Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:52

Dyanne_z schreef:
Wat is precies het doel van dit filmpje? Ik kan mij inleven dat het een vervelende afwijking is voor de betrokkene. Hoe kunnen mensen zonder autisme hier iets aan veranderen? Of is het doel puur begrip kweken?

Ik denk dat laatste. Geen scheve blikken, niet zeggen 'houd je kind stil' of zoiets, want dat werkt niet en maakt het voor die mensen vervelend. vooral dus leer er mee om gaan heb begrip lijkt me.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:53

Sizzle schreef:
Damned schreef:
Haha dat vind ik eigenlijk wel een heel interessante anekdote :D
Maar hebben ze lastvan het gedesensibileerd zijn?

Goeie vraag :)

Dynamite, Als iedereen met HSP er zo veel last van had dat ze er niet normaal mee functioneren dan zouden heel veel beroepen met 30% uitval moeten rekenen.
Echter is dat niet zo.

Je trekt hier mijn zin uit verband. Ik zeg, je kan niet normaal funcioneren als je je rust niet neemt.
En ja, toen ik jonger was en nog niet wist dat ik HSP-er was, en 'gewoon' alles deed zoals 'normale' mensen, was ik zeker vaker ziek. Ik heb daardoor ook bij een baan geen contract verlening gekregen.
Pas nu ik mijn dagen anders indeel, en meer momenten voor mezelf neem kan ik grotendeel meekomen in het 'normale' leven. Maar alsnog ben ik overprikkelt na een lange drukke dag. Ik kan het nu anders uiten en heb dus geen angst aanvallen meer.
Iedereen wordt ouder en leert er beter/anders mee omgaan.
Als je jong bent en je bent boos/verdrieting/angstig maar je weet eigenlijk niet waarom, is dat alleen maar extra frustrerend.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:56

Dyanne_z schreef:
Wat is precies het doel van dit filmpje? Ik kan mij inleven dat het een vervelende afwijking is voor de betrokkene. Hoe kunnen mensen zonder autisme hier iets aan veranderen? Of is het doel puur begrip kweken?

Denk begrip idd. Er word vaak geroepen dat autisme geen ziekte is en je niet belemmerd tot dingen in het leven :j

Valentijn5

Re: Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:44

Ik heb ook last van autisme. Ik heb er zelf niet om gevraagd dat ik dat zou willen. Maar ik merk het in mijn gevoel en in mijn gedrag dat ik anders ben dan andere. Iedereen is toch anders. Ik zit hier wel voor in therapie en slik medicatie maar als puntje bij paaltje komt kan ik ook niet met hen overweg en is het alleen maar een kwetsend gebeuren.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:47

Amyd schreef:
Heel herkenbaar. Ik heb geen autisme maar ik ben hsp'er ( hoog sensitief persoon ). Bij mij ziet het dagelijks leven er ook zo uit.goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

Hier hetzelfde!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:54

Lau schreef:
nine1987 schreef:
*gooit knuppel in t hoenderhok*

Filmoje gezien.. En zeker zullen er voldoende echte autisten zijn..

Maar tegenwoordig wordt er heeeel makkelijk met stickertjes gesmeten..

Oh, jij kan niet tegen teveel prikkels? Hup, autisme..

En jij gaat te makkelijk/moeilijk met mensen om? Hoppa, hechtingsprobleem..

Het gaat zo makkelijk tegenwoordig..

Dat ben ik zeker met je eens, iedereen moet tegenwoordig in een hokje passen.
Maar ook denk ik dat door alle sociale druk en prestatie drang de kenmerken zijn toe genomen. Zo niet aangeboren dan wel aangeleerd. Dit omdat de sociale druk vanuit de maatschappij zo hoog is. Veel mensen kunnen er niet mee om gaan, de mildere vormen van autisme leefe onder de rader. Niemand had door dat die mensen iets hadden. Maar de druk is zo veranderd dat ook die mensen niet ongestoord kunnen blijven. Als je ook maar iets afwijkt krijg je een stempel.

Maar ik blijf er ook bij dat iedereen een stukje autisme in zich heeft. En dat je als autist prima mee kan komen in de samenleving. Als andere mensen er meer voor open zouden staan. En niet gelijk met oordelen komen. Want ze trekken alle vormen over een lijn zonder ergens te kijken naar de persoon.

Eens.

Tegenwoordig heeft iedereen wel een stickertje. Zo niet? Dan plakken ze er wel een op.

Wanneer een kind zich op een bepaalde manier onderscheidt tov. anderen en wordt bestickerd, wordt de acceptatie gemakkelijker. Why?! :+

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:27

Tenewoordig onderscheid je je eerder door "normaal" te zijn.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:43

eenitraM; ben het deels wel met je eens hoor; er zal genoeg aan zelf-diagnose gedaan worden. Maar er bestaan daarnaast weldegelijk mensen die een vorm van autisme of aanverwante aandoening hebben (diagnose door arts(en))en die stoot je hiermee toch een beetje voor het hoofd. Iedereen wil graag geaccepteerd worden in de maatschappij en zo goed mogelijk functioneren.... en onbegrip en onkunde van mensen maakt het niet bepaald makkelijker. Prima dat hier aandacht aan besteed wordt, net zoals dat bij andere aandoeningen gedaan wordt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:46

Waarom acceptatie makkelijker wordt? Omdat er puzzelstukjes op z'n plek vallen, alles wat is gebeurd, je snapt het nu eindelijk. Daarom voelde ik me zo anders, daarom snapte ik dingen niet, daarom kan ik niet tegen zoveel geluid, daarom...

En het is zo stom maar waar, met een naampje kan je het beter uitleggen wat weer tot betere acceptatie leidt . Ik zal het nooit als excuus gebruiken, ik ben een doorzetter en heb wel de mogenlijkheid om sociaal wenselijk gedrag te begrijpen en aan te leren, maar via de harde weg. Ik weet in veel sociale situaties wat ik moet doen, maar vaak kan ik me pas echt inleven in iemand als ik zelf iets vergelijkbaars heb meegemaakt. Ik heb niet gevraagd om de Asperger en ADHD, maar ik moet ermee leven, leren omgaan en me stom voelen omdat ik in sommige nieuwe situaties niet goed weet wat ik moet doen. Dat haat ik. Ik haat het dat ik na een drukke dag mentaal uitgeput ben. Ik haat het dat ik concerta slik om me te kunnen concentreren om vervolgens melatonine te slikken om gewoon te kunnen slapen.
Maat ik heb een geweldige familie, een lieve vriend en een paar geweldige vriendinnen die me accepteren en van me houden zoals ik ben. En als dat stickertje voor de omgeving dan wat begrip en uitlegd kan kweken, dan moet dat maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:51

EskeGirl schreef:
Waarom acceptatie makkelijker wordt? Omdat er puzzelstukjes op z'n plek vallen, alles wat is gebeurd, je snapt het nu eindelijk. Daarom voelde ik me zo anders, daarom snapte ik dingen niet, daarom kan ik niet tegen zoveel geluid, daarom...

En het is zo stom maar waar, met een naampje kan je het beter uitleggen wat weer tot betere acceptatie leidt . Ik zal het nooit als excuus gebruiken, ik ben een doorzetter en heb wel de mogenlijkheid om sociaal wenselijk gedrag te begrijpen en aan te leren, maar via de harde weg. Ik weet in veel sociale situaties wat ik moet doen, maar vaak kan ik me pas echt inleven in iemand als ik zelf iets vergelijkbaars heb meegemaakt. Ik heb niet gevraagd om de Asperger en ADHD, maar ik moet ermee leven, leren omgaan en me stom voelen omdat ik in sommige nieuwe situaties niet goed weet wat ik moet doen. Dat haat ik. Ik haat het dat ik na een drukke dag mentaal uitgeput ben. Ik haat het dat ik concerta slik om me te kunnen concentreren om vervolgens melatonine te slikken om gewoon te kunnen slapen.
Maat ik heb een geweldige familie, een lieve vriend en een paar geweldige vriendinnen die me accepteren en van me houden zoals ik ben. En als dat stickertje voor de omgeving dan wat begrip en uitlegd kan kweken, dan moet dat maar.

Exact! Want we leven in deze maatschappij en zullen net als 'normale' mensen zo goed mogelijk moeten functioneren... Iedereen wil graag geaccepteerd worden zoals hij/zij is. Onbegrip of veroordeeld worden is best lastig te verkroppen soms en dan kan een stickertje helpen bij de uitleg van 'het probleem'. Niet om je achter te verschuilen, maar gewoon om iets duidelijk te maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:17

Ik heb trouwens binnenkort een ADHD test. Ben benieuwd wat er uit komt

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:24

Zo dat vond ik een best heftig filmpje, ik ben zelf autistisch en herken zeker een paar punten uit deze video :j

Vooral het overprikkeld raken herken ik zelf heel erg, alleen blijf ik alle prikkels "opstapelen " tot een bepaald moment en dat kan dus ook bijv 2 weken later zijn. Daarnaast vind ik het laatste zinnetje erg mooi wat dat jongetje zegt: "Ik ben geen lastpak, ik ben autistisch.” helaas is er nog steeds ontzettend veel onbegrip voor mensen die autisme of een andere persoonlijkheid stoornis hebben. Al gauw vinden mensen dat je je aanstelt, dat je niet zo vervelend/moeilijk moet doen of dat je gewoon mee moet doen met de rest wat ronduit vervelend! :)

Op het volgende spreek ik helemaal voor mijzelf, ik wil niet zeggen dat iedereen die Autisme of een andere persoonlijkheid stoornis heeft dit ook zo ervaart! :) Dit is gewoon hoe ik het voel. Mocht je nog vragen hebben stel gerust!!! :D

In de klas kan ik er niet tegen als er veel lawaai is, daar word ik onzeker en moe van. En dan krijgt iemand uit het niets wel eens een snauw. Puur omdat ik zo moe/geprikkeld word van het lawaai en de drukte! Meestal heeft dit dus ook niks persoonlijks o.i.d! Oh en daarom zit ik ook graag alleen, wat mensen vaak zielig vinden of denken dat ik geen vrienden heb. Wat niet zo is! Daarnaast heb ik altijd moeite met het communiceren naar mensen, hierdoor zijn er super vaak miscommunicaties maar goed daar leer je ook weer van! :Y) Dus daarom vind ik het altijd fijn als er duidelijkheid is, en regelmaat! Ik heb inderdaad een vast ritueel als ik uit bed stap, onbewust maar ik heb het wel en dat vind ik erg fijn! Als er 1 ding verkeerd loopt kan ik daar de hele dag last van hebben. Mede omdat communiceren wat moeilijk gaat vind ik duidelijkheid en regelmaat erg fijn! Heb ik tenminste iets om op terug vallen! :j Het liefste regel ik alles 808 weken van te voren (bijwijze van spreken natuurlijk ;) ) zodat ik me daar alvast op kan aanpassen! Daarom vind ik rooster uitval e.d erg lastig maar ook dit gaat steeds beter! :D En ik denk dat wel meer mensen dat hebben! Toch? O:)

En nog even over het onbegrip, ik snap dat mensen het onzin vinden dat er een "stickertje" op je word geplakt, en daar ben ik ook totaal niet mee eens maar het geeft wel een hoop zekerheid/duidelijkheid, zeker met dingen op school! :j Daarnaast vind ik inderdaad dat er te snel het stempeltje "autistisch " op geplakt word maar goed daar ga ik verder niet op in :)

Enne ik ben zeker niet "speciaal/anders geaard.. " ik ben gewoon ik! :)

Spoiler:
Sorry voor de warrig/onduidelijk tekst! Iets met verschillende dingen tegelijk doen... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:50

purny schreef:

De hele industrie van ADHD testen en behandelingen draait grotendeels op ondersteuning vanuit de farmaceutische industrie, dus ik zou er vanuit gaan dat je positief uit de test komt rollen. De vraagstelling is zo gemaakt dat het moeilijk is om het te ontkennen, er zit altijd wel iets van gedrag achter dat je herkent. Ook bij ADHD is het niet een wel-niet geval, je krijgt de stempel ADHD als je in de bovenste 20% van een schaal geplaatst kan worden.

Het kan zeker wel helpen hoor, zo'n diagnose, en ik denk dat veel mensen ook wel echt ADHD hebben. Ik heb bijvoorbeeld extreem veel baat bij de medicatie die ik nu slik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:55

Emmaa_ schreef:
purny schreef:

De hele industrie van ADHD testen en behandelingen draait grotendeels op ondersteuning vanuit de farmaceutische industrie, dus ik zou er vanuit gaan dat je positief uit de test komt rollen. De vraagstelling is zo gemaakt dat het moeilijk is om het te ontkennen, er zit altijd wel iets van gedrag achter dat je herkent. Ook bij ADHD is het niet een wel-niet geval, je krijgt de stempel ADHD als je in de bovenste 20% van een schaal geplaatst kan worden.

Het kan zeker wel helpen hoor, zo'n diagnose, en ik denk dat veel mensen ook wel echt ADHD hebben. Ik heb bijvoorbeeld extreem veel baat bij de medicatie die ik nu slik.

Over wat voor soort test hebben we het dan? Een simpel vragenlijstje of i.d.? Want kan me voorstellen dat er dan een hoop als positief worden bestempeld die dat misschien niet zijn? Ik ben uitgebreid getest: psycholoog, psychiater, iq-test en neuroloog. Geen ADHD maar ADD hier.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:55

Ik heb zelf PDD-NOS en kan gigantisch worden afgeleid door dingen die om mij heen gebeuren. Etende mensen is een grote struggle en ook geluiden door een gesprek heen zijn vervelend. Bijv als een auto langsrijdt en iemand praat tegen mij dan hoor ik op dat moment alles tegelijk en dan volg ik meestal de persoon niet meer die tegen mij praat. Het is heel vervelend, maar er zitten ook veel positieve kanten aan autisme. Bijv. details zien. Ik heb veel behoefte aan structuur in mijn baan en heb dat gevonden, al is rekenen voor mij een groot struikelblok. Ik zit achter de kassa bij een supermarkt en vermaak me heel erg!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:59

OneAndOnlyx schreef:
Ik heb zelf PDD-NOS en kan gigantisch worden afgeleid door dingen die om mij heen gebeuren. Etende mensen is een grote struggle en ook geluiden door een gesprek heen zijn vervelend. Bijv als een auto langsrijdt en iemand praat tegen mij dan hoor ik op dat moment alles tegelijk en dan volg ik meestal de persoon niet meer die tegen mij praat. Het is heel vervelend, maar er zitten ook veel positieve kanten aan autisme. Bijv. details zien. Ik heb veel behoefte aan structuur in mijn baan en heb dat gevonden, al is rekenen voor mij een groot struikelblok. Ik zit achter de kassa bij een supermarkt en vermaak me heel erg!

Nouja zeg. Ikzelf heb ook structuur nodig, kan niet tegen etende mensen, moet dingen geordend hebben, wil niet dat mensen aan mijn spullen zitten, geluid stoort mij. En zelf ben ik echt niet bestempeld hoor...

Sommige Voorbeelden die mensen hier noemen... Dat is gewoon iets opzoeken zeg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:59

Ik heb het ADHD onderzoek/test bij een psycholoog...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:02

eenitraM schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Nouja zeg. Ikzelf heb ook structuur nodig, kan niet tegen etende mensen, moet dingen geordend hebben, wil niet dat mensen aan mijn spullen zitten, geluid stoort mij. En zelf ben ik echt niet bestempeld hoor...

Sommige Voorbeelden die mensen hier noemen... Dat is gewoon iets opzoeken zeg.

Ik ben getest op autisme en bij mij kwam er PDD-NOS uit en mijn iq-test was ook niet best vanwege een verbaal performale kloof. Mijn huisarts zei: Iedereen heeft wel een beetje autisme!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:41

Op wikipefia staat blijkbaar wat ik eerder probeerde te zeggen.
HSP is een eigenschap, geen afwijking. Echter dwingt de westerse maatschappij eigenschappen in hokjes
:
Especially in Western culture, being highly sensitive is often judged to be socially and culturally unacceptable,[8][9] and the sensory processing sensitivity (SPS) that characterizes HSPs has been wrongly confused with disorders whose outward behavior sometimes appears to resemble that of SPS.[8][10] However, SPS is not considered a disorder[7] and has been shown to have benefits and advantages, both for the individual HSP[11] and for society.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:48

Sizzle schreef:
Op wikipefia staat blijkbaar wat ik eerder probeerde te zeggen.
HSP is een eigenschap, geen afwijking. Echter dwingt de westerse maatschappij eigenschappen in hokjes
:
Especially in Western culture, being highly sensitive is often judged to be socially and culturally unacceptable,[8][9] and the sensory processing sensitivity (SPS) that characterizes HSPs has been wrongly confused with disorders whose outward behavior sometimes appears to resemble that of SPS.[8][10] However, SPS is not considered a disorder[7] and has been shown to have benefits and advantages, both for the individual HSP[11] and for society.

Waarom blijf je doorgaan over HSP? Het gaat o.a. over autisme en aanverwante aandoeningen waarvan HSP een eigenschap kan zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:03

Omdat heel veel mensen met HSP hier aangeven dat ze de wereld op dezelfde manier ervaren als het filmpje.
Ik vraag mij dus af of het filmpje wel doeltreffend is omdat autisme en HSP absoluut geen verband met elkaar heeft, of hoeft te hebben.
Sterker nog: de sociale signaal verwerking is zo goed als tegengesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:06

Picasso schreef:
Over wat voor soort test hebben we het dan? Een simpel vragenlijstje of i.d.? Want kan me voorstellen dat er dan een hoop als positief worden bestempeld die dat misschien niet zijn? Ik ben uitgebreid getest: psycholoog, psychiater, iq-test en neuroloog. Geen ADHD maar ADD hier.

Doorgaans krijg je de test via een psychiater en dat is dan inderdaad in de vorm van een vragenlijst. Mijn intake was enorm uitgebreid, heb 2 uur lang vragen door zitten nemen waarvan een groot gedeelte met mijn moeder erbij. Het is bij mij al een hele tijd duidelijk hoor, maar ik ken een hoop mensen die echt 'twijfelgevalletjes' waren en die via zo'n instantie toch enorm makkelijk aan medicatie kunnen komen. Want eerlijk is eerlijk, zo'n vragenlijstje kan je natuurlijk best een beetje overdrijven.

Ik geloof absoluut in het bestaan van ADHD, maar ik geloof ook dat er meer aan te pas moet komen om het echt 100% te bevestigen. Voor mij maakt het niet heel veel uit, ik herken me in vrijwel alle symptomen, vond het moeilijk om mezelf onder controle te houden en met medicatie gaat dat ineens een stuk makkelijker. Als ik nu stop met mijn medicatie heb ik ook een hoop meer handvaten om te zorgen dat mijn leven ook zonder die pilletjes op een rijtje blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:09

Sizzle schreef:
Omdat heel veel mensen met HSP hier aangeven dat ze de wereld op dezelfde manier ervaren als het filmpje.
Ik vraag mij dus af of het filmpje wel doeltreffend is omdat het absoluut geen verband met elkaar heeft.

Het zou wat jou betreft andere info moeten bevatten en anders vorm gegeven moeten worden? Er ontbreekt voor mij namelijk ook wel het e.e.a., maar ik ben niet autistisch, dus daar kan alleen iemand met autisme werkelijk antwoord op geven denk ik. Wat wel goed is, ondanks dat dan misschien de plank wat misgeslagen wordt wb autisme in dit filmpje (??) er wel eens bij stilgestaan wordt en aandacht besteed wordt aan deze aandoening en aanverwante aandoeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:11

Emmaa_ schreef:
Picasso schreef:

Doorgaans krijg je de test via een psychiater en dat is dan inderdaad in de vorm van een vragenlijst. Mijn intake was enorm uitgebreid, heb 2 uur lang vragen door zitten nemen waarvan een groot gedeelte met mijn moeder erbij. Het is bij mij al een hele tijd duidelijk hoor, maar ik ken een hoop mensen die echt 'twijfelgevalletjes' waren en die via zo'n instantie toch enorm makkelijk aan medicatie kunnen komen. Want eerlijk is eerlijk, zo'n vragenlijstje kan je natuurlijk best een beetje overdrijven.

Ik geloof absoluut in het bestaan van ADHD, maar ik geloof ook dat er meer aan te pas moet komen om het echt 100% te bevestigen. Voor mij maakt het niet heel veel uit, ik herken me in vrijwel alle symptomen, vond het moeilijk om mezelf onder controle te houden en met medicatie gaat dat ineens een stuk makkelijker. Als ik nu stop met mijn medicatie heb ik ook een hoop meer handvaten om te zorgen dat mijn leven ook zonder die pilletjes op een rijtje blijft.

Waarom zou je pillen willen gebruiken die je niet nodig hebt? Zal wel heel naïef zijn van mij, maar ik snap dat niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:16

Ik gebruik geen pillen die ik niet nodig heb, er is bij mij ADHD vastgesteld en daar slik ik medicatie voor. Je hebt verder geen inzicht in de mate waarin ik die medicatie nodig heb, ik weet dat ik er erg veel baat bij heb en daarom slik ik het.