"Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:23

Citaat:
De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) constateerde vrijdag nog dat de aap goed wordt verzorgd en dat er geen reden is voor paniek. Dagelijks gaat een dierenverzorger langs bij de slingeraap.

Ook zijn er geen problemen met de huisvesting, aldus de NVWA. "Wij zien geen enkele reden tot zorgen."

De NVWA houd er dan ook wel wat rare normen op na. Een sociaal dier wat al een paar jaar alleen zit lijkt mij geen normale gezonde manier van huisvesten. Maar ja die club heeft ook jaren het verschil tussen een koe en een paard niet kunnen zien op de slachthuizen.

Anoniem

Re: "Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:32

Lijkt het je wel gezond dan om zo een oud beestje wat niet beter weet dan waar hij is de stress van reizen en nieuwe soortgenoten aan te doen? Grote kans dat de stress het beestje tijdens transport al teveel wordt. NVWA maakt de keuze van laten zitten niet zomaar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:44

Jennyj01 schreef:
Citaat:
De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) constateerde vrijdag nog dat de aap goed wordt verzorgd en dat er geen reden is voor paniek. Dagelijks gaat een dierenverzorger langs bij de slingeraap.

Ook zijn er geen problemen met de huisvesting, aldus de NVWA. "Wij zien geen enkele reden tot zorgen."

De NVWA houd er dan ook wel wat rare normen op na. Een sociaal dier wat al een paar jaar alleen zit lijkt mij geen normale gezonde manier van huisvesten. Maar ja die club heeft ook jaren het verschil tussen een koe en een paard niet kunnen zien op de slachthuizen.

Een hoogbejaard mens/dier heeft meer behoefte aan stabiliteit en veiligheid, dan op veel gezelschap..

deze aap had een metgezel tot op zeer hoge leeftijd, daarnaast heeft het dier al jaren dezelfde verzorger..

ik denk dat dit dier meer aan rust en zijn verzorger heeft, dan aan de stress en herrie van een hele groep apen waarin het zich dan maar een plek moet veroveren..

Zelfs 30 jaar terug was het dier al op leeftijd.

Hoe zou jij dit dan voor je zien? In achtnemend dat het dier hoogbejaard is?
Verplaatsen waarheen? Hoe lang denk je dat dit dier zal kosten om gewend te raken aan het leven in een grote groep? en hoe lang denk je dat het dier er dan daadwerkelijk baat van zal hebben. Zou dat opwegen tegen de enorme periode van stress en onwennigheid..

Het is makkelijk om te verwijten, maar heb je ook een goede oplossing voor dit specifieke dier dan?

Stel dit dier leeft nog 13 maanden.. En het kost 8 maanden pure stress en onwennigheid, terwijl het nu een goed leven heeft.. Moet je het dier dan 8 maanden als hoogbejaarde de stress in willen jagen omdat we het dier nog enkele maanden een ideaal leven willen geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:47

En nou maar hopen dat er geen lui zijn die zo ver komen om de aap los te laten.
Net zoals van die idioten die nertsen loslaten enzo. Die beesten kunnen in de natuur ook niet overleven.

Domme ondoordachte actie van domme mensen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:56

Ze kunnen heus niet zomaar bij die aap komen daar zal neem ik aan wel voor gezorgd worden. Misschien kunnen ze die aap beter in laten slapen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:01

Absurd. . Die aap zit daar prima. De rest moet eens normaal doen. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:05

Staat een beetje raar maar ik bedoel die zinnen los van elkaar. Meer wat een oplossing is voor die aap.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:06

Waarom dan? Heeft hij nu geen kwaliteit van leven meer volgens jou dan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:21

Nee inderdaad het dier is zijn hele leven (of een groot deel) samen geweest met een soortgenootje en zit daar nu helemaal alleen ook niet andere apen om zich heen. Het dier is al super oud dus ik denk dat het dat het meest diervriendelijk is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:24

Dus als jij een bejaard konijn hebt waarvan het maatje wegvalt en herplaatsing of koppeling aan een nieuw maatje teveel stress oplevert dan laat jij hem ook inslapen? :)
Want dat is dan vergelijkbaar met de situatie met die aap nu.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:26

Ik maak me vooral zorgen over het geld dat de eigenaar nu uit moet gaan geven aan driedubbele beveiliging. Dat is niet makkelijk als je verder geen inkomsten uit je dierentuin haalt. Geen idee wat de financiële positie van die mensen is, maar het kan flink in de papieren lopen. Hopelijk gaat dat niet ten koste van de zorg voor de dieren die er nog zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:28

Konijn en aap is slechte vergelijking .. , konijn van 9 is taai zat nog zijn dinnetje ook. Valt ze weg ja dan koppel ik gewoon weer , moraal van verhaal ligt aan het dier

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:30

saskiakefie schreef:
Nee inderdaad het dier is zijn hele leven (of een groot deel) samen geweest met een soortgenootje en zit daar nu helemaal alleen ook niet andere apen om zich heen. Het dier is al super oud dus ik denk dat het dat het meest diervriendelijk is.

Want?
Ik heb niet gelezen waarom het dier volgens jou geen kwaliteit van leven meer heeft?
Sterker nog: als het een mens zou zijn, dan zou er sprake moeten zijn van ondraaglijk lijden, maar dat lijkt me hier toch echt niet van toepassing?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:31

Overigens zijn er vanavond weer 3 gasten geweest die in probeerde te breken. Ze waren wel al op het terrein. 1 is door de politie meegenomen, de andere 2 zijn spoorloos. Dit geintje gaat dus niet alleen de eigenaar geld kosten, maar indirect ook de maatschappij. De politie is er met mankracht en helikopter mee bezi geweest.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:32

Rebecca schreef:
Konijn en aap is slechte vergelijking .. , konijn van 9 is taai zat nog zijn dinnetje ook. Valt ze weg ja dan koppel ik gewoon weer , moraal van verhaal ligt aan het dier

Die van jou mss Rebecca, maar er zijn ook genoeg konijnen waarvoor het opnieuw koppelen of verhuizen teveel stress gaat opleveren.
Vandaar de vraag of dat konijn dan ook ingeslapen wordt.
Konijn was overigens puur gebaseerd op het onderschrift, je kunt er natuurlijk zo'n beetje elke diersoort voor in de plaats zetten. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:55

LovingTweety schreef:
Overigens zijn er vanavond weer 3 gasten geweest die in probeerde te breken. Ze waren wel al op het terrein. 1 is door de politie meegenomen, de andere 2 zijn spoorloos. Dit geintje gaat dus niet alleen de eigenaar geld kosten, maar indirect ook de maatschappij. De politie is er met mankracht en helikopter mee bezi geweest.

Ach ja... als de mensen van StukTV maar hun geld verdienen met hun YouTube 'maar ze doen het in opdracht van anderen' baan. Lachen joh +:)+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 02:09

saskiakefie schreef:
Ze kunnen heus niet zomaar bij die aap komen daar zal neem ik aan wel voor gezorgd worden. Misschien kunnen ze die aap beter in laten slapen.

De enige reden om dit dier in te laten slapen is de idioterie van deze figuren die door een filmpje allerlei ramptoeristen aantrekken, wat veel stress geeft. Beestje is oud, zal wat krakkemikkig zijn (en vandaar binnen zitten met de drijfnatte winter nu), maar moeten inslapen omdat mensen geen respect hebben voor borden en prive terrein, dat is op zijn zachtst krom. Tot een paar dagen terug had dit dier een rustig en voorspelbaar leven met als enige variatiefactor het weer en dat is eigenlijk een heel fijn leven voor een oud en kwetsbaar prooidier (wat zo'n aapje ook is). Nu moet er plotseling van alles anders, want zo hoort het niet volgens onze huidige inzichten (afwijking onmogelijk). Enige wat misschien zonder stress kan is er een webcam op zetten. Kunnen allen die willen "apie kijke" dat zonder storen doen. Maar dat kan je als beloning van slecht gedrag eigenlijk ook niet maken. Het zou fijn zijn als mensen weer eens eindelijk respect hadden voor andermans terrein en eigendom.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 02:18

Ik heb daar een paar jaar geleden met mijn arabier op een pensionstal gestaan naast het oude dierenpark en ik ken ook de kleindochters van de eigenaar van het dierenpark. Ik zag meneer louwman elke dag zijn park ingaan om de dieren te verzorgen en ik denk dat hij er heel goed voor zorgt. Was ook een hele aardige man. Hij had ook ezeltjes en die stonden er super bij. Die aapjes heb ik ook gehoord in de zomer, vooral s'avonds. Ik denk dat ze dan lekker buiten speelde, ze klonken heel vrolijk. :)
Ze waren toen nog samen, het is idd wel jammer dat nu dat ene aapje alleen over is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 02:27

Er zijn een heleboel mensen die graag een aap of twee privé willen houden... of een panter, of een olifant.
Maar dat mag niet.
Wat ik niet begrijp is dat de vergunning voor het houden van de apen (en andere dieren) niet is ingetrokken nadat het park werd gesloten. Dat is meten met twee maten.
Ze hadden de vergunning nog 5 jaren door kunnen laten lopen met de voorwaarde dat in die tijd een ander onderkomen voor de dieren zou worden geregeld. In principe zou het niet mogelijk moeten zijn om op deze manier een dier van zakelijk naar privé te halen. Dat mag een andere ondernemer ook niet zomaar met zijn zakelijke objecten doen dus waarom deze voormalige dierentuinbezitters dan wel?
Niet echt eerlijk tegenover iedereen die ook wel graag een aap privé wil houden en deze ook een goed, ruim en aantrekkelijk onderkomen kan bieden en belastingtechnisch ook niet echt oke.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 05:21

Anoniem schreef:
Er zijn een heleboel mensen die graag een aap of twee privé willen houden... of een panter, of een olifant.
Maar dat mag niet.
Wat ik niet begrijp is dat de vergunning voor het houden van de apen (en andere dieren) niet is ingetrokken nadat het park werd gesloten. Dat is meten met twee maten.
Ze hadden de vergunning nog 5 jaren door kunnen laten lopen met de voorwaarde dat in die tijd een ander onderkomen voor de dieren zou worden geregeld. In principe zou het niet mogelijk moeten zijn om op deze manier een dier van zakelijk naar privé te halen. Dat mag een andere ondernemer ook niet zomaar met zijn zakelijke objecten doen dus waarom deze voormalige dierentuinbezitters dan wel?
Niet echt eerlijk tegenover iedereen die ook wel graag een aap privé wil houden en deze ook een goed, ruim en aantrekkelijk onderkomen kan bieden en belastingtechnisch ook niet echt oke.

Nu insinueer je iets dat helemaal niet waar is. Na sluiting van de dierentuin is de familie begonnen met het Wassenaar Wildlife Breeding Centre, een commanditaire vennootschap.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:24

Men wist jaren geleden al dat deze situatie ging ontstaan. De NVWA, de familie Louman en stichting aap. En men heeft het gewoon zo gelaten. En nu moet het dier in z'n eentje wachten op de dood. In en in triest. En nogmaals ik geloof best dat verzorgers en eigenaar dol op het dier zijn. Maar liefde maakt blind dat zien we nu wel weer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:45

Je zou toch verwachten dat dergelijke verzorgers en mensen van die instanties veel meer verstand hebben van die apensoort, de hele situatie en wat het beste is voor het beestje. Dan zou je verwachten dat andere mensen zonder die kennis daarin berusten en denken oké ze hebben deze situatie in goed verstand beoordeeld en bekeken, maar nee niks is minder waar.. Mensen denken het weer veel beter te weten gebaseerd op niks eigenlijk. Want de hele aap, de hele situatie kennen ze niet en verstand ervan hebben ze ook niet..

Ik zal het voor hen nog een keer uitleggen... Destijds waren die apen al oud (!), destijds was er geen plek voor die apen, destijds is besloten om de dieren daar verder oud te laten worden en ze gewoon te verzorgen. Vervolgens zijn die apen allebei zodanig stok- en stokoud geworden dat het nu al 2016 is. Eén aap is overleden, die andere aap zit daar prima zíjn oude dag te verslijten tot het zijn tijd is. Geen enkele reden tot plotse verplaatsing, geen enkele reden tot stress, geen enkele reden om dat beestje in te laten slapen enkel omdat twee idioten dachten dat het wel geinig was om daar in te breken en vervolgens een oude aap te ontdekken in een verblijf en in een verlenging van die vlaag van verstandsverbijstering denken dat ze ook nog even de held uit konden hangen omdat ze iets "vreselijks" hebben ontdekt.... Met als gevolg dat er nog meer idioten denken dat zoiets wel geinig is.. ff aapje kijken... Dan trekken ze maar een spiegel naar zich toe.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:49

Blijkbaar kun je er zelf ook niet echt in berusten dat anderen kritisch zijn naar de situatie en er een andere mening op na houden. Je doet het voorkomen of je er zelf alle verstand van hebt en bij alle situaties en besprekingen betrokken bent geweest. Jou info komt ook maar gewoon uit de krant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:52

Nou dan lees je toch echt verkeerd. Ik heb er geen verstand van, dat was mijn eerste post al in dit topic. :')

Blijkbaar kun jij je er niet in berusten dat mensen jou een tik op je vingers geven met het idee dat jij weet wat het beste zou zijn voor dat diertje. Dat weet jij niet, dat weet ik niet. Maar wat je wel kunt weten (want die info krijg je gewoon voorgeschoteld) is dat er destijds over na is gedacht en dat men tot deze beslissing is gekomen. Diertje is nu wederom onderzocht en men heeft besloten dat ie daar prima zit en dat er niks aan de hand is. Einde discussie dus. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:02

saskiakefie schreef:

Dat soort dingen beoordeel je toch per individueel geval? Een dier in laten slapen vanwege papieren regels zonder uberhaupt iets te weten van de conditie van het dier lijkt me nogal vreemd...

Mij lijkt het zinvol om te kijken naar hoe een dier leeft: alert, vrolijk, goed in z'n vel = lijkt me een goede reden om het dier lekker te laten zitten. En weggedoken in een hoekje, geen zin meer in eten, of overduidelijk pijn lijken me goede redenen om te kiezen voor inslapen. Het gaat er toch om hoe dat dier zich voelt?