#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:07

8nnemiek schreef:
Het lijkt mij heerlijk hoor, het werk! Ik werk veel en veel liever tussen de dieren dan op kantoor, en veel mensen met mij, maar er is haast geen werk te vinden, zelfs niet voor mensen met opleiding. De boeren die ik vroeger kende hadden het trouwens helemaal niet zo druk. 'S morgens melken en voeren, dan gingen de koeien de wei op en werd er even schoon gemaakt met de machine en dan hadden ze het rustig tot 's avonds. Natuurlijk niet in de weken dat kalfjes geboren werden en er op het veld werd gewerkt, al werd er heel veel gewoon door een loonbedrijf gedaan.

Vroeger werd er heel veel door een loonbedrijf gedaan? Over hoe lang geleden heb je het dan?
Ik heb zelf altijd kantoorbanen gehad maar melkveehouders maken veel meer uren. Kalfjes worden het hele jaar door geboren, dus gebroken nachten zijn echt geen uitzondering. En afhankelijk van het weer, tijdens het maaien, kuilen etc. worden er verschrikkelijk lange dagen gemaakt, die loonwerker doet het echt niet allemaal zonder dat de veehouder ook meewerkt.

daniweerd

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:10

Doe mij ook zo´n bedrijf als waar 8nnemiek is geweest, lijkt me heerlijk voor een poos, zie ik manlief ook eens vaker en kunnen we misschien in de zomer eens samen een dagje fietsen of zo :o

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:10

En waarom ik dan nu wel tijd heb om achter de pc te zitten...? ik zit even te ontbijten, ga zo weer aan het werk!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:11

Marjoow schreef:
Ik kan maar weinig beroepen bedenken waarbij mensen harder werken dan op het platteland als boer zijnde.

Wat betreft de subsidie. Ja daar ben ik het mee eens. Maar voor een omschakeling naar biologisch boeren heb je niet enkel meer geld nodig maar ook een heleboel meer ruimte. In ons dichtbevolkte landje word dat ook vrij lastig.

Oh ik wel hoor :j.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:13

Kinke schreef:
En als zuivel en vlees niet meer van Nederlandse veehouderijen beschikbaar is, dan komt het gewoon uit het buitenland.

Exact :)

Het is heel makkelijk om maar af te geven op je eigen boeren, maar wat hier onmogelijk wordt gemaakt verplaatst zich vervolgens naar het buitenland. En denk maar niet dat ze het daar zo nauw nemen met dierenwelzijn :+ Best krom als je je daarnaast ook nog bedenkt dat het vaak genoeg voorkomt dat vlees, afkomstig uit bijvoorbeeld Oekraïne, vervolgens gewoon met een Nederlands stickertje in de supermarkt wordt verkocht.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:31

Ik denk dat de veehouderij zich explosief ontwikkelt, kijk maar naar melkrobot, zelfrijdende trekkers, de computer heeft op de trekker en alle apparatuur eromheen heeft zich ook enorm ontwikkeld.
Jaren geleden werkt ik bij, toen nog, Vicon en dan spreek ik over een kleine 30 jaar terug en de innovatie was enorm, dit om het voor de boer makkelijker te maken, zuiniger, precieser enz.
Heb ook de middelbare Landbouwschool gedaan en dus ook moeten melken enz. en heb heel wat leed gezien, ook mooie bedrijven.

Dagelijks rij ik langs een boer met melkkoeien en ik overdrijf echt niet, wekelijks ligt er wel een brakke koe buiten die uiteindelijk onder het zeil eindigt, misschien uitzondering maar hoe groter een bedrijf wordt hoe minder tijd, aandacht er is voor de koeien en hun welzijn. Door de melkrobot, het in de put melken wordt er toch het eea over het hoofd gezien,

En wat betreft het weiland als je een goeie boer bent gaan ze na het melken het land op haal je ze op tijd binnen voor het erg warm wordt en 's avonds na het melken weer naar buiten, maar reden is dat veel koeien ook niet buiten komen is de mestboekhouding, fosfaat uitstoot, tijd, te weinig land, enz.
Overproductie van melk dus de prijs zakt, dus nog meer koeien om dit op te vangen.

En er wordt de hele tijd geroepen mensen kunnen vanachter hun bureau niet bepalen hoe of wat nou dat is wat veel boeren tegenwoordig ook doen bepalen vanachter een bureau en computer.

Als boer vroeger wist je precies hoe de koeien heette en welke koe dochter was van welke nu zijn het een soort fietsen met haar en een uier.
En natuurlijk zijn er nog boeren die hart hebben voor hun beesten, maar je moet ze wel zoeken.
En boeren doen hun werk zoals ze van hun vader hebben geleerd en gaan best wel mee met de moderne tijd maar als puntje bij paaltje komt is het toch hoe ze iets geleerd hebben wat bepaalt.

En waar dit topic allemaal over begon de kalfjes, meteen weghalen geeft stress bij moeder en kind en later weghalen geeft ook stress maar die stress kan je iets beter reguleren, heb mooie voorbeelden gezien bij een biologische boer(die trouwens ook niet heel klein was qua bedrijf)
Het kan wel maar de bedrijfsvoering zal moeten worden aangepast en omgegooid en ja dat kost geld om te investeren maar uiteindelijk win je weer door minder zieke en sterfte onder de kalveren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:35

Laurie maar dát is dan weer zo krom van onze regering. Dan moeten ze de import van buitenlands vlees ook beter gaan coördineren, reguleren en controleren. Het is sowieso krom dat vlees uit bijvoorbeeld Denemarken via Nederland naar Spanje gaat en Spaans vlees hier in Nederland terecht komt bijvoorbeeld. Halal vlees hangt gewoon naast de regulier geslachte koeien in de vrachtwagen etc.

Het is een zeer veelomvattend 'probleem' en ik ben het inderdaad wèl met jullie eens dat als er dergelijke moties komen, men ook uitgebreider moet kijken naar de risico's, gevolgen, financiële consequenties etc etc.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:44

Ik denk dat de tegenstanders van de motie een heel goed punt hebben. Met een goede onderbouwing en argumentatie van dit standpunt denk ik zeker dat er best veel mensen overtuigd kunnen worden waarom het beter is dat kalf en koe na de geboorte gelijk gescheiden worden.

De manier waarop dit punt gemaakt wordt is echter niet om over naar huis te schrijven. Het standpunt wordt slecht onderbouwd, de discussie wordt op een kinderachtige manier gevoerd. Met goede, duidelijke argumenten bereik je veel meer dan met het foeteren op 'luie burgers' en 'stadse mensen die er geen verstand van hebben'. Geloof mij, Thieme dient heus niet zomaar een motie in. Zulke besluiten gaan gepaard met grondige rapporten en vooronderzoek. Dat sommige mensen het niet met de motie eens zijn mag. Actie voeren daartegen mag zeker ook, doe dat vooral. Maar doe dat wel op een nette manier, daarmee wordt het effect alleen maar groter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:47

Volgens mij was het al lang bekend dat goedkoop vlees naar Nederland komt en de dure biefstukken de grens over gaan, toch?

Het bedrijf waar ik het over had was de koeienboer waar mijn paard naast gestald stond. Die had een klein melkveebedrijf, en de loonwerker zorgde er voor dat oa de wei werd bemest, de maïs af werd gedaan en gekuild werd, die maakte de kuilbalen enz.. Koeien hadden vrije toegang tot de wei, ook zo nu en dan in de winter (erg leuk, een koe met wintervacht!) en de man kwam regelmatig een praatje maken. Hij had verderop een stukje land met wat kipjes, geiten en pauwen enzo, dat was zijn hobby waar hij door de dag regelmatig te vinden was.. Hij werkte zich echt niet 12 uur per dag uit de naad, al zijn het natuurlijk wel lange dagen. Zijn vrouw zag je eigenlijk nooit, die zat meestal binnen.
De kalfjes werden allemaal rond dezelfde tijd geboren.
Ik heb hem al lang niet meer gezien, maar neem aan dat het bedrijf nog gewoon bestaat. Ik vond het altijd een goed voorbeeld voor andere boeren. Gewoon een kleinschalige stal waar de boer elke koe nog persoonlijk kent en rustig de tijd kan nemen voor elke koe.
En inderdaad, kleiner worden kan niet zomaar. Dus nogmaals, dáár moet men actie tegen voeren.. voor een hogere melkprijs, eventueel dat melkquotum, tegen megastallen..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:49

Maar nu zeg jij dingen alsof het een feit is rumay, dat je ze nu moet zoeken, boeren met een hart voor hun beesten. Vind ik een idiote uitspraak. Ken er hier zat met een hart voor hun beesten. Staan ze die koeien de hele dag te knuffelen? Nee. Past ook niet echt bij de gemiddelde boer. Maar dat zegt helemaal niets over een hart hebben voor. En de meesten weten heel goed welke koe, welke dochter, juist meer dan vroeger. Of je het dier dan ook bij naam kent voegt volgens mij niets toe. De meeste boeren lepelen zo hele koefamilies op bij hun beesten. Ik zit hier ook tussen een aantal redelijk grote bedrijven, zie bij uitzondering een dood dier aan de weg liggen.
Wat triest is mbt die mestregeltjes…dat is gewoon een norm op papier. In werkelijkheid verschraalt de grond meer en meer. Onderzoek heeft allang uitgewezen dat mest injecteren veel slechter is voor de vruchtbaarheid en gezondheid van de bodem, maar Nederland zou Nederland niet zijn als het hier verplicht is gesteld, terwijl in de landen om ons heen vrolijk mest uitgereden wordt op de oude manier.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:53

Die actie werd volgens mij op een hele nette manier gevoerd Maartenn?
Ik vind zulk taalgebruik als 'domme stadsen' etc. ook niet slim gekozen, maar het past wel bij het taalgebruik van veel boeren, lomp en 'geen gezeik', en dan heb je helaas vooral de jeugd die dit nog veel minder doordacht gebruikt. Toch moet je hier ook begrip voor kunnen hebben. Deze beroepsgroep wordt het al jaren moeilijk gemaakt en ook al echt een hele tijd gericht aangevallen. Op een gegeven moment is er een deel wat er helemaal klaar mee is. Het moment van indienen van deze motie door Thieme bijvoorbeeld, dat is gewoon een vuile rotstreek. Zeker weten dat daar heel grondig over nagedacht is.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:03

Kinke schreef:
8nnemiek schreef:
Het lijkt mij heerlijk hoor, het werk! Ik werk veel en veel liever tussen de dieren dan op kantoor, en veel mensen met mij, maar er is haast geen werk te vinden, zelfs niet voor mensen met opleiding. De boeren die ik vroeger kende hadden het trouwens helemaal niet zo druk. 'S morgens melken en voeren, dan gingen de koeien de wei op en werd er even schoon gemaakt met de machine en dan hadden ze het rustig tot 's avonds. Natuurlijk niet in de weken dat kalfjes geboren werden en er op het veld werd gewerkt, al werd er heel veel gewoon door een loonbedrijf gedaan.

Vroeger werd er heel veel door een loonbedrijf gedaan? Over hoe lang geleden heb je het dan?
Ik heb zelf altijd kantoorbanen gehad maar melkveehouders maken veel meer uren. Kalfjes worden het hele jaar door geboren, dus gebroken nachten zijn echt geen uitzondering. En afhankelijk van het weer, tijdens het maaien, kuilen etc. worden er verschrikkelijk lange dagen gemaakt, die loonwerker doet het echt niet allemaal zonder dat de veehouder ook meewerkt.

Mee eens, en tegenwoordig zijn er veel meer dingen waar ze zich mee bezig houden hoor.

@ rumay , een goede boer weet nog steeds precies wie welke koe is, wie er wat mankeert etc.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:06

8nnemiek schreef:
Dus de boeren hebben het ontzettend druk, maar wel tijd om naar den haag te gaan en twitter groepen op te richten en dagenlang op forums te discussiëren?
Hierboven zie ik eindelijk de echte reden voorbij komen; het is allemaal te duur, er is geen geld en plek om uit te breiden. Punt. Ga dáár dan actie tegen voeren, maar ga niet allerlei redenen bedenken waarmee je de burger kan wijsmaken dat een kalf niet bij de moeder kan blijven. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die het wel kunnen, maar het kost nu eenmaal tijd en geld.

Je kletst wel veel onzin zeg! De boeren die ik ken in mijn omgeving hebben er vrijwel allemaal een baan erbij om zich in voldoende levensonderhoud te kunnen voorzien.

Ik vind de redenen om het kalf niet bij de moeder te laten gegrond. Tenzij je liever een platgewalst kalf ziet.... Zelf hou ik daar niet zo van. Kennelijk zit de PvdD daar minder mee. ik hoop dat de regering er meer mee zit. Het is allemaal gemakkelijk om van een afstandje te gaan zitten zeggen hoe het moet zonder op de hoogte te zijn van wat er allemaal speelt op een bedrijf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:13

Nikass schreef:
Tuurlijk Amoj, boeren zijn de enige hardwerkende mensen in Nederland 8)7 Misschien eerst eens die denigrerende houding laten varen als je begrip wil van die "luie burger"

Desiree als je nou ff goed leest...
Het is een geldkwestie en ik vind dat de overheid boeren die op biologisch over willen gaan daarin financieel moet steunen. Het is op de langere termijn voor iedereen beter. Ik vind het echt kop in het zand steken als mensen denken dat hier nog generaties mee door kan blijven gegaan. Het is ook niet erg sociaal tov de volken die niets hebben, dat wij een veel te grote voetafdruk hebben in Europa.
Leg eens een beetje oorzaak en gevolg...

Hierin heb je helemaal gelijk. Maar veel subsidies voor boeren komen niet zozeer uit onze regering maar uit Brussel. Brussel heeft op dit punt meer in de melk te brokkelen dan Nederland zelf.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:43

Desiree schreef:
Ik vind de redenen om het kalf niet bij de moeder te laten gegrond. Tenzij je liever een platgewalst kalf ziet.... Zelf hou ik daar niet zo van. Kennelijk zit de PvdD daar minder mee. ik hoop dat de regering er meer mee zit. Het is allemaal gemakkelijk om van een afstandje te gaan zitten zeggen hoe het moet zonder op de hoogte te zijn van wat er allemaal speelt op een bedrijf.

Dit heeft meer met ruimtegebrek te maken dan dat een koe doelbewust een kalf plat drukt ;-).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:45

Desiree schreef:
Je kletst wel veel onzin zeg! De boeren die ik ken in mijn omgeving hebben er vrijwel allemaal een baan erbij om zich in voldoende levensonderhoud te kunnen voorzien.

Heb je niet de verkeerde gequote? Ik zei juist dat boeren inderdaad niet genoeg voor hun melk krijgen, en dat ze geen 12 uur per dag druk aan het werk zijn. Ik geloof ook maar al te graag dat ze soms een tweede baan nodig hebben om rond te komen, Enkele andere bokkers zeiden juist dat boeren het zo ontzettend druk hebben en geen tijd hebben om 'op hun luie kont te zitten zoals al die mensen op kantoor'..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:51

Dat de boer die jij kent geen 12 uur per dag aan het werk is, wil nog niet zeggen dat dat niet voor veel andere boeren geldt 8nnemiek. Die uitbesteding aan de loonwerker valt ook heel hard mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:52

Laurie schreef:
Kinke schreef:
En als zuivel en vlees niet meer van Nederlandse veehouderijen beschikbaar is, dan komt het gewoon uit het buitenland.

Exact :)

Het is heel makkelijk om maar af te geven op je eigen boeren, maar wat hier onmogelijk wordt gemaakt verplaatst zich vervolgens naar het buitenland. En denk maar niet dat ze het daar zo nauw nemen met dierenwelzijn :+ Best krom als je je daarnaast ook nog bedenkt dat het vaak genoeg voorkomt dat vlees, afkomstig uit bijvoorbeeld Oekraïne, vervolgens gewoon met een Nederlands stickertje in de supermarkt wordt verkocht.

Afgeven op de boeren? Dat zie ik niemand hier doen. Het zijn de boeren zelf die zich voortdurend als slachtoffer opstellen. Oh wat hebben ze het zwaar, ze moeten zo hard werken en ze krijgen te weinig betaald en ook nog eens te weinig waardering... (als ik het zo opschrijf weet ik zo tientallen mensen in mijn omgeving die te hard moeten werken voor een te laag salaris en het woord "waardering" komt op hun werkvloer überhaupt niet voor).

Eenvoudig is het niet nee, maar er zou VEEL MINDER vlees/dierlijke producten gegeten moeten worden.
De grootste milieuvervuiler is de intensieve veehouderij. Meer dan alle snelwegen en vliegtuigen bij elkaar.
De verantwoordelijkheid voor die verandering ligt zeker niet alleen bij de boeren, maar bij alle consumenten én de overheid. En niets zo lastig als een mentaliteitsverandering, maar het is wel nodig! En direct roepen "kan allemaal niet" daar schieten we niks mee op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:54

Laurie schreef:
Dat de boer die jij kent geen 12 uur per dag aan het werk is, wil nog niet zeggen dat dat niet voor veel andere boeren geldt 8nnemiek. Die uitbesteding aan de loonwerker valt ook heel hard mee.

Desiree zegt toch net dat bijna alle boeren die ze kent er nog een baan bij hebben?
Ik neem aan dat die niet ná die 12 uur werk nog eens naar hun tweede baan gaan?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:55

Kinke schreef:
Maar nu zeg jij dingen alsof het een feit is rumay, dat je ze nu moet zoeken, boeren met een hart voor hun beesten. Vind ik een idiote uitspraak. Ken er hier zat met een hart voor hun beesten. Staan ze die koeien de hele dag te knuffelen? Nee. Past ook niet echt bij de gemiddelde boer. Maar dat zegt helemaal niets over een hart hebben voor. En de meesten weten heel goed welke koe, welke dochter, juist meer dan vroeger. Of je het dier dan ook bij naam kent voegt volgens mij niets toe. De meeste boeren lepelen zo hele koefamilies op bij hun beesten. Ik zit hier ook tussen een aantal redelijk grote bedrijven, zie bij uitzondering een dood dier aan de weg liggen.
Wat triest is mbt die mestregeltjes…dat is gewoon een norm op papier. In werkelijkheid verschraalt de grond meer en meer. Onderzoek heeft allang uitgewezen dat mest injecteren veel slechter is voor de vruchtbaarheid en gezondheid van de bodem, maar Nederland zou Nederland niet zijn als het hier verplicht is gesteld, terwijl in de landen om ons heen vrolijk mest uitgereden wordt op de oude manier.

Kinke hier in de Randstad gebeuren er blijkbaar op andere manier zaken dan bij jullie in Overijssel.
Maar zeg ik dat ze koeien moeten knuffelen? Nee, en ja er zijn genoeg boeren die om hun koeien geven maar het financiële plaatje voor welzijn van de koe laten gaan.
En ja een aantal dingen schrijf ik omdat het een feit is.

En die schrale bodem hebben veel boeren mede zelf veroorzaakt, grastypes erop met hoge opbrengst het liefst 4 of meer snede's per jaar kuilen en dan gooi je er veel mest in (het injecteren) waarvan veel weer wordt uitgespoeld en ik de sloot terecht komt. Dus ja het is linksom of rechtsom. En ruige mest kan je gewoon uitrijden. Ooit een koe in het "wild" gezien die heeft echt niet van die dunne mest als de melkkoeien hoor die heeft zelfs een soort drollen, dus ja al die drijfmest van al die koeien moet ergens heen, dus krijg je mestwetgeving. Er wordt van alles in een koe gestopt om maar een zo hoog mogelijke melkopbrengst te krijgen en dat is begrijpelijk maar soms zeker verwerpelijk.
Uiers die bijna over de grond slepen waar een net omheen moet anders beschadigen de spenen en dat is er toch echt ingefokt hoor.

En weet je ik gun boeren net als ieder ander zijn/haar bedrijf maar zolang we doorgaan met alleen het financiële plaatje in het hoofd loopt het een keer stuk.
Hier een boer die een stal voor 450 melkkoeien wil bouwen, wegen de kosten op tegen de baten? Ik vraag me dat oprecht af, vraag me oprecht af hoe de gezondheid van de koeien gaat worden gewaarborgd, en zo vraag ik me nog wel het eea af.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:00

Ik zie hier anders toch regelmatig het verwijt voorbij komen dat het boeren alleen maar om geld te doen is, dat valt voor mij zeker onder afgeven.

Ik ben het wel met je eens dat de verantwoordelijkheid ook bij de consument ligt Nikass. Zolang mensen in de supermarkt nog steeds voor de goedkoopste optie gaan zal er weinig veranderen. Boeren zijn best bereid om dingen aan te passen, maar dan moet het ze wel mogelijk gemaakt worden, en dat betekent dat we meer zullen moeten betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:15

Heb je per ongeluk pb gestuurd, moest gewoon in het topic. Ik ga proberen het alsnog even hier te plaatsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:16

Laurie schreef:

Ik zie hier anders toch regelmatig het verwijt voorbij komen dat het boeren alleen maar om geld te doen is, dat valt voor mij zeker onder afgeven.

Dat lees je dan wat mij betreft niet goed. Het is wat mij betreft wel een geldkwestie, niet omdat de boeren zo graag rijk willen worden, maar omdat verandering wel financieel mogelijk moeten zijn en omdat ze uiteraard het hoofd boven water willen houden. Het is dus geen verwijt naar de boeren, het is een constatering dat de boeren geen veranderingen willen omdat het geld kost en ze daarvoor niet gecompenseerd worden. Daarom heb ik ook aangegeven dat ik van mening ben dat de overheid daar beleid op moet maken, en boeren die over willen stappen op biologisch daarin met middelen moeten ondersteunen.

Ik ben het wel met je eens dat de verantwoordelijkheid ook bij de consument ligt Nikass. Zolang mensen in de supermarkt nog steeds voor de goedkoopste optie gaan zal er weinig veranderen. Boeren zijn best bereid om dingen aan te passen, maar dan moet het ze wel mogelijk gemaakt worden, en dat betekent dat we meer zullen moeten betalen.

Ja dat klopt, en omdat de meeste mensen geneigd zijn om voor het goedkoopste te gaan en sommige mensen ook gewoon heel weinig geld hebben, moet je die verantwoordelijkheid niet helemaal bij de consument laten vind ik. Ook daar ligt een taak voor de overheid om biologische producten te subsidiëren of om simpelweg te stellen dat alleen op een bepaalde manier verkregen vlees/melk verkocht mag worden. Niet van de ene op de andere dag, kon het maar zo snel, maar wel geleidelijk.
Helaas zijn er regels nodig want anders komt er nooit wat van.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:29

Dat ben ik met je eens! Ik vind alleen dat sommige mensen behoorlijk fel zijn op de boeren, terwijl de boeren op het moment op alle fronten gekort worden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:32

Laurie schreef:

Nee, dat wordt volgens mij niet gezegd (ook door mij niet). Wel dat de bezwaren om het kalf niet bij de koe kunnen blijven financieel van aard zijn.
Welzijn van het bedrijf ipv welzijn van het dier. Dat is niet als verwijt bedoeld, maar als wijzen op het werkelijke probleem wat besproken zou moeten worden.

Dat gaat dus niet over boeren zijn nare geldwolven, maar om voor teveel boeren kunnen de veranderingen die nodig zijn in hun bedrijf om op een goede manier kalveren bij de koe te houden niet uit. Er is geen financiele ruimte daarvoor.

Dat vind ik de werkelijke discussie, daarop zou veel meer gericht moeten worden. In eerste plaats door de boeren zelf. Die dus wel nu naar Den Haag konden, maar dat onderwerp eigenlijk links hebben laten liggen.
Mensen voor rat uitmaken met snode plannen, mensen uitmaken voor hebben er geen verstand van, hameren op dat ze het echt het beste weten zelf en kalveren bij de koe houden zelfs mishandeling noemen. Dat zijn allemaal emotie-argumenten die vrij vlotjes onderuit gehaald kunnen worden.
Daarmee bereik je helemaal niets.

Duidelijk maken dat samen met je koeien onder een brug in een kartonnen doos moeten wonen niet gaat werken en dat het wel die kant op gaat als die veranderingen zonder steun snel door worden gevoerd lijkt me een veel betere manier om duidelijk te maken wat er aan de hand is als je het toch wat meer emotioneel wil brengen.
Dus niet net doen alsof dit voorstel uit de losse pols is geschud, zonder enig verstand van zaken, niet roepen dat het je echt om het welzijn van de dieren gaat en daarom in alle omstandigheden dat kalf weghalen beter is, waarmee je dus zegt dat de bedrijven die dit wel toepassen fout bezig zijn.
Gewoon duidelijk maken dat het simpelweg niet uit kan om te veranderen, dat de omstandigheden op veel bedrijven nu niet echt geschikt zijn om de kalveren bij de moeder te houden. En dat dat voor een heel fiks deel te danken is aan de stimulatie van groter en meer moeten produceren. Iets waar men de overheid hier stevig op aan mag kijken.