10 mln nou überhaupt geen kans/toestemming hadden gehad om te stemmen, dan was dit referendum níét democratisch geweest.

Edit; haha zelfde als verootjoo en Sammie, we waren tegelijk aan het typen blijkbaar :)

Mijn inziens is het pas democratisch als er werkelijk iets met de uitslag gedaan wordt. Dit was gewoon uit noodzaak in verband met de wet, maar het heeft net zoveel invloed als de poll boven dit topic. Om die reden ben ik ook niet gaan stemmen.

8nnemiek

Die cartoon is goed :D
Ik moet eerlijk toegeven dat mijn topografische kennis ook niet geweldig is :o Ik weet dat het een enorm groot land is, tegen Rusland aan, vrij zuidelijk liggend maar verder zou ik ook moeten gokken :=
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-04-16 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BartVB
Eigenaar

Het gaat niet om 'een aantal mensen die een dom antwoordt geven', het gaat om een klein aantal mensen dat de capaciteit en de tijd heeft om in dit geval een gefundeerde keuze te kunnen maken. 80% van Nederland heeft echt geen flauw idee waar ze gisteren voor konden kiezen. Ja, natuurlijk zijn er tegenstemmers geweest die goed hebben nagedacht over hun stem. Maar ik ben er aardig van overtuigd dat het gros van de 'tegens' heeft gestemd om heel andere redenen dan waar het referendum strikt genomen over ging.

Overigens ben ik zeker wel gaan stemmen op het moment dat duidelijk was dat de kiesdrempel hoogstwaarschijnlijk zou worden gehaald.

Een referendum over wel/niet uit de EU kan (vrijwel) niet met de huidige wet. De referendumwet maakt het alleen mogelijk om te stemmen over wetsvoorstellen.

Maar goed, los van het feit dat ik dit referendum een waardeloos ding vind is wederom duidelijk geworden dat de politiek in Nederland en de politiek in Brussel iets uit te leggen heeft. Veel mensen die niet gelukkig zijn met het beeld dat zij hebben van 'Project Europa', zeker nodig om daar zaken te verbeteren en beter te communiceren. Het vervelende is alleen dat veel Europa zaken vooral lange termijn zijn en daar is de individuele burger niet zo heel goed in.

N0a

Sammie schreef:
Het is natuurlijk wel erg makkelijk om af te geven om een aantal mensen die een dom antwoord geven, maar daar staan ook mensen tegenover die heel duidelijk en wel overwogen een beslissing genomen hebben..

Als je er voor kiest om niet te stemmen, om wat voor reden dan ook moet je niet zeuren over de uitslag. Stem blanco of ongeldig, maar stem! Ook als je tegen referenda bent.. Daar is blanco of ongeldig stemmen voor. Dan telt iedere stem mee, iedereen die roept mijn stem maakt toch niet uit schiet zichzelf en de democratie in z'n voet om vervolgens dus ik blijf thuis te roepen.

En een handtekeningenactie voor een referendum om uit de EU te stappen.. Niks van gehoord.. De soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ie opgediend wordt. Bovendien zou zoiets een hele ingewikkelde zaak worden. Dat kun je niet eens samenvatten in een Voor of Tegenstem.

https://petities.nl/petitions/nederland ... ?locale=nl

Ondertussen al bijna 19.000 handtekeningen >;) en ik ben het absoluut met je eens, dat is zo'n lastig onderwerp. Dat gaat niet in een referendum.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:06

Sammie, stemmen is een récht, geen plícht....

En ik ben opgegroeid als dochter van een fanatiek PvdA raadslid (vrouw ook nog ;) ), dus er is echt wel ea ingestampt over vrouwenkiesrecht etc.

Normaal stem ik altijd, behalve dit, en de waterschaps verkiezingen heb ik ook over geslagen, om dezelfde reden trouwens

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:08

Oh die is al van half maart. En wat een slechte onderbouwing :') De wortel van het kwaad :')

LadyMadonna schreef:

Ik heb nooit ander gezegd, hoor.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:19

De "Nee" stemmers zijn dom, de "ja" stemmers zijn goed op de hoogte en weten veel beter waar het over gaat! Kijk, dit soort arrogante meningen zorgen er voor dat het een verrijking voor de democratie is om referenda te hebben. En dat we dan onze vaak zeer vooringenomen politici eens flink de oren kunnen wassen is mooi meegenomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:36

Is dat een reactie op mijn post misterA? Want dan heb je mijn opmerking niet helemaal goed begrepen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:40

Het referendum is geïnitieerd door het 'tegen' kamp, daarom ligt daar de nadruk op. Maar dat 80% geen idee heeft waar ze voor konden kiezen geldt voor zowel de voor- als tegenstemmers natuurlijk. Het is een behoorlijk complex verdrag in een erg complexe politieke omgeving. Het overgrote deel van de Nederlanders (ik inclusief) kan dat niet helemaal overzien. Dus vind ik het vrij dom om hier een referendum over uit te schrijven.

Maar het vervelendste aan het referendum is nog wel dat zelfs de initiatiefnemers hebben aangegeven dat het hele associatieverdrag ze niets boeit. Ze willen een referendum tegen Europa. Tja.

Maar vooringenomen politici (en mensen als ik :+), helemaal eens :j Dat is dan ook een van de weinige positieve zaken die uit dit referendum voortkomt dat nu (weer) eens duidelijk wordt dat een groot deel van de bevolking het Niet Eens is met de huidige gang van zaken. Dat kan je dan vervolgens dom of onzinnig vinden maar uiteindelijk zal de politiek hier iets mee moeten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:47

Sammie schreef:
Oh die is al van half maart. En wat een slechte onderbouwing :') De wortel van het kwaad :')

LadyMadonna schreef:

Ik heb nooit ander gezegd, hoor.

Nouja, je hamert er nogal op dat je moet stemmen, "desnoods blanco, maar stém!"

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:52

Dat moet je natuurlijk wel in die context van de hele zin zien. Als je bewust niet stemt kun je imo vervolgens niet gaan klagen dat er maar zo weinig gestemd hebben dus zou die uitslag dan misschien niet reprensentatief/ongeldig horen te zijn. Niet stemmen is ook onderdeel van de democratie, maar stem je niet dan zijn de gevolgen ook voor 'jezelf'.

Zoals er gisteren aan een ja-stemmer partijleider gevraagd werd ja de mensen die thuis zijn gebleven.. ik weet niet waarom ze dat gedaan hebben. Geen idee wat hun redenen zijn.

Dus daaraan vast hakend alle goede/ slechte/ kwade of geen enkele bedoeling ten spijt waarom je thuis blijft. Het kan anders lopen dan je had gehoopt.

Ik raad dus aan om zeker in zo'n geval blanco/ongeldig te stemmen, maar verplicht nee dat is het niet en dat zou het imo ook nooit moeten worden. Maar mi is je stem (en dus je mening) veel duidelijker door blanco/ongeldig te stemmen, dan door niet op te dagen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:02

Sammie schreef:
Ik raad dus aan om zeker in zo'n geval blanco/ongeldig te stemmen, maar verplicht nee dat is het niet en dat zou het imo ook nooit moeten worden. Maar mi is je stem (en dus je mening) veel duidelijker door blanco/ongeldig te stemmen, dan door niet op te dagen.

Maar daar blanco of ongeldig te stemmen wordt je stem wel meegeteld bij het opkomstpercentage en de daar uitvolgende geldigheid en dat wilde ik juist bewust niet. Daar is bij de opzet onvoldoende rekening mee gehouden dat veel mensen bewust niet gaan stemmen. Niet omdat het ze niet interesseert maar als een soort tegenstem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:06

fransje23 schreef:
Sammie schreef:

Maar daar blanco of ongeldig te stemmen wordt je stem wel meegeteld bij het opkomstpercentage en de daar uitvolgende geldigheid en dat wilde ik juist bewust niet. Daar is bij de opzet onvoldoende rekening mee gehouden dat veel mensen bewust niet gaan stemmen. Niet omdat het ze niet interesseert maar als een soort tegenstem.

Als al die mensen die thuis bleven omdat het dan niet genoeg opkomst was en en dat dan niet meegenomen wordt allemaal "ja" hadden gestemd was het misschien wel de meerderheid. Zo niet dan was het ook duidelijk, nee we willen dat niet. Mensen die dat dachten bleven thuis omdat ze dachten een minderheid te zijn. dan is het toch goed dat "nee" nu de meerderheid is en het meer dan 30% opkomst. Want dat is dus wat De meerderheid wilt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:06

BartVB schreef:
Het gaat niet om 'een aantal mensen die een dom antwoordt geven', het gaat om een klein aantal mensen dat de capaciteit en de tijd heeft om in dit geval een gefundeerde keuze te kunnen maken. 80% van Nederland heeft echt geen flauw idee waar ze gisteren voor konden kiezen. Ja, natuurlijk zijn er tegenstemmers geweest die goed hebben nagedacht over hun stem..

En daar horen vooral de volksvertegenwoordigers bij :(:)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:08

Maartje1990 schreef:
[
Als al die mensen die thuis bleven omdat het dan niet genoeg opkomst was en en dat dan niet meegenomen wordt allemaal "ja" hadden gestemd was het misschien wel de meerderheid. Zo niet dan was het ook duidelijk, nee we willen dat niet. Mensen die dat dachten bleven thuis omdat ze dachten een minderheid te zijn. dan is het toch goed dat "nee" nu de meerderheid is en het meer dan 30% opkomst. Want dat is dus wat De meerderheid wilt.

Thuisblijvers hebben geen stem en recht van spreken.. :(

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:13

Laatst bijgewerkt door ceasario op 07-04-16 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:14

Maartje1990 schreef:

Ik snap je beredenering niet? De mensen die thuis bleven dachten een minderheid te zijn?

Ik vind het jammer dat de opkomst meer dan 30% was voor dit totaal onzinnige referendum. Maar goed zo is het nu eenmaal.

Mooie is omdat veel stemmer niet wisten waar het referendum precies overging het "Nee-kamp" weer voldoende munitie heeft om op de politiek te schieten met het motto: zie je: ze luisteren nog steeds niet..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:18

fransje23 schreef:
[
Ik vind het jammer dat de opkomst meer dan 30% was voor dit totaal onzinnige referendum. Maar goed zo is het nu eenmaal.

Ik ben blij dat er aandacht komt naar de handel en wandel van oekraine..Een land dat van verschillende wallen wil mee-eten..En niet terug schrikken om Polen als invoer haven te gebruiken. ff papieren vervalsen. :(:)
Laatst bijgewerkt door ceasario op 07-04-16 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt