EskeGirl schreef:Waarom acceptatie makkelijker wordt? Omdat er puzzelstukjes op z'n plek vallen, alles wat is gebeurd, je snapt het nu eindelijk. Daarom voelde ik me zo anders, daarom snapte ik dingen niet, daarom kan ik niet tegen zoveel geluid, daarom...
En het is zo stom maar waar, met een naampje kan je het beter uitleggen wat weer tot betere acceptatie leidt . Ik zal het nooit als excuus gebruiken, ik ben een doorzetter en heb wel de mogenlijkheid om sociaal wenselijk gedrag te begrijpen en aan te leren, maar via de harde weg. Ik weet in veel sociale situaties wat ik moet doen, maar vaak kan ik me pas echt inleven in iemand als ik zelf iets vergelijkbaars heb meegemaakt. Ik heb niet gevraagd om de Asperger en ADHD, maar ik moet ermee leven, leren omgaan en me stom voelen omdat ik in sommige nieuwe situaties niet goed weet wat ik moet doen. Dat haat ik. Ik haat het dat ik na een drukke dag mentaal uitgeput ben. Ik haat het dat ik concerta slik om me te kunnen concentreren om vervolgens melatonine te slikken om gewoon te kunnen slapen.
Maat ik heb een geweldige familie, een lieve vriend en een paar geweldige vriendinnen die me accepteren en van me houden zoals ik ben. En als dat stickertje voor de omgeving dan wat begrip en uitlegd kan kweken, dan moet dat maar.
Exact! Want we leven in deze maatschappij en zullen net als 'normale' mensen zo goed mogelijk moeten functioneren... Iedereen wil graag geaccepteerd worden zoals hij/zij is. Onbegrip of veroordeeld worden is best lastig te verkroppen soms en dan kan een stickertje helpen bij de uitleg van 'het probleem'. Niet om je achter te verschuilen, maar gewoon om iets duidelijk te maken.