Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen electrische autos verkopen

Goed plan
65 (29%)
Slecht plan
144 (64%)
Anders
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 222

karuna
Drukke kabouter

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 22:39

Ford transits en mercedessen zijn ook km vreters. Heb een tijdje schipholtaxi besteld vervoer gereden. En eerste auto van de man was een stokoude mercedes in topconditie. Ding was toen al 17 jaar oud en had 650000 km op de teller staan.

Auto van bijna ex is een doblo en die zit nu op 350000 km auto is 6 jaar oud. En nog lang niet op. Mijn atos is 17 jaar inmiddels. Vanavond de 66000 km gehaald en nog in topconditie. Denk dat een electrische auto met die leeftijd al heel wat accus heeft versleten.

En vanavond een onderzoeken/wetenschapper op de radio ivm het joepie bericht dat telefoon accuus in 2030 zo veel beter zijn dan nu. Dat haalde hij meteen en volledig onderuit. Een lab onderzoek eenmalig misschien wel. Maar de praktijk is dat de accuus gewoon domweg niet veel meer kunnen verbeteren. Geen langere levensduur hebben in tijd en nagenoeg geen in lading vasthouden. Maar dat wel de oplaadpunten meer zijn en dus snel leeg geen probleem is.

Dat geldt ook voor alle soorten accus auto, telefoon, zonnecelladingen, scootmobiel enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:49

Voor een Tessla hoef je niet per se steeds een supercharger te zoeken hoor (die zijn gratis en laden enorm snel), integendeel, het wordt juist afgeraden je Tessla te vaak aan de supercharger te zetten vanwege het behoud van je batterij.
Je kunt hem onderweg overal laden, zelfs via een gewoon huis tuin en keuken stopcontact... alleen duurt dat laatste wel wat langer.
Even naar winterberg is dus geen probleem. Bij ons hotel in oostenrijk stond tijdens de wintersport ook steeds een Tessla Model S aan een stekkerdoosje :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 05:16

Tesla. En het zijn fantastische auto's :). Helaas heel erg ver boven mijn budget :).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:40

luuntje schreef:
Als wij op vakantie gaan rijden we om en om.
En 1000 km of meer is dan zo afgelegd.

Maar je gaat toch ook een keer eten? Wij rijden ook om en om. Maar hebben ook een keer stop om te eten en te drinken.

Citaat:
Iemand schreef over dicht bij het werk wonen.
Mijn man werkt 55 km van zijn werk af.
BMW i3 heeft actieradius van 100 km. Hij kan dus niet eens heen en weer rijden met 1 volle accu.
Dat vind ik belachelijk weinig.

En op z'n werk kan de auto opladen en gewoon weer naar huis.

Wat denken toch veel mensen in onmogelijkheden. Het is goed om kritisch naar elektrische auto's te kijken Tuurlijk lossen die niet alles op. uiteraard leveren de accu's ook problemen op.

Maar door de industrie een beetje meer te prikkelen krijg je meer vooruitgang. De prikkel met de lage bijtelling gaf al vooruitgang maar dat was bij lange na niet genoeg. Bovendien was dat voor de Tankstations nog geen prikkel. Die moeten ook overstag.

Gewoon meer druk erachter. En positiever kijken naar de kleine stapjes vooruit.

En,...het is nog maar een eerste voorstel. Stel dat zoiets doorgaat komt er echt wel een overgangsregeling. Eerst alle leaseauto's bijvoorbeeld, daarna prive gekochte auto's en dan een uitsterf beleid voor de 2e hands modellen. of iets dergelijks.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:51

Ik rijd nu ruim 2 jaar een outlander phev, trekkracht waar je u tegen zegt maar een batterijverbruik om van te janken. De phev is ook bedoeld als "stadsauto" en niet om lange afstanden op batterij te maken. Na 35 km is het nm op..... wel een garantie batterijduur van minimaal 10 jaar.
Als ik echter zie hoeveel die elektrische auto's in de afgelopen 10 jaar zijn ontwikkeld schat ik zo in dat over 10 jaar de techniek al zoveel verder is!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:57

NatasjavE schreef:
luuntje schreef:
Als wij op vakantie gaan rijden we om en om.
En 1000 km of meer is dan zo afgelegd.

Maar je gaat toch ook een keer eten? Wij rijden ook om en om. Maar hebben ook een keer stop om te eten en te drinken.

Citaat:
Iemand schreef over dicht bij het werk wonen.
Mijn man werkt 55 km van zijn werk af.
BMW i3 heeft actieradius van 100 km. Hij kan dus niet eens heen en weer rijden met 1 volle accu.
Dat vind ik belachelijk weinig.

En op z'n werk kan de auto opladen en gewoon weer naar huis.

Wat denken toch veel mensen in onmogelijkheden. Het is goed om kritisch naar elektrische auto's te kijken Tuurlijk lossen die niet alles op. uiteraard leveren de accu's ook problemen op.

Maar door de industrie een beetje meer te prikkelen krijg je meer vooruitgang. De prikkel met de lage bijtelling gaf al vooruitgang maar dat was bij lange na niet genoeg. Bovendien was dat voor de Tankstations nog geen prikkel. Die moeten ook overstag.

Gewoon meer druk erachter. En positiever kijken naar de kleine stapjes vooruit.

En,...het is nog maar een eerste voorstel. Stel dat zoiets doorgaat komt er echt wel een overgangsregeling. Eerst alle leaseauto's bijvoorbeeld, daarna prive gekochte auto's en dan een uitsterf beleid voor de 2e hands modellen. of iets dergelijks.

Meer druk op wat?

Uitsterfregeling? Er rijden meer auto's van 20+ rond dan jij denkt.
Je kunt het wenden en keren zoals je wil, maar hoe langer je met een, goed onderhouden, auto rondrijdt, hoe beter dat voor het milieu is!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:03

Dat is mijn streven ook altijd zolang het kan rijden blijven doorijden tot ze instorten en dan op zoek naar een volgend oudje. Is ook de meest goedkope manier van rijden.

Eerste was 600 gulden en die stortte letterlijk 2,5 jaar later in. Daarna steeds hooguit 2000 gulden en later euro voor een auto en zo lang mogelijk aan de praat houden. Goede garage doet daarin wonderen.

En laden op het werk is leuk als je er kunt parkeren. Wat heel vaak niet het geval is. En als iedereen wil laden is daar alsnog te weinig ruimte voor. En ik zie de energiepiek in de zomer al komen. Half 9 alle autos aan de lader. Lichten aan, airco hoger, computers aan enz. Plop dag stroomnet. :evaw:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:09

ikke schreef:
Meer druk op wat?

Uitsterfregeling? Er rijden meer auto's van 20+ rond dan jij denkt.
Je kunt het wenden en keren zoals je wil, maar hoe langer je met een, goed onderhouden, auto rondrijdt, hoe beter dat voor het milieu is!

Meer druk op de industrie, de energieleverancies, de garages, de vervoersbedrijven etc, etc.

En dit is dus inderdaad in onmogelijkheden denken. Ik leg hier niet effe het meest effectieve idee neer.
Gooi ook maar wat dingen in de lucht. Maar door alleen te denken. Het kan niet en hier een beer en daar een tijger op de weg gaan we echt de oorlog niet winnen. Wel door te denken : OK,...maar hoe kan het dan wel??!!

Natuurlijk is het niet zo dat in 2025 alles anders is. Maar door het maar te laten hoe het nu is komen we zeker niet waar we zijn moeten. En het moet. Het moet echt.

En uiteraard niet alleen op het vlak van auto's. Dan komen we er ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:12

Dan moeten ze het niet zo stellig brengen als een vaststaand feit maar meer we zouden het fijn vinden of we willen graag .. En niet hupla dit gaat zo gebeuren punt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:17

karuna schreef:
En laden op het werk is leuk als je er kunt parkeren. Wat heel vaak niet het geval is. En als iedereen wil laden is daar alsnog te weinig ruimte voor. En ik zie de energiepiek in de zomer al komen. Half 9 alle autos aan de lader. Lichten aan, airco hoger, computers aan enz. Plop dag stroomnet. :evaw:

En wat als gewoon iedere parkeerplek een oplader heeft? Nu doet men dat nog niet want er zijn nog niet genoeg elektrische auto's. Maar als er alleen maar elektrische auto's rijden is dat geen probleem.

Wat als die nu opladen met een zonnecel? Wat als de batterijen straks milieuvriendelijker worden?
Wat als er straks een nog beter systeem uitgevonden wordt?

Wat als het nu wel werkt en we schonere lucht krijgen en daarom minder klimaatverandering, minder astma, minder doden door schadelijke uitlaatgassen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:17

karuna schreef:
Dan moeten ze het niet zo stellig brengen als een vaststaand feit maar meer we zouden het fijn vinden of we willen graag .. En niet hupla dit gaat zo gebeuren punt.

Heb je het überhaupt gelezen? Het is een streven, er wordt nergens gezegd dat het een vaststaand feit is..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:18

karuna schreef:

Dat is leuk. Maar alleen al in dit topic zijn er allemaal mensen die niet willen en alleen maar beren op de weg zien.

En ja het zou zomaar kunnen dat het allemaal minder voorspoedig gaat zoals je zou willen en jullie gelijk hebben.

Dan heb je het tenminste geprobeerd.

Maar niks doen werkt niet.

En soms moet je tot verandering dwingen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:02

NatasjavE schreef:
karuna schreef:

En wat als gewoon iedere parkeerplek een oplader heeft? Nu doet men dat nog niet want er zijn nog niet genoeg elektrische auto's. Maar als er alleen maar elektrische auto's rijden is dat geen probleem.

Wat als die nu opladen met een zonnecel? Wat als de batterijen straks milieuvriendelijker worden?

Wat als het nu wel werkt en we schonere lucht krijgen en daarom minder klimaatverandering, minder astma, minder doden door schadelijke uitlaatgassen?

Leuke theorie maar jij hebt dus niet eens bij benadering een idee welke impact dat heeft op de infrastructuur en de simpelweg niet in te korten realisatietijden en enorme kosten die daarmee gepaard gaan! Precies zoals velen hier niet de mogelijkheid hebben om een Tesla te kopen, zo hebben de energiebedrijven ook het geld, de tijd en de capaciteit niet om op stel en sprong al deze wijzigingen door te voeren. Dus als jij bereid bent om een euro per kWh te gaan betalen (excl belastingen!!!), dan is het wel te realiseren in de tijd die jij voorstelt.

En om je nog even uit een paar dromen te helpen: zonne-energie is niet stabiel genoeg om de gewenste vermogens te leveren; batterijen en accu's zijn en blijven chemische fabriekjes en die worden niet milieuvriendelijk, nooit.

Tot slot: elektrisch rijden is niet de oplossing en zal ook nooit de oplossing worden. Elektriciteit wordt een steeds belangrijkere schakel in ons leven, maar op het vlak van mobiliteit zal het een tussenstap zijn, geen oplossing.
Wind, zon en water zijn niet betrouwbaar genoeg om van afhankelijk te zijn EN netstabiliteit is alleen te garanderen met draaiende massa, letterlijk.

Ik ga niet mee met jullie moderne hypes en de waan van de dag, simpelweg omdat het geen oplossingen zijn maar zoethoudertjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:16

ikke schreef:
NatasjavE schreef:

Leuke theorie maar jij hebt dus niet eens bij benadering een idee welke impact dat heeft op de infrastructuur en de simpelweg niet in te korten realisatietijden en enorme kosten die daarmee gepaard gaan! Precies zoals velen hier niet de mogelijkheid hebben om een Tesla te kopen, zo hebben de energiebedrijven ook het geld, de tijd en de capaciteit niet om op stel en sprong al deze wijzigingen door te voeren. Dus als jij bereid bent om een euro per kWh te gaan betalen (excl belastingen!!!), dan is het wel te realiseren in de tijd die jij voorstelt.

En om je nog even uit een paar dromen te helpen: zonne-energie is niet stabiel genoeg om de gewenste vermogens te leveren; batterijen en accu's zijn en blijven chemische fabriekjes en die worden niet milieuvriendelijk, nooit.

Tot slot: elektrisch rijden is niet de oplossing en zal ook nooit de oplossing worden. Elektriciteit wordt een steeds belangrijkere schakel in ons leven, maar op het vlak van mobiliteit zal het een tussenstap zijn, geen oplossing.
Wind, zon en water zijn niet betrouwbaar genoeg om van afhankelijk te zijn EN netstabiliteit is alleen te garanderen met draaiende massa, letterlijk.

Ik ga niet mee met jullie moderne hypes en de waan van de dag, simpelweg omdat het geen oplossingen zijn maar zoethoudertjes!

Dan heb jij nog niet gelezen over waar Nuon nu mee bezig is. :)

http://www.nuon.com/nieuws/nieuws/2016/ ... rbatterij/

En niet meegaan met wij moderne typetjes: je zal wel moeten. De wereld veranderd ongelofelijk snel. Misschien dat elektrische auto's niet zo snel te realiseren zijn maar zoals we nu bezig zijn kán het niet lang meer doorgaan. Wees blij dat ze er iets aan willen doen!

Als iedereen zo'n instelling heeft verandert er nooit wat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:34

Ik begrijp ook niet hoe mensen zo negatief kunnen denken.
Kijk eens naar 10 jaar geleden, de wetenschap is al zo veel verder gekomen..! Over 10 jaar zijn we weer een stuk verder, en wie weet hoe goed de zonnepanelen dan werken. Bij de solar challenge worden elke keer weer een aantal wereldrecords verbroken.
Wie weet kan een zonnepaneel op een dak van de auto straks de accu tijdens het rijden voor een groot deel bijladen zodat je twee keer zo ver komt met je accu.. Ze zijn al bezig met vrachtwagens met zonnepanelen, die hebben zo veel ruimte bovenop dat ze heel veel energie kunnen opwekken.
Verder weet ik zeker dat er ook ooit andere manieren komen om elektriciteit op te slaan. Even googlen en je vindt al genoeg onderzoeken: http://www.scientias.nl/wetenschap-maak ... ekrapverf/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:44

8nnemiek schreef:
Ik begrijp ook niet hoe mensen zo negatief kunnen denken.
Kijk eens naar 10 jaar geleden, de wetenschap is al zo veel verder gekomen..! Over 10 jaar zijn we weer een stuk verder, en wie weet hoe goed de zonnepanelen dan werken. Bij de solar challenge worden elke keer weer een aantal wereldrecords verbroken.
Wie weet kan een zonnepaneel op een dak van de auto straks de accu tijdens het rijden voor een groot deel bijladen zodat je twee keer zo ver komt met je accu.. Ze zijn al bezig met vrachtwagens met zonnepanelen, die hebben zo veel ruimte bovenop dat ze heel veel energie kunnen opwekken.
Verder weet ik zeker dat er ook ooit andere manieren komen om elektriciteit op te slaan. Even googlen en je vindt al genoeg onderzoeken: http://www.scientias.nl/wetenschap-maak ... ekrapverf/
Er is een Amerikaanse hybride die op zowel electriciteit en benzine kan rijden. De electrische motor kan opgeladen worden doormiddel van een zonnepaneel op t dak. Ben alleen het merk auto vergeten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:33

Zoiets lijkt me inderdaad een heel mooie middenweg. Als je voor woonwerkverkeer genoeg hebt aan je accu's, en als je ver weg op vakantie gaat dan tank je eens benzine. Lijkt me ideaal totdat de wetenschap zo ver is dat de elektrischen auto's betaalbaar en praktisch genoeg zijn!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:34

Elektrische auto's met range extender zijn er al hè :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:34

8nnemiek schreef:
Zoiets lijkt me inderdaad een heel mooie middenweg. Als je voor woonwerkverkeer genoeg hebt aan je accu's, en als je ver weg op vakantie gaat dan tank je eens benzine. Lijkt me ideaal totdat de wetenschap zo ver is dat de elektrischen auto's betaalbaar en praktisch genoeg zijn!

Het was ook een heel mooi systeem. Baal dat ik me niet kan herinneren hoe die auto heet :').

Fisker Karma. Hoppa :D.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:44

Resistance schreef:
Dan heb jij nog niet gelezen over waar Nuon nu mee bezig is. :)

http://www.nuon.com/nieuws/nieuws/2016/ ... rbatterij/

En niet meegaan met wij moderne typetjes: je zal wel moeten. De wereld veranderd ongelofelijk snel. Misschien dat elektrische auto's niet zo snel te realiseren zijn maar zoals we nu bezig zijn kán het niet lang meer doorgaan. Wees blij dat ze er iets aan willen doen!

Als iedereen zo'n instelling heeft verandert er nooit wat.

Joh, dat is gewoon NH3 produktie; ja, ik weet dat Nuon dat doet en Nuon is daar niet alleen in.

In tegenstelling tot de meeste mensen, zijn de energiemaatschappijen al lang overtuigd van het feit dat elektrisch rijden geen oplossing is.

En als het over de noodzaak van verandering gaat: ja, die noodzaak is er maar doe nou niet alsof dat over tien jaar allemaal geregeld moet zijn.
Er is nog meer dan genoeg olie en, niet onbelangrijk, zolang er olie verhandeld wordt, zal het in bepaalde gebieden relatief rustig blijven. Zodra die olie-inkomsten daar opdrogen, hebben we pas ECHT een probleem!!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:29

Ik vind het een slecht plan :)
Laat ze maar eerst eens ervoor zorgen dat de energie waarmee die auto's opgeladen moet worden groen verkregen wordt, dan komen die auto's vanzelf wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:36

Mixje90 schreef:
Laat ze maar eerst eens ervoor zorgen dat de energie waarmee die auto's opgeladen moet worden groen verkregen wordt, dan komen die auto's vanzelf wel.

En hoe ga je dat doen dan?Een windmolen per auto?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:39

geerke schreef:
Mixje90 schreef:

En hoe ga je dat doen dan?Een windmolen per auto?

Niet want dat werkt zo niet. De extra weerstand van de windmolen is veel meer dan de uiteindelijke opbrengst ervan.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:47

Ik denk niet dat geerke bedoelde dat die windmolen op de auto moet worden geplaatst :')

Maar een windmolen levert natuurlijk enorm veel energie, daar kun je heel wat auto's mee laten rijden.
Ze mogen er best een aantal bij bouwen in nederland inderdaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:09

8nnemiek schreef:
Ik denk niet dat geerke bedoelde dat die windmolen op de auto moet worden geplaatst :')

Maar een windmolen levert natuurlijk enorm veel energie, daar kun je heel wat auto's mee laten rijden.
Ze mogen er best een aantal bij bouwen in nederland inderdaad.

Begin liever eens met fatsoenlijk openbaar vervoer waar ook altijd een fiets (al dan niet elektrisch) gratis! in mee mag. Niet alleen de trein en de metro (en vaak dan nog enkel buiten de spits |o in Amsterdam bv), maar ook de bus/tram. OV is nu voor veel mensen geen optie, terwijl groepsvervoer een stuk energiezuiniger is, beter voor het milieu en veel goedkoper kan dan iedereen apart een auto. De fixatie op iedereen eigen vervoer is begrijpelijk gezien de overtuiging dat dat vooruitgang is en die leveren we niet in. Maar het is een ernstig beperkende factor in mensen van a naar b laten reizen. Hoewel er meer oplossingen komen, is het altijd een variant op hetzelfde en daar loop je op een bepaald moment vast. Variatie moet niet alleen komen uit hoe, maar ook of je eigenlijk wel moet willen/kunnen reizen en hoe dan. Naast fiets, ov, auto en videoconferencing zou er ook veel meer gekeken moeten worden naar een heel andere economische modellen, zoals veel meer lokale economie, zodat reizen voor je werk en dus inkomen minder noodzakelijk is en er meer tijd is om te reizen als je wel een keer verder weg moet.

Het vast houden aan hoe het is, beperkt ons flink in mogelijke oplossingen, technologie kan ons daar bij helpen, maar slechts tot een bepaald punt. Daarnaast zijn deze oplossingen stomweg veel te duur voor een groeiende groep mensen, zo'n groot verschil geeft frictie in een samenleving. Zelfs de oude adel maakte zich daar tijdens de industriële revolutie terecht zorgen over.