Arabesk schreef:Van de 12 miljoen stemgerechtigden heeft nu 2,1 miljoen tegengestemd. Rijst de vraag "is een referendum ECHT democratisch?" Feitelijk een minderheid bepaalt nu wat er gebeurt....... Of dan toch maar een opkomstplicht? Dan waren er drie ipv vier opties; voor, tegen of blanco.
Nu werd wegblijven ook een strategische optie, waarbij geen onderscheid meer te maken was tussen strategisch wegblijven of desinteresse of 'ik stem niet want ik heb er niet genoeg verstand van'.
Kortom een referendum doet geen recht aan de nuances die er zijn.
Dit heb ik al een paar keer gelezen maar dat vind ik raar. Iedereen mócht stemmen, dat ze dat dan niet doen is eigen keuze, en ook democratie. Het is niet zo dat ze maar 2miljoen mensen een stembiljet hebben gestuurd
Had wel echt willen stemmen, maar mijn woensdagen zijn gewoon altijd druk. Ik had voor willen stemmen, dus baal stiekem wel dat ik er niet meer aan gedacht heb. Niet dat mijn ene stem nou het verschil gemaakt had, maar toch.

Ik weet dat het een enorm groot land is, tegen Rusland aan, vrij zuidelijk liggend maar verder zou ik ook moeten gokken
en ik ben het absoluut met je eens, dat is zo'n lastig onderwerp. Dat gaat niet in een referendum.
), dus er is echt wel ea ingestampt over vrouwenkiesrecht etc.
De wortel van het kwaad
Dat is dan ook een van de weinige positieve zaken die uit dit referendum voortkomt dat nu (weer) eens duidelijk wordt dat een groot deel van de bevolking het Niet Eens is met de huidige gang van zaken. Dat kan je dan vervolgens dom of onzinnig vinden maar uiteindelijk zal de politiek hier iets mee moeten.