Kinke schreef:Maar nu zeg jij dingen alsof het een feit is rumay, dat je ze nu moet zoeken, boeren met een hart voor hun beesten. Vind ik een idiote uitspraak. Ken er hier zat met een hart voor hun beesten. Staan ze die koeien de hele dag te knuffelen? Nee. Past ook niet echt bij de gemiddelde boer. Maar dat zegt helemaal niets over een hart hebben voor. En de meesten weten heel goed welke koe, welke dochter, juist meer dan vroeger. Of je het dier dan ook bij naam kent voegt volgens mij niets toe. De meeste boeren lepelen zo hele koefamilies op bij hun beesten. Ik zit hier ook tussen een aantal redelijk grote bedrijven, zie bij uitzondering een dood dier aan de weg liggen.
Wat triest is mbt die mestregeltjes…dat is gewoon een norm op papier. In werkelijkheid verschraalt de grond meer en meer. Onderzoek heeft allang uitgewezen dat mest injecteren veel slechter is voor de vruchtbaarheid en gezondheid van de bodem, maar Nederland zou Nederland niet zijn als het hier verplicht is gesteld, terwijl in de landen om ons heen vrolijk mest uitgereden wordt op de oude manier.
Kinke hier in de Randstad gebeuren er blijkbaar op andere manier zaken dan bij jullie in Overijssel.
Maar zeg ik dat ze koeien moeten knuffelen? Nee, en ja er zijn genoeg boeren die om hun koeien geven maar het financiële plaatje voor welzijn van de koe laten gaan.
En ja een aantal dingen schrijf ik omdat het een feit is.
En die schrale bodem hebben veel boeren mede zelf veroorzaakt, grastypes erop met hoge opbrengst het liefst 4 of meer snede's per jaar kuilen en dan gooi je er veel mest in (het injecteren) waarvan veel weer wordt uitgespoeld en ik de sloot terecht komt. Dus ja het is linksom of rechtsom. En ruige mest kan je gewoon uitrijden. Ooit een koe in het "wild" gezien die heeft echt niet van die dunne mest als de melkkoeien hoor die heeft zelfs een soort drollen, dus ja al die drijfmest van al die koeien moet ergens heen, dus krijg je mestwetgeving. Er wordt van alles in een koe gestopt om maar een zo hoog mogelijke melkopbrengst te krijgen en dat is begrijpelijk maar soms zeker verwerpelijk.
Uiers die bijna over de grond slepen waar een net omheen moet anders beschadigen de spenen en dat is er toch echt ingefokt hoor.
En weet je ik gun boeren net als ieder ander zijn/haar bedrijf maar zolang we doorgaan met alleen het financiële plaatje in het hoofd loopt het een keer stuk.
Hier een boer die een stal voor 450 melkkoeien wil bouwen, wegen de kosten op tegen de baten? Ik vraag me dat oprecht af, vraag me oprecht af hoe de gezondheid van de koeien gaat worden gewaarborgd, en zo vraag ik me nog wel het eea af.